Čtvrtek 19. března 1992

Pokusím se postupovat co nejracionálněji a ve víře, že výbory, které jej projednaly, předkládají ve společné zprávě sněmovně promyšlenou řadu změn, se pokusím co nejméně zdržovat. Přesto mi dovolte stručně uvést i obecný pohled.

Tento návrh zákona je mezi policisty dlouho a netrpělivě očekáván. Důvody očekávání jsou přinejmenším dva. První je prostý fakt opoždění za zákony o služebním poměru policistů Federálního policejního sboru a Policejního sboru Slovenské republiky. Nerovnováha mezi služebními poměry policistů způsobovala nejedno napětí, nejeden přechod z jednoho sboru k druhému. Druhý, důležitější důvod, je překonanost předchozího zákona o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, známé stovky z roku 1971. Netrpělivé očekávání nového zákona pramení zejména z těchto příčin:

Předchozí zákon neupravoval dostatečně přesně postavení policistů zejména vůči nadřízeným, ponechával velkou míru volnosti subjektivním výkladům sporných situací mezi nadřízenými a podřízenými, a tím vedl i k výraznému potlačení občanského pocitu a občanských jistot u policistů. Jsem přesvědčený, že to byla jedna z vážných příčin toho, proč příslušníci SNB mnohdy působili na občany, slušně řečeno, málo vstřícným dojmem. Sami totiž byli o možnost rovnoprávného postoje k druhým výrazně ochuzováni.

Předchozí zákon neupravoval dost jasně mechanismus služebního postupu, mechanismus obsazování funkcí, mechanismus přijímání k policii. V těchto oblastech ponechával mezery, které se často zneužívaly na základě osobních vazeb, subjektivních názorů nadřízených a podobně. Následkem opět byly často nedobré vztahy v SNB.

Poslední neméně důležitý důvod je ten, že policisté jsou již delší dobu přirozeně velmi napjati, jak dopadnou paragrafy, které se projeví buď přímo v jejich kapse, nebo v rozvržení služeb, případně v tom, zda si budou muset zvýšit kvalifikaci nebo odejít ze své funkce nebo od Policie.

Na tyto otázky tedy i předložený návrh zákona odpovídá. Nelze však tvrdit, že je to zákon nový. Opět, jak u zákona o Policii ČR, je na místě říci, že jde spíš o rozsáhlou novelu. Věcně se mění oproti předchozímu zákonu asi čtvrtina ustanovení. Nelze však upřít, že v mnohem větším počtu ustanovení dochází sice k drobným, ale ve svém součtu důležitým posunům, které zpřesňují vztahy mezi policisty, mezi nadřízenými a podřízenými, a povinnosti a práva policistů. To je velký klad předloženého návrhu.

Je třeba však konstatovat, že ve své koncepci zůstává zcela na úrovni předchozího zákona. Zároveň je však faktem, že změna může přijít až s univerzálním zákonem o státní službě.

Dovolte nyní, abych příkladno připomenul některé novinky, které vládní návrh přináší. Upřesňuje se mechanismus přijímacího řízení v § 4. Zkracuje se zkušební doba při přijetí na libovolně krátkou dobu.

Vypouštějí se ustanovení o stejnokroji. V § 16 se vypouštějí možnosti výjimek pro vyšetřovatele, kteří dosud nemuseli mít právnické vysokoškolské vzdělání. Dosavadní výjimky budou platit do roku 1995. Je to další krok na cestě k vytvoření nezávislého institutu vyšetřujících soudců.

Výrazně se zpřesňují závazné podmínky pro rozvržení služby v týdnu v § 41. Navrhuje se úplné zrušení proplácení přesčasových hodin. Ruší se služba při mimořádných bezpečnostních opatřeních - zejména tzv. dosažitelnost. Při skončení služebního poměru uvolněním v § 105 se zkracuje výpovědní lhůta, shodně jako v zákoníku práce, z bývalých devíti měsíců na dva. Posiluje se význam služebního hodnocení jako podkladu pro případ propuštění. Nový důvod k propuštění může být porušení zvláštního omezení, což je aktivita v politické straně nebo nedovolená forma podnikání. Zcela nově se zavadí úprava vztahů policie a odborů v § 139 a dalších. Vypouští se nárok policistů na umístění v občanském povolání po odchodu od policie.

Tolik stručný výčet některých příkladů.

V obecném výkladu se musím ještě zmínit o důležitém rysu návrhu zákona, a sice velkého množství podzákonných norem, ke kterým zmocňuje ministerstvo vnitra a na které se odkazuje. Výbor pro bezpečnost se tímto aspektem důkladně zabýval a mohu říci, že nebyl dalek toho návrh zákona z uvedeného důvodu odmítnout a požadovat předložení všech prováděcích předpisů. Vzhledem k tomu, že ministerstvo výboru předložilo v průběhu projednávání alespoň vypracované zásady většiny těchto předpisů a vzhledem k nutnosti zákon přijmout, rozhodl se nakonec výbor tento problém překonat.

Dovolte nyní, abych vás stručně seznámil se společnou zprávou zpravodajů výborů.

Prosím na začátek, abyste si v předložené společné zprávě opravili tuto tiskovou chybu:

- v § 8 v tabulce hodností pod písm. a) to je v prvé části tabulky v řádce šest ve středním sloupci místo slova "kriminální" má být "policejní", to dovodíte z logiky věci samé.

Ve společné zprávě především naleznete velké množství drobných návrhů, které upřesňují práva policistů ve vztahu k nadřízeným, které přibližují postavení policistů ostatním občanům a které upřesňují právní význam jednotlivých ustanovení. Dovolte, abych se těmto návrhům dále nevěnoval.

V § 6 se navrhuje pozměněné znění přísahy, které vyjádří přednostní závazek dodržovat ústavu a zákony, a teprve v souladu s nimi rozkazy a pokyny nadřízených. Vládní návrh stavěl obě tyto oblasti na stejnou úroveň.

V § 8 se navrhuje zavést v Policii ČR nové názvosloví hodností. Tato problematika je velmi složitá a má mnoho vazeb. Lze o ní vést hodinové debaty. V každém případě předložený návrh je dalším krokem, směřujícím ke zcivilnění policie, k odbourání co nejvíce vojenských prvků. Definitivní řešení může přinést až zákon o státní službě a případně také rozdělení dosud jednotného policejního sboru na část civilní policii, a část polovojenskou - četnictvo.

Dovolím si vás dále upozornit na návrh k § 16, jehož smyslem je upravit přímo zákonem obsazování některých funkcí výběrovým řízením, to jest soutěží.

V § 63 vás upozorním na navrženou změnu, která znamená, že policii nebude přímo ze zákona uloženo zřizovat zdravotnická a lázeňská zařízení, ale že jí to bude pouze umožněno. Upozorňuji, že v předchozím zákoně taková povinnost, ba ani možnost zakotvena nebyla.

V § 66 se navrhuje, aby se preventivní rehabilitace poskytovala jen vymezenému okruhu policistů. Předpokládá se, že ministerstvo určí zejména policisty, sloužící ve službách přímé bezpečnostní povahy.

Další důležitý návrh je k § 137, který má umožnit přezkoumání rozhodnutí služebních funkcionářů soudem. Předkládáme znění identické se zněním služebního zákona FPS i PS SR. Ústavní a kompetenční otazníky okolo tohoto bodu asi zůstanou viset ve vzduchu i nadále.

Další důležitý návrh je k § 139 až 141, kde se přesněji upravují vztahy policie a odborových organizací a ochrana odborových funkcionářů. Předložené znění je přijatelným kompromisem mezi vládním návrhem a návrhem policejních odborářů. Výjimkou z této přijatelnosti je jedna drobnost, na kterou upozorním až v rozpravě a předložím k ní návrh garančního výboru.

Dále je nutno upozornit na § 148, který vypracoval ústavněprávní výbor a kterým se má nahradit vládní návrh ustanovení o zákazu určitých podnikatelských aktivit policistů. Původní znění totiž vzbudilo obavy, že by bránilo policistům i účastnit se kupónové privatizace.

Poslední ustanovení, na které si dovolím upozornit, je návrh nového § 157, který má zajistit, aby se na přechodnou dobu tento zákon vztahoval i na příslušníky Sboru nápravné výchovy.

Nyní si dovolím obrátit vaší pozornost k proceduře, kterou chci navrhnout pro projednání tohoto návrhu zákona. Podle § 25 a jednacího řádu budeme vládní návrh projednávat ve znění společné zprávy, pokud se ČNR neusnese jinak.

Podle počtu podaných pozměňovacích návrhů si dovolím na začátku hlasování navrhnout, zda hlasovat odděleně po částech návrhu, např. po hlavách, nebo jen podle pořad podaných návrhů. V každém případě předpokládám, že po ukončení rozpravy bude třeba na nějakou dobu projednávání bodu přerušit pro přípravu závěrečného slova zpravodaje a hlasování.

Děkuji vám za pozornost a prosím pana předsedajícího, aby zahájil rozpravu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu zpravodaji a zahajuji rozpravu. Konstatuji, že se do rozpravy zatím přihlásil jediný poslanec, a to je pan poslanec Vaňák, kterému uděluji slovo.

Poslanec Vladislav Vaňák: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolil bych si mít dvě připomínky k předloženému návrhu zákona. Nejprve bych si dovolil k § 63 vyslovit dotaz na pana ministra Sokola. Porovnáním vládního návrhu zákona o služebním poměru policistů Policie ČR s obdobnými zákony vydanými federací a Slovenskou republikou jsem zjistil určitou nesrovnalost při určení odpovědnosti za zajišťování podmínek pro výkon služby, a to zejména v oblasti zdravotnické péče, školství a dalších, to znamená v těch činnostech, které jinak zajišťují obecně příslušné ústřední orgány státní správy, to je ministerstvo zdravotnictví, ministerstvo školství atd. Zákon federace a SNR hovoří v této souvislosti o služebním orgánu, to je o tom organu, který je ministrem vnitra zmocněn k činnosti ve věcech služebního poměru. Naproti tomu vládní návrh v této souvislosti uvažuje, že tuto problematiku bude spravovat Policie ČR.

Pane ministře, v této souvislosti bych se chtěl dotázat, zda výrazem Policie České republiky má vládní návrh na mysli povinnost organizace tak, jak je tomu podle příslušných ustanovení zákoníku práce, nebo zda toto ustanovení postihuje ty viníky, kdy ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy v uvedených záležitostech na jinak obecně závaznými předpisy určeného ústředního organu státní správy, to je v příkladech, které jsem uvedl, ministerstvo zdravotnictví, nebo ministerstvo školství. Podle odpovědi pana ministra mohu předložit další návrhy.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pane ministře, je to neobvyklé, ale jste vyzýván k promptní odpovědi. Jste připraven, nebo nikoliv?

Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, jako obvykle jsem připraven, takže mohu rovnou odpovědět. Vážený pane poslanče, ta otázka je položena správně, ten problém byl původně řešen, jak správně akcentujete v rámci původního návrhu, poněkud jinak.

Nicméně v průběhu jednání legislativní rady, tím nechci tuto záležitost svádět na někoho jiného, došlo k závěru, že je nezbytné toto oprávnění definovat jako oprávnění policie, což podle mého názoru není správné. Je specifikem tohoto resortu, že plní určité přenesené působnosti státní správy v oblasti zdravotnictví, školství, ale i sociálního zabezpečení, dozoru nad bezpečností práce, problematiky hospodářské apod., což znamená, že v tomto případě pověřovat nebo definovat v § 63 tak, že tato oprávnění budou vztahována k policii, není zcela v pořádku. Podle mého názoru by pro čistotu věci, ale i pro funkčnost tohoto ustanovení bylo vhodnější, kdyby výraz "policie" byl nahrazen výrazem "služební orgán", který by v podstatě v těchto úsecích státní správy, včetně přímého zabezpečení rozhodoval o tom, kdo bude pověřen, což poté mohou být i policejní orgány, ale ne přímo ze zákona, ale z titulu tohoto pověření. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Můžete pokračovat, pane poslanče?

Poslanec Vladislav Vaňák: Po vysvětlení pana ministra bych si dovolil formulovat svůj pozměňovací návrh, a to takto:

V § 63, odst. 1 doporučuji nahradit slovo "policie" slovy "služební funkcionáři", v odst. 2 slovo "policie" rovněž slovy "služební funkcionáři".

Druhou připomínku bych si dovolil přednést až po vystoupení pana kolegy Kužílka, protože se jedná o jeden paragraf, který pouze doplňuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Kužílek.

Poslanec Oldřich Kužílek: Dovolil bych si jako poslanec přihlásit se do rozpravy a podat dva pozměňovací návrhy.

Ve znění společné zprávy v tabulce hodností k § 8 navrhuji změnit slovo "podúřednické" na "nižší" a slovo "úřednické" na slovo "vyšší" a těmito slovy nahradit v celém textu zákona slova "praporčické" a "důstojnické".

Druhým návrhem je ten, který jsem již předeslal ve své zpravodajské zprávě a který se týká § 140, odst. 4 ve znění společné zprávy.

Navrhuji nahradit slova "k zabezpečení činnosti základních organizací odborového svazu a jeho orgánů slovy "k zabezpečení činnosti základních odborových organizací a jejích orgánů".

Zdánlivě jde o drobnou slovní změnu, ale znamená, že v případě, který je nyní uveden ve společné zprávě, by to znamenalo, že policie by zajišťovala nejenom základní organizace odborových organizací, ale i jejich vyšší hierarchické stupně, příp. až po nějaký centrální výbor.

Oproti tomu v návrhu, který předkládám, a který je přesnou kopií toho znění, které je ve slovenském i ve federálním služebním zákoně, by policie byla povinna zajistit materiálně technicky jenom odborové organizace základní a jejich orgány.

Podle mého názoru fakt, že se to dostalo do společné zprávy, je vlastně dán tím, že v našem garančním výboru jsme tuto nuancí, troufnu si říci podsunutou nám odboráři, nepostřehli. K tomu bych dodal jen malý komentář.

Snažili jsme se spočítat, kolik může odborový svaz policistů, pokud má proponovaných řádově např. 50 % policistů ve svých řadách, mít příjem. Pokud by to bylo 1 % platu, docházeli jsme řádově k částkám asi 10 miliónů korun ročně. Domnívali jsme se tudíž, že není potřeba ještě ze státního rozpočtu prostřednictvím policie dotovat a zajišťovat fungování vyšších odborových struktur, odborových svazů.

Dalším návrhem, který si dovolím předložit, je zařadit nový § 140. Pod číslem paragrafu by byl nadpis "Kolektivní dohody". Paragraf by zněl: "K zabezpečení prav, oprávněných zájmů a potřeb policistů, ke zlepšování podmínek výkonu služby, zdravotních, sociálních a kulturních podmínek, včetně podmínek pro využívání volného času, uzavírají jménem policistů příslušné odborové orgány a jménem policie příslušní služební funkcionáři kolektivní dohody."

Tolik mé návrhy. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy jsou přihlášeni další poslanci, ale pan poslanec Vaňák naznačil, že by se chtěl ještě rozpravy účastnit.

Poslanec Vladislav Vaňák: Dovolil bych si nově navržený § 140 doplnit o další odstavec, protože se domnívám, že kolektivní dohody jsou v tomto nově ustanoveném paragrafu zakotveny, avšak není zde dostatečně zakotvena jejich vynutitelnost.

Navrhuji tudíž doplnit nový § 140 odstavcem 2 v tomto znění: "Na postup při uzavírání kolektivních dohod, na jejich platnost a účinnost a na řešení kolektivních sporů se přiměřeně vztahují ustanovení zákona č. 2/1991 sborníku o kolektivním vyjednávání, s výjimkou § 16 až 31." Dovolím si tento návrh vysvětlit.

Je v zájmu policie i odborového svazu, aby otázky způsobu a postupu obou stran byly upraveny v tomto zákoně. Postup při jejich uzavírání, stejně jako platnost a účinnost uzavřených smluv i jejich právní vynutitelnost se navrhuje podřídit platnému zákonu č. 2/1991 Sb., s výjimkou ustanovení § 16 až 31, čímž se řešení případných sporů posouvá toliko do oblasti řízení před zprostředkovatelem a rozhodcem.

Odborový svaz ani policie tudíž nebudou mít možnost použít jiných než tímto ustanovením výrazně omezených postupů a prostředků. To tedy znamená vyloučení možnosti použít stávky či výluky jako prostředku řešení kolektivních sporů. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dále se písemně přihlásil pan poslanec Holomek. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Karel Holomek: Pane předsedající, pane ministře, moudré kolegyně, moudří kolegové! Mám doplňující návrh, který je velmi jednoduchý. Předem se chci ale omluvit za to, že s tímto návrhem vystupuji až ve sněmovně, protože jsem neměl možnost vystoupit ve výboru. Nicméně vás prosím o velkorysé a moudré uvážení mého návrhu a jeho podporu, o které nepochybuji.

Tento návrh se týká § 3, odst, b), který navrhuji doplnit větou: "Výjimku lze učinit pouze na základě rozhodnutí ministra." Tento návrh zdůvodňuji takto.

Není nejmenších pochyb o kompetentnosti ministra, jestliže by takový případ nastal. Bude to zcela nepochybně výjimečný akt a pravděpodobně se jedná pouze o dočasné opatření, jehož délku samozřejmě nelze odhadnout.

A navíc to umožní zařadit k policii osoby, které by byly perspektivní jako čekatelé, mohly případně v rámci policie doplnit své vzdělání a pak zdárně pokračovat ve službě. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dále je přihlášena paní poslankyně Sůvová, kterou prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně Hana Sůvová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, krátce k § 24, který není časově ohraničen. Navrhuji doplnit za uvedený paragraf text: "a to pouze na dobu nezbytně nutnou, na 6 měsíců, maximálně jeden rok". To je vše.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Stačil pan zpravodaj zachytit návrh? Ano, stačil. Do rozpravy se dále přihlásil poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážený zbytku českého a moravskoslezského sněmu, přednesu návrhy, které se zřejmě mojí vinou nedostaly do zprávy ústavně právního výboru, protože tam bylo tolik změn, že jsme pak udělali nějaké chyby. Přednesu dvě věci, které jsme schválili na výboru a nedostaly se do naší zprávy.

K § 140 původního vládního návrhu, který je dnes § 142, jsme navrhovali zavést tyto změny s číslováním novým podle společné zprávy. V § 140 je ve čtvrtém řádku "§ 22 odst. 1 písm. d)", což by se nahradilo slovy "§ 140 odst. 1". Tam se jedná o zařazení do činné zálohy, které původně bylo řešeno jenom v § 22. Nyní je zakotveno ještě v § 140 odst. 1. Domníváme se, že by specifikace měla být zde. Doplní se za "§ 140 odst. 1" ještě "a podrobnosti o udělování služebního volna s nárokem na služební příjem na nezbytně nutnou dobu podle § 140 odst. 3 a okruh funkcí v odborových orgánech, pro které platí ochrana odborového funkcionáře podle § 141". Dále by pokračoval text původního § 140 "stanoví ministr v dohodě s odborovým svazem policistů". Aby všechny tyto věci byly specifikovány ještě ve vyhláškách.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP