Úterý 14. dubna 1992

15. bod není možno projednávat s ohledem na nepřítomnost pana ministra Kubáta, který je pověřen vládou odůvodnit tento návrh zákona. Nepřítomnost pana ministra Kubáta byla písemně omluvena dopisem adresovaným paní předsedkyni.

Bod číslo 16. je návrh pana poslance Piverky a dalších na vydání zákona, jímž se upravuje zmírnění některých dalších majetkových křivd. Jde o sněmovní tisk 628 a 695.

S připomínkou se hlásí pan poslanec Kalfus.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, ráno jsem navrhl posunutí tohoto budu s vírou, že k jeho projednání se dostaneme nejdříve zítra odpoledne. Jak vidím, dostali jsme se k němu již teď. Proto prosím, aby tento bod byl odložen na poslední místo v našem pořadu, abychom měli jistotu, že bude projednáván zítra. Důvod je ten, že tento návrh neměla čas vláda projednat. Domníváme se, že stanovisko vlády k tomuto bode je nezbytné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. V tomto smyslu jsme již hlasovali. Připomněl jste, že chybí stanovisko vlády, což je relevantní připomínka.

Bodem číslo 17 je vládní návrh zákona ČNR o státním fondu kultury České republiky, tisky 663 a 703.

Hlásí se paní poslankyně Kantůrková.

Poslankyně Eva Kantůrková: Pan ministr Uhde čeká na telefonu, kdy by se ty dva zákony projednávaly.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Telefon se již realizuje prostřednictvím pana Vlacha.

Dovolte, abych dal slovo ověřovatelům k vyhlášení dnešních voleb. Mezi tím získáme informace o časové možnosti pana ministra Uhdeho a rozhodneme se o dalším průběhu dnešní schůze.

Poslanec Jiří Karas: Dovolte mi, abych vás seznámil s výsledkem tajného hlasování při druhé volbě kandidátů na členy Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. K volbě bylo ověřovateli převzato 220 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno 135 hlasovacích lístků. Odevzdáno bylo 135 platných hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 0 neplatných lístků, počet nevydaných hlasovacích lístků je 65.

Pro navržené kandidáty byly odevzdány hlasy takto: pro pana Bohuslava Hanuše bylo odevzdáno 73 platných hlasů, pro pana Petra Pavlovského bylo odevzdáno 59 platných hlasů. Kandidátem na člena Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání byl zvolen pan Bohuslav Hanuš.

Blahopřeji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pane poslanče, byl zvolen členem Rady tohoto orgánu, ne kandidátem.

(Ano).

S tímto upřesněním konstatuji výsledek voleb.

Teď mi dovolte, abych vyhlásil přesně 30 minutovou přestávku po níž bude tato schůze pokračovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pokračujeme v našem jednání dalším bodem, kterým je

XIII.

Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu kultury České republiky

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 663 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 703.

Prosím nyní pověřeného člena vlády České republiky, ministra Milana Uhdeho, aby vládní návrh zákon odůvodnil.

Ministr kultury Milan Uhde: Vážený pane místopředsedo, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, předkládáme návrh zákona o Státním fondu kultury. Je to zákon, na kterém se dlouho pracovalo, dlouho se tříbil a je očekáván jako zásadní krok na pomoc současné české kultuře. Je to vládní návrh, který nemá v prvním plánu za cíl rozdílet prostředky, nýbrž garantovat záruky, dávat zápůjčky, které různé subjekty budou žádat u bank. Teprve z kapitalizace jistiny bude tento fond moci poskytovat i nenávratné podpory. Ale hlavní předností tohoto fondu je jeho rychlost a operativnost, zatímco státní rozpočet, který stále je a nadlouho zůstane hlavním zdrojem finanční podpory současné české kultury vyžaduje, abychom už na podzim měli jasno, jaké prostředky budou pro kulturu v příštím roce třeba. Tento fond je schopen zasáhnout poměrně okamžitě, což je jeho první a velká výhoda. Druhou výhodou je, že bude svými podpůrnými kroky moci zasahovat všechny organizace, všechny subjekty, všechny soukromníky činné v oblasti kultury, a to nezávisle na tom, zda mají přímý vztah k ministerstvu kultury.

Tento zákon byl v podobě zásad projednán v České národní radě a jeho paragrafovaná podoba prošla třemi výbory, kterým zároveň děkuji za jejich kritické připomínky, za oponenturu, za všechno, čím předlohu dokázaly zdokonalit. Konstrukce tohoto zákona umožňuje jak dodržení vztahu ke státní správě, protože jde o státní fond, tak i nezávislost odborného posuzování, protože se předpokládá zřízení Rady fondu kultury. Tuto Radu bude na návrh ministra volit Česká národní rada a České národní radě je Rada fondu kultury také za svoji činnost a rozhodnutí odpovědna.

Domníváme se, že konstrukce fondu slučuje všechny dosavadní zkušenosti z práce garantové komise, z jejích počátečních kroků a že fond může být rychlým, funkčním nástrojem k podpoře české kultury.

Jsme vděčni za to, že můžeme s tímto zákonem předstoupit před ČNR v tomto termínu, neboť tento fond předpokládá pomalý finanční přítok, čím dříve se tyto přítoky začnou uvolňovat, to jest čím dříve se na tomto fondu začnou shromažďovat peníze, tím účelněji bude moci fond ve druhé polovině roku vyvíjet konkrétní podpůrnou činnost.

Ke znění společné zprávy, kterou máte v rukou, chci podotknout, že je dílem výboru pro vědu, vzdělání a kulturu a předkladatel se s ním plně ztotožňuje, takže je možné zákon předložit v bezkonfliktní podobě. Nechci se déle šířit o tom, co je zjevné z těchto několika paragrafů zákona, které máte před sebou a prosím vás o posouzení a schválení této předlohy. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji pane ministře, prosím nyní společnou zpravodajku výborů, paní poslankyni Kantůrkovou, o slovo.

Poslankyně Eva Kantůrková: Pane místopředsedo, dámy a pánové, mám velice milou povinnost zpravodajovat dva návrhy zákonů, na kterých se velice dlouho pracovalo a které vznášejí nový princip financování a spolupodílení na řízení kultury a rozšiřování jejich možností. Tento návrh zákona, i filmový, byl od počátku svého vzniku sledován se sympatiemi naším výborem a předkládáme vám vlastně něco, na čem jsme s ministerstvem úzce spolupracovali. Chtěla bych říci, že je tento zákon očekáván naší kulturní veřejností. Např. na valné hromadě Obce spisovatelů minulý týden se velice živě mluvilo o tom, že tento zákon ještě není a byly vyslovovány varovné hlasy o tom, že každé zpoždění těchto institutů na pomoci kultuře je nepřijatelné.

Chtěla bych k návrhu zákona a k návrhu změn, které máte ve společné zprávě, říci několik poznámek. Pan ministr se již vyjádřil, že tyto návrhy byly dělány se souhlasem ministerstva a já bych k tomu připojila jen několik myšlenek.

V původní zprávě bylo trochu jinak v § 1-3 koncipováno vnitřní fungování správy fondu, ve vládním návrhu se počítalo s tím, že fond bude mít svého ředitele, tzn. také svůj aparát, že poslední slovo o rozdělování peněz bude mít ministr jako jednotlivec, jako poslední garant vydávání peněz a Rada tohoto fondu měla být jmenována ministrem a měla být pouze jeho poradním sborem.

My jsme velice usilovně a velice, až i důrazně se zástupci ministerstva společně vypracovali poněkud nový model, který jednak zprůhledňuje tento fond a jednak dává i značné pravomoci České národní radě. V návrhu ve společné zprávě se ministr stává správcem fondu, to znamená, že odpovídá za celkové fungování fondu, zatímco rada, která je volena Českou národní radou, rozhoduje o přidělování grantů, protože se sestává z odborníků a současně je jakýmsi garantem nad tím, aby prostředky byly přidělovány jednak demokratickým způsobem a jednak podle odborného posouzení.

Myslím, že tyto změny, zásahy do koncepce původního vládního návrhu znamenají vylepšení návrhu tím spíš, že jsme zcela odbourali institut ředitele a tím i možnost, aby byl vytvořen zvláštní úřednický útvar, který by spotřebovával finanční zdroje fondu. Já, jako pověřený zpravodaj našeho výboru doporučuji, aby sněmovna přijala tento zákon ve znění společné zprávy. Pane místopředsedo, v rozpravě bych potom ještě měla některé připomínky, které bych potom vznesla v rozpravě. Jinak bych teď skončila.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Rozpravu, do níž se zatím přihlásila jenom paní poslankyně Kantůrková, prosím ji tedy o slovo.

Poslankyně Eva Kantůrková: Já bych prosila - tyto návrhy, které podávám po dohodě s panem ministrem a s legislativci ministerstva, a které upřesňují některá znění paragrafů.

Do § 2 odst. 2 doporučuji, aby v první větě - "členy rady volí a odvolává Česká národní rada" bylo doplněno: "které je rada odpovědna". V § 2 odst. 2, ve druhé větě doporučuji, aby před slovo: "organizacemi", bylo vloženo "profesními", totiž, aby se vymezilo, které organizace mají onu pravomoc spolupracovat s ministrem v návrzích na členství v této radě. Těch organizací a sdružení tvůrců je velice mnoho a jde o to, aby to byly právě organizace profesní.

Za druhé - v § 2 odst. 3 doporučuji, aby na místo 9, bylo nejvíce 13. Rada má nejvíce 13 členů. Toto zvýšení zdůvodňujeme tím, že právě proto, že těch organizací profesních je dost, aby nevznikaly různé třenice, je zapotřebí umožnit jim, aby až do 13, což je ještě funkční orgán, aby do těch 13 členů bylo možno tuto radu zvýšit.

V § 4 doporučuji jako písm. e) přidat, že členství v radě zaniká: za e) ztrátou způsobilosti k právním úkonům. Tento návrh podávám na základě návrhu ústavně právního výboru. To je vše.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy k tomuto bodu? Protože tomu tak není, rozpravu uzavírám a musím udělit závěrečné slovo - pane ministře, přejete si ještě něco dodat? Nikoli, nepřeje. Potom tedy pokračuje paní poslankyně Kantůrková s tím, že spolu se závěrečným slovem bude spojeno hlasování o pozměňovacích návrzích.

Poslankyně Eva Kantůrková: Pane místopředsedo, prosím vás, abyste dal hlasovat o návrhu do § 2 odst. 2 do první věty, aby byla vložena slova: "které je rada odpovědna". Za slova "Česká národní rada, které je rada odpovědna."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je zřejmo, jaký pozměňovací návrh je předmětem hlasování? Nebo si přeje někdo vysvětlit, doplnit? Nikoli.

Kdo je pro návrh přednesený právě společnou zpravodajkou, nechť zvedne ruku. 84.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 18. Děkuji. Konstatuji jako výstrahu, že jsme těsně usnášeníschopní. Návrh byl přijat. Prosím, paní kolegyně.

Poslankyně Eva Kantůrková: Jako druhý návrh do § 2 odst. 2 do druhé věty doporučuji zařadit před slovo "organizacemi" - "profesními". Po projednání s profesními organizacemi.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Návrh změny spočívá ve vložení slova "profesními" mezi slova "s" a "organizacemi". Ano?

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. Prosím. 89.

Kdo je proti? 1.

Kdo se zdržel hlasování? 18. Návrh byl přijat.

Poslankyně Eva Kantůrková: Teď vás, pane místopředsedo, prosím, abyste dal hlasovat o této změně. V § 2 odst. 3 v první větě na místo "9" slova: "nejvíce 13". Rada má nejvíce 13 členů.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano, kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku, prosím! 65.

Kdo je proti. 2.

Kdo se zdržel hlasování? 36.

Tento návrh byl přijat.

Poslankyně Eva Kantůrková: A jako poslední návrh: K § 4 přidat písm. e), které by znělo: "-ztrátou způsobilosti k právním úkonům".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento doplňující návrh, nechť zvedne ruku! 91.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 11.

Návrh byl také přijat.

To je poslední pozměňovací návrh?

Poslankyně Eva Kantůrková: Ano, pane místopředsedo, prosím, abyste dal hlasovat o celkovém vládním návrhu zákona o zřízení Státního fondu kultury České republiky podle tisku 663 a 703 ve znění společné zprávy a odhlasovaných uprav.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, kdo tedy souhlasí s vládním návrhem ČNR o Státním fondu kultury ČR podle sněmovního tisku 663 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 703 a podle schválených pozměňovacích návrhů, nechť zvedne ruku. 96.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 12.

Návrh zákona byl tedy přijat.

/Potlesk./

Dalším bodem pořadu naší schůze je

XIV.

Vládní návrh zákona České národní rady o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie

Návrh zákona byl rozdán jako sněmovní tisk 664 a společná zpráva výborů jako tisk 704.

Prosím nyní opět pana ministra Uhdeho, který jako pověřený člen vlády odůvodní tento vládní návrh.

Ministr kultury ČR Milan Uhde: Vážený pana místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi především, abych vám srdečně poděkoval jménem předkladatele i jménem všech lidí české kultury za jednoznačný průběh projednání předchozí předlohy.

Pokud jde o Státní fond kinematografie - jak zkráceně tento zákon nazýváme - jde o fond, který je konstruován velmi příbuzným způsobem. Proto vynechám podrobnosti, kterými jsem charakterizoval předchozí zákon a zmíním se jen o základním rozdílu, která nás přiměl k tomu, abychom navrhovali fondy dva místo jednoho.

Zatímco se Státní fond kultury soustřeďuje k podporám takzvaných non-profitních aktivit, je Státní fond na podporu české kinematografie soustředěn k podpoře tvorby a výroby českých filmů, které samy o sobě sice mohou vydělávat, ale ve skutečnosti se nedá počítat s tím, že tato činnost bude výdělečná. Na to je počet českých diváků v této zemi příliš malý.

Právě proto navrhujeme zákon o Státním fondu kinematografie, který by měl za cíl slibnou českou kinematografii, jež se už tolikrát tak nezapomenutelně vepsala do světových dějin kinematografie, udržet v těžké konkurenci mnohonásobně větších, finančně lépe dotovaných i technicky lépe vybavených kinematografií.

Jsem přesvědčen, že způsob rozdělování zdrojů tohoto fondu, jak jsme jej vyzkoušeli na základě provozu tzv. grantové komise, která rozdělovala dotaci české vlády udělenou v lednu loňského roku, jako určitý překlenovací příspěvek, bude účinný a že se nám podaří zabezpečit to, proč se nám tak mnohým svírá srdce. Totiž že se českou kinematografii podaří v budoucnu rozvinout a potvrdit, že je nedílnou, důležitou, podstatnou součástí národní kultury. Právě k tomu a jedině k tomu má tento fond sloužit.

Ve znění společné zprávy dostáváte výsledek společné práce tří výborů ČNR, které měly za cíl předlohu projednat. Paní zpravodajka vás s tímto výsledkem seznámí.

Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pane ministře a prosím společnou zpravodajku paní poslankyni Kantůrkovou.

Poslankyně Eva Kantůrková: Dámy a pánové, chtěla bych říci úvodem, že návrh zákona na podporu a rozvoj české kinematografie se v některých paragrafech liší od zákona předchozího. Zejména chci upozornit na to, že se liší ve zdrojích oproti předchozímu zákonu, ale k těmto věcem nepřišla žádná připomínky mimo jediné.

Připomínka se týká dosud platného dekretu prezidenta republiky o státním monopolu na výrobu a distribuci filmů a klade se otázka, jak dalece tento dekret ovlivní nebo neovlivní působnost tohoto zákona. Domníváme se, že neovlivní, protože tento dekret neřeší problémy financování projektů filmů, ovlivňuje ho jenom v tom smyslu, že nebude o to moci z tohoto fondu, dokud dekret bude platit, požádat nikdo, na koho se tento dekret vztahuje. Totiž dokud bude platit monopolní výroba filmu, tak výrobci nebudou moci z tohoto fondu čerpat, ale budou z něj moci čerpat tvůrčí pracovníci, lidé, kteří připravují látky pro film, kteří připravují scénáře, nebo lidé, kteří spolupracují s televizí, kde je monopol výroby rozbit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP