15. bod není možno projednávat s ohledem na
nepřítomnost pana ministra Kubáta, který
je pověřen vládou odůvodnit tento
návrh zákona. Nepřítomnost pana ministra
Kubáta byla písemně omluvena dopisem adresovaným
paní předsedkyni.
Bod číslo 16. je návrh pana poslance Piverky
a dalších na vydání zákona, jímž
se upravuje zmírnění některých
dalších majetkových křivd. Jde o sněmovní
tisk 628 a 695.
S připomínkou se hlásí pan poslanec
Kalfus.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, ráno jsem navrhl
posunutí tohoto budu s vírou, že k jeho projednání
se dostaneme nejdříve zítra odpoledne. Jak
vidím, dostali jsme se k němu již teď.
Proto prosím, aby tento bod byl odložen na poslední
místo v našem pořadu, abychom měli jistotu,
že bude projednáván zítra. Důvod
je ten, že tento návrh neměla čas vláda
projednat. Domníváme se, že stanovisko vlády
k tomuto bode je nezbytné.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
V tomto smyslu jsme již hlasovali. Připomněl
jste, že chybí stanovisko vlády, což je
relevantní připomínka.
Bodem číslo 17 je vládní návrh
zákona ČNR o státním fondu kultury
České republiky, tisky 663 a 703.
Hlásí se paní poslankyně Kantůrková.
Poslankyně Eva Kantůrková: Pan
ministr Uhde čeká na telefonu, kdy by se ty dva
zákony projednávaly.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Telefon
se již realizuje prostřednictvím pana Vlacha.
Dovolte, abych dal slovo ověřovatelům k vyhlášení
dnešních voleb. Mezi tím získáme
informace o časové možnosti pana ministra Uhdeho
a rozhodneme se o dalším průběhu dnešní
schůze.
Poslanec Jiří Karas: Dovolte mi, abych vás
seznámil s výsledkem tajného hlasování
při druhé volbě kandidátů na
členy Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání. K volbě bylo ověřovateli
převzato 220 hlasovacích lístků, z
toho bylo vydáno 135 hlasovacích lístků.
Odevzdáno bylo 135 platných hlasovacích lístků,
odevzdáno bylo 0 neplatných lístků,
počet nevydaných hlasovacích lístků
je 65.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto: pro pana Bohuslava Hanuše bylo odevzdáno
73 platných hlasů, pro pana Petra Pavlovského
bylo odevzdáno 59 platných hlasů. Kandidátem
na člena Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání byl zvolen pan Bohuslav Hanuš.
Blahopřeji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
pane poslanče, byl zvolen členem Rady tohoto orgánu,
ne kandidátem.
(Ano).
S tímto upřesněním konstatuji
výsledek voleb.
Teď mi dovolte, abych vyhlásil přesně
30 minutovou přestávku po níž bude tato
schůze pokračovat.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, pokračujeme v našem jednání
dalším bodem, kterým je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 663 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 703.
Prosím nyní pověřeného člena
vlády České republiky, ministra Milana Uhdeho,
aby vládní návrh zákon odůvodnil.
Ministr kultury Milan Uhde: Vážený
pane místopředsedo, vážení páni
poslanci, vážené paní poslankyně,
předkládáme návrh zákona o
Státním fondu kultury. Je to zákon, na kterém
se dlouho pracovalo, dlouho se tříbil a je očekáván
jako zásadní krok na pomoc současné
české kultuře. Je to vládní
návrh, který nemá v prvním plánu
za cíl rozdílet prostředky, nýbrž
garantovat záruky, dávat zápůjčky,
které různé subjekty budou žádat
u bank. Teprve z kapitalizace jistiny bude tento fond moci poskytovat
i nenávratné podpory. Ale hlavní předností
tohoto fondu je jeho rychlost a operativnost, zatímco státní
rozpočet, který stále je a nadlouho zůstane
hlavním zdrojem finanční podpory současné
české kultury vyžaduje, abychom už na
podzim měli jasno, jaké prostředky budou
pro kulturu v příštím roce třeba.
Tento fond je schopen zasáhnout poměrně okamžitě,
což je jeho první a velká výhoda. Druhou
výhodou je, že bude svými podpůrnými
kroky moci zasahovat všechny organizace, všechny subjekty,
všechny soukromníky činné v oblasti
kultury, a to nezávisle na tom, zda mají přímý
vztah k ministerstvu kultury.
Tento zákon byl v podobě zásad projednán
v České národní radě a jeho
paragrafovaná podoba prošla třemi výbory,
kterým zároveň děkuji za jejich kritické
připomínky, za oponenturu, za všechno, čím
předlohu dokázaly zdokonalit. Konstrukce tohoto
zákona umožňuje jak dodržení vztahu
ke státní správě, protože jde
o státní fond, tak i nezávislost odborného
posuzování, protože se předpokládá
zřízení Rady fondu kultury. Tuto Radu bude
na návrh ministra volit Česká národní
rada a České národní radě je
Rada fondu kultury také za svoji činnost a rozhodnutí
odpovědna.
Domníváme se, že konstrukce fondu slučuje
všechny dosavadní zkušenosti z práce garantové
komise, z jejích počátečních
kroků a že fond může být rychlým,
funkčním nástrojem k podpoře české
kultury.
Jsme vděčni za to, že můžeme s
tímto zákonem předstoupit před ČNR
v tomto termínu, neboť tento fond předpokládá
pomalý finanční přítok, čím
dříve se tyto přítoky začnou
uvolňovat, to jest čím dříve
se na tomto fondu začnou shromažďovat peníze,
tím účelněji bude moci fond ve druhé
polovině roku vyvíjet konkrétní podpůrnou
činnost.
Ke znění společné zprávy, kterou
máte v rukou, chci podotknout, že je dílem
výboru pro vědu, vzdělání a
kulturu a předkladatel se s ním plně ztotožňuje,
takže je možné zákon předložit
v bezkonfliktní podobě. Nechci se déle šířit
o tom, co je zjevné z těchto několika paragrafů
zákona, které máte před sebou a prosím
vás o posouzení a schválení této
předlohy. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
pane ministře, prosím nyní společnou
zpravodajku výborů, paní poslankyni Kantůrkovou,
o slovo.
Poslankyně Eva Kantůrková: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, mám velice milou povinnost
zpravodajovat dva návrhy zákonů, na kterých
se velice dlouho pracovalo a které vznášejí
nový princip financování a spolupodílení
na řízení kultury a rozšiřování
jejich možností. Tento návrh zákona,
i filmový, byl od počátku svého vzniku
sledován se sympatiemi naším výborem
a předkládáme vám vlastně něco,
na čem jsme s ministerstvem úzce spolupracovali.
Chtěla bych říci, že je tento zákon
očekáván naší kulturní
veřejností. Např. na valné hromadě
Obce spisovatelů minulý týden se velice živě
mluvilo o tom, že tento zákon ještě není
a byly vyslovovány varovné hlasy o tom, že
každé zpoždění těchto institutů
na pomoci kultuře je nepřijatelné.
Chtěla bych k návrhu zákona a k návrhu
změn, které máte ve společné
zprávě, říci několik poznámek.
Pan ministr se již vyjádřil, že tyto návrhy
byly dělány se souhlasem ministerstva a já
bych k tomu připojila jen několik myšlenek.
V původní zprávě bylo trochu jinak
v § 1-3 koncipováno vnitřní fungování
správy fondu, ve vládním návrhu se
počítalo s tím, že fond bude mít
svého ředitele, tzn. také svůj aparát,
že poslední slovo o rozdělování
peněz bude mít ministr jako jednotlivec, jako poslední
garant vydávání peněz a Rada tohoto
fondu měla být jmenována ministrem a měla
být pouze jeho poradním sborem.
My jsme velice usilovně a velice, až i důrazně
se zástupci ministerstva společně vypracovali
poněkud nový model, který jednak zprůhledňuje
tento fond a jednak dává i značné
pravomoci České národní radě.
V návrhu ve společné zprávě
se ministr stává správcem fondu, to znamená,
že odpovídá za celkové fungování
fondu, zatímco rada, která je volena Českou
národní radou, rozhoduje o přidělování
grantů, protože se sestává z odborníků
a současně je jakýmsi garantem nad tím,
aby prostředky byly přidělovány jednak
demokratickým způsobem a jednak podle odborného
posouzení.
Myslím, že tyto změny, zásahy do koncepce
původního vládního návrhu znamenají
vylepšení návrhu tím spíš,
že jsme zcela odbourali institut ředitele a tím
i možnost, aby byl vytvořen zvláštní
úřednický útvar, který by spotřebovával
finanční zdroje fondu. Já, jako pověřený
zpravodaj našeho výboru doporučuji, aby sněmovna
přijala tento zákon ve znění společné
zprávy. Pane místopředsedo, v rozpravě
bych potom ještě měla některé
připomínky, které bych potom vznesla v rozpravě.
Jinak bych teď skončila.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Rozpravu, do níž
se zatím přihlásila jenom paní poslankyně
Kantůrková, prosím ji tedy o slovo.
Poslankyně Eva Kantůrková: Já
bych prosila - tyto návrhy, které podávám
po dohodě s panem ministrem a s legislativci ministerstva,
a které upřesňují některá
znění paragrafů.
Do § 2 odst. 2 doporučuji, aby v první větě
- "členy rady volí a odvolává
Česká národní rada" bylo doplněno:
"které je rada odpovědna". V § 2
odst. 2, ve druhé větě doporučuji,
aby před slovo: "organizacemi", bylo vloženo
"profesními", totiž, aby se vymezilo, které
organizace mají onu pravomoc spolupracovat s ministrem
v návrzích na členství v této
radě. Těch organizací a sdružení
tvůrců je velice mnoho a jde o to, aby to byly právě
organizace profesní.
Za druhé - v § 2 odst. 3 doporučuji, aby na
místo 9, bylo nejvíce 13. Rada má nejvíce
13 členů. Toto zvýšení zdůvodňujeme
tím, že právě proto, že těch
organizací profesních je dost, aby nevznikaly různé
třenice, je zapotřebí umožnit jim, aby
až do 13, což je ještě funkční
orgán, aby do těch 13 členů bylo možno
tuto radu zvýšit.
V § 4 doporučuji jako písm. e) přidat,
že členství v radě zaniká: za
e) ztrátou způsobilosti k právním
úkonům. Tento návrh podávám
na základě návrhu ústavně právního
výboru. To je vše.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy
k tomuto bodu? Protože tomu tak není, rozpravu uzavírám
a musím udělit závěrečné
slovo - pane ministře, přejete si ještě
něco dodat? Nikoli, nepřeje. Potom tedy pokračuje
paní poslankyně Kantůrková s tím,
že spolu se závěrečným slovem
bude spojeno hlasování o pozměňovacích
návrzích.
Poslankyně Eva Kantůrková: Pane
místopředsedo, prosím vás, abyste
dal hlasovat o návrhu do § 2 odst. 2 do první
věty, aby byla vložena slova: "které je
rada odpovědna". Za slova "Česká
národní rada, které je rada odpovědna."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je
zřejmo, jaký pozměňovací návrh
je předmětem hlasování? Nebo si přeje
někdo vysvětlit, doplnit? Nikoli.
Kdo je pro návrh přednesený právě
společnou zpravodajkou, nechť zvedne ruku. 84.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 18. Děkuji. Konstatuji
jako výstrahu, že jsme těsně usnášeníschopní.
Návrh byl přijat. Prosím, paní kolegyně.
Poslankyně Eva Kantůrková: Jako
druhý návrh do § 2 odst. 2 do druhé
věty doporučuji zařadit před slovo
"organizacemi" - "profesními". Po projednání
s profesními organizacemi.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Návrh změny spočívá ve vložení
slova "profesními" mezi slova "s" a
"organizacemi". Ano?
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. Prosím.
89.
Kdo je proti? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 18. Návrh byl
přijat.
Poslankyně Eva Kantůrková: Teď
vás, pane místopředsedo, prosím, abyste
dal hlasovat o této změně. V § 2 odst.
3 v první větě na místo "9"
slova: "nejvíce 13". Rada má nejvíce
13 členů.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano,
kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne
ruku, prosím! 65.
Kdo je proti. 2.
Kdo se zdržel hlasování? 36.
Tento návrh byl přijat.
Poslankyně Eva Kantůrková: A
jako poslední návrh: K § 4 přidat písm.
e), které by znělo: "-ztrátou způsobilosti
k právním úkonům".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento doplňující návrh,
nechť zvedne ruku! 91.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 11.
Návrh byl také přijat.
To je poslední pozměňovací návrh?
Poslankyně Eva Kantůrková: Ano, pane
místopředsedo, prosím, abyste dal hlasovat
o celkovém vládním návrhu zákona
o zřízení Státního fondu kultury
České republiky podle tisku 663 a 703 ve znění
společné zprávy a odhlasovaných uprav.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
ČNR o Státním fondu kultury ČR podle
sněmovního tisku 663 ve znění společné
zprávy výborů ČNR podle sněmovního
tisku 703 a podle schválených pozměňovacích
návrhů, nechť zvedne ruku. 96.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 12.
Návrh zákona byl tedy přijat.
/Potlesk./
Dalším bodem pořadu naší schůze
je
Návrh zákona byl rozdán jako sněmovní
tisk 664 a společná zpráva výborů
jako tisk 704.
Prosím nyní opět pana ministra Uhdeho, který
jako pověřený člen vlády odůvodní
tento vládní návrh.
Ministr kultury ČR Milan Uhde: Vážený
pana místopředsedo, vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
dovolte mi především, abych vám srdečně
poděkoval jménem předkladatele i jménem
všech lidí české kultury za jednoznačný
průběh projednání předchozí
předlohy.
Pokud jde o Státní fond kinematografie - jak zkráceně
tento zákon nazýváme - jde o fond, který
je konstruován velmi příbuzným způsobem.
Proto vynechám podrobnosti, kterými jsem charakterizoval
předchozí zákon a zmíním se
jen o základním rozdílu, která nás
přiměl k tomu, abychom navrhovali fondy dva místo
jednoho.
Zatímco se Státní fond kultury soustřeďuje
k podporám takzvaných non-profitních aktivit,
je Státní fond na podporu české kinematografie
soustředěn k podpoře tvorby a výroby
českých filmů, které samy o sobě
sice mohou vydělávat, ale ve skutečnosti
se nedá počítat s tím, že tato
činnost bude výdělečná. Na
to je počet českých diváků
v této zemi příliš malý.
Právě proto navrhujeme zákon o Státním
fondu kinematografie, který by měl za cíl
slibnou českou kinematografii, jež se už tolikrát
tak nezapomenutelně vepsala do světových
dějin kinematografie, udržet v těžké
konkurenci mnohonásobně větších,
finančně lépe dotovaných i technicky
lépe vybavených kinematografií.
Jsem přesvědčen, že způsob rozdělování
zdrojů tohoto fondu, jak jsme jej vyzkoušeli na základě
provozu tzv. grantové komise, která rozdělovala
dotaci české vlády udělenou v lednu
loňského roku, jako určitý překlenovací
příspěvek, bude účinný
a že se nám podaří zabezpečit
to, proč se nám tak mnohým svírá
srdce. Totiž že se českou kinematografii podaří
v budoucnu rozvinout a potvrdit, že je nedílnou, důležitou,
podstatnou součástí národní
kultury. Právě k tomu a jedině k tomu má
tento fond sloužit.
Ve znění společné zprávy dostáváte
výsledek společné práce tří
výborů ČNR, které měly za cíl
předlohu projednat. Paní zpravodajka vás
s tímto výsledkem seznámí.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
pane ministře a prosím společnou zpravodajku
paní poslankyni Kantůrkovou.
Poslankyně Eva Kantůrková: Dámy
a pánové, chtěla bych říci
úvodem, že návrh zákona na podporu a
rozvoj české kinematografie se v některých
paragrafech liší od zákona předchozího.
Zejména chci upozornit na to, že se liší
ve zdrojích oproti předchozímu zákonu,
ale k těmto věcem nepřišla žádná
připomínky mimo jediné.
Připomínka se týká dosud platného
dekretu prezidenta republiky o státním monopolu
na výrobu a distribuci filmů a klade se otázka,
jak dalece tento dekret ovlivní nebo neovlivní působnost
tohoto zákona. Domníváme se, že neovlivní,
protože tento dekret neřeší problémy
financování projektů filmů, ovlivňuje
ho jenom v tom smyslu, že nebude o to moci z tohoto fondu,
dokud dekret bude platit, požádat nikdo, na koho se
tento dekret vztahuje. Totiž dokud bude platit monopolní
výroba filmu, tak výrobci nebudou moci z tohoto
fondu čerpat, ale budou z něj moci čerpat
tvůrčí pracovníci, lidé, kteří
připravují látky pro film, kteří
připravují scénáře, nebo lidé,
kteří spolupracují s televizí, kde
je monopol výroby rozbit.