<> | ||||
plánování | nař. vlády ČSR č. 151/1989 Sb. | § 18 písm. a/ bod 1 | vypracování dlouhodobých koncepcí rozvoje kraje a předkládání České komisi pro plánování a vědeckotechnický rozvoj jako podklad pro vypracování Základních směrů hospodářského a sociálního rozvoje České socialistické republiky | |
§ 18 písm. a/ bod 2 | vypracování pětiletých oblastních plánů krajů a poskytování vybraných údajů těchto plánů České komisi pro plánování a vědeckotechnický rozvoj | |||
§ 18 písm. b/ bod 1 | spolupráce s Českou komisí pro plánování a vědeckotechnický rozvoj při vypracování návrhů dokumentů dlouhodobých výhledů České socialistické republiky a pětiletých státních plánů České socialistické republiky a návrhu ekonomických nástrojů k řešení oblastní proporcionality | |||
§ 18 písm. b/ bod 2 | spolupráce s příslušnými okresními národními výbory a národními výbory měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem při zabezpečování cílů a úkolů oblastního plánování | |||
požární ochrany | zák. ČNR č. 133/1985 Sb. | § 7 odst. 1 | ustanovování technika požární ochrany nadřízenými orgány | |
§ 27 písm. a/ | vykonávání státního požárního dozoru | |||
§ 27 písm. b/ | zabezpečování a provádění odborné přípravy na úseku požární ochrany | |||
§ 27 písm. e/ | organizování preventivně výchovné a propagační činnosti | |||
§ 27 písm. f/ | koordinace zabezpečování požární ochrany s ostatními orgány ve svém územním obvodu | |||
§ 27 písm. g/ | zpracování dokumentace požární ochrany | |||
§ 27 písm. h/ | organizování a zabezpečování požární služby civilní obrany | |||
§ 34 | vykonávání státního požárního dozoru a dohlížení nad plněním úkolů při provádění státního požárního dozoru | |||
vyhl. č. 37/1986 Sb. | § 68 odst. 3 | projednávání plánů požárních kontrol | ||
vyhl. č. 37/1986 Sb. | § 74 odst. 2 druhá věta | soustřeďování, kontrola a předávání údajů ministerstvu vnitra | ||
§ 87 odst. 2 | určování zřizování dobrovolného požárního útvaru i vedle závodního požárního útvaru | |||
§ 102 odst. 1 písm. a/ | určování přednosti velitele zásahu | |||
lidové kontroly | zák. ČNR č. 116/1971 Sb. | § 5 odst. 3 | oprávnění provádět kontroly v odvětvích a činnostech spadajících do působnosti federace na základě pověření Výboru lidové kontroly České republiky | |
§ 11 odst. 2 | provádění kontroly činnosti organizací ústředně řízených orgány republiky, družstevních a společenských organizací i v dalších případech, jde-li o konkrétní úkoly vyplývající z plánu kontrolní činnosti | |||
§ 11 odst. 3 | provádění kontroly v organizacích řízených federálními orgány na základě pověření Výboru lidové kontroly České republiky | |||
§ 12 odst. 2 | usměrňování činnosti a poskytování metodické pomoci závodním komisím lidové kontroly zřízeným Výborem lidové kontroly krajského národního výboru | |||
kultury | zák. č. 81/1957 Sb., zák. č. 82/1957 Sb., zák. č. 52/1959 Sb. | § 3 odst. 1, § 2 odst. 1, § 10 odst. 3 | zřizování krajského jednatelství k řízení a organizování koncertní a estrádní činnosti v kraji jako součásti některého krajského kulturně osvětového zařízení | |
zák. č. 81/1957 Sb. | § 3 odst. 1 | svěřit krajskému symfonickému orchestru řízení a organizování koncertní činnosti v kraji | ||
zák. č. 52/1959 Sb. | § 11 odst. 2 | udělování souhlasu se zřízením specializovaných osvětových zařízení orgány společenských organizací sdružených v Národní frontě nebo jednotnými zemědělskými družstvy | ||
zák. č. 54/1959 Sb., vyhl č. 239/1959 Ú. l. | § 8 odst. 2, § 1 písm. c) | udělování souhlasu k vývozu předmětů muzejní hodnoty z pověření ministerstva kultury | ||
zák. ČNR č. 33/1978 Sb., ve znění zák. ČNR č. 122/1989 Sb. | § 31 písm. a) | spolupráce s ministerstvem kultury při zpracovávání koncepce státní kulturní politiky v oboru divadelnictví | ||
§ 32 písm. a) bod 1 | sledování a hodnocení ideové a umělecké úrovně divadelní činnosti v kraji | |||
§ 32 písm. a) bod 2 | organizování odborně metodické pomoci na úseku ochotnického divadelnictví | |||
zák. ČNR č. 33/1978 Sb., ve znění zák. ČNR č. 122/1989 Sb. | § 32 písm. a/ bod 3 | schvalování, popř. pořádání nebo organizování krajských festivalů, přehlídek, soutěží a obdobných kulturních akcí v oboru divadelní činnosti | ||
§ 32 písm. a/ bod 4 | vyjadřování k návrhům ministerstva kultury na vysílání jimi řízených divadel do zahraničí | |||
§ 32 písm. a/ bod 5 | vyjadřování k návrhům na vysílání a přijímání ochotnických souborů ve styku se zahraničím | |||
zák. ČNR č. 20/1987 Sb. | § 28 odst. 1 | řízení a organizování státní památkové péče v kraji | ||
§ 28 odst. 2 písm. a/ | schvalování krajské koncepce rozvoje státní památkové péče v souladu s prognózou, koncepcí a dlouhodobým výhledem rozvoje státní památkové péče v České republice a určování základních úkolů státní památkové péče v kraji | |||
§ 28 odst. 2 písm. e/ | řízení kulturně výchovného využití kulturních památek v kraji | |||
§ 28 odst. 2 písm. f/ | vydávání organizačního řádu krajské organizace státní památkové péče v souladu se vzorovým organizačním řádem vydaným ministerstvem kultury | |||
zák. ČNR č. 20/1987 Sb. | § 28 odst. 2 písm. g | dozírání v rozsahu své působnosti na dodržování zákona o státní památkové péči a předpisů vydaných k jeho provedení | ||
§ 28 odst. 2 písm. h | plnění dalších úkolů stanovených krajskému národnímu výboru zákonem o státní památkové péči | |||
zemědělství | zák. ČNR č. 77/1976 Sb. | § 4 odst. 2 písm. a/ | možnost vyhradit si rozhodování podle § 1 zákona v pochybnostech o tom, zda jde o součást zemědělského půdního fondu | |
§ 4 odst. 2 písm. b/ | možnost vyhradit si povolování změn kultur uvnitř zemědělského půdního fondu podle § 4 zákona, jde-li o značný rozsah, popř. dosah změn | |||
§ 4 odst. 2 písm. c/ | možnost vyhradit si udělování souhlasu podle § 8 zákona k návrhům územních plánů, zón, pokud udělování tohoto souhlasu nepřísluší ministerstvu | |||
§ 4 odst. 2 písm. d/ | možnost vyhradit si udělování souhlasu podle § 10 zákona k návrhům tras nadzemních a podzemních vedení, jde-li o stavby krajského významu | |||
zák. ČNR č. 108/1987 Sb. | § 5 písm. b/ | projednávání plnění úkolů veterinární péče a návrhů opatření k jejímu rozvoji ve svém územním obvodu | ||
lesního hospodářství | zák. ČNR č. 96/1977 Sb. | § 27 odst. 2 písm. d) | ukládání podle § 21 odstavce 2 opatření při mimořádných okolnostech a nepředvídaných škodách, ohrožujících stav lesů a přesahujících obvod působnosti okresního národního výboru nebo jeho možnosti | |
§ 27 odst. 2 písm. e) | plnění dalších úkolů stanovených předpisy vydanými na základě zákona o lesích a tohoto zákona | |||
§ 27 odst. 3 písm. a) | možnost vyhradit si rozhodování o vynětí lesních pozemků z lesního půdního fondu a o omezení v jejich využívání u lesů hospodářských podle § 4 odstavce 2 zákona o lesích i při nižší výměře než 2 hektary | |||
§ 27 odst. 3 písm. b) | možnost vyhradit si povolování výjimek ze zákazu některých činností v lesích podle § 18 odstavce | |||
sociálního zabezpečení | zák. ČNR č. 114/1988 Sb. | § 24 písm. c) | zpracování střednědobých a dlouhodobých plánů výchovy k manželství a odpovědnému rodičovství a koordinování jejich realizace | |
§ 31 písm. a) | rozhodování o přijetí občana se změněnou pracovní schopností do výcvikového střediska a zařízení pro občany se změněnou pracovní schopností, která spravuje | |||
§ 31 písm. b) | koordinování péče o občany se změněnou pracovní schopností ve svém územním obvodu | |||
zák. ČNR č. 114/1988 Sb. | § 36 písm. b/ | koordinování péče o děti a mladistvé postižené na zdraví ve svém územním obvodu | ||
§ 44 | koordinování péče o občany společensky nepřizpůsobené ve svém územním obvodu | |||
§ 46 odst. 1 | zřizování a spravování ústavu sociální péče krajského významu určené převážně pro potřebu celého kraje nebo několika krajů | |||
§ 49 odst. 3 | možnost svěřit zabezpečování služeb sociální péče poskytovaných v zařízeních uvedených v § 46 odst. 1, 3 a 6, která spravuje, okresnímu národnímu výboru, jsou-li pro to vytvořeny potřebné podmínky | |||
vodního hospodářství | zák. ČNR č. 130/1974 Sb. | § 4 odst. 2 písm. a/ | rozhodování v případech uvedených pod písm. a/ | |
školství | zák. ČNR č. 77/1978 Sb. | § 5 odst. 1 | souhlas ke zřízení a zrušení jeslí, mateřské školy, společného zařízení jeslí a mateřské školy, dětského útulku, školní jídelny a místního domu dětí a mládeže | |
zák. ČNR č. 77/1978 Sb. | § 6 odst. 3 písm. h/, § 7 odst. 1 písm. c/ | souhlas ke zřízení a zrušení základní školy při zdravotnickém zařízení, školy v přírodě a dětského domova | ||
§ 17 odst. 2 věta první | vykonávání školní inspekce | |||
hospodářského zabezpečení církví a náboženských společností | vl. nař. č. 219/1949 Sb., vl. nař. č. 220/1949 Sb., vl. nař. č. 221/1949 Sb., vl. nař. č. 222/1949 Sb., vl. nař. č. 223/1949 Sb. | § 11 odst. 3 | přiznávání hodnostního přídavku duchovním zařazeným do I. a II. stupnice | |
§ 12 odst. 2 | rozhodování o přiznání odměny a její výše u duchovních, s výjimkou duchovních III. a IV. stupnice | |||
§ 13 odst. 3 | rozhodování o cestovních náhradách duchovních | |||
§ 20 odst. 1 | vedení evidenčního listu o každém duchovním |
doprava a silniční hospodářství | Česká automobilová doprava x) | ministerstvo vnitra České republiky |
Silnice x) | ministerstvo vnitra České republiky | |
České automobilové opravny x) | ministerstvo vnitra České republiky | |
kultura | Kniha | ministerstvo kultury České republiky |
x) Pokud se funkci zakladatele státního
podniku nerozhodne vykonávat město nebo okresní
úřad ve městě, v němž
má státní podnik nebo jeho součást
sídlo.
zdravotnictví a sociální zabezpečení | Krajská hygienická stanice | ministerstvo zdravotnictví České republiky |
specializované ústavy sociální péče xx) | ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky | |
ochrana přírody | správa Krkonošského národního parku | ministerstvo životního prostředí České republiky |
doprava a silniční hospodářství | Silniční investorský útvar | ministerstvo vnitra České republiky |
Okresní správa silnic | ministerstvo vnitra České republiky | |
Krajské dopravní středisko | ministerstvo vnitra České republiky | |
investiční výstavba | Krajský investorský útvar | ministerstvo výstavby a stavebnictví České republiky |
kultura | Krajská organizace státní památkové péče | ministerstvo kultury České republiky |
Státní vědecká knihovna | ministerstvo kultury České republiky |
xx) Určené ministerstvem práce
a sociálních věcí České
republiky
Důvodová zpráva
I. Obecná část
Stávající soustava národních
výborů s jejich postavením ve společnosti
a svěřenými pravomocemi představuje
model administrativně centralistického systému
státu, v němž nejsou vytvořeny podmínky
pro žádoucí rozvoj místní aktivity
a samosprávu obcí a zároveň ani předpoklady
pro racionální a kvalitní výkon státně
správních činností v místech.
Tato skutečnost má za následek značnou
administrativní náročnost státní
správy, duplicitu některých správních
činností i překrývání
působností jednotlivých stupňů
národních výborů.
Soustředění výkonu státní
moci, státní správy a samosprávy v
jednom místním orgánu s všeobecnou působností
je považováno za překonané. Z hlediska
nového fungování společenského
mechanismu je potřebné oddělit v určité
míře státní správu a samosprávu.
Místní správa musí být nově
konstituována a organizována z hlediska potřeb
občanů a celé společnosti.
Proto v úzké návaznosti na zavádění
obecního zřízení je nezbytné
provést i reorganizaci místní státní
správy. Její uskutečnění se
navrhuje provést v návaznosti na koncepci připravovaného
zákona o obcích. V něm se předpokládá,
že výkon státní správy bude v
široké míře přenesen na obce
a městské úřady a že vláda
nařízením určí obecní,
respektive městské úřady, které
budou ve vymezených územních obvodech tuto
přenesenou působnost vykonávat za ostatní
obce nacházející se v těchto obvodech.
Vzhledem k tomu se upouští od původního
záměru vytvářet v těchto územních
obvodech zvláštní místní orgány
státní správy - obvodní úřady.
Pokud jde o města Brno, Ostravu, Plzeň a Ústí
nad Labem, kde jako orgány obce budou působit úřady
městských obvodů a úřady města,
bude, pokud jde o výkon přenesené působnosti
na úseku státní správy, úprava
obdobná, jako v obcích a městech.
Jako zvláštní místní orgány
budou zřizovány pouze okresní úřady,
které budou vykonávat působnost dosud prováděnou
okresními národními výbory, pokud
část této působnosti se nesvěřuje
jako přenesená působnost obcím a městům,
a současně budou i odvolacím orgánem
vůči orgánům měst a obcí.
Navrhovaná úprava si nevyžádá
zvýšení státního rozpočtu,
neboť k její realizaci budou využity dosavadní
rozpočtové zdroje národních výborů.
Přitom hlavní zdroj by měl představovat
rozpočet zrušených krajských národních
výborů a předpokládané snížení
rozpočtových výdajů dnešních
okresních národních výborů
přechodem na samosprávu měst a obcí.
II. Zvláštní část
K § 1 až 3
Orgánem státní správy se všeobecnou
působností v okresech budou okresní úřady.
Jejich postavení a působnost budou moci upravovat
zákony České národní rady.
Jiné orgány nebo organizace mohou vykonávat
státní správu v okresech pouze na základě
zákona.
K § 4 až 6
Ustanovení vymezuje základní působnost
okresních úřadů. Okresní úřady
budou v zásadě plnit funkci stávajících
okresních národních výborů
v oblasti výkonu státní správy a funkci
odvolacího orgánu ve vztahu k orgánům
obce, vykonávajícím státní
správu.
Ve městech Brně, Ostravě, Plzni a Ústí
nad Labem budou podle návrhu zákona ČNR o
obcích, vytvářena vedle zastupitelstva města
i obvodní zastupitelstva. Ve shodě s tím
budou v uvedených městech působit jak úřady
městských obvodů, tak úřad
města. Vedle těchto orgánů obce budou
v uvedených městech působit jako místní
orgány státní správy okresní
úřady. Kontrolní činnost úřadů
ve vztahu k obecním úřadům, respektive
úřadům městských obvodů
a úřadu města je omezena pouze na výkon
státní správy v oblasti přenesené
působnosti.
K § 7 až 10
Je upravováno složení a struktura okresních
úřadů. Zvláštními orgány
okresního úřadu, zřizovanými
podle zvláštních právních předpisů,
jsou: správa Sboru požární ochrany,
povodňová komise, nákazová komise,
regresní komise a komise péče o rodinu a
děti. Zohledňuje se zásada, že státní
správa bude řízena z centra a bude ekonomicky
zajišťována státem. Ve skladbě
rozpočtu těchto úřadů se musí
promítnout i skutečnost, že po přechodnou
dobu stanovenou tímto zákonem budou mít též
příjmy od organizací patřících
po přechodnou dobu do jejich hospodářství.
K § 11 a 12
Pamatuje se na nápravu nesprávných opatření
okresních úřadů. Zakotvuje se příslušnost
ústředních orgánů státní
správy ke zrušení takových opatření.
V zájmu jednoznačnosti se zvýrazňuje
skutečnost, že k nápravě správních
rozhodnutí může dojít pouze podle obecných
předpisů o správním řízení.
K § 13 až 16
Ustanovení upravují způsob řízení
úřadů a vymezují působnost
jednotlivých ústředních orgánů
státní správy na tomto úseku. Zabezpečuje
se tak požadavek, aby státní správa
byla uskutečňována na celém území
republiky jednotně. Přezkoumávání
rozhodnutí, které úřady vydaly ve
správním řízení, budou v jednotlivých
správních odvětvích provádět
příslušné ústřední
orgány.
K § 17
Toto ustanovení řeší zbývající
dosavadní působnost krajských národních
výborů. Část jejich působnosti
se podle § 4 přenáší přílohou
I do působnosti okresních úřadů.
Zbývající působnost se přenáší
zčásti přílohou II na centrální
orgány a část působnosti se v příloze
III ruší bez náhrady.
K § 18
Toto ustanovení přejímá v podstatě
obsah ustanovení § 72 odst. 2 návrhu zákona
ČNR o obcích. Jde o opatření dočasného
charakteru, než bude tato problematika definitivně
rozřešena ekonomicky nejvýhodnějším
způsobem. O tom, že jde o kompetenci jen na přechodné
období, svědčí i ustanovení,
že okresní úřad nesmí zakládat
nové státní podniky. Naproti tomu se připouští,
aby okresní úřad zřizoval i nové
rozpočtové a příspěvkové
organizace. Tato možnost je však silně omezena
souhlasem vždy tří ústředních
orgánů státní správy.
K § 19
Stanoví se, na které konkrétní úřady
přecházejí práva a závazky,
které budou mít okresní a krajské
národní výbory v den svého zániku.
Pokud jde o práva a závazky okresních národních
výborů, přecházejí v jednotlivých
okresech na okresní úřady. Pokud jde o práva
a závazky krajských národních výborů,
přejdou na okresní úřady v sídlech
krajů. Výjimkou je Středočeský
krajský národní výbor, kde je nutné,
aby o přechodu práv a povinností zvlášť
rozhodla vláda.
K § 20
V nezbytných případech je nutno přenést
působnost z krajského národního výboru
na centrum. U některé z takto převáděné
působnosti se předpokládá, že
funkci zakladatele státního podniku, konkrétně
u ČSAD, ČSAO a podniku Silnice by mohlo převzít
některé město nebo okresní úřad
ve městě, v němž má státní
podnik nebo jeho součást sídlo.
K § 21 až 25
Do doby, než budou vytvořeny potřebné
právní a ekonomické předpoklady pro
to, aby mohly obce a města plnit všechny své
samosprávné funkce, bude okresní úřad
plnit i některé hospodářské
funkce ovlivňující rozvoj územních
obvodů obcí a měst. Je proto nutné,
aby obce a města měly v tomto období možnost
ovlivňovat rozhodování okresního úřadu
při plnění těchto úkolů.
Ustanovení zákona zakotvuje zřízení
okresního a městského shromáždění
jako zastupitelského orgánu obcí a upravuje
jeho postavení a působnost. Předpokládá
se, že okresní a městské shromáždění
ukončí svoji činnost nejpozději k
31. 12. 1992.
K § 26 až 31
K realizaci správního zabezpečení
funkce obcí a výkonu státní správy
po zrušení národních výborů
je nezbytné provést dílčí novelizace
některých zvláštních zákonů,
vydaných pro jednotlivá správní odvětví.
Jde v naprosté většině o změny
související s výkonem správní
agendy zajišťované dosud národními
výbory, které nebylo možno zabezpečit
pouhým přesunem na jiné orgány.
Provádí se rovněž dílčí
novelizace zákona o územním členění
státu pro řešení event. budoucích
změn území okresů a pro postup při
event. přejmenování obcí a měst.
K § 32
Pokud nebyl zvláštním zákonem určen
správní orgán příslušný
k správnímu rozhodování, rozhodoval
dosud v těchto případech okresní národní
výbor. Nyní se tato příslušnost
svěřuje okresním úřadům
které budou též oprávněny svá
rozhodnutí i vykonat, s výjimkou případů,
kdy byl podán návrh na výkon rozhodnutí
soudem.
K § 33
Ke dni voleb do obecních zastupitelstev zaniknou národní
výbory a je proto nutné, aby tímto dnem začaly
v okresech působit okresní úřady.
Vláda republiky musí rozhodnout o přechodu
práv a povinností Středočeského
krajského národního výboru ještě
před dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona. Proto se zakládá účinnost
ustanovení § 19 odst. 2 již dnem vyhlášení
zákona.
V Praze dne 17. července 1990