Ministr kultury České republiky Milan Uhde odpověděl
poslancům Zdeňku Malíkovi, Jaroslavě
Moserové a Vladimíru Šumanovi na jejich interpelaci
dopisem ze dne 5. října 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra kultury České
republiky Milana Uhdeho na interpelaci poslanců Zdenka
Malíka, Jaroslavy Moserové a Vladimíra Šumana,
která zní:
"Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci spekulativních
převodů některých památkově
chráněných stavebních objektů
a pozemků uvádím po přešetření
následující skutečnosti:
Ministerstvu kultury ČR je situace v uvedené oblasti
známa. Šetření některých
případů včetně postupu družstva
Redos (podrobněji viz dále) již bylo zahájeno.
Oprávněnost interpelace je dána zejména
proto, že stav současné právní
nevyjasněnosti umožňuje, aby k podobným
převodům docházelo i nadále. MK ČR
se na základě své kompetence bude zabývat
řešením kategorie tzv. nevyužitých
kulturních památek v souvislosti s novelizací
vyhl. č. 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon
č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči. Uvedená vyhláška se týká
poskytování příspěvků
na určitou kategorii kulturních památek,
u nichž byl zájem na zvýhodnění.
Vzhledem k tomu, že prováděcí kriteria
postrádají v nových společenských
podmínkách svůj význam, bude nutno
tento předpis zásadně zrevidovat. Základní
problém však může být odstraněn
pouze úpravou rovněž dalších předpisů,
které s danou oblastí souvisejí (např.
vyhl. č. 119/1988 Sb. o hospodaření s národním
majetkem).
Protože řada současně platných
obecně závazných předpisů umožňuje
uvedené převody realizovat, aniž by byl zjevně
porušen zákon, doporučuji, aby se i ČNR
zabývala touto problematikou v obecné poloze v širších
souvislostech.
Po vyjádření Krajské prokuratury v
Hradci Králové, kam jsme zaslali v předmětné
věci svůj podnět, provede MK ČR po
dohodě a ve spolupráci s ministerstvem státní
kontroly ČR samostatnou kontrolní akci zaměřenou
na problematiku převodů památkově
chráněných stavebních objektů.
Zákonnost postupu a. s. Dialog prověřuje
v současné době Krajská prokuratura
v Českých Budějovicích.
K oběma uváděným konkrétním
případům připojuji podrobnější
rozklad.
S pozdravem
Milan Uhde, v.r."
K postupu a. s. Dialog:
Původní vlastník Koh-i-noor Praha využíval
objekt zámku Mladá Vožice pro průmyslovou
výrobu od r. 1947. Ve II. polovině r. 1980 objekt
po vybudování nového závodu uvolnil
s tím, že v něm zřídí
rehabilitační středisko. Pro nedostatek finančních
prostředků od záměru odstoupil a hledal
nového vlastníka. Před uzavřením
kupní smlouvy s a. s. Dialog projednával odbor kultury
ONV Tábor celou záležitost s předsedou
MěNV Mladá Vožice p. Břendou se závěrem,
že ani ONV ani MěNV nemá dostatek finančních
prostředků, kterými by byla zabezpečena
alespoň minimální rekonstrukce zámku
/náklady cca 30 miliónů Kčs/. Na základě
této skutečnosti nebylo právo na přednostní
koupi podle § 13 zák. č. 20/1987 Sb. o památkové
péči uplatněno. V tom smyslu dal ONV Tábor
na žádost prodávajícího dne 7.
6. 1990 své stanovisko, kde byly mimo jiné stanoveny
další dvě podmínky v případě
prodeje - projednání s MěNV Mladá
Vožice a souhlas úřadu pro dočasnou
správu a privatizaci národního majetku.
Zástupci a. s. Dialog a Koh-i-nooru projednali převod
objektu, záměry rekonstrukce a předpokládaný
finanční objem rekonstrukce cca 90 miliónů
Kčs včetně budoucí součinnosti
se stavebním úřadem v Mladé Vožici
na schůzi Rady MěNV dne 13. 6. 1990.
Zákon č. 20/1987 Sb. stanoví pro prodej kulturních
památek podmínku, tj. nabídnout kulturní
památku přednostně ke koupi státu
/§ 13/. Předkupní právo státu
uplatňuje příslušný ONV. Z výše
uvedeného vyplývá, že tato podmínka
byla splněna.
Vzhledem k tomu, že zmíněný objekt přestal
od roku 1981 sloužit průmyslové výrobě
a vlastník hledal delší dobu nového
zájemce, byl pro převod na MěNV Mladá
Vožice dostatečný časový prostor.
K postupu VD Redos:
Památková inspekce MK ČR se zabývala
otázkou oprávněnosti převodu památkových
objektů /většinou tzv. nevyužitých
památek/ do správy VD Redos a postupem jejich obnovy
již v průběhu několika předchozích
měsíců. Na základě podrobného
prověření péče VD Redos o převzaté
objekty kulturních památek v Zákupech /klášter
s kostelem a hospodářské zázemí
zámku/ bylo konstatováno, že nejsou dodržovány
platné právní předpisy. Vzniká
rovněž domněnka, že převod správy
objektů byl ze strany výrobního družstva
veden spekulativními záměry. Bylo prokázáno,
že 3. mil. Kčs získané pro obnovu kláštera
v Zákupech od bývalého vlastníka objektu
za zanedbanou údržbu byly využity nehospodárně
a měly by být VD Redos vráceny do státního
rozpočtu.
Výsledky šetření byly postoupeny na
základě žádosti Krajské správě
SNB v Hradci Králové. Dne 31. 5. 90 bylo v Zákupech
provedeno za účasti MK ČR místní
šetření.
Dle informace Finanční správy ONV Hradec
Králové VD Redos zaniklo dnem 4. 7. 1990 a splynulo
včetně majetku, práv a povinností
s nově registrovaným podnikem Redos Hradec Králové.
Jedná se o soukromý podnik ve smyslu zákona
o soukromém podnikání s tím, že
vlastnictví památkových areálů
bývalého kláštera a kostela v Zákupech
a hospodářského zázemí zámku
v Zákupech, okr. Česká Lípa, zámku
v Rychvaldě, okr. Karviná, zámku Neděliště,
okr. Hradec Králové, zámku Rudoltice, okr.
Ústí nad Orlicí, kláštera ve
Fulneku s kaplí, okr. Nový Jičín a
zámku Lipová, okr. Teplice se tímto dostává
do soukromých rukou.
V zájmu objektivního posouzení byla věc
formou oznámení zaslána ministerstvem kultury
ČR Krajské prokuratuře v Hradci Králové
z důvodu podezření z trestné činnosti.
Orgány státní památkové péče
v rámci své kompetence navrhují uložit
VD Redos sankci podle § 35 zákona č. 20/1987
o státní památkové péči,
čímž se ovšem řeší
pouze otázka zanedbání péče
o kulturní památku, nikoli však spekulativní
převod objektu.
U církevních objektů nutno předpokládat,
že budou předmětem dalšího navracení
majetku církvím navazujícího na zák.
opatření předsednictva Federálního
shromáždění z 19. 7. 90 č. 298
o úpravě některých majetkových
vztahů řeholních řádů.