Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslankyně ČNR Gerty
Mazalové ministrovi zdravotnictví České
republiky Martinu Bojarovi a ministrovi práce a sociálních
věcí České republiky Milanu Horálkovi:
"Vážený pane ministře,
obdržela jsem od svých kolegyň a kolegů,
zdravotnických pracovníků, kteří
pracují v ústavech sociální péče,
podnět k interpelaci.
Domnívám se spolu s nimi, že závažné
nedostatky v této oblasti a zároveň podněty
k jejich řešení si zaslouží Vaší
pozornosti.
Jedná se o ústavy pro mentálně a tělesně
postižené děti a dospělé občany
a pro staré občany - domovy důchodců.
V těchto ústavech je potřeba péče
zdravotně sociální, obě složky
nelze od sebe oddělovat. Zdravotničtí pracovníci
těchto zařízení vyslovují vážné
obavy, že řešení této problematiky
bude opět prováděno bez slyšení
jejich názorů, přestože zdravotničtí
pracovníci představují více jako 50%
zaměstnanců těchto ústavů a
vykonávají bezprostřední péči
o chovance a obyvatele těchto zařízení.
Na ministerstvu práce a sociálních věcí
ČR není ani lékař ani sestra, kteří
by reprezentovali zdravotní, tedy odbornou část
péče v těchto ústavech. Kdo na tomto
ministerstvu zodpovídá tedy za odbornost zdravotní
péče? Zatím o osudech těchto chovanců
a obyvatel rozhodovali pracovníci řídících
aparátů a mnozí, kteří problematiku
znají zprostředkovaně nebo z ojedinělých
návštěv těchto zařízení.
Chceme, aby tomu tak bylo i nadále? Samotní obyvatelé
ústavů a domovů z pochopitelných důvodů
své názory a požadavky prezentovat nemohou.
Zdravotničtí pracovníci již léta
požadují, aby výše uvedené ústavy
a domovy byly řízeny ministerstvem zdravotnictví.
Dvouletá nedávná epizoda tohoto řízení
vlastně toto řízení nerealizovala
neboť na okresech zůstalo vše při starém
způsobu řízení i práce.
Důvody, proč Domovy důchodců a Ústavy
sociální péče zařadit pod ministerstvo
zdravotnictví:
1. V uvedených ústavech se řeší
především zdravotní nebo zdravotně
sociální problematika.
2. Bezprostřední práce a styk s obyvateli
a chovanci ústavů vykonávají zdravotníci
nebo jiní odborní pracovníci.
3. Zdravotní stav obyvatel DD je takřka totožný
se zdravotním stavem nemocných LDN a gerontopsychiatrických
oddělení PL /statisticky opakovaně prokázáno/.
4. Řízení a myšlení v těchto
ústavech by nemělo být hlavně ekonomické,
ale zdravotně etické.
5. Žádná instituce nenahradí domov.
Stát proto, ale i z ekonomických důvodů
by měl dávat přednost pobytu v rodinném
prostředí. Proto nutno přednostně
zlepšit pečovatelskou službu a jiné formy
pomoci v navyklém /domácím/ prostředí.
Prodloužení pobytu doma však vede ke stavu, že
do institucí přicházejí pak obyvatelé
v daleko horším zdravotním stavu. Takže
dnes v DD, zvláště ve velkých městech
již neznáme bývalé DD typu domov - starobinec,
ale místo toho máme ošetřovatelské
a léčebné ústavy s potřebou
lékařské a zdravotní péče.
6. Zdravotní stav obyvatel DD se zhoršuje. Obyvatelé
DD trpí 3 - 5 závažnými chorobami, přibývá
obyvatel immobilních, ale hlavně psychicky alterovaných,
inkontinentních a handicapovaných, zvláště
mladšího věku. Demografická prognóza
nás upozorňuje na přibývání
obyvatel starších 60 let. Do roku 2005 lze očekávat
nárůst o 10 - 30%, a to ještě nevíme
jaké budou negativní dopady současné
nepříznivé ekologické situace. To
vše nutí k zamyšlení a přípravě
na budoucnost.
Současný stav obyvatel DD a ÚSP nevyžaduje
jen ošetřovatelskou péči, ale velmi
často přímo léčbu řízenou
lékařem. Pokud je to možné znamená
to zvládnutí mnohých zdravotních stavů
v DD či ÚSP a tím odlehčení
nemocnicím. Lékař v DD tu sehrává
stále významnější úlohu
a asi nebude možno vrátit se zpět, kdy o osudu
obyvatel rozhodovaly jen zdravotní sestry.
7. Vzhledem k uvedenému zdravotnímu stavu obyvatel
a chovanců je nutná úzká spolupráce
s různými klinickými obory medicínskými.
8. Nutno zajistit pro obyvatele DD a ÚSP jednotnou zdravotnickou
a geriatrickou péči a to je možné jen
pod jedním ministerstvem, tedy zdravotnictví. I
obyvatelé těchto zařízení si
zaslouží odbornou péči.
9. To vše nebrání ostatním iniciativám
/církvím, obcím, podnikům, soukromým
osobám.../ péči o staré a jinak postižené
občany. Avšak základní péči
o tyto občany bude poskytovat i nadále stát.
Víme, že institucionální péči
potřebuje asi 50% obyvatel nad 60 let a my zatím
máme možnosti pro 2 - 3%. Starý člověk
ve svých některých potřebách,
zvláště v závažných okamžicích
svého života, se tak nesmí stát čekatelem
na tuto péči.
10. Jednotnou péči geriatrickou může
zajišťovat jen jedno ministerstvo, a to ministerstvo
zdravotnictví. Péče začíná
v terénu prací obvodního lékaře,
geriatrické sestry a pečovatelky. Měla by
se opírat o geriatrická odd. nemocnic, která
by zajišťovala návaznost na ostatní medicínské
obory.
11. Zatím u nás zcela chybí instituce ošetřovacích
ústavů nebo domovů, které by definitivně
řešily trvale nepříznivé stavy
našich občanů, včetně terminální
péče. Bylo by možno v nich i přechodné
umístění nemocného, kdy jeho rodina
z různých důvodů vysadí z kontinuální
rodinné péče. Zatím tyto instituce
suplují LDN a DD /neadekvátně/.
Naopak nenacházím žádný podstatný
důvod, aby tyto ústavy byly v působnosti
ministerstva práce a sociálních věcí
než ten, že původně před sloučením
obou ministerstev tomu tak bylo. Starý byrokratický
aparát v těchto službách přetrvávající
na svých místech i způsobu myšlení
samozřejmě propaguje bývalou koncepci. V
současné době bude ministerstvo práce
a sociálních věcí muset přednostně
řešit zcela jinou problematiku než tomu bylo
v minulosti. Zdravotnický a odborný personál
v uváděných zařízení
se oprávněně domnívá, že
problematika ústavní péče by zůstala
nadále okrajovou.
Dne 29. září 1990 | Gerta Mazalová, v. r. " |