Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Josefa Bezděka
ministrovi zdravotnictví České republiky
Martinu Bojarovi, ministrovi vnitra České republiky
Tomáši Hradílkovi, ministryni obchodu a cestovního
ruchu České republiky Vlastě Štěpové
a ministrovi financí České republiky Karlu
Špačkovi:
"Vážený pane ministře, jak je Vám
jistě známo, vysoký vzestup motorizace, civilizační
choroby a úrazy ohrožují zdraví i životy
občanů. Tento trend je vzestupný, a proto
je věnována pozornost dalšímu zkvalitňování
rychlé záchranné služby.
Je možno konkretizovat, že např. ve věkové
kategorii od 25 do 40 let zaujímají úrazové
stavy v příčinách úmrtí
první místo, stejně tak zaujímají
jedno z předních míst v příčinách
úmrtí dětí do 15 let.
Závažné úrazy, těžké
a smrtelné popáleniny a otravy - ročně
na ně umírá v ČSFR okolo 11 000 lidí.
Ze statistik vyplývá, že ze dvou třetin
úrazů nastává smrt u těžce
zraněných osob v prvních 25 minutách
po nehodě.
U zraněných, kterým byla poskytnuta první
pomoc do 14 minut od okamžiku zranění nastaly
pouze u 20% další komplikace, případně
smrt. U zraněných, kteří čekali
jednou tak dlouho na pomoc, tj. přes 28 minut, nastaly
další komplikace vč. úmrtí již
u 80%.
Proto je klasický způsob realizování
záchranné služby pozemními prostředky,
tj. sanitními vozy, stále více doplňován
o modernější a rychlejší způsob,
a to používáním vrtulníků.
Ze statistik dále vyplývá, že počet
úmrtí u zraněných osob přepravovaných
letecky je asi o 50% menší, než u přepravy
pozemními prostředky. Pomoc poskytovaná vrtulníkem
je rychlá a účinná a z hlediska zdravotnického
šetrná.
V ČSFR byl proto zahájen zkušební provoz
LZS v roce 1987. Přípravu a koordinaci LZS zajišťuje
federální ministerstvo dopravy v součinnosti
s resorty zdravotnictví obou republik, resortem vnitra,
Slovairem a horskými službami.
Finanční krytí doposud zajišťuje
ČSP a SSP s částečným příspěvkem
resortů zdravotnictví a vnitra, resp. i příspěvky
podniků.
V současné době je v ČR v provozu
6 středisek LZS a to v Praze, Brně, Ostravě,
Olomouci, Hradci Králové a v Plané u Mariánských
lázní. Připravuje se provoz dalších
v Českých Budějovicích, Pelhřimově
a Ústí nad Labem.
Za uvedenou dobu provozu LZS bylo dosaženo vysoce pozitivních
výsledků a pomocí vrtulníků
již bylo zachráněno přes 2 500 osob,
které se nacházely v kritickém stavu z celkového
počtu cca 5 000 osob, u kterých byla záchrana
prováděna pomocí LZS. Každým
dnem však tato čísla narůstají.
Mezi stěžejní otázky, které je
nutno dořešit, patří oblast financování
této vysoce celospolečensky důležité
činnosti a dále zajištění nákupu
vhodného typu vrtulníku. V současném
provozu je používán vrtulník typu MI-2,
který má určité provozní limity,
které nelze z hlediska bezpečnosti létání
překročit.
Proto je věnována pozornost předvedení
zahraničních vrtulníků, které
jsou speciálně konstruovány pro potřebu
LZS. Jedná se např. o výrobek západoněmecké
firmy MBB - vrtulník BK 117, tento je v době od
8. října 1990 předváděn v rámci
čs. systému LZS a bude nasazen v Praze a Banské
Bystrici do záchranných akcí.
Vzhledem k nutnosti dalšího zkvalitnění
zdravotní péče pro čs. občany
jak je zakotveno v programech federální vlády
i republikových vlád, je nutno urychleně
projednat a schválit:
1. Dobudování systému letecké záchranné
služby v ČR
2. Dořešit finanční náklady s
tímto spojené (např. i za cenu, že přispívajícím
podnikům a organizacím budou příspěvky
odpočítány z příslušných
odvodů).
V Praze dne 24. října 1990 | Josef Bezděk, v.r." |