Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám poslancům
České národní rady ústní
interpelace přednesené na 5. schůzi České
národní rady. V tomto přehledu nejsou uváděny
interpelace, které byly podány písemně.
5.I01 Interpelace poslance Petra Loma na předsedu vlády ČR ve věci doplnění nedostatečné sítě zařízení zdravotní a sociální péče o objekty vyklizené sovětskou armádou a vytvoření mezirezortní komise pro přidělování těchto objektů. |
"Vážený pane premiére, interpeluji
vás s návrhem, aby byla vytvořena taková
opatření, která by pomohla alespoň
prozatímním řešením odstranit
tísnivý nedostatek budov a objektů pro sociální
a zdravotní účely.
Máme nyní, v těchto měsících,
historickou šanci využít objektů, které
jsou uvolňovány po okupantské sovětské
armádě, o které nemá československá
armáda zájem, a které jsou předávány
do civilního sektoru. Vesměs jsou v dobrém
stavebním stavu, jsou vybaveny potřebnou infrastrukturou
a mají zajištěný servisní komplement
i komunikaci a návaznost s civilním osídlením.
Na jejich adaptaci by se vynaložily - v porovnání
s investičním zámyslem - nepatrné
částky.
Z konzultace s generálem Nadovičem, náčelníkem
sovětských vojsk a podplukovníkem Fičíkem
ze stavebně-ubytovacího oddělení,
vyplývá nejen ochota, ale i zájem pomoci
v tomto nejvýš sociálně potřebném
úsilí.
Uvolněné objekty bychom mohli rozdělit na
tři kategorie.
I. Objekty, které byly předány do správy
zatímních ONV. Jsou to zejména:
VVP Milovice a Milovice-město, kde se nalézá
800 objektů, které byly předány civilnímu
sektoru. Jedná se o kasárenské objekty, ale
zejména o bloky bytových budov, celkem o 1300 bytů
v dobrém stavu.
Dále je u VVP Mladá s objekty v Čachonicích
a kasárny Na Vinici, Verjoza a Kozí hřbet.
Další lokality jsou Bělá, Lušonice,
Červená voda, Vysoké Mýto, Domovina,
Džbán, Kostelec nad Černými lesy. Na
severní Moravě je to pak VVP Libava, obec Kozlov,
8 km od Olomouce, zatím jen armádou střežená,
kde je 17 000 m2 ubytovací plochy. V Zákupech
u Mimoně jsou volné a předané objekty
s 8 300 m2 ubytovací plochy. V dalších
lokalitách jsou rovněž objekty uvolněné
a předané, např. v Bruntále, Krnově,
Frenštátu pod Radhoštěm, Šumperku
a jinde.
II. Druhá kategorie objektů, které dosud
nebyly předány civilnímu sektoru a na které
by mohly resortní ministerstva vznést po předchozí
dohodě přímý nárok, tvoří
rovněž dlouhý seznam. Upozorňuji v této
souvislosti na kasárna v Jičíně pro
233 lidí s rozsáhlým a moderním komplementem,
další kasárna v Jaroměři, objekty
v Bělé pod Bezdězem, Stráži Pod
Ralskem, Děčíně a jiné.
III. Třetí kategorie tvoří zvláštní
objekty, které by se rovněž nabízely
k využití pro obecně prospěšné
zdravotní a sociální účely
v civilním sektoru.
Je to moderně vybavená poliklinika v Milovicích,
která je již předaná, nemocnice v Jaroměři,
která dosud předaná není a dále
velmi dobře vybaveny nemocniční objekt v
Mimoni - Hvězda II, o který původně
jevila zájem Ústřední vojenská
nemocnice, ale upustila od tohoto záměru. Pro obecně
sociálně prospěšné účely
jsou k dispozici zvláštní uvolněné
objekty, kterými je rekreační středisko
v Rokytnici v Orlických horách, dosud nepředaný
zámek v Děčíně a do civilního
sektoru předaný zámek v Hostouni. Tyto objekty
by po nepatrných úpravách mohly sloužit
jako zotavovny a sanatoria, zvláště když
místní orgány mnohdy nevědí,
jak s objekty naložit.
V této souvislosti upozorňuji, že Konfederace
politických vězňů hledá pro
své členy, oslabené dlouholetým vězněním,
zejména prací v uranových dolech, vhodné
objekty pro určitý druh sanatoria. Posledně
vyjmenované objekty by mohly tomuto účelu
vyhovovat.
Ze všech výše jmenovaných kategorií
jsou některé objekty tzv. zablokovány pro
účely Správy federálních hmotných
rezerv (objekty v Jeseníku, v Rokytnici v Orlických
horách). Tato Správa má však zájem
pouze o využití skladišť, nikoliv o obytné,
kasárenské a účelově zařízení.
Ty ze staveb, které byly ze sovětské strany
budovány jako tzv. černé stavby, zůstávají
v majetku sovětů a jejich využití lze
realizovat formou pronájmu nebo koupě. Netvoří
podstatnou část uvolněných objektů,
je jich jen asi 10%.
Závěr mé interpelace shrnuji do několika
bodů. Navrhuji:
1. Vytvořit meziresortní komisi české
vlády pro využití objektů, uvolněných
sovětskou armádou, na které se bude podílet
zejména ministerstvo vnitra, zdravotnictví, práce
a sociálních věcí, a ministerstvo
stavebnictví, pro zdravotní a sociální
účely.
2. Vybavit tuto komisi patřičnou pravomocí
a vytvořit pro její práci finanční
zdroje. Tato komise provede z odborných hledisek možného
využití a nutnosti úprav celkovou inventarizaci
objektů a rozhodne po předchozí dohodě
s ONV (či zástupci samosprávy a okresním
úřadem) o reprogilizaci objektů.
3. Tato komise bude, po předchozí inventarizaci,
prospektivně zvažovat využití dosud neuvolněných
objektů sovětské armády pro sociální
a zdravotní účely.
4. Správa zabezpečení odsunu sovětských
vojsk MNO a Správa federálních hmotných
rezerv přislíbily, že vyjdou tomuto humanitárnímu
úsilí české vlády vstříc.
Je však třeba rychlého jednání,
protože v mnoha případech vydaly krajské
vojenské ubytovací správy demoliční
příkazy.
V případě, že by civilní sektor
měl obtíže se získáváním
volných stavebních kapacit pro nutné stavební
úpravy, ministerstvo národní obrany, nabízí
volnou kapacitu stavebních útvarů Československé
armády, které se budou částečně
rušit, nebo převádět pro výkon
civilní služby. Ministerstvo národní
obrany je ochotné tyto útvary dát k dispozici
pro stavební úpravy uvolněných objektů
pro společensky prospěšné sociální
a zdravotní účely.
Vážený pane premiére, předpokládám,
že česká vláda bude považovat tuto
interpelaci za naléhavou a oceňuji předem
její konstruktivní jednání.
Krátkou cestou vám předávám
kontaktní adresy, které jsou na konci interpelace."
5.I02 Interpelace poslance Petra Loma na ministra vnitra ČR ve věci zavedení slev na jízdném pro důchodce-seniory. |
"Stojíme na prahu zvyšování ekonomických
životních nákladů, které nejvíce
postihnou, přes všechna záchranná opatření,
sociálně slabé vrstvy - důchodce -
seniory.
Vznáším interpelaci k zavedení úlev
při cestování důchodců seniorů
autobusy ČSAD. To jest u důchodců 50% slevy
jízdného, u občanů nad 70 let cestování
v autobusech ČSAD zdarma.
Je třeba zdůraznit, že ne všechny lokality
jsou v dosahu ČSD, autobusová síť je
hustší. Navíc nádraží ČSD,
obvykle vzdálená od středu města či
vesnice, jsou obtížněji přístupná,
než zastávky ČSAD.
Požadavek stejných úlev cestovného na
ČSAD jako na ČSD považuji z obecně známých
důvodů u důchodců za spravedlivý
a plně oprávněný."
5.I03 Interpelace poslance Petra Loma na ministra vnitra ČR ve věci postihování šíření a držení pistolí na nervový plyn a elektronických kontaktních pistolí jako trestného činu nedovoleného ozbrojování. |
"V naší společnosti se lavinovitě
šíří nový jev. Na našich
legálních a nelegálních burzách
se masově prodávají nové zbraně
- pistole, od skutečných nerozeznatelné,
na nervový plyn a tak zvané elektrické kontaktní
pistole.
Za relativně laciný peníz se jimi houfně
ozbrojují taxikáři, veksláci, kriminální
živly, ale bohužel také naše mládež.
A pravděpodobně všichni mají tuto zbraň
vyzkoušet.
Vyslovuji důrazné varování před
tímto druhem ozbrojování a konstatuji, že
jsou to potenciálně smrtící zbraně,
kterými navíc, na rozdíl od palných
zbraní není třeba mířit, zasáhnou
vždy.
Nervový plyn způsobí na několik minut
úplné ochrnutí, kdy postižený
neovládá své svaly a nemůže odvrátit
eventuelní hrozící nebezpečí.
U mnoha jedinců trpících srdečními
a dechovými poruchami, onemocněním svalů
a nervů může způsobit nervový
plyn pravděpodobně i smrt.
Stejně tak elektronická pistole, která po
přiložení na tělo vyvine napětí
60 tisíc V, je Pro řadu lidí smrtící.
Vnímání účinků elektrického
proudu je rozdílné i u zdravých lidí,
natož u lidí trpících poruchami převodního
srdečního rytmu. Smrtelná nebezpečnost
těchto zbraní je podtržena přesvědčováním
prodávajících, nejsou zbraněmi ve
vlastním slova smyslu, a že jsou neškodné.
Interpeluji ministra vnitra ČR, aby držení
těchto zbraní nebylo posuzováno jen podle
§ 48 zák. č. 290 Sb., v návaznosti na
zákon 147/83 Sb., jako pouhý přestupek, ale
aby prodávající i držitel takových
zbraní byl stíhán pro trestný čin
nedovoleného ozbrojování Podle § 185
zák. č. 185/90 Sb. "
5.I04 Interpelace poslance Josefa Pavely na ministra strojírenství a elektrotechniky ČR ve věci řešení složité situace v Rožnově pod Radhoštěm vzhledem k ekonomickým potížím podniku Tesla Rožnov |
"Pane předsedající, vážená
česká vládo, Paní a pánové
poslanci, na klub poslanců Křesťanské
a demokratické unie se obrátili zástupci
některých politických stran a hnutí
z Rožnova pod Radhoštěm, jejich dopis je prakticky
zoufalý výkřik o pomoc v jejich situaci,
do níž se dostali a která bude ještě
daleko horší. Nebudu citovat celý jejich dopis,
situace je příslušným představitelům
jistě známa. Jenom v krátkosti uvádím,
že se jedná o 17 tisícové městecko
s velkým podnikem Tesla Rožnov, zaměstnávajícím
cca 9 tisíc zaměstnanců. Přitom tento
podnik je téměř monopolním zaměstnavatelem
obyvatel z okolí. Tento podnik má úzce specializovaný
program.
Tato situace byla způsobena - cituji z dopisu - "..strategií
komunistického režimu vyrábět světový
sortiment součástek za každou cenu.. ".
Tak vznikla situace, kdy podnik má zadluženost ve
výši cca 1,5 miliardy korun a platební neschopnost
téměř půl miliardy. Nákup embargované
technologie a zařízení i z východního
bloku v době výstavby má za následek,
že nominální hodnota základních
prostředků je cca 6 miliard korun, přičemž
skutečná hodnota je podstatně nižší.
Výrobní náklady jsou i z tohoto důvodu
neúměrně vysoké, odbytové možnosti
po rozpadu trhu RVHP stále menší. Letos hrozí
propuštění téměř tisíce
zaměstnanců, příští rok
alespoň 3 tisíc. Vznikla napjatá atmosféra
se sklony k radikalismu. Otevírá se prostor pro
šíření sociální a nacionální
demagogie.
Pracující mají odhodlání problémy
řešit, zavádět nové efektivní
výrobní programy i změnit organizační
charakter podniků. Chybí jim však přesvědčení
o smysluplnosti jejich práce, potřebují koncepci
opřenou o vědomí podpory státních
orgánů. Návštěva pana ministra
ing. Grégra koncem srpna byla poznamenána nervozitou
a pracující neuspokojila a ani nemohla uspokojit.
Nemohla vyřešit problémy, způsobené
diletantskou hospodářskou politikou totalitního
režimu, určovanou nejvyššími orgány
KSČ při tehdejším násilně
udržovaném rozdělení světa na
dva tábory. Pracující Rožnovska však
očekávají od nové, svobodně
vytvořené vlády, odpovědný
a profesionální postup při odstraňování
chyb a škod minulosti.
Obracím se proto na pana ministra Grégra s interpelací,
aby pomohl při řešení tohoto problému.
Pracující především požadují,
aby bylo provedeno objektivní ohodnocení zůstatkové
hodnoty základních prostředků celého
podniku, což by umožnilo snížit ceny vyráběných
součástek na úroveň světových
cen.
Dále požadují:
a) Aby vládnoucími orgány byla přijata
opatření, umožňující podnikům,
které se nacházejí v obdobné situaci
jako Tesla Rožnov, přežití přechodného
adaptačního období.
b) Aby vládní orgány napomáhaly účasti
domácích podniků na státem podporovaných
programech, realizovaných zahraničními firmami.
c) Požadují, aby vládní orgány
podporovaly a zajišťovaly obchod na východním
trhu a jeho udržení při využití
směny našeho zboží za suroviny.
Dále, aby vládní orgány koordinovaly
podnikatelské záměry v rámci resortu,
s cílem optimálního využití vlastní
výroby.
A konečně, aby přijaly nezbytná opatření
k řešení problému v sociální
oblasti.
Podceňování těchto požadavků
by mohlo znamenat velmi vážnou sociální
krizi s materiálními, ale hlavně politickými
důsledky, zvláště se ztrátou
důvěry lidí.
V této souvislosti si dovolím obrátit se
na vládu jako celek, protože uvedené problémy
v Rožnově pod Radhoštěm nejsou a zdaleka
nebudou jediné.
Veřejnost je čím dál víc znepokojena
přístupem některých představitelů
bývalé vládnoucí třídy
k současné hospodářské situaci.
Tito představitelé - a není to jen pan Mohorita
- zase se snaží vystupovat jako vůdčí
síla, jako jediní, kteří to myslí
dobře se sociálními potřebami pracujících.
Jako by uplynulých 42 let nebyli právě oni
u moci, jako by to nebyli právě oni, kteří
dovedli naši společnost na pokraj katastrofy.
Jsme stále častěji svědky toho, jak
potíží vzniklých při odstraňování
škod v minulosti, je zneužíváno proti
současnému vývoji. Je nutno zajistit, aby
tato strana, byť v budoucnu pod jiným názvem,
ale pokud bude vyzbrojena stejnou ideologií, se znovu nedostala
k moci. Tisíce mrtvých, statisíce vězněných
v těžkých žalářích
nebo v táborech nucených prací, statisíce
uprchlíků, zvláště v období
konce 40. a 50. let, ale i v období tzv. normalizace, musí
byt mementem pro nás všechny, aby tato ideologie už
nikdy nemohla ovládat náš veřejný
život.
Jsem dalek toho, abych zastával princip kolektivní
viny a v žádném případě
nesouhlasím s nějakým novodobým honem
na čarodějnice. Musíme se naučit odpouštět,
a to nejen slovy. Jsme však zodpovědni dalším
generacím za budoucí vývoj v naší
vlasti. A proto nesmíme znovu připustit nadvládu
zla.
Žádám také, aby byla učiněna
taková opatření, aby současné
demokracie nemohly tyto síly nebo jakékoliv jiné
síly zneužít ke znovuuchopení moci,
jak jsme tomu byli svědky v minulosti."
5.I05 Interpelace poslanců Josefa Hejska a Aloise Válka přednesená poslancem Josefem Hejskem na ministra práce a sociálních věcí ČR ve věci osobních důchodů bývalých nomenklaturních kádrů a funkcionářů KSČ. |
"Vážená paní předsedkyně,
pane předsedo vlády, dámy a pánové,
tuto interpelaci na pana ministra práce a sociálních
věc vznáším i jménem pana kolegy
Aloise Válka.
Vážený pane ministře, na několika
předvolebních schůzích, kterých
jsme se zúčastnili, jsme museli vyslechnout řadu
námitek k důchodovému zabezpečení.
Z nich nejzávažnější připomínka
byla, že je nespravedlivé, aby bývalým
nomenklaturním kádrům, různým
činitelům a úředníkům
OV KSČ, KV KSČ, ONV, KNV a možná jiných
institucí byly nadále vypláceny tzv. osobní
důchody. Dále bylo argumentováno zvláště
staršími občany tím, že už
tak je dost nespravedlivé, že výše zmíněným
pracovníkům byly vyměřeny v příslušné
kategorii důchody nejvyšší, bez ohledu
na oprávněnost takového výměru
vzhledem k jejich skutečné práci a přínosu
práce pro společnost.
Tyto námitky nás zastihly zcela nepřipravené,
protože jsme se domnívali, že osobní důchody
takovýchto pracovníků byly již dávno
zrušeny. Pro informaci jsme si zašli na příslušné
odbory sociálních věcí a fakta o vyplácených
důchodech, tak jak nám je poskytli pracovníci
těchto odborů, pro vaši informaci i pro informaci
kolegů poslanců uvádíme. Uvádíme
konkrétní údaje z okresu Chrudim, tak jak
jsme je získali v první polovině září
t. r.
Průměrný důchod je asi 1400,- Kčs.
Jedna osmina důchodců tohoto okresu dostává
důchod asi 1000,- Kčs. Jestliže důchod
není jediným zdrojem příjmů,
pak není výjimka, že důchodci je vyplácena
částka 600 - 800,- Kčs měsíčně.
Jestliže je důchodci vyplácena částka
1200,- Kčs, popř. 2000,- Kčs manželské
dvojici důchodců, a pokud chce tento pracovat pro
přilepšení svých příjmů,
může pracovat jen 60 dní v roce. A neomezený
počet dní v roce jen tehdy, když věk
důchodce přesáhne 70 roků. Naproti
tomu zvažte prosím fakta týkající
se vyplácených osobních důchodů.
Stop hranice osobních důchodů je 2200,- Kčs,
což například u pracovníka, kterému
byl v jeho kategorii vyměřen důchod 1600,-
Kčs, znamená zvýhodnění o 600,-
Kčs proti jeho spoluobčanovi, který mnohdy
celý život těžce pracoval. V okrese Chrudim
je vyplácených osobních důchodů
více než 100. Důchodce, kterému je osobní
důchod vyplácen, může po celý
rok neomezený počet dnů pracovat za mzdu.
Bývalí nomenklaturní pracovníci a
jim podobní jsou tedy zvýhodněni dvakrát
a připočítáme-li k tomu ještě
fakt, že důchody jim byly bez ohledu na společenskou
prospěšnost jejich práce i na její obtížnost
a odpovědnost vyměřovány téměř
vždy až na horní hranici, byli zvýhodněni
třikrát. Osobní důchod 2200,- Kčs
činí až čtyřnásobek tzv.
pásmových důchodů, které byly
vypláceny bývalým členům JZD.
Na základě výše zmíněných
faktů vás, pane ministře, žádám,
abyste nám poskytl vyčerpávající
zdůvodnění, proč jsou stále
ještě osobní důchody vypláceny
a proč nebyly k srpnovému datu, kdy teprve bylo
zastaveno jejich přiznávání jakožto
naprosto neoprávněné a nezdůvodnitelné,
zrušeny. Dále žádáme o vysvětlení,
kdo jsou to ústavní činitelé, o kterých
je v předpisech o důchodovém zabezpečení
zmínka a pro něž je hranice vyplácených
důchodů 3800,- Kčs.
Žádáme vás též o uvedení
konkrétních jmen a osob, kterým jsou tyto
důchody vypláceny. Vzhledem k tomu, že výplata
osobních důchodů postrádá jakéhokoli
morálního opodstatnění, žádáme
aby byla s okamžitou platností zastavena a navrhujeme,
aby o ušetřenou částku byly zvýšeny
důchody těch důchodců, kterým
byl důchod vyměřen do konce roku 1975. Důchody
těchto důchodců jsou totiž nejnižší.".
5.I06 Interpelace poslanců Vladimíra Čecha a Josefa Hejska přednesená poslancem Vladimírem Čechem na ministra státní kontroly ČR ve věci dalšího vytváření orgánů státní kontroly, vyjadřující nesouhlas s neuspokojivou a neadekvátní odpovědí ministra Tichého ze dne 12. září t. r. na podnět obou poslanců vznesený na 4. schůzi ČNR, jehož účelem byla podpora petice pracovníků VLK. |
"Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, v souladu s tím, co říkal pan posl.
Holomek, zmnožím počet interpelací,
které tady zazněly. Myslím, že tato
interpelace, kterou jsem včera ohlásil, musí
zaznít, protože můj včerejší
příspěvek, týkající
se nezávislých orgánů státní
kontroly, vzala česká vláda na vědomí
a bude se jím zabývat.
Ovšem tato interpelace se týká odpovědi,
kterou nám poskytl ministr státní kontroly
Pan Tichý a která nás neuspokojila. Interpelace
na ministra státní kontroly ing. Bohumila Tichého
ve věci státní kontroly a jejího základního
článku. Interpelaci podávají poslanci
Vladimír Čech a dr. Josef Hejsek.
Vážený Pane ministře, na minulém
zasedání ČNR jsme vznesli podnět,
jehož účelem bylo podpoření petice
pracovníků VLK v následujících
bodech:
1. Nelze zrušit stávající VLK bez náhrady
2. Kontrolní funkce na celém území
republiky nemůže plnit jediný centrální
úřad.
3. Základní článek nezávislého
kontrolního orgánu musí být zachován.
4. Ve VLK dnes pracuje celá řada kvalifikovaných
a zapracovaných pracovníků, jejichž
použitelnost v nových orgánech kontroly je
třeba zvážit.
Na náš podnět jsme od vás obdrželi
odpověď ze dne 12. září 1990
čj. 3099/90 - 2. V této odpovědi však
uvádíte některá fakta, která
nemůžeme akceptovat. Jde o následující
body vaší odpovědi:
a) Vláda ani ministerstvo státní kontroly
nemá v úmyslu zrušit dosavadní okresní
VLK a to až do doby, kdy vstoupí v platnost nový
zákon o okresech. Máte zde zřejmě
na mysli zákon o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících.
Podle ustanovení § 33 tento zákon nabývá
účinnosti dnem voleb do obecních zastupitelstev
roku 1990. Tímto datem dojde tedy k zrušení
stávajících okresních VLK, jak je
ostatně v příloze II, v bodě 17 až
20 k tomuto zákonu uvedeno. Fakta uvedená v tomto
bodu nejsou tedy odpovědí na náš podnět,
protože zde není uvedeno, zda k datu voleb bude existovat
jiný kontrolní článek.
b) V zákonu o obcích a městech a dále
v zákonu o okresech se pak výslovně předpokládá
existence kontroly, resp. kontrolních útvarů,
včetně spolupráce s ústředním
orgánem kontroly. Dále je uvedeno odvolání
na jednotlivé pasáže těchto zákonů.
Nahlédnutím do citovaných zákonů
jsme však zjistili, že tyto zákony problematiku
státní kontroly v tom smyslu, jak jsme uváděli
ve svém podnětu a jak je uvedeno v petici pracovníků
VLK v žádném případě neřeší.
Z výše uvedených důvodů proto
požadujeme odpověď na náš podnět
v tom smyslu, jak byl na posledním zasedání
ČNR přednesen, včetně uvedení
konkrétních dat, kdy začne nový systém
státní kontroly fungovat včetně vysvětlení
jeho struktury. Odpověď, kterou jsme obdrželi,
pokládáme za zavádějící
a požadujeme vysvětlení, z jakého důvodu
byla takovýmto způsobem vypracována."
5.I07 Interpelace poslance Vladimíra Zemana na vládu ČR ve věci kritického stavu ohrožení obcí povodněmi v důsledku nedostatečné protierozní ochrany půdy. |
.
"Dámy a pánové, vážení
hosté, obracím se s interpelací na vládu
ČR ve věci kritického stavu ohrožení
obcí povodněmi v důsledku nedostatečné
protierozní ochrany půdy. Při své
pracovní cestě povodím Moravy jsem si potvrdil
varující informace o katastrofálních
důsledcích povodní, postihujících
střední a malé obce. Přitom hlavní
příčiny se stále opakují -
přívaly dešťových srážek,
pozemky v povodí malých toků zcela nebo nedostatečně
chráněné proti vodní erozi půdy,
nevhodný stav vodohospodářských zařízení
ve spojení s chybami ve stavebním uspořádání
intravilánů. S výjimkou čistě
přírodních faktorů, srážek
se jedná čistě o příčiny
v minulosti převážně negativně
ovlivňované činností člověka.
Tento obraz příznaků nezdravého vývoje
životního prostředí je zvláště
častý v oblastech intenzivního zemědělského
hospodaření. Byl zaznamenán například
v Lukách nad Jihlavou, ve Važanech nad Litavou, okres
Vyškov a podobně se opakuje ve všech podhorských
oblastech. Pan předseda vlády, který tímto
krajem projížděl při své předvolební
kampani v květnu, se o tom přesvědčil
i osobně. S opakujícími se příčinami
se však opakují ztráty lidských životů,
katastrofální materiální ztráty,
ale také prakticky nenahraditelné ztráty
zemědělské půdy.
Odborníci již často na tento stav poukazovali
a navrhli řešení. Politikové a řídící
pracovníci snad až příliš často
pouze slíbili nápravu neudržitelného
stavu. Proto lze nejpozději v jarním období
příštího roku znovu očekávat
další povodňové katastrofy, do značné
míry zapříčiněné nebo
ovlivňované lidským faktorem. Protože
je v lidských silách řada možností
odvrátit dosavadní negativní vývoj,
žádám odpověď na tyto otázky.
1. Jaká konkrétní a efektivní opatření
připravuje vláda ČR pro snížení
výskytu kritických povodňových situacích
v malých a středních obcích.
2. Jak jsou tato opatření ekonomicky a organizačně
zabezpečena a kdy bude možno hodnotit jejich účinnost.
3. Jak tato opatření zapadají do programu
komplexních úprav krajiny a programu obnovy vesnice.
4. Jak je vyřešena ochrana Važan nad Litavou
a obce Luka nad Jihlavou, okres Vyškov, to je u Važan
před možným opakováním povodňové
situace.
Mimo tento text mi dovolte, abych se připojil k interpelaci
pana poslance Pavely ohledně Tesly Rožnov a poprosil
pana premiéra, aby se vláda co nejdříve
zabývala písemnou interpelací - tisk 67.
K tomu bych chtěl citovat z otevřeného dopisu
zaměstnanců Tesly Rožnov, ve kterém
říkají, že je nepřijatelné
řešení navrhované panem ministrem Grégrem,
jež spočívá v transformaci současného
státního podniku Tesla Rožnov na státní
akciovou společnost holdingového typu k 1. 11. 1990.
Nadále trváme na svých dřívějších
požadavcích o zřízení samostatných
státních podniků nebo přímo
samostatných státních akciových společností."
5.I08 Interpelace poslance Josefa Kubiše na ministra vnitra ČR ve věci řešení organizační struktury okresních úřadů. |
"Vážený pane předsedající,
paní předsedkyně, pane předsedo vlády,
vážení poslanci, chtěl jsem mluvit o
problémech, které jsou v současné
době ve státní správě, nebo
se kterými se potýkáme, ale hovořil
o nich pan poslanec Bělehrádek. Proto bych doplnil
jenom některé věci, o kterých nehovořil.
Interpeluji tímto na českého ministra vnitra
pana ministra Hradílka. Pracovníkům národních
výborů bylo oznámeno, že v souvislosti
se změnami, se budou rušit národní výbory
a že se zkracuje volební období současných
národních výborů s účinností
ke dni voleb do místních samosprávních
orgánů v roce 1990. Podle usnesení vlády
ČR číslo 193 ze dne 13. 7. 1990 se umožňuje,
aby při projednávání dalšího
pracovního uplatnění pracovníků
národních výborů bylo počínaje
dnem 1. 8. 1990 postupováno podle vyhlášky
číslo 195/85 Sb., o zabezpečení pracovníků
při organizačních změnách občanů
před nástupem do zaměstnání.
Z výše uvedených důvodů bylo
v souladu s ustanovením § 11 vyhlášky
číslo 195/89 Sb., oznámeno, že ONV zanikne
ke dni voleb do obecních zastupitelstev, to je ke dni 24.
11. 1990. Při uplatnění této vyhlášky
vůči pracovníkům národního
výboru se v současné době objevuje
zásadní požadavek řešit nejpozději
do 30. 10. 1990 organizační strukturu okresních
úřadů. Konkrétně jde o stanovení
závazného počtu pracovníků
okresních úřadů a závazného
limitu mzdových prostředků pro pracovníky
těchto úřadů.
Pokud ministr vnitra ČR nestanoví závazně
tyto ukazatele do 30. 10. 1990, lze očekávat závažné
komplikace při řešení pracovněprávních
vztahů na okresních úřadech a v obcích.
My samozřejmě máme zprávy různé,
ale všechny tyto zprávy jsou ústní.
Nejdůležitější je otázka
platnosti nebo neplatnosti této zásady, ale chtěl
bych od pana ministra odpověď písemně."
5.I09 Interpelace poslance Lubomíra Nedbálka na předsedu vlády ČR ve věci situace v rezortu federálního ministerstva vnitra a ministerstva národní obrany. |
"Vážené předsednictvo, vážená
česká vládo, vážení hosté,
dámy a pánové, dovolte mi vznést interpelaci
na předsedu vlády pana Pitharta ve věci situace
v resortu ministerstva vnitra a ministerstva obrany.
1. Z bývalých důstojníků StB,
mezi něž patří nejvyšší
šarže bývalé StB v Jihomoravském
kraji, kteří byli uvolněni na vlastní
žádost a ze zdravotních důvodů
a kteří nešli k prověrkovým komisím
a odešli do civilu, dostali podle tehdy platného předpisu
z 9. 5. 1990 celkem 1 200 000 Kčs za tzv. odstupné.
To považuji za zcela nemorální, nemravné
a skandální. Proto žádám prostřednictvím
pana předsedy vlády federálního ministra
vnitra o vydání opatření, které
by přinutilo vrácení těchto peněz,
které by mohly být využity nejlépe na
Fond rehabilitovaným politickým vězňům
nebo na jiné humanitární účely.
2. Zásadně nesouhlasím s tím, že
rozkazem ministra vnitra v květnu t. r. byla vojenská
zpravodajská služba, tzv. VKR převedena z federálního
ministerstva vnitra do ministerstva národní obrany
jako Vojenské obranné zpravodajství. Podle
mých informací se jedná o nejméně
1000 bývalých příslušníků
StB, kteří neprošli prověrkami občanských
komisí. Tito lidé jsou pravděpodobně
v činné službě, a nejen to, že
jsou placeni, ale mají možnost ovlivňovat společenský
vývoj.
Navrhuji a žádám, aby tato složka ministerstva
obrany byla opatřením federální vlády
okamžitě rozpuštěna. K tomu jen dodávám,
že na financování armády bylo schváleno
podivuhodných 32 miliard Kčs, na kterých
se tato zcela nepřijatelná složka armády
podílí. Na závěr žádám
i vás, všechny poslance České národní
rady, abyste tyto návrhy podpořili, aby byly co
nejdříve a důsledně realizovány."
5. I10 Interpelace poslance Lubomíra Nedbálka na vládu ČR ve věci navrácení reprezentační budovy konzulátu SSSR v Brně-Pisárkách a jeho opětovného využití pro potřeby školství. |
"Dále jsem byl požádán některými
občany města Brna, abych interpeloval vládu
České republiky ve věci sovětského
konzulátu v Brně, který obývá
reprezentační objekt v Pisárkách.
Vzhledem k tomu, že sovětská strana má
v Brně více objektů kam se může
sovětský konzul na úrovni uchýlit,
navrhuji, aby byl tento objekt předán učňovskému
školství, kterému kdysi patřil. V tomto
směru žádám pana Pitharta, aby tento
návrh předal ministru zahraničních
věcí ČSFR."
5. I11 Interpelace poslance Miroslava Rašky prostřednictvím předsedy vlády ČR na ministra národní obrany ve věci letecké záchranné služby a možnosti využít k jejímu posílení část vyřazované vojenské letecké techniky. |
"Vážená paní předsedkyně,
vážená vládo, dámy a pánové,
chci se obrátit prostřednictvím premiéra
České vlády s interpelací na ministra
národní obrany ve věci letecké záchranné
služby, postupuje její organizace v současné
době. Obrátili se na mne důstojníci
z letecké armády západního vojenského
okruhu s tím, že v současné době
dochází ke snižování leteckých
sil v naší armádě, což skýtá
určité rezervy techniky a personálu, která
v armádě tímto způsobem zůstane
a určité možnosti pro využití v
letecké záchranné službě. Zdá
se, že orientace, která byla přijata na úrovni
federální vlády se orientuje komerčně
na Slovair a jiné složky a armáda jako taková
není využívána. Myslím, že
je zde možno využít této techniky k tomu,
aby dnes slabě organizovaná letecká služba
byla posílena kvalitní technikou a kvalitním
leteckým personálem."