Ministr státní kontroly České republiky
Bohumil Tichý odpověděl poslancům
Vladimíru Čechovi a Josefu Hejskovi na jejich ústní
interpelaci dopisem ze dne 21. listopadu 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra státní
kontroly České republiky Bohumila Tichého
na interpelaci poslanců Vladimíra Čecha a
Josefa Hejska, která zní:
"Interpelace vyjadřuje nesouhlas s odpovědí
ministra státní kontroly ČR ze dne 12. září
t. r. na podnět obou poslanců, podporujících
petici pracovníků VLK. Odpověď je dokonce
označena za "zavádějící".
Je pochopitelné, že proti takovému označení
je třeba se ohradit.
1/ Dle znění citovaného podnětu
vzneseného na 4. schůzi ČNR má současné
"ministerstvo státní kontroly České
republiky v úmyslu zrušit bez náhrady stávající
VLK". Cílem tohoto podnětu poslanců
neměla být snaha o zachování konkrétních
pracovníků VLK, ale "zachování
základního článku nezávislého
kontrolního orgánu".
V souladu s mojí dřívější
odpovědí na tento podnět (odeslanou již
dne 23. října 1990 předsedkyni ČNR
p. JUDr. Dagmar Burešové) opakuji:
a) ministerstvo státní kontroly není oprávněno
zrušit stávající VLK ani zřídit
obdobné regionální kontrolní orgány,
poněvadž výbory lidové kontroly národních
výborů jsou orgány příslušných
národních výborů a jsou podle §
58 č. 140/1988 národními výbory zřizovány.
Výbory lidové kontroly NV jsou také podle
zákona č. 116/1971 Sb., § 13, odst. 2 odpovědny
ze své činnosti plenárnímu zasedání
národního výboru. Příslušným
orgánem státní správy ve věci
výborů lidové kontroly je tedy nyní
ministerstvo vnitra ČR:
b) zákon o okresních úřadech neruší
kontrolní pravomoci a úkoly okresních úřadů
a naopak přebírá některé kontrolní
pravomoci z krajských VLK. Pro období po vzniku
okresních úřadů je nutno zabezpečit
provádění kontroly podle těch ustanovení
zákona ČNR č. 116/71, která zbývají
po vyloučení povinností daných odst.
/3/ § 5, odst. /2/ § 11 a odst. /2/ § 12. Organizační
zabezpečení výkonu této kontroly je
plně v kompetenci budoucích okresních úřadů,
případně vlády ČR.
Něco jiného je ovšem možnost navrhnout
řešení.
2/ V tom smyslu ministerstvo státní kontroly
zastávalo a uplatňovalo názor, že pro
výkon kontrolních pravomocí a povinností
je třeba zřídit na každém okresním
úřadě kontrolní útvar, jehož
vedoucí by podléhal přímo přednostovi
okresního úřadu (a nebo případně
zřídit útvary kontroly přímo
řízené ministerstvem státní
kontroly).
Tento návrh nebyl však ministerstvem vnitra ČR
do návrhu zákona o okresních úřadech
zahrnut, a to ani při jeho projednávání
na zasedání vlády dne 13. 7. t. r. Ani plénum
ČNR při schvalování tohoto zákona
dne 9. října t. r. věc nedořešilo
s tím, že řešení této problematiky
spadá do sféry organizačního uspořádání
okresních úřadů vyjádřeného
v organizačních směrnicích.
3/ Přitom ovšem problematika výborů
lidové kontroly a jejich budoucího organizačního
začlenění byla projednána podrobně
na zasedání rozpočtového a kontrolního
výboru ČNR dne 27. září 1990
na základě "koncepce zabezpečení
vrcholné kontroly v ČR" předložené
ministerstvem kontroly ČR. Rozpočtový a kontrolní
výbor přijal k tomu usnesení č. 23
a svoje stanovisko k této koncepci předložil
předsednictvu ČNR, které přijalo k
této věci svoje usnesení č. 128 dne
27. září 1990. Bohužel, při projednání
v plénu ČNR 9. října tedy k rozřešení
nedošlo.
Další jednání, které MSK ČR
vyvolalo s ministerstvem vnitra, nevedlo ke zřízení
speciálních kontrolních útvarů
na okresních úřadech či mimo ně
vzhledem k tomu, že ministerstvo vnitra presentovalo odlišnou,
příp. nejasnou koncepci výkonu kontroly okresních
úřadů.
Na schůzi rozpočtového a kontrolního
výboru dne 31. října 1990, kde byl přítomen
za MV náměstek p. Zářecký a
též zástupce MSK se rozpor projevil zcela jasně.
Vlastně na základě výsledků
tohoto jednání přijalo předsednictvo
ČNR dne 31. října 1990 usnesení č.
178, v němž žádá předsedu
vlády ČR o řešení regionální
kontroly tak, aby návrh mohl vstoupit v platnost dnem voleb.
Ministerstvo státní kontroly vypracovalo jako podklad
pro jednání vlády ČR "Návrh
usnesení vlády k organizačnímu zabezpečení
výkonu kontroly na okresních úřadech"
s důvodovou zprávou a přílohami, a
to ve dvou výše zmíněných alternativách.
V I. alternativě je navrhováno, aby ministr vnitra
zabezpečil v připravované organizační
směrnici vytvoření samostatného útvaru
pro výkon kontroly a vyřizování stížností,
oznámení a podnětů občanů,
podřízeného přednostovi okresního
úřadu.
Ve II. alternativě je navrženo zřízení
okresních pracovišť ministerstva státní
kontroly.
Vláda na schůzi konané dne 14. listopadu
nepřijala však žádnou z navrhovaných
alternativ s tím, "že před rozhodnutím
o nich bude nutno projednat a vyjasnit celkovou koncepci státní
kontroly vzhledem k nové dělbě kompetencí".
Ministerstvo státní kontroly tudíž předkládá
vládě opět pro období po 24. 11. 1990
návrh určení základních článků
kontroly na okresech doplněný žádanou
koncepcí celého kontrolního systému.
V Praze dne 20. 11. 1990 | ing. Bohumil Tichý, v.r." |