Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Státní správu ve školství vykonávají:
a) ředitel školy, ředitel (vedoucí)
předškolního zařízení
nebo školského zařízení (dále
jen "ředitel"),
b) obec,
c) školský úřad, popř. Školský
úřad hlavního města Prahy,
d) Česká školní inspekce,
e) ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky (dále jen "ministerstvo"),
f) jiné ústřední orgány státní
správy, pokud tak stanoví zvláštní
zákon.
Samosprávu ve školství vykonávají:
a) obec,
b) okresní školská rada.
(1) Ředitel řídí školu, předškolní
zařízení nebo školské zařízení,
a pokud jsou právnickými osobami, plni povinnosti
vedoucího organizace; odpovídá za plnění
učebních plánů a učebních
osnov, za odbornou a pedagogickou úroveň výchovně
vzdělávací práce školy (školského
zařízení) a za efektivní využívám
svěřených hospodářských
prostředků; odpovídá za vytvoření
podmínek pro výkon školní inspekce a
kontroluje práci pedagogických pracovníků
a ostatních pracovníků a studijní
výsledky žáků.
(2) Ředitel rozhoduje
a) o odkladu povinné školní docházky,
b) o dodatečném odložení povinné
školní docházky,
c) o osvobození od povinnosti docházet do školy,
d) o osvobození od povinné školní docházky,
e) o zařazení dětí do předškolního
zařízení, školní jídelny,
školní družiny a školního klubu,
pokud počet přihlášených dětí
nepřesahuje počet dětí, které
lze přijmout,
f) o zařazení dětí do speciálních
mateřských škol a speciálních
základních škol, zvláštních
škol a pomocných škol,
g) o přijetí ke studiu ve středních
školách a speciálních středních
školách,
h) o přestupu na jinou školu,
i) o přerušení studia,
j) o přiznání a odnětí stipendia
a hmotného zabezpečení žákům
středních škol,
k) o podmíněném vyloučení ze
studia a o vyloučení ze studia,
l) o výši příspěvku v jednotlivých
případech na úhradu nákladů
ústavní výchovy a ochranné výchovy
a výši příspěvku v jednotlivých
případech na úhradu nákladů
spojených s hmotnou péčí o děti
a mládež ve školách s celodenní
výchovou a internátních školách
a školských zařízeních,
m) o výši příspěvku v jednotlivých
případech na školní stravování,
n) o výši příspěvku v jednotlivých
případech na úhradu nákladů
spojených s poskytováním základů
vzdělání v základní umělecké
škole.
(3) Ředitel může povolit zejména změnu
studijního nebo učebního oboru a opakování
ročníku po splnění povinné
školní docházky.
(4) Ředitel může podle místních
potřeb a podmínek na základě požadavků
orgánů, které zřídily školu
nebo školské zařízení, popřípadě
jiného subjektu, upravit výchovně vzdělávací
proces školy v rozsahu stanoveném učebními
plány. Obdobně může postupovat ředitel
předškolního zařízení.
Pokud tato úprava vyvolá zvýšené
náklady, ředitel stanoví jejich výši
a navrhovatel je uhradí.
(1) Obec je povinna vytvářet podmínky pro
plnění povinné školní docházky.
(2) Obec zřizuje a zrušuje se souhlasem školského
úřadu předškolní zařízení,
základní školu a školská zařízení
jim sloužící.
(3) Obec spravuje předškolní zařízení,
základní školy a školská zařízení
jim sloužící zejména tím, že
zabezpečuje investiční výdaje a neinvestiční
náklady kromě mzdových prostředků,
učebnic, školních pomůcek a potřeb
poskytovaných bezplatně.
(4) Obec zabezpečuje stravování dětí
v předškolních zařízeních
a základních školách, které zřizuje;
může zabezpečovat též stravování
dětí a žáků jiných předškolních
zařízení a škol.
(5) Obec může se souhlasem ministerstva zřídit
předškolní zařízení, školu
nebo školské zařízení, které
jinak zřizuje školský úřad nebo
ministerstvo, prokáže-li podmínky pro zajištění
výchovně vzdělávacího procesu,
zejména potřebné finanční,
materiální a personální zabezpečení.
(6) Obec jmenuje a odvolává ředitele předškolních
zařízení, škol a školských
zařízení, které zřídila.
Při jmenování obec vychází
z výsledků konkursního řízení.
Obec rozhoduje o přijetí dětí do předškolního
zařízení, školní jídelny,
školní družiny nebo školního klubu,
pokud počet přihlášených dětí
přesahuje počet dětí, které
lze přijmout.
(1) V okresech se zřizují školské úřady,
které jsou rozpočtovými organizacemi přímo
řízenými ministerstvem.
(2) V hlavním městě Praze se zřizuje
Školský úřad hlavního města
Prahy, který je rozpočtovou organizací přímo
řízenou ministerstvem.
(3) Školský úřad a Školský
úřad hlavního města Prahy (dále
jen "školský úřad") řídí
ředitel. Ředitele jmenuje a odvolává
ministerstvo. Při jmenování ministerstvo
vychází z výsledků konkursního
řízení.
(1) Školský úřad zřizuje a zrušuje
a) speciální základní školy,
zvláštní školu, pomocnou školu a
speciální předškolní zařízení,
b) základní uměleckou školu,
c) školská zařízení pro výchovu
mimo vyučování,
d) školská zotavovací zařízení,
e) zařízení výchovného poradenství,
f) zařízení školního stravování,
g) středisko služeb školám, středisko
informačních technologií a plaveckou školu.
(2) Školský úřad jmenuje a odvolává
ředitele předškolních zařízení,
škol a školských zařízení,
které zřizuje. Při jmenování
školský úřad vychází z
výsledků konkursního řízení.
(3) Školský úřad stanoví podle
zásad ministerstva síť škol a školských
zařízení, které zřizuje a zařazuje
do této sítě školy a školská
zařízení, která zřizuje obec.
Školský úřad
a) přijímá opatření na základě
výsledků školní inspekce v předškolních
zařízeních, školách a školských
zařízeních,
b) rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutí
ředitele podle § 3 odst. 2 tohoto zákona,
c) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí
obce podle § 5 tohoto zákona,
d) rozhoduje o nostrifikaci vysvědčení vydaných
zahraničními školami.
(1) Školský úřad uděluje souhlas
obcím ke zřízení nebo zrušení
předškolního zařízení,
základní školy a školských zařízení
jim sloužících.
(2) Pro předškolní zařízení,
základní školy a školská zařízení
jim sloužící, která zřizuje obec,
školský úřad přiděluje
finanční prostředky na mzdy pracovníků,
výdaje na učebnice, školní pomůcky
a školní potřeby poskytované žákům
bezplatně a kontroluje jejich využití.
Školský úřad ekonomicky zabezpečuje
předškolní zařízení, školy
a školská zařízení, které
zřizuje nebo které zřizuje ministerstvo;
kontroluje efektivnost hospodaření s prostředky,
provádí s nimi finanční vypořádání
a rozhoduje o přídělech do fondů.
Školský úřad ekonomicky zabezpečuje
předškolní zařízení, školy
a školská zařízení zřizované
církvemi nebo náboženskými společenstvími
a zařazené do sítě škol a školských
zařízení; kontroluje efektivnost hospodaření
s prostředky, provádí s nimi finanční
vypořádání a rozhoduje o přídělech
do fondů.
(1) Školský, úřad vytváří
a provozuje v součinnosti s okresním úřadem
práce informační systém o pracovních
místech pedagogických pracovníků.
(2) Školský úřad může poskytovat
odbornou metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům.
Poskytuje konsultace v pracovněprávních vztazích
a mzdových otázkách pracovníkům
školství.
(3) Školský úřad může na
základě smlouvy s řediteli vykonávat
pro předškolní zařízení,
školy a školská zařízení
administrativní a technické činnosti.
(1) Ministerstvo řídí výkon státní
správy ve školství a vytváří
podmínky pro realizaci cílů výchovy
a vzdělávání.
(2) Ministerstvo přímo řídí
školy a školská zařízení
ve věcech výchovy a vzdělávání.
(3) Ministerstvo zřizuje a zrušuje
a) střední školy, speciální střední
školy a školská zařízení
jim sloužící,
b) státní jazykovou školu, těsnopisný
ústav, školský ústav umělecké
výroby a školní hospodářství,
c) školská zařízení pro výkon
ústavní výchovy a ochranné výchovy,
d) zařízení pro další vzdělávání
pedagogických pracovníků.
(4) Ministerstvo
a) rozepisuje školským úřadům
v celém rozsahu finanční prostředky
vyčleněné za státního rozpočtu
pro předškolní zařízení,
školy a školská zařízení
zřizovaná ministerstvem,
b) rozepisuje školským úřadům
finanční prostředky vyčleněné
ze státního rozpočtu pro jejich činnost
a pro zabezpečení škol, předškolních
zařízení a školských zařízení,
které zřizuje,
c) rozepisuje školským úřadům
finanční prostředky vyčleněné
ze státního rozpočtu pro předškolní
zařízení, školy a školská
zařízení jiných zřizovatelů
s výjimkou těch, které jsou hrazeny z jiných
zdrojů,
d) jmenuje a odvolává ředitele škol
a školských zařízení, které
zřizuje, ústředního školního
inspektora a školní inspektory; při jmenování
vychází z výsledků konkursního
řízení,
e) koordinuje předpisy pro navrhování a výstavbu
budov škol a školských zařízení
a stanoví podmínky jejich provozuschopnosti.
(5) Ministerstvo stanoví
a) po projednání s příslušnými
ústředními orgány a s příslušnými
školskými úřady síť škol
a školských zařízení, které
zřizuje, a po projednání s občany,
církvemi, náboženskými společenstvími
a jinými subjekty zařazuje do této sítě
předškolní zařízení, školy
a školská zařízení jimi zřizované
a zařazuje do seznamu pracoviště praktického
vyučování,
b) zásady, podle nichž stanoví školský
úřad síť škol a školských
zařízení uvedených v § 7 odst.
1,
c) v dohodě s ministerstvem spravedlnosti způsob
vzdělávání občanů ve
výkonu trestu odnětí svobody,
d) druhy a náležitosti vysvědčení
a ostatních školních tiskopisů včetně
způsobu jejich evidence.
Ministerstvo stanoví vyhláškou
a) podrobnosti o zřizování, zrušování,
organizaci škol a školských zařízení
a k zabezpečení výchovně vzdělávací
činnosti škol a školských zařízení;
pokud jde o střední zdravotnické školy,
v dohodě s ministerstvem zdravotnictví České
republiky (dále jen "ministerstvo zdravotnictví");
pokud jde o sociální školství, v dohodě
s ministerstvem práce a sociálních věcí
České republiky (dále jen "ministerstvo
práce a sociálních věcí"),
b) sestavování konkursních komisí
a pravidla jejich činnosti při konkursním
řízení pro funkce ředitelů
(s výjimkou ředitelů soukromých a
církevních škol), ústředního
školního inspektora a školních inspektorů,
c) podrobnosti o organizaci a financování soutěží
a přehlídek žáků, škol a
školských zařízení v dohodě
s ministerstvem financí České republiky (dále
jen "ministerstvo financí"),
d) výši příspěvku a způsob
úhrady nákladů spojených s poskytováním
základů vzdělání v základní
umělecké škole v dohodě s ministerstvem
financí,
e) podrobnosti o plnění povinné školní
docházky a vzdělávání ve školách
mimo území České a Slovenské
Federativní Republiky v dohodě s federálním
ministerstvem zahraničních věcí,
f) pravidla hodnocení a klasifikace žáků,
druhy výchovných opatření a postup
při jejich ukládání,
g) podrobnosti o rovnocennosti a podmínkách nostrifikace
vysvědčení vydaných zahraničními
školami,
h) podmínky a organizaci přijímání
žáků do středních škol,
u středních zdravotnických škol v dohodě
s ministerstvem zdravotnictví a u středních
sociálních škol v dohodě s ministerstvem
práce a sociálních věcí,
i) výši příspěvku na úhradu
péče poskytované dětem a mládeži
ve školských zařízeních pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné výchovy
a způsob jeho úhrady v dohodě s ministerstvem
financí,
j) výši kapesného, normu pro ošacení
a věcnou pomoc poskytovanou dětem a mládeži
s nařízenou ústavní výchovou
nebo uloženou ochrannou výchovou při jejím
ukončení v dohodě s ministerstvem práce
a sociálních věcí a s ministerstvem
financí.
k) výši příspěvku na úhradu
nákladů spojených s hmotnou péčí
o děti a mládež ve školách s celodenní
výchovou a internátních školách
a způsob jeho úhrady v dohodě s ministerstvem
práce a sociálních věcí a s
ministerstvem financí,
l) podrobnosti o organizaci, řízení, financování
školního stravování a výši
příspěvků za stravování.
(1) Obec uplatňuje své zájmy, zájmy
rodičů nebo jiných zákonných
zástupců dětí a žáků
(dále jen "zákonní zástupci")
a pedagogických pracovníků na rozvoji výchovy
a vzdělávání vůči předškolním
zařízením, školám a školským
zařízením v obci.
(2) Obec projednává s ředitelem předškolního
zařízení, školy a školského
zařízení, které zřídila,
zejména
a) koncepci rozvoje,
b) rozpočet a materiální podmínky
pro činnost předškolního zařízení,
c) personální podmínky,
d) požadavky obce na zkvalitnění péče
poskytované předškolním zařízením,
výchovně vzdělávací činnosti
škol a školských zařízení
a způsob úhrady zvýšených nákladů
z tohoto důvodu,
e) zprávy o výsledcích výchovně
vzdělávací činnosti škol a školských
zařízení.
(3) Obec obdobně postupuje při projednávání
otázek uvedených v odstavci 2 s řediteli
předškolních zařízení,
škol a školských zařízení,
které nezřídila a které jsou v jejím
územním obvodu.
(4) Obec zpravidla zřizuje komisi pro výchovu a
vzdělávání [§ 56 zákona
ČNR č, 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení)]. Komise pro výchovu
a vzdělávání se vždy zřizují
v obci s více než pěti školami. Předškolní
zařízení, školy a školská
zařízení jsou zastoupeny v této komisi
dvěma pětinami zástupců zvolených
z řad pedagogických pracovníků.
(1) Okresní školská rada a v hlavním
městě Praze Školská rada hlavního
města Prahy (dále jen "okresní školská
rada") uplatňuje zájmy obcí, zákonných
zástupců a pedagogických pracovníků
na rozvoji výchovy a vzdělávání.
(2) Okresní školská rada projednává
se školským úřadem zejména
a) stav a koncepci rozvoje sítě škol a školských
zařízení,
b) koncepci a výsledky činnosti školského
úřadu,
c) rozpis rozpočtových prostředků
pro předškolní zařízení,
školy a školská zařízení
přidělovaných školským úřadem,
d) výsledky výchovy a vzdělávání
a hospodaření předškolních zařízení,
škol a školských zařízení.
(3) Okresní školská rada může v
případě vážných nedostatků
v práci školského úřadu navrhnout
ministerstvu odvolání ředitele školského
úřadu.
(4) Členy okresní školské rady jsou
zástupci obcí a v hlavním městě
Praze zástupci městských částí.
(5) Okresní školská rada se schází
nejméně dvakrát ročně. Svolává
ji ředitel školského úřadu a
řídí ji předseda zvolený pro
toto zasedání. Ředitel školského
úřadu je povinen svolat okresní školskou
radu do čtrnácti dnů, požádá-li
o to alespoň jedna pětina jejich členů.
(6) Okresní školská rada si jednacím
řádem upraví způsob práce a
jednání.
(1) Zřizuje se Česká školní inspekce
jako orgán státní správy, která
je rozpočtovou organizací přímo řízenou
ministerstvem.
(2) V čele České školní inspekce
je ústřední školní inspektor.
(3) Česká školní inspekce v předškolních
zařízeních, ve školách a školských
zařízeních kontroluje výsledky výchovně
vzdělávacího procesu, úroveň
odborného a pedagogického řízení,
personální a materiálně technické
podmínky výchovně vzdělávacího
procesu, efektivnost využívání hospodářských
prostředků a dodržování obecně
závazných právních předpisů
v oblasti školství.
(4) V předškolních zařízeních,
školách a školských zařízeních,
ve střediscích praktického vyučování
a pracovištích praktického vyučování
zřizovaných jinými ústředními
orgány, organizacemi, církvemi a občany Česká
školní inspekce kontroluje výsledky výchovně
vzdělávacího procesu a dodržování
obecně závazných právních předpisů
upravujících jejich činnost.
(1) Česká školní inspekce vykonává
školní inspekci školními inspektory, kteří
jsou oprávněni vstupovat do objektů a zařízení
orgánů a organizací, církví
a občanů, v nichž se zabezpečuje výchova
a vzdělávání, do předškolních
zařízení, základních škol,
základních uměleckých škol, středních
škol, středisek praktického vyučování
a do školských zařízení.
(2) Školní inspektoři projednávají
výsledky kontrolní činnosti s ředitelem,
se školským úřadem a zřizovatelem
předškolního zařízení,
školy a školského zařízení.
Pokud školní inspektor zjistí, že nebyly
odstraněny nedostatky zjištěné školní
inspekcí nebo nebyly vytvořeny podmínky pro
výkon inspekční činnosti, může
uložit odpovědnému pracovníku pořádkovou
pokutu až do výše 1 000 Kčs, a to i opětovně.
Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne nesplnění
povinnosti. Výnosy z pokut jsou příjmem státního
rozpočtu České republiky.
(3) Pro střední zdravotnické školy vykonává
školní inspekci ministerstvo zdravotnictví
svými školními inspektory, pro sociální
školství ministerstvo práce a sociálních
věcí svými školními inspektory.
(4) Podrobnosti o výkonu školní inspekce a
jejich úkolech stanoví ministerstvo vyhláškou,
u středních zdravotnických škol v dohodě
s ministerstvem zdravotnictví, u sociálního
školství v dohodě s ministerstvem práce
a sociálních věcí.
Žáka, který splnil povinnou školní
docházku a provinil se závažně proti
školnímu řádu, lze podmíněně
vyloučit ze studia nebo vyloučit ze studia. O podmíněném
vyloučení nebo o vyloučení ze studia
rozhodne ředitel školy do dvou měsíců
ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl,
nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy se žák
provinění dopustil.
(1) Školy a školská zařízení
mohou vykonávat hospodářskou činnost
pro organizace, občany nebo zahraniční subjekty.
Hospodářská činnost nesmí být
vykonávána na úkor poslání
školy nebo školského zařízení
a jejich úkolů. O zavedení a rozsahu hospodářské
činnosti školy rozhoduje ředitel.
(2) Ministerstvo v dohodě s ministerstvem republiky stanoví
vyhláškou podmínky vykonávání
hospodářské činnosti a užití
výnosu z této činnosti.
Obecné předpisy o správním řízení
se vztahují na rozhodování podle § 3
odst. 2, § 5, § 18 odst. 2 a § 19. Odvolání
proti rozhodnutí ředitele o nepřijetí
ke studiu lze podat do osmi dnů od doručení.
Obecné předpisy o správním řízení
se nevztahují na soukromé školy a církevní
školy.
(1) Ministerstvo zdravotnictví vůči středním
zdravotnickým školám a ministerstvo práce
a sociálních věcí v oblasti sociálního
školství vykonává působnosti
ministerstva uvedené v § 4 odst. 5, § 13 odst.
3 písm. a) a odst. 4 písm. a) až d) a odst.
5 písm. a) a c).
(2) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují
se na speciální školy ustanovení vztahující
se na základní a střední školy.
(3) Tento zákon se nevztahuje na vysoké školy,
vojenské školy, školy Sboru národní
bezpečnosti, vojsk ministerstva vnitra, školy požární
ochrany, školy Sboru nápravné výchovy,
podniková a družstevní výchovná
zařízení, výchovná zařízení
odborových orgánů, politických stran,
politických hnutí a sdružení občanů.
Delimitace škol a školských zařízení
zřízených podle dosavadních předpisů
budou ukončeny nejpozději do 31. července
1991. Okresní úřad vyčlení
finanční prostředky na činnost školského
úřadu, na předškolní zařízení,
školy a školská zařízení
a převede je na školský úřad
a na obec. Stejným způsobem se převádějí
práva a povinnosti vyplývající z pracovněprávních
vztahů a majetkových vztahů.
Zrušuje se zákon České národní
rady č. 77/1978 Sb., o státní správě
ve školství ve znění zákona č.
31/1984 Sb.