Ministerstvo pro správu
národního majetku a
jeho privatizaci ČR
V Praze dne 17. června 1991
Materiál pro schůzi České národní
rady
Věc: Návrh zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 171/1991
Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky
Předkládá:
Ing. Tomáš Ježek, CSc.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
171/1991 Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky, se doplňuje takto:
Za § 24 se vkládá § 24a, který
zní:
Ministerstvo vydá k provedení tohoto zákona
obecně závazný právní předpis,
kterým se stanoví osnova pro vypracování
privatizačního projektu a některé
další náležitosti s tím související.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, stanoví
v ustanovení § 6 obligatorní a příkladmo
i některé fakultativní náležitosti
všech privatizačních projektů. Privatizační
projekty budou zásadně zpracovávat podniky,
avšak na druhé straně zákon připouští
vypracování privatizačních projektů
jinými subjekty. V praxi to bude znamenat, že vedle
základních privatizačních projektů
vypracovávaných podniky bude ministerstvu předložena
i celá řada variantních či konkurenčních
projektů vypracovávaných jinými právnickými
nebo fyzickými osobami. Vzhledem k tomu, že zákonná
úprava se při stanovení náležitostí
privatizačních projektů mohla omezit pouze
na normativními tezemi vyjádřené požadavky
lze předpokládat - a dosavadní praktické
zkušenosti to již potvrzují - že zpracovatelé
privatizačních projektů budou příslušné
zákonné ustanovení interpretovat z hlediska
metodiky různým způsobem. Vznikla by tak
situace, kdyby ministerstvu byly předkládány
privatizační projekty různě strukturované,
s akcentem na některé údaje na úkor
jiných stejně důležitých údajů,
s různou úrovní vypovídající
schopnosti o současném stavu podniku a o podnikatelských
záměrech nově vytvářeného
podnikatelského subjektu, apod.
Z tohoto důvodu považujeme za potřebné,
aby všechny subjekty, které budou privatizační
projekty zpracovávat, postupovaly podle jednotné
metodiky respektující všechny zákonem
předepsané náležitosti. Výsledkem
navrhovaného postupu bude jednak zefektivnění
práce při sestavování privatizačního
projektu a jednak urychlení procesu jeho posuzování
a schvalování. Za tím účelem
vypracovalo ministerstvo návrh závazné osnovy
privatizačního projektu podniku a majetkové
účasti státu na podnikání jiných
osob, který byl již projednán v Hospodářské
radě vlády České republiky se závěrem,
že by bylo vhodné, aby se osnova stala právním
podkladem pro jednotný přístup všech
subjektů k přípravě privatizačních
projektů. K tomu, aby se uvedená osnova stala součástí
právního řádu, je však zapotřebí
zákonného zmocnění pro příslušný
orgán státní správy, který
by pak vydal tuto osnovu jako obecně závazný
právní předpis příslušné
právní síly.
Navrhujeme proto, aby zákon České národní
rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku České republiky, byl v závěrečných
ustanoveních doplněn o § 24a, v němž
bude potřebné zmocnění obsaženo.
Vzhledem k tomu, že je nezbytně nutné proces
velké privatizace zahájit v co možná
nejkratší době, navrhujeme, aby novela zákona
České národní rady č. 171/1991
Sb., nabyla účinnosti nejpozději dnem 1.
července 1991.