Ministerstvo pro správu

národního majetku a

jeho privatizaci ČR

V Praze dne 17. června 1991

332

Materiál pro schůzi České národní rady

Věc: Návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky

Předkládá:

Ing. Tomáš Ježek, CSc.

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ...................... č. ........,

kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, se doplňuje takto:

Za § 24 se vkládá § 24a, který zní:

"§ 24a

Ministerstvo vydá k provedení tohoto zákona obecně závazný právní předpis, kterým se stanoví osnova pro vypracování privatizačního projektu a některé další náležitosti s tím související.".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, stanoví v ustanovení § 6 obligatorní a příkladmo i některé fakultativní náležitosti všech privatizačních projektů. Privatizační projekty budou zásadně zpracovávat podniky, avšak na druhé straně zákon připouští vypracování privatizačních projektů jinými subjekty. V praxi to bude znamenat, že vedle základních privatizačních projektů vypracovávaných podniky bude ministerstvu předložena i celá řada variantních či konkurenčních projektů vypracovávaných jinými právnickými nebo fyzickými osobami. Vzhledem k tomu, že zákonná úprava se při stanovení náležitostí privatizačních projektů mohla omezit pouze na normativními tezemi vyjádřené požadavky lze předpokládat - a dosavadní praktické zkušenosti to již potvrzují - že zpracovatelé privatizačních projektů budou příslušné zákonné ustanovení interpretovat z hlediska metodiky různým způsobem. Vznikla by tak situace, kdyby ministerstvu byly předkládány privatizační projekty různě strukturované, s akcentem na některé údaje na úkor jiných stejně důležitých údajů, s různou úrovní vypovídající schopnosti o současném stavu podniku a o podnikatelských záměrech nově vytvářeného podnikatelského subjektu, apod.

Z tohoto důvodu považujeme za potřebné, aby všechny subjekty, které budou privatizační projekty zpracovávat, postupovaly podle jednotné metodiky respektující všechny zákonem předepsané náležitosti. Výsledkem navrhovaného postupu bude jednak zefektivnění práce při sestavování privatizačního projektu a jednak urychlení procesu jeho posuzování a schvalování. Za tím účelem vypracovalo ministerstvo návrh závazné osnovy privatizačního projektu podniku a majetkové účasti státu na podnikání jiných osob, který byl již projednán v Hospodářské radě vlády České republiky se závěrem, že by bylo vhodné, aby se osnova stala právním podkladem pro jednotný přístup všech subjektů k přípravě privatizačních projektů. K tomu, aby se uvedená osnova stala součástí právního řádu, je však zapotřebí zákonného zmocnění pro příslušný orgán státní správy, který by pak vydal tuto osnovu jako obecně závazný právní předpis příslušné právní síly.

Navrhujeme proto, aby zákon České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, byl v závěrečných ustanoveních doplněn o § 24a, v němž bude potřebné zmocnění obsaženo.

Vzhledem k tomu, že je nezbytně nutné proces velké privatizace zahájit v co možná nejkratší době, navrhujeme, aby novela zákona České národní rady č. 171/1991 Sb., nabyla účinnosti nejpozději dnem 1. července 1991.

V Praze dne 18. června 1991

Předseda vlády

České republiky

Ministr pro správu národního majetku

a jeho privatizaci České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP