kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní
úřad České republiky
Česká národní rada podle čl.
II ústavního zákona č. 556/1990 Sb.,
kterým se mění ústavní zákon
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
se usnesla na tomto ústavním zákoně:
Zřizuje se Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky jako kontrolní orgán,
nezávislý na vládě, jejích
orgánech a ústředních orgánech
státní správy.
Podrobnosti stanoví zákon.
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem
Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, v původním znění ze dne
27. října 1968 přiznával České
národní radě v čl. 107 odst. 1 písm.
ch) pravomoc zřizovat vlastní kontrolní orgán.
Na základě tohoto ústavního zmocnění
zřídila Česká národní
rada svým zákonem č. 7/1969 Sb. Nejvyšší
kontrolní úřad České (socialistické)
republiky.
Ústavním zákonem č. 125/1970 Sb.,
kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, byla její původní idea centralisticky
deformována a originální pravomoci republiky
byly omezeny ve prospěch federace a okleštěna
reálná působnost nejvyšších
zastupitelských sborů. Tato novela v čl.
I bod 36. vypustila z čl. 107 ustanovení pod písm.
ch) a nahradila je podle důvodové zprávy
"v souvislosti s upevňováním funkcí
socialistického státu a s úsilím dosáhnout
potřebné autority státních orgánů"
zněním nového čl. 28a tak, aby působnosti
federace na úseku kontroly odpovídaly působnostem,
svěřeným federaci na ostatních úsecích.
Proto došlo k následnému zřízení
centralizované "soustavy" kontrolních
orgánů, od federace přes republiky až
do měst a závodů s faktickou podřízeností
KSČ. Nejvyšší kontrolní úřad
ČSR byl jako na vládě nezávislý
orgán parlamentní kontroly zrušen a kontrola
byla podřízena opět moci vládní
a výkonné, čímž Česká
národní rada pozbyla možnosti získávat
objektivní informace a stanoviska.
Kontrolní pravomoci federace vůči republikovým
orgánům, vycházející ze znění
článku 28a ústavního zákona
č. 125/1970 Sb. byly sice novelou ústavního
zákona č. 556/1990 Sb. již zrušeny, ale
k pozitivnímu vyjádření této
kompetence České republiky na úseku kontroly
v ústavním zákoně č. 143/1968
Sb., v hlavě sedmé pojednávající
o státních orgánech České republiky
a Slovenské republiky, nedošlo.
Jeví se proto jako nezbytné navrátit České
republice a České národní radě
opět její působnost v oblasti kontroly a
zřídit ústavní zákonem České
národní rady nezávislý kontrolní
orgán republiky.
Na základě čl. II ústavního
zákona č. 556/1990 Sb., kterým se mění
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, se proto předkládá návrh
ústavního zákona České národní
rady, kterým se zřizuje Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky,
jakožto nezávislý kontrolní orgán
na úseku finančně ekonomických vztahů.
Nároky na státní rozpočet České
republiky budou řešeny v souvislosti s přijetím
zákona, který bude upravovat podrobnosti, týkající
se působnosti, organizace, povinností a oprávnění
Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR.
| posl. Ivo Svoboda v.r. | posl. Jaromír Kapusta v.r. |
| posl. Antonín Chutný v.r. | posl. Zbyněk Máca v.r. |
| posl. Josef Hájek v.r. | posl. Václav Stieber v.r. |

