Zřizuje se Všeobecná zdravotní pojišťovna
České republiky (dále jen "Pojišťovna").
Je nositelem všeobecného zákonného zdravotního
pojištění (dále jen "pojištění"),
není-li tímto nositelem podle zákona o všeobecném
zdravotním pojištění jiná pojišťovna.
Je právnickou osobou, v právních vztazích
vystupuje svým jménem, může nabývat
práv a povinností a nese odpovědnost z těchto
vztahů vyplývající. Sídlem
Pojišťovny je Praha. Pojišťovna spravuje vlastní
majetek a vykonává právo hospodaření
s majetkem jí svěřeným.
Odůvodnění:
Pojišťovna je základním představitelem
státní garance poskytování zdravotní
péče občanům České republiky.
Jejím úkolem je zabezpečovat potřebnou
zdravotní péči pro všechny občany
České republiky, na které se vztahuje všeobecné
zdravotní pojištění.
Vzhledem k její meziresortní působnosti je
nutné, aby jejím zřizovatelem byl stát.
Z této nutnosti vyplývá samostatná
právní subjektivita a na resortech nezávislé
spravování jejího majetku.
Zákonná úprava vzniku zdravotních
pojišťoven je nezbytná s ohledem na státní
garanci.
Hlavním zdrojem movitého majetku Pojišťovny
bude rozpočet, který bude sloužit zejména
ke krytí provozních nákladů.
Organizační strukturu Pojišťovny tvoří
Ústředí, pobočky a úřadovny.
Ústředí organizuje, řídí,
jednotně upravuje a kontroluje činnost všech
organizačních složek, zabezpečuje součinnost
s ústředními orgány státní
správy a dalšími orgány a organizacemi
v oblasti zdravotního pojištění.
Pobočky a úřadovny vykonávají
činnost jménem Pojišťovny v rozsahu pravomocí
jim svěřených.
Odůvodnění:
Ucelená organizační a funkční
síť vybudovaná s podporou moderního
výpočetního systému a propojená
na centrální databázi, představuje
nejefektivnější a nejúspornější
organizační uspořádání
pojišťovny. Tato síť a její propojení
na centrální databázi vytvoří
velmi dobré výchozí předpoklady funkčního
systému vzájemných kontrol všech činností
pojišťovny. Umožní rychlé operativní
provozní zásahy do celého systému.
Pro první období provozu, do pěti let, se
navrhuje zřídit 85 poboček Pojišťovny
tak, aby bylo možné zabezpečit její
pružné fungování. Stanovení počtu
poboček a zřizování úřadoven
je a bude předmětem potřeby, která
by měla vyplynout ze zkušeností z průběhu
provozu základní sítě pojišťovny.
Pobočka Pojišťovny je organizační
jednotkou o rozsahu 25 - 50 pracovníků, s vlastním
nebo sdíleným středním výpočetním
systémem, pevně propojeným s centrální
databází. Vzhledem k nedělitelné odpovědnosti
za svěřené finanční prostředky
Pojišťovny nemohou být pobočky pojišťovny
samostatnými právními subjekty.
Úřadovnou Pojišťovny je třeba rozumět
poměrně jednoduchou kancelář se dvěma
až pěti pracovníky, zprostředkující
běžný přímý styk s pojištěnci
a dalšími smluvními partnery pojišťovny.
Předpokládá se jejich vybavení nezávislou
malou výpočetní technikou.
Orgány Pojišťovny jsou: Sbor zástupců,
Správní rada, Dozorčí rada a Ústředí.
Orgány poboček Pojišťovny jsou Správní
rada, Dozorčí rada a ředitelství pobočky.
Odůvodnění:
Pojišťovna jako peněžní ústav
spravující rozsáhlý majetek občanů
musí mít zabezpečenu účast
občanů na řízení. Tato účast
bude zprostředkována řídícími
orgány pojišťovny, Sborem zástupců,
Správní radou a Dozorčí radou. Počet
orgánů se omezuje na nejnutnější
míru. Správní rada a Dozorčí
rada jsou orgány nezávislé. Ředitelství
je výkonným orgánem.
Sbor zástupců se skládá ze všech
členů Správní rady, zástupců
ředitelství Ústředí a jednoho
zástupce Správní rady z každé
pobočky.
Sbor zástupců schvaluje Stanovy Pojišťovny,
rozhoduje o věcech přesahujících rámec
běžného hospodaření, o věcech
společného zájmu Ústředí
a poboček.
Odůvodnění:
Sbor zástupců je nejvyšším orgánem
Pojišťovny, který rozhoduje o zásadních
otázkách týkajících se její
činnosti jako celku. Svým složením zaručuje
objektivnost rozhodování Pojišťovny o
zásadních věcech, jak s ohledem na zájmy
státu, tak pojištěnců, zaměstnavatelů
a pojišťovny samé.
Správní radu Pojišťovny tvoří
jedna třetina členů jmenovaných vládou
České Republiky, jedna třetina členů
- zástupců pojištěnců jmenovaných
Českou národní radou a jedna třetina
členů - zástupců zaměstnavatelů
jmenovaných Koordinační radou podnikatelských
svazů a sdružení České republiky.
Členem Správní rady je ředitel Pojišťovny.
Správní rada má 31 členů.
Správní rada rozhoduje o důležitých
otázkách činnosti Pojišťovny, zejména
schvaluje její rozpočet, zprávy o činnosti
a účetní závěrky předložené
Dozorčí radou.
Funkční období Správní rady
činí dva roky. Členové Správní
rady mohou být jmenováni opětovně
nejvýše na dvě po sobě následující
funkční období. Člen Správní
rady nemůže být současně členem
Dozorčí rady; členem Dozorčí
rady nemůže být ani v následujícím
funkčním období. Členové Správní
rady nevykonávají svou funkci v pracovněprávním
vztahu k Pojišťovně, mají nárok
na náhradu výdajů spojených s výkonem
funkce. Lze jim poskytnout také odměnu, o které
rozhoduje Sbor zástupců.
Správní radu pobočky tvoří
z jedné poloviny zástupci pojištěnců
jmenovaní obecním zastupitelstvem v sídle
pobočky a z jedné poloviny zástupci zaměstnavatelů
jmenovaní Koordinační radou podnikatelských
svazů a sdružení České republiky.
Správní rada pobočky má 10 členů.
Správní rada pobočky rozhoduje o všech
otázkách činnosti pobočky, pokud si
rozhodování o nich nevyhradí Správní
rada Pojišťovny.
Odůvodnění:
Ustavení Správní rady je navrženo jmenováním
vzhledem k rozsáhlým technickým potížím
a značným finančním nákladům,
které by představovala její volba. Způsob
ustavení Správní rady a skutečnost,
že její členové nejsou vůči
Pojišťovně v pracovně právním
vztahu, vytváří předpoklad pro nezávislost
jejího rozhodování.
Dozorčí radu Pojišťovny tvoří
jedna třetina členů jmenovaných ministerstvem
financí České republiky, ministerstvem práce
a sociálních věcí České
republiky a ministerstvem zdravotnictví České
republiky, jedna třetina členů - zástupců
pojištěnců jmenovaných Českou
národní radou a jedna třetina členů
- zástupců zaměstnavatelů jmenovaných
Koordinační radou podnikatelských svazů
a sdružení České republiky. Dozorčí
rada má 9 členů.
Dozorčí rada dohlíží na dodržování
právních předpisů a vnitřních
předpisů Pojišťovny a její celkové
hospodaření. K tomu účelu jsou její
členové oprávněni nahlížet
do všech účetních dokladů a zjišťovat
stav a způsob hospodaření Pojišťovny.
Dozorčí rada předkládá ke schválení
Správní radě účetní
závěrky a výroční zprávy
o činnosti a zprávy o výsledcích svých
kontrol.
Funkční období činí dva
roky. Členové Dozorčí rady mohou být
jmenováni opětovně nejvýše na
dvě po sobě následující funkční
období. Člen Dozorčí nemůže
být současně členem Správní
rady; členem Správní rady nemůže
být ani v následujícím funkčním
období. Členové Dozorčí rady
nevykonávají svou funkci v pracovněprávním
vztahu k Pojišťovně. Mají nárok
na náhradu výdajů spojených s výkonem
funkce. Lze jim poskytnout také odměnu, o které
rozhoduje Sbor zástupců.
Dozorčí radu pobočky tvoří
z jedné poloviny zástupci pojištěnců
jmenovaní obecním zastupitelstvem v sídle
pobočky a z jedné poloviny zástupci zaměstnavatelů
jmenovaní Koordinační radou podnikatelských
svazů a sdružení České Republiky.
Dozorčí rada má 4 členy.
Odůvodnění:
Dozorčí rada je orgán vykonávající
kontrolní činnost. Přitom je na Pojišťovně
nezávislý, což je dáno způsobem
jeho ustavení.
Ředitelství Ústředí Pojišťovny
tvoří ředitel Pojišťovny, kterého
jmenuje a odvolává na návrh Správní
rady vláda České Republiky. Ředitel
je statutárním zástupcem Pojišťovny
a jedná jejím jménem. Členy ředitelství
jsou vedoucí jednotlivých úseků, které
na návrh Správní rady jmenuje a odvolává
ředitel Pojišťovny. Ředitelství
má nejvýše pět členů.
Ředitelství pobočky Pojišťovny
tvoří ředitel pobočky a jeho zástupci.
Ředitele pobočky jmenuje a odvolává
ředitel Ústředí Pojišťovny
na návrh Správní rady pobočky. Ředitelství
pobočky má nejvýše tři členy.
Odůvodnění:
Vzhledem k důležitosti a společenskému
významu funkce ředitele je na místě,
aby byl jmenován na návrh Správní
rady vládou České Republiky. Ředitelství
Ústředí zejména realizuje rozhodnutí
Sboru zástupců a Správní rady, řídí
činnost Pojišťovny a jejích poboček.
Bližší podrobnosti upravující postavení
a organizaci Pojišťovny a jejích poboček
stanoví Statut Pojišťovny.
Pojišťovna vytváří a spravuje
tyto pojišťovací fondy:
- základní fond zdravotního pojištění,
- rezervní fond,
- popřípadě další účelové
fondy.
Základní fond zdravotního pojištění
slouží k úhradě zdravotní péče,
rezervní fond kryje neočekávané výkyvy
ve spotřebě základního fondu. Příděly
do těchto fondů nepodléhají daňové
povinnosti. Pojišťovna je rovněž osvobozena
od soudních a správních poplatků.
Pojišťovna je povinna v termínech pro předkládání
státního rozpočtu a státního
závěrečného účtu předložit
České národní radě pojistný
plán na následující kalendářní
rok a bilanci a zprávu o výsledcích hospodaření
za běžný kalendářní rok.
Odůvodnění:
Hlavními zdroji základního fondu Pojišťovny
jsou platby pojistného. Pojišťovna bude dále
získávat finanční prostředky
i z dalších zdrojů. Půjde zejména
o příjmy ze sankcí uložených
organizacím podle zákona o všeobecném
zdravotním pojištění, dary, příspěvky
státu, obcí, popřípadě podniků
a příjmy vyplývající z finančních
operací Pojišťovny. Tyto prostředky jsou
zdrojem rezervního, popřípadě dalších
účelových fondů.
Systém tvorby a užití rezervního fondu
podle zákona o všeobecném zdravotním
pojištění upraví ministerstvo financí
České republiky vyhláškou.
Hospodaření s fondy je vedeno odděleně
od hospodaření s rozpočtem na provoz Pojišťovny.
Osvobození od daní a poplatků se navrhuje
ve snaze zabránit dvojímu zpoplatnění
poplatníků.
Ústředí Pojišťovny udržuje
v provozu, aktualizuje a rozvíjí informační
systém Pojišťovny, jak na úrovni Ústředí,
tak i na úrovni poboček. Používání
údajů tohoto informačního systému
je výhradním právem Pojišťovny
a informace, které jsou v informačním systému
obsaženy, je možné poskytovat jen se souhlasem
Pojišťovny, pojištěnců a smluvních
partnerů, kterých se údaje dotýkají.
Členové orgánů Pojišťovny,
jakož i její zaměstnanci jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděli
při výkonu své funkce nebo zaměstnání,
popřípadě v souvislosti s nimi. Tato povinnost
se vztahuje na členy orgánů Pojišťovny
i po skončení jejich funkce, jakož i zaměstnance
pojišťovny i po skončení pracovního
poměru.
Odůvodnění:
Informační systém Pojišťovny bude
tvořit ústřední databáze pevně
propojená na výpočetní systém
poboček. Ústřední databáze
bude sloužit pro zprostředkování přenosu
a komunikace mezi datovými soubory poboček, bude
zabezpečovat kontrolní vazby systému, stejně
jako ochranu všech dat. S ohledem na ochranu práv
pojištěnců a ochranu zájmů zaměstnavatelů
a Pojišťovny je nutné stanovit povinnost mlčenlivosti
členů orgánů Pojišťovny
a jejím zaměstnancům.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Usnesením vlády České republiky č.
36 ze dne 13. 2. 1991, rozšířeným o
usnesení č. 69 ze dne 13. 3. 1991 bylo ministru
zdravotnictví České republiky uloženo
zpracovat koncepci povinného zdravotního pojištění,
zdravotní pojišťovny a vícezdrojového
systému financování zdravotnictví.
Na základě citovaných usnesení byl
vypracován návrh zásad zákona o všeobecném
zdravotním pojištění. Jeho účelem
je navázání na jeden z nejmodernějších
evropských systémů nemocenského pojištění,
který u nás existoval v úpravě zákona
č. 221/1924 Sb. a byl násilně přerušen
až přijetím zákona o národním
pojištění č. 99/1948 Sb. Existence nového
pojišťovacího systému by měla přinést
výrazné zlepšení stavu našeho zdravotnictví.
Aby tento systém ale vůbec mohl vzniknout a poté
i fungovat, je nezbytné zřídit instituci,
která funkce tohoto systému zabezpečí.
Vzhledem k popsané potřebě byl zpracován
návrh zásad zákona o Všeobecné
zdravotní pojišťovně (dále jen
"Pojišťovna"). Pojišťovna je s ohledem
na potřebu dovedení zdravotního pojišťovacího
systému až k jednotlivým občanům
členěna na ústředí a pobočky
s působností v České republice.
Náklady na zřízení a provoz Pojišťovny
budou hrazeny v letošním roce z rozpočtu na
zdravotnictví, v roce 1992 z rozpočtové kapitoly
všeobecného zdravotního pojištění,
v roce 1993 a dalších letech potom z prostředků
na pojištění.
V nejširší možné variantě
se počítá s 85 pobočkami a 3 375 pracovníky.
Jak pracovní místa v pojišťovně,
tak mzdové prostředky na ně budou získány
ze zdrojů uvolněných zánikem administrativních
míst dosavadních řídících
struktur (KÚNZ, ÚNZ a OÚNZ).
Zpracoval: | Doc. JUDr. Petr Tröster, CSc. |
náměstek ministra zdravotnictví České republiky |