Zásada 1
1) Zřizuje se Český rozhlas (dále
jen "ČRo") jako provozovatel veřejného
rozhlasového vysílání v České
republice se sídlem v Praze. ČRo je právnickou
osobou.
2) Zřizuje se Česká televize (dále
jen "ČTv") jako provozovatel veřejného
televizního vysílání v České
republice se sídlem v Praze. ČTv je právnickou
osobou.
Zákon o ČRo a ČTv je zvláštním
zákonem, kterým se zřizuje právnická
osoba. Podle zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení
působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní
Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou
ve věcech tisku a jiných informačních
prostředků, je vydání tohoto zákona
v kompetenci České republiky. Zřízení
ČRo a ČTv se uskutečňuje jedním
zákonem z důvodů potřeby jednotného
pojetí těchto dvou veřejnoprávních
sdělovacích prostředků. Specifiku
těchto médií zákon postihuje dostatečně.
Zásada 2
1) ČRo poskytuje služby veřejnosti České
republiky tvorbou a šířením rozhlasových
programů na území České republiky.
2) ČTv poskytuje služby veřejnosti České
republiky tvorbou a šířením televizních
programů na území České republiky.
Zde je vymezen obsah činnosti zřízených
institucí. Základním úkolem je služba
veřejnosti, tedy nikoli ekonomický efekt. Tím
se tyto veřejnoprávní instituce odlišují
od jiných provozovatelů vysílání,
vyvíjejících svou činnost na základě
licence (připravovaný zákon Federálního
shromáždění o rozhlasovém a televizním
vysílání rozlišuje provozovatele ze
zákona a provozovatele na základě licence).
Za šíření programů je v tomto
zákoně považováno jak samostatné
vysílání, tak i předávání
programů k vysílání jiné právnické
osobě.
Zásada 3
ČRo a ČTv se při své činnosti
řídí těmito zásadami:
a) šíří své programy na co možná
největším území České
republiky,
b) při tvorbě a šíření
všech programů prezentují názory všech
subjektů zúčastněných na předmětu
jednotlivých programů,
c) poskytují pohotové, pravdivé, všestranné
a nezaujaté zpravodajství a ověřené,
úplné, vyvážené a objektivní
informace o všech zásadních politických,
společenských, kulturních, sportovních
a jiných událostech v České republice
a přiměřeně i o událostech
mimo území České republiky,
e) vytvářejí a šíří
výukové a výchovné pořady pro
všechny stupně a typy škol a systematicky se
podílejí na zvyšování úrovně
vzdělanosti,
f) podporují osvojování pozitivních
etických a estetických hodnot soustavnou tvorbou
a šířením dramatických a hudebních
pořadů vysoké umělecké úrovně
a podílejí se na rozvoji kulturní vyspělosti
veřejnosti,
g) zajišťují pravidelné šíření
programů v jazycích národnostních
a etnických skupin a i jinak přispívají
k jejich identitě,
h) zprostředkovávají náboženské
obřady a jiné církevní akce a průběžně
informují o náboženském životě,
i) vytvářejí a využívají
archivní fondy a pečují o ně.
ČRo a ČTv se ukládá povinnost v souladu
s Listinou lidských práv a svobod zajistit realizaci
občanského práva na informace a svobodu projevu
a respektovat pluralitu názorového složení
společnosti. ČRo a ČTv jsou především
povinny zabezpečit plnění těch potřeb
veřejnosti, které jiní provozovatelé
nebudou schopni nebo ochotni garantovat. Zároveň
by se provozovatelé ze zákona neměli věnovat
těm běžným činnostem v oblasti
tvorby a šíření rozhlasových
a televizních programů, které budou provozovatelé
soukromého sektoru vyvíjet v míře
dostatečné.
Zásada 4
1) Orgánem, jímž se uplatňuje právo
veřejnosti na kontrolu a ovlivnění tvorby
a šíření programů ČRo
a ČTv je Rada ČRo a ČTv (dále jen
"Rada").
2) Rada se skládá z pravé a levé komory,
přičemž při ustavení těchto
komor je třeba dbát o to, aby obě byly stejně
početné.
3) Pravá komora je volena Českou národní
radou z řad kandidátů navrhovaných
politickými stranami nebo politickými hnutími
(dále jen "politická strana") zastoupenými
v České národní radě minimálně
deseti poslanci, a to tak, že každá politická
strana navrhuje jednoho kandidáta. Nezvolí-li Česká
národní rada dvakrát po sobě kandidáta
navrženého politickou stranou, tato politická
strana svého zástupce do pravé komory přímo
deleguje.
4) Levá komora je volena Českou národní
radou s přihlédnutím na přiměřené
zastoupení významných regionálních,
sociálních a kulturních skupin veřejnosti.
Do této komory volí Česká národní
rada zástupce na návrh subjektů, které
určí Česká národní rada.
5) Funkční období členů Rady
je čtyřleté.
6) Činnost Rady řídí předseda
Rady, který je Radě odpovědný.
7) Předsedu Rady volí členové Rady
ze svých řad na období jednoho roku. Člen
Rady nesmí být zvolen předsedou Rady na dvě
po sobě následující funkční
období.
Zásada řeší složitý problém,
jak zajistit uplatnění zájmu veřejnosti
/především poplatníků poplatků
za užívání přijímačů/
ohledně činnosti provozovatelé ze zákona.
Tyto zájmy však není vhodné uplatňovat
pouze prostřednictvím standartní reprezentace
/parlament/. Účelem je alespoň částečně
utlumit konjunkturální politické a mocenské
záměry a zároveň zachovat tvorbu a
šíření programů pod kontrolou
veřejnosti v jejím politickém složení.
Zásada 5
1) Členství v Radě je neslučitelné
s funkcí prezidenta, poslance Federálního
shromáždění, poslance České
národní rady, člena vlády, vedoucího
ústředního orgánu státní
správy, soudce, prokurátora a příslušníka
ozbrojených sborů.
2) Členem Rady nesmí být ten, kdo sám
nebo prostřednictvím osoby blízké
má přímé zájmy v soukromém
nebo veřejném rozhlasovém nebo televizním
vysílání dané vlastnictvím
či jinak.
3) Členem Rady nesmí být ten, kdo jím
byl v předcházejícím volebním
období.
Institut neslučitelnosti zaručuje relativní
nezávislost Rady, a to především na
politických a ekonomických zájmech. Princip
rotace má zajistit ochranu zájmů veřejnosti
před případnými osobními vazbami.
Zásada 6
1) Členství v Radě zaniká:
a) uplynutím funkčního období,
b) písemnou rezignací na členství
v Radě předsednictvu České národní
rady,
c) odvoláním z funkce,
d) zbavením nebo omezením způsobilosti k
právním úkonům,
e) úmrtím.
2) Česká národní rady odvolá
z funkce člena Rady:
a) vznikne-li neslučitelnost s funkcí člena
Rady podle zásady 5,
b) na návrh politické strany nebo subjektů,
které určila Česká národní
rada, které člena Rady navrhly podle zásady
4 odst. 3 a 4, nejdříve však po uplynutí
jednoho roku od začátku funkčního
období.
3) Česká národní rada může
odvolat z funkce člena Rady:
a) na základě pravomocného odsuzujícího
rozsudku pro úmyslný trestný čin,
b) který po dobu více než půl roku nevykonává
funkci.
Rada je chráněna před pokusy změnit
její složení z konjunkturálních
politických důvodů, České národní
radě však zůstává možnost
zasáhnout v případě ohrožení
plnění základních povinností
Rady.
Zásada 7
1) Česká národní rada může
odvolat Radu, neplní-li Rada opakovaně své
povinnosti podle tohoto zákona.
2) Rada předkládá České národní
radě rozpočet, výroční zprávu
a závěrečný účet ČRo
a rozpočet, výroční zprávu
a závěrečný účet ČTv.
Zásada upřesňuje vztah Rady k České
národní radě a zakotvuje sankci vůči
Radě.
Zásada 8
1) Rada rozhoduje o zásadních koncepčních,
organizačních, a investičních otázkách
ČRo a ČTv.
2) Rada kontroluje dodržování zásad
pro činnost ČRo a ČTv podle zásady
3.
3) Rada volí guvernéra ČRo a guvernéra
ČTv (dále jen "guvernér").
4) Rada schvaluje statut ČRo a statut ČTv (dále
jen "statut").
5) Rada jmenuje finanční komisi ČRo a finanční
komisi ČTv (dále jen "finanční
komise").
6) Rada schvaluje roční rozpočet, výroční
zprávu a závěrečný účet
ČRo a roční rozpočet, výroční
zprávu a závěrečný účet
ČTv.
7) Rada na návrh guvernérů zřizuje
a zrušuje regionální studia ČRo a regionální
studia ČTv (dále jen "regionální
studia").
Kompetence a povinnosti Rady jsou vymezeny taxativně, aby
ČRo a ČTv byly chráněny před
zasahováním Rady do běžné činnosti,
a aby odpovědnost Rady vůči ČNR byla
zřetelně stanovena.
Zásada 9
1) Činnost Rady se řídí jednacím
řádem, který Rada přijme do třiceti
dnů od začátku funkčního období.
2) Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční
většinou hlasů všech svých členů.
Ustanovení o způsobu přijímání
rozhodnutí je voleno tak, aby Rada rozhodovala jen, jde-li
o věc jednoznačnou.
Zásada 10
1) Finanční komise jsou jmenovány Radou na
čtyři roky.
2) Finanční komise se skládají z pěti
členů.
3) V rámci schválených rozpočtů
finanční komise kontrolují hospodaření
ČRo a ČTv.
4) Finanční komise mohou předkládat
guvernérům a Radě návrhy na ekonomická
opatření ohledně provozu ČRo a ČTv.
5) Finanční komise se řídí
jednacími řády, které schvaluje Rada.
Institut finančních komisí má zaručit
kontrolu hospodaření ČRo a ČTv, jelikož
výnosy ze sazeb za používání
přijímačů jsou prostředky veřejnosti.
Zároveň je takto operativní ekonomická
činnost oddělena od koncepční práce
Rady.
Zásada 11
Činnost Rady a finančních komisí se
hradí z výnosů ze sazeb za používání
přijímačů.
Z důvodu požadavku na relativní nezávislost
Rady i finančních komisí na České
národní radě i na ČRo a ČTv
nelze financovat Radu a finanční komise ani z prostředků
státního rozpočtu, ani z rozpočtů
ČRo a ČTv. Rada a finanční komise
budou financovány ze samostatné položky podílu
z výnosů ze sazeb za používání
přijímačů.
Zásada 12
Statutárními orgány ČRo a ČTv
jsou guvernéři.
Guvernéři ČRo a ČTv vystupují
jménem ČRo a ČTv navenek, jednají
jejich jménem a řídí běžný
chod ČRo a ČTv.
Zásada 13
1) Guvernéři jsou voleni Radou tajným hlasováním
na funkční období šesti let.
2) Guvernéři jsou ze své činnosti
odpovědní Radě.
3) Funkce guvernéra je neslučitelná s členstvím
v Radě a ve finanční komisi a s výkonem
funkcí uvedených v bodu 1) zásady 5.
4) Rada guvernéra odvolá, vznikne-li neslučitelnost
s funkcí guvernéra podle bodu 3) této zásady.
5) Guvernér může být Radou odvolán
tajným hlasováním před uplynutím
funkčního období. Návrh na odvolání
guvernéra musí podat nejméně jedna
čtvrtina všech členů Rady. Odvolání
vstoupí v platnost zvolením nového guvernéra.
Rozhodnutí o odvolání guvernérů
je Radě ztíženo proto, aby guvernéři
mohli samostatně řídit své instituce
nepodléhajíce Radě ve své běžné
činnosti. Zároveň je však třeba
ponechat Radě možnost odvolat guvernéra v případech,
kdy zásadně poruší své povinnosti.
Zásada 14
1) Guvernéři zejména:
a) dbají na dodržování zásad
podle zásady 3,
b) jsou odpovědní za hospodárné nakládání
s finančními prostředky a majetkem ČRo
a ČTv v rámci schváleného rozpočtu,
c) konzultují s finančními komisemi nakládání
s finančními prostředky ČRo a ČTv
v průběhu rozpočtového roku,
d) rozhodují o konkrétních otázkách
programu, organizace, provozu, financování a investic
ČRo a ČTv v rámci Radou schválených
zásad, jakož i o otázkách personálních,
e) mohou operativně vyřadit program nebo pořad
z šíření,
f) předkládají Radě ke schválení
výroční zprávy ČRo a ČTv,
g) jmenují a odvolávají ředitele regionálních
studií,
h) navrhují Radě zřizování
a zrušování regionálních studií.
Vzhledem k potřebě jasnosti vztahů guvernérů
především k Radě je třeba zásadní
práva a povinnosti v zákoně uvést.
Zásada 15
1) Statuty upraví zejména:
a) organizační strukturu ČRo a ČTv,
b) povinnosti Pro výkon funkcí guvernérů,
c) pravomoci a povinnosti programových a organizačních
ředitelů a ředitelů regionálních
studií,
d) profilace programových okruhů,
e) interní pravidla pro tvorbu a šíření
jednotlivých pořadů a programů,
f) provozní řády,
g) kompetence a pravomoci řídících
funkcí,
h) pravidla pro odvolání proti rozhodnutím
vedoucích pracovníků a způsoby jejich
vyřizování,
i) pravidla pro hospodaření s majetkem a nakládání
s finančními prostředky, především
týkajících se evidence darů a příspěvků
fondů,
j) sídlo a působnost regionálních
studií,
k) pravidla pro uzavírání smluv.
Vzhledem ke speciálnímu charakteru statutů
není vhodné zařazovat jejich obsah přímo
do zákona. Jelikož se však jedná o ustanovení
zásadním způsobem vymezující
charakter a rozsah působnosti ČRo a ČTv,
je nutno alespoň základní pravidla pro jejich
tvorbu v zákoně vyjmenovat.
Zásada 16
1) Finančními zdroji ČRo a ČTv jsou:
a) podíl na výnosech ze sazeb za používání
přijímačů,
b) dary a příspěvky nadací a jiných
fondů.
2) ČRo a ČTv nejsou oprávněny vykonávat
obchodní a jinou podnikatelskou činnost.
ČRo a ČTv jsou zřízeny k plnění
konkrétních úkolů a potřeb
veřejnosti. Plnění těchto úkolů
bude plně finančně zabezpečeno poplatky
za používání přijímačů.
Z důvodu požadavku nezávislosti ČRo
a ČTv na státu je zásadně nepřípustné,
aby ČRo a ČTv byly závislé na státním
rozpočtu. Je zároveň třeba zajistit,
aby z prostředků koncesionářů
nebyly hrazeny jiné činnosti, než ty, které
opravňují vznik provozovatelů ze zákona
(především samostatná podnikatelská
činnost). Možnost podnikání veřejně
právních provozovatelů zásadně
diskvalifikuje provozovatele ostatní a je tak v rozporu
s požadavky na důslednou demonopolizaci a pluralizaci
rozhlasového a televizního vysílání.
Ustanovení písmene i) zásady 16 zajistí
ochranu před obcházením těchto principů.
Zásada 17
ČRo a ČTv nesmějí vytvářet
a šířit reklamy a sponzorované programy.
Propagační pořady mohou šířit
pouze bezúplatně a jen tehdy, přispívají-li
k naplňování zásad uvedených
v zásadě 3.
Tato zásada zajišťuje nezávislost ČRo
a ČTv na ekonomicky vlivných subjektech. Zároveň
zabezpečuje prioritu plnění zásad
uvedených v zásadě 3 jednak tím, že
omezí jiné případné aktivity
ČRo a ČTv, a dále tím, že ochrání
šířené programy před znehodnocením
reklamním vysíláním. Zásada
je rovněž v souladu s požadavkem demonopolizace
tím, že nevytváří pro nezávislé
provozovatele nepřiměřenou konkurenci v komerčním
vysílání.
Zásada 18
Občané České republiky platí
za každý rozhlasový přijímač
podléhající evidenci poplatek ve výši
20 Kčs a za každý televizní přijímač
podléhající evidenci poplatek ve výši
50 Kčs.
Koncesionářské poplatky jsou dosud zdrojem
státního rozpočtu. Oprávněnost
k jejich vybírání je založena právě
na plnění těch funkcí a těch
potřeb veřejnosti, které zakládají
potřebu zřízení provozovatele ze zákona.
Proto je logické, že toto ustanovení patří
do zákona o ČRo a ČTv.
Zásada 19
Programové okruhy ČRo a ČTv mohou být
vysílány jen na tolika frekvencích, kolik
je nezbytně nutno k plnění zásad podle
zásady 3. Jejich počet, kvalita a výkon vysílání
však nesmí přesáhnout stav k 1. 7. 1991.
ČRo a ČTv nepotřebují ke své
činnosti udělení licence podle zvláštních
předpisů. Přidělování
frekvencí pro účely vysílání
programů ČRo a ČTv zvláštním
předpisům podléhá.
Zásady tohoto zákona vycházejí z účelovosti
zřízení ČRo a ČTv. Oprávněnost
jejich existence je spjata s konkrétními úkoly,
především se zásadami uvedenými
v zásadě 3. Lze předpokládat, že
všechny ostatní potřeby veřejnosti budou
v dostatečné míře uspokojeny jinými
provozovateli. Licenci opravňující k provozování
tvorby a šíření rozhlasových
a televizních programů nahrazuje tento zřizovací
zákon. Režim hospodaření s frekvencemi
je nutno podřídit obecným pravidlům
především z důvodu omezeného
počtu k vysílání způsobilých
frekvencí. Omezení se týká i těch
případů, kdy by se vlastním vysíláním
signálu zabývaly jiné právnické
osoby.
Zásada 20
Do 31. 12. 1991 využívá ČRo prostředků
z rozpočtu Československého rozhlasu a ČTv
prostředků z rozpočtu Československé
televize pro rok 1991.
Proběhnuvší delimitace upravující
finanční a majetkové vypořádání
podle § 4 zákona č. 136/91 Sb. umožňují
přechod nově zřízených provozovatelů
na existující rozpočty.
Zásada 21
Česká národní rada jmenuje Radu podle
tohoto zákona nejpozději do šedesáti
dnů od účinnosti tohoto zákona.
S ohledem na to, že ČRo a ČTv by měly
v zájmu regulérního fungování
zahájit samostatnou činnost v plném rozsahu
od 1. 1. 1992, je nutno nejen včas jmenovat Radu podle
tohoto zákona, ale i v co nejkratší době
projednat zásady i paragrafované znění
tohoto zákona tak, aby zákon vstoupil v účinnost
nejlépe k 1. 11. 1991. Předpokládá
se, že osm týdnů je minimální
lhůta pro finanční a majetkové vypořádání
mezi ČST a ČTv a mezi ČSRo a ČRo.