ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

405

Návrh

poslanců České národní rady

Marka Bendy, Petra Koháčka a Hany Marvanové

na projednání

zásad zákona České národní rady

o Českém rozhlasu a České televizi

Zásada 1

1) Zřizuje se Český rozhlas (dále jen "ČRo") jako provozovatel veřejného rozhlasového vysílání v České republice se sídlem v Praze. ČRo je právnickou osobou.

2) Zřizuje se Česká televize (dále jen "ČTv") jako provozovatel veřejného televizního vysílání v České republice se sídlem v Praze. ČTv je právnickou osobou.

Zákon o ČRo a ČTv je zvláštním zákonem, kterým se zřizuje právnická osoba. Podle zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků, je vydání tohoto zákona v kompetenci České republiky. Zřízení ČRo a ČTv se uskutečňuje jedním zákonem z důvodů potřeby jednotného pojetí těchto dvou veřejnoprávních sdělovacích prostředků. Specifiku těchto médií zákon postihuje dostatečně.

Zásada 2

1) ČRo poskytuje služby veřejnosti České republiky tvorbou a šířením rozhlasových programů na území České republiky.

2) ČTv poskytuje služby veřejnosti České republiky tvorbou a šířením televizních programů na území České republiky.

Zde je vymezen obsah činnosti zřízených institucí. Základním úkolem je služba veřejnosti, tedy nikoli ekonomický efekt. Tím se tyto veřejnoprávní instituce odlišují od jiných provozovatelů vysílání, vyvíjejících svou činnost na základě licence (připravovaný zákon Federálního shromáždění o rozhlasovém a televizním vysílání rozlišuje provozovatele ze zákona a provozovatele na základě licence). Za šíření programů je v tomto zákoně považováno jak samostatné vysílání, tak i předávání programů k vysílání jiné právnické osobě.

Zásada 3

ČRo a ČTv se při své činnosti řídí těmito zásadami:

a) šíří své programy na co možná největším území České republiky,

b) při tvorbě a šíření všech programů prezentují názory všech subjektů zúčastněných na předmětu jednotlivých programů,

c) poskytují pohotové, pravdivé, všestranné a nezaujaté zpravodajství a ověřené, úplné, vyvážené a objektivní informace o všech zásadních politických, společenských, kulturních, sportovních a jiných událostech v České republice a přiměřeně i o událostech mimo území České republiky,

e) vytvářejí a šíří výukové a výchovné pořady pro všechny stupně a typy škol a systematicky se podílejí na zvyšování úrovně vzdělanosti,

f) podporují osvojování pozitivních etických a estetických hodnot soustavnou tvorbou a šířením dramatických a hudebních pořadů vysoké umělecké úrovně a podílejí se na rozvoji kulturní vyspělosti veřejnosti,

g) zajišťují pravidelné šíření programů v jazycích národnostních a etnických skupin a i jinak přispívají k jejich identitě,

h) zprostředkovávají náboženské obřady a jiné církevní akce a průběžně informují o náboženském životě,

i) vytvářejí a využívají archivní fondy a pečují o ně.

ČRo a ČTv se ukládá povinnost v souladu s Listinou lidských práv a svobod zajistit realizaci občanského práva na informace a svobodu projevu a respektovat pluralitu názorového složení společnosti. ČRo a ČTv jsou především povinny zabezpečit plnění těch potřeb veřejnosti, které jiní provozovatelé nebudou schopni nebo ochotni garantovat. Zároveň by se provozovatelé ze zákona neměli věnovat těm běžným činnostem v oblasti tvorby a šíření rozhlasových a televizních programů, které budou provozovatelé soukromého sektoru vyvíjet v míře dostatečné.

Zásada 4

1) Orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu a ovlivnění tvorby a šíření programů ČRo a ČTv je Rada ČRo a ČTv (dále jen "Rada").

2) Rada se skládá z pravé a levé komory, přičemž při ustavení těchto komor je třeba dbát o to, aby obě byly stejně početné.

3) Pravá komora je volena Českou národní radou z řad kandidátů navrhovaných politickými stranami nebo politickými hnutími (dále jen "politická strana") zastoupenými v České národní radě minimálně deseti poslanci, a to tak, že každá politická strana navrhuje jednoho kandidáta. Nezvolí-li Česká národní rada dvakrát po sobě kandidáta navrženého politickou stranou, tato politická strana svého zástupce do pravé komory přímo deleguje.

4) Levá komora je volena Českou národní radou s přihlédnutím na přiměřené zastoupení významných regionálních, sociálních a kulturních skupin veřejnosti. Do této komory volí Česká národní rada zástupce na návrh subjektů, které určí Česká národní rada.

5) Funkční období členů Rady je čtyřleté.

6) Činnost Rady řídí předseda Rady, který je Radě odpovědný.

7) Předsedu Rady volí členové Rady ze svých řad na období jednoho roku. Člen Rady nesmí být zvolen předsedou Rady na dvě po sobě následující funkční období.

Zásada řeší složitý problém, jak zajistit uplatnění zájmu veřejnosti /především poplatníků poplatků za užívání přijímačů/ ohledně činnosti provozovatelé ze zákona. Tyto zájmy však není vhodné uplatňovat pouze prostřednictvím standartní reprezentace /parlament/. Účelem je alespoň částečně utlumit konjunkturální politické a mocenské záměry a zároveň zachovat tvorbu a šíření programů pod kontrolou veřejnosti v jejím politickém složení.

Zásada 5

1) Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta, poslance Federálního shromáždění, poslance České národní rady, člena vlády, vedoucího ústředního orgánu státní správy, soudce, prokurátora a příslušníka ozbrojených sborů.

2) Členem Rady nesmí být ten, kdo sám nebo prostřednictvím osoby blízké má přímé zájmy v soukromém nebo veřejném rozhlasovém nebo televizním vysílání dané vlastnictvím či jinak.

3) Členem Rady nesmí být ten, kdo jím byl v předcházejícím volebním období.

Institut neslučitelnosti zaručuje relativní nezávislost Rady, a to především na politických a ekonomických zájmech. Princip rotace má zajistit ochranu zájmů veřejnosti před případnými osobními vazbami.

Zásada 6

1) Členství v Radě zaniká:

a) uplynutím funkčního období,

b) písemnou rezignací na členství v Radě předsednictvu České národní rady,

c) odvoláním z funkce,

d) zbavením nebo omezením způsobilosti k právním úkonům,

e) úmrtím.

2) Česká národní rady odvolá z funkce člena Rady:

a) vznikne-li neslučitelnost s funkcí člena Rady podle zásady 5,

b) na návrh politické strany nebo subjektů, které určila Česká národní rada, které člena Rady navrhly podle zásady 4 odst. 3 a 4, nejdříve však po uplynutí jednoho roku od začátku funkčního období.

3) Česká národní rada může odvolat z funkce člena Rady:

a) na základě pravomocného odsuzujícího rozsudku pro úmyslný trestný čin,

b) který po dobu více než půl roku nevykonává funkci.

Rada je chráněna před pokusy změnit její složení z konjunkturálních politických důvodů, České národní radě však zůstává možnost zasáhnout v případě ohrožení plnění základních povinností Rady.

Zásada 7

1) Česká národní rada může odvolat Radu, neplní-li Rada opakovaně své povinnosti podle tohoto zákona.

2) Rada předkládá České národní radě rozpočet, výroční zprávu a závěrečný účet ČRo a rozpočet, výroční zprávu a závěrečný účet ČTv.

Zásada upřesňuje vztah Rady k České národní radě a zakotvuje sankci vůči Radě.

Zásada 8

1) Rada rozhoduje o zásadních koncepčních, organizačních, a investičních otázkách ČRo a ČTv.

2) Rada kontroluje dodržování zásad pro činnost ČRo a ČTv podle zásady 3.

3) Rada volí guvernéra ČRo a guvernéra ČTv (dále jen "guvernér").

4) Rada schvaluje statut ČRo a statut ČTv (dále jen "statut").

5) Rada jmenuje finanční komisi ČRo a finanční komisi ČTv (dále jen "finanční komise").

6) Rada schvaluje roční rozpočet, výroční zprávu a závěrečný účet ČRo a roční rozpočet, výroční zprávu a závěrečný účet ČTv.

7) Rada na návrh guvernérů zřizuje a zrušuje regionální studia ČRo a regionální studia ČTv (dále jen "regionální studia").

Kompetence a povinnosti Rady jsou vymezeny taxativně, aby ČRo a ČTv byly chráněny před zasahováním Rady do běžné činnosti, a aby odpovědnost Rady vůči ČNR byla zřetelně stanovena.

Zásada 9

1) Činnost Rady se řídí jednacím řádem, který Rada přijme do třiceti dnů od začátku funkčního období.

2) Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů.

Ustanovení o způsobu přijímání rozhodnutí je voleno tak, aby Rada rozhodovala jen, jde-li o věc jednoznačnou.

Zásada 10

1) Finanční komise jsou jmenovány Radou na čtyři roky.

2) Finanční komise se skládají z pěti členů.

3) V rámci schválených rozpočtů finanční komise kontrolují hospodaření ČRo a ČTv.

4) Finanční komise mohou předkládat guvernérům a Radě návrhy na ekonomická opatření ohledně provozu ČRo a ČTv.

5) Finanční komise se řídí jednacími řády, které schvaluje Rada.

Institut finančních komisí má zaručit kontrolu hospodaření ČRo a ČTv, jelikož výnosy ze sazeb za používání přijímačů jsou prostředky veřejnosti. Zároveň je takto operativní ekonomická činnost oddělena od koncepční práce Rady.

Zásada 11

Činnost Rady a finančních komisí se hradí z výnosů ze sazeb za používání přijímačů.

Z důvodu požadavku na relativní nezávislost Rady i finančních komisí na České národní radě i na ČRo a ČTv nelze financovat Radu a finanční komise ani z prostředků státního rozpočtu, ani z rozpočtů ČRo a ČTv. Rada a finanční komise budou financovány ze samostatné položky podílu z výnosů ze sazeb za používání přijímačů.

Zásada 12

Statutárními orgány ČRo a ČTv jsou guvernéři.

Guvernéři ČRo a ČTv vystupují jménem ČRo a ČTv navenek, jednají jejich jménem a řídí běžný chod ČRo a ČTv.

Zásada 13

1) Guvernéři jsou voleni Radou tajným hlasováním na funkční období šesti let.

2) Guvernéři jsou ze své činnosti odpovědní Radě.

3) Funkce guvernéra je neslučitelná s členstvím v Radě a ve finanční komisi a s výkonem funkcí uvedených v bodu 1) zásady 5.

4) Rada guvernéra odvolá, vznikne-li neslučitelnost s funkcí guvernéra podle bodu 3) této zásady.

5) Guvernér může být Radou odvolán tajným hlasováním před uplynutím funkčního období. Návrh na odvolání guvernéra musí podat nejméně jedna čtvrtina všech členů Rady. Odvolání vstoupí v platnost zvolením nového guvernéra.

Rozhodnutí o odvolání guvernérů je Radě ztíženo proto, aby guvernéři mohli samostatně řídit své instituce nepodléhajíce Radě ve své běžné činnosti. Zároveň je však třeba ponechat Radě možnost odvolat guvernéra v případech, kdy zásadně poruší své povinnosti.

Zásada 14

1) Guvernéři zejména:

a) dbají na dodržování zásad podle zásady 3,

b) jsou odpovědní za hospodárné nakládání s finančními prostředky a majetkem ČRo a ČTv v rámci schváleného rozpočtu,

c) konzultují s finančními komisemi nakládání s finančními prostředky ČRo a ČTv v průběhu rozpočtového roku,

d) rozhodují o konkrétních otázkách programu, organizace, provozu, financování a investic ČRo a ČTv v rámci Radou schválených zásad, jakož i o otázkách personálních,

e) mohou operativně vyřadit program nebo pořad z šíření,

f) předkládají Radě ke schválení výroční zprávy ČRo a ČTv,

g) jmenují a odvolávají ředitele regionálních studií,

h) navrhují Radě zřizování a zrušování regionálních studií.

Vzhledem k potřebě jasnosti vztahů guvernérů především k Radě je třeba zásadní práva a povinnosti v zákoně uvést.

Zásada 15

1) Statuty upraví zejména:

a) organizační strukturu ČRo a ČTv,

b) povinnosti Pro výkon funkcí guvernérů,

c) pravomoci a povinnosti programových a organizačních ředitelů a ředitelů regionálních studií,

d) profilace programových okruhů,

e) interní pravidla pro tvorbu a šíření jednotlivých pořadů a programů,

f) provozní řády,

g) kompetence a pravomoci řídících funkcí,

h) pravidla pro odvolání proti rozhodnutím vedoucích pracovníků a způsoby jejich vyřizování,

i) pravidla pro hospodaření s majetkem a nakládání s finančními prostředky, především týkajících se evidence darů a příspěvků fondů,

j) sídlo a působnost regionálních studií,

k) pravidla pro uzavírání smluv.

Vzhledem ke speciálnímu charakteru statutů není vhodné zařazovat jejich obsah přímo do zákona. Jelikož se však jedná o ustanovení zásadním způsobem vymezující charakter a rozsah působnosti ČRo a ČTv, je nutno alespoň základní pravidla pro jejich tvorbu v zákoně vyjmenovat.

Zásada 16

1) Finančními zdroji ČRo a ČTv jsou:

a) podíl na výnosech ze sazeb za používání přijímačů,

b) dary a příspěvky nadací a jiných fondů.

2) ČRo a ČTv nejsou oprávněny vykonávat obchodní a jinou podnikatelskou činnost.

ČRo a ČTv jsou zřízeny k plnění konkrétních úkolů a potřeb veřejnosti. Plnění těchto úkolů bude plně finančně zabezpečeno poplatky za používání přijímačů. Z důvodu požadavku nezávislosti ČRo a ČTv na státu je zásadně nepřípustné, aby ČRo a ČTv byly závislé na státním rozpočtu. Je zároveň třeba zajistit, aby z prostředků koncesionářů nebyly hrazeny jiné činnosti, než ty, které opravňují vznik provozovatelů ze zákona (především samostatná podnikatelská činnost). Možnost podnikání veřejně právních provozovatelů zásadně diskvalifikuje provozovatele ostatní a je tak v rozporu s požadavky na důslednou demonopolizaci a pluralizaci rozhlasového a televizního vysílání. Ustanovení písmene i) zásady 16 zajistí ochranu před obcházením těchto principů.

Zásada 17

ČRo a ČTv nesmějí vytvářet a šířit reklamy a sponzorované programy. Propagační pořady mohou šířit pouze bezúplatně a jen tehdy, přispívají-li k naplňování zásad uvedených v zásadě 3.

Tato zásada zajišťuje nezávislost ČRo a ČTv na ekonomicky vlivných subjektech. Zároveň zabezpečuje prioritu plnění zásad uvedených v zásadě 3 jednak tím, že omezí jiné případné aktivity ČRo a ČTv, a dále tím, že ochrání šířené programy před znehodnocením reklamním vysíláním. Zásada je rovněž v souladu s požadavkem demonopolizace tím, že nevytváří pro nezávislé provozovatele nepřiměřenou konkurenci v komerčním vysílání.

Zásada 18

Občané České republiky platí za každý rozhlasový přijímač podléhající evidenci poplatek ve výši 20 Kčs a za každý televizní přijímač podléhající evidenci poplatek ve výši 50 Kčs.

Koncesionářské poplatky jsou dosud zdrojem státního rozpočtu. Oprávněnost k jejich vybírání je založena právě na plnění těch funkcí a těch potřeb veřejnosti, které zakládají potřebu zřízení provozovatele ze zákona. Proto je logické, že toto ustanovení patří do zákona o ČRo a ČTv.

Zásada 19

Programové okruhy ČRo a ČTv mohou být vysílány jen na tolika frekvencích, kolik je nezbytně nutno k plnění zásad podle zásady 3. Jejich počet, kvalita a výkon vysílání však nesmí přesáhnout stav k 1. 7. 1991. ČRo a ČTv nepotřebují ke své činnosti udělení licence podle zvláštních předpisů. Přidělování frekvencí pro účely vysílání programů ČRo a ČTv zvláštním předpisům podléhá.

Zásady tohoto zákona vycházejí z účelovosti zřízení ČRo a ČTv. Oprávněnost jejich existence je spjata s konkrétními úkoly, především se zásadami uvedenými v zásadě 3. Lze předpokládat, že všechny ostatní potřeby veřejnosti budou v dostatečné míře uspokojeny jinými provozovateli. Licenci opravňující k provozování tvorby a šíření rozhlasových a televizních programů nahrazuje tento zřizovací zákon. Režim hospodaření s frekvencemi je nutno podřídit obecným pravidlům především z důvodu omezeného počtu k vysílání způsobilých frekvencí. Omezení se týká i těch případů, kdy by se vlastním vysíláním signálu zabývaly jiné právnické osoby.

Zásada 20

Do 31. 12. 1991 využívá ČRo prostředků z rozpočtu Československého rozhlasu a ČTv prostředků z rozpočtu Československé televize pro rok 1991.

Proběhnuvší delimitace upravující finanční a majetkové vypořádání podle § 4 zákona č. 136/91 Sb. umožňují přechod nově zřízených provozovatelů na existující rozpočty.

Zásada 21

Česká národní rada jmenuje Radu podle tohoto zákona nejpozději do šedesáti dnů od účinnosti tohoto zákona.

S ohledem na to, že ČRo a ČTv by měly v zájmu regulérního fungování zahájit samostatnou činnost v plném rozsahu od 1. 1. 1992, je nutno nejen včas jmenovat Radu podle tohoto zákona, ale i v co nejkratší době projednat zásady i paragrafované znění tohoto zákona tak, aby zákon vstoupil v účinnost nejlépe k 1. 11. 1991. Předpokládá se, že osm týdnů je minimální lhůta pro finanční a majetkové vypořádání mezi ČST a ČTv a mezi ČSRo a ČRo.

V Praze 9. října 1991

Marek Benda v. r.

Petr Koháček v. r.

Hana Marvanová v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP