Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém
geologickém úřadu, se mění
a doplňuje takto:
1. Z názvu zákona se vypouštějí
slova "a o Českém geologickém úřadu".
2. V § 1 se vypouštějí slova "odborné
a racionální", a slova "jakož i vymezit
postavení a působnost Českého geologického
úřadu."
3. V § 2 odst. 1 se vkládá nové písmeno
e), které zní:
"e) zjišťování vlivu horninového
prostředí na tvorbu a vlastnosti půd,".
Dosavadní písmena e) a f) se označují
jako písmena f) a g).
4. V § 2 odst. 1 se doplňuje nové písmeno
h), které zní:
"h) zjišťování a hodnocení
činitelů, které ovlivňují horninové
prostředí a práce zaměřené
na ochranu horninového prostředí před
kontaminacemi."
5. V § 2 odst. 2 zní:
"/2/ V pochybnostech, zda některá činnost
je geologickou prací, popřípadě zda
jde o geologický výzkum nebo geologický průzkum
podle odstavce 1, rozhodne ministerstvo životního
prostředí České republiky v dohodě
s ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky."
6. Název části druhé zní:
7. § 3 včetně nadpisu zní:
/1/ Geologické práce jsou oprávněny
provádět právnické a fyzické
osoby v rámci podnikatelské činnosti [Obchodní
zákoník č. .../1991 Sb., zákon č.
.../1991 Sb., o živnostenské podnikatelské
činnosti (živnostenský řád),
zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku,
ve znění pozdějších předpisů.]
při splnění podmínek stanovených
právními předpisy (dále jen "organizace"),
u nichž tyto práce řídí a za
jejich výkon odpovídá osoba s osvědčením
odborné způsobilosti geologické práce
projektovat, provádět a vyhodnocovat (dále
jen "odpovědný řešitel").
/2/ Práce geologického výzkumu [§
3 vyhl. ČGÚ č. 121/1989 Sb. o projektování,
provádění a vyhodnocování geologických
prací, o udělování povolení
a odborné způsobilosti k jejich výkonu, ve
znění pozdějších předpisů.]
jsou oprávněny provádět
a) geologická služba ministerstva životního
prostředí České republiky (§
17),
b) vědecké ústavy a odborné školy
při plnění svých vědeckých
nebo pedagogických úkolů.
/3/ Osvědčení odborné způsobilosti
odpovědného řešitele vydává
ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky. Tento orgán může
osvědčení odborné způsobilosti
odejmout tomu, kdo závazným způsobem nebo
opakovaně porušil ustanovení tohoto zákona
nebo předpisy vydané na jeho základě.
/4/ Základními předpoklady odborné
způsobilosti jsou odborné vzdělání,
praxe v oboru zahrnující podíl na řešení
geologických úkolů a znalost potřebných
předpisů. Předpoklady odborné způsobilosti,
postup při jejím ověřování
a způsob evidence vydaných osvědčení
podrobněji upraví obecně závazný
právní předpis. Tento předpis též
stanoví odborné garanty (např. geologická
služba ministerstva životního prostředí
České republiky, vysoké školy, komory),
kteří budou posuzovat odbornou způsobilost
uchazečů pro vydání osvědčení."
8. § 4 včetně nadpisu zní:
Povolování geologických prací pro
vyhledávání a průzkum ložisek
vyhrazených nerostů [§ 3 zákona č.
44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného
bohatství (horní zákon), ve znění
pozdějších předpisů.]
/1/ Organizace, pro níž mají být prováděny
geologické práce uvedené v § 2 odst.
1 písm. b/, (dále jen "zadavatel") může
tyto práce provádět pouze na základě
povolení, které uděluje na žádost
zadavatele ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky, pokud zvláštní
předpis nestanoví jinak [§ 31 horního
zákona].
/2/ Žádost zadavatele obsahuje:
a) návrh průzkumného území
s jeho zákresem v mapě povrchové situace
ve vhodném měřítku, ne však menším
než 1 : 25 000, a s výpočtem plošného
obsahu území s rozdělením plochy podle
příslušnosti ke katastrálním
územím; mapu jakož i výpočet
plošného obsahu území ověří
oprávněný pracovník [Čl.
1.06 výnosu Českého báňského
úřadu č. j. 3700/1974 ze dne 1. 7. 1974,
jímž se vydává důlně-měřický
předpis pro geologický průzkum a pro těžbu
ložisek ropy a zemního plynu, reg. v částce
6/1976 Sb.].
b) zákres hranic dobývacích prostorů,
chráněných ložiskových území,
popřípadě jiných chráněných
území nebo ochranných pásem v navrhovaném
průzkumném území,
c) návrh podmínek pro provádění
geologických prací.
/3/ V rozhodnutí o povolení se zadavateli stanoví
území pro vyhledávání a průzkum
(dále jen "průzkumné území"),
nerost pro jehož vyhledávání a průzkum
se povolení uděluje, podmínky pro provádění
geologických prací a doba platnosti povolení.
Dobu platnosti povolení lze prodloužit.
/4/ Jestliže za stejným cílem a ve stejném
území požádá o povolení
více zadavatelů, vydá ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky povolení
zadavateli, který o povolení požádal
dříve. Toto ustanovení se nevztahuje na postup
podle odstavce 5.
/5/ Pokud ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky vypíše v zájmu
jednotné surovinové politiky nabídkové
řízení na vyhledávání
a průzkum ložiska vyhrazeného nerostu pro vymezené
nerosty a území, bude vydáno povolení
zadavateli vybranému v tomto řízení.
/6/ O obsahu vydaných povolení informuje ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky obce, v jejichž katastrálním území
se nachází průzkumné území."
Za § 4 se vkládají nové § 4a, 4b
a 4c, které včetně nadpisů znějí:
/1/ Hranice průzkumného území se na
povrchu stanoví uzavřeným geometrickým
obrazcem s přímými stranami, jehož vrcholy
se určují body se souřadnicemi v platném
souřadnicovém systému. Hranice území
pod povrchem jsou dány svislými rovinami procházejícími
stranami povrchového obrazce.
/2/ V průzkumném území získává
zadavatel výhradní právo k provádění
geologických prací pro vyhledávání
a průzkum ložisek vyhrazených nerostů
určeného druhu vyhrazeného nerostu. Vymezení
průzkumného území nemá povahu
územního rozhodnutí.
/1/ Na základě vydaného povolení pro
vyhledávání a průzkum ložisek
vyhrazených nerostů platí zadavatel úhradu
odvozenou z plochy průzkumného území,
která činí v prvním roce 1 000 Kčs
za každý i započatý km2 průzkumného
území. Tato úhrada se každý další
rok zvyšuje o dalších 1 000 Kčs za každý
i započatý km2 průzkumného
území.
/2/ Úhrada z plochy průzkumného území
je splatná do tří měsíců
od začátku platnosti povolení, popřípadě
prodloužení platnosti již vydaného povolení.
Úhrada je příjmem obcí, na jejichž
katastrálních územích se průzkumné
území nachází. Leží-li
území na katastrálních územích
více obcí, rozdělí zadavatel úhradu
podle poměru ploch v katastrálních územích,
na nichž se průzkumné území nachází.
Vyhledávání a průzkum ložisek
nevyhrazených nerostů
Vyhledávání a průzkum ložisek
nevyhrazených nerostů může organizace
provádět jen na základě dohody s vlastníkem
pozemku, pokud zvláštní předpis nestanoví
jinak [§ 9 zákona ČNR č. 61/1988
Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
ve znění zákona ČNR č. .../1991
Sb.]."
10. Nad § 5 se vkládá nadpis, který
zní:
11. V § 6 odst. 1 se vypouštějí slova:
"a ekonomické zdůvodnění."
12. § 6 odst. 3 zní:
"/3/ Projekt geologických prací hrazených
z prostředků státního rozpočtu
schvaluje orgán, jemuž jsou tyto prostředky
svěřeny."
13. V § 6 se vkládá nový odstavec 4,
který zní:
"/4/ Projekt geologických prací prováděných
v geologických podmínkách, jejichž nerespektování
může přivodit poškození životního
prostředí, zejména hydrogeologických
a hydrodynamických poměrů, musí být
posouzen znalcem nebo geologickou službou ministerstva životního
prostředí České republiky. Náklady
na posouzení hradí objednatel geologických
prací".
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.
14. V § 7 odst. 1 větě první se vypouštějí
slova "k zamezení jejich neúčelného
opakování"; poslední věta zní
"Registraci provádí organizace pověřená
ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky v dohodě s ministerstvem
životního prostředí České
republiky."
15. V § 7 se vypouští odstavec 2; dosavadní
odstavce 3 až 6 se označují jako odstavce 2
až 5.
16. V § 7 odst. 2 zní:
"/2/ Registraci nepodléhají geologické
práce prováděné organizacemi při
průzkumu výhradních ložisek v jejich
dobývacích prostorech a geologické práce,
které nejsou vázány na zásah do horninového
prostředí."
17. § 8 se vypouští.
18. V § 9 odst. 1 se vypouští slovo "schváleným".
19. V § 9 se vypouštějí dosavadní
odstavce 2, 3 a 4. Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují
jako odstavce 2 a 3.
20. V § 10 odst. 1 se vypouštějí slova
"provedených podle projektu geologických prací"
a poslední věta.
21. § 11 včetně nadpisu zní:
Výsledky geologických prací hrazených
z prostředků státního rozpočtu
prověřuje a schvaluje zadavatel. Způsob prověření
a schválení výsledků těchto
prací určí v dohodě se zadavatelem
ústřední orgán státní
správy v jehož působnosti mají být
výsledky geologických prací využity."
22. § 12 včetně nadpisu zní:
/1/ Zadavatel je povinen bezúplatně odevzdat do
dvou měsíců po ukončení, popřípadě
schválení geologických prací jejich
výsledky ve stanoveném rozsahu a úpravě
Geofondu České republiky (dále jen "Geofond")
k trvalému uchovávání.
/2/ Výsledky geologických prací předané
k trvalému uchovávání podle odstavce
1 Geofond zpřístupňuje bezplatně orgánům
státní správy, pokud je potřebují
pro svou činnost.
/3/ Zadavatel, který odevzdal výsledky geologických
prací podle odstavce 1 si může vyhradit, že
tyto výsledky nebudou zpřístupňovány
nebo budou zpřístupňovány jiné
právnické osobě na základě
smlouvy mezi zadavatelem a touto právnickou osobou, popřípadě
určit jiné podmínky pro jejich zpřístupňování
a využívání s výjimkou případů
podle odstavce 2. Tyto výhrady a podmínky však
zadavatel může uplatňovat po dobu nejvýše
sedmi let od odevzdání prací Geofondu. Po
uplynutí této lhůty jsou výsledky
geologických prací přístupné
bez omezení, přitom však musí být
zachováno státní, služební a
hospodářské tajemství. Geofond poskytuje
služby spojené s podáváním informací
o výsledcích těchto geologických prací
za úhradu [Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.],
která je příjmem Geofondu.
/4/ Odevzdávání výsledků geologických
prací a podmínky jejich zpřístupňování
podrobněji upraví obecně závazný
právní předpis."
23. V § 13 se slova "Český geologicky
úřad" nahrazují slovy "ministerstvo
životního prostředí České
republiky."
24. V § 13 se vypouští odstavec 1. Dosavadní
odstavce 2, 3, 4 se označují jako odstavce 1, 2
a 3.
25. V § 13 odst. 3 se v posledním řádku
vypouští slovo "národní".
26. § 14 odst. 1 a 2 znějí:
"/1/ Pracovníci organizací mohou pro účely
projektování, provádění a vyhodnocování
geologických prací vstupovat na cizí nemovitosti
v nezbytném rozsahu a na nezbytně potřebnou
dobu, zřizovat tam pracoviště, přístupovou
cestu, přívod vody a energie, jakož i provádět
nezbytné úpravy půdy a odstraňovat
porosty, popřípadě zřizovat stavby;
ustanovení zvláštních předpisů
[Např. ústavní zákon č.
23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních
práv a svobod jako ústavní zákon federálního
shromáždění ČSFR, zákon
č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon),
zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/1976 Sb. (úplné znění
č. 124/1976 Sb.), zákon č. 61/1977 Sb., o
lesích.] přitom zůstávají
nedotčena. O rozsahu, způsobu a době výkonu
těchto oprávnění uzavře organizace
s vlastníkem nemovitosti písemnou smlouvu. Má-li
dojít k zásahu na nemovitosti stavbou, musí
organizace získat dočasné právo k
užívání pozemku smlouvou o pronájmu.
/2/ Nedojde-li k dohodě mezi organizací a vlastníkem
podle odstavce 1, rozhoduje o rozsahu, způsobu nebo době
výkonu oprávnění okresní úřad,
v jehož územním obvodě je nemovitost
nebo její větší část."
27. § 15 včetně nadpisu zní:
Vlastník nemovitosti je povinen strpět na své
nemovitosti vyznačení a uchovávání
významných výzkumných děl,
která určí ministerstvo životního
prostředí České republiky a průzkumných
děl, která určí ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky, a zdržet
se všeho, co by tato díla mohlo poškodit, zničit
nebo učinit nepoužitelnými."
28. V § 16 v odst. 2, 3, 4 se slova v závorce "/správce,
uživatel/" vypouštějí.
29. V § 16 odst. 4 se slova "Českého geologického
úřadu" nahrazují slovy "příslušného
ústředního orgánu státní
správy republiky".
30. V § 16 v odst. 5 se slova "okresní národní
výbor" nahrazují slovy "okresní
úřad".
31. Nadpis "ČÁST TŘETÍ ČESKÝ
GEOLOGICKÝ ÚŘAD" se vypouští.
32. § 17 včetně nadpisu zní:
/1/ Ministerstvo životního prostředí
České republiky řídí výkon
geologické služby, kterou zajišťují
Geofond, Ústřední ústav geologický
a další právnické osoby pověřené
ministerstvem životního prostředí České
republiky.
/2/ Geologická služba provádí zejména
státní geologický výzkum, získává,
dokumentuje, vyhodnocuje a uchovává základní
informace geologického výzkumu území
České republiky."
33. § 18 se vypouští.
34. v § 19 odst. 1 se slova "Český geologický
úřad kontroluje" nahrazují slovy "ministerstvo
životního prostředí České
republiky a ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky na svém úseku
kontrolují". Slova "je oprávněn
uložit" se nahrazují slovy "jsou oprávněna
uložit".
35. V § 19 odst. 2 se slova "pověřeným
Českým geologickým úřadem"
nahrazují slovy "pověřeným orgány
uvedenými v odstavci 1". Slova "zvláštním
průkazem Českého geologického úřadu"
se nahrazují slovy "zvláštními
průkazy orgánů uvedených v odstavci
1".
36. § 19 odst. 3 zní:
"/3/ V dobývacích prostorech vykonává
ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky kontrolu geologických prací
v dohodě s Českým báňským
úřadem."
37. V § 20 se dosavadní odstavec 1 nahrazuje odstavci
1 a 2, které znějí:
"/1/ Ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky může uložit
pokutu až do jednoho milionu Kčs právnické
a fyzické osobě, která porušuje ustanovení
tohoto zákona tím, že
a) provádí geologické práce a nesplňuje
podmínky stanovené v § 3 odstavec 1,
b) provádí bez registrace geologické práce
geologického průzkumu podléhající
registraci,
c) nezabezpečuje řádně a včas
geologickou dokumentaci geologických průzkumných
prací a její předepsané uchovávání,
d) neodevzdává výsledky geologických
prací geologického průzkumu Geofondu,
e) provádí geologické práce pro vyhledávání
a průzkum ložisek vyhrazených nerostů
bez uděleného povolení nebo při provádění
geologických prací porušuje podmínky
v povolení stanovené; uložením pokuty
není dotčena povinnost zaplatit úhradu podle
§ 4b,
f) neodstraní ve stanovené lhůtě závažné
nedostatky, jejichž odstranění bylo uloženo
podle § 19 odst.1,
g) nezaplatí ve stanovené lhůtě úhradu
podle § 4b.
/2/ Ministerstvo životního prostředí
České republiky může uložit pokutu
až do jednoho milionu Kčs právnické
a fyzické osobě, která porušuje ustanovení
tohoto zákona tím, že
a) provádí bez registrace geologické práce
geologického výzkumu podléhající
registraci,
b) nezabezpečuje řádně a včas
geologickou dokumentaci geologického výzkumu a její
předepsané uchovávání,
c) neodevzdává výsledky geologických
výzkumných prací Geofondu České
republiky,
d) neodstraní ve stanovené lhůtě závažné
nedostatky, jejichž odstranění bylo uloženo
podle § 19 odst. 1."
38. V § 20 se dosavadní odstavce 2, 3, 4 a 5 označují
jako odstavce 3, 4, 5 a 6.
39. V § 20 odst. 4 se slova "Český geologický
úřad" nahrazují slovy "orgán
uvedený v odstavci 1 nebo 2".
40. V § 20 odst. 6 se vypouští slovo "socialistické".
41. V § 21 se za slova "k provádění
geologických prací" vkládají
slova "pro vyhledávání a průzkum
ložisek vyhrazených nerostů".
42. V § 23 se odstavce 2, 3 a 4 vypouštějí.
Zároveň se zrušuje číslování
odstavců.
43. § 26 zní:
/1/ Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky vydá v dohodě s ministerstvem
životního prostředí České
republiky obecně závazné právní
předpisy k provedení § 3 odst. 4, § 5
odst. 2, § 6 odst. 5, § 7 odst. 5, § 9 odst. 3,
§ 10 odst. 2 a § 12 odst. 4.
/2/ Obecně závazné právní předpisy
k provedení § 6 odst. 5, § 9 odst. 3 a §
10 odst. 2 vydá ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky též
v dohodě s Českým báňským
úřadem, pokud jde o práce uvedené
v § 2 odst. 1 písm. b."
/1/ Pracovníci, kteří projektovali, prováděli
a vyhodnocovali geologické práce ve funkci odpovědného
řešitele geologického úkolu [§
1 odst. 6 vyhlášky ČGÚ č. 121/1989
Sb.] u organizace oprávněné provádět
geologické práce podle dosavadních předpisů
se považují za odpovědné řešitele
ve smyslu § 3 tohoto zákona, pokud práce vykonávají
u této organizace nebo organizace, která je jejím
právním nástupcem.
/2/ Organizace, které mají povolení k provádění
geologických prací podle dosavadních předpisů
se považují za organizace oprávněné
provádět geologické práce podle §
3 odstavec 1 tohoto zákona.
/3/ Bez povolení podle § 4 odstavec 1 může
zadavatel nadále provádět geologické
práce pro vyhledávání a průzkum
ložisek vyhrazených nerostů nejdéle
do 6 měsíců od nabytí účinnosti
tohoto zákona.
/1/ Zrušují se § 37, § 38 a § 39 vyhlášky
Českého geologického úřadu
č. 121/1989 Sb. o projektování, provádění
a vyhodnocování geologických prací,
o udělování povolení a odborné
způsobilosti k jejich výkonu.
/2/ Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ....................
Novelizace zákona č. 62/1988 Sb. je vynucena změnou
ekonomických, právních a politických
poměrů. Dosavadní právní úprava
vycházela z modelu státního monopolu a tuhého
centrálního řízení aktivit
geologického výzkumu a průzkumu, komplikovaného
navíc vydělením pravomocí geologické
činnosti na úseku radioaktivních surovin
a jejich podřízení zvláštnímu
režimu.
Nová úprava se přizpůsobuje mechanismům
tržního hospodářství s diverzifikací
subjektů vyvíjejících geologické
aktivity. Podnikatelská aktivita fyzických a právnických
osob v oblasti geologických prací se zohledňuje
zejména úpravou oprávnění tyto
práce vykonávat. Upouští se od zvláštního
aktu udílení oprávnění k výkonu
geologických prací organizacím a oprávnění
je spojeno s osvědčením odborné způsobilosti
osoby, která je odpovědná za odborný
výkon geologických prací, pokud jde o osobu,
která řídí jejich projektování,
provádění a vyhodnocování.
Potřeba novely zákona o geologických pracích
souvisí také s připravovanou novelizací
horního zákona č. 44/1988 Sb. a zákona
ČNR č. 61/1988 Sb. Ve sféře hornického
podnikání se pokládá za důležité
upravit vztah mezi státem jako vlastníkem nerostného
bohatství a podnikatelem, kterému bude svěřené
právo s tímto bohatstvím hospodařit.
Tento vztah se promítá i ve sféře
geologických prací pro vyhledávání
a průzkum ložisek nerostů, kde se vytvářejí
instituty umožňující plynulou vazbu
mezi prováděním geologických prací
a vlastním využíváním ložisek
nerostů zjištěných těmito pracemi.
Nová úprava odstraňuje prvky direktivního
řízení národního hospodářství,
které se v dosavadní úpravě projevovaly
zdůrazněním úlohy ústředních
orgánů státní správy, v jejichž
působnosti jsou organizace, a příslušná
rozhodování se ponechávají na ústředních
orgánech republiky pro oblast geologického výzkumu
nebo pro oblast geologického průzkumu.
Po formální stránce je novelizace vyvolána
novou situací v organizaci a působnosti ústředních
orgánů státní správy České
republiky. Proto se ze zákona č. 62/1988 Sb. vypouští
část upravující působnost Českého
geologického úřadu a na ostatních
místech zákona se podle nové situace v úpravě
působnosti ústředních orgánů
státní správy uvádí příslušná
nová ministerstva. Při všech těchto
změnách se výrazně pociťuje nutnost
zabezpečit bez ohledu na případné
podnikatelské aktivity soubor základních
nezbytných poznávání v oblasti geologického
výzkumu a proto se nově do zákona zakotvuje
institut geologické služby řízené
ministerstvem životního prostředí.
Návrh je koncipován jako dílčí
novelizace se zaměřením jen na nejnaléhavější
potřeby úpravy. Vychází se z toho,
že hospodářský a právní
prostor není ve svém celku dosud úplně
stabilizován a je nutno nadále počítat
se změnami hospodářských a organizačních
vztahů. Výsledné právní instituty
odpovídající těmto situacím
se průběžně přizpůsobují.
Současně se revidují prováděcí
předpisy upravující podrobně způsob
projektování, provádění a vyhodnocování
geologických prací. Návrhem se ze zákona
vypouštějí povinnosti uvádět
údaje o vynaložených prostředcích
a jejich zdůvodňování.
Přijetí návrhu si nevyžádá
další prostředky ze státního
rozpočtu. Očekává se, že převážná
část geologických aktivit průzkumného
charakteru se stane předmětem zájmu podnikatelských
subjektů.
Je však třeba počítat s tím,
že i nadále budou z prostředků státního
rozpočtu zabezpečovány některé
úseky geologického výzkumu a průzkumu,
které nebudou podnikatelsky zajímavé, ale
budou pro chod státu nezbytné. Pokud jde o počty
pracovníků,novelizace nepočítá
s nárůstem počtu pracovních míst.
Příjmy z úhrad z plochy průzkumného
území, které jsou určeny obcím,
nejsou podstatné. Přibližný odhad těchto
příjmů je 1 mil. Kčs ročně.
Progresivní zvyšování úhrady
podle délky trvání průzkumu má
přispět k snížení rozpracovanosti
ložiskového průzkumu.
K § 1:
Text se zjednodušuje a přizpůsobuje nové
situaci.
K § 2:
Pojem geologických prací se rozšiřuje
o oblasti, jejichž význam byl dříve
nedoceněn, ale nyní narůstá. Jde zejména
o naléhavý problém zjišťování
důsledků ropných havárií a
způsobů jejich odstraňování.
K části druhé a třetí:
Původní druhá část zákona
se s ohledem na novou úpravu oprávnění
k provádění geologických prací
a povolování geologických prací pro
vyhledávání a průzkum ložisek
nerostů rozděluje nově na část
druhou, v níž se pojednává o těchto
institutech samostatně, a na část třetí,
která upravuje dosavadní okruh projektování,
provádění a vyhodnocování geologických
prací. Původní část třetí
se redukuje na samostatný paragraf upravující
nový institut geologické služby ministerstva
životního prostředí.
K § 3:
Ruší se monopol státních geologických
prací a otevírá se přístup
k provádění těchto prací všem
fyzickým a právnickým osobám. Odstraňuje
se zbytečná administrativa ve formě udílení
oprávnění k výkonu geologických
prací. Zájem státu na kvalitě a předpisovém
provozu geologických prací je zajištěn
požadavkem, aby práce vedl jen pracovník, který
je odborně na výši. Odbornou úroveň
pracovníka budou posuzovat odborní garanti určení
prováděcím předpisem, především
geologická služba ministerstva životního
prostředí České republiky (§
17) a vysoké školy, popř. komory, pokud vzniknou.
Kvalifikace tohoto pracovníka je prokazována udělením
osvědčení o způsobilosti.
K § 4, 4a, 4b, 4c:
Zavádí se povolování geologických
prací pro vyhledávání a průzkum
ložisek vyhrazených nerostů, a to ve vazbě
na připravovanou novelu horního zákona. I
subjekt jinak oprávněný podle § 3 musí
mít k těmto pracím povolení. Povolení
je vymezeno územně, časově a druhem
nerostu, na nějž se práce zaměřují.
Hranice území se nevymezuje v terénu, nýbrž
jen v mapě. Povolení zajišťuje jeho nositeli
přednostní právo na využití průzkumem
zjištěného výhradního ložiska
v daném území. V zájmu urychlení
geologických prací se stanoví placení
roční úhrady z plochy průzkumného
území, která je současně částečnou
kompenzací obcím, na jejichž území
práce probíhají, za zatížení
životního prostředí, k němuž
v území po dobu prací při vší
péči dochází. Tím nejsou dotčena
práva a právem chráněné zájmy
vlastníků pozemků.
K § 6:
I nadále se počítá s osvědčeným
institutem projektování geologických prací.
Povinné schvalování projektů geologických
prací se však omezuje jen na práce hrazené
z prostředků státního rozpočtu.
Nově se zavádí povinnost, aby zadavatel geologických
prací zabezpečil odborné posouzení
projektu v případech, kdy necitlivě projektované
geologické práce mohou narušit geologické
činitele s následným poškozením
životního prostředí.
K § 7:
Zproštění organizace od povinnosti registrovat
geologické práce menšího rozsahu se
ukázalo nepraktické. Ztrácel se přehled
o velké části např. inženýrsko-geologických
prací, který je užitečný specializovaným
organizacím. Není však účelné
registrovat práce zabývající se všeobecnými
tématy, při nichž práce fyzicky nezasahují
do území. Odstraňuje se regulace geologických
prací jejich registrací či neregistrací
Geofondem ve lhůtě 30 dnů v zájmu
omezení zásahů do podnikatelského
rozhodování.
K § 9:
Upouští se od podrobného návodu na způsob
přijímání projektu a jeho změn.
Považuje se za věc podnikatele, aby sám zvážil
účelnost prací a jejich změn.
K § 11:
Prověřování a schvalování
výsledků geologických prací se omezuje
na práce hrazené ze státního rozpočtu.
K § 12:
Zabezpečuje se úplnost a aktuálnost fondu
shromážděné geologické dokumentace
stanovením povinnosti bezúplatného odevzdávání
výsledků geologických prací do Geofondu.
Informace z tohoto fondu jsou k dispozici orgánům
státní správy bez omezení. Není
však možné požadovat, aby organizace, která
financovala geologické práce, ponechávala
výsledky svých prací, na něž
vynaložila prostředky, jiným organizacím
bez odpovídajícího ekvivalentu. Proto se
ponechává po určitou dobu právo smluvně
řešit dispozici s těmito výsledky. Po
určité době se však tato vázanost
ruší, neboť informace časem ztrácejí
na aktuálnosti. Geofondu jako rozpočtové
organizaci pověřené uchováváním
a zpřístupňováním výsledků
geologických prací vznikají vedle nákladů,
které je nutné hradit ze státního
rozpočtu (archivní činnost a pod.) i další
náklady na informační, půjčovní,
rešeršní a jinou činnost konanou ve prospěch
podnikatelů. Tyto služby budou proto poskytovány
za úhradu.
K § 14:
V zájmu rozvoje geologických prací se poskytuje
organizaci právo vstupu na cizí nemovitost ze zákona.
V novém hospodářském klimatu však
nemohou být opomenuta vlastnická práva k
pozemkům. Organizacím provádějícím
geologické práce se proto ukládá povinnost
sjednávat s vlastníkem nemovitosti písemnou
dohodu o rozsahu, způsobu a době zásahu do
vlastnických práv. Nedojde-li k dohodě mezi
organizací a vlastníkem nemovitosti, může
se organizace domáhat stanovení podmínek,
za kterých je možno zasahovat na nemovitost, prostřednictvím
okresního úřadu. Při zásahu
do práv vlastníka dočasnou stavbou na pozemku
se zdůrazňuje formální nezbytnost
nájemní smlouvy při zachování
postupu jinak podle stavebního zákona.
K § 15:
Text obráží novou situaci, kdy působnost
k určení ochrany významných děl
může mít buď ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj ČR nebo ministerstvo životního
prostředí ČR; půjde vesměs
pouze o ojedinělé vzácné technické
práce.
K § 17:
Geologická služba ministerstva životního
prostředí je koncipována jako soubor aktivit
v oboru prací státního geologického
výzkumu, které nebudou zpravidla podnikatelsky zajímavé,
ale jsou nepostradatelné jako základna geologického
průzkumu nebo i dalšího výzkumu, popř.
důležité i v různých jiných
oborech anebo jako východisko pro zásadní
koncepční rozhodnutí státních
orgánů. Přitom je nesporná i jejich
užitečnost pro orientaci podnikatelské sféry.
Jako další organizace pověřené
ministerstvem životního prostředí České
republiky připadají v úvahu zejména
státní podniky, např. Ústav nerostných
surovin v Kutné Hoře.
K § 20:
V souvislosti s novou působností obou ministerstev
je nutné specifikovat sankční opatření
pro každé ministerstvo zvlášť. Zakotvuje
se nová skutková podstata porušování
zásad vedení geologických prací pro
vyhledávání a průzkum ložisek
nerostů a neplacení úhrad z plochy průzkumného
území. Zvýšení horní hranice
pokuty je odůvodněno snahou zabránit spekulacím
o ekonomické výhodnosti nedodržování
zákona oproti plnění zákona.
K § 21:
Sankce odnětí povolení se konkretizuje na
práce pro vyhledávání a průzkum
ložisek vyhrazených nerostů v souladu s novým
zněním § 4 až 4c.
K § 23:
Vypouštěná ustanovení nejsou v nových
hospodářských poměrech potřebná.
K čl. II:
Článek obsahuje nezbytné přechodné
úpravy zamezující zbytečné
administrativě. Na druhé straně zajišťuje
soulad nově ukládaných povinností
se stavem dle dosavadní právní úpravy.
V Praze dne 2. října 1991
zpracovatelé:
RNDr. Richard Nouza, CSc.