ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

413

VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon

České národní rady)

ze dne ............... 1991,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu, se mění a doplňuje takto:

1. Z názvu zákona se vypouštějí slova "a o Českém geologickém úřadu".

2. V § 1 se vypouštějí slova "odborné a racionální", a slova "jakož i vymezit postavení a působnost Českého geologického úřadu."

3. V § 2 odst. 1 se vkládá nové písmeno e), které zní:

"e) zjišťování vlivu horninového prostředí na tvorbu a vlastnosti půd,".

Dosavadní písmena e) a f) se označují jako písmena f) a g).

4. V § 2 odst. 1 se doplňuje nové písmeno h), které zní:

"h) zjišťování a hodnocení činitelů, které ovlivňují horninové prostředí a práce zaměřené na ochranu horninového prostředí před kontaminacemi."

5. V § 2 odst. 2 zní:

"/2/ V pochybnostech, zda některá činnost je geologickou prací, popřípadě zda jde o geologický výzkum nebo geologický průzkum podle odstavce 1, rozhodne ministerstvo životního prostředí České republiky v dohodě s ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky."

6. Název části druhé zní:

"ČÁST DRUHÁ

OPRÁVNĚNÍ K PROVÁDĚNÍ GEOLOGICKÝCH PRACÍ A POVOLOVÁNÍ GEOLOGICKÝCH PRACÍ PRO VYHLEDÁVÁNÍ A PRŮZKUM LOŽISEK NEROSTŮ"

7. § 3 včetně nadpisu zní:

"§ 3

Oprávnění k provádění geologických prací a osvědčení odborné způsobilosti

/1/ Geologické práce jsou oprávněny provádět právnické a fyzické osoby v rámci podnikatelské činnosti [Obchodní zákoník č. .../1991 Sb., zákon č. .../1991 Sb., o živnostenské podnikatelské činnosti (živnostenský řád), zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů.] při splnění podmínek stanovených právními předpisy (dále jen "organizace"), u nichž tyto práce řídí a za jejich výkon odpovídá osoba s osvědčením odborné způsobilosti geologické práce projektovat, provádět a vyhodnocovat (dále jen "odpovědný řešitel").

/2/ Práce geologického výzkumu [§ 3 vyhl. ČGÚ č. 121/1989 Sb. o projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací, o udělování povolení a odborné způsobilosti k jejich výkonu, ve znění pozdějších předpisů.] jsou oprávněny provádět

a) geologická služba ministerstva životního prostředí České republiky (§ 17),

b) vědecké ústavy a odborné školy při plnění svých vědeckých nebo pedagogických úkolů.

/3/ Osvědčení odborné způsobilosti odpovědného řešitele vydává ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky. Tento orgán může osvědčení odborné způsobilosti odejmout tomu, kdo závazným způsobem nebo opakovaně porušil ustanovení tohoto zákona nebo předpisy vydané na jeho základě.

/4/ Základními předpoklady odborné způsobilosti jsou odborné vzdělání, praxe v oboru zahrnující podíl na řešení geologických úkolů a znalost potřebných předpisů. Předpoklady odborné způsobilosti, postup při jejím ověřování a způsob evidence vydaných osvědčení podrobněji upraví obecně závazný právní předpis. Tento předpis též stanoví odborné garanty (např. geologická služba ministerstva životního prostředí České republiky, vysoké školy, komory), kteří budou posuzovat odbornou způsobilost uchazečů pro vydání osvědčení."

8. § 4 včetně nadpisu zní:

"§ 4

Povolování geologických prací pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů [§ 3 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů.]

/1/ Organizace, pro níž mají být prováděny geologické práce uvedené v § 2 odst. 1 písm. b/, (dále jen "zadavatel") může tyto práce provádět pouze na základě povolení, které uděluje na žádost zadavatele ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak [§ 31 horního zákona].

/2/ Žádost zadavatele obsahuje:

a) návrh průzkumného území s jeho zákresem v mapě povrchové situace ve vhodném měřítku, ne však menším než 1 : 25 000, a s výpočtem plošného obsahu území s rozdělením plochy podle příslušnosti ke katastrálním územím; mapu jakož i výpočet plošného obsahu území ověří oprávněný pracovník [Čl. 1.06 výnosu Českého báňského úřadu č. j. 3700/1974 ze dne 1. 7. 1974, jímž se vydává důlně-měřický předpis pro geologický průzkum a pro těžbu ložisek ropy a zemního plynu, reg. v částce 6/1976 Sb.].

b) zákres hranic dobývacích prostorů, chráněných ložiskových území, popřípadě jiných chráněných území nebo ochranných pásem v navrhovaném průzkumném území,

c) návrh podmínek pro provádění geologických prací.

/3/ V rozhodnutí o povolení se zadavateli stanoví území pro vyhledávání a průzkum (dále jen "průzkumné území"), nerost pro jehož vyhledávání a průzkum se povolení uděluje, podmínky pro provádění geologických prací a doba platnosti povolení. Dobu platnosti povolení lze prodloužit.

/4/ Jestliže za stejným cílem a ve stejném území požádá o povolení více zadavatelů, vydá ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky povolení zadavateli, který o povolení požádal dříve. Toto ustanovení se nevztahuje na postup podle odstavce 5.

/5/ Pokud ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky vypíše v zájmu jednotné surovinové politiky nabídkové řízení na vyhledávání a průzkum ložiska vyhrazeného nerostu pro vymezené nerosty a území, bude vydáno povolení zadavateli vybranému v tomto řízení.

/6/ O obsahu vydaných povolení informuje ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky obce, v jejichž katastrálním území se nachází průzkumné území."

Za § 4 se vkládají nové § 4a, 4b a 4c, které včetně nadpisů znějí:

"§ 4a

Průzkumné území.

/1/ Hranice průzkumného území se na povrchu stanoví uzavřeným geometrickým obrazcem s přímými stranami, jehož vrcholy se určují body se souřadnicemi v platném souřadnicovém systému. Hranice území pod povrchem jsou dány svislými rovinami procházejícími stranami povrchového obrazce.

/2/ V průzkumném území získává zadavatel výhradní právo k provádění geologických prací pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů určeného druhu vyhrazeného nerostu. Vymezení průzkumného území nemá povahu územního rozhodnutí.

§ 4b

Úhrada z plochy průzkumného území

/1/ Na základě vydaného povolení pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů platí zadavatel úhradu odvozenou z plochy průzkumného území, která činí v prvním roce 1 000 Kčs za každý i započatý km2 průzkumného území. Tato úhrada se každý další rok zvyšuje o dalších 1 000 Kčs za každý i započatý km2 průzkumného území.

/2/ Úhrada z plochy průzkumného území je splatná do tří měsíců od začátku platnosti povolení, popřípadě prodloužení platnosti již vydaného povolení. Úhrada je příjmem obcí, na jejichž katastrálních územích se průzkumné území nachází. Leží-li území na katastrálních územích více obcí, rozdělí zadavatel úhradu podle poměru ploch v katastrálních územích, na nichž se průzkumné území nachází.

§ 4c

Vyhledávání a průzkum ložisek nevyhrazených nerostů

Vyhledávání a průzkum ložisek nevyhrazených nerostů může organizace provádět jen na základě dohody s vlastníkem pozemku, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak [§ 9 zákona ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění zákona ČNR č. .../1991 Sb.]."

10. Nad § 5 se vkládá nadpis, který zní:

"ČÁST TŘETÍ

PROJEKTOVÁNÍ, PROVÁDĚNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ GEOLOGICKÝCH PRACÍ"

11. V § 6 odst. 1 se vypouštějí slova: "a ekonomické zdůvodnění."

12. § 6 odst. 3 zní:

"/3/ Projekt geologických prací hrazených z prostředků státního rozpočtu schvaluje orgán, jemuž jsou tyto prostředky svěřeny."

13. V § 6 se vkládá nový odstavec 4, který zní:

"/4/ Projekt geologických prací prováděných v geologických podmínkách, jejichž nerespektování může přivodit poškození životního prostředí, zejména hydrogeologických a hydrodynamických poměrů, musí být posouzen znalcem nebo geologickou službou ministerstva životního prostředí České republiky. Náklady na posouzení hradí objednatel geologických prací".

Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.

14. V § 7 odst. 1 větě první se vypouštějí slova "k zamezení jejich neúčelného opakování"; poslední věta zní

"Registraci provádí organizace pověřená ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky v dohodě s ministerstvem životního prostředí České republiky."

15. V § 7 se vypouští odstavec 2; dosavadní odstavce 3 až 6 se označují jako odstavce 2 až 5.

16. V § 7 odst. 2 zní:

"/2/ Registraci nepodléhají geologické práce prováděné organizacemi při průzkumu výhradních ložisek v jejich dobývacích prostorech a geologické práce, které nejsou vázány na zásah do horninového prostředí."

17. § 8 se vypouští.

18. V § 9 odst. 1 se vypouští slovo "schváleným".

19. V § 9 se vypouštějí dosavadní odstavce 2, 3 a 4. Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 2 a 3.

20. V § 10 odst. 1 se vypouštějí slova "provedených podle projektu geologických prací" a poslední věta.

21. § 11 včetně nadpisu zní:

"§ 11

Prověřování a schvalování výsledků geologických prací

Výsledky geologických prací hrazených z prostředků státního rozpočtu prověřuje a schvaluje zadavatel. Způsob prověření a schválení výsledků těchto prací určí v dohodě se zadavatelem ústřední orgán státní správy v jehož působnosti mají být výsledky geologických prací využity."

22. § 12 včetně nadpisu zní:

"§ 12

Odevzdávání a zpřístupňování výsledků geologických prací

/1/ Zadavatel je povinen bezúplatně odevzdat do dvou měsíců po ukončení, popřípadě schválení geologických prací jejich výsledky ve stanoveném rozsahu a úpravě Geofondu České republiky (dále jen "Geofond") k trvalému uchovávání.

/2/ Výsledky geologických prací předané k trvalému uchovávání podle odstavce 1 Geofond zpřístupňuje bezplatně orgánům státní správy, pokud je potřebují pro svou činnost.

/3/ Zadavatel, který odevzdal výsledky geologických prací podle odstavce 1 si může vyhradit, že tyto výsledky nebudou zpřístupňovány nebo budou zpřístupňovány jiné právnické osobě na základě smlouvy mezi zadavatelem a touto právnickou osobou, popřípadě určit jiné podmínky pro jejich zpřístupňování a využívání s výjimkou případů podle odstavce 2. Tyto výhrady a podmínky však zadavatel může uplatňovat po dobu nejvýše sedmi let od odevzdání prací Geofondu. Po uplynutí této lhůty jsou výsledky geologických prací přístupné bez omezení, přitom však musí být zachováno státní, služební a hospodářské tajemství. Geofond poskytuje služby spojené s podáváním informací o výsledcích těchto geologických prací za úhradu [Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.], která je příjmem Geofondu.

/4/ Odevzdávání výsledků geologických prací a podmínky jejich zpřístupňování podrobněji upraví obecně závazný právní předpis."

23. V § 13 se slova "Český geologicky úřad" nahrazují slovy "ministerstvo životního prostředí České republiky."

24. V § 13 se vypouští odstavec 1. Dosavadní odstavce 2, 3, 4 se označují jako odstavce 1, 2 a 3.

25. V § 13 odst. 3 se v posledním řádku vypouští slovo "národní".

26. § 14 odst. 1 a 2 znějí:

"/1/ Pracovníci organizací mohou pro účely projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací vstupovat na cizí nemovitosti v nezbytném rozsahu a na nezbytně potřebnou dobu, zřizovat tam pracoviště, přístupovou cestu, přívod vody a energie, jakož i provádět nezbytné úpravy půdy a odstraňovat porosty, popřípadě zřizovat stavby; ustanovení zvláštních předpisů [Např. ústavní zákon č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod jako ústavní zákon federálního shromáždění ČSFR, zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 75/1976 Sb. (úplné znění č. 124/1976 Sb.), zákon č. 61/1977 Sb., o lesích.] přitom zůstávají nedotčena. O rozsahu, způsobu a době výkonu těchto oprávnění uzavře organizace s vlastníkem nemovitosti písemnou smlouvu. Má-li dojít k zásahu na nemovitosti stavbou, musí organizace získat dočasné právo k užívání pozemku smlouvou o pronájmu.

/2/ Nedojde-li k dohodě mezi organizací a vlastníkem podle odstavce 1, rozhoduje o rozsahu, způsobu nebo době výkonu oprávnění okresní úřad, v jehož územním obvodě je nemovitost nebo její větší část."

27. § 15 včetně nadpisu zní:

"§ 15

Ochrana výzkumných a průzkumných děl

Vlastník nemovitosti je povinen strpět na své nemovitosti vyznačení a uchovávání významných výzkumných děl, která určí ministerstvo životního prostředí České republiky a průzkumných děl, která určí ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky, a zdržet se všeho, co by tato díla mohlo poškodit, zničit nebo učinit nepoužitelnými."

28. V § 16 v odst. 2, 3, 4 se slova v závorce "/správce, uživatel/" vypouštějí.

29. V § 16 odst. 4 se slova "Českého geologického úřadu" nahrazují slovy "příslušného ústředního orgánu státní správy republiky".

30. V § 16 v odst. 5 se slova "okresní národní výbor" nahrazují slovy "okresní úřad".

31. Nadpis "ČÁST TŘETÍ ČESKÝ GEOLOGICKÝ ÚŘAD" se vypouští.

32. § 17 včetně nadpisu zní:

"§ 17

Geologická služba ministerstva životního prostředí České republiky

/1/ Ministerstvo životního prostředí České republiky řídí výkon geologické služby, kterou zajišťují Geofond, Ústřední ústav geologický a další právnické osoby pověřené ministerstvem životního prostředí České republiky.

/2/ Geologická služba provádí zejména státní geologický výzkum, získává, dokumentuje, vyhodnocuje a uchovává základní informace geologického výzkumu území České republiky."

33. § 18 se vypouští.

34. v § 19 odst. 1 se slova "Český geologický úřad kontroluje" nahrazují slovy "ministerstvo životního prostředí České republiky a ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky na svém úseku kontrolují". Slova "je oprávněn uložit" se nahrazují slovy "jsou oprávněna uložit".

35. V § 19 odst. 2 se slova "pověřeným Českým geologickým úřadem" nahrazují slovy "pověřeným orgány uvedenými v odstavci 1". Slova "zvláštním průkazem Českého geologického úřadu" se nahrazují slovy "zvláštními průkazy orgánů uvedených v odstavci 1".

36. § 19 odst. 3 zní:

"/3/ V dobývacích prostorech vykonává ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky kontrolu geologických prací v dohodě s Českým báňským úřadem."

37. V § 20 se dosavadní odstavec 1 nahrazuje odstavci 1 a 2, které znějí:

"/1/ Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky může uložit pokutu až do jednoho milionu Kčs právnické a fyzické osobě, která porušuje ustanovení tohoto zákona tím, že

a) provádí geologické práce a nesplňuje podmínky stanovené v § 3 odstavec 1,

b) provádí bez registrace geologické práce geologického průzkumu podléhající registraci,

c) nezabezpečuje řádně a včas geologickou dokumentaci geologických průzkumných prací a její předepsané uchovávání,

d) neodevzdává výsledky geologických prací geologického průzkumu Geofondu,

e) provádí geologické práce pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů bez uděleného povolení nebo při provádění geologických prací porušuje podmínky v povolení stanovené; uložením pokuty není dotčena povinnost zaplatit úhradu podle § 4b,

f) neodstraní ve stanovené lhůtě závažné nedostatky, jejichž odstranění bylo uloženo podle § 19 odst.1,

g) nezaplatí ve stanovené lhůtě úhradu podle § 4b.

/2/ Ministerstvo životního prostředí České republiky může uložit pokutu až do jednoho milionu Kčs právnické a fyzické osobě, která porušuje ustanovení tohoto zákona tím, že

a) provádí bez registrace geologické práce geologického výzkumu podléhající registraci,

b) nezabezpečuje řádně a včas geologickou dokumentaci geologického výzkumu a její předepsané uchovávání,

c) neodevzdává výsledky geologických výzkumných prací Geofondu České republiky,

d) neodstraní ve stanovené lhůtě závažné nedostatky, jejichž odstranění bylo uloženo podle § 19 odst. 1."

38. V § 20 se dosavadní odstavce 2, 3, 4 a 5 označují jako odstavce 3, 4, 5 a 6.

39. V § 20 odst. 4 se slova "Český geologický úřad" nahrazují slovy "orgán uvedený v odstavci 1 nebo 2".

40. V § 20 odst. 6 se vypouští slovo "socialistické".

41. V § 21 se za slova "k provádění geologických prací" vkládají slova "pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů".

42. V § 23 se odstavce 2, 3 a 4 vypouštějí. Zároveň se zrušuje číslování odstavců.

43. § 26 zní:

"§ 26

/1/ Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky vydá v dohodě s ministerstvem životního prostředí České republiky obecně závazné právní předpisy k provedení § 3 odst. 4, § 5 odst. 2, § 6 odst. 5, § 7 odst. 5, § 9 odst. 3, § 10 odst. 2 a § 12 odst. 4.

/2/ Obecně závazné právní předpisy k provedení § 6 odst. 5, § 9 odst. 3 a § 10 odst. 2 vydá ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky též v dohodě s Českým báňským úřadem, pokud jde o práce uvedené v § 2 odst. 1 písm. b."

Čl. II

/1/ Pracovníci, kteří projektovali, prováděli a vyhodnocovali geologické práce ve funkci odpovědného řešitele geologického úkolu [§ 1 odst. 6 vyhlášky ČGÚ č. 121/1989 Sb.] u organizace oprávněné provádět geologické práce podle dosavadních předpisů se považují za odpovědné řešitele ve smyslu § 3 tohoto zákona, pokud práce vykonávají u této organizace nebo organizace, která je jejím právním nástupcem.

/2/ Organizace, které mají povolení k provádění geologických prací podle dosavadních předpisů se považují za organizace oprávněné provádět geologické práce podle § 3 odstavec 1 tohoto zákona.

/3/ Bez povolení podle § 4 odstavec 1 může zadavatel nadále provádět geologické práce pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů nejdéle do 6 měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona.

Čl. III

/1/ Zrušují se § 37, § 38 a § 39 vyhlášky Českého geologického úřadu č. 121/1989 Sb. o projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací, o udělování povolení a odborné způsobilosti k jejich výkonu.

/2/ Tento zákon nabývá účinnosti dnem ....................

Důvodová zpráva

k návrhu zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 62/1988 Sb.

Obecná část

Novelizace zákona č. 62/1988 Sb. je vynucena změnou ekonomických, právních a politických poměrů. Dosavadní právní úprava vycházela z modelu státního monopolu a tuhého centrálního řízení aktivit geologického výzkumu a průzkumu, komplikovaného navíc vydělením pravomocí geologické činnosti na úseku radioaktivních surovin a jejich podřízení zvláštnímu režimu.

Nová úprava se přizpůsobuje mechanismům tržního hospodářství s diverzifikací subjektů vyvíjejících geologické aktivity. Podnikatelská aktivita fyzických a právnických osob v oblasti geologických prací se zohledňuje zejména úpravou oprávnění tyto práce vykonávat. Upouští se od zvláštního aktu udílení oprávnění k výkonu geologických prací organizacím a oprávnění je spojeno s osvědčením odborné způsobilosti osoby, která je odpovědná za odborný výkon geologických prací, pokud jde o osobu, která řídí jejich projektování, provádění a vyhodnocování.

Potřeba novely zákona o geologických pracích souvisí také s připravovanou novelizací horního zákona č. 44/1988 Sb. a zákona ČNR č. 61/1988 Sb. Ve sféře hornického podnikání se pokládá za důležité upravit vztah mezi státem jako vlastníkem nerostného bohatství a podnikatelem, kterému bude svěřené právo s tímto bohatstvím hospodařit. Tento vztah se promítá i ve sféře geologických prací pro vyhledávání a průzkum ložisek nerostů, kde se vytvářejí instituty umožňující plynulou vazbu mezi prováděním geologických prací a vlastním využíváním ložisek nerostů zjištěných těmito pracemi.

Nová úprava odstraňuje prvky direktivního řízení národního hospodářství, které se v dosavadní úpravě projevovaly zdůrazněním úlohy ústředních orgánů státní správy, v jejichž působnosti jsou organizace, a příslušná rozhodování se ponechávají na ústředních orgánech republiky pro oblast geologického výzkumu nebo pro oblast geologického průzkumu.

Po formální stránce je novelizace vyvolána novou situací v organizaci a působnosti ústředních orgánů státní správy České republiky. Proto se ze zákona č. 62/1988 Sb. vypouští část upravující působnost Českého geologického úřadu a na ostatních místech zákona se podle nové situace v úpravě působnosti ústředních orgánů státní správy uvádí příslušná nová ministerstva. Při všech těchto změnách se výrazně pociťuje nutnost zabezpečit bez ohledu na případné podnikatelské aktivity soubor základních nezbytných poznávání v oblasti geologického výzkumu a proto se nově do zákona zakotvuje institut geologické služby řízené ministerstvem životního prostředí.

Návrh je koncipován jako dílčí novelizace se zaměřením jen na nejnaléhavější potřeby úpravy. Vychází se z toho, že hospodářský a právní prostor není ve svém celku dosud úplně stabilizován a je nutno nadále počítat se změnami hospodářských a organizačních vztahů. Výsledné právní instituty odpovídající těmto situacím se průběžně přizpůsobují. Současně se revidují prováděcí předpisy upravující podrobně způsob projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací. Návrhem se ze zákona vypouštějí povinnosti uvádět údaje o vynaložených prostředcích a jejich zdůvodňování.

Přijetí návrhu si nevyžádá další prostředky ze státního rozpočtu. Očekává se, že převážná část geologických aktivit průzkumného charakteru se stane předmětem zájmu podnikatelských subjektů.

Je však třeba počítat s tím, že i nadále budou z prostředků státního rozpočtu zabezpečovány některé úseky geologického výzkumu a průzkumu, které nebudou podnikatelsky zajímavé, ale budou pro chod státu nezbytné. Pokud jde o počty pracovníků,novelizace nepočítá s nárůstem počtu pracovních míst. Příjmy z úhrad z plochy průzkumného území, které jsou určeny obcím, nejsou podstatné. Přibližný odhad těchto příjmů je 1 mil. Kčs ročně. Progresivní zvyšování úhrady podle délky trvání průzkumu má přispět k snížení rozpracovanosti ložiskového průzkumu.

Zvláštní část

K § 1:

Text se zjednodušuje a přizpůsobuje nové situaci.

K § 2:

Pojem geologických prací se rozšiřuje o oblasti, jejichž význam byl dříve nedoceněn, ale nyní narůstá. Jde zejména o naléhavý problém zjišťování důsledků ropných havárií a způsobů jejich odstraňování.

K části druhé a třetí:

Původní druhá část zákona se s ohledem na novou úpravu oprávnění k provádění geologických prací a povolování geologických prací pro vyhledávání a průzkum ložisek nerostů rozděluje nově na část druhou, v níž se pojednává o těchto institutech samostatně, a na část třetí, která upravuje dosavadní okruh projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací. Původní část třetí se redukuje na samostatný paragraf upravující nový institut geologické služby ministerstva životního prostředí.

K § 3:

Ruší se monopol státních geologických prací a otevírá se přístup k provádění těchto prací všem fyzickým a právnickým osobám. Odstraňuje se zbytečná administrativa ve formě udílení oprávnění k výkonu geologických prací. Zájem státu na kvalitě a předpisovém provozu geologických prací je zajištěn požadavkem, aby práce vedl jen pracovník, který je odborně na výši. Odbornou úroveň pracovníka budou posuzovat odborní garanti určení prováděcím předpisem, především geologická služba ministerstva životního prostředí České republiky (§ 17) a vysoké školy, popř. komory, pokud vzniknou. Kvalifikace tohoto pracovníka je prokazována udělením osvědčení o způsobilosti.

K § 4, 4a, 4b, 4c:

Zavádí se povolování geologických prací pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů, a to ve vazbě na připravovanou novelu horního zákona. I subjekt jinak oprávněný podle § 3 musí mít k těmto pracím povolení. Povolení je vymezeno územně, časově a druhem nerostu, na nějž se práce zaměřují. Hranice území se nevymezuje v terénu, nýbrž jen v mapě. Povolení zajišťuje jeho nositeli přednostní právo na využití průzkumem zjištěného výhradního ložiska v daném území. V zájmu urychlení geologických prací se stanoví placení roční úhrady z plochy průzkumného území, která je současně částečnou kompenzací obcím, na jejichž území práce probíhají, za zatížení životního prostředí, k němuž v území po dobu prací při vší péči dochází. Tím nejsou dotčena práva a právem chráněné zájmy vlastníků pozemků.

K § 6:

I nadále se počítá s osvědčeným institutem projektování geologických prací. Povinné schvalování projektů geologických prací se však omezuje jen na práce hrazené z prostředků státního rozpočtu. Nově se zavádí povinnost, aby zadavatel geologických prací zabezpečil odborné posouzení projektu v případech, kdy necitlivě projektované geologické práce mohou narušit geologické činitele s následným poškozením životního prostředí.

K § 7:

Zproštění organizace od povinnosti registrovat geologické práce menšího rozsahu se ukázalo nepraktické. Ztrácel se přehled o velké části např. inženýrsko-geologických prací, který je užitečný specializovaným organizacím. Není však účelné registrovat práce zabývající se všeobecnými tématy, při nichž práce fyzicky nezasahují do území. Odstraňuje se regulace geologických prací jejich registrací či neregistrací Geofondem ve lhůtě 30 dnů v zájmu omezení zásahů do podnikatelského rozhodování.

K § 9:

Upouští se od podrobného návodu na způsob přijímání projektu a jeho změn. Považuje se za věc podnikatele, aby sám zvážil účelnost prací a jejich změn.

K § 11:

Prověřování a schvalování výsledků geologických prací se omezuje na práce hrazené ze státního rozpočtu.

K § 12:

Zabezpečuje se úplnost a aktuálnost fondu shromážděné geologické dokumentace stanovením povinnosti bezúplatného odevzdávání výsledků geologických prací do Geofondu. Informace z tohoto fondu jsou k dispozici orgánům státní správy bez omezení. Není však možné požadovat, aby organizace, která financovala geologické práce, ponechávala výsledky svých prací, na něž vynaložila prostředky, jiným organizacím bez odpovídajícího ekvivalentu. Proto se ponechává po určitou dobu právo smluvně řešit dispozici s těmito výsledky. Po určité době se však tato vázanost ruší, neboť informace časem ztrácejí na aktuálnosti. Geofondu jako rozpočtové organizaci pověřené uchováváním a zpřístupňováním výsledků geologických prací vznikají vedle nákladů, které je nutné hradit ze státního rozpočtu (archivní činnost a pod.) i další náklady na informační, půjčovní, rešeršní a jinou činnost konanou ve prospěch podnikatelů. Tyto služby budou proto poskytovány za úhradu.

K § 14:

V zájmu rozvoje geologických prací se poskytuje organizaci právo vstupu na cizí nemovitost ze zákona. V novém hospodářském klimatu však nemohou být opomenuta vlastnická práva k pozemkům. Organizacím provádějícím geologické práce se proto ukládá povinnost sjednávat s vlastníkem nemovitosti písemnou dohodu o rozsahu, způsobu a době zásahu do vlastnických práv. Nedojde-li k dohodě mezi organizací a vlastníkem nemovitosti, může se organizace domáhat stanovení podmínek, za kterých je možno zasahovat na nemovitost, prostřednictvím okresního úřadu. Při zásahu do práv vlastníka dočasnou stavbou na pozemku se zdůrazňuje formální nezbytnost nájemní smlouvy při zachování postupu jinak podle stavebního zákona.

K § 15:

Text obráží novou situaci, kdy působnost k určení ochrany významných děl může mít buď ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR nebo ministerstvo životního prostředí ČR; půjde vesměs pouze o ojedinělé vzácné technické práce.

K § 17:

Geologická služba ministerstva životního prostředí je koncipována jako soubor aktivit v oboru prací státního geologického výzkumu, které nebudou zpravidla podnikatelsky zajímavé, ale jsou nepostradatelné jako základna geologického průzkumu nebo i dalšího výzkumu, popř. důležité i v různých jiných oborech anebo jako východisko pro zásadní koncepční rozhodnutí státních orgánů. Přitom je nesporná i jejich užitečnost pro orientaci podnikatelské sféry. Jako další organizace pověřené ministerstvem životního prostředí České republiky připadají v úvahu zejména státní podniky, např. Ústav nerostných surovin v Kutné Hoře.

K § 20:

V souvislosti s novou působností obou ministerstev je nutné specifikovat sankční opatření pro každé ministerstvo zvlášť. Zakotvuje se nová skutková podstata porušování zásad vedení geologických prací pro vyhledávání a průzkum ložisek nerostů a neplacení úhrad z plochy průzkumného území. Zvýšení horní hranice pokuty je odůvodněno snahou zabránit spekulacím o ekonomické výhodnosti nedodržování zákona oproti plnění zákona.

K § 21:

Sankce odnětí povolení se konkretizuje na práce pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů v souladu s novým zněním § 4 až 4c.

K § 23:

Vypouštěná ustanovení nejsou v nových hospodářských poměrech potřebná.

K čl. II:

Článek obsahuje nezbytné přechodné úpravy zamezující zbytečné administrativě. Na druhé straně zajišťuje soulad nově ukládaných povinností se stavem dle dosavadní právní úpravy.

V Praze dne 2. října 1991

JUDr. Petr Pithart, v. r.

předseda vlády České republiky

Ing. Ivan Dejmal, v. r.
Ing. Karel Dyba, CSc., v. r.
ministr životního prostředí
ministr pro hospodářskou
České republiky
politiku a rozvoj
 
České republiky

zpracovatelé:

RNDr. Richard Nouza, CSc.

JUDr. Jiří Šembera, CSc.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP