Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
/1/ Obecní policii zřizuje a zrušuje obecní
zastupitelstvo [§ 27 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení)] obecně závaznou
vyhláškou.
/2/ Obecní policie zabezpečuje místní
záležitosti veřejného pořádku
[§ 14 odst. 1 písm. d/ zákona ČNR
č. 367/1990 Sb.]. Při výkonu této
veřejně prospěšné činnosti
obecní policie zejména předchází
protiprávnímu jednání fyzických
a právnických osob, kterým se narušuje
veřejný pořádek, nebo takovému
jednání brání a ve vymezeném
rozsahu je postihuje.
/3/ Každý má právo obracet se na pracovníky
obecní policie se žádostí o pomoc; pracovníci
obecní policie jsou povinni v rozsahu svých úkolů
požadovanou pomoc poskytnout.
/4/ Při plnění svých úkolů
spolupracuje obecní policie s Policií České
republiky (dále jen "policie").
/5/ Úkoly obecní policie podle tohoto zákona
plní v obcích, které jsou městy [§
2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.] nebo statutárními
městy [§ 3 zákona ČNR č. 367/1990
Sb.] a v hlavním městě Praze městská
policie.
/1/ Při zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku
pracovníci obecní policie zejména
a/ dohlížejí na dodržování
obecně závazných právních předpisů
o ochraně veřejného pořádku,
b/ chrání bezpečnost osob a majetku,
c/ dohlížejí na dodržování
pravidel občanského soužití,
d/ odhalují přestupky a v rozsahu stanoveném
tímto zákonem též ukládají
a vybírají v blokovém řízení
pokuty za přestupky [Zákon ČNR č.
200/1990 Sb., o přestupcích],
e/ upozorňují fyzické a právnické
osoby na zjištěné nedostatky a podle konkrétní
situace činí opatření k jejich odstranění.
/2/ Pracovníci obecní policie ukládají
a vybírají v blokovém řízení
pokuty za přestupky, jejichž projednávání
je v působnosti obcí; to neplatí, je-li k
projednávání takových přestupků
v blokovém řízení určen zvláštním
zákonem jiný orgán [Např. §
86 zákona ČNR č. 200/1990 Sb.]. Mohou
však v blokovém řízení projednávat
přestupky podle § 30 odst. 1 písm. a/ a b/,
§ 47, § 48, § 49 odst. 1 písm. b/ a d/ a
§ 50 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
/3/ Pracovníci obecní policie ukládají
a vybírají v blokovém řízení
pokuty též za přestupky proti bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu [§ 22 zákona
ČNR č. 200/1990 Sb.] spáchané
neuposlechnutím zákazu, který vyplývá
z místní úpravy silničního
provozu [Vyhl. FMV č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu
na pozemních komunikacích (pravidla silničního
provozu), ve znění pozdějších
předpisů].
/1/ Obecní policii řídí starosta,
pokud obecní zastupitelstvo nepověří
řízením obecní policie jiného
člena obecní rady.
/2/ Obecní rada může pověřit
plněním některých úkolů
při řízení obecní policie určeného
pracovníka obecní policie.
/1/ Pracovníkem obecní policie se může
stát bezúhonný občan České
a Slovenské Federativní Republiky starší
21 let, který je tělesně a duševně
způsobilý k výkonu povinností a oprávnění
podle tohoto zákona.
/2/ Pracovníci obecní policie jsou v pracovním
poměru k obci.
/3/ Jménem obce jedná v pracovněprávních
vztazích pracovníků obecní policie
osoba, která řídí obecní policii
(§ 3 odst. 1).
/1/ Pracovník obecní policie je povinen při
výkonu své pravomoci prokázat svou příslušnost
k obecní policii stejnokrojem s odznakem obecní
policie, identifikačním číslem a názvem
obce; vzor odznaku obecní policie je uveden v příloze,
která je součástí tohoto zákona.
/2/ Výjimku z povinnosti podle odstavce 1 může
povolit osoba, která řídí obecní
policii (§ 3 odst. 1), vyžaduje-li to nezbytně
plnění úkolů obecní policie.
/3/ Pracovník obecní policie, který neprokazuje
při výkonu své pravomoci příslušnost
k obecní policii podle odstavce 1, je povinen ji prokázat
služebním průkazem; vzor služebního
průkazu je uveden v příloze, která
je součástí tohoto zákona.
/4/ Odznak obecní policie nosí pracovník
obecní policie na pravé straně prsou a identifikační
číslo pod odznakem obecní policie. Nášivka
s názvem obce se nosí na záloktí rukávu.
/1/ Při provádění zákroků
a úkonů k plnění úkolů
obecní policie je pracovník obecní policie
povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti
osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám
v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná
újma a případný zásah do jejich
práv a svobod překročil míru nezbytnou
k dosažení účelu sledovaného
zákrokem nebo úkonem.
/2/ Pracovník obecní policie je povinen poučit
osoby o jejich právech, provádí-li podle
tohoto zákona zákrok nebo úkon spojený
se zásahem do jejich práv nebo svobod, pokud to
povaha a okolnosti zákroku nebo úkonu dovolují;
v opačném případě je poučí
dodatečně.
/1/ Pracovník obecní policie je v pracovní
době povinen v mezích tohoto zákona provést
zákrok nebo úkon, nebo učinit jiné
opatření, je-li páchán trestný
čin nebo přestupek či jiný správní
delikt anebo je-li důvodné podezření
z jejich páchání.
/2/ Pracovník obecní policie je i mimo pracovní
dobu povinen v mezích tohoto zákona provést
zákrok, popřípadě učinit jiné
opatření, zejména vyrozumět nejbližší
útvar policie, je-li páchán trestný
čin nebo přestupek, kterým je bezprostředně
ohrožen život, zdraví nebo majetek.
Pracovník obecní policie není povinen provést
zákrok k plnění úkolů podle
tohoto zákona, jestliže
a/ je pod vlivem léků nebo jiných látek,
které závažným způsobem snižují
jeho schopnost jednání,
b/ k jeho provedení nebyl odborně vyškolen
ani vycvičen a povaha zákroku takové odborné
vyškolení nebo vycvičení vyžaduje,
c/ by jeho provedení bylo v rozporu s opatřeními
policie nebo jiných ozbrojených bezpečnostních
sborů.
/1/ Pracovník obecní policie je povinen bez zbytečného
odkladu oznámit policii důvodné podezření,
že byl spáchán trestný čin a
podle povahy věci též zajistit místo
trestného činu proti vstupu nepovolaných
osob.
/2/ Pracovník obecní policie je povinen oznámit
policii podezření, že byl spáchán
přestupek, jehož objasňování
jí přísluší podle zvláštních
předpisů [Zákon
č. 200/1990 Sb., o přestupcích].
/3/ Pracovník obecní policie je povinen oznámit
příslušnému orgánu podezření,
že byl spáchán přestupek nebo jiný
správní delikt, jehož projednání
patří do působnosti tohoto orgánu.
/4/ Oznámení podle odstavců 1 až 3 musí
být doloženo důvody nebo důkazy, o něž
se podezření opírá.
/1/ Pracovník obecní policie je oprávněn
vyzvat osobu, aby hodnověrným způsobem prokázala
svoji totožnost,
a/ jde-li o osobu, vůči které provádí
úkon k plnění úkolů obecní
policie,
b/ jde-li o osobu podezřelou ze spáchání
trestného činu nebo přestupku či jiného
správního deliktu,
c/ jde-li o osobu, od níž bude třeba požadovat
vysvětlení,
d/ jde-li o osobu, která odpovídá popisu
hledaně osoby;
totožností se pro účely tohoto zákona
rozumí jméno, příjmení, datum
narození a bydliště osoby.
/2/ Osoba je povinna výzvě podle odstavce 1 vyhovět.
/1/ Pracovník obecní policie je oprávněn
předvést na policii osobu podezřelou ze spáchání
přestupku, neprokáže-li osoba hodnověrně
svou totožnost a věc nelze vyřídit na
místě v blokovém řízení,
nebo osobu, která odpovídá popisu hledané
osoby.
/2/ Pracovník obecní policie je oprávněn
předvést osobu na žádost příslušného
orgánu obce podle zvláštních předpisů
[§ 42 zákona č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád)].
/1/ Pracovník obecní policie je oprávněn
přesvědčit se, zda osoba, kterou předvádí
nebo zadržuje [§ 76 odst. 2 trestního řádu],
nemá u sebe zbraň, kterou by mohla ohrozit svůj
život nebo zdraví anebo život a zdraví
jiných osob, a odebrat ji.
/2/ Zbraní podle odstavce 1 se rozumí cokoliv, čím
je možno učinit útok proti tělu důraznějším
[§ 89 odst. 5 trestního zákona].
/3/ Zbraň odebranou podle odstavce 1 je pracovník
obecní policie povinen vrátit proti podpisu při
propuštění osoby, nebrání-li
tomu zákonné důvody, anebo ji předat
spolu s osobou policii; o odebrání zbraně
vystaví pracovník obecní policie osobě,
které byla odebrána, potvrzení.
/1/ Jestliže to vyžaduje účinně
zabezpečení plnění úkolů
obecní policie, je pracovník obecní policie
oprávněn přikázat každému,
aby na nezbytně nutnou dobu nevstupoval na určená
místa nebo se na nich nezdržoval. Každý
je povinen příkazu pracovníka obecní
policie uposlechnout.
/2/ Úkon podle odstavce 1 je pracovník obecní
policie oprávněn provést též
na žádost orgánu, který má obdobně
oprávnění podle zvláštních
předpisů [Např. § 20 zákona
ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky].
/1/ Je-li důvodná obava, že je ohrožen
život nebo zdraví osoby anebo hrozí-li větší
škoda na majetku, je pracovník obecní policie
oprávněn otevřít byt nebo jiný
uzavřený prostor (dále jen "byt"),
vstoupit do něho a provést v souladu s tímto
zákonem zákroky, úkony nebo jiná opatření
k odvrácení bezprostředního nebezpečí.
/2/ Při provádění zákroků,
úkonů nebo jiných opatření
podle odstavce 1 je pracovník obecní policie povinen
zajistit přítomnost nezúčastněné
osoby; nemusí tak učinit, hrozí-li nebezpečí
z prodlení.
/3/ Po provedení zákroků, úkonů
nebo jiných opatření podle odstavce 1 je
pracovník obecní policie povinen neprodleně
vyrozumět uživatele bytu a zabezpečit zajištění
bytu, nemůže-li tak učinit uživatel nebo
jiná oprávněná osoba.
/4/ O otevření bytu a provedených opatřeních
sepíše pracovník obecní policie úřední
záznam.
/1/ Pracovník obecní policie je oprávněn
požadovat potřebná vysvětlení
od osoby, která může přispět
k objasnění skutečností důležitých
pro odhalení přestupku a jeho pachatele nebo jiného
správního deliktu, jakož i ke zjištění
skutečného stavu věci, a v případě
potřeby ji vyzvat, aby se ve stanovenou dobu dostavila
na určené místo k sepsání zápisu
o podaném vysvětlení.
/2/ Osoba je povinna výzvě podle odstavce 1 vyhovět.
/3/ Vysvětlení může odepřít
pouze osoba, která by jím sobě, svému
příbuznému v pokolení přímém,
svému sourozenci, osvojiteli, osvojenci, manželu nebo
druhu anebo jiným osobám v poměru rodinném
nebo obdobném, jejichž újmu by právem
pociťovala jako vlastní, způsobila nebezpečí
trestního stíhání nebo nebezpečí
postihu za přestupek.
/4/ Vysvětlení nesmí být požadováno
od osoby, která by jím porušila státem
uloženou nebo státem uznanou povinnost mlčenlivosti,
ledaže by byla této povinnosti příslušným
orgánem nebo tím, v jehož zájmu tuto
povinnost má, zproštěna.
/5/ Pracovník obecní policie je povinen osobu předem
poučit o možnosti odepřít vysvětlení
podle odstavců 3 a 4.
/6/ Kdo se dostaví na výzvu, má nárok
na náhradu nutných výdajů a na náhradu
ušlé odměny za práci (dále jen
"náhrada"). Náhradu poskytuje obec. Nárok
na náhradu nemá ten, kdo se dostavil jen ve vlastním
zájmu nebo pro své protiprávní jednání
anebo ten, kdo má nárok na náhradu podle
zvláštních předpisů [§
124 odst. 1 a 2 zákoníku práce].
/7/ Nárok na náhradu podle odstavce 6 zaniká,
jestliže jej osoba neuplatní do 7 dnů ode dne,
kdy se na vyzvu podle odstavce 1 dostavila; o tom musí
být osoba poučena.
/8/ Nevyhoví-li osoba bez dostatečné omluvy
nebo bez závažných důvodů výzvě
podle odstavce 1, může být k sepsání
zápisu o podaném vysvětlení předvedena;
o předvedení sepíše pracovník
obecní policie úřední záznam.
/1/ Pracovník obecní policie je oprávněn
po předchozí marné výzvě k
vydání věci tuto věc odejmout, jestliže
lze mít důvodně za to, že v řízení
o přestupku může být vysloveno její
propadnutí [§ 15 zákona ČNR č.
200/1990 Sb.] nebo může být zabrána
[§ 18 zákona ČNR č. 200/1990 Sb.].
/2/ Nelze odejmout věc, jejíž hodnota je v
nápadném nepoměru k povaze přestupku.
/3/ O odnětí věci sepíše pracovník
obecní policie úřední záznam
a osobě, jíž byla věc odňata,
vystaví potvrzení o odnětí věci;
odňatou věc předá pracovník
obecní policie orgánu, který je příslušný
o přestupku rozhodnout, anebo policii, jde-li o přestupek,
jehož objasňování přísluší
podle zvláštních předpisů policii
[Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích].
/1/ Donucovacími prostředky jsou
a/ hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany,
b/ slzotvorně prostředky,
c/ obušek,
d/ pouta.
/2/ Donucovací prostředky je pracovník obecní
policie oprávněn použít k ochraně
bezpečnosti jiné osoby nebo své vlastní
nebo majetku, k zabránění výtržnosti,
rvačce nebo jinému jednání, jímž
je vážně narušován veřejný
pořádek; pouta smí však použít
jen při předvedení nebo zadržení
osoby, která klade odpor.
/3/ Před použitím donucovacích prostředků
je pracovník obecní policie povinen vyzvat osobu,
proti které zakročuje, aby upustila od protiprávního
jednání s výstrahou, že bude použito
donucovacích prostředků; to neplatí,
je-li ohrožen jeho život nebo zdraví anebo život
nebo zdraví jiné osoby a zákrok nesnese odkladu.
/4/ O tom, který z donucovacích prostředků
použije, rozhoduje pracovník obecní policie
podle konkrétní situace tak, aby dosáhl účelu
sledovaného zákrokem; přitom použije
takového donucovacího prostředku, který
je nezbytně nutný k překonání
odporu osoby, která se dopouští protiprávního
jednání.
/5/ Pracovník obecní policie je povinen dbát,
aby použitím donucovacích prostředků
nezpůsobil osobě újmu zřejmě
nepřiměřenou povaze a nebezpečnosti
jejího protiprávního jednání.
/1/ Pracovník obecní policie je oprávněn
použít namísto nebo vedle donucovacích
prostředků též psa; ustanovení
tohoto zákona o donucovacích prostředcích
se přitom použijí obdobně.
/2/ Způsobilost psa k použití podle odstavce
1 musí být osvědčena policií.
/1/ Pracovník obecní policie je oprávněn
použít služební zbraň
a/ za podmínek nutné obrany [§
13 trestního zákona] nebo za podmínek
krajní nouze [§ 14 trestního zákona],
b/ aby zamezil útěku nebezpečného
pachatele, jehož nemůže jiným způsobem
zadržet,
c/ aby odvrátil nebezpečný útok, který
ohrožuje střežený objekt nebo stanoviště,
po marné výzvě, aby bylo upuštěno
od útoku.
/2/ Služební zbraní podle odstavce 1 se rozumí
střelná zbraň, jejímž držitelem
je podle zvláštních předpisů
[Zákon č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu,
ve znění zákona č. 49/1990 Sb.] obec.
/3/ Před použitím služební zbraně
je pracovník obecní policie povinen vyzvat osobu,
proti které zakročuje, aby upustila od protiprávního
jednání s výstrahou, že bude použito
služební zbraně. Od výzvy s výstrahou
může upustit jen v případě, že
je ohrožen jeho život nebo zdraví anebo je-li
ohrožen život nebo zdraví jiné osoby a
zákrok nesnese odkladu.
/4/ Při použití služební zbraně
je pracovník obecní policie povinen dbát
nutně opatrnosti, zejména aby nebyl ohrožen
život jiných osob, a co nejvíce šetřit
život a zdraví osoby, proti níž zákrok
směruje.
Donucovací prostředky a služební zbraň
nesmí pracovník obecní policie použít
při zákroku proti těhotně ženě,
osobě vysokého věku, osobě se zjevnou
tělesnou vadou nebo chorobou a osobě mladší
15 let, vyjma případů, kdy útok těchto
osob bezprostředně ohrožuje život a zdraví
pracovníka obecní policie nebo jiné osoby
nebo hrozí větší škoda na majetku
a nebezpečí nelze odvrátit jinak.
/1/ Jestliže pracovník obecní policie zjistí,
že při použití donucovacích prostředků
došlo ke zranění osoby, je povinen, jakmile
to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné osobě
první pomoc a zajistit lékařské ošetření.
/2/ Po každém použití služební
zbraně, při kterém došlo ke zranění
osoby, musí pracovník obecní policie ihned,
jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné
osobě první pomoc a zajistit lékařské
ošetření. Dále je povinen učinit
všechny neodkladné úkony, aby mohla být
řádně objasněna oprávněnost
požití zbraně.
/3/ O každém použití donucovacích
prostředků nebo služební zbraně
je pracovník obecní policie povinen vyrozumět
bez zbytečného odkladu osobu, která řídí
obecní policii (§ 3 odst. 1) a sepsat úřední
záznam.
Dojde-li při použití donucovacích prostředků
nebo služební zbraně ke zranění
nebo usmrcení osoby anebo ke škodě nikoli nepatrné
[§ 89 odst. 14 trestního
zákona], je osoba která řídí
obecní policii (§ 3 odst. 1) povinna neprodleně
vyrozumět prokurátora.
/1/ Obec odpovídá za škodu způsobenou
pracovníkem obecní policie v souvislosti s plněním
úkolů stanovených tímto zákonem;
to neplatí, jde-li o škodu způsobenou osobě,
která svým protiprávním jednáním
oprávněný a přiměřený
zákrok vyvolala.
/2/ Obec odpovídá za škodu osobě, která
poskytla pomoc pracovníku obecní policie na jeho
žádost nebo s jeho vědomím (dále
jen "poškozený"). Obec se této odpovědnosti
může zprostit jen tehdy, způsobil-li si tuto
škodu poškozený úmyslně.
/3/ Obec odpovídá i za škodu na věcech,
která poškozenému vznikla v souvislosti s poskytnutím
pomoci podle odstavce 2. Přitom se hradí skutečná
škoda, a to uvedením v předešlý
stav; není-li to možné nebo účelné,
hradí se v penězích. Poškozenému
může být přiznána i náhrada
nákladů spojených s pořízením
nové věci náhradou za věc poškozenou.
/4/ Došlo-li u poškozeného k újmě
na zdraví nebo smrti, určí se rozsah a výše
náhrady podle předpisů o odškodňování
pracovních úrazů pracovníků.
Vláda České republiky stanoví nařízením,
ve kterých případech a v jakém rozsahu
a/ náleží poškozenému vedle nároků
podle pracovněprávních předpisů
jednorázově mimořádné odškodnění;
b/ se zvyšuje jednorázově odškodnění
náležející podle pracovněprávních
předpisů pozůstalým po poškozeném
a kdy lze takové odškodnění přiznat
osobám, které byly na poškozeného odkázáni
výživou.
/5/ Obec odpovídá i za škodu, kterou osoba
způsobila v souvislosti s pomocí poskytnutou pracovníku
obecní policie; ustanovení odstavce 1 se použije
obdobně.
/1/ Školení pracovníků obecní
policie a jejich výcvik k výkonu oprávnění
a používání služebních zbraní
a donucovacích prostředků podle tohoto zákona
zajišťuje obec; je povinna tak učinit do šesti
měsíců od přijetí pracovníka
obecní policie do pracovního poměru.
/2/ Na žádost obce zajistí výcvik pracovníků
obecní policie podle odstavce 1 policie.
Podrobnosti o stejnokroji, jakož i o jeho nošení,
stanoví obecní zastupitelstvo obecně závaznou
vyhláškou; stejnokroj nesmí být zaměnitelný
se stejnokrojem příslušníků ozbrojených
sil a sborů a dalších sborů nebo organizací
zřízených zvláštními zákony
[Např. zákon ČNR
č. 133/1985 Sb., o požární ochraně,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 44/1974 Sb., celní zákon,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve
znění pozdějších předpisů.].
Zákon České národní rady č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
se mění takto:
V § 70 se vypouští věta první a
dosavadní věta druhá zní: "Obecní
zastupitelstvo může pověřit pracovníky
obecního úřadu úkoly k zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku v rámci své působnosti.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem .....................
Příloha k zákonu České národní
rady
č. ......./1991 Sb., o obecní policii
I. Obecná část
Zákon č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení), svěřil obcím
do samostatné působnosti zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku. V souvislosti s tím založil
také oprávnění obecního zastupitelstva
zřídit k zabezpečování těchto
záležitostí obecní policii; využití
tohoto oprávnění však předpokládá
přijetí zvláštního zákona.
Obce sice mohou jednotlivé úkoly k zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku ukládat na základě
zákona o obcích útvarům Policie České
republiky, zcela důvodně však především
s ohledem na současnou bezpečnostní situaci
pociťují tíživý nedostatek vlastního
donucovacího aparátu nezbytného k tomu, aby
úkoly, za které nesou politickou a společenskou
odpovědnost, mohly také reálně svými
silami plnit. Do jistě míry to souvisí s
tím, že útvary Policie ČR zabezpečují
tyto úkoly namísto aparátu obcí vedle
svých dalších úkolů. Zároveň
však návrh počítá se vzájemnou
spoluprací obecní policie a Policie ČR.
V čs. právním rádu není obecní
policie institutem zcela novým. Naposledy však byla
právně zakotvena za první republiky. V té
době stála ovšem spíše ve stínu
státních bezpečnostních orgánů,
neboť obce nebyly schopny zajistit odpovídající
přípravu jejích pracovníků
a úkoly obecní policie se v souvislosti s tím
omezovaly na doručování obsílek, vyhlašování
nařízení obcí apod. a její
význam byl s přihlédnutím k tomu hodnocen
jako velmi nízký. Tomu odpovídal i počet
pracovníků, který se např. v roce
1934 pohyboval kolem 1.500 v celé ČSR.
Současně předkládaný návrh
úlohu obecní policie v obecním zřízení
výrazně posiluje. Jedním ze záměrů
navrhované úpravy je též odstranit anebo
alespoň zmírnit nedostatky úpravy dřívější.
Přitom vychází zejména z principů
a/ oprávnění, nikoliv povinnosti obecního
zastupitelstva zřídit obecní policii,
b/ plné podřízenosti obecní policie
obci a současně bezvýjimečné
odpovědnosti obce za činnost obecní policie,
c/ materiálního a finančního zabezpečení
obecní policie výhradně z prostředků
obce.
Činnost obecní policie je koncipována jako
činnost veřejně prospěšná,
jejímž prostřednictvím zajišťuje
obec klid a pořádek na svém území.
Přitom nenahrazuje a ani nemůže nahrazovat
činnost policejních bezpečnostních
sborů, neboť na obce nelze přenést některé
garance, které svým občanům může
poskytnout jen stát (např. trestněprávní
ochranu osob a majetku).
Návrh předpokládá vymezení
úkolů obecní policie tak, aby bylo zřejmé,
že úkoly obecní policie souvisejí jen
se samostatnou působností obce při zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku. Pokud se obecní policii ukládají
povinnosti zasahující do působnosti jiných
orgánů nad uvedeny rámec, omezují
se požadavky kladené na pracovníky obecní
policie jen na požadavky bezprostředního zákroku
nebo neodkladného úkonu, zpravidla ve prospěch
jiného orgánu. Přes zdánlivý
rozpor je to nezbytné, neboť jinak by obecní
policie své úkoly nemohla plnit a obec by současně
nemohla nést ve vymezeném rozsahu reálnou
odpovědnost za bezpečnostní situaci v místě.
Vedle toho nelze připustit, aby pracovník obecní
policie nebyl vybaven potřebnými oprávněními
k dokončení zákroku, jestliže narušení
chráněného zájmu překročí
rámec místních záležitostí
veřejného pořádku. Rámec působnosti
obce však návrh obecně respektuje.
Pokud jde o vnitrní organizaci obecní policie, ponechává
se na obci, návrh obsahuje jen zásadní ustanovení
o řízení obecní policie. Stejně
tak se zcela na obci ponechává výcvik pracovníků
obecní policie s tím, že obec může
požádat o zajištění výcviku
Policii ČR, která je povinna vyhovět.
Z hlediska rozsahu oprávnění pracovníků
obecní policie návrh vychází z obdobné
úpravy, obsažené v zákoně o Policii
České republiky s tím, že jednotlivé
instituty jsou upraveny tak, aby odpovídaly povaze a významu
předpokládaných úkolů obecní
policie.
S přihlédnutím k tomu, že obecní
policie je v návrhu chápána jako nástroj
obce k zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku,
tedy k plnění úkolů ze samostatné
působnosti obce, nepočítá se s účastí
státu na úhradě nákladů souvisících
se zřízením obecní policie; z uvedených
důvodů nebudou s přijetím navrhované
úpravy spojeny nároky na státní rozpočet.
Přímé náklady, které bude třeba
vynaložit z rozpočtu obcí na nezbytné
vybavení jednoho pracovníka obecní policie,
lze podle dosavadních zkušeností obcí,
které již činnosti obecní policie zajišťují
podle § 70 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), odhadnout takto:
jednorázové náklady spojené se zřízením
obecní policie
- za stejnokroj | cca 5 000 Kčs, |
- za vyzbroj | cca 15 000 Kčs, |
celkem | cca 20 000 Kčs; |
mzdové náklady (předpoklad)
- měsíčně | cca 4 000 Kčs. |
Z dosavadních zkušeností se zajišťováním
uvedených činností však lze učinit
závěr, že náklady na zřízení
a činnosti obecní policie se obci v relativně
krátké době vrátí jak přímo
formou příjmů z pokut ukládaných
pracovníky obecní policie či z pokut, ukládaných
obecním úřadem za přestupky odhalené
a oznámené pracovníky obecní policie,
tak i nepřímo formou úspor dosažených
zvýšením ochrany majetku obce.
II. Zvláštní část
K § 1:
Podle zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení), obec může zřídit
obecní policii, a to na základě zvláštního
zákona. Ustanovení § 1 návrhu stanoví,
že obecní zastupitelstvo zřizuje a zrušuje
obecní policii obecně závaznou vyhláškou.
Vychází se z toho, že pracovníci obecní
policie budou na základě tohoto zákona vybaveni
poměrně rozsáhlými oprávněními
a prostředky a je tedy v zájmu právních
jistot občanů, aby činnost obecní
policie vycházela z odpovídajícího
právního základu.
Ustanovení dále charakterizuje poslání
obecní policie jako veřejně prospěšnou
činnost. Vychází se z toho, že místní
záležitosti veřejného pořádku
náležejí v plném rozsahu do samostatné
působnosti obce. Činnost obecní policie by
měla být zaměřena na praktické
zabezpečování těchto záležitostí
především formou hlídkové služby.
Obecní policie by přitom již svou přítomností
na veřejných prostranstvích obcí měla
působit preventivně a pokud by došlo k protiprávnímu
jednání fyzických či právnických
osob, měla by s využitím oprávnění
podle tohoto zákona odpovídajícím
způsobem zasáhnout.
Chápání obecní policie jako veřejně
prospěšné činnosti odpovídá
i oprávnění každého požadovat
pomoc obecní policie a s tím korespondující
povinnost tuto pomoc ve stanoveném rozsahu poskytnout.
Ustanovení zároveň předpokládá
spolupráci obecní policie s Policií České
republiky. Úprava podle tohoto ustanovení je pouze
obecná s tím, že konkrétní spolupráce
bude v podrobnostech vymezena nařízením vlády
České republiky, které bude vydáno
na základě zmocnění podle § 45
zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky. Vychází se z toho, že půjde
zejména o výměnu informací důležitých
pro zabezpečování úkolů Policie
České republiky i obecní policie, vzájemné
spojení, koordinaci činnosti při řešení
místních záležitostí veřejného
pořádku apod.
Ustanovení současně řeší
též názvy obecní policie v obcích,
které jsou městy, statutárními městy
a v hlavním městě Praze.
K § 2:
Ustanovení vymezuje v souladu se zákonem o obcích
úkoly obecní policie tak, aby bylo zřejmé,
že obecní policie je nástrojem obce k zabezpečování
pořádku ve věcech veřejných,
pokud náležejí do působnosti obce a
pokud za ně obec též odpovídá.
To platí i o úkolech obecní policie na úseku
přestupků; pracovníci obecní policie
odhalují přestupky obecně a ty z nich, jejichž
projednávání patří do působnosti
obce, mohou též vyřídit v blokovém
řízení. Obecně však platí,
že pracovníci obecní policie nemohou v blokovém
řízení vyřídit takový
přestupek, jehož projednáním v blokovém
řízení jsou pověřeny jiné
orgány (např. orgány státního
odborného dozoru nad bezpečností práce,
orgány hygienické služby), a to ani v případě,
že projednání takových přestupků
ve správním řízení do působnosti
obce patří (jde např. o podmínky hlavního
města Prahy). Nad rámec této zásady
se však navrhuje svěřit tímto zákonem
pracovníkům obecní policie oprávnění
projednávat v blokovém řízení
některé přestupky proti bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu. Toto oprávnění
se omezuje jen na přestupky spáchané neuposlechnutím
zákazu, který vyplývá z místní
úpravy silničního provozu, tj. obecně
zákazu vjezdu, zákazu stání, zákazu
zastavení a zákazu odbočení, stanovených
dopravní značkou. Na příslušnosti
dopravních inspektorátů policie k projednávání
přestupků proti bezpečnosti a plynulosti
silničního provozu ve správním řízení
se tímto ustanovením nic nemění.
K § 3:
Konstrukce zákona o obecní policii vychází
z předpokladu, že obecní policie je nástrojem
obce a tedy je obci jako právnické osobě
podřízena. Zároveň je však třeba
zajistit akceschopnost obecní policie a v souvislosti s
tím upravit otázku příslušnosti
orgánů obce k jejímu řízení.
Aby obecní policie mohla působit ve všech obcích
bez ohledu na jejich velikost a rozsah jimi zřizovaného
aparátu, předpokládá se, že obecní
policii podle okolností bude řídit zásadně
starosta s tím, že se umožňuje, aby obecní
zastupitelstvo pověřilo řízením
obecní policie jiného člena obecní
rady. Zároveň se však navrhuje umožnit,
aby některé úkoly zejména při
operativním řízení obecní policie
zajišťoval určeny pracovník obecní
policie; v praxi pak půjde o vedoucí pracovníky
obecní policie především ve větších
městech.
Ustanovení obci nebrání v tom, aby si k zajišťování
úkolů souvisících s řízením
obecní policie zřídila zvláštní
odborný aparát. Stejně tak není vyloučeno,
aby zaměření činnosti obecní
policie, popř. hodnocení její práce
a jiné důležité otázky projednávala
pravidelně rada nebo obecní zastupitelstvo.
K § 4:
Ustanovení upravuje základní požadavky,
které musí splnit ten, kdo se chce stát pracovníkem
obecní policie. Jde o požadavek bezúhonnosti,
státního občanství ČSFR, věku
21 let a obecně tělesné a duševní
způsobilosti k výkonu povinností a oprávnění
podle tohoto zákona. Vychází se z toho, že
je věcí obce ověřit si, zda uchazeč
stanovené podmínky splňuje, stejně
jako stanovit případně podmínky další.
Vzhledem k tomu, že obecní policie je nástrojem
obce jako celku, nikoliv jen některého z jejích
orgánů a jejím posláním je
plnění úkolů k ochraně práv
a právem chráněných zájmů
obyvatel obce a dalších fyzických i právnických
osob, stanoví se zásada, že pracovníci
obecní policie jsou v pracovním poměru k
obci. Současně se stanoví, že v pracovněprávních
vztazích pracovníků obecní policie
jedná v celém rozsahu ze zákona ten, kdo
řídí obecní policii. To nevylučuje,
aby prováděním některých úkonů
v těchto věcech byl v souladu s příslušnou
úpravou podle zákoníku práce pověřen
též určeny vedoucí pracovník
obecní policie; to přichází v úvahu
zejména ve větších obcích, kde
se počítá se složitější
organizační strukturou obecní policie.
K § 5:
Ustanovení upravuje povinnost pracovníka obecní
policie prokázat při výkonu pravomoci příslušnost
k obecní policii. Předpokládá se,
že příslušnost k obecní policii
bude pracovník prokazovat stejnokrojem s odznakem obecní
policie a identifikačním číslem. Zároveň
se stanoví podrobnosti o odznaku obecní policie
a o jeho nošení, stejně jako o nošení
identifikačního čísla. Zákonnou
náležitostí, která musí být
na stejnokroji uvedena, je též název obce.
Vzhledem k tomu, že obecní policie bude plnit některé
úkoly, které bude nutno zabezpečit neveřejným
způsobem, je třeba pamatovat na výjimky z
povinnosti prokazovat příslušnost k obecní
policii stejnokrojem s uvedenými náležitostmi.
K tomu se stanoví, že v odůvodněných
případech lze povolit z uvedené povinnosti
výjimku. Půjde např. o případy
kontroly oprávnění k prodeji na tržištích,
kontroly dodržování omezujících
opatření na úseku ochrany před alkoholismem
a jinými toxikomaniemi; při tom budou pracovníci
obecní policie povinni prokázat příslušnost
k obecní policii služebním průkazem,
jehož vzor je rovněž uveden v příloze
k zákonu.
K § 6:
Navrhované ustanovení zakotvuje pro pracovníky
obecní policie povinnost dbát cti, vážnosti
a důstojnosti osob. Ve vztahu k osobám je zaručena
povinnost pracovníků obecní policie poučit
je o jejich právech.
Zákrokem se rozumí taková činnost
pracovníka obecní policie, při které
využívá oprávnění, popřípadě
používá donucovacích prostředků
nebo zbraně podle tohoto zákona za podmínek
jím stanovených, t. j. k odvrácení
nebezpečí nebo překonání protiprávního
jednání, kterým je ohrožován
veřejný pořádek nebo bezpečnost
osob a majetku.
Úkonem se rozumí takový druh činnosti,
který umožňuje zabezpečit plnění
úkolů podle tohoto zákona a při kterém
dochází k zásahu do práv a svobod
občanů; jde např. o zjišťování
totožnosti osob, úkony v souvislosti s podáním
vysvětlení apod.
K § 7:
Tímto ustanovením se ukládá pracovníkům
obecní policie povinnost ve stanovených případech
zakročit nebo učinit příslušné
opatření; ustanovení přitom rozlišuje
povinnosti, které pracovníci obecní policie
mají v pracovní době a mimo ni. Základní
povinností je povinnost bezprostředním způsobem
zakročit. V tomto ustanovení je zahrnuta též
povinnost učinit zákrok nebo opatření
k zadržení osoby přistižené při
trestném činu (§ 76 tr. ř.). Teprve
v případě, že pracovník nemůže
tuto povinnost splnit, např. nestačí-li na
úspěšné dokončení zákroku,
může učinit jiné opatření,
zejména vyrozumět nejbližší útvar
Policie ČR apod.
K § 8:
Za účelem posílení právní
ochrany osob, ale i samotných pracovníků
obecní policie se přímo v zákoně
stanoví případy, kdy tito pracovníci
nejsou povinni provést zákrok k plnění
úkolů obecní policie. Stanovené výjimky
se váží jednak k osobě pracovníka
obecní policie a jednak k ochraně důležitých
zájmů, které jsou v daném případě
nadřazeny provedení zákroku; jde o ochranu
zájmu Policie České republiky nebo jiných
ozbrojených bezpečnostních sborů,
zejména ve věcech odhalování a vyšetřování
trestných činů. Výslovně se
stanoví, že pracovník není povinen zakročit
ani v případě, kdy zákrok vyžaduje
odborné znalosti a neodborně provedený zákrok
by mohl zmařit sledovaný účel nebo
vyvolat jiný nepříznivý následek.
K § 9:
Ustanovení zakotvuje povinnost pracovníků
obecní policie oznámit Policii ČR podezření,
že byl spáchán trestný čin, a
to v zájmu vytvoření pokud možno nejlepších
podmínek pro neprodlené provedení nezbytných
úkonů potřebných k objasnění
věci, není jím však dotčena možnost
oznámit věc též prokurátoru podle
příslušných ustanovení trestního
řádu. Zároveň se ukládá
povinnost podle povahy věci zajistit místo trestného
činu proti vstupu nepovolaných osob.
Ustanovením se zakládá oznamovací
povinnost ve vztahu k těm přestupkům, o nichž
lze podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
zahájit správní řízení
jen na základě zprávy orgánů
policie o výsledcích objasňování.
Obdobná povinnost se ukládá též
ve vztahu k těm přestupkům, jejichž
projednání ve správním řízení
přísluší jiným správním
orgánům, a které pracovníci obecní
policie nemohou projednat v blokovém řízení,
ať již z důvodu nepříslušnosti
nebo proto, že osoba podezřelá z přestupku
s takovým vyřízením přestupku
nesouhlasí. Aby nebyla příslušným
orgánům sdělována nepodložená
podezření, stanoví se, že oznámení
musí pracovníci obecní policie doložit
odůvodněním nebo důkazy.
K § 10:
Zákon stanoví, že pracovníci obecní
policie jsou oprávněni vyzvat osobu, aby v přísně
stanovených případech prokázala svoji
totožnost. Jde o případy, kdy pracovník
obecní policie provádí úkon, jehož
adresátem je osoba, jejíž totožnost mu
není spolehlivě známa (půjde např.
o doručení zásilky, o oznámení
o otevření bytu), jedná-li pracovník
obecní policie s osobou podezřelou ze spáchání
trestného činu nebo podezřelou ze spáchání
přestupku (ve vazbě na § 12 má však
toto oprávnění jen tehdy, nelze-li věc
vyřídit v blokovém řízení),
jedná-li s osobou, od níž bude třeba
vyžádat vysvětlení (půjde zejména
o svědky přestupků), a konečně,
jde-li o osobu, která odpovídá popisu osoby
hledané.
Totožnost osoby lze prokázat nejen předložením
občanského průkazu, ale i dalších
úředních průkazů, např.
cestovního pasu, osobního průkazu vojáka
z povolání, průkazu poslance zákonodárného
sboru, popř. též prohlášením
hodnověrné osoby.
K 11:
Ustanovení zakládá oprávnění
pracovníků obecní policie předvést
osobu, jejíž totožnost se nepodařilo zjistit.
Toto oprávnění se omezuje na případy,
kdy se osoba dopustila přestupku, který nelze vyřídit
na místě v blokovém řízení,
a na případy zjištění osoby,
která odpovídá popisu osoby hledané.
Návrh vychází z toho, že takové
osoby budou předvedeny na policii, která s nimi
naloží podle zákona ČNR č. 283/1991
Sb., o Policii České republiky.
Současně se stanoví, že pracovníci
obecní policie jsou oprávněni předvést
osobu na žádost správního orgánu,
jde-li o orgán obce (vylučuje se tak využívání
obecní policie jinými orgány v rozporu s
orgány obce) za podmínek, stanovených správním
řádem.
K § 12:
Zkušenosti z provádění služebních
zákroků příslušníky policejních
sborů a nutnost chránit jejich životy a zdraví,
jakož i životy a zdraví předváděných
nebo zadržovaných osob, vyžadují, aby
tito příslušníci měli oprávnění
přesvědčit se, zda takové osoby nemají
u sebe zbraň, kterou by mohly ohrozit zdraví nebo
život svůj nebo jiné osoby. Vzhledem k tomu,
že podle tohoto zákona i pracovníci obecní
policie mají oprávnění a v některých
případech dokonce povinnost předvést
nebo zadržet osobu, musí i oni mít stejné
oprávnění jako příslušníci
uvedených sborů. Toto oprávnění
neznamená oprávnění provádět
osobní prohlídku podle trestního řádu.
V praxi se provede vizuálně nebo pohmatem, popř.
s použitím technických prostředků.
Ustanovení je doplněno povinností odebrání
zbraně osobě písemně potvrdit a zbraň
vrátit při jejím propuštění,
nebrání-li tomu zákonné důvody.
V případě, že osobu pracovníci
obecní policie předají Policii ČR,
jsou povinni předat s osobou též odebranou
zbraň. Ustanovení zároveň specifikuje
věci, které se považují pro účely
tohoto zákona za zbraně.
K § 13:
Plnění úkolů obcí i obecní
policie vyžaduje též právní zakotvení
oprávnění umožňujícího
pracovníkům obecní policie omezit pohyb osobám
v určitém prostoru a čase. Vyžaduje
to např. zabezpečení nezbytných podmínek
pro likvidaci bezprostředních následků
havárií nebo podmínek pro objasnění
důležitých skutečností v souvislosti
s trestnou činností, jde-li o zabránění
vstupu osob na místo trestného činu podle
8 tohoto zákona.
Zákon počítá též s možností
zakázat vstup na určená místa na požádání
orgánu, který má sám obdobné
oprávnění podle zvláštních
předpisů. Může jít o zabezpečení
místa dopravní nehody, letecké nehody apod.
K § 14:
Oprávnění otevřít byt má
výrazně preventivní charakter. Jeho účelem
je předejít možným škodlivým
následkům na životě nebo majetku v případech
blížících se krajní nouzi, např.
hrozí-li výbuch plynu, únik vody, požár.
Škoda vzniklá otevřením bytu by neměla
být stejná nebo závažnější,
než možná hrozící škoda. Na
rozdíl od zákona o Policii ČR nezakotvuje
návrh oprávnění otevřít
byt v případě důvodného podezření,
že se v bytě nachází mrtvola; v tom
návrh počítá pouze s oznamovací
povinností pracovníků obecní policie,
neboť jejich pohyb v bytě by mohl vést ke znehodnocení
stop případného trestného činu
apod. a z tohoto hlediska by toto oprávnění
mohlo být spíše na újmu věci.
Činnost pracovníků obecní policie
po otevření bytu není možno zužovat
jen na provedení úkonu, ale je třeba počítat
s potřebou i zákroků nebo jiných opatření
k odstranění bezprostředně hrozícího
nebezpečí. Z tohoto hlediska je též
ustanovení koncipováno.
Vzhledem k tomu, že oprávnění otevřít
byt je závažným zásahem do ústavou
zaručené nedotknutelnosti obydlí, navrhuje
se zakotvit povinnost přibrat nezúčastněnou
osobu, s výjimkou případů, kdy hrozí
nebezpečí z prodlení. Zároveň
se ukládá povinnost zabezpečit zajištění
bytu; nemůže-li byt zajistit uživatel nebo jiná
osoba, je povinen tak učinit pracovník obecní
policie.
Pro případy, kdy bude třeba přešetřit
oprávněnost úkonu podle tohoto ustanovení,
se zakotvuje povinnost sepsat o otevření bytu a
provedených opatřeních záznam.
K § 15:
K úspěšnému plnění úkolů
obecní policie je nezbytné, aby pracovníci
obecní policie byli oprávněni požadovat
od osob vysvětlení; navrhuje se přísně
vymezit podmínky, za kterých lze vysvětlení
požadovat. V praxi půjde o případy,
kdy vysvětlení bude třeba vyžádat
v souvislosti s odhalováním přestupků
nebo s jejich došetřováním podle pokynů
příslušného orgánu.
Návrh předpokládá, že vysvětlení
bude vyžadováno zásadně na místě
a jen tehdy, kdy bude třeba vysvětlení písemně
dokumentovat, bude možné osobu k podání
vysvětlení předvolat. Ustanovení nevylučuje
možnost předvolat osobu k podání vysvětlení
neprodleně.
Ustanovení počítá s možností
odepřít vysvětlení, jakož i s
povinností pracovníka obecní policie o této
možnosti osobu poučit. Obdobně, jako v zákoně
o Policii ČR, se počítá s povinností
obce nahradit osobě, která se dostaví na
vyzvu k podání vysvětlení, nutné
výdaje s tím spojené a ušlou odměnu
za práci. Vychází se mj. z potřeby
zajistit, aby tohoto ustanovení nebylo zneužíváno.
Přitom se předpokládá, že jako
odměna za práci bude posuzována jen odměna
za námezdní práci a tzv. podnikatelská
odměna, stanovená zvláštními
předpisy pro účely vyměření
daně z příjmů obyvatelstva, pokud
náhrada není osobě poskytována podle
zvláštních předpisů. Tím
se odstraní dosavadní administrativně zbytečně
náročný postup, kdy osoba v pracovním
nebo obdobném poměru musela nárok vůči
příslušnému orgánu složitě
prokazovat a naopak vůči zaměstnavateli přiznání
náhrady dokládat v zájmu zamezení
dvojímu přijmu.
Návrh počítá i s možností
předvést osobu, která nevyhoví bez
dostatečné omluvy nebo dostatečných
důvodů výzvě k podání
vysvětlení. Zároveň se vychází
z toho, že osobu nelze zdržovat nad míru nezbytnou
k vyžádání a podání vysvětlení
a že o vysvětlení podaném na místě,
kam byla osoba předvolána, se sepíše
zápis; z ustanovení však nevyplývá,
že zápis musí osoba podepsat, a je tedy třeba
osobu bezprostředně po jeho sepsání
bez dalšího propustit.
K § 16:
Ustanovení obdobně jako § 25 zákona
o Policii České republiky zakotvuje oprávnění
k odnětí věci po marné výzvě
k jejímu vydání, jestliže lze mít
důvodně za to, že v řízení
o přestupku může být vysloveno její
propadnutí nebo může být zabrána.
Zároveň se stanoví, jak pracovník
obecní policie s takovou věcí naloží.
Ustanovení je nezbytné vzhledem k tomu, že
jde o předprocesní úkon, na který
se nevztahují příslušná ustanovení
předpisů o správním řízení.
K § 17 a 18:
Má-li obecní policie úspěšně
plnit své poslání při zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku musí její pracovníci
disponovat specifickými donucovacími prostředky,
kterých mohou užít tehdy, není-li možné
cestu práva zjednat jiným způsobem.
V zájmu účinné ochrany osob zákon
taxativně stanoví vyčet jednotlivých
druhů donucovacích prostředků. Tento
výčet je užší, než výčet
donucovacích prostředků užívaných
příslušníky Policie České
republiky, a to s přihlédnutím k rozsahu
a významu úkolů, které pracovníci
obecní policie plní. Návrh počítá
s tím, že pracovníci obecní policie
budou moci používat těch donucovacích
prostředků, které jsou nezbytné v
obvyklých situacích, k nimž dochází
při zajišťování veřejného
pořádku. Tak mohou používat hmatů,
chvatů, úderů a kopů sebeobrany, slzotvorných
prostředků, obušku a pout.
Návrh též upřesňuje postup pracovníků
obecní policie před použitím donucovacích
prostředků a stanoví, že jediným,
kdo rozhodne o tom, který prostředek se použije,
je sám zakročující pracovník.
Návrh počítá i s možností
použití psa. Vychází se z toho, že
psa lze použít za stejných podmínek,
za jakých pracovník může použít
donucovacího prostředku. Vzhledem k tomu, že
při výkonu hlídkové služby lze
použít v zásadě jen k tomu zvlášť
cvičeného psa a přitom neexistuje platný
obecně závazný právní předpis,
který by zvláštní výcvik takových
psů upravoval navrhuje se, aby způsobilost psů,
kteří mají být používáni
podle tohoto zákona, osvědčovala Policie
České republiky, neboť je jediným orgánem
v působnosti republiky, který potřebným
způsobem cvičených psů k plnění
svých úkolů používá a
má s jejich výcvikem odpovídající
zkušenosti. Zároveň se předpokládá,
že osvědčení bude mít omezenou
platnost, neboť z dlouhodobých zkušeností
z výcviku psů vyplývá, že příslušný
výcvik a zkoušky je zapotřebí pravidelně
opakovat; interval se přitom pohybuje od jednoho do dvou
let podle plemene psa.
K § 19:
Použití zbraně je nejzávažnějším
zásahem do práv a svobod osoby, neboť ji přímo
ohrožuje na životě a zdraví. Z těchto
důvodů jsou podmínky použití
zbraně taxativně vymezeny. Na rozdíl od zákona
o Policii ČR se případy použití
zbraně zužují na případy nutné
obrany a krajní nouze, na případy, kdy jinak
nelze zamezit útěku nebezpečného pachatele,
kterého pracovník obecní policie nemůže
jinak zadržet (oprávnění bude použitelné
zejména ve vztahu k osobám přistiženým
při trestném činu) a na případy,
kdy je zapotřebí za stanovených podmínek
odvrátit nebezpečný útok, který
ohrožuje střežený objekt nebo stanoviště
(posledně uvedený případ zakotvuje
oprávnění obdobné oprávněním
dřívější závodní
stráže podle vyhl. č. 135/1983 Sb., použitelné
zejména při ostraze obecního majetku). Návrh
tedy vychází z toho, že pracovníci obecní
policie mohou zbraň použít zásadně
k obraně nebo tehdy, je-li to nezbytné k úspěšnému
dokončení zákroku v případě,
že narušení právem chráněných
vztahů přesáhne rámec místních
záležitostí veřejného pořádku.
Následkům, které mohou nastat v souvislosti
s použitím zbraně, odpovídá i
rigidní úprava postupu před použitím
zbraně.
K § 20:
V zájmu zabezpečení zvýšené
ochrany některých osob se stanoví, že
donucovacích prostředků a zbraně nelze
proti nim použít, leda za výslovně stanovených
podmínek.
Za těhotnou ženu je třeba považovat ženu,
na které je stav těhotenství zjevný,
nebo ženu, která se za těhotnou před
použitím donucovacích prostředků
nebo zbraně prohlásí, nebo jestliže
takovéto prohlášení za ni učiní
jiná osoba; obdobné platí o osobě
mladší 15 let. Za osobu se zjevnou tělesnou
vadou nebo chorobou je třeba považovat zejména
osobu s ochrnutými končetinami, osobu pohybující
se jen s pomocí invalidního vozíku nebo o
berlích anebo osobu s jinak podstatně ztíženým
pohybem.
K § 21:
Ustanovení výslovně upravuje povinnosti po
použití donucovacího prostředku nebo
zbraně. Tyto povinnosti jsou rozlišeny podle následku,
k němuž v souvislosti s použitím donucovacího
prostředku nebo zbraně došlo.
Vzhledem k tomu, že se předpokládá,
že použití donucovacích prostředků
a zbraně bude v praxi obecní policie jevem spíše
výjimečným, stanoví se obecná
povinnost pracovníků vyrozumět bez zbytečného
odkladu příslušného funkcionáře
a sepsat o použití donucovacího prostředku
nebo zbraně úřední záznam.
K § 22:
Ustanovení vymezuje případy, kdy je třeba
o použití donucovacího prostředku nebo
zbraně vyrozumět též prokurátora.
K § 23:
Úprava náhrady škody způsobené
třetím osobám pracovníky obecní
policie v souvislosti s plněním jejich úkolů
je v návrhu řešena obdobně, jako v zákoně
o Policii České republiky s tím, že
za škodu odpovídá obec. Pokud jde o náhradu
škody osobám, které poskytly pomoc pracovníku
obecní policie, stanoví se, že se ve věcech
rozsahu a výše náhrady postupuje obdobně
podle předpisů, které upravují rozsah
a výše náhrady škody poskytované
poškozeným osobám, které poskytly pomoc
Policii ČR. Vládu České republiky
se zároveň navrhuje zmocnit k odchylné úpravě
příslušných nároků obdobně,
jako pro účely náhrady škody podle zákona
č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky.
K § 24:
Návrh vychází z obecné odpovědnosti
obce za školení a výcvik pracovníků
obecní policie. Zároveň však umožňuje,
aby obec požádala Policii ČR o zajištění
školení a výcviku pracovníků
obecní policie ve stanoveném rozsahu a formuluje
odpovídající povinnost Policie ČR.
Předpokládá se, že pokud školení
a výcvik zajistí Policie ČR, uhradí
obec pouze cestovní výdaje pracovníků
a náklady na střelivo.
K § 25:
Ustanovení předpokládá, že věci
stejnokroje pracovníků obecní policie jsou
v plném rozsahu záležitostí obce. S
přihlédnutím k tomu se stanoví, že
obec upraví podrobnosti o stejnokroji a jeho nošení
vlastním předpisem. Zároveň se stanoví
podmínka, že stejnokroj pracovníků obecní
policie nesmí být zaměnitelný se stejnokrojem
příslušníků ozbrojených
sil a sborů a dalších sborů nebo organizací
zřízených zvláštními zákony.
Tato podmínka je v zákoně uvedena v zájmu
právních jistot občanů i pracovníků
obecní policie, kteří ve smyslu příslušných
ustanovení trestně právních předpisů
požívají ochrany veřejných činitelů.
K § 26:
Ustanovení § 70 zákona ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
se navrhuje upravit tak, aby obecní zastupitelstvo mohlo
i po nabytí účinnosti zákona o obecní
policii pověřit pracovníky obecního
úřadu jednotlivými úkoly k zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku v rámci působnosti obce, a
to i tehdy, bude-li v obci obecní policie zřízena.
Návrh vychází z toho, že některé
činnosti (např. dozor nad veřejným
pořádkem na tržištích) bude pro
obec výhodnější a zřejmě
dostačující zajišťovat jinými
pracovníky, než zvláště školenými
a vycvičenými pracovníky obecní policie.
K § 27:
Předpokládá se, že zákon nabyde
účinnosti bezprostředně po vyhlášení
ve Sbírce zákonů, neboť s přihlédnutím
k procesu jeho přípravy půjde o úpravu,
která bude obcím i pracovníkům obecní
policie předem v zásadě známá.
Je tedy možné, aby zákon nabyl účinnosti
dnem vyhlášení, popř. s velmi krátkou
legisvakancí.
Zpracoval: | JUDr. Karel KOTAČKA |
ředitel legislativního odboru MV ČR |