Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
ve znění zákona České národní
rady č. 34/1970 Sb., zákona České
národní rady č. 60/1988 Sb., zákona
České národní rady č. 173/1989
Sb., zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 9/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 93/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 126/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 203/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 288/1990
Sb., zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 305/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 575/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 173/1991 Sb. a zákona České
národní rady č. 283/1991 Sb. se doplňuje
takto:
§ 12 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"/4/ Ministerstvo vnitra provádí kontrolu ochrany
státního, hospodářského a služebního
tajemství ve státních orgánech a organizacích
České republiky.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ochrana státního, hospodářského
a služebního tajemství je nedílnou součástí
celkového systému ochrany utajovaných zájmů
státu. Její účinnost je dána
nejen legislativními opatřeními a organizačním
zabezpečením, ale i důslednou kontrolou činnosti
státních orgánů a organizací
na úseku ochrany utajovaných skutečností.
Až do roku 1990 patřila podle zákona č.
128/1970 Sb., o vymezení působnosti ČSSR
ve věcech vnitrního pořádku a bezpečnosti,
zákona č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství, a nařízení vlády
ČSSR č. 148/1971 Sb., o ochraně hospodářského
a služebního tajemství, úprava ochrany
státního, hospodářského a služebního
tajemství a kontrola jejího dodržování
do působnosti federace. Tuto činnost zabezpečovalo
federální ministerstvo vnitra v orgánech
a organizacích federace i republik prostřednictvím
Komise pro ochranu státního tajemství.
Zákon č. 128/1970 Sb. byl zrušen; dnem 1. listopadu
1990 nabyl účinnosti zákon č. 384/1990
Sb., o vymezení působnosti ČSFR ve věcech
vnitrního pořádku a bezpečnosti. V
§ 1 písm. g/ tohoto zákona, větě
za středníkem, je do působnosti ČSFR
svěřena kontrola ochrany státního,
hospodářského a služebního tajemství
pouze ve státních orgánech a organizacích
ČSFR; obdobnou úpravu zakotvuje i zákon č.
383/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství a zákon č. 47/1956 Sb., o civilním
letectví (letecky zákon), ve znění
zákona č. 47/1976 Sb.
Ochrana státního, hospodářského
a služebního tajemství patří
do oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti.
Jestliže pozitivní právní úprava
provedená zákonem č. 384/1990 Sb. omezuje
působnost federace v této problematice jen na orgány
České a Slovenské Federativní Republiky,
je třeba obdobně na úrovni republik stanovit,
který ústřední orgán státní
správy bude pro tuto problematiku příslušným,
neboť kontrolu ochrany státního, hospodářského
a služebního tajemství ve státních
orgánech a organizacích České republiky
v současné době nikdo neprovádí.
Pro výkon kontroly v republikové sféře
negativní vymezení působnosti nemůže
vystačit již z toho důvodu, že je nutno
určit, který ústřední orgán
státní správy České republiky
bude takovou funkcí pověřen. Jen tak lze
zajistit, aby byl ostatními orgány a organizacemi
plně respektován.
Vzhledem k tomu, že podle zákona České
národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky, v platném znění, je ministerstvo
vnitra České republiky obecně ústředním
orgánem státní správy pro veřejný
pořádek a bezpečnost, je třeba jeho
působnost v návaznosti na ustanovení §
1 písm. g) zákona č. 384/1990 Sb., věta
za středníkem, rozšířit i o kontrolu
ochrany státního, hospodářského
a služebního tajemství ve státních
orgánech a organizacích České republiky.
Předloženy návrh zákona byl posouzen
v pracovních komisích Legislativní rady vlády
ČR; jejich připomínky byly do návrhu
zapracovány.
Zpracoval: | JUDr. Karel KOTAČKA |
ředitel legislativního odboru MV ČR |