K § 30, 31 a § 32
Ustanovení zůstávají v podstatě
nezměněna, až na přesun působnosti
z Českého báňského úřadu
na obvodní báňské úřady,
a to pro zvýšení včasnosti a operativnosti
příslušných řízení
a rozhodování.
V problematice hospodárného využívání
výhradních ložisek se bude klást důraz
na ustanovení § 30 odst. 1, že při posuzování
otázek hospodárnosti využívání
se vždy bude přihlížet "k současným
technickým a ekonomickým podmínkám"
a tedy i možnostem, které pro organizace existují.
Tento princip se uplatní i v případě
aplikace § 31 odst. 1 novely. To znamená, že
nebude-li možno ani přiměřeným
způsobem chránit nově zjištěné
ložisko pře účinky exploatace výhradního
ložiska, jehož dobývání bylo řádně
povoleno, je možno navrhnout odpis zásob nově
zjištěného ložiska, a to podle §
14a odst. 2 novely.
K § 32a.
Logickým důsledkem připuštění
fyzických a právnických osob k výkonu
hornické činnosti je doplnění sedmé
části o nový § 32a, kterým se
stanoví úhrada z dobývacího prostoru
a úhrada za vydobyté nerosty. Stát poskytuje
výhradní ložisko, které je státním
vlastnictvím, k podnikání fyzickým
a právnickým osobám, které jsou pro
takovou činnost kvalifikovány a předepisuje
za to placení úhrady. Obdobné úhrady
jsou obsahem horních zákonů států
s tržním hospodářstvím a v současné
době předmětem novely horních zákonů
v Polsku a Maďarsku.
Novela navrhuje úhradu z dobývacího prostoru
ve výši 5 000 Kčs za každý započatý
km2 plochy dobývacího prostoru ve vymezení
na povrchu. Přitom se předpokládá
promítnutí této plochy do řezu ve
vodorovné rovině a nezahrnuje tedy nerovnosti terénu.
Analogicky jako v sousedních státech (SRN, Polsko)
návrh stanoví maximální sazbu úhrady
za vydobyté vyhrazené nerosty ve výši
10% z jejich průměrné tržní ceny
(tj. odbytové ceny). Předpokládá se,
že obě úhrady budou tvořit nákladovou
položku organizací.
Úhrady jsou jednak příjmem státního
rozpočtu republiky, jednak příjmem dotčených
obcí. Podle požadavku ministerstva financí
České republiky budou příslušnou
agendu v této oblasti vykonávat báňské
úřady.
V současné situaci hornického podnikání
by paušální uplatnění úhrady
za vydobyté nerosty, která bude představovat
značnou položku, znamenalo např. v oblasti
využívání uhelných ložisek
neúměrné zhoršení hospodářské
situace a v řadě případů i
likvidaci podnikání v uvedené oblasti. Na
druhé straně ovšem nelze připustit,
aby výhradní ložiska, která představují
neobnovitelné a nepřemístitelné přírodní
zdroje, které jsou státním vlastnictvím,
byla využívána fyzickými a právnickými
osobami bez jakékoliv úhrady tam, kde příslušná
úhrada a v přiměřené výši
je na místě.
Návrh počítá proto i s možností
snížení nebo prominutí úhrady
z vydobytých vyhrazených nerostů, jako s
důležitým nástrojem na podporu využívání
domácích nerostných surovin a podporu hornické
činnosti. Hlavní gesci v této oblasti svěřuje
návrh novely ministerstvu pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky. Odborné
báňsko-technické hledisko je zabezpečeno
účastí Českého báňského
úřadu. Rovněž bude vyžadována
potřebná součinnost ministerstev průmyslu
České republiky, zejména v oblasti ložisek
nerud.
Návrh stanoví též povinnost organizace
platit penále za prodlení nebo nesprávné
placení úhrad. Ustanovení o úhradách
se vztahují i na ta ložiska nevyhrazených nerostů,
která se podle čl. II odst. 1 návrhu novely
považují za výhradní ložiska.
Návrh rovněž zmocňuje ministerstvo pro
hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky, aby v dohodě s ministerstvem financí
České republiky a Českým báňským
úřadem podrobně upravilo uvedenou problematiku
vyhláškou.
K § 33
Návrh novely doplňuje ustanovení dnes platného
§ 33 o účast fyzických a právnických
osob při řešení střetů
zájmů, tj. zejména o účast
občanů a respektuje přitom novou organizaci
a působnost orgánů státní správy.
V návrhu jsou rozlišeny případy, kdy
nedojde k dohodě mezi organizací, která využívá
výhradní ložisko a orgány státní
správy od případů, kdy se organizace
nedohodne s fyzickými nebo právnickými osobami.
Doplněním v odstavci 7 se zvyšuje ochrana vlastníků
staveb a zařízení zřízených
před stanovením dobývacího prostoru.
K osmé části horního zákona
(Jiné zásahy do zemské kůry)
K § 34 a § 35
V § 34 odst. 1 písm. b) bylo vypuštěno
slovo "průmyslových", a to v souvislosti
s požadavky praxe na ukládání i jiných
než průmyslových (např. obecních
apod.) odpadů do podzemí. § 34 byl též
doplněn o zmocňovací ustanovení k
vydání prováděcího předpisu
Českým báňským úřadem,
a to s ohledem na rozšíření uvedené
hornické činnosti v praxi a podle požadavků
praxe.
Práva a povinnosti, která podle dosud platného
znění měl v oblasti starých důlních
děl Český geologický úřad,
se přenášejí podle nové organizace
a působnosti ústředních orgánů
státní správy na ministerstvo životního
prostředí České republiky.
K deváté části horního zákona
(Důlní škody a jejich úhrada)
K § 36 a § 37
Podle návrhu novely doznávají uvedená
ustanovení pouze menší úpravy k posílení
práv fyzických i právnických osob
z hlediska nároků na náhradu důlních
škod. Tyto úpravy vyplynuly především
z připomínek orgánů a organizací
z území s koncentrovaným hlubinným
dobýváním, zejména z ostravsko-karvinského
revíru.
K desáté části horního zákona
(Společná ustanovení)
K § 38 až § 41
Navrhované změny souvisejí se změnami
v organizaci a působnosti ústředních
orgánů státní správy.
K čl. II Přechodná ustanovení
K odstavci 1 a 2
Navrhuje se zachovat platnost dosavadních rozhodnutí
o dobývacích prostorech a o výhradních
ložiskách nevyhrazených nerostů, a to
především z důvodů zachování
plynulého zásobování národního
hospodářství zejména stavebními
surovinami. Pro tato ložiska nevyhrazených nerostů
platí ustanovení § 32a v plném rozsahu,
tedy i ustanovení o úhradě z vydobytých
zásob výhradního ložiska.
K odstavci 3
Provedení zcela nových výpočtů
zásob výhradních ložisek by vyvolalo
rozsáhlé práce a náklady, většinou
však zbytečné.
K odstavci 4
Poněvadž podle znění § 32a odst.
7 povinnost úhrad z dobývacího prostoru a
z vydobytých vyhrazených nerostů nebo vyhrazených
nerostů po jejich úpravě a zušlechtění
vzniká pro organizace kalendářním
rokem, následujícím po roce, ve kterém
byl dobývací prostor stanoven, je třeba v
přechodných ustanoveních stanovit povinnost
organizací k placení uvedených úhrad
pro ty organizace, kterým byl stanoven dobývací
prostor před účinností tohoto zákona.
K odstavci 5
Stanoví se lhůta pro první placení
úhrad, a to za vydobyté vyhrazené nerosty
v roce 1993.
K odstavci 6
Stanoví se povinnost, aby těžební organizace,
u již provozovaných dolů a lomů vytvořila
potřebnou finanční rezervu na sanaci všech
pozemků dotčených těžbou.
K čl. III Zrušovací ustanovení
Navrhuje se zrušit nařízení vlády
ČSSR č. 80/1988 Sb., o stanovení kondic,
klasifikaci zásob výhradních ložisek
a o posuzování, schvalování a státní
expertíze jejich výpočtů a vyhlášku
Českého geologického úřadu
č. 96/1988 Sb., o správě výhradních
ložisek a o evidenci a odpisech jejich zásob, poněvadž
potřebná ustanovení v upraveném znění
jsou obsažena v návrhu novely v § 8, 13, 14,
14a, 14b, 14c a v § 29. Současně se navrhuje
zrušení § 15 a § 16 vyhlášky
Českého geologického úřadu
č. 85/1988 Sb., o postupu při vyhledávání
a průzkumu výhradního ložiska z hlediska
ochrany a racionálního využití nerostného
bohatství a o oznamování výskytu ložiska
vyhrazených nerostů. V názvu vyhlášky
se vypouští slova, která se vztahují
k odměňování a úhradě
nákladů při oznamování výskytu
ložiska vyhrazených nerostů, které bylo
objeveno mimo rámec vyhledávání a
průzkumu, popřípadě při jiné
hornické činnosti. Navrhovaná úprava
je v souvislosti se změnou § 12, kde ustanovení
o odměnách se navrhuje zrušit s ohledem na
malou praktičnost uvedeného ustanovení.
| Zpracoval: | JUDr. Neklan Pacák |
| ředitel legislativního odboru | |
| Českého báňského úřadu |

