Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
1) Zřizuje se Česká televize se sídlem
v Praze.
2) Česká televize je právnickou osobou, která
hospodaří s vlastním majetkem, jehož
základem je majetek převedený z Československé
televize [§ 4 zákona
čís. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti
mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou
a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech
tisku a jiných informačních prostředků].
Česká televize vlastními úkony nabývá
práv a zavazuje se. Česká televize se nezapisuje
do podnikového rejstříku.
3) Stát neodpovídá za závazky České
televize a Česká televize neodpovídá
za závazky státu.
1) Česká televize poskytuje službu veřejnosti
České republiky šířením
televizních programů na celém území
České republiky. Jejím posláním
je poskytovat objektivní, ověřené,
všestranné a vyvážené informace
pro svobodné vytváření názorů,
rozvíjet kulturní identitu českého
národa a národnostních a etnických
menšin v České republice, sloužit vzdělávání
a přispívat k zábavě diváků.
2) Obsah televizního vysílání České
televize nesmí jednostranně přihlížet
k jednotlivým názorovým orientacím,
k jedinému náboženskému vyznání
nebo víře anebo světovému názoru,
k zájmu jediné politické strany, politického
hnutí nebo skupiny společnosti.
Česká televize plní zejména tyto úkoly:
a) provozuje televizní vysílání na
vlastním vysílacím okruhu,
b) v dohodě se Slovenskou televizí a Československou
televizí se podílí na programové skladbě
vysílacích okruhů Slovenské televize
a Československé televize,
c) zřizuje a zrušuje televizní studia,
d) zřizuje síť vlastních zpravodajů,
e) vytváří archívní fondy,
udržuje je a podílí se na jejich využívání
jako součásti národního kulturního
bohatství,
f) za podmínek stanovených právními
předpisy vysílá reklamy a vyrábí
sponzorované pořady.
1) Nejvyšším orgánem České
televize je Rada České televize (dále jen
"Rada"). Členy Rady, včetně jejího
předsedy, jmenuje a odvolává na návrh
vlády České republiky předsednictvo
České národní rady (dále jen
"předsednictvo"). Členové Rady
jsou jmenováni na dobu pěti let, a to i opětovně,
v takovém případě však ne na
více než dvě po sobě jdoucí funkční
období. Rada má sedm členů.
2) Rada je ze své činnosti odpovědná
předsednictvu.
3) Členství v Radě je veřejnou funkcí
[§ 124 odst. 1 zákoníku práce].
V souvislosti s jejím výkonem přísluší
členu Rady přiměřená odměna
[§ 124 odst. 2 zákoníku práce].
1) Členství v Radě je neslučitelné
s funkcí poslance, předsedy nebo místopředsedy
vlády, ministra, vedoucího jiného ústředního
orgánu státní správy nebo jejich náměstků.
2) Člen Rady nesmí mít funkce v politických
stranách nebo politických hnutích ani nesmí
aktivně jménem těchto stran nebo hnutí
veřejně vystupovat nebo působit v jejich
prospěch; dále nesmí být členem
orgánů společností, které působí
v oblasti televizního vysílání, ani
zastupovat obchodní zájmy, které by mohly
být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly
nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost
a objektivitu rozhodování. Člen Rady nebo
osoby jemu blízké [§ 116 občanského
zákoníku] nesmějí mít žádný
finanční zájem na provozování
televizního vysílání daný vlastnictvím
či jinak.
1) Členství v Radě zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) vzdáním se funkce,
c) úmrtím,
d) odvoláním z funkce.
2) Předsednictvo člena Rady z funkce odvolá,
a) zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené
v § 5 nebo
b) byl-li odsouzen pro úmyslný trestný čin
anebo
c) nevykonává-li po dobu více než jednoho
roku funkci.
Předsednictvo vydá svým usnesením
statut Rady, ve kterém upraví podrobnosti o činnosti
Rady a výši přiměřené
odměny [§ 124 odst. 2 zákoníku práce]
jejích členů.
1) Do působnosti Rady náleží:
a) zřizovat a zrušovat televizní studia České
televize (dále jen "televizní studia"),
b) jmenovat a odvolávat generálního ředitele
České televize (dále jen "ředitel")
a na jeho návrh ředitele televizních studií,
c) schvalovat na návrh ředitele Statut České
televize,
d) schvalovat rozpočet České televize,
e) stanovit podíl pořadů vyrobených
Českou televizí a podíl pořadů
vyrobených ostatními výrobci se sídlem
nebo trvalým pobytem v České republice v
televizním vysílání České
televize,
f) rozhodovat o stížnostech týkajících
se ředitele.
2) Rada předkládá předsednictvu výroční
zprávu o činnosti a hospodaření České
televize.
3) Činnost Rady a náklady na odměny jejích
členů se hradí z prostředků
České televize.
1) Statutárním orgánem České
televize je ředitel. Při jeho jmenování
a odvolávání se použije § 5 obdobně.
Ředitel nemůže být členem Rady.
2) Ředitel řídí provoz České
televize a vykonává rozhodnutí Rady. Ze své
činnosti je odpovědný Radě a zúčastňuje
se jejího zasedání.
1) Finančními zdroji České televize
jsou zejména
a) výnos z poplatků z televizních přijímačů
podléhajících evidenci placených poplatníky
s trvalým pobytem nebo sídlem v České
republice a
b) příjem z vlastní podnikatelské
činnosti.
2) Česká televize může dostat účelovou
dotaci ze státního rozpočtu České
republiky, která však nemůže být
poskytnuta na krytí ztráty v hospodaření.
Česká televize je oprávněná
vykonávat za podmínek stanovených právními
předpisy podnikatelskou činnost, která nesmí
ohrozit její poslání (§ 2). Finanční
příjmy získané podnikatelskou činností
používá Česká televize především
k financování televizního vysílání.
Česká televize poskytne potřebný vysílací
čas státním orgánům pro výzvy
v krizových situacích a pro jiná důležitá
oznámení určená veřejnosti.
1) Součástí České televize
jsou zejména Televizní studio Brno, Televizní
studio Praha a Televizní studio Ostrava, případně
televizní studia zřízená na základě
§ 8 odst. 1 písm. a).
2) Ředitel televizního studia je oprávněn
činit jménem České televize právní
úkony týkající se televizního
studia s výjimkou zcizení a zatížení
nemovitostí. Ředitel televizního studia je
za činnost televizního studia odpovědný
řediteli.
3) Televizní studia mají v rámci své
činnosti oprávnění obdobná
podle § 3 s výjimkou oprávnění
podle písm. c).
Česká televize může v přiměřeném
rozsahu poskytnout technickou a výrobní základnu
pro potřeby Československé televize a Slovenské
televize. Rozsah se stanoví v ročních smlouvách
uzavíraných mezi Českou televizí a
Československou televizí nebo Slovenskou televizí.
1) Předsednictvo jmenuje do jednoho měsíce
ode dne účinnosti tohoto zákona Radu. Rada
jmenuje do jednoho měsíce ode dne svého jmenování
ředitele.
2) Do doby jmenování ředitele řídí
Českou televizi prozatímní ředitel,
kterého jmenuje vláda České republiky.
Prozatímnímu řediteli nepříslušejí
oprávnění podle § 8 odstavec 1.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ....................
Obecná část
Zákon čís. 136/1991 Sb., o rozdělení
působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní
Republiku a Českou republiku a Slovenskou republiku ve
věcech tisku a jiných informačních
prostředků svěřil svým ustanovením
§ 2 písm. c/ do působnosti České
republiky zřizovat mj. televizní organizace, kterou
je ve smyslu ust. § 4 citovaného zákona Česká
televize. Je věcí České republiky
přijmout právní úpravu jejího
postavení při respektování právní
úpravy na úseku rozhlasového a televizního
vysílání prováděné podle
ust. § 1 písm. b/ zákona čís.
136/1991 Sb. především zákonem Federálního
shromáždění, který upraví
právní podmínky rozhlasového a televizního
vysílání. Osnova připravovaného
zákona FS o rozhlasovém a televizním vysílání
předpokládá upravit vedle soukromoprávního
sektoru vysílání (oprávnění
k vysílání je založeno licencí
k vysílání) též sektor vysílání
veřejnoprávní, do kterého řadí
provozovatele televizního vysílání
ze zákona, tedy ty provozovatele, které k vysílání
opravňuje mj. zákon České národní
rady.
Osnova zákona o České televizi předpokládá
zřídit Českou televizi jako veřejnoprávní
instituci, ex legem oprávněnou k televiznímu
vysílání. Její právní
postavení se upravuje tak, aby mohla plnit úkoly
na ni kladené obecnými zásadami vysílání
vyplývajícími z požadavku zajistit svobodu
projevu a právo na informace. S ohledem na základní
poslání České televize, kterým
je sloužit veřejnému zájmu, přispívat
k utváření demokratické společnosti
a odrážet její názorovou pluralitu,
se konstituuje jako subjekt především ekonomicky
ale i jinak zásadně nezávislý na státu
a jeho orgánech, které smějí do její
činnost zasahovat jen na základě příslušných
právních předpisů.
Osnova tedy vychází z kontinentálního,
evropského modelu vysílání, který
v intencích duality dané existencí soukromoprávního
a veřejnoprávního sektoru vysílání
klade na veřejnoprávní sektor úkoly
korespondující zájmu občanské
společnosti na současném plnění
všech funkcí televizního vysílání,
tj. funkce informační, kulturní, vzdělávací
a zábavní. Adekvátně těmto
úkolům a v souladu s jejich šíří,
kterou patrně zejména v počáteční
etapě svého vývoje soukromoprávní
sektor televizního vysílání plně
nepostihne, se České televizi vytvářejí
podmínky pro jejich plnění především
co do způsobu jejího financování a
rozsahu jejích oprávnění.
Cílem navrhovaného zákona je současně
konstituovat právní postavení České
televize v kontextu soukromoprávního sektoru vysílání
tak, aby prerogativa, kterými bude Česká
televize nadána tímto zákonem oproti soukromoprávnímu
sektoru vysílání, byla minimální
a korespondovala toliko jejím specifickým úkolům,
které bude plnit.
Zvláštní část
K § 1
Česká televize se zřizuje jako nestátní,
avšak veřejnoprávní instituce nadaná
ex legem právní subjektivitou a z tohoto zákona
oprávněná k televiznímu vysílání.
Veřejnoprávní forma České televize
(spočívající především
v tom, že ji stát zřizuje k uspokojování
veřejných zájmů, k čemuž
jí ukládá zvláštní povinnosti,
vymezuje předmět činnost a garantuje okruh
příjmů) se volí s ohledem na úkoly,
které Česká televize podle tohoto zákona
plní. Její nestátní charakter je konstituován
jako důsledek požadavku nezávislosti České
televize na státu a jeho orgánech.
Sídlem České televize se stanoví hlavní
město České republiky.
Projevem na státu nezávislého postavení
České televize je i absence vzájemné
odpovědnosti za závazky této právnické
osoby a státu.
K § 2
České televizi chápané jako veřejnoprávní
subjekt se ukládá povinnost zajistit realizaci občanského
práva na informace a svobodu projevu a neorientovat se
ve své činnosti jednostranně na určitý,
pouze skupinový názor a zájem včetně
zájmu státu. Na rozdíl od soukromoprávního
sektoru televizního vysílání je Česká
televize povinna svým televizním vysíláním
plnit všechny jeho funkce současně a na celém
území České republiky, což je
současně důvodem pro její pojetí
jako veřejnoprávní instituce.
K § 3
Rozsahem odpovídajícím šíři
úkolů na Českou televizi tímto zákonem
kladených se upravují demonstrativním způsobem
její oprávnění především
v oblasti hlavního předmětu její činnosti,
kterým je televizní vysílání.
Vytvářejí se rovněž právní
předpoklady pro spolupráci se Slovenskou televizí
a Československou televizí. České
televizi se umožňuje podle aktuálních
diváckých potřeb i s ohledem na vlastní
ekonomickou situaci zřizovat, popřípadě
zrušovat televizní studia. Protože Česká
televize převezme v rámci převodu majetku
z Československé televize alespoň část
jejích archívních fondů, umožňuje
se i dalším zájemcům se podílet
na jejich využívání.
K § 4
S ohledem na postulovanou nezávislost České
televize na státních orgánech je pojata jako
samosprávný právní subjekt, co do
způsobu konstituování orgánu, kterému
přísluší rozhodovat o zásadních
otázkách České televize, přímo
závislá toliko na předsednictvu zákonodárného
sboru České republiky. Osnova předpokládá
rozšířit kreační pravomoc předsednictva
ČNR o členy Rady České televize a
jejího předsedu, který je členem Rady.
Kolektivní nejvyšší orgán České
televize se předpokládá především
s ohledem na možnost nežádoucí koncentrace
rozhodovací pravomoci o velmi významném hromadném
sdělovacím prostředku v rukách jediné
osoby.
S přihlédnutím k mnohosti úkolů,
které bude Rada plnit, je členství v Radě
pojato jako veřejná funkce, k jejímuž
výkonu bude člen Rady dlouhodobě uvolněn.
K § 5
V zájmu nezávislosti České televize
se upravuje inkompatibilita se členstvím v orgánech
moci zákonodárné a s některými
funkcemi v orgánech exekutivních, a to nejen ve
orgánech České republiky, nýbrž
i v orgánech České a Slovenské Federativní
Republiky, popř. Slovenské republiky.
Pro zajištění objektivní a nestranné
činnosti České televize a Rady České
televize jako koncepčního orgánu, který
rozhoduje o zásadních otázkách činnosti
České televize se zakazuje, aby člen rady
zastával jakékoliv parciální zájmy,
které by mohly ohrožovat jeho nestrannost, především
v soukromoprávním sektoru televizního vysílání.
S ohledem na nebezpečí stranického partikularismu
a politizaci Rady se jejím členům zakazuje,
aby reprezentovali politické zájmy a přirozeně
nesmějí zastupovat ani zájmy obchodní,
jejichž prosazováním se zpochybňuje
objektivita rozhodování. Půjde především
o obchodní zájmy týkající se
vlastního vysílání, ale také
o zájmy v oblasti výroby technických zařízení
pro televizní vysílání atp. Tento
veřejný zájem vede k tomu, že předmětný
zákaz dopadá nepřímo i na osoby členu
Rady blízké.
K § 6
Zákon upravuje zánik členství v Radě
tak, aby šlo o funkční orgán způsobilý
efektivně jednat a rozhodovat ve věcech náležejících
do jeho působnosti. Nepřipouští se proto
možnost uvážení, pokud jde o rozhodnutí
předsednictva ČNR o odvolání člena
Rady, jsou-li k tomu dány zákonem předvídané
podmínky.
K § 7
Zásady činnosti Rady, především
pravidla jejího jednání a rozhodování
upraví statutem orgán, který její
členy jmenuje.
K § 8
V ustanovení odstavce 1 se vymezuje působnost a
pravomoc Rady. Rada je především koncepčním
orgánem České televize, který s ohledem
na tuto svou povahu bude rozhodovat zejména o strategických
otázkách a nemůže rozhodovat v běžném,
operativním řízení provozu České
televize, které přísluší generálnímu
řediteli.
Do působnosti Rady náležejí jen nejzávažnější
rozhodnutí, která se dotýkají celé
České televize a vztahují se k delším
časovým horizontům.
Upravuje se rovněž finanční zabezpečení
činnosti Rady jako orgánu České televize
a povinností předkládat České
národní radě roční zprávu
o činnosti též její další
vztah k zákonodárnému sboru České
republiky, který je promítnutím zásady
odpovědnosti Rady předsednictvu České
národní rady.
K § 9
Na rozdíl od Rady České televize je její
generální ředitel orgánem oprávněným
za Českou televizi jednat navenek jako její na Radě
v řízení provozu České televize
nezávislý statutární orgán
s tím, že ředitel realizuje rozhodnutí
Rady. Ředitel vystupuje za Českou televizi v pracovněprávních
vztazích, pokud toto své oprávnění
nedeleguje na jiné vedoucí pracovníky. Podrobnosti
vztahu Rady a ředitele se upraví ve Statutu České
televize.
K § 10
Osnova vymezuje finanční zdroje příjmů
České televize způsobem odpovídajícím
jejímu veřejnoprávnímu charakteru.
V souvislosti s úkoly, které České
televize ve společnosti plní, se jako jeden z jejích
možných finančních zdrojů zakotvuje
účelová dotace ze státního
rozpočtu s tím, že hlavním zdrojem příjmů
budou výnosy z poplatků z televizních přijímačů
a příjmy z vlastní podnikatelské činnosti,
která nemusí být nutně zaměřena
výlučně na oblast televizního vysílání.
Dotace ze státního rozpočtu je zdrojem sekundárním,
na který z tohoto zákona České televizi
nevzniká právní nárok. Účelová
dotace může být poskytnuta především
na konkrétní projekty televizních programů,
např. vzdělávacích atp.
K § 11
Podnikatelská činnost je vedlejším druhem
činnosti České televize, který slouží
především k zajištění prostředků
pro realizaci hlavního předmětu činnosti,
jako taková však nesmí ohrozit základní
poslání České televize.
K § 12
S ohledem na to, že Česká televize je jediným
provozovatelem televizního vysílání
ze zákona, navíc s povinností šířit
televizní vysílání na celém
území České republiky, se jí
ukládá povinnost poskytnout vysílací
čas potřebný pro zajištění
informovanosti obyvatelstva České republiky o skutečnostech
pro veřejnost důležitých.
K § 13
Osnova předně deklaruje právní existenci
již existujících televizních studií,
současně vytváří podmínky
pro zřizování dalších, případně
pro změny ve stávající jejich struktuře
(změna sídla apod.)
Upravuje se rámcovým způsobem postavení
televizního studia, které jako součást
České televize nemá právní
subjektivitu, ředitel studia je však oprávněn
jménem České televize jako právnické
osoby za ni ve věcech studia jednat. Bližší
úprava postavení televizního studia bude
obsažena ve Statutu České televize, který
současně upraví podrobně organizační
strukturu České televize.
K § 14
Osnova vytváří právní předpoklad
pro spolupráci mezi Českou televizí a Československou
televizí s tím, že roční rozsah
spolupráce těchto subjektů bude stanoven
příslušnými smlouvami.
K § 15
Vytvářejí se nezbytné personální
podmínky pro urychlené konstituování
České televize.