ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

420

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne .................

o České televizi

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

1) Zřizuje se Česká televize se sídlem v Praze.

2) Česká televize je právnickou osobou, která hospodaří s vlastním majetkem, jehož základem je majetek převedený z Československé televize [§ 4 zákona čís. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků]. Česká televize vlastními úkony nabývá práv a zavazuje se. Česká televize se nezapisuje do podnikového rejstříku.

3) Stát neodpovídá za závazky České televize a Česká televize neodpovídá za závazky státu.

§ 2

1) Česká televize poskytuje službu veřejnosti České republiky šířením televizních programů na celém území České republiky. Jejím posláním je poskytovat objektivní, ověřené, všestranné a vyvážené informace pro svobodné vytváření názorů, rozvíjet kulturní identitu českého národa a národnostních a etnických menšin v České republice, sloužit vzdělávání a přispívat k zábavě diváků.

2) Obsah televizního vysílání České televize nesmí jednostranně přihlížet k jednotlivým názorovým orientacím, k jedinému náboženskému vyznání nebo víře anebo světovému názoru, k zájmu jediné politické strany, politického hnutí nebo skupiny společnosti.

§ 3

Česká televize plní zejména tyto úkoly:

a) provozuje televizní vysílání na vlastním vysílacím okruhu,

b) v dohodě se Slovenskou televizí a Československou televizí se podílí na programové skladbě vysílacích okruhů Slovenské televize a Československé televize,

c) zřizuje a zrušuje televizní studia,

d) zřizuje síť vlastních zpravodajů,

e) vytváří archívní fondy, udržuje je a podílí se na jejich využívání jako součásti národního kulturního bohatství,

f) za podmínek stanovených právními předpisy vysílá reklamy a vyrábí sponzorované pořady.

Rada České televize

§ 4

1) Nejvyšším orgánem České televize je Rada České televize (dále jen "Rada"). Členy Rady, včetně jejího předsedy, jmenuje a odvolává na návrh vlády České republiky předsednictvo České národní rady (dále jen "předsednictvo"). Členové Rady jsou jmenováni na dobu pěti let, a to i opětovně, v takovém případě však ne na více než dvě po sobě jdoucí funkční období. Rada má sedm členů.

2) Rada je ze své činnosti odpovědná předsednictvu.

3) Členství v Radě je veřejnou funkcí [§ 124 odst. 1 zákoníku práce]. V souvislosti s jejím výkonem přísluší členu Rady přiměřená odměna [§ 124 odst. 2 zákoníku práce].

§ 5

1) Členství v Radě je neslučitelné s funkcí poslance, předsedy nebo místopředsedy vlády, ministra, vedoucího jiného ústředního orgánu státní správy nebo jejich náměstků.

2) Člen Rady nesmí mít funkce v politických stranách nebo politických hnutích ani nesmí aktivně jménem těchto stran nebo hnutí veřejně vystupovat nebo působit v jejich prospěch; dále nesmí být členem orgánů společností, které působí v oblasti televizního vysílání, ani zastupovat obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost a objektivitu rozhodování. Člen Rady nebo osoby jemu blízké [§ 116 občanského zákoníku] nesmějí mít žádný finanční zájem na provozování televizního vysílání daný vlastnictvím či jinak.

§ 6

1) Členství v Radě zaniká

a) uplynutím funkčního období,

b) vzdáním se funkce,

c) úmrtím,

d) odvoláním z funkce.

2) Předsednictvo člena Rady z funkce odvolá,

a) zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené v § 5 nebo

b) byl-li odsouzen pro úmyslný trestný čin anebo

c) nevykonává-li po dobu více než jednoho roku funkci.

§ 7

Předsednictvo vydá svým usnesením statut Rady, ve kterém upraví podrobnosti o činnosti Rady a výši přiměřené odměny [§ 124 odst. 2 zákoníku práce] jejích členů.

§ 8

1) Do působnosti Rady náleží:

a) zřizovat a zrušovat televizní studia České televize (dále jen "televizní studia"),

b) jmenovat a odvolávat generálního ředitele České televize (dále jen "ředitel") a na jeho návrh ředitele televizních studií,

c) schvalovat na návrh ředitele Statut České televize,

d) schvalovat rozpočet České televize,

e) stanovit podíl pořadů vyrobených Českou televizí a podíl pořadů vyrobených ostatními výrobci se sídlem nebo trvalým pobytem v České republice v televizním vysílání České televize,

f) rozhodovat o stížnostech týkajících se ředitele.

2) Rada předkládá předsednictvu výroční zprávu o činnosti a hospodaření České televize.

3) Činnost Rady a náklady na odměny jejích členů se hradí z prostředků České televize.

§ 9

Ředitel

1) Statutárním orgánem České televize je ředitel. Při jeho jmenování a odvolávání se použije § 5 obdobně. Ředitel nemůže být členem Rady.

2) Ředitel řídí provoz České televize a vykonává rozhodnutí Rady. Ze své činnosti je odpovědný Radě a zúčastňuje se jejího zasedání.

§ 10

Financování České televize

1) Finančními zdroji České televize jsou zejména

a) výnos z poplatků z televizních přijímačů podléhajících evidenci placených poplatníky s trvalým pobytem nebo sídlem v České republice a

b) příjem z vlastní podnikatelské činnosti.

2) Česká televize může dostat účelovou dotaci ze státního rozpočtu České republiky, která však nemůže být poskytnuta na krytí ztráty v hospodaření.

§ 11

Česká televize je oprávněná vykonávat za podmínek stanovených právními předpisy podnikatelskou činnost, která nesmí ohrozit její poslání (§ 2). Finanční příjmy získané podnikatelskou činností používá Česká televize především k financování televizního vysílání.

§ 12

Česká televize poskytne potřebný vysílací čas státním orgánům pro výzvy v krizových situacích a pro jiná důležitá oznámení určená veřejnosti.

§ 13

Televizní studia

1) Součástí České televize jsou zejména Televizní studio Brno, Televizní studio Praha a Televizní studio Ostrava, případně televizní studia zřízená na základě § 8 odst. 1 písm. a).

2) Ředitel televizního studia je oprávněn činit jménem České televize právní úkony týkající se televizního studia s výjimkou zcizení a zatížení nemovitostí. Ředitel televizního studia je za činnost televizního studia odpovědný řediteli.

3) Televizní studia mají v rámci své činnosti oprávnění obdobná podle § 3 s výjimkou oprávnění podle písm. c).

§ 14

Česká televize může v přiměřeném rozsahu poskytnout technickou a výrobní základnu pro potřeby Československé televize a Slovenské televize. Rozsah se stanoví v ročních smlouvách uzavíraných mezi Českou televizí a Československou televizí nebo Slovenskou televizí.

Ustanovení společná a závěrečná

§ 15

1) Předsednictvo jmenuje do jednoho měsíce ode dne účinnosti tohoto zákona Radu. Rada jmenuje do jednoho měsíce ode dne svého jmenování ředitele.

2) Do doby jmenování ředitele řídí Českou televizi prozatímní ředitel, kterého jmenuje vláda České republiky. Prozatímnímu řediteli nepříslušejí oprávnění podle § 8 odstavec 1.

§ 16

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ....................

Důvodová zpráva

Obecná část

Zákon čís. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republiku a Českou republiku a Slovenskou republiku ve věcech tisku a jiných informačních prostředků svěřil svým ustanovením § 2 písm. c/ do působnosti České republiky zřizovat mj. televizní organizace, kterou je ve smyslu ust. § 4 citovaného zákona Česká televize. Je věcí České republiky přijmout právní úpravu jejího postavení při respektování právní úpravy na úseku rozhlasového a televizního vysílání prováděné podle ust. § 1 písm. b/ zákona čís. 136/1991 Sb. především zákonem Federálního shromáždění, který upraví právní podmínky rozhlasového a televizního vysílání. Osnova připravovaného zákona FS o rozhlasovém a televizním vysílání předpokládá upravit vedle soukromoprávního sektoru vysílání (oprávnění k vysílání je založeno licencí k vysílání) též sektor vysílání veřejnoprávní, do kterého řadí provozovatele televizního vysílání ze zákona, tedy ty provozovatele, které k vysílání opravňuje mj. zákon České národní rady.

Osnova zákona o České televizi předpokládá zřídit Českou televizi jako veřejnoprávní instituci, ex legem oprávněnou k televiznímu vysílání. Její právní postavení se upravuje tak, aby mohla plnit úkoly na ni kladené obecnými zásadami vysílání vyplývajícími z požadavku zajistit svobodu projevu a právo na informace. S ohledem na základní poslání České televize, kterým je sloužit veřejnému zájmu, přispívat k utváření demokratické společnosti a odrážet její názorovou pluralitu, se konstituuje jako subjekt především ekonomicky ale i jinak zásadně nezávislý na státu a jeho orgánech, které smějí do její činnost zasahovat jen na základě příslušných právních předpisů.

Osnova tedy vychází z kontinentálního, evropského modelu vysílání, který v intencích duality dané existencí soukromoprávního a veřejnoprávního sektoru vysílání klade na veřejnoprávní sektor úkoly korespondující zájmu občanské společnosti na současném plnění všech funkcí televizního vysílání, tj. funkce informační, kulturní, vzdělávací a zábavní. Adekvátně těmto úkolům a v souladu s jejich šíří, kterou patrně zejména v počáteční etapě svého vývoje soukromoprávní sektor televizního vysílání plně nepostihne, se České televizi vytvářejí podmínky pro jejich plnění především co do způsobu jejího financování a rozsahu jejích oprávnění.

Cílem navrhovaného zákona je současně konstituovat právní postavení České televize v kontextu soukromoprávního sektoru vysílání tak, aby prerogativa, kterými bude Česká televize nadána tímto zákonem oproti soukromoprávnímu sektoru vysílání, byla minimální a korespondovala toliko jejím specifickým úkolům, které bude plnit.

Zvláštní část

K § 1

Česká televize se zřizuje jako nestátní, avšak veřejnoprávní instituce nadaná ex legem právní subjektivitou a z tohoto zákona oprávněná k televiznímu vysílání. Veřejnoprávní forma České televize (spočívající především v tom, že ji stát zřizuje k uspokojování veřejných zájmů, k čemuž jí ukládá zvláštní povinnosti, vymezuje předmět činnost a garantuje okruh příjmů) se volí s ohledem na úkoly, které Česká televize podle tohoto zákona plní. Její nestátní charakter je konstituován jako důsledek požadavku nezávislosti České televize na státu a jeho orgánech.

Sídlem České televize se stanoví hlavní město České republiky.

Projevem na státu nezávislého postavení České televize je i absence vzájemné odpovědnosti za závazky této právnické osoby a státu.

K § 2

České televizi chápané jako veřejnoprávní subjekt se ukládá povinnost zajistit realizaci občanského práva na informace a svobodu projevu a neorientovat se ve své činnosti jednostranně na určitý, pouze skupinový názor a zájem včetně zájmu státu. Na rozdíl od soukromoprávního sektoru televizního vysílání je Česká televize povinna svým televizním vysíláním plnit všechny jeho funkce současně a na celém území České republiky, což je současně důvodem pro její pojetí jako veřejnoprávní instituce.

K § 3

Rozsahem odpovídajícím šíři úkolů na Českou televizi tímto zákonem kladených se upravují demonstrativním způsobem její oprávnění především v oblasti hlavního předmětu její činnosti, kterým je televizní vysílání. Vytvářejí se rovněž právní předpoklady pro spolupráci se Slovenskou televizí a Československou televizí. České televizi se umožňuje podle aktuálních diváckých potřeb i s ohledem na vlastní ekonomickou situaci zřizovat, popřípadě zrušovat televizní studia. Protože Česká televize převezme v rámci převodu majetku z Československé televize alespoň část jejích archívních fondů, umožňuje se i dalším zájemcům se podílet na jejich využívání.

K § 4

S ohledem na postulovanou nezávislost České televize na státních orgánech je pojata jako samosprávný právní subjekt, co do způsobu konstituování orgánu, kterému přísluší rozhodovat o zásadních otázkách České televize, přímo závislá toliko na předsednictvu zákonodárného sboru České republiky. Osnova předpokládá rozšířit kreační pravomoc předsednictva ČNR o členy Rady České televize a jejího předsedu, který je členem Rady. Kolektivní nejvyšší orgán České televize se předpokládá především s ohledem na možnost nežádoucí koncentrace rozhodovací pravomoci o velmi významném hromadném sdělovacím prostředku v rukách jediné osoby.

S přihlédnutím k mnohosti úkolů, které bude Rada plnit, je členství v Radě pojato jako veřejná funkce, k jejímuž výkonu bude člen Rady dlouhodobě uvolněn.

K § 5

V zájmu nezávislosti České televize se upravuje inkompatibilita se členstvím v orgánech moci zákonodárné a s některými funkcemi v orgánech exekutivních, a to nejen ve orgánech České republiky, nýbrž i v orgánech České a Slovenské Federativní Republiky, popř. Slovenské republiky.

Pro zajištění objektivní a nestranné činnosti České televize a Rady České televize jako koncepčního orgánu, který rozhoduje o zásadních otázkách činnosti České televize se zakazuje, aby člen rady zastával jakékoliv parciální zájmy, které by mohly ohrožovat jeho nestrannost, především v soukromoprávním sektoru televizního vysílání. S ohledem na nebezpečí stranického partikularismu a politizaci Rady se jejím členům zakazuje, aby reprezentovali politické zájmy a přirozeně nesmějí zastupovat ani zájmy obchodní, jejichž prosazováním se zpochybňuje objektivita rozhodování. Půjde především o obchodní zájmy týkající se vlastního vysílání, ale také o zájmy v oblasti výroby technických zařízení pro televizní vysílání atp. Tento veřejný zájem vede k tomu, že předmětný zákaz dopadá nepřímo i na osoby členu Rady blízké.

K § 6

Zákon upravuje zánik členství v Radě tak, aby šlo o funkční orgán způsobilý efektivně jednat a rozhodovat ve věcech náležejících do jeho působnosti. Nepřipouští se proto možnost uvážení, pokud jde o rozhodnutí předsednictva ČNR o odvolání člena Rady, jsou-li k tomu dány zákonem předvídané podmínky.

K § 7

Zásady činnosti Rady, především pravidla jejího jednání a rozhodování upraví statutem orgán, který její členy jmenuje.

K § 8

V ustanovení odstavce 1 se vymezuje působnost a pravomoc Rady. Rada je především koncepčním orgánem České televize, který s ohledem na tuto svou povahu bude rozhodovat zejména o strategických otázkách a nemůže rozhodovat v běžném, operativním řízení provozu České televize, které přísluší generálnímu řediteli.

Do působnosti Rady náležejí jen nejzávažnější rozhodnutí, která se dotýkají celé České televize a vztahují se k delším časovým horizontům.

Upravuje se rovněž finanční zabezpečení činnosti Rady jako orgánu České televize a povinností předkládat České národní radě roční zprávu o činnosti též její další vztah k zákonodárnému sboru České republiky, který je promítnutím zásady odpovědnosti Rady předsednictvu České národní rady.

K § 9

Na rozdíl od Rady České televize je její generální ředitel orgánem oprávněným za Českou televizi jednat navenek jako její na Radě v řízení provozu České televize nezávislý statutární orgán s tím, že ředitel realizuje rozhodnutí Rady. Ředitel vystupuje za Českou televizi v pracovněprávních vztazích, pokud toto své oprávnění nedeleguje na jiné vedoucí pracovníky. Podrobnosti vztahu Rady a ředitele se upraví ve Statutu České televize.

K § 10

Osnova vymezuje finanční zdroje příjmů České televize způsobem odpovídajícím jejímu veřejnoprávnímu charakteru. V souvislosti s úkoly, které České televize ve společnosti plní, se jako jeden z jejích možných finančních zdrojů zakotvuje účelová dotace ze státního rozpočtu s tím, že hlavním zdrojem příjmů budou výnosy z poplatků z televizních přijímačů a příjmy z vlastní podnikatelské činnosti, která nemusí být nutně zaměřena výlučně na oblast televizního vysílání. Dotace ze státního rozpočtu je zdrojem sekundárním, na který z tohoto zákona České televizi nevzniká právní nárok. Účelová dotace může být poskytnuta především na konkrétní projekty televizních programů, např. vzdělávacích atp.

K § 11

Podnikatelská činnost je vedlejším druhem činnosti České televize, který slouží především k zajištění prostředků pro realizaci hlavního předmětu činnosti, jako taková však nesmí ohrozit základní poslání České televize.

K § 12

S ohledem na to, že Česká televize je jediným provozovatelem televizního vysílání ze zákona, navíc s povinností šířit televizní vysílání na celém území České republiky, se jí ukládá povinnost poskytnout vysílací čas potřebný pro zajištění informovanosti obyvatelstva České republiky o skutečnostech pro veřejnost důležitých.

K § 13

Osnova předně deklaruje právní existenci již existujících televizních studií, současně vytváří podmínky pro zřizování dalších, případně pro změny ve stávající jejich struktuře (změna sídla apod.)

Upravuje se rámcovým způsobem postavení televizního studia, které jako součást České televize nemá právní subjektivitu, ředitel studia je však oprávněn jménem České televize jako právnické osoby za ni ve věcech studia jednat. Bližší úprava postavení televizního studia bude obsažena ve Statutu České televize, který současně upraví podrobně organizační strukturu České televize.

K § 14

Osnova vytváří právní předpoklad pro spolupráci mezi Českou televizí a Československou televizí s tím, že roční rozsah spolupráce těchto subjektů bude stanoven příslušnými smlouvami.

K § 15

Vytvářejí se nezbytné personální podmínky pro urychlené konstituování České televize.

V Praze dne 9. října 1991

předseda vlády České republiky

JUDr. Petr Pithart v.r.

ministr kultury České republiky

PhDr. Milan Uhde v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP