ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

424 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

Klubu poslanců ODA v ČNR

na předsedu vlády České republiky

Petra Pitharta,

ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky

Karla Dybu

a

ministra vlády České republiky

Jaroslava Šabatu

ve věci situace v oblasti spojů

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci Klubu poslanců ODA dopisem ze dne 21. listopadu 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na interpelaci Klubu poslanců ODA, která zní:

"V současné době upravuje působnost federace v oblasti spojů článek 20 ústavního zákona o čs. federaci číslo 103/91 Sb. Odstavec d/ stanoví, že federaci patří organizování jednotné soustavy pošt. Odstavec e/ stanoví, že federaci patří organizování a řízení jednotné soustavy telekomunikací. Výkonnou moc svěřuje článek 28b, odst. 2 orgánům republiky. Působnost České republiky upravuje zákon č. 105/91 Sb /kompetenční zákon ČNR/, který v § 3, odst. 5/ stanoví, že MHPR je ústředním orgánem státní správy pro pošty. Kompetence v oblasti telekomunikací MHPR ČR tímto zákonem svěřena není.

K naplnění ustanovení těchto zákonů byla mezi FMS a MHPR ČR podepsána Dohoda o přechodu práv a povinností a to s účinností od 1. května 1991. Podle této Dohody v pravomoci federace zůstává především legislativa, organizování a řízení jednotné soustavy pošt a telekomunikací a emise poštovních známek a cenin, zatímco výkon státní správy, přímé hospodářské řízení státních podniků a vlastní státní podniky spojů přešly do působnosti MHPR ČR včetně tzv. zakladatelských funkcí ve smyslu zákona č. 111/90 o státním podniku. Převodem zakladatelských funkcí se MHPR ČR stalo zodpovědným za zajišťování procesu deetatizace a privatizace a s tím spojené restrukturalizace státních podniků spojů. Na druhé straně, FMS s působností organizovat a řídit jednotnou soustavu telekomunikací je vybaveno veškerými nutnými pravomocemi pro zabezpečení regulačního rámce spojů, jednotné technické a tarifní politiky, zastupování ve vládních mezinárodních orgánech atd.

V zápětí po podepsání této delimitační dohody požaduje federální ministr spojů navrácení zakladatelských funkcí spolu se státními podniky spojů zpět do působnosti federace. Po odmítnutí obou republik federální ministr spojů delimitační Dohodu jednostranně vypovídá.

Poté se stalo rozdělení kompetencí v odvětví spojů předmětem dohody předsedů vlády ČSFR. ČR a SR ze dně 20. srpna 1991. Touto dohodou byl státní podnik Správa radiokomunikací Praha vrácen zpět do působnosti federace. Dále dohoda stanovuje určitou proceduru ve schvalování privatizačních projektů státních podniků spojů federace a republik. Konflikt v kompetencích tato dohoda zcela neodstranila.

Pokud jde o restrukturalizaci sektoru pošt a telekomunikací vůbec a restrukturalizaci samotného státního podniku Správa pošt a telekomunikací Praha zvláště, jsou z úrovně mého ministerstva práce organizovány tak, aby byly splněny termíny pro 2. privatizační vlnu. Podmínkou však je, že dojde k vytvoření regulačního rámce a jeho legislativního zabezpečení jako určitého regulačního systému, jehož součástí budou podmínky demonopolizace a podmínky pro vytváření konkurenčního prostředí. Zatím se v rámci státního podniku Správa pošta a telekomunikací Praha provádí pouze organizační a ekonomické oddělování oboru pošty od oboru telekomunikací /mělo by být zcela dokončeno v polovině roku 1993/, v některé vnitřní organizační změny a v prvé vlně privatizace se v současné době projednávají privatizační projekty na tzv. zabezpečující činnosti /stavební, montážní/ a poštovní novinovou službu.

Vytvoření regulačního systému musí být provedeno z úrovně federace. Již od podepsání delimitační dohody, požadujeme od FMS, aby tyto práce zahájili, neboť existence tohoto systému je bezpodmínečně nutná pro zabezpečování procesu privatizace, za který odpovídá MHPR ČR. Ačkoliv privatizační projekt státního podniku správa pošt a telekomunikací Praha, s. p. má být zpracován ve druhé vlně do konce května roku 1992 je ze strany MHS skutečnost taková, že dodnes nebyla schválena novela zákona o telekomunikacích. Zpracování novely zákona o poště nebylo dosud zahájeno a teprve v současné době FMS připravuje v rámci programu PHARE vypsání výběrového řízení na zpracování studie restrukturalizace a privatizace v telekomunikacích. Snažíme se proto nečekat na aktivitu FMS a žádali jsme zpracování této studie sami. Vypsali jsme u příslušných zahraničních poradenských firem výběrové řízení, které je v současné době vyhodnocováno.

FMS zpracovalo určité návrhy, směřující k restrukturalizaci Správy pošt a telekomunikací Praha, s. p. v současné době, k jejich oficiálnímu projednání ze strany FMS však nedošlo. Vzhledem k tomu, že se množí kuloárové řeči o různých projektech restrukturalizace, aniž by byly oficiálně předloženy, svolal můj náměstek ing. Chrudima na 4. prosince poradu s jediným cílem: vnést jasno do názorů na další postup restrukturalizace. Připomínám jen, že základní koncepce byla schválena ve studii strategie deetatizace a privatizace spojů v České republice, která byla s FMS projednána. Zásady restrukturalizace a privatizace spojů obsažené v této studii byly projednány Hospodářskou radou vlády České republiky.

Jak delimitační Dohoda o přechodu práva a povinností mezi FMS a MHPR ČR ze dne 30. dubna 1991, tak dohoda předsedů vlád ČSFR, ČR a SR ze dne 20. srpna 1991 jsou vcelku dodržovány a vzniklé konflikty jsou řešeny vzájemným jednáním. Příčina vzniku těchto konfliktů je dána dohodnutou možností, kdy v některých případech mohou do řízení jednoho státního podniku Správa pošt a telekomunikací Praha uplatňovat svojí funkci dva zakladatelé. Tento stav bude však zřejmě moci zlepšen až po přesném vymezení nových kompetencí, o kterých v současné době parlamenty a vlády jednají. K delimitační Dohodě není od věci uvést, že z důvodu neustále se měnícího postoje FMS, nebyl FMF dosud převeden delimitovaný objem mzdových a ostatních finančních prostředků na MHPR ČR.

V Praze dne 21. listopadu 1991Karel Dyba, v. r."

V Praze dne 26. listopadu 1991

Dagmar Burešová, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP