Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci
Klubu poslanců ODA dopisem ze dne 21. listopadu 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na
interpelaci Klubu poslanců ODA, která zní:
"V současné době upravuje působnost
federace v oblasti spojů článek 20 ústavního
zákona o čs. federaci číslo 103/91
Sb. Odstavec d/ stanoví, že federaci patří
organizování jednotné soustavy pošt.
Odstavec e/ stanoví, že federaci patří
organizování a řízení jednotné
soustavy telekomunikací. Výkonnou moc svěřuje
článek 28b, odst. 2 orgánům republiky.
Působnost České republiky upravuje zákon
č. 105/91 Sb /kompetenční zákon ČNR/,
který v § 3, odst. 5/ stanoví, že MHPR
je ústředním orgánem státní
správy pro pošty. Kompetence v oblasti telekomunikací
MHPR ČR tímto zákonem svěřena
není.
K naplnění ustanovení těchto zákonů
byla mezi FMS a MHPR ČR podepsána Dohoda o přechodu
práv a povinností a to s účinností
od 1. května 1991. Podle této Dohody v pravomoci
federace zůstává především
legislativa, organizování a řízení
jednotné soustavy pošt a telekomunikací a emise
poštovních známek a cenin, zatímco výkon
státní správy, přímé
hospodářské řízení státních
podniků a vlastní státní podniky spojů
přešly do působnosti MHPR ČR včetně
tzv. zakladatelských funkcí ve smyslu zákona
č. 111/90 o státním podniku. Převodem
zakladatelských funkcí se MHPR ČR stalo zodpovědným
za zajišťování procesu deetatizace a privatizace
a s tím spojené restrukturalizace státních
podniků spojů. Na druhé straně, FMS
s působností organizovat a řídit jednotnou
soustavu telekomunikací je vybaveno veškerými
nutnými pravomocemi pro zabezpečení regulačního
rámce spojů, jednotné technické a
tarifní politiky, zastupování ve vládních
mezinárodních orgánech atd.
V zápětí po podepsání této
delimitační dohody požaduje federální
ministr spojů navrácení zakladatelských
funkcí spolu se státními podniky spojů
zpět do působnosti federace. Po odmítnutí
obou republik federální ministr spojů delimitační
Dohodu jednostranně vypovídá.
Poté se stalo rozdělení kompetencí
v odvětví spojů předmětem dohody
předsedů vlády ČSFR. ČR a SR
ze dně 20. srpna 1991. Touto dohodou byl státní
podnik Správa radiokomunikací Praha vrácen
zpět do působnosti federace. Dále dohoda
stanovuje určitou proceduru ve schvalování
privatizačních projektů státních
podniků spojů federace a republik. Konflikt v kompetencích
tato dohoda zcela neodstranila.
Pokud jde o restrukturalizaci sektoru pošt a telekomunikací
vůbec a restrukturalizaci samotného státního
podniku Správa pošt a telekomunikací Praha
zvláště, jsou z úrovně mého
ministerstva práce organizovány tak, aby byly splněny
termíny pro 2. privatizační vlnu. Podmínkou
však je, že dojde k vytvoření regulačního
rámce a jeho legislativního zabezpečení
jako určitého regulačního systému,
jehož součástí budou podmínky
demonopolizace a podmínky pro vytváření
konkurenčního prostředí. Zatím
se v rámci státního podniku Správa
pošta a telekomunikací Praha provádí
pouze organizační a ekonomické oddělování
oboru pošty od oboru telekomunikací /mělo by
být zcela dokončeno v polovině roku 1993/,
v některé vnitřní organizační
změny a v prvé vlně privatizace se v současné
době projednávají privatizační
projekty na tzv. zabezpečující činnosti
/stavební, montážní/ a poštovní
novinovou službu.
Vytvoření regulačního systému
musí být provedeno z úrovně federace.
Již od podepsání delimitační
dohody, požadujeme od FMS, aby tyto práce zahájili,
neboť existence tohoto systému je bezpodmínečně
nutná pro zabezpečování procesu privatizace,
za který odpovídá MHPR ČR. Ačkoliv
privatizační projekt státního podniku
správa pošt a telekomunikací Praha, s. p. má
být zpracován ve druhé vlně do konce
května roku 1992 je ze strany MHS skutečnost taková,
že dodnes nebyla schválena novela zákona o
telekomunikacích. Zpracování novely zákona
o poště nebylo dosud zahájeno a teprve v současné
době FMS připravuje v rámci programu PHARE
vypsání výběrového řízení
na zpracování studie restrukturalizace a privatizace
v telekomunikacích. Snažíme se proto nečekat
na aktivitu FMS a žádali jsme zpracování
této studie sami. Vypsali jsme u příslušných
zahraničních poradenských firem výběrové
řízení, které je v současné
době vyhodnocováno.
FMS zpracovalo určité návrhy, směřující
k restrukturalizaci Správy pošt a telekomunikací
Praha, s. p. v současné době, k jejich oficiálnímu
projednání ze strany FMS však nedošlo.
Vzhledem k tomu, že se množí kuloárové
řeči o různých projektech restrukturalizace,
aniž by byly oficiálně předloženy,
svolal můj náměstek ing. Chrudima na 4. prosince
poradu s jediným cílem: vnést jasno do názorů
na další postup restrukturalizace. Připomínám
jen, že základní koncepce byla schválena
ve studii strategie deetatizace a privatizace spojů v České
republice, která byla s FMS projednána. Zásady
restrukturalizace a privatizace spojů obsažené
v této studii byly projednány Hospodářskou
radou vlády České republiky.
Jak delimitační Dohoda o přechodu práva
a povinností mezi FMS a MHPR ČR ze dne 30. dubna
1991, tak dohoda předsedů vlád ČSFR,
ČR a SR ze dne 20. srpna 1991 jsou vcelku dodržovány
a vzniklé konflikty jsou řešeny vzájemným
jednáním. Příčina vzniku těchto
konfliktů je dána dohodnutou možností,
kdy v některých případech mohou do
řízení jednoho státního podniku
Správa pošt a telekomunikací Praha uplatňovat
svojí funkci dva zakladatelé. Tento stav bude však
zřejmě moci zlepšen až po přesném
vymezení nových kompetencí, o kterých
v současné době parlamenty a vlády
jednají. K delimitační Dohodě není
od věci uvést, že z důvodu neustále
se měnícího postoje FMS, nebyl FMF dosud
převeden delimitovaný objem mzdových a ostatních
finančních prostředků na MHPR ČR.
V Praze dne 21. listopadu 1991 | Karel Dyba, v. r." |