Česká národní rada

VI. volební období

425

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne č.

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 231/1991 Sb.,

o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích, se mění a doplňuje takto:

1. § 17 se doplňuje odstavcem, který zní:

"(4) Kupní cena nebo náhrada podle odstavce 1 je příjmem státního rozpočtu České republiky."

2. § 18 zní:

"§ 18

(1) Právo České republiky na vydání věci [Článek 4 odstavec 4 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů. § 34 zákona č. 87/1991 Sb.] uplatňuje proti povinné osobě okresní úřad, v jehož územním obvodu se věc nachází.

(2) Působnost okresních úřadů podle tohoto zákona vykonávají v hlavním městě Praze obvodní úřady [§ 3 odst. 3 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích. § 22 odst. 2 písm. a) zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.]. Obvody obvodních úřadů v hlavním městě Praze se pro účely tohoto zákona shodují s obvody obvodních národních výborů ke dni nabytí účinnosti zákona České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze."

3. Za § 18 se vkládají § 18a až 18c, které znějí:

"§ 18a

S věcí vydanou České republice se naloží podle zvláštních předpisů. [Vyhláška č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního majetku Vyhláška č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem, ve znění pozdějších předpisů.]

§ 18b

(1) Výtěžek z prodeje věcí, které Česká republika nabyla do svého vlastnictví (§ 18), je příjmem státního rozpočtu České republiky.

(2) Obvodní úřady v hlavním městě Praze odvedou do státního rozpočtu 80 % výtěžku z prodeje věcí. Zbývajících 20 % výtěžku je příjmem jejich rozpočtu.

§ 18c

Vypořádal-li stát za vydávanou věc pohledávku peněžního ústavu [§ 10 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb.], postupuje se podle § 17."

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Návrh zákona zpracovalo ministerstvo financí na základě usnesení vlády č. 258 ze dne 22. července 1991.

Dnem 1. června 1991 nabyl účinnosti zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích č. 231/1991 Sb.

Tento zákon předpokládá, že postup při uplatňování nároků státu, jenž vstoupil do majetkových práv oprávněných osob, které vyplývají ze zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, stanoví vláda České republiky svým nařízením (§ 18).

Podle § 34 zákona č. 87/1991 Sb., není-li oprávněné osoby nebo neuplatní-li žádná z oprávněných osob nárok na vydání věci ve lhůtě stanovené v § 5 odst. 2, stává se oprávněnou osobou stát, který uplatní toto své právo nejpozději do 18 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona. Postup při uplatnění nároku státu stanoví zvláštním předpisem příslušné orgány republik.

Usnesení vlády č. 116 ze dne 11. dubna 1991 (bod II/2) uložilo ministru financí, aby vládě do 30. června 1991 předložil návrh nařízení vlády o postupu při uplatňování nároků státu podle § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích.

Připomínkové řízení k návrhu tohoto právního předpisu ukázalo, že navrhovaná právní úprava je vzhledem k právnímu postavení obvodních úřadů v městských částech hlavního města Prahy neschůdná.

Obvodní úřady mohou vykonávat státní správu jen v rozsahu stanoveném zvláštními zákony (§ 21 odst. 1 zákona ČNR č. 367/1991 Sb., o obcích).

Z tohoto důvodu se navrhuje novelizace zákona ČNR č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích. Navrhovaná úprava předpokládá, že postup státu při uplatnění majetkového nároku státu podle § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích upraví přímo zákon České národní rady.

V souvislosti s touto změnou dosavadní právní úpravy se navrhuje výslovně v zákonu ČNR vyjádřit, že působnost okresních úřadů podle zákona ČNR č. 231/1991 Sb. vykonávají v hlavním městě Praze obvodní úřady v městských částech.

Z hlediska čl. 4 odst. 4 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů je majetek nabytý státem podle § 34 zákona č. 87/1991 Sb. ve vlastnictví příslušné republiky. Výtěžek z prodeje takového majetku je příjmem státního rozpočtu příslušné republiky.

Výnos z prodeje věcí nabytých státem znamená příjem do státního rozpočtu České republiky. Rozsah tohoto příjmu nelze předem určit.

Postup podle § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích bude administrativně velmi náročný. V podstatě znamená, že okresní úřady by měly postupně prověřit větší část realizačních spisů, které byly založeny v rozhodném období. Poněvadž tento majetek převedly bývalé okresní národní výbory (v hl. městě Praze obvodní národní výbory) v rámci výkonu prozatímní správy národního majetku na jiné subjekty (u nemovitostí se jednalo především o podniky bytového hospodářství a na národní výbory základního stupně), bude nutné prošetřit dispozice s národním majetkem ze strany těchto nabyvatelů.

Ministerstvo financí předpokládá, že se jedná o statisíce případů (teprve prostudováním spisu lze zjistit, jaký majetek stát nabyl, na základě jaké právní skutečnosti a jak s ním bylo naloženo). Mnohé realizační spisy (zejména z konce čtyřicátých let a z první poloviny padesátých let) již nejsou k dispozici, popř. jsou značně znehodnoceny nevhodnou archivací.

Lze předpokládat, že tato administrativní náročnost povede ke zvýšení počtu pracovníků okresních (v hlavním městě Praze obvodních) úřadů.

Návrh zákona ČNR se však nevztahuje na případy uvedené v § 23a zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů.

II. Zvláštní část

K § 17 odst. 4

Dosavadní § 17 se doplňuje odstavcem 4, který určuje rozpočtové určení vrácené kupní ceny nebo náhrady oprávněnou osobou (§ 10 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb.).

Návrh předpokládá, že se jedná o příjem státního rozpočtu České republiky.

K § 18

Návrh předpokládá, že k uplatňování majetkových práv státu podle § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích by byl příslušný okresní úřad, v jehož územním obvodu se majetek nachází.

Zákon ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, nedefinuje Magistrátní úřad hlavního města Prahy jako okresní úřad (tedy jako orgán státní správy České republiky). Vzhledem k této skutečnosti návrh předpokládá, že v hlavním městě Praze by působnost podle tohoto zákona vykonávaly obvodní úřady.

Do vlastnictví obcí by přešly rovněž věci z vlastnictví České republiky, k jejichž vydání neuplatní svoje nároky oprávněné osoby (§ 4 odst. 2 zákona ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí). Ani na tento majetek by se tedy § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích nevztahoval.

K § 18a a 18b

Návrh předpokládá, že se státem nabytým majetkem (to je s věcmi, které byly státu - České republice - na základě § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích vydány) by bylo naloženo podle předpisů o prozatímní správě národního majetku (to je podle vyhlášky č. 61/1986 Sb.).

Institut tzv. prozatímní správy národního majetku je upraven rámcově v §. 65 odst. 3 hospodářského zákoníku.

Vztahuje se na národní majetek

- u něhož při jeho nabytí státem není patrno, která státní organizace jej má spravovat,

- nebo o němž se zjistí, že není ve správě žádné státní organizace.

Vyhláška č. 61/1986 Sb. zakládá povinnost takový majetek zjistit, sepsat a předepsaným způsobem realizovat (to je převést na jiné subjekty).

Pokud tato vyhláška nestanoví jinak, platí pro prozatímní správu národního majetku předpisy o hospodaření s národním majetkem (vyhl. č. 119/1988 Sb.).

Výtěžek z prodeje odvede okresní úřad do státního rozpočtu České republiky. Obvodní úřady v hl. m. Praze by do státního rozpočtu odvedly 80% výtěžku. Zbývajících 20% by bylo příjmem městských částí. Ministerstvo financí přitom vychází z § 21 odst. 3 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích. Podle tohoto ustanovení zvláštní zákon stanoví způsob náhrady nákladů, které obcím vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené působnosti.

Tímto způsobem by se tedy obvodním úřadům v hlavním městě Praze nahradily náklady, které jim vzniknou v souvislosti s výkonem agendy mimosoudních rehabilitací. Proti tomuto způsobu náhrady neměl ani Magistrátní úřad hl. m. Prahy ani žádný z obvodních úřadů v hl. m. Praze žádné námitky.

K § 18c

Na základě došlých připomínek a podle vlastních poznatků se dosavadní právní úprava doplňuje rovněž postupem v případech, kdy oprávněná osoba je povinna uhradit státu pohledávku peněžního ústavu (§ 10 odst. 2 zákona). Vzhledem k povaze věci se navrhuje, aby právní úprava byla stejná jako při úhradě kupní ceny nebo náhrady - § 17 zákona ČNR č. 231/1991 Sb.

V Praze dne 11. září 1991

Petr PITHART v. r.

Předseda vlády České republiky

Karel ŠPAČEK v. r.

Ministr financí České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP