Tento list připojte laskavě ke "Zprávě
vlády o finančním hospodaření
České republiky za první až třetí
čtvrtletí a návrh na řešení
vybraných Problémů ve státním
rozpočtu České republiky v závěru
roku 1991" předložené ministerstvem financí
ČR pod čj. 111/51 207/1991.
Ministerstvo financí ČR
Čj.: 111/51 207/1991
Obsah:
Návrh na řešení vybraných
problémů ve státním rozpočtu
ČR v závěru roku 1991
Předkládá: | JUDr. Petr Pithart |
předseda vlády ČR |
Vypracoval: | Ing. Karel Špaček |
ministr financí ČR |
I. Úvod
Zákonem České národní rady
č. 313 z července t. r. byla Provedena úprava
státního rozpočtu České republiky
na rok 1991, která spočívala ve změně
rozpočtového určení daně ze
mzdy, odvodu z objemu mezd a zemědělské daně
z objemu mezd a odměn. Podíly na těchto daních
byly převedeny z místních rozpočtů
do státního rozpočtu ČR a nahrazeny
neúčelovou dotací.
Mimoto byly provedeny věcné úpravy státního
rozpočtu, schválené usnesením vlády
ČR ze dne 14. června 1991 č. 200.
Úpravy se týkaly příjmové i
výdajové stránky státního rozpočtu
a jejich úhrnný rozsah znamenal zvýšení
objemu rozpočtu o 14 mld Kčs.
Smyslem provedených úprav bylo reagovat v oblasti
rozpočtového hospodaření na tendence
v ekonomickém a sociálním rozvoji v Počátečních
měsících roku a promítnout jejich
vliv do příslušných oblastí státního
rozpočtu. Rozpočtovými opatřeními
byly řešeny především zvýšené
dopady inflačního vývoje, a to Převážně
v rozhodujících odvětvích společenských
služeb a činností pro obyvatelstvo.
Při návrhu věcných úprav státního
rozpočtu se vycházelo z toho, že v ekonomickém
a sociálním rozvoji v dalších měsících
roku a v kvantifikaci konkrétních dopadů
transformace ekonomiky existují značná rizika
a že nelze všechny vlivy jednoznačně a
s potřebnou přesností postihnout.
Proto vláda dne 23. října 1991 znovu projednala
výsledky rozpočtového hospodaření
za tři čtvrtiny roku. Konstatovala, že rozpočtové
hospodaření je v celku vyrovnané, přičemž
vsak existuje řada nedořešených problémů.
Vytipovala tyto hlavní problémy a předkládá
České národní radě návrh
na jejich rozpočtové zabezpečení.
II. Souhrnné výsledky rozpočtového
hospodaření v období měsíce
ledna až září 1991
1. Dopady ekonomické reformy, vliv rozhodujících
faktorů vyplývajících z tržní
podstaty transformace, jakož i základní tendence
ve vývoji vnitřní a vnější
ekonomiky se projevily v příjmech i výdajích
státního rozpočtu.
Plnění státního rozpočtu je
charakterizováno nerovnoměrným průběhem.
To se odráží zejména ve vývoji
salda státního rozpočtu.
Zatímco v 1. pololetí se výrazně projevovala
tendence ke zvyšování přebytku státního
rozpočtu (k 30. 6. kulminoval ve výši cca 5,5
mld Kčs), došlo v průběhu třetího
čtvrtletí ke zhoršení rozpočtového
hospodaření, které se odrazilo v převaze
výdajů nad příjmy (k 31. srpnu ve
výši 2,4 mld Kčs, k 30. září
ve výši 0,16 mld Kčs).
Uvedený vývoj ovlivnila příjmová
i výdajová stránka státního
rozpočtu.
v mld Kčs
UKAZATEL | Upravený rozpočet | SKUTEČNOST K 31. 3. 91 | Skutečnost k 30. 6. 91 | SKUTEČNOST k 30. 9. 91 |
Příjmy celkem | 241.02 | 52.56 | 114.82 | 169.18 |
Výdaje celkem | 239.92 | 51.44 | 109.35 | 169.34 |
rozdíl příjmů a výdajů | 1.10 | 1.12 | 5.47 | - 0.16 |
Státní příjmy v období do 30.
června vykazovaly vzestupnou tendenci, ve třetím
čtvrtletí se však začalo projevovat
v jejich plnění zhoršování. Vývoj
v září, který zlepšil výsledek
rozpočtu o cca 2,2 mld Kčs, byl způsoben
zejména časovým posunem při poskytování
dotací místním rozpočtům.
Naopak výdaje se vyznačovaly obráceným
vývojem, charakterizovaným zvýšeným
tempem v průběhu třetího čtvrtletí.
2. Vývoj podílu rozpočtu České
republiky na společných příjmech
je k 30. září 1991 charakterizován
těmito údaji:
v mld Kčs
Příjmy | upravený rozpočet | skuteč. k 30. 9. | alikvotní podíl | rozdíl proti alikvotě |
Podíl na společných příjmech celkem | 108.67 | 77.66 | 81.49 | - 3.83 |
v tom: - daň z obratu | 57.82 | 36.70 | 43.36 | - 6.66 |
- odvody a daně ze zisku | 50.85 | 40.96 | 38.13 | 2.83 |
a) Daň z obratu
Na rozdíl od rozpočtových předpokladů
vykazuje dan z obratu podstatně nižší
plnění proti alikvotě o 6,7 mld Kčs.
Na tvorbu této daně spotřebního charakteru
působil především pokles reálných
příjmů obyvatelstva a tím i snížení
poptávky po zboží dlouhodobé spotřeby.
Provedené postupné snížení některých
sazeb daně z obratu nepřineslo prozatím žádoucí
oživení poptávky.
b) Odvody a daně ze zisku
Dynamika tvorby zisku byla v prvním pololetí výrazně
ovlivněna jednorázovými a neopakovatelnými
vlivy souvisejícími s počátkem transformace
ekonomiky a s adaptací podnikatelských subjektů
a obyvatelstva na změněné podmínky.
V tomto směru lze zejména uvést liberalizaci
cen, devalvaci čs. koruny, přecenění
výrobních a obchodních zásob na novou
cenovou úroveň. Odvody a daně ze zisku měly
rozhodující podíl na vyšší
tvorbě zdrojů v první polovině roku
(nejvyššího měsíčního
objemu bylo dosaženo v dubnu). Postupně na vývoj
těchto příjmů však působily
retardační faktory, zejména výrobní
a odbytové potíže a s tím spojené
zhoršení finanční situace podniků.
3. Vývoj v hlavních položkách vlastních
příjmů státního rozpočtu
České republiky je k 30. 9. 1991 následující:
v mld Kčs
Příjmy | upravený rozpočet | skuteč. k 30. 9. | alikvotní poíl | rozdíl proti alikvotě |
1 | 2 | 3 | 4 | |
Vlastní příjmy celkem | 125.90 | 84.15 | 94.42 | - 10.29 |
v tom: | ||||
- odbod z objemu mezd | 61.73 | 42.39 | 46.30 | - 3.91 |
- daň ze mzdy | 41.38 | 29.44 | 31.03 | - 1.61 |
- důchodová daň | 1.60 | 1.87 | 1.20 | 0.67 |
- zemědělská daň | 11.84 | 5.04 | 8.88 | - 3.84 |
- ostatní | 9.35 | 5.41 | 7.01 | - 1.60 |
a) Odvod z objemu mezd a daň ze mzdy
Základní příčinou neplnění
těchto příjmů je pokles výkonnosti
ekonomiky, který se projevil růstem nezaměstnanosti.
Nízká dynamika odvodu z objemu mezd a daně
ze mzdy je navíc zásadně ovlivněna
vznikem a rozvojem soukromého sektoru (výpadek
příjmů vázaných na mzdy, přechod
pracovníků do kategorie soukromých podnikatelů,
podléhajících dani z příjmu
obyvatelstva). Negativně a ekonomicky neracionálně
působí i systém, spočívající
v činnosti soukromých podnikatelů pro podniky
na základě smluv uzavíraných mimo
zaměstnanecký poměr.
b) Důchodová daň
Překročení výnosu této daně
bylo ovlivněno v rozhodující míře
vznikem nových podnikatelských subjektů,
a to zejména společných podniků se
zahraniční majetkovou účastí.
c) Zemědělská daň družstevních
organizací
Proti alikvotě se projevuje nižší plnění
o 3,8 mld Kčs, které bylo způsobeno zejména
nižším inkasem daně z objemu mezd a odměn
a neplněním daně z pozemků.
Příčiny nižšího výnosu
daně z objemu mezd a odměn jsou obdobné jako
u podniků, tj. pokles zaměstnanosti a snížení
objemu mzdových prostředků.
4. Vývoj výdajů státního
rozpočtu
Z průběhu čerpání výdajů
za tři čtvrtiny roku vyplývá, že
i přes zvýšené tlaky na rozpočtové
prostředky se podařilo usměrňovat
výdajovou stránku v žádoucích
proporcích. V tomto směru svoji úlohu sehrálo
rovněž uplatňování přiměřených
regulačních opatření.
v mld Kčs
Výdaje | upravený rozpočet | skuteč. k 30. 9. | alikvotní podíl | rozdíl proti alikvotě |
1 | 2 | 3 | 4 | |
Výdaje celkem | 239.92 | 169.34 | 179.94 | - 10.60 |
v tom: | ||||
- dotace podnikům vč. zeměd. družstev | 15.55 | 10.31 | 11.66 | - 1.35 |
- výdaje ROPO | ||||
investiční | 9.48 | 5.16 | 7.11 | - 1.95 |
neinvestiční | 144.73 | 103.43 | 108.55 | - 5.12 |
z toho: | ||||
výdaje na soc. zab. | 71.63 | 60.67 | 53.72 | 6.95 |
výdaje na nezaměst. | 5.80 | 3.11 | 4.35 | - 1.24 |
- dotace místním rozp. | 70.16 | 50.44 | 52.62 | - 2.18 |
a) Dotace podnikům
Úspora dotací k 30. 9. se koncentruje do oblasti
agrokomplexu. Nižší čerpání
bylo ovlivněno zejména dosavadní neúplnou
vyjasněností agrární politiky a s
tím souvisejícím pomalejším procesem
transformace zemědělských podniků.
V případě fondu tržní regulace
byly úspory ovlivněny postupným uvolňováním
prostředků tohoto fondu ze státního
rozpočtu.
b) Výdaje rozpočtových a příspěvkových
organizací
Nejvyšší nárůst zaznamenaly výdaje
na sociální zabezpečení (k 30.
9. plnění na 84,7%). Vyšší čerpání
těchto výdajů bylo způsobeno zejména
valorizací důchodů. Na překročení
objemu výdajů se podílel rovněž
zvýšený vývoj nemocnosti (5,5% proti
obvyklým 4,5%) a dále vyšší čerpání
rodičovského příspěvku.
Naopak menší nároky na rozpočtové
zdroje se projevily ve výdajích na investice rozpočtových
a příspěvkových organizací
(k 30. 9. činí 54,4%), a to v důsledku časového
nesouladu mezi věcným plněním a fakturací
a dále rezervováním prostředků
na akce, jejichž věcné plnění
se přenáší do 2. pololetí.
Nižší čerpání se projevilo
obdobně u ostatních neinvestičních
výdajů, kde dosavadní tendence ovlivňovala
zejména regulace rozpouštění rezerv
obsažených v kapitole Všeobecná pokladní
správa. Jde o přechodné úspory, kde
zvýšené nároky na použití
těchto rezerv lze očekávat v průběhu
čtvrtého čtvrtletí.
c) Dotace místním rozpočtům
Dotace poskytnuté do rozpočtů okresních
úřadů ve výši 50,44 mld Kčs
byly proti alikvotní části ročního
rozpočtu nižší o 2,18 mld Kčs.
Vzhledem k tomu, že postupně dochází
ke zlepšení situace v místních rozpočtech
(k 30. 9. vykazují místní rozpočty
v úhrnu přebytek ve výši 6,7 mld Kčs,
problémem však je nerovnoměrné rozdělení
podle místa okresů), přistoupilo ministerstvo
financí k časově regulovanému poskytování
záloh dotací v závislosti na tvorbě
vlastních příjmů místních
rozpočtů.
III. Předpoklady vývoje rozpočtového
hospodaření do konce roku 1991
1. Rozpočtové hospodaření ve zbývajících
měsících roku bude odvislé od dalšího
průběhu ekonomické reformy a jejích
dopadů do finanční a rozpočtové
oblasti. V tomto směru bude působit řada
pozitivních a negativních vlivů s různou
intenzitou.
Prognóza vývoje rozpočtového hospodaření
předpokládá, že z pozitivních
faktorů se projeví především:
- zpomalení tempa hospodářského poklesu,
- přínosy přijatých opatření
k oživení ekonomiky (snížení úrokových
sazeb, oddlužení části podnikové
sféry apod.),
- oživení trhu v předvánočním
období,
- přínosy zapojení zahraničních
subjektů (zahraniční banky, podniky se zahraniční
majetkovou účastí) do ekonomiky,
- rozšiřování působnosti nově
vznikajících podnikatelských subjektů
v důsledku privatizace.
Naproti tomu je nutno počítat s negativně
působícími vlivy, jako jsou zejména:
- tradičně vyšší tlak na výdaje
koncem roku,
- nezbytnost provedení některých opatření,
která nebyla zatím řešena,
- tlak na valorizaci věcných a zejména mzdových
výdajů v rozpočtové sféře
v důsledku provedených úprav cen,
- důsledky pokračující hospodářské
stagnace (nezaměstnanost, pokles finančních
zdrojů podniků).
2. K 30. září 1991 je státní
rozpočet v podstatě vyrovnaný. Přesto
však po celkovém zhodnocení očekáváme,
že bude velmi obtížné vyrovnanost rozpočtu
do konce roku udržet. Možný schodek rozpočtu
odhadujeme v rozmezí od 0 do 7 mld Kčs a bude
vyplývat především z rizika neplnění
příjmů. Zvýšená nejistota
je spojena s prognózou vývoje daně z obratu.
Z protichůdně působících vlivů
(zvýšení poptávky po zboží
před vánočními svátky a valorizace
mezd na straně jedné a růst nezaměstnanosti
na straně druhé) nelze vyloučit, že
bude převažovat vliv nezaměstnanosti a s ním
spojený pokles kupní síly obyvatelstva, který
se promítne v propadu inkasa daně z obratu.
U ostatních odvodů a daní předpokládáme
vývoj v zásadě na úrovni upraveného
rozpočtu, resp. je možno počítat s tím,
že dílčí propad u odvodu z objemu mezd
a daně ze mzdy bude zhruba vyrovnán zvýšeným
inkasem odvodů a daní ze zisku.
3. V oblasti výdajů schválila vláda
ve své pravomoci některá rozpočtová
opatření k zajištění naléhavých
finančních potřeb ve výdajích
rozpočtových organizací, která jsou
kryta rezervami, resp. úsporami v jiných oblastech
výdajů státního rozpočtu.
a) V návaznosti na usnesení České
národní rady č. 187 ze dne 19. června
1991 ke zprávě ministra vnitra ČR o bezpečnostní
situaci v České republice uvolnila vláda
0,4 mld Kčs na posílení výdajů
na bezpečnost. Zvýšení prostředků
bude kompenzováno úsporou výdajů v
jiných položkách, zejména v kapitole
Všeobecná pokladní správa (celkový
předpoklad úspor v této kapitole v dílčích
položkách činí v úhrnu 1,5 mld
Kčs).
b) Usnesením vlády ze dne 23. 10. 1991 bylo schváleno
zvýšení výdajů na zdravotnictví
ve výši 1 mld Kčs. Zdrojem krytí byly
dosud nečerpané prostředky účelové
rezervy na léky a ostatní zdravotnický materiál.
c) Prognóza výdajů signalizuje, že budou
překročeny sociální dávky,
zejména důchodového a nemocenského
pojištění a rodičovského příspěvku
o 9,6 mld Kčs.
Předpokládá se, že uvedené zvýšení
bude možno pokrýt v zásadě v rámci
rezervy na valorizaci důchodů a nevyčerpaných
prostředků rezervy na nezaměstnanost.
Významné posílení rozpočtových
zdrojů by mělo přinést dořešení
problematiky volných zdrojů Tranzitního plynovodu.
Jedná se konkrétně o prostředky, které
zůstávají k dispozici podniku po splnění
odvodových povinností a přídělu
fondům (3,8 mld Kčs). Tuto část tranzitního
poplatku placeného Sovětským svazem za dodávky
plynu do západních zemí navrhujeme rozdělit
mezi republiky v Poměru 1:1, tj. 1,9 mld Kčs pro
Českou republiku a 1,9 mld pro Slovenskou republiku. Uvedené
prostředky by představovaly zvýšení
státních příjmů nad rozpočtový
záměr. Odvod prostředků z Tranzitního
plynovodu do státního rozpočtu je však
nutno legislativně dořešit.
4. Rozpočtové problémy, které vláda
navrhuje bezprostředně řešit
Ve státním rozpočtu ČR zůstává
nedořešena závažná problematika
valorizace výdajů rozpočtových a příspěvkových
organizací.
První etapa valorizace z června t.r. reagovala na
inflační vývoj jen částečně.
Prognóza vývoje rozpočtového hospodaření
do konce roku zejména v oblasti tvorby zdrojů však
neumožňuje potvrdit původní předpoklad
uskutečnění další etapy valorizace,
která by transformační dopady ve sféře
rozpočtových organizací dořešila
v plné výši.
I když celková rozpočtová vyrovnanost
za rok 1991 není spolehlivě zabezpečena,
považuje vláda za nutné řešit
některé naléhavé problémy,
které by mohly ohrozit plnění základních
úkolů na úseku společenské
spotřeby většinou zaručených
zákony.
Kromě posílení prostředků na
věcné výdaje ve zdravotnictví, školství,
sociálním zabezpečení a kultuře
návrh předpokládá další
částečnou valorizaci mezd v převážné
většině rozpočtových a příspěvkových
organizací.
a) Valorizace věcných výdajů
Zdravotnictví
Na vyrovnání cenového růstu v hlavních
položkách věcných výdajů
navrhuje vláda kromě již uvolněné
1 mld Kčs provést další posílení
rozpočtu odvětví zdravotnictví o 1,35
mld Kčs.
Těmito opatřeními by měly být
potřeby zdravotnictví řešeny v uspokojivé
úrovni.
Školství
Vláda navrhuje zvýšit věcné
výdaje pro odvětví školství o
1,15 mld Kčs.
Zvýšení výdajů by mělo
být postačující k zabezpečení
provozu škol a školských zařízení
při uplatnění přiměřených
úsporných opatření.
Sociální zabezpečení
Na zajištění provozu ústavů sociální
péče, zejména k úhradě zvýšených
výdajů v důsledku nárůstu cen
energie, materiálu a služeb, se navrhuje posílit
prostředky tohoto odvětví o 0,2 mld Kčs.
Kultura
Na věcnou valorizaci sociálního charakteru
v odvětví kultury v zařízeních
České katolické charity se navrhuje zvýšit
objem prostředků na věcné výdaje
o částku 17 mil. Kčs.
b) Valorizace mezd
V první etapě valorizace byly posíleny mzdové
prostředky rozpočtových a příspěvkových
organizacích v celoročním objemu v průměru
o 9%. Současnou úpravou státního rozpočtu
se navrhuje další valorizace ve výši cca
2,4%. Toto zvýšení alespoň z části
pokrývá závazky z Generální
dohody.
Vzhledem k tomu, že ve výrobní sféře
podle předpokladu dosáhne mzdový nárůst
zhruba 15%, je nezbytné zmírnit mzdové zaostávání
v nevýrobních organizacích.
K posílení mzdových prostředků
vláda proto navrhuje vyčlenit cca 889 mil. Kčs.
Z této částky je určeno pro odvětví
zdravotnictví | 250 mil. Kčs |
školství | 347 mil. Kčs |
kultura | 87 mil. Kčs |
sociální zabezpečení | 35 mil. Kčs |
ostatní odvětví | 170 mil. Kčs. |
Do této valorizace nejsou zahrnuti pracovníci ústředních
orgánů státní správy, kde se
předpokládá, že obdobnou valorizaci
lze provést na vrub úspor z nenaplněných
stavů pracovníků a z úspor ostatních
neinvestičních výdajů.
Valorizace se dále netýká soudců,
soudních čekatelů, notářů,
prokurátorů, vyšetřovatelů prokuratury
a právních čekatelů, pro které
byla platová úprava schválena k 15. 10. 1991,
respektive k 1. 11. 1991 a rozpočtově již zajištěna.
Valorizace se rovněž nevztahuje na příslušníky
policie, u nichž byly dílčí úpravy
služebních příjmů kryty z účelové
rezervy státního rozpočtu České
republiky, určené na nárůst početních
stavů.
Zvýšení mzdových prostředků
se týká zhruba 788 tis. pracovníků
a v příslušných odvětvích
představuje částku cca 1.100,- Kčs
v průměru na 1 pracovníka.
Konkrétní způsob rozdělení
a využití těchto prostředků určí
příslušné resorty a okresní úřady,
přičemž se předpokládá
žádoucí diferenciace v souladu s pracovním
hodnocením a celkovou výkonností jednotlivých
pracovníků.
5. Další požadavky na státní
rozpočet, které není možno řešit
V průběhu roku předložily resorty a
okresní úřady další požadavky
na státní rozpočet, které však
v důsledku zvýšeného napětí
mezi příjmy a výdaji státního
rozpočtu není možno v letošním
roce rozpočtově zabezpečit.
Jedná se zejména o
- úhradu ztrát podniků bytového
hospodářství z dodávek tepla a
teplé vody ve výši 1,0 mld Kčs. Tato
ztráta vzniká tím, že nejsou podnikům
uhrazovány tzv. ostatní náklady, které
nejsou zahrnuty v ceně tepla,
- úhradu zvýšených nákladů
městské hromadné dopravy v částce
0,7 mld Kčs ve velkých městských aglomeracích
a zejména v Praze.
Tyto požadavky nelze řešit v důsledku
nedostatku zdrojů ve státním rozpočtu.
Rozpočty měst a obcí dosahují zatím
v souhrnu přebytku hospodaření, který
je nutno v maximální míře na tyto
účely použít.
Další požadavky v závěru roku bude
nezbytné odmítat. Je možno řešit
pouze havarijní případy menšího
rozsahu, které neohrozí výsledky rozpočtového
hospodaření.
Závěr
1. Navržené úpravy rozpočtu České
republiky na rok 1991 zachovávají jeho restriktivní
charakter. Vzhledem k celkovému objemu státního
rozpočtu ČR ve výši 241 mld Kčs,
představuje zvýšení výdajů
1,5%.
2. Výsledek rozpočtového hospodaření
za celý rok není možno zatím jednoznačně
určit. Lze spíše očekávat, a
to i přes příznivější
vývoj v měsíci září,
tendence ke schodkovosti.
3. I za situace, kdy nelze vyloučit určitou míru
nejistoty v prognózách výsledků rozpočtového
hospodaření ke konci roku, je nutno rozpočtově
řešit naléhavé potřeby v
hlavních odvětvích společenské
spotřeby, jmenovitě ve zdravotnictví, školství,
sociálním zabezpečení a kultuře.
Zvýšené výdaje by měly zabezpečit
chod rozhodujících odvětví společenské
spotřeby do konce roku.
4. Celkovou strategii finalizace rozpočtového hospodaření
za rok 1991 v zájmu zajištění jednotného
postupu bude nezbytné koordinovat v rámci všech
tří rozpočtů.
S ohledem na výsledky rozpočtu federace (k 30. 9.
+ 14 mld Kčs) bude nutno zvažovat účast
federálního rozpočtu na krytí případných
schodků rozpočtů republik (státní
rozpočet Slovenské republiky vykazuje k 30. 9. schodek
ve výši 1,15 mld Kčs).
5. Jako možnou alternativu navrhujeme v souladu se zákonem
o rozpočtových pravidlech připravit v působnosti
ministerstva financí a SBČS návrh na řešení
případného schodku státního
rozpočtu formou emise státních cenných
papírů - státních pokladních
směnek. Po zhodnocení výsledků rozpočtového
hospodaření v návaznosti na přijaté
závěry k uzavírání ročních
rozpočtů v rámci ČSFR navrhne vláda
konkrétní způsob řešení
ve státním závěrečném
účtu České republiky.
6. Navrhovaná opatření se mají uskutečnit
za situace, kdy není spolehlivě zajištěna
vyrovnanost státního rozpočtu České
republiky. Proto vláda považuje za nezbytné
požádat Českou národní radu
o souhlas s navrženým postupem a v souvislosti s tím
o příslušnou změnu zákona o státním
rozpočtu České republiky na rok 1991.