Zásada č. 1
Nestátním zdravotnickým zařízením
(dále jen "nestátní zařízení")
se rozumí zdravotnické zařízení,
které je ve vlastnictví jiného subjektu než
státu. Nestátním zařízením
se pro účely tohoto zákona rozumí
i zdravotnické zařízení ve vlastnictví
státu, v němž je zdravotní péče
poskytována na základě smlouvy o nájmu.
V nestátních zdravotnických zařízeních
lze poskytovat zdravotní péči poradenskou,
diagnostickou, preventivní, léčebnou včetně
poskytování léků a zdravotnických
potřeb, lázeňskou, rehabilitační
a ošetřovatelskou.
Zdravotní péči jsou v nestátním
zařízení oprávněni poskytovat
v rozsahu a způsobem odpovídajícím
jejich odborné způsobilosti lékaři,
farmaceuti, kliničtí psychologové, Zdravotničtí
pracovníci s jiným vysokoškolským vzděláním,
střední, nižší a pomocní
zdravotničtí pracovníci a dentisté.
Odůvodnění: V souladu s novým systémem
zdravotní péče, schváleným
usnesením vlády České republiky č.
339/1990, který počítá s odstraněním
státního monopolu při poskytování
zdravotní péče, se rozšiřuje
možnost poskytovat tuto péči v nestátních
zdravotnických zařízeních (např.
soukromých, církevních, družstevních
apod.). Zdravotnickým zařízením se
v souladu s připravovaným zákonem ČNR
o zdravotnickém zařízení rozumí
nejen samostatné zdravotnické zařízení,
ale i ordinace umístěná např. v rodinném
domku nebo bytě, pokud odpovídá předpokládanému
druhu a rozsahu poskytované péče. Není
vyloučena ani návštěvní služba
v bytě nemocného. Nelze však připustit
poskytování zdravotní péče
zdravotnickým pracovníkem, který nemá
odpovídající pracoviště, tj.
poskytování péče zakazované
dřívějšími předpisy a
označované jako tzv. "potulná praxe"
nebo "nabízení lékařských
služeb dům od domu". Zdravotnickým zařízením
je nestátní zařízení, které
je ve vlastnictví jiného subjektu než státu
nebo je jiným než státním subjektem
pronajato.
Zásada umožňuje poskytovat v nestátních
zařízeních všechny druhy zdravotní
péče za předpokladu, že budou vykonávány
pouze zdravotnickými pracovníky v rozsahu a způsobem
odpovídajícím jejich odborné způsobilosti.
Přitom pojem "zdravotnický pracovník"
pro účely tohoto zákona zahrnuje též
klinického psychologa.
Zásada č. 2
Nestátní zařízení musí
být pro druh a rozsah jím poskytované zdravotní
péče personálně a věcně
vybaveno a musí splňovat hygienické požadavky
na jeho provoz.
Hygienické požadavky na provoz nestátního
zařízení, jakož i podmínky věcného
vybavení stanoví ministerstvo zdravotnictví
České republiky vyhláškou.
Odůvodnění: Počet pracovníků
ani rozsah úkonů pro jednotlivé druhy zdravotní
péče nelze stanovit přímo v zákoně.
Tyto předpoklady budou předmětem posouzení
profesních a dalších institucí udělujících
souhlas podle zásady č. 3. Hygienické požadavky,
jakož i požadavky na stavební a technické
vybavení nestátních zařízení
stanoví prováděcím předpisem
ministerstvo zdravotnictví ČR.
Zásada č. 3
Provozovat nestátní zařízení
mohou fyzické nebo právnické osoby, které
mají oprávnění podle tohoto zákona
(dále jen "provozovatel").
Oprávnění k provozování nestátního
zařízení vzniká registrací
okresním úřadem příslušným
podle místa provozování nestátního
zařízení.
Oprávnění k provozování nestátního
zařízení, jehož provozovatelem je v
hlavním městě Praze městská
část, vzniká registrací magistrátním
úřadem. Oprávnění k provozování
nestátního zařízení, jehož
provozovatelem je hlavní město Praha, vzniká
registrací ministerstvem zdravotnictví České
republiky.
Okresní úřad příslušný
podle místa provozování nestátního
zařízení, magistrátní úřad
a ministerstvo zdravotnictví České republiky
(dále jen "okresní úřad")
provede registraci na základě žádosti
provozovatele. Žádost musí obsahovat:
a) jméno, příjmení, místo trvalého
pobytu, rodné číslo, obchodní název
(firmu), sídlo provozovatele,
b) druh a rozsah poskytování zdravotní péče,
c) místo provozování nestátního
zařízení, d) den zahájení poskytování
zdravotní péče.
K žádosti o registraci je provozovatel povinen připojit
tyto doklady:
1. osvědčení České lékařské
komory, České stomatologické komory, České
lékárnické komory, popřípadě
jiné stavovské profesní organizace stanovené
zákonem (dále jen "Komora"); součástí
tohoto osvědčení je i vyjádření
Komory k personálnímu a věcnému vybavení
nestátního zařízení,
2. doklad o své odborné kvalifikaci, bude-li provozovatelem
nestátního zařízení fyzická
osoba, jejíž odbornou způsobilost negarantuje
Komora osvědčením; kvalifikační
předpoklady stanoví ministerstvo zdravotnictví
České republiky po projednání s odbornými
společnostmi a profesními organizacemi vyhláškou,
3. souhlas příslušného orgánu
hygienické služby z hlediska vytváření
a ochrany zdravých životních podmínek,
4. souhlas Státního ústavu pro kontrolu léčiv,
jde-li o provozování lékárenského
nestátního zařízení,
5. souhlas Českého inspektorátu lázní
a zřídel, jde-li o provozování nestátního
zařízení lázeňské péče,
6. souhlas ministerstva zdravotnictví České
republiky, jde-li o provozování nestátního
zařízení zahraniční právnickou
nebo fyzickou osobou, nebo o provozování nestátního
zařízení se zahraniční majetkovou
účastí,
7. smlouvu se státním zdravotnickým zařízením
podmíněnou rozhodnutím o registraci jde-li
o poskytování zdravotní péče
ve státním zdravotnickém zařízení
na základě smlouvy o nájmu.
Bez uvedených dokladů nesmí okresní
úřad registraci provést.
Odůvodnění: Zákonem je nutné
stanovit garance provozování nestátních
zařízení tak, aby zdravotní péče
byla poskytována odborně a za podmínek, které
zamezí nepříznivému působení
na zdraví občanů, jimž je péče
poskytována. Udělením osvědčení
Komory jsou garantovány odborné předpoklady
na straně provozovatele. Jejich působnost se však
nevztahuje na všechny kategorie zdravotnických pracovníků.
Bude-li provozovatel poskytovat zdravotní péči
v oboru spadajícím do profese, na níž
se nevztahuje působnost Komory, bude povinen připojit
doklad o odborné kvalifikaci požadované pro
výkon profese vyhláškou ministerstva zdravotnictví
České republiky. V případě
poskytování lékárenské péče
je také nutný souhlas Státního ústavu
pro kontrolu léčiv, aby bylo zajištěno
dodržování všech podmínek vyplývajících
zejména z vyhlášky č. 284/1990 Sb.,
o správné výrobní praxi, řízení
jakosti humánních léčiv a prostředků
zdravotnické a obalové techniky a vyhlášky
č. 10/1987 Sb., o závaznosti Československého
lékopisu - 4. vydání v ČSR. Souhlas
Českého inspektorátu lázní
a zřídel je odůvodněn především
skutečností, že poskytování lázeňské
péče je spojeno s ochranou přírodních
léčivých zdrojů, která podléhá
dozoru Českého inspektorátu lázní
a zřídel. Princip registrace znamená, že
registrující orgán je povinen registraci
provést, pokud žadatel splní podmínky
uvedené v této zásadě. Výčet
podmínek je stanoven taxativně; registrující
orgán nemůže proto požadovat podle své
úvahy splnění podmínek dalších.
Rovněž není oprávněn odmítnout
registraci s poukazem na skutečnost, že na území
okresu zabezpečuje daný druh zdravotní péče
již dostatečný počet odborníků.
Zásada č. 4
Rozhodnutí o registraci obsahuje náležitosti
uvedené v zásadě č. 3 pod písmeny
a) až d).
Okresní úřad zašle opis rozhodnutí
o registraci orgánu vykonávajícímu
správu daně, příslušné
pojišťovně a příslušnému
orgánu státní statistiky, jde-li o fyzickou
osobu též orgánu provádějícímu
sociální zabezpečení provozovatele.
Provozovatel nestátního zařízení
je povinen do 15 dnů oznámit okresnímu úřadu
všechny změny týkající se údajů
obsažených v rozhodnutí o registraci a dokladů,
které je povinen k žádosti připojit.
Okresní úřad na základě tohoto
oznámení rozhodne o změně registrace,
popřípadě registraci zruší.
Odůvodnění: Z vydaného rozhodnutí
o registraci musí být zřejmé všechny
podmínky, ke kterým se registrace váže.
Každou změnu údajů obsažených
v rozhodnutí nebo v dokladech na základě
nichž byla registrace provedena, je nutno ohlásit
okresnímu úřadu tak, aby mohl rozhodnutí
o registraci na základě nových skutečnostní
změnit, popřípadě je zrušit.
Nesplnění oznamovací povinnosti podléhá
sankci podle zásady č. 5.
Zásada č. 5
Okresní úřad registraci zruší,
jestliže:
a) provozovatel pozbyl osvědčení, souhlas
nebo mu byla vypovězena smlouva o nájmu podle zásady
č. 3,
b) o to provozovatel požádá.
Podat žádost o zrušení registrace je provozovatel
povinen tři měsíce přede dnem, od
něhož žádá registraci zrušit.
Okresní úřad může registraci
zrušit, jestliže provozovatel závažným
způsobem porušuje podmínky nebo povinnosti
vyplývající z rozhodnutí o registraci,
z tohoto zákona nebo z ostatních obecně závazných
právních předpisů.
Okresní úřad může registraci
zrušit ze shora uvedených důvodů nejdéle
do tří měsíců od zjištění
důvodů, které opravňují ke
zrušení registrace, nejpozději však do
jednoho roku od jejich vzniku.
Okresní úřad zašle opis rozhodnutí
o změně a o zrušení registrace orgánům
uvedeným v zásadě č. 4.
Zásada č. 6
Okresní úřad může uložit
pokutu až do výše 10.000 Kčs, popřípadě
dočasně pozastavit provoz nestátního
zařízení, pokud provozovatel porušuje
povinnosti vyplývající z tohoto zákona.
Pokutu nelze uložit provozovateli, který byl za totéž
porušení povinností postižen podle jiných
právních předpisů.
Pokutu lze uložit nejdéle do tří měsíců
od zjištění důvodů, které
opravňují k uložení pokuty, nejpozději
však do jednoho roku od jejich vzniku.
Odůvodnění: Zákon zakládá
v zásadách č. 5 a 6 pravomoc okresních
úřadů zrušit registraci z taxativně
stanovených důvodů a pravomoc uložit
pokutu, popřípadě dočasně pozastavit
provoz nestátního zařízení.
Podle povahy a závažnosti jsou rozlišovány
důvody, pro které je okresní úřad
povinen registraci zrušit a důvody, při jejichž
naplnění je na jeho úvaze, zda přikročí
ke zrušení registrace nebo zda a v jaké výši
uloží pokutu.
Zásada č. 7
Pracovní vztahy mezi provozovatelem nestátního
zařízení a pracovníky, které
zaměstnává, se řídí
pracovněprávními předpisy.
Odůvodnění: Zásada předpokládá,
že na oblast vztahů mezi provozovatelem jako zaměstnavatelem
a jeho zaměstnanci (zdravotnickými pracovníky
i jinými zaměstnanci) se použije zákoník
práce a předpisy vydané k jeho provedení.
Podle novely zákoníku práce budou nároky
zaměstnanců na náhradu škody, která
jim vznikla při plnění pracovních
úkolů nebo v přímé souvislosti
s ním, zajištěny zákonným pojištěním
odpovědnosti za škodu u České pojišťovny
státního podniku.
Zásada č. 8
Provozovatel odpovídá za škodu vzniklou občanům
v souvislosti s poskytováním zdravotní péče
v nestátních zařízeních. Tato
odpovědnost se řídí ustanoveními
občanského zákoníku.
Provozovatel je před zahájením činnosti
povinen uzavřít smlouvu s pojišťovnou
vykonávající činnost na území
České republiky o pojištění odpovědnosti
za škodu způsobenou občanům v souvislosti
s poskytováním zdravotní péče.
Pojištění odpovědnosti za škodu,
která by mohla vzniknout v souvislosti s poskytováním
zdravotní péče, musí trvat po celou
dobu, po kterou provozovatel poskytuje zdravotní péči.
Odůvodnění: Občané, jímž
je poskytována zdravotní péče v nestátních
zařízeních, by z hlediska práva na
náhradu škody neměli být v horším
postavení než občané, kterým
je poskytována zdravotní péče ve zdravotnických
zařízeních státních. Náhrady
za škody způsobené v souvislosti s poskytováním
zdravotní péče představují
v některých případech pro zdravotnická
zařízení citelné finanční
zatížení. Vzhledem ke skutečnosti, že
nároky na náhradu škody nejsou u nestátních
zařízení garantovány státem,
je na místě, aby občan - pacient měl
zajištěny své případné
nároky na náhradu škody prostřednictvím
povinného pojištění. Nelze připustit
poskytování zdravotní péče,
při němž by pacient nesl riziko, že v
případě poškození zdraví
lékařským výkonem se bude muset soudní
cestou domáhat svých nároků, přičemž
v době jejich uplatnění nemusí nestátní
zdravotnické zařízení již existovat
a nárok poškozeného bude pro nesolventnost
lékaře obtížně vymahatelný.
Zásada č. 9
Provozovatel je povinen zejména zajistit:
- vedení předepsané zdravotnické dokumentace
a plnění úkolů stanovených
pro všeobecnou a zdravotnickou informační soustavu,
- dodržování podmínek stanovených
v rozhodnutí o registraci a v tomto zákoně,
- součinnost nestátního zařízení
s jinými zdravotnickými zařízeními,
pokud je toho třeba při poskytování
péče o nemocného,
- označení nestátního zařízení
tak, aby občan byl předem informován, v jakém
rozsahu a za jakých podmínek nestátní
zařízení zdravotní péči
poskytuje.
Odůvodnění: Zásada obsahuje výčet
základních povinností provozovatele, jejichž
plnění je nutné vyžadovat bez ohledu
na druh zdravotnického zařízení. Povinnost
součinnosti nestátního zařízení
s dalšími zařízeními se ukládá
v zájmu zajištění nezbytné návaznosti
péče o nemocné. Občan, požadující
péči v nestátním zařízení
musí být již z označení takového
zařízení srozuměn, jaký druh
zdravotní péče a za jakých podmínek
nestátní zařízení poskytuje,
zejména, zda je v něm zdravotní péče
poskytována za přímou úhradu od pacienta
nebo na základě všeobecného zdravotního
pojištění či smluvního vztahu
s jiným zdravotnickým zařízením.
Zásada č. 10
Zdravotní péče se v nestátních
zařízeních poskytuje:
a) bez přímé úhrady od nemocného
- na základě všeobecného zdravotního
pojištění,
- jsou-li náklady poskytnuté zdravotní péče
uhrazeny jiným zdravotnickým zařízením
na základě smluvního vztahu uzavřeného
s provozovatelem nestátního zařízení,
- pokud od ní provozovatel upustí;
b) za přímou úhradu.
V nestátních zařízeních poskytujících
zdravotní péči za přímou úhradu
se i léky a zdravotnické potřeby předpisují
na účet nemocného. V takových zařízeních
nelze podávat návrhy na lázeňskou
péči poskytovanou na účet státní
zdravotní správy.
Odůvodnění: V souvislosti se zavedením
všeobecného zdravotního pojištění
se předpokládá, že zdravotní
péče v nestátních zařízeních
se bude převážně poskytovat na základě
smluvního vztahu s pojišťovnou provádějící
všeobecné zdravotní pojištění.
Předpokládá se však i existence nestátních
zařízení, která nebudou mít
uzavřen smluvní vztah s pojišťovnou, ale
s některým jiným zdravotnickým zařízením,
které jim náklady poskytnuté péče
uhradí (půjde např. o provedení některých
diagnostických, laboratorních či jiných
vyšetření apod.). Zákon uvažuje
i s takovými případy, kdy provozovatel od
úhrady upustí (např. v církevních
zařízeních, z důvodu sociálních,
při poskytování zdravotní péče
rodinným příslušníkům
apod.). Výše úhrady bude ve všech případech,
tj. jak ve vztazích mezi nestátním zařízením
a pojišťovnou, tak i mezi zdravotnickými zařízeními
vzájemně nebo mezi zdravotnickým zařízením
a občanem regulována. Ministerstvem financí
České republiky bude vydán v dohodě
s ministerstvem zdravotnictví České republiky
po projednání s Českou lékařskou
komorou, Českou stomatologickou komorou a Českou
lékárnickou komorou, s pojišťovnami provádějícími
všeobecné zdravotní pojištění
a zástupci smluvních zdravotnických zařízení
jednotný ceník výkonů.
Zásada č. 11
Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, vztahuje
se na poskytování zdravotní péče
v nestátních zařízeních zákon
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu,
ve znění zákona ČNR č. 210/1990
Sb. a č. 425/1990 Sb. a předpisy vydané k
jeho provedení.
Odůvodnění: Není účelné
v zákoně upravovat duplicitně veškeré
podmínky poskytování zdravotní péče
obsažené v zákoně č. 20/1966
Sb., (např. respektování ustanovení
o poučení a souhlasu nemocného, ústavní
péči bez souhlasu nemocného, povinnost mlčenlivosti
zdravotnických pracovníků apod.) a v předpisech
vydaných k jeho provedení.
Zásada č. 12
Na rozhodování o registraci, změně
nebo zrušení registrace a na rozhodování
o sankcích podle tohoto zákona se vztahují
obecné předpisy o správním řízení.
Tato rozhodnutí jsou přezkoumatelná krajskými
soudy podle zvláštních předpisů.
Odůvodnění: V zájmu objektivity rozhodování
je nutné vymezit i pravidla procesního postupu při
provádění, změně nebo zrušení
registrace a při ukládání sankcí.
Je tím zajištěna i ochrana práv provozovatele
jako účastníka řízení.
Rozhodnutím okresního úřadu mohou
být velmi citelně dotčena nejen práva
provozovatelů zdravotní péče, ale
i občanů daného území z hlediska
práva na ochranu zdraví. V souladu s článkem
36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
je proto důvodné založení pravomoci
soudů k přezkoumávání takovýchto
rozhodnutí z hlediska zákonnosti. Na přezkoumávání
rozhodnutí okresních úřadů
soudy se vztahují ustanovení občanského
soudního řádu (§ 244 a násl.).
Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu zakotvil státní monopol zdravotnických
služeb. Podle § 11 odst. 1 citovaného zákona
poskytuje zdravotnické služby stát svými
zařízeními v souladu se současnými
poznatky lékařské vědy. Přes
tuto skutečnost i po vydání zákona
přežívalo poskytování zdravotnických
služeb v soukromých ordinacích na základě
vyhlášky ministerstva zdravotnictví č.
129/1958 Ú. l., o soukromých ordinacích lékařů
a dentistů a vyhlášky ministerstva zdravotnictví
č. 209/1958 Ú. l., o sazbách za úkony
prováděné v soukromých lékařských
a dentistických ordinacích.
Uvedený stav byl dán tehdejším politickým
přístupem, podle kterého v socialistické
společnosti je nutné omezovat soukromé podnikání
včetně soukromé lékařské
praxe. Soukromé ordinace mohly být podle vyhlášky
č. 129/1958 Ú. l. ponechány pouze akademikům,
vysokoškolským profesorům, docentům
a doktorům lékařských věd,
kteří prokazatelně pokračovali ve
vědecké práci, popřípadě
i jiným vynikajícím odborníkům
- lékařům, pokud měli plný
pracovní úvazek pro státní zdravotní
nebo školskou správu. Dále mohla být
ponechána soukromá ordinace lékařům
a dentistům, kteří pobírali plný
invalidní důchod, nebo kteří pobírali
starobní důchod a byli starší 60 let,
ženy 55 let, nepřicházelo-li u nich v úvahu
plné zapojení do práce ve veřejných
zdravotnických zařízeních. O ponechání
oprávnění provozovat soukromou ordinaci rozhodoval
odbor zdravotnictví rady krajského národního
výboru na návrh odboru pracovních sil, zdravotnictví
a sociálního zabezpečení rady okresního
národního výboru. Pro tuto činnost
byl ze strany ministerstva zdravotnictví stanoven postup,
jehož cílem bylo omezit počet soukromých
lékařských a dentistických ordinací
a který vyústil ve zrušení soukromých
ordinací vyhláškou ministerstva zdravotnictví
ČSR č. 5/1978 Sb.
Demokratické přeměny v naší společnosti
umožnily provést skutečně objektivní
zhodnocení starou československého zdravotnictví.
Bylo konstatováno, že rigidní hierarchická
soustava zdravotnických služeb, v níž
chybí moderní řízení, ekonomické
podněty a kontrola kvality, ztratila schopnost racionálně
zacházet se zdroji a odpovídat na potřeby
veřejnosti. Jednou z příčin nízké
efektivnosti zdravotnictví a nespokojenosti občanů
byl i umělý mocensky udržovaný státní
monopol zdravotní péče.
V novém systému zdravotní péče,
schváleném usnesením vlády České
republiky č. 339/1990 je konstatováno, že státní
monopol ve zdravotní péči se přežil.
Odstranění tohoto monopolu a vytvoření
plurality sektorů ve zdravotní péči
zvýší možnost výběru a efektivnost
užívání zdrojů, motivaci zdravotnických
pracovníků na kvalitním poskytování
zdravotní péče a povede i ke zlepšení
vztahů mezi zdravotnickými pracovníky a pacienty.
Většinu zdravotnických služeb bude poskytovat
síť veřejných zdravotnických
zařízení, tj. zařízení
bez ohledu na vlastnický subjekt smluvně napojených
na zdravotní pojišťovnu.
Vydání speciálního zákona musí
být spojeno se zrušením státního
monopolu na poskytování zdravotnických služeb
obsaženého dosud v zákoně č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu. Novela
citovaného zákona byla v tomto směru již
zpracována, projednána a schválena vládou
ČR. Rovněž byla konstituována zákonem
ČNR č. 220/1991 Sb. Česká lékařská
(stomatologická, lékárnická) komora,
jejíž činnost je pro realizaci zákona
velmi významná. Urychlením příprav
zásad zákonů o všeobecném zdravotním
pojištění a o Všeobecné zdravotní
pojišťovně bude zajištěna dostupnost
nestátních zdravotnických zařízení
pro všechny občany, neboť zdravotní péče
jim může být v nestátních zdravotnických
zařízeních poskytována bez nutnosti
přímé úhrady. Lze tedy konstatovat,
že budou naplněny legislativní předpoklady
pro činnost nestátních zdravotnických
zařízení i v bezprostředně
navazujících zákonných normách.
Princip poskytování zdravotní péče
ve zdravotnických zařízeních státu,
fyzických a právnických osob obecně
upravuje návrh zásad novely zákona ČNR
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.
Zásady zákona o poskytování zdravotní
péče v nestátních zdravotnických
zařízeních pak stanoví podmínky,
za nichž může být zdravotní péče
poskytována jinými subjekty než státními.
Taková úprava nevyžaduje podle názoru
předkladatele jednotu právního řádu
ve smyslu článku 37 odst. 3 ústavního
zákona o čs. federaci a spadá do kompetence
České republiky, neboť obsahuje pouze způsob
realizace jednoho z obecných principů péče
o zdraví. Poskytování zdravotní péče
nelze ztotožňovat s podnikatelskou činností,
byť se nepochybně jedná o formu soustavné
výdělečné činnosti. Cílem
výkonu zdravotnického povolání není
vytváření majetkových hodnot, ale
péče o zdraví občanů s výraznými
etickými aspekty, které je od ostatních profesí
odlišují. Nelze je proto kvalifikovat jako podnikání
a z ústavně právního hlediska na právní
úpravu poskytování zdravotní péče
aplikovat čl. 24 písm. b) ústavního
zákona o čs. federaci. Shodný názor
zastává i ministerstvo zdravotnictví Slovenské
republiky, které připravuje obdobnou právní
úpravu.
Vznik nestátních zdravotnických zařízení
doplní a rozšíří síť
stávajících státních zdravotnických
zařízení, a to jak o zařízení
poskytující tzv. "potřebnou péči",
tak i o zařízení, která budou poskytovat
i další tzv. "nadstandartní péči".
V rámci léčebné péče
bude v nestátních zdravotnických zařízeních
prováděno také posuzování zdravotní
způsobilosti k práci; tím je respektován
odborný požadavek na jednotu léčebné
péče a posudkové činnosti. Posudkový
závěr jako součást léčebné
péče může být přezkoumán
u nestátních zdravotnických zařízení
smluvně napojených na Všeobecnou zdravotní
pojišťovnu podle § 77 zákona č. 20/1966
Sb. U kteréhokoli zdravotnického zařízení
pak může být neodůvodněné
vystavování pracovní neschopnosti předmětem
přezkoumání a sankčního postihu
České lékařské (stomatologické)
komory. Nová právní úprava příspěvku
v nemoci, která povede k přesunu části
výdajů nemocenského pojištění
na zaměstnavatele, jej bude motivovat k účelnému
vynakládání prostředků a k
poskytnutí součinnosti při přezkoumávání
kvality posudkové činnosti konkrétního
lékaře. Z uvedených důvodů
nejsou na místě obavy z neúměrného
nárůstu dočasné pracovní neschopnosti
a tím i z nárůstu výdajů státního
rozpočtu při poskytování nemocenského.
Předpokládaným napojením většiny
nestátních zařízení na zdravotní
pojišťovnu by se tato zařízení,
s výjimkou těch, která budou poskytovat tzv.
"nadstandartní péči" měla
stát dostupnými pro většinu obyvatelstva
a mohla by přispět, spolu s dalšími
změnami ve zdravotnictví ke zlepšení
zdravotní péče.
Předkládaný návrh si nevyžádá
nároků na státní rozpočet.
Zpracoval: | doc. JUDr. Petr Tröster, CSc. |
náměstek ministra zdravotnictví | |
České republiky |