ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

432 C

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Payneho

na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta

a

na ministra vnitra České republiky Tomáše Sokola

ve věci problematiky slučování a rozdělování obcí

Ministr vnitra České republiky Tomáš Sokol zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího Payna dopisem ze dne 13. prosince 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra vnitra České republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslance Jiřího Payneho, která zní:

"Vážený pane poslanče, na základě Vaší naléhavé interpelace ve věci slučování a rozdělování obcí a s tím spojených důsledků sděluji:

Souhlasím s Vaším názorem, že sloučením obcí vzniká vždy nová obec, a proto v ní budou vždy s ohledem na ustanovení § 56 odst. 1 písm. d) zákona č. 368/1990 Sb. uskutečněny nové volby. Pokud jde o rozdělování obcí podle § 11 zákona č. 367/1990 Sb., ve znění zákona č. 439/1991 Sb., rovněž dochází k případům, kdy na základě rozdělení obce vzniknou všechny obce nově, tj. žádnou z nich nelze považovat za nástupnickou. Ve většině případů se však od obce odděluje pouze její část, která vzniká jako nová obec, zatímco obec původní zůstává se zmenšeným územím. Tuto možnost lze dovodit z ustanovení § 11 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, kde se hovoří o dělení na dvě nebo více obcí (nikoli "nových" obcí) a zejména z ustanovení § 70a odst. 4 zákona č. 439/1991 Sb., kde se hovoří o části obce, která má být oddělena. Pokud by měly i v tomto případě vzniknout pouze nové obce, nebylo by možno použít pojem "oddělení části", protože ten předpokládá další existenci původní obce.

Ze zmíněného důvodu lze v posledně uvedeném případě považovat za novou obec pouze tu, která vznikla oddělením od obce původní. V nové obci se uskutečňují nové volby vždy, zatímco v obci původní pouze tehdy, jestliže v důsledku zániku mandátů členů jejího zastupitelstva a nemožnosti obsadit uprázdněné mandáty z řad náhradníků se sníží počet členů zastupitelstva o více než jednu třetinu nebo pod sedm členů.

Rovněž souhlasím s tím, že platný zákon o volbách do zastupitelstev v obcích nemá výslovně ustanovení o tom, kdo zabezpečí přípravu a provedení voleb v nových obcích, které nemají své orgány. Na tuto otázku bohužel nepamatovala ani novela zákona o obcích č. 439/1991 Sb., přijatá na základě návrhu iniciativní skupiny poslanců ČNR, která právě rozdělování a slučování obcí umožnila ještě k 1. lednu 1992.

Ministerstvo vnitra se již dříve shora uvedeným problémem zabývalo a dospělo k závěru, že při nedostatku jasné právní úpravy musí přípravu a provedení voleb do zastupitelstev v nových obcích zabezpečit státní správa. Z toho důvodu byla vládě České republiky předložená informace o slučování a rozdělování obcí; navrhuje se usnesení vlády České republiky, které uloží přednostům okresních úřadů, aby ve spolupráci s původními obcemi zajistili přípravu a provedení voleb do zastupitelstev v nových obcích. Pro budoucnost se zmíněné právní vakuum navrhuje vyřešit v rámci připravovaných novel zákonů o obcích, o okresních úřadech a o volbách do zastupitelstev v obcích.

V měsíci lednu 1992 hodlám předložit předsednictvu České národní rady podle ustanovení § 56 odst. 2 zákona č. 368/1990 návrh na vyhlášení nových voleb do zastupitelstev vzniklých obcí, a to na sobotu 29. února 1992.

Ministerstvo vnitra České republiky se již také zabývalo otázkou ochrany majetku, připadlého novým obcím bez vlastních orgánů. V části rozhodnutí o rozdělení obce, týkající se rozdělení majetku, finančních prostředků apod., proto vždy ukládá, že majetek rozdělený s účinností od 1. 1. 1992 bude novým obcím předán až po ustanovení jejich orgánů. Do té doby bude spravován původní obcí.

Pokud jde o otázku platnosti obecně závazných vyhlášek obcí na území nových obcí, vzniklých rozdělením obce původní, je řešena v oddílu V odst. 5 Zásad pro vydávání obecně závazných vyhlášek okresními úřady a obecními ve věcech státní správy. Tyto zásady byly schváleny usnesením vlády ČR ze dne 10. července 1991 č. 236 a byly zveřejněny pod č. 4/1991 ve Věstníku vlády ČR pro okresní úřady a orgány obcí. Podle oddílu V odst. 5 Zásad platí vydaná vyhláška na území vzniklých samostatných obcí i nadále, dokud ji nová obec nezruší nebo nenahradí novou vyhláškou.

S pozdravem

V Praze dne 13. prosince 1991Tomáš Sokol, v.r."

V Praze dne 19. prosince 1991

Dagmar Burešová, v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP