Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát zaslal odpověď na interpelaci
skupiny poslanců ČNR dopisem ze dne 7. 4. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
skupiny poslanců, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 5 listů
Vláda České republiky předložila
na pořad jednání 24. schůze České
národní rady po projednání v Hospodářské
radě vlády ČR a ve vládě "Zprávu
o postupu ekonomické reformy a hospodářské
situaci v zemědělství" zpracovanou ministerstvem
zemědělství podle zadání obsaženého
v usnesení ČNR z 21. schůze 10. 7. 1991 k
návrhu poslance Karla Kříže.
V tomto materiálu jsme položili důraz na otevřenou
a konkrétní formu prezentace postupu ekonomické
reformy v zemědělství a soustředili
se především na ty oblasti, které jsou
v přímé kompetenci vlády ČR.
Zpráva byla podrobně projednávána
za účasti zástupců ministerstva zemědělství
v příslušných výborech ČNR
a v různých obměnách byly předmětem
rozpravy i ty kritické připomínky a podněty,
které jsou obsahem deseti bodů interpelace poslanců
HSD-SMS. Jejich podstatnou část znovu zopakovali
ve svých vystoupeních na 24. schůzi ČNR
pan poslanec Kapusta a pan poslanec Homola, kteří
spolu s dalšími 17 poslankyněmi a poslanci
vystoupili v rozpravě ke sněmovním tiskům
386 a 452.
Protože Česká národní rada vzala
zprávu vlády o postupu ekonomické reformy
a hospodářské situaci v zemědělství
na vědomí, považovali jsme tím za zodpovězenou
i interpelaci poslanců HSD-SMS. Kromě toho jsem
se ve svém úvodním slově k tomuto
materiálu (předneseném na 24. schůzi
ČNR dne 14. 11. 1991) a v odpovědích na jednotlivé
příspěvky pokusil dát komplexní
a vyčerpávající odpovědi mj.
i na některé další kritické připomínky
a podněty, vyslovené v průběhu projednávání
zprávy ve výborech ČNR.
Protože však podstata interpelace poslanců HSD-SMS
platí i ve vztahu k širšímu časovému
horizontu, než za jaký byla podána informace
ve zprávě vlády, pokusím se ve své
odpovědi aktuálně reagovat na jednotlivé
body interpelace.
Informace vlády o postupu ekonomické reformy a hospodářské
situaci v zemědělství byly v minulém
roce předloženy ČNR v ucelené formě
v tisku č. 386. Poslanci obdrželi podrobnou informaci
a analýzu výsledků za I. pololetí
1991 a v ústní zprávě při projednávání
tohoto tisku i o výsledcích III. čtvrtletí
1991. Součástí materiálu byla i kvalifikovaná
prognóza vývoje důchodové situace
v zemědělství za rok 1991, která se
minimálně odchyluje od dosažené skutečnosti.
Přitom zhoršení důchodové situace
v odvětví zemědělství bylo
předem oceněno jako dočasný důsledek
restrukturalizace tohoto odvětví.
V současné době je připravována
zpráva vlády o plnění jejího
programového prohlášení, která
obsahuje i odpočet úkolů za resort zemědělství.
Z výše uvedeného je zřejmé, že
poslanecký sbor je informován o postupu ekonomické
reformy v zemědělství minimálně
v půlročních cyklech a vláda ČR
má podklady k průběžnému posuzování
reformních kroků a koordinaci hospodářské
politiky.
Z hlediska zásadních opatření vlády
ČR z posledního období je třeba zdůraznit
především to, že vláda projednala
zásady státní hospodářské
agrární politiky a schválila návrh
dotační politiky v APK, lesním a vodním
hospodářství ČR pro rok 1992.
Zásady státní hospodářské
agrární politiky jsou postaveny na několika
principech:
1. na principu potravinové bezpečnosti,
2. na principu trvalé udržitelnosti zemědělství,
3. na principu vzájemné propojenosti tří
společenských funkcí zemědělství:
- produkční
- ekologické
- krajinotvorné, stabilizace osídlení a zachování
venkovského prostoru.
Rozsah nepotravinového využití zemědělské
půdy však je determinován vyčleněním
prostředků z rozpočtu federace (mimo rámec
schváleného objemu dotací MZe ČR na
rok 1992) a rozsahem aktivních regulačních
zásahů Federálního fondu tržní
regulace v zemědělství, směřujících
k omezení výroby v submarginálních
podmínkách. Ministerstvo zemědělství
se z titulu svých kompetencí v oblasti regulace
agrárního trhu přímo podílí
na vytvoření legislativních, organizačních
a věcných podmínek pro státní
regulační zásahy prostřednictvím
Federálního fondu tržní regulace v zemědělství.
Přitom v roce 1991 v souladu s platnými rozpočtovými
pravidly ministerstvo zemědělství (do začátku
působení Federálního fondu tržní
regulace v zemědělství) zajišťovalo
výkon regulace agrárního trhu pouze ve své
kompetenci, k tomu zřídilo komisi pro regulaci trhu
a používalo prostředky vyčleněné
pro tento účel ve státním rozpočtu
ČR na rok 1991. Rozhodování o regulačních
zásazích, zásady a výnosy ministra
zemědělství o regulaci trhu a výběr
vývozních organizací byl prováděn
transparentním způsobem, za účasti
zástupců podnikatelských seskupení
- oprávněných členů komise
(i na regionální úrovni). Regulační
výnosy a zásady byly publikovány v tisku.
Je třeba poznamenat, že vláda ČR má
při uplatnění ekonomických nástrojů
agrární politiky pravomoci vymezeny příslušnými
zákonnými předpisy. Nemůže proto
přímo vstupovat do volného tržního
prostoru, zejména předimenzovanými cenovými
opatřeními. Vláda si je vědoma, že
zemědělství má relativně menší
prostor pro udržení dynamiky tvorby zisku oproti jiným
odvětvím. Na druhé straně však
nelze bagatelizovat poměrně nepříznivý
hospodářský vývoj v odvětví
zemědělství pouze důsledky dopadů
z cenové liberalizace.
Materiálové náklady se při vysokém
nárůstu cen vstupů v roce 1991 snížily
o 12,4% u ZD a 11,6% u státních statků oproti
roku 1990. Zemědělské podniky v roce 1991
"uspořily" téměř 40% naturálních
materiálových vstupů, což vysoko převyšuje
snížení výkonů. V chování
podniků se jednoznačně projevila snaha o
vyřešení okamžitých výrobních
i finančních problémů. Za neméně
závažný vliv je třeba považovat
snížení intenzity výroby. Přitom
se výrazně zvýšily ztráty v zemědělské
výrobě. Je proto třeba celou tvorbu hospodářského
výsledku posuzovat komplexně a obrat v ekonomické
situaci je nutno spojovat s probíhající transformací
podniků a restrukturalizací výroby.
Proto vlády ČSFR a republik také rozhodly
o zavedení dotační soustavy, především
na podporu restrukturalizace a transformace a o zavedení
jednotných principů tržní regulace.
Součástí přijatých zásad
státní hospodářské agrární
politiky je i jasně koncipovaná ochranná
politika. Je však třeba respektovat kompetence v této
oblasti, které jsou svěřeny federálním
orgánům.
V průběhu roku 1991 se koncepce této politiky
postupně tvořila. V současné době
lze konstatovat, že je vytvořen provázaný
ochranný systém, který vychází
zejména z
- nového celního sazebníku, kterým
se u nejcitlivějších zemědělských
položek zvyšují celní sazby až na
25 - 30% (živý skot, maso, máslo, pšeničná
mouka, vinné hrozny, škrob), u cukru na 60%,
- souboru netarifních opatření, v rámci
kterých byly od 1. 1. 1992 zavedeny vyrovnávací
dávky při dovozu vybraných zemědělských
komodit, u nichž je dovozová cena výrazně
nižší, než je průměrná
úroveň tržní ceny tuzemských
komodit,
- platného systému licenčního řízení
u vybraných druhů zboží, v rámci
kterého byly na rok 1992 pro vybrané zemědělské
a potravinářské výrobky stanoveny
vývozní kvóty a jsou vydávány
licence,
- uzavřené Asociační dohody mezi ES
a ČSFR, v rámci které jsou dohodnuty vzájemné
množstevní koncese na vývoz a dovoz zemědělských
a potravinářských výrobků se
zvýhodněním v celních sazbách
a vyrovnávacích dávkách.
Soustava těchto opatření společně
s opatřeními v daňové oblasti umožnila
vytvořit přiměřenou úroveň
ochrany vnitřního agrárního trhu.
Přitom soustava netarifních opatření
umožňuje průběžné korekce
míry ochrany našeho trhu v průběhu roku.
Pokud se týká oblasti malé privatizace, bylo
MZe ČR do 31. 3. 1992 předáno 428 karet provozních
jednotek, z nichž 288 bylo postoupeno MSNMP ČR s doporučením
zakladatele k jejich realizaci v rámci malé privatizace.
Dalších 42 karet je připraveno k projednání.
Všechny předložené návrhy posuzuje
odborná komise, která svá stanoviska předkládá
k odsouhlasení operativní poradě vedení
ministerstva. Teprve potom jsou konečná stanoviska
zakladatele předávána MSNMP ČR.
K malé privatizaci nebyly doporučeny ty návrhy,
u kterých nebyly dořešeny restituční
nároky, zůstávaly nevyřešené
závazky zatěžující jednotky navržené
k privatizaci, event. hrozilo narušení technologické
návaznosti a vazeb v rámci zbytku podnikatelského
subjektu.
V rámci I. vlny velké privatizace bylo MZe ČR
jako zakladateli předloženo 474 povinných privatizačních
projektů. Do 31. 10. 1991 bylo MZe ČR předloženo
395 projektů konkurenčních a do 20. 1. 1992
dalších 1600 projektů. Celkem tedy zakladatel
obdržel k posouzení ve smyslu § 8 zákona
o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby 2 469 privatizačních projektů,
tj. v průměru 5,2 projektů na jeden státní
podnik resp. a. s. založenou státem.
Hodnota majetku navrženého k privatizaci v I. vlně
činí cca 180 mld. Kčs, z toho na kupónovou
privatizaci cca 30 mld. Kčs. Na privatizaci organizací
tvořících tzv. "rodinné stříbro
ČR" vypracovalo MZe ČR návrh pro vládu
ČR, podle kterého se doporučuje privatizace
těchto organizací jejich převodem na akciové
společnosti s výrazným podílem kupónové
metody privatizace.
Veškeré privatizační projekty posoudily
příslušné komise, ustavené na
regionálních odborech MZe ČR a komise odborných
útvarů ministerstva. Resortní privatizační
komise pak projednávala všechny projekty za účasti
předkladatelů, zástupců příslušných
regionálních odborů a v celé řadě
případů i za účasti poslanců
ČNR a přijímala svá stanoviska veřejným
hlasováním. Stanoviska k projektům I. vlny
privatizace byla předána MSNMP ČR. MZe ČR
vzhledem k velkému počtu privatizačních
projektů a s tím spojené komplikované
situace na MSNMP ČR nabídlo svou pomoc při
zajištění přípravy k projednání
privatizačních projektů státních
statků, STS a OZS a organizací Osevy tak, aby vzhledem
k jejich ekonomické situaci byla jejich privatizace co
nejvíce urychlena.
V Praze dne 7. 4. 1992 |
Přílohy:
Zásady státní hospodářské
agrární politiky ČR pro rok 1992 (projednané
ve vládě ČR dne 22. 1. 1992)
Zaměření, principy a pravidla dotační
politiky v agropotravinářském komplexu, lesním
a vodním hospodářství ČR pro
rok 1992
Poznámka: Přílohy (58 stran) byly
předány poslanci Kamilu Procházkovi