ve věci problematiky neposkytnutí dotací
na úhradu rozdílu nákladů na provoz
zařízení vyrábějících
teplo o výkonu do 6 MGW pro podniky bytového hospodářství
Ministr financí České republiky Karel Špaček
zaslal odpověď na interpelaci poslance Ladislava Krčmy
opi m ze dne 27. prosince 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra financi České
republiky Karla Špačka na interpelaci poslance Ladislava
Krčmy, která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 2 listy
Váženy pane poslanče,
k Vaší interpelaci k problematice tepelného
hospodářství podniků bytového
hospodářství sděluji:
1. Od 1. 5. 1991 byly zvýšeny ceny paliv a tepelné
energie. Tyto ceny odstranily nesoulad mezi cenou fakturovanou
výrobcem a cenou placenou občanem, který
byl dříve uhrazován ze státní
dotace. Stanovené ceny paliv však nepokrývají
všechny náklady, které vznikají podnikům
bytového hospodářství při dodávkách
tepla a teplé vody pro občany a stavební
bytová družstva. Tzv. ostatní náklady
zahrnují náklady na opravy, údržbu a
odpisy tepelných zařízení. Tyto náklady
nelze podle současně platných cenových
předpisů (vyhl. č. 197/1957 Ú. l.
o úplatě za ústřední vytápění
a za dodávku teplé vody a výměry FMF,
MF ČR a MF SR č. 06/91 a 010/91) přenášet
na občany a účtovat stavebním bytovým
družstvům, a to bez ohledu na velikost tepelného
zdroje.
Ze sděleni okresních úřadů
vyplynulo, že v důsledku realizace ostatních
nákladů, které nelze kompenzovat úsporami,
vzniká ztráta v částce cca 1 mld Kčs.
2. Požadavek na profinancování vzniklé
ztráty podniků bytového hospodářství
v důsledku ostatních nákladů byl uveden
v podkladovém materiálu do vlády České
republiky a České národní rady o finančním
hospodaření České republiky za I.
- III. čtvrtletí a v návrhu na řešení
vybraných problémů ve státním
rozpočtu České republiky v závěru
roku 1991.
Vláda České republiky svým usnesením
č. 422 ze dne 23. října 1991 a Česká
národní rada usnesením z 24. schůze
ze dne 8. listopadu t. r. rozhodla přednostně valorizovat
věcné výdaje a mzdy u rozpočtových
a příspěvkových organizací
odvětví nevýrobní spotřeby.
Požadavek podniků bytového hospodářství
na úhradu ostatních nákladů z celospolečenských
zdrojů vláda České republiky a Česká
národní radě neřešila.
Proto je nutno hledat zdroje v rámci finančních
prostředků obcí a okresů.
Další možnost řešení vidím
v souvislosti s příslibem ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci České
republiky, že budou poskytnuty určitě finanční
zdroje do rozpočtů měst a obcí z Fondu
národního majetku. Tyto prostředky by byly
určeny na pokrytí úbytků rozpočtovaných
příjmů územních rozpočtů
v důsledku privatizace a restitucí.
Pro rok 1992 připravuje federální ministerstvo
hospodářství novy systém úhrady
dodávaného tepla a rozúčtování
mezi občany. Navrhuje se, aby občan platil za dodávku
tepla jednotnou (maximální) sazbu v Kčs za
jeden čtvereční metr celkové plochy
bytu. V případě, že majitel obytného
domu zaplatí výrobci (dodavateli) tepla více
než bude inkasovat od uživatelů bytů,
bude čerpat dotaci ze zdrojů státního
rozpočtu České republiky.
Ve státním rozpočtu České republiky
je pro tento účel rezervováno 0,6 mld. Kčs
a dále ve státním rozpočtu federace
7,0 mld. Kčs (pro potřebu federace a pro posílení
národních rozpočtů). Tím bude
pro rok 1992 komplexně řešena úhrada
nákladů na výrobu tepla.
V Praze 27. prosince 1991 | Karel Špaček v. r. |