Zásada č. 1
Zákon ČNR upraví daň z nemovitostí,
kterou tvoří:
a) daň z pozemků
b) daň ze staveb
Odůvodnění: Nemovitostmi se v souladu s §
119 občanského zákoníku rozumějí
pozemky a stavby spojené se zemí pevným základem.
Dosud zdanění podléhají pouze pozemky
vedené v evidenci nemovitostí jako zemědělská
půda v lepších agroekologických podmínkách
a okrasně zahrady ve vlastnictví občanů.
Do celkové výměry všech pozemků
podléhajících dani z pozemků se nezapočítávají
pozemky patřící k rodinným domkům
a pozemky zemědělské půdy členů
zemědělských družstev, které
souvisejí s pozemkem, na němž je obytná
budova, nebo které jsou v zastavěném území
obce, činí-li jejich úhrnná výměra
mimo zastavěnou plochu nejvýše 800 m2.
Domovní dani podléhaly budovy zřízené
k trvalým účelům včetně
plochy jimi zastavěné s výjimkou budov v
socialistickém vlastnictví. Novou právní
úpravou se navrhuje zdanit téměř všechny
pozemky a stavby.
Zásada č. 2
Předmět daně
Předmětem daně jsou pozemky zemědělské
a nezemědělské na území České
republiky, s výjimkou:
a) té části zastavěných ploch,
která je zastavěna stavbami podléhajícími
dani ze staveb,
b) lesních pozemků, na nichž se nenacházejí
hospodářské lesy,
c) rybníky, které neslouží k chovu ryb
a drůbeže a ostatních vodních ploch.
Odvodnění: Dani z pozemků podléhají
zemědělská půda, lesní Půda
hospodářských lesů, vodní plochy
hospodářsky využívané, stavební
pozemky a ostatní plochy. Z lesních pozemků
podléhá dani pouze půda hospodářských
lesů. Zbývající část
lesních pozemků tvoří pozemky lesů,
kde převládají výslovně ochranně,
ekologické a celospolečenské funkce nad funkcí
produkční. Z vodních ploch a rybníků
podléhají dani pouze rybníky s chovem ryb
a drůbeže. Ostatní vodní plochy jsou
převážně zdrojem pitně vody,
energie, popř. jsou veřejně přístupné,
a proto z důvodů ekologických, národohospodářských
a celospolečenských nejsou do daně zahrnuty.
Zásada č. 3
Poplatníci daně
1) Poplatníkem daně je vlastník pozemku.
V případě pozemků ve vlastnictví
státu, ke kterým je zřízeno právo
hospodaření nebo právo osobního užívání
a v případě pozemků ve vlastnictví
fyzických osob, jejichž hranice v terénu neexistuji
a ke kterým je zřízeno právo užívání,
jsou poplatníky daně nositelé těchto
práv.
2) Má-li k pozemku vlastnické právo více
subjektů, nebo je-li k němu zřízeno
právo hospodařeni či užívání
více subjektům, jsou povinny platit daň společně
a nerozdílně.
3) Dojde-li v průběhu kalendářního
roku k převodu vlastnického práva, práva
hospodařeni nebo užívání pozemků,
zůstává pro tento rok poplatníkem
daně dosavadní vlastník nebo uživatel.
V případě přechodu vlastnického
práva děděním je poplatníkem
daně ten, na něhož vlastnické právo
přechází. Zanikne-li právnická
osoba, stane se poplatníkem daně její právní
nástupce.
Odůvodnění: Daň je povinna platit
každá fyzická a právnická osoba,
která vlastni nebo užívá pozemek nacházející
se na území České republiky. Dojde-li
v průběhu kalendářního roku
ke změně vlastníka, nositele práva
hospodařeni nebo užívání, zůstává
pro tento rok poplatníkem převodce, tzn. ke změně
vlastníka, nositele práva hospodaření
nebo užíváni se v daném roce nepřihlíží.
Výjimkou je přechod vlastnického práva
děděním, kdy poplatníkem daně
se stává ten, na něhož vlastnické
právo přechází a přechod vlastnického
nebo užívacího práva, popř. práva
hospodaření při zániku právnické
osoby. Při zdaněni.je třeba především
vycházet z vlastnického práva k pozemkům,
na něž přechází i způsob
vedení katastru nemovitostí.
Zásada č. 4
Osvobození od daně
Od daně z pozemků jsou osvobozeny:
a) pozemky ve vlastnictví státu, pokud k nim není
zřízeno právo osobního užívání
a pozemky ve vlastnictví státu a obcí, pokud
nejsou využívány k podnikatelské činnosti,
b) pozemky ve vlastnictví státu, ke kterým
je zřízeno právo hospodaření
nebo nájem právnickým osobám, jejichž
veškeré příjmy plynou ze státního
rozpočtu,
c) pozemky užívané diplomatickými zástupci
pověřenými v ČSFR, konzuly z povolání
a jinými osobami, které podle mezinárodního
práva požívají diplomatických
a konzulárních výsad a imunity, a to za předpokladu,
že nejsou československými státními
občany, a že je zaručena vzájemnost,
d) pozemky užívané nadacemi a zdravotnickými
zařízeními,
e) veřejně přístupné pozemky
přírodních rezervací a národních
parků,
f) hřbitovy,
g) veřejně přístupně parky
a další veřejně přístupné
prostory, pokud neslouží k podnikatelské činnosti,
h) na dobu 5 let pozemky rekultivované investičním
zúrodňováním počínaje
rokem následujícím po roce, kdy byly vráceny
zemědělské a lesní výrobě,
i) na dobu 5 let zemědělské pozemky vydané
vlastníkům na základě zákona
č. 229/1991 Sb., pokud na nich vlastníci sami hospodaří,
j) pozemky přímo určené pro veřejnou
dopravu (např. železniční, silniční,
leteckou),
k) části pozemků, na kterých jsou
zřízeny měřičské značky,
signály a jiná zařízení geodetických
bodů, stožáry rozvodu elektrické energie
a pásy pozemků v lesích, vyčleněné
pro rozvody elektrické energie.
Odůvodnění: Pozemky uvedené pod písm.
a) a b) se osvobozují z důvodu zamezit zvýšeni
nároků na výdaje státního rozpočtu,
u obci se jedná o rozpočtové určení
daně. Pod písm. c) se osvobozují pozemky
na základě mezinárodních dohod. Pod
písm. d) se osvobozují pozemky nadací, neboť
nadace neslouží výdělečným
cílům a jsou zřizovány za účelem
rozvoje duchovních hodnot nebo jiných humanitních
cílů, k ochraně a tvorbě životního
prostředí a zachováni přírodních
hodnot. Pozemky zdravotnických zařízení
se osvobozují z důvodu nezvyšovat nároky
na zdravotní pojištění občanů.
Pod písm. e), g) a h) se osvobozují pozemky z důvodů
ekologického zájmu. Pod písm. i) se osvobozuji
pozemky zemědělské půdy z důvodů
podpory soukromého podnikáni. Pod písm. j)
se osvobozují pozemky z důvodu veřejné
prospěšnosti. Pod písm. k) se osvobozují
pozemky, u nichž příslušná právní
úprava zamezuje využití k účelům,
k nimž jsou svým charakterem určeny.
Zásada č. 5
Základ daně
Základem daně je skutečná výměra
pozemku v m2, zjištěná k 1. lednu
zdaňovacího období.
Odůvodnění: Uvedený způsob
určení základu daně je od nabytí
účinnosti této právní úpravy
pro nejbližší období jediným technicky
a organizačně proveditelným řešením.
Pro další období se předpokládá
přijetí nově právní úpravy,
v níž způsob stanovení základu
daně bude vycházet z ceny pozemku, určené
obecně závazným právním předpisem.
Zásada č. 6
Sazba daně
Sazba daně činí za každý započatý
1 m2 pozemku u
a) zemědělské půdy, která je
odstupňována podle produkčně ekonomických
skupin, dle sazebníku v příloze č.
1 tohoto zákona
b) hospodářských lesů - 0,03 Kčs
c) rybníků s chovem ryb a drůbeže -
0,05 Kčs
d) zastavěných ploch a nádvoří,
pokud jsou předmětem daně - 0,10 Kčs
e) ostatních ploch - stavebních pozemků - 2,00 Kčs
- zbývajících ostatních ploch, pokud
jsou předmětem daně - 0,10 Kčs
Odůvodnění: Sazby daně jsou určeny
diferencovaně na základě charakteru jednotlivých
druhů zdaňovaných pozemků a jejich
výše je stanovena empiricky na základě
doporučeni příslušných resortů
a s ohledem na možnost jejich hospodářského
využití tak, aby výnos daně tvořil
solidní základ příjmů do rozpočtu
obcí. Soukromé zahrady se zařazuji k sazbám
podle písm. a), pokud jsou součásti zemědělského
půdního fondu (např. zahrady u chat a objektů
sloužících k individuální rekreaci)
a k sazbě dle písm. e) zbývajícím
ostatním plochám, pokud jsou vyňaty ze zemědělského
půdního fondu (např. okrasné zahrady
u obytných domů v intravilánu obce). Evidence
nemovitostí vede pod pojmem zastavěná plocha
plochu zastavěnou stavbou včetně jejího
nezastavěného okolí bez možnosti rozlišení.
Připravovaná právní úprava
katastru nemovitostí bude zastavěné plochy
vést stejným způsobem.
Zásada č. 7
Předmět daně
Předmětem daně jsou stavby na území
České republiky, které jsou dokončeny
a schopny samostatně plnit svou funkci, s výjimkou
přehrad a staveb liniových (např. dálnic,
silnic, drah, mostů, tunelů).
Odůvodnění: Touto daní se zda%ují
nemovitosti ve vlastnictví fyzických a právnických
osob, které slouží k osobnímu užívání
podnikatelské činnosti. Půjde zejména
o stavby zkolaudované a o stavby, na které v uplynulých
letech v souladu s tehdy platným právním
stavem nebylo vydáno kolaudační rozhodnutí.
Stavby sloužící k uspokojování
veřejných potřeb nejsou do této daně
zahrnuty. Daň ze skutečně zastavěných
částí zastavěných ploch je
v dani ze staveb zahrnuta.
Zásada č. 8
Poplatníci daně
1) Poplatníkem daně je vlastník stavby. Je-li
zřízeno ke stavbě právo hospodaření,
je poplatníkem nositel tohoto práva.
2) Má-li ke stavbě vlastnické právo
nebo právo hospodaření více subjektů,
jsou tyto povinny platit daň společně a nerozdílně.
3) Dojde-li v průběhu kalendářního
roku k převodu vlastnického práva nebo práva
hospodaření ke stavbě, zůstává
pro tento rok poplatníkem daně převodce;
v případě přechodu vlastnického
práva děděním je poplatníkem
daně ten, na něhož vlastnické právo
přechází. Zanikne-li právnická
osoba, stane se poplatníkem daně její právní
nástupce.
Odůvodnění: Daň ke povinna platit
každá fyzická a právnická osoba,
která vlastní nebo má zřízeno
právo hospodaření ke stavbě nacházející
se na území České republiky. Jestliže
v průběhu kalendářního roku
dojde ke změně vlastníka nebo nositele práva
hospodaření ke stavbě převodem, zůstává
pro tento rok poplatníkem daně převodce,
tzn., že ke změně vlastníka nebo nositele
práva hospodaření se v tomto roce nepřihlíží.
Výjimkou je přechod vlastnického práva
děděním, kdy poplatníkem daně
se stává ten, na něhož vlastnické
právo přechází, a přechod vlastnického,
užívacího práva nebo práva hospodaření
při zániku právnické osoby.
Zásada č. 9
Osvobození od daně
1) Od daně ze staveb jsou osvobozeny:
a) stavby ve vlastnictví státu a obcí, pokud
nejsou využívány k podnikatelské činnosti,
b) stavby ve vlastnictví státu, ke kterým
je zřízeno právo hospodaření
právnickým osobám, jejichž veškeré
příjmy plynou ze státního rozpočtu,
c) stavby ve vlastnictví jiného státu užívané
diplomatickými zástupci pověřenými
v ČSFR, konzuly z povolání a jinými
osobami, které podle mezinárodního práva
požívají diplomatických a konzulárních
výsad a imunity, a to za předpokladu, že nejsou
československými státními občany
a že je zaručena vzájemnost,
d) stavby a jejich části sloužící
k vykonávání náboženských
obřadů církvi a náboženských
společností, dále stavby a jejich části
sloužící jako úřadovny osob,
které jsou pověřené duchovní
správou církví a náboženských
společnosti, nejsou-li využívány k podnikatelské
činnosti,
e) stavby politických stran a hnutí a sdružení
občanů, nejsou-li využívány k
podnikatelské činnosti,
f) na dobu 15 roků novostavby obytných domů
ve vlastnictví fyzických osob, pokud slouží
výlučně k trvalému bydleni vlastníka
nebo osob blízkých a jestliže se nevyužívají
k podnikatelské činnosti, dále novostavby
obytných domů, v nichž jsou výhradně
byty ve vlastnictví fyzických osob, pokud neslouží
k podnikatelské činnosti,
g) na dobu 15 roků domovní majetek vrácený
vlastníkům z titulu restituce majetku ve smyslu
zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění
následků některých majetkových
křivd, ve znění pozdějších
předpisů, zákona č. 87/1991 Sb., o
mimosoudních rehabilitacích a zákona č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku,
h) na dobu 15 roků domy ve vlastnictví fyzických
osob s převahou nájemních bytů postavené
do r. 1948,
i) na dobu 5 roků domy, nebo jejich část
s byty odkoupenými do vlastnictví fyzických
osob ze státního a družstevního vlastnictví,
j) školy, muzea, knihovny, státní archívy
a galerie, internáty, objekty stanovené orgány
státní památkově péče,
zdravotnická a sociální zařízení,
veřejné dobročinné ústavy a
nadace,
k) stavby a jejich části sloužící
bezprostředně k poskytování veřejných
dopravních služeb,
l) stavby ekologické, například čistírny
vod, odprašovací zařízení.
2) Osvobozeni v písm. g) a h) bude vázáno
na použiti na investice k obnově domovního
fondu.
Odůvodnění: Stavby uvedené pod písm.
a) a b) se osvobozují z důvodu zamezit zvýšení
nároků na výdaje státního rozpočtu,
u obcí se jedná o rozpočtové určení
daně. Pod písm. c) se osvobozují stavby na
základě mezinárodněprávních
předpisů. Stavby uvedené pod písm.
d), e), j), a k) se osvobozuji na základě celospolečenského
zájmu a poznatků ze zahraničních právních
úprav obdobných daní. Stavby uvedené
pod písm. f), g), h) a i) se osvobozují z důvodu
státní podpory bydleni. Stavby uvedené pod
písm. l) se osvobozují z důvodu ekologických.
Zásada č. 10
Základ daně
Základem daně ze staveb je výměra
v m2 té části zastavěné
plochy, která je zastavěna stavbou, zjištěná
k 1. lednu zdaňovacího období.
Odůvodnění: Uvedený způsob
určení základu daně je od nabytí
účinnosti této právní úpravy
pro nejbližší období jediným technicky
a organizačně proveditelným řešením.
Pro další období se předpokládá
přijetí nové právní úpravy,
v níž způsob stanovení základu
daně bude vycházet z ceny stavby, určené
obecně závazným právním předpisem.
Zásada č. 11
Sazba daně
1) Základní sazba daně u jednotlivých
staveb činí:
a) u obytných domů a u ostatních staveb tvořících
příslušenství k obytným domům
ze součtu výměr přesahujícího
10 m2 zastavěné plochy 1, - Kčs
za 1 m2 zastavěné plochy,
b) u chat a objektů k individuální rekreací
3, - Kčs za 1 m2 obytné části
zastavěné plochy a 0,50 Kčs za 1 m2
ostatních částí zastavěné
plochy,
c) u samostatných garáži vystavěných
mimo obytné domy 4, - Kčs za 1 m2 zastavěné
plochy,
d) u staveb pro podnikatelskou činnost
- stavby zemědělské prvovýroby, dále
stavby pro lesní a vodní hospodářství,
s výjimkou staveb pro skladováni a administrativu
1, - Kčs za 1 m2 zastavěné plochy,
- stavby průmyslové a ostatní zemědělské
výroby s výjimkou staveb pro skladování
a administrativu 5, - Kčs za 1 m2 zastavěné
plochy,
- stavby pro ostatní podnikatelskou činnost a stavby
pro administrativu 10, - Kčs za 1 m2 zastavěné
plochy,
e) u ostatních staveb 3, - Kčs za 1 m2
zastavěné plochy.
2) Základní sazby za 1 m2 zastavěné
plochy se zvyšuji o 0,75 Kčs za každé
další poschodí, jestliže podlahová
plocha poschodí přesahuje 2/3 zastavěné
plochy.
3) Základní sazba v odst. 1 písm. a) zvýšená o sazbu v odst. 2 se násobí koeficientem:
1,0 | do 1 000 obyvatel | |
1,4 | do 6 000 obyvatel | |
2,0 | do 25 000 obyvatel | |
2,5 | nad 25 000 obyvatel | |
4,5 v Praze, Brně, lázeňských místech. |
4) K sazbě vypočtené podle odst. 3 se připočítávají
2, - Kčs za každý m2 podlahové
plochy nebytového prostoru sloužícího
k podnikatelské činnosti u obytných domů.
Odůvodnění: Sazby daně vycházejí
ze společenského a hospodářského
určení staveb. U obytných domů je
zohledněna polohová renta s ohledem na výhodnost
umístění stavby pro osobní užívání
s tím, že se přebírá členěni
obcí z dosavadní právní úpravy.
Rozdíl mezi jednotlivými sazbami daně u staveb
pro podnikatelskou činnost vychází z odlišných
podmínek a charakteru odvětví podnikatelských
činností. Například stavby zemědělské
prvovýroby zabírají větší
zastavěnou plochu na rozdíl od staveb hotelů
či peněžních ústavů, které
mají menší zastavěnou plochu. Při
stanovení sazeb se těž vychází
z možné výnosnosti staveb.