ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

470

Vládní návrh

Zásady zákona České národní rady o dani z nemovitostí

I.

Úvodní ustanoveni

Zásada č. 1

Zákon ČNR upraví daň z nemovitostí, kterou tvoří:

a) daň z pozemků

b) daň ze staveb

Odůvodnění: Nemovitostmi se v souladu s § 119 občanského zákoníku rozumějí pozemky a stavby spojené se zemí pevným základem. Dosud zdanění podléhají pouze pozemky vedené v evidenci nemovitostí jako zemědělská půda v lepších agroekologických podmínkách a okrasně zahrady ve vlastnictví občanů. Do celkové výměry všech pozemků podléhajících dani z pozemků se nezapočítávají pozemky patřící k rodinným domkům a pozemky zemědělské půdy členů zemědělských družstev, které souvisejí s pozemkem, na němž je obytná budova, nebo které jsou v zastavěném území obce, činí-li jejich úhrnná výměra mimo zastavěnou plochu nejvýše 800 m2. Domovní dani podléhaly budovy zřízené k trvalým účelům včetně plochy jimi zastavěné s výjimkou budov v socialistickém vlastnictví. Novou právní úpravou se navrhuje zdanit téměř všechny pozemky a stavby.

II.

Daň z pozemků

Zásada č. 2

Předmět daně

Předmětem daně jsou pozemky zemědělské a nezemědělské na území České republiky, s výjimkou:

a) té části zastavěných ploch, která je zastavěna stavbami podléhajícími dani ze staveb,

b) lesních pozemků, na nichž se nenacházejí hospodářské lesy,

c) rybníky, které neslouží k chovu ryb a drůbeže a ostatních vodních ploch.

Odvodnění: Dani z pozemků podléhají zemědělská půda, lesní Půda hospodářských lesů, vodní plochy hospodářsky využívané, stavební pozemky a ostatní plochy. Z lesních pozemků podléhá dani pouze půda hospodářských lesů. Zbývající část lesních pozemků tvoří pozemky lesů, kde převládají výslovně ochranně, ekologické a celospolečenské funkce nad funkcí produkční. Z vodních ploch a rybníků podléhají dani pouze rybníky s chovem ryb a drůbeže. Ostatní vodní plochy jsou převážně zdrojem pitně vody, energie, popř. jsou veřejně přístupné, a proto z důvodů ekologických, národohospodářských a celospolečenských nejsou do daně zahrnuty.

Zásada č. 3

Poplatníci daně

1) Poplatníkem daně je vlastník pozemku. V případě pozemků ve vlastnictví státu, ke kterým je zřízeno právo hospodaření nebo právo osobního užívání a v případě pozemků ve vlastnictví fyzických osob, jejichž hranice v terénu neexistuji a ke kterým je zřízeno právo užívání, jsou poplatníky daně nositelé těchto práv.

2) Má-li k pozemku vlastnické právo více subjektů, nebo je-li k němu zřízeno právo hospodařeni či užívání více subjektům, jsou povinny platit daň společně a nerozdílně.

3) Dojde-li v průběhu kalendářního roku k převodu vlastnického práva, práva hospodařeni nebo užívání pozemků, zůstává pro tento rok poplatníkem daně dosavadní vlastník nebo uživatel. V případě přechodu vlastnického práva děděním je poplatníkem daně ten, na něhož vlastnické právo přechází. Zanikne-li právnická osoba, stane se poplatníkem daně její právní nástupce.

Odůvodnění: Daň je povinna platit každá fyzická a právnická osoba, která vlastni nebo užívá pozemek nacházející se na území České republiky. Dojde-li v průběhu kalendářního roku ke změně vlastníka, nositele práva hospodařeni nebo užívání, zůstává pro tento rok poplatníkem převodce, tzn. ke změně vlastníka, nositele práva hospodaření nebo užíváni se v daném roce nepřihlíží. Výjimkou je přechod vlastnického práva děděním, kdy poplatníkem daně se stává ten, na něhož vlastnické právo přechází a přechod vlastnického nebo užívacího práva, popř. práva hospodaření při zániku právnické osoby. Při zdaněni.je třeba především vycházet z vlastnického práva k pozemkům, na něž přechází i způsob vedení katastru nemovitostí.

Zásada č. 4

Osvobození od daně

Od daně z pozemků jsou osvobozeny:

a) pozemky ve vlastnictví státu, pokud k nim není zřízeno právo osobního užívání a pozemky ve vlastnictví státu a obcí, pokud nejsou využívány k podnikatelské činnosti,

b) pozemky ve vlastnictví státu, ke kterým je zřízeno právo hospodaření nebo nájem právnickým osobám, jejichž veškeré příjmy plynou ze státního rozpočtu,

c) pozemky užívané diplomatickými zástupci pověřenými v ČSFR, konzuly z povolání a jinými osobami, které podle mezinárodního práva požívají diplomatických a konzulárních výsad a imunity, a to za předpokladu, že nejsou československými státními občany, a že je zaručena vzájemnost,

d) pozemky užívané nadacemi a zdravotnickými zařízeními,

e) veřejně přístupné pozemky přírodních rezervací a národních parků,

f) hřbitovy,

g) veřejně přístupně parky a další veřejně přístupné prostory, pokud neslouží k podnikatelské činnosti,

h) na dobu 5 let pozemky rekultivované investičním zúrodňováním počínaje rokem následujícím po roce, kdy byly vráceny zemědělské a lesní výrobě,

i) na dobu 5 let zemědělské pozemky vydané vlastníkům na základě zákona č. 229/1991 Sb., pokud na nich vlastníci sami hospodaří,

j) pozemky přímo určené pro veřejnou dopravu (např. železniční, silniční, leteckou),

k) části pozemků, na kterých jsou zřízeny měřičské značky, signály a jiná zařízení geodetických bodů, stožáry rozvodu elektrické energie a pásy pozemků v lesích, vyčleněné pro rozvody elektrické energie.

Odůvodnění: Pozemky uvedené pod písm. a) a b) se osvobozují z důvodu zamezit zvýšeni nároků na výdaje státního rozpočtu, u obci se jedná o rozpočtové určení daně. Pod písm. c) se osvobozují pozemky na základě mezinárodních dohod. Pod písm. d) se osvobozují pozemky nadací, neboť nadace neslouží výdělečným cílům a jsou zřizovány za účelem rozvoje duchovních hodnot nebo jiných humanitních cílů, k ochraně a tvorbě životního prostředí a zachováni přírodních hodnot. Pozemky zdravotnických zařízení se osvobozují z důvodu nezvyšovat nároky na zdravotní pojištění občanů. Pod písm. e), g) a h) se osvobozují pozemky z důvodů ekologického zájmu. Pod písm. i) se osvobozuji pozemky zemědělské půdy z důvodů podpory soukromého podnikáni. Pod písm. j) se osvobozují pozemky z důvodu veřejné prospěšnosti. Pod písm. k) se osvobozují pozemky, u nichž příslušná právní úprava zamezuje využití k účelům, k nimž jsou svým charakterem určeny.

Zásada č. 5

Základ daně

Základem daně je skutečná výměra pozemku v m2, zjištěná k 1. lednu zdaňovacího období.

Odůvodnění: Uvedený způsob určení základu daně je od nabytí účinnosti této právní úpravy pro nejbližší období jediným technicky a organizačně proveditelným řešením. Pro další období se předpokládá přijetí nově právní úpravy, v níž způsob stanovení základu daně bude vycházet z ceny pozemku, určené obecně závazným právním předpisem.

Zásada č. 6

Sazba daně

Sazba daně činí za každý započatý 1 m2 pozemku u

a) zemědělské půdy, která je odstupňována podle produkčně ekonomických skupin, dle sazebníku v příloze č. 1 tohoto zákona

b) hospodářských lesů - 0,03 Kčs

c) rybníků s chovem ryb a drůbeže - 0,05 Kčs

d) zastavěných ploch a nádvoří, pokud jsou předmětem daně - 0,10 Kčs

e) ostatních ploch - stavebních pozemků - 2,00 Kčs

- zbývajících ostatních ploch, pokud jsou předmětem daně - 0,10 Kčs

Odůvodnění: Sazby daně jsou určeny diferencovaně na základě charakteru jednotlivých druhů zdaňovaných pozemků a jejich výše je stanovena empiricky na základě doporučeni příslušných resortů a s ohledem na možnost jejich hospodářského využití tak, aby výnos daně tvořil solidní základ příjmů do rozpočtu obcí. Soukromé zahrady se zařazuji k sazbám podle písm. a), pokud jsou součásti zemědělského půdního fondu (např. zahrady u chat a objektů sloužících k individuální rekreaci) a k sazbě dle písm. e) zbývajícím ostatním plochám, pokud jsou vyňaty ze zemědělského půdního fondu (např. okrasné zahrady u obytných domů v intravilánu obce). Evidence nemovitostí vede pod pojmem zastavěná plocha plochu zastavěnou stavbou včetně jejího nezastavěného okolí bez možnosti rozlišení. Připravovaná právní úprava katastru nemovitostí bude zastavěné plochy vést stejným způsobem.

III.

Daň ze staveb

Zásada č. 7

Předmět daně

Předmětem daně jsou stavby na území České republiky, které jsou dokončeny a schopny samostatně plnit svou funkci, s výjimkou přehrad a staveb liniových (např. dálnic, silnic, drah, mostů, tunelů).

Odůvodnění: Touto daní se zda%ují nemovitosti ve vlastnictví fyzických a právnických osob, které slouží k osobnímu užívání podnikatelské činnosti. Půjde zejména o stavby zkolaudované a o stavby, na které v uplynulých letech v souladu s tehdy platným právním stavem nebylo vydáno kolaudační rozhodnutí. Stavby sloužící k uspokojování veřejných potřeb nejsou do této daně zahrnuty. Daň ze skutečně zastavěných částí zastavěných ploch je v dani ze staveb zahrnuta.

Zásada č. 8

Poplatníci daně

1) Poplatníkem daně je vlastník stavby. Je-li zřízeno ke stavbě právo hospodaření, je poplatníkem nositel tohoto práva.

2) Má-li ke stavbě vlastnické právo nebo právo hospodaření více subjektů, jsou tyto povinny platit daň společně a nerozdílně.

3) Dojde-li v průběhu kalendářního roku k převodu vlastnického práva nebo práva hospodaření ke stavbě, zůstává pro tento rok poplatníkem daně převodce; v případě přechodu vlastnického práva děděním je poplatníkem daně ten, na něhož vlastnické právo přechází. Zanikne-li právnická osoba, stane se poplatníkem daně její právní nástupce.

Odůvodnění: Daň ke povinna platit každá fyzická a právnická osoba, která vlastní nebo má zřízeno právo hospodaření ke stavbě nacházející se na území České republiky. Jestliže v průběhu kalendářního roku dojde ke změně vlastníka nebo nositele práva hospodaření ke stavbě převodem, zůstává pro tento rok poplatníkem daně převodce, tzn., že ke změně vlastníka nebo nositele práva hospodaření se v tomto roce nepřihlíží. Výjimkou je přechod vlastnického práva děděním, kdy poplatníkem daně se stává ten, na něhož vlastnické právo přechází, a přechod vlastnického, užívacího práva nebo práva hospodaření při zániku právnické osoby.

Zásada č. 9

Osvobození od daně

1) Od daně ze staveb jsou osvobozeny:

a) stavby ve vlastnictví státu a obcí, pokud nejsou využívány k podnikatelské činnosti,

b) stavby ve vlastnictví státu, ke kterým je zřízeno právo hospodaření právnickým osobám, jejichž veškeré příjmy plynou ze státního rozpočtu,

c) stavby ve vlastnictví jiného státu užívané diplomatickými zástupci pověřenými v ČSFR, konzuly z povolání a jinými osobami, které podle mezinárodního práva požívají diplomatických a konzulárních výsad a imunity, a to za předpokladu, že nejsou československými státními občany a že je zaručena vzájemnost,

d) stavby a jejich části sloužící k vykonávání náboženských obřadů církvi a náboženských společností, dále stavby a jejich části sloužící jako úřadovny osob, které jsou pověřené duchovní správou církví a náboženských společnosti, nejsou-li využívány k podnikatelské činnosti,

e) stavby politických stran a hnutí a sdružení občanů, nejsou-li využívány k podnikatelské činnosti,

f) na dobu 15 roků novostavby obytných domů ve vlastnictví fyzických osob, pokud slouží výlučně k trvalému bydleni vlastníka nebo osob blízkých a jestliže se nevyužívají k podnikatelské činnosti, dále novostavby obytných domů, v nichž jsou výhradně byty ve vlastnictví fyzických osob, pokud neslouží k podnikatelské činnosti,

g) na dobu 15 roků domovní majetek vrácený vlastníkům z titulu restituce majetku ve smyslu zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích a zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,

h) na dobu 15 roků domy ve vlastnictví fyzických osob s převahou nájemních bytů postavené do r. 1948,

i) na dobu 5 roků domy, nebo jejich část s byty odkoupenými do vlastnictví fyzických osob ze státního a družstevního vlastnictví,

j) školy, muzea, knihovny, státní archívy a galerie, internáty, objekty stanovené orgány státní památkově péče, zdravotnická a sociální zařízení, veřejné dobročinné ústavy a nadace,

k) stavby a jejich části sloužící bezprostředně k poskytování veřejných dopravních služeb,

l) stavby ekologické, například čistírny vod, odprašovací zařízení.

2) Osvobozeni v písm. g) a h) bude vázáno na použiti na investice k obnově domovního fondu.

Odůvodnění: Stavby uvedené pod písm. a) a b) se osvobozují z důvodu zamezit zvýšení nároků na výdaje státního rozpočtu, u obcí se jedná o rozpočtové určení daně. Pod písm. c) se osvobozují stavby na základě mezinárodněprávních předpisů. Stavby uvedené pod písm. d), e), j), a k) se osvobozuji na základě celospolečenského zájmu a poznatků ze zahraničních právních úprav obdobných daní. Stavby uvedené pod písm. f), g), h) a i) se osvobozují z důvodu státní podpory bydleni. Stavby uvedené pod písm. l) se osvobozují z důvodu ekologických.

Zásada č. 10

Základ daně

Základem daně ze staveb je výměra v m2 té části zastavěné plochy, která je zastavěna stavbou, zjištěná k 1. lednu zdaňovacího období.

Odůvodnění: Uvedený způsob určení základu daně je od nabytí účinnosti této právní úpravy pro nejbližší období jediným technicky a organizačně proveditelným řešením. Pro další období se předpokládá přijetí nové právní úpravy, v níž způsob stanovení základu daně bude vycházet z ceny stavby, určené obecně závazným právním předpisem.

Zásada č. 11

Sazba daně

1) Základní sazba daně u jednotlivých staveb činí:

a) u obytných domů a u ostatních staveb tvořících příslušenství k obytným domům ze součtu výměr přesahujícího 10 m2 zastavěné plochy 1, - Kčs za 1 m2 zastavěné plochy,

b) u chat a objektů k individuální rekreací 3, - Kčs za 1 m2 obytné části zastavěné plochy a 0,50 Kčs za 1 m2 ostatních částí zastavěné plochy,

c) u samostatných garáži vystavěných mimo obytné domy 4, - Kčs za 1 m2 zastavěné plochy,

d) u staveb pro podnikatelskou činnost

- stavby zemědělské prvovýroby, dále stavby pro lesní a vodní hospodářství, s výjimkou staveb pro skladováni a administrativu 1, - Kčs za 1 m2 zastavěné plochy,

- stavby průmyslové a ostatní zemědělské výroby s výjimkou staveb pro skladování a administrativu 5, - Kčs za 1 m2 zastavěné plochy,

- stavby pro ostatní podnikatelskou činnost a stavby pro administrativu 10, - Kčs za 1 m2 zastavěné plochy,

e) u ostatních staveb 3, - Kčs za 1 m2 zastavěné plochy.

2) Základní sazby za 1 m2 zastavěné plochy se zvyšuji o 0,75 Kčs za každé další poschodí, jestliže podlahová plocha poschodí přesahuje 2/3 zastavěné plochy.

3) Základní sazba v odst. 1 písm. a) zvýšená o sazbu v odst. 2 se násobí koeficientem:

1,0
v obcích
do 1 000 obyvatel
1,4
"
do 6 000 obyvatel
2,0
"
do 25 000 obyvatel
2,5
"
nad 25 000 obyvatel
4,5 v Praze, Brně, lázeňských místech.

4) K sazbě vypočtené podle odst. 3 se připočítávají 2, - Kčs za každý m2 podlahové plochy nebytového prostoru sloužícího k podnikatelské činnosti u obytných domů.

Odůvodnění: Sazby daně vycházejí ze společenského a hospodářského určení staveb. U obytných domů je zohledněna polohová renta s ohledem na výhodnost umístění stavby pro osobní užívání s tím, že se přebírá členěni obcí z dosavadní právní úpravy. Rozdíl mezi jednotlivými sazbami daně u staveb pro podnikatelskou činnost vychází z odlišných podmínek a charakteru odvětví podnikatelských činností. Například stavby zemědělské prvovýroby zabírají větší zastavěnou plochu na rozdíl od staveb hotelů či peněžních ústavů, které mají menší zastavěnou plochu. Při stanovení sazeb se těž vychází z možné výnosnosti staveb.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP