Zásada č. 1
Tento zákon upravuje
a) daň dědickou
b) daň darovací
c) daň z převodu nemovitostí
Odůvodnění:
V této zásadě se nově zavádí
termín "daň", neboť jde o nabytí
majetku děděním, darem zpravidla bez vlastního
přičinění. Současné
notářské poplatky z darování
a z převodu nemovitostí mají již dnes
povahu jednorázové majetkové daně,
o notářském poplatku z dědictví
to platí v převážné míře.
Notářské poplatky za úkony již
nejsou do návrhu této úpravy zahrnuty, neboť
v souvislosti s privatizací notářství
se předpokládá, že se v převážné
většině stanou příjmem notářů,
část těchto poplatků bude vybírána
ve formě správních a soudních poplatků,
a to v závislosti na tom, který orgán bude
provádět konkrétní úkon.
Zásada č. 2
Předmětem dědické daně je nabytí
movitých a nemovitých věcí, pohledávek,
cenných papírů a jiných majetkových
práv děděním nebo jiným bezúplatným
nabytím majetku, úmrtím občana. Z
nemovitého majetku, který je v tuzemsku, se vybere
daň bez ohledu na státní příslušnost
nebo bydliště zůstavitele, z nemovitého
majetku, který je v cizině, se daň nevybírá.
Byl-li zůstavitel v době své smrti československým
státním občanem, vybírá se
daň z veškerého jeho movitého majetku,
včetně movitého majetku, který je
v cizině. Nebyl-li zůstavitel v době své
smrti československým státním občanem,
vybírá se daň z jeho movitého majetku,
pokud je v tuzemsku. Věta druhá, třetí
a čtvrtá platí, pokud mezinárodní
smlouva nestanoví jinak.
Odůvodnění:
Navrhovaná zásada vychází ze skutečnosti,
že zdanění podléhají jak movité
a nemovité věci, tak i pohledávky a jiná
majetková práva nabytá děděním.
Dále se upravuje postup při zdanění
movitých věcí a nemovitých věcí
osob, které nebyly v době své smrti československými
státními občany, pokud se majetek nachází
na území ČSFR. Vychází se z
dosavadní právní úpravy, která
se v podstatě osvědčila a není důvod
jí zásadně měnit.
Zásada č. 3
Základem daně dědické je cena nabytého
majetku jednotlivého dědice po odečtení
dluhů zůstavitele, které na dědice
přešly zůstavitelovou smrtí. Ze základu
daně se odečtou též přiměřené
náklady spojené s pohřbem zůstavitele,
cena jiných povinností uložených v řízení
o dědictví, jakož i dědická dávka
prokazatelně zaplacená jinému státu
z majetku v cizině, byl-li tento majetek též
předmětem daně. Základem pro vyměření
daně je, s výjimkou nemovitosti, cena majetkových
předmětů nebo práv v době úmrtí.
Je-li součástí nabytého majetku též
nemovitost, je touto cenou cena zjištěná podle
zvláštních předpisů.
Odůvodnění:
V této zásadě se stanoví, co je základem
daně dědické. Jde-li o cenu movitých
věcí a majetkových práv, je nutno
vycházet z ceny obvyklé v době úmrtí.
Při stanovení ceny nemovitosti bude nutno ještě
určitou dobu vycházet z ceny zjištěné
podle zvláštních předpisů. Předpokládá
se, že v přechodném období cca 3 - 5
let bude takovýmto zvláštním předpisem
vyhláška o cenách nemovitostí, v pozdějším
období po ustálení cenové hladiny
a vytvoření cenových map nemovitostí
budou zvláštní předpisy odkazovat na
tyto cenové mapy nebo vycházet z odborné
literatury.
Zásada č. 4
Poplatníkem daně dědické je dědic,
který nabyl dědictví nebo jeho část
ze závěti, ze zákona nebo z obou právních
důvodů podle pravomocných výsledků
řízení o dědictví. V případě
nezletilého dědice je plátcem daně
jeho zákonný zástupce nebo opatrovník
stanovený soudem.
Odůvodnění:
Daň platí každá fyzická a právnická
osoba, která nabývá movitý a nemovitý
majetek dědictvím. Výjimku tvoří
případ, kdy dědicem je nezletilá osoba,
plátcem daně se stává jeho zákonný
zástupce nebo opatrovník stanovený soudem.
Zásada č. 5
Předmětem darovací daně je nabytí
movitých a nemovitých věcí, pohledávek,
cenných papírů a jiných majetkových
práv nabytých na základě právního
úkonu a jinak než úmrtím občana,
pokud k němu dochází zcela nebo zčásti
bezúplatně. Daň se vybírá i
z movitých věcí darovaných z ciziny
nabyvateli v tuzemsku nebo z tuzemska nabyvateli v cizině
anebo z movitých věcí dovezených nabyvatelem
z ciziny do tuzemska, které byly pořízeny
z prostředků darovaných v cizině.
Odůvodnění:
Předmět darovací daně a její
konstrukce jsou obdobné jako u daně dědické.
Bez této daně by docházelo k obcházení
daně dědické částečným
nebo úplným bezúplatným poskytnutím
daru a přechodu majetku zůstavitele za jeho života
budoucím dědicům. Pokud se jedná o
dary z ciziny, vychází se z dosavadních principů
současné právní úpravy.
Zásada č. 6
Základem daně darovací je cena nabývaného
majetku obvyklá v místě a době darování
po srážce zjištěných dluhů,
ceny jiných povinností a případné
úplaty. Je-li součástí nabývaného
majetku též nemovitost, je její cenou cena
zjištěná podle zvláštních
předpisů. Cena majetku nabývaného
od téže osoby tímtéž nabyvatelem
v průběhu dvou let se sčítá.
Odůvodnění:
Stanovení základu daně darovací vychází
z obdobných principů jako stanovení základu
daně dědické včetně ceny nemovitostí.
Zásada č. 7
Poplatníkem daně z darování je nabyvatel,
dárce za daň ručí. Jde-li o darování
do ciziny, je poplatníkem vždy dárce.
Odůvodnění:
Subjekt daně darovací je nutno rozlišit podle
toho, zda jde o dar v tuzemsku či do tuzemska anebo, jde-li
o dar do ciziny. Daň darovací je povinna platit
každá fyzická a právnická osoba,
která nabyla majetek zcela nebo zčásti bezúplatně
jinak než úmrtím občana.
Zásada č. 8
Předmětem daně z převodu nemovitostí
je úplatný převod nebo přechod vlastnictví
k nemovitosti nebo nabytí nemovitosti při výkonu
rozhodnutí. Vyměňují-li se dvě
nemovitosti, považují se jejich vzájemné
převody za jeden převod. Daň se vybere z
převodu té nemovitosti, z jejíhož převodu
je daň vyšší.
Odůvodnění:
Ve většině případů půjde
o úplatné převody nemovitostí. Pokud
bude docházet k tzv. smíšeným smlouvám,
kdy půjde částečně o převod
bezúplatný (darování) a částečně
o převod úplatný, např. v důsledku
určitého protiplnění (doživotní
užívání nemovitostí) bude touto
daní zdaňována pouze část odpovídající
poskytnuté protihodnotě.
Zásada č. 9
Základem daně z převodu nemovitostí
je úplata, popřípadě úhrada
za nemovitost. Je-li úplata nižší než
cena zjištěná podle zvláštních
předpisů, považuje se převod do výše
úplaty za úplatný a převod ve výši
rozdílu mezi úplatou a cenou zjištěnou
podle zvláštních předpisů za
bezúplatný, který podléhá dani
darovací.
Odůvodnění:
Při stanovení základu daně z převodu
nemovitostí je třeba zásadně vycházet
z úplaty za nemovitost. V případě
nižší úplaty bude výše rozdílu
mezi úplatou a cenou zjištěnou zdaněna
daní darovací, neboť půjde částečně
o bezúplatný převod.
Zásada č. 10
Poplatníkem daně z převodu nemovitostí
je převodce (prodávající), nabyvatel
(kupující) za daň ručí. Jde-li
o nabytí nemovitosti prodávané při
výkonu rozhodnutí, poplatníkem je nabyvatel.
Jde-li o výměnu nemovitostí, platí
daň převodce i nabyvatel společně
a nerozdílně.
Odůvodnění:
Při stanovení poplatníka se vychází
ze současné právní úpravy,
kdy poplatníkem je převodce, tj. prodávající,
pouze v případě nabytí nemovitosti
výkonem rozhodnutí se poplatníkem stává
nabyvatel.
Zásada č. 11
Pro účely výpočtu daně jsou
osoby zařazeny do tří skupin poplatníků
na základě vzájemného příbuzenského
nebo jiného osobního poměru.
- do I. skupiny patří: vlastní a osvojené
děti a jejich potomci, rodiče vlastní a osvojitelé,
ostatní příbuzní v přímé
linii, manželé,
- do II. skupiny patří: sourozenci, děti
manžela, příbuzní manžela v řadě
přímé, ostatní osoby ve společné
domácnosti po dobu nejméně 1 roku, manželé
vlastních a osvojených dětí, manželé
rodičů,
- do III. skupiny patří: ostatní fyzické
osoby a právnické osoby.
Odůvodnění:
Rozdělení poplatníků do tří
skupin vychází ze zkušeností a poznatků
právní úpravy v Československu z dřívějších
let, zejména po r. 1957.
Zásada č. 12
Sazba daně dědické a daně darovací
činí 1% až 50% základu daně,
a to podle zařazení poplatníků do
jednotlivých skupin. U I. skupiny činí sazba
daně 1% - 7%, u II. skupiny 3% - 15%, u III. skupiny 7%
- 50%.
Odůvodnění:
Stanovení progresivní sazby vychází
ze zásady daňové spravedlnosti s nižšími
sazbami u osob I. a II. skupiny, zatímco u III. skupiny
se navrhuje progresivnější sazba. Sazba daně
se stanoví podle výše hodnoty nabytého
majetku a podle příbuzenského vztahu či
poměru mezi zůstavitelem (dárcem) a dědicem
(nabyvatelem). Čím vzdálenější
bude příbuzenský poměr a vyšší
cena nabytého majetku, tím vyšší
je sazba daně. Jde o zásadní rozdíl
oproti dosavadní úpravě, podle které
je nyní stanovena lineární sazba bez ohledu
na výši základu daně (poplatku).
Zásada č. 13
Sazba daně z převodu nemovitostí činí
1% - 20%, a to u I. skupiny 1% - 7%, u II. skupiny 3% - 15%, u
III. skupiny 4% - 20%.
Odůvodnění:
Při stanovení výše sazeb z převodu
nemovitostí se vychází ze skutečnosti,
že sazba daně z převodu nemovitostí
musí být obdobná sazbě daně
darovací, aby zejména u příbuzných
nedocházelo k předstíraným úplatným
převodům nemovitostí namísto darování
z důvodu případné nižší
sazby daně z převodu nemovitostí. Horní
hranice sazby uvedeného rozpětí bude přicházet
v úvahu pouze při převodech nemovitostí
vysokých hodnot a má částečně
také funkci určité majetkové dávky
z majetku, zejména při převodech mezi cizími
osobami.
Zásada č. 14
Od daně dědické jsou osvobozena peněžitá
a nepeněžitá plnění z pracovní
nebo podnikatelské činnosti za poslední měsíc
před smrtí, pojistná plnění
z pojištění osob, dávky sociálního
zabezpečení a nemocenského pojištění,
jakož i nároky zůstavitele z literární
a umělecké činnosti včetně
zděděných autorských práv,
které nebyly ke dni smrti zůstavitele vyplaceny.
Od daně dědické a darovací jsou osvobozeny:
a) movité věci osobní potřeby u fyzických
osob, které prokazatelně neslouží k
podnikatelské činnosti, pokud cena tohoto majetku
nepřevyšuje u osob I. skupiny 150.000 Kčs,
u II. skupiny 30.000 Kčs, u osob III. skupiny 10.000 Kčs
u každého jednotlivého poplatníka. Daň
se vybere jen z té části ceny movitého
majetku nabývaného každým nabyvatelem,
která převyšuje uvedené částky,
b) vklady a finanční prostředky na účtech
u peněžních ústavů, tuzemská
a cizozemská platidla a cenné papíry, pokud
úhrnná částka všech těchto
hodnot nepřevyšuje u osob I. skupiny 150.000 Kčs,
u osob II. skupiny 30.000 Kčs, u osob III. skupiny 10.000
Kčs u každého jednotlivého poplatníka.
Daň se vybere jen z té části ceny
movitého majetku nabývaného každým
nabyvatelem, která převyšuje uvedené
částky.
Osvobození se poskytne jen za předpokladu, že
poplatník tyto věci a hodnoty řádně
uvede v daňovém přiznání.
Od daně dědické a darovací jsou osvobozeny
též odkazy a dary na veřejně prospěšnou
činnost, zejména na rozvoj kultury, umění,
nadací, církví, náboženských
společností, školství, vědy,
zdravotnictví, sociální péče,
ekologie a sportu, jde-li o jejich nabytí tuzemskými
právnickými osobami, jakož i odkazy a dary
tuzemským obcím.
Daň dědická a darovací a z převodu
nemovitostí se nevybírá též z
majetku nabývaného státem a obcemi nebo z
majetku převáděného do vlastnictví
nebo z vlastnictví těchto subjektů.
Odůvodnění:
Kromě peněžitých a nepeněžitých
plnění vzniklých z pracovní, podnikatelské
nebo jiné obdobné činnosti, které
jsou osvobozeny od daně dědické za poslední
měsíc před smrtí se navrhuje též
osvobodit movité věci, které neslouží
prokazatelně podnikatelské činnosti do určité
výše v návaznosti na příbuzenský
vztah. Současně se navrhuje do stejné výše
podle příbuzenského vztahu osvobodit i vklady,
finanční prostředky na účtech
u peněžních ústavů a peníze
v hotovosti. Toto částečné osvobození
uvedených hodnot by mělo přispět za
současného stavu, kdy existuje anonymita vkladů
k přiznání uvedených finančních
prostředků do dědictví, což napomůže
finančním úřadům při
vedení správy ostatních daní ke z
jištění skutečného stavu solventnosti
dědiců a k úhradě při placení
jak daně dědické, tak i ostatních
daní. Jako podmínku k osvobození těchto
hodnot se však navrhuje požadavek řádného
přihlášení těchto prostředků
do daňového přiznání. Pokud
jde o osvobození od daně dědické a
darovací u darů a odkazů na veřejně
prospěšnou činnost, v podstatě se vychází
ze současné úpravy vyhlášky č.
327/1990 Sb., k provedení zákona o notářských
poplatcích.
Zásada č. 15
Daňová povinnost vzniká, jakmile nastane
skutečnost, která je předmětem daně.
Touto skutečností je:
- převod nebo přechod majetku na nabyvatele u daně
dědické a darovací,
- převod nebo přechod vlastnictví k nemovitosti
u daně z převodu nemovitostí.
Odůvodnění:
Vznik daňové povinnosti je dán určitou
právní skutečností, kterou je převod
majetku na nabyvatele dědictvím nebo darem či
převod vlastnictví k nemovitosti na základě
právního úkonu, smlouvy po provedené
registraci u příslušného orgánu.
Zásada č. 16
Daň dědickou, daň z darování
a z převodu nemovitostí vyměřují
a vybírají územní finanční
orgány.
Odůvodnění:
Připravovaná privatizace státních
notářství a nové budoucí postavení
notářů vyžaduje oddělení
listinné a ověřovací činnosti
notářů od činnosti rozhodovací,
tj. i činnosti vyměřovací. Proto musí
dojít též k přenesení vyměřovací
činnosti na územní finanční
orgány. Vzhledem k novému postavení územních
finančních orgánů jako orgánů
státní správy na dalších daňových
úsecích jsou předpoklady k postupnému
propojení těchto agend a získání
přehledu o nabytém majetku, jeho ceně, např.
za účelem vyměřování
daně z příjmů obyvatelstva, daně
z nemovitostí apod.
S ohledem na možnou dřívější
účinnost tohoto zákona než zákona
o správě daní, navrhuje se do tohoto zákona
zapracovat i některé prvky daňového
řízení.
Zásada č. 17
Poplatník je povinen do 30 dnů ode dne pravomocně
skončeného řízení o dědictví,
registrace smlouvy, týkající se nemovitosti,
uzavření darovací smlouvy nebo přijetí
daru podat u příslušného územního
finančního orgánu přiznání
k vyměření daně dědické,
daně darovací anebo daně z převodu
nemovitostí. Daňovému přiznání
nepodléhají tzv. běžná darování
do výše 10.000, - Kčs, pokud nejde o dary od
téže osoby témuž nabyvateli v průběhu
dvou nebo více let a dary osvobozené do příslušné
výše podle jednotlivých skupin uvedených
v zásadě 14.
Za nesplnění této povinnosti se vybere penále
až do výše 3% z ceny, která je základem
pro vyměření daně. Orgán, u
něhož se vede řízení o dědictví,
je povinen informovat o výsledcích pravomocně
skončeného řízení příslušný
územní finanční orgán, a to
ve lhůtě 30 dnů od pravomocně skončeného
řízení. Obdobně postupuje orgán,
který rozhoduje o registraci smluv u nemovitostí
a celní orgány, jde-li o dary movitých věcí
z ciziny do tuzemska.
Odůvodnění:
Navrhuje se, aby poplatník sám v daňovém
přiznání uvedl všechny hodnoty patřící
do dědictví, popř. které obdržel
darem nebo vznikla-li mu daňová povinnost registrací
smlouvy o úplatném nebo bezúplatném
převodu nemovitosti. Současně je nutno uložit
povinnost i dalším subjektům, jejichž
úkony předcházejí vyměřovací
činnosti, informovat finanční úřady
o těchto skutečnostech.
Zásada č. 18
Daň dědická, daň darovací a
daň z převodu nemovitostí je splatná
do 30 dnů ode dne, ve kterém bylo poplatníkovi
doručeno rozhodnutí o vyměření
daně od územního finančního
orgánu. Jestliže vyměřená a předepsaná
daň nebyla zaplacena včas, je poplatník povinen
zaplatit za každý započatý měsíc
penále až do výši 2% z vyměřené
daně.
Odůvodnění:
Splatnost daně a následky nezaplacení daně
bude nutno v paragrafovaném znění upřesnit
v návaznosti na připravovaný zákon
o správě daní, zejména bude nutno
posoudit, zda obecná úprava uvedená v zákoně
o správě daní bude též vyhovovat
potřebám daně dědické, darovací
a z převodu nemovitostí nebo zda bude nutno v tomto
zákoně vydat úpravu zvláštní
od úpravy obecné.
Zásada č. 19
Při daňovém řízení před územními finančními orgány se postupuje podle zákona o správě daní. Zákon o správě daní upravuje též postup při splátkách daně, vymáhání
daně, zánik práva na daň, vrácení
daně a opravné prostředky.
Odůvodnění:
Vychází se z předpokladu, že v době
nabytí účinnosti tohoto zákona nabude
účinnost též nový zákon
o správě daní, který nahradí
dosavadní vyhlášku č. 16/1962 Sb., o
řízení ve věcech daní a poplatků.
Není však vyloučeno, že některé
instituty budou muset být přímo upraveny
v tomto zvláštním předpise odlišně
od obecné úpravy v zákoně o správě
daní.
Zásada č. 20
Nastala-li před účinností tohoto zákona
skutečnost, která byla podle dřívějších
předpisů předmětem poplatku (daně)
z dědictví, z darování, z převodu
nebo přechodu nemovitostí, postupuje se podle dřívějších
předpisů. Nepřevyšuje-li poplatek (daň)
vyměřený podle dřívějších
předpisů 1.000, - Kčs, poplatník zaplatí
poplatek kolkovými známkami. Je-li tento poplatek
vyšší než 1.000, - Kčs, zašle
příslušný orgán rozhodnutí
o vyměření poplatku místně
příslušnému územnímu finančnímu
orgánu, který zabezpečí jeho vybrání.
Odůvodnění:
Přechodné ustanovení vychází
z dosavadní zásady, kdy se postupuje podle dřívějších
předpisů i po nabytí účinnosti
nového zákona, vznikla-li skutečnost, která
byla předmětem poplatku za účinnosti
předchozí právní úpravy. Toto
ustanovení řeší též postup
při vyměření poplatků po nabytí
účinnosti nové právní úpravy.
Zásada č. 21
Ministerstvo financí České republiky může
poskytnout daňové osvobození nebo jinou úlevu
pro určité druhy majetku nebo i určitým
skupinám osob a učinit vhodná opatření
k zamezení nesrovnalostí nebo tvrdostí, jež
by z provádění zákona mohly vzniknout.
Finanční ředitelství může
ve výjimečných případech jednotlivým
poplatníkům na jejich žádost k odstranění
nesrovnalostí nebo tvrdostí poskytnout daňovou
úlevu, nelze-li vybrání daně zabezpečit
jinak.
Odůvodnění:
Předpokládá se, že ministerstvo financí
ČR by bylo zmocněno k osvobozením a poplatkovým
úlevám obecné povahy, týkajících
se určitého druhu majetku nebo skupiny osob, zatímco
finanční ředitelství by ve výjimečných
případech byly zmocněny k poskytování
úlev jednotlivým osobám (např. ze
sociálních důvodů, v nezaměstnanosti
apod.).
Zásada č. 22
Zrušuje se zákon ČNR č. 146/1984 Sb.,
o notářských poplatcích, ve znění
zákona ČNR č. 201/1990 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 146/1984 Sb., o notářských poplatcích,
vyhláška ministerstva financí České
socialistické republiky č. 150/1984 Sb., kterou
se provádí zákon ČNR o notářských
poplatcích.
Odůvodnění:
Zrušovací ustanovení vychází
z obecných principů legislativní povahy a
bude v paragrafovaném znění doplněno
i o další obecně závazné předpisy
vydané ministerstvem financí a registrované
či publikované ve Sbírce zákonů.
Zásada č. 23
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem
Odůvodnění:
Podle zásad daňové reformy má tento
zákon nabýt účinnosti k 1. 1. 1993,
není však vyloučena možnost, že nabude
účinnosti dříve v souvislosti s dokončením
privatizace státních notářství.
Navržená úprava zásad zákona
o dani dědické, darovací a dani z převodu
nemovitostí má nahradit dosavadní notářské
poplatky z dědictví, darování a z
převodu nemovitostí, které jsou upraveny
zákonem ČNR č. 146/1984 Sb., o notářských
poplatcích, ve znění zákona ČNR
č. 201/1990 Sb., a vyhláškou č. 150/1984
Sb., ve znění vyhlášky č. 237/1990
Sb. Současná právní úprava
odpovídá principům z doby jejího vzniku,
t. j. roku 1957, kdy byla zrušena daň z obohacení
a dále z období let po roce 1984, kdy byl činěn
rozdíl mezi jednotlivými druhy vlastnictví
a kdy tato úprava vycházela z poplatkového
pojetí. Rovněž tak byly sazby těchto
poplatků stanoveny výlučně podle stupně
příbuzenského nebo jiného osobního
poměru mezi občany a byly stanoveny lineární
sazbou ve výši 1%, 5% a 20% bez ohledu na výši
hodnoty nabytého nebo převáděného
majetku. Tyto principy již neodpovídají současným
potřebám vyvolaným společenskými
změnami a postupnému přechodu na tržní
mechanismus ani zásadě daňové spravedlnosti.
Nově se proto zavádí označení
"daň", neboť jde o nabytí majetku
děděním, darem, zpravidla bez vlastního
přičinění. Nejde tudíž
o poplatky za úkon nebo službu, uvedené platby
mají v podstatě povahu jednorázové
daně či dávky majetkového charakteru.
Navrhuje se proto zavedení progresivní daňové
sazby podle výše základu a skupin poplatníků
tak, aby vyšší základy daně byly
výrazněji zdaněny než dosud.
V souvislosti s připravovanou privatizací dnešních
státních notářství dojde též
k oddělení rozhodovací činnosti notářů
od činnosti listinné a osvědčovací.
Vlastní vyměřovací daňová
činnost přejde na územní finanční
orgány, obdobně jako tomu bylo do r. 1957.
Celkové příjmy z notářských
poplatků činily v roce 1989 cca 295 mil. Kčs,
v roce 1990 cca 399 mil. Kčs, z toho notářské
poplatky z dědictví, z darování a
z převodu nemovitostí (t. j. bez notářských
poplatků za úkony) představovaly v roce 1989
cca 227 mil. Kčs a v roce 1990 cca 291 mil. Kčs.
Vzhledem k nově navrženým progresivním
sazbám daně dědické a darovací
lze předpokládat podstatně vyšší
příjem z těchto daní, a to též
v souvislosti s vývojem cenové hladiny. Podle předběžného
odhadu lze uvažovat s příjmy ve výši
cca 600 - 800 mil. Kčs. Přesnější
propočet nelze zatím kvantifikovat, poněvadž
není zatím přesně známo, jaké
částky budou od daně z dědictví
a z darování osvobozeny, ani jaký bude vývoj
cen zejména u nemovitostí.
Nová úprava si však vyžádá
potřebu nových pracovních sil u územních
finančních orgánů. Při předpokladu
3 pracovníků pro zabezpečení této
agendy pouze u finančních úřadů
v sídle okresu (t. j. sídla dřívějších
okresních finančních správ) představuje
tato potřeba cca 270 pracovníků včetně
jejich mzdového a materiálového zabezpečení.
Pokud by měla být tato agenda zavedena u všech
217 územních finančních orgánů
v České republice, byla by potřeba nových
pracovníků větší. Propočet
nákladů na mzdové a materiálové
vybavení finančních úřadů
bude možné odhadnout až po přijetí
definitivní koncepce jak těchto daní, tak
i nově připravované daně z nemovitostí.
Zpracoval:
Ing. Michal Morawski
ředitel odboru státních příjmů