Zásada č. 1
Správní poplatky (dále jen "poplatky")
vyměřují a vybírají orgány
státní správy České republiky,
jiné orgány státní správy (dále
jen "správní orgány") za úkony
spojené s jejich činností.
Varianta I: Úkony a výši sazeb poplatků
stanoví ministerstvo financí České
republiky obecně závazným právním
předpisem (dále jen "prováděcí
předpis") v dohodě se zúčastněnými
ústředními orgány.
Varianta II: Úkony a výše sazeb se stanoví
v sazebníku, který je přílohou tohoto
zákona.
Odůvodnění: Vychází
se z předpokladu, že správní poplatky
se budou vybírat především za úkony
spojené s činností orgánů státní
správy, uvedené v prováděcím
předpise, které jsou prováděny ve
prospěch poplatníka. Navrhují se dvě
varianty pokud jde o sazebník poplatků. Ministerstvo
financí ČR z důvodu časté potřeby
změn úkonů i sazeb navrhuje variantu I.
Zásada č. 2
Poplatkům podléhají i podání
a žádosti k orgánům státní
správy a orgánům obcí, jejichž
vyřízení si vyžaduje úkon správního
orgánu ve prospěch poplatníka.
Odůvodnění: Vzhledem k neúměrným
počtům podání a žádostí
k orgánům státní správy a orgánům
obcí o různé úkony, žádostem
o posouzení různých právních
skutečností, odborných posudků, vyjádření,
kdy se mnohdy jedná o bezplatné poskytování
právních porad ve prospěch žadatelů,
které jsou u advokátů a komerčních
právníků zpoplatňovány, navrhuje
se v taxativně uvedených případech
podání či žádosti, které
budou uvedeny v prováděcím předpise,
zpoplatnit přiměřeným správním
poplatkem. Rovněž tak se zvažuje zpoplatňovat
v rámci správního řízení
i podání odvolání, jiných opravných
prostředků, podání žádostí
o daňové úlevy apod. Zpoplatnění
přiměřeným poplatkem by mělo
přispět k zamezení neuvážených
podání k orgánům státní
správy a kompenzovat též vzrůstající
náklady orgánů státní správy
na vyřizování těchto žádostí
a podání (poštovné, doručování
aj).
Zásada č. 3
Sazby správních poplatků se stanoví
pevnou částkou nebo procentem ze základu
poplatku. Základem poplatku stanoveného procentem
je cena předmětu úkonu, která je platná
v místě a čase provedení tohoto úkonu.
U nemovitosti je základem poplatku cena zjištěná
podle zvláštních předpisů. Poplatník
sdělí cenu předmětu úkonu správnímu
orgánu vyměřujícímu poplatek;
neučiní-li tak, zjistí správní
orgán cenu předmětu na náklady poplatníka.
Odůvodnění: Ponechává
se na základě současných zkušeností
pouze sazba stanovená pevnou částkou nebo
procentem ze základu poplatku, neuvažuje se již
z důvodu posílení právní jistoty
poplatníků se sazbami stanovenými rozpětím.
Zásada č. 4
Poplatníkem je ten, kdo dal podnět k úkonům
anebo ten, v jehož zájmu nebo věci byly úkony
provedeny.
Odůvodnění: Vychází
se z dosavadního principu, že poplatek se vybírá
za činnost ve prospěch poplatníka jako určitá
protihodnota za tuto činnost orgánu státní
správy.
Zásada č. 5
Poplatky stanovené pevnou částkou se platí
bez vyměření a jsou splatné okamžitě
při podání, není-li v prováděcím
předpise stanoveno jinak. Pokud nebyl poplatek zaplacen
při podání, je splatný do 15 dnů
ode dne doručení výzvy správního
orgánu k zaplacení poplatku, jinak správní
orgán podání neprojedná s výjimkou
případů, v nichž poplatník zaplatí
poplatek po uvedené lhůtě a správní
orgán uzná projednání za vhodné.
Poplatky stanovené procentem z ceny nebo hodnoty předmětu
úkonu se vyměřují před provedením
úkonu a jsou splatné do 15 dnů ode dne doručení
platebního výměru, pokud není v prováděcím
předpise stanoveno jinak.
Odůvodnění: Obecným principem
poplatkového řízení je jeho jednoduchost
a neformálnost, kdy celé řízení
má být hospodárné a zbytečně
nezatěžovat správní orgány a
poplatníky při placení poplatků. Proto
je ve velké většině případů
používáno pevné sazby poplatků
a pouze v případech, kdy se vychází
z ceny nebo hodnoty věci, která je základem
poplatného úkonu, stanoví se poplatek procentní
sazbou.
Zásada č. 6
Poplatky vyměřované a vybírané
správními orgány České republiky
se platí kolkovými známkami, jestliže
poplatek nepřevyšuje 1.000,- Kčs nebo převodem
z účtu u peněžního ústavu
nebo poukázkou, popřípadě v hotovosti.
Nad tuto částku se platí poplatky vždy
na účet státního rozpočtu České
republiky, s výjimkou okresních úřadů.
Ministerstvo financí České republiky může
stanovit výjimku a povolit placení poplatků
na účet toho správního orgánu,
který úkon provedl, je-li tento způsob vhodnější,
současně pak stanoví v jakých termínech
se vybrané poplatky odvedou na účet státního
rozpočtu České republiky u příslušného
finančního úřadu.
Poplatky vyměřované a vybírané
okresními úřady a orgány obcí
se platí na jejich účet převodem z
účtu u peněžního ústavu,
poštovní poukázkou anebo v hotovosti; nelze
je platit kolkovými známkami.
Okresní úřady a orgány obcí
mohou za účelem placení poplatků vydat
zvláštní známky, které však
nesmí být označeny státním
znakem.
Odůvodnění: Ponechává
se dosavadní princip placení poplatků kolkovými
známkami do 1.000,- Kčs, jde-li o úkony prováděné
správními orgány České republiky,
s výjimkou úkonů prováděných
okresními úřady a orgány obcí.
Současně se nově připouští
za účelem jednoduchosti placení u okresních
úřadů a orgánů obcí
vydávat vlastní zvláštní známky,
které však nemohou být označeny státním
znakem. Rovněž tak je možné platit poplatky
u těchto orgánů převodem z účtu
u peněžního ústavu anebo poštovní
poukázkou či v hotovosti proti potvrzení
o zaplacení poplatku.
Zásada č. 7
Poplatky neplatí orgány státní správy,
okresní úřady, obce, soudy a prokuratura.
Rozpočtové organizace, které jsou napojeny
na státní rozpočet republiky nebo na rozpočet
okresního úřadu nebo na rozpočet obce
svými příjmy a výdaji, platí
správní poplatky pouze tehdy, je-li to v jednotlivých
položkách sazebníku poplatků v prováděcím
předpise výslovně stanoveno.
Od poplatků jsou osvobozeni též diplomatičtí
zástupci pověření v ČSFR, konzulové
z povolání a další osoby, které
podle mezinárodního práva požívají
výsad a imunit, za předpokladu, že nejsou československými
státními občany a že je zaručena
vzájemnost. Od poplatků jsou osvobozeny též
úkony k provádění československých
obecně závazných předpisů o
nemocenském zabezpečení, o zabezpečení
matky a dítěte a o sociálním zabezpečení.
Odůvodnění: Osvobození od poplatků
se v podstatě přebírá ze současné
právní úpravy s tou změnou, že
u některých úkonů výslovně
uvedených v prováděcím předpise
lze uvažovat se zpoplatněním i rozpočtových
organizací, pokud půjde o úkony, které
evidentně nesouvisí s činností těchto
organizací (např. o různé právní
porady, posudky apod.)
Zásada č. 8
Správní orgán, který vyměřil
nebo vybral poplatek rozhodne o vrácení poplatku
v plné výši, jestliže nedošlo k provedení
úkonu nebo k věcnému projednání
bez zavinění poplatníka, anebo poplatek byl
zaplacen, aniž byl k tomu poplatník povinen.
Správní orgán, který vyměřil
nebo vybral poplatek, vrátí částku,
o kterou poplatník zaplatil na poplatek více než
byl povinen nebo o kterou byl zaplacený poplatek dodatečně
na žádost poplatníka snížen nebo
prominut.
Správní orgán, který vyměřil
nebo vybral poplatek, rozhodne na žádost poplatníka,
zda a jaká část zaplaceného poplatku
se vrátí, nedošlo-li vinou poplatníka
k provedení úkonu, za který byl poplatek
zaplacen. Správní orgán může
vrátit nejvýše 50% z částky zaplacené
na poplatek. Vrácené částky se zaokrouhlují
na celé Kčs dolů. Poplatek se nevrátí,
nepřesahuje-li částku 30,- Kčs.
Jde-li o vrácení poplatku (přeplatku poplatku)
zaplaceného kolkovými známkami, zašle
správní orgán, který poplatek vyměřil
opis pravomocného rozhodnutí o vrácení
poplatku Finančnímu úřadu pro Prahu
1, který příslušnou částku
vrátí. V ostatních případech
se poplatek vrátí z účtu příslušného
úřadu, na jehož účet byl zaplacen.
Odůvodnění: V této zásadě
je v převážné míře převzata
dosavadní úprava z prováděcího
předpisu, vyhlášky č. 570/1990 Sb.,
o správních poplatcích, s tím rozdílem,
že nedošlo-li vinou poplatníka k provedení
úkonu, může správní orgán
na žádost poplatníka vrátit nově
pouze 50% z částky zaplacené na poplatek
namísto dnešních 65%. Vychází
se z obdobného principu vracení poplatku, jako je
tomu u soudních poplatků.
Zásada č. 9
Při řízení ve věcech poplatků
se postupuje přiměřeně podle zákona
o správě daní, pokud není tímto
zákonem stanoveno jinak.
Odůvodnění: V souvislosti s nabytím
účinnosti tohoto zákona se předpokládá
též účinnost nového zákona
o správě daní, který nahradí
dosavadní vyhlášku č. 16/1962 Sb., o
řízení ve věcech daní a poplatků.
Nový zákon o správě daní bude
též obsahovat ustanovení o zániku práva
na daň či poplatek, o zániku práva
na jeho vrácení a další společné
instituty. Pokud nebude možné některé
tyto instituty ze zákona o správě daní
použít pro poplatkové řízení,
bude toto doplněno v paragrafovaném znění
návrhu tohoto zákona.
Zásada č. 10
Ministerstvo financí České republiky může
přiznat osvobození ode všech nebo jen od některých
druhů poplatků i jiným orgánům
nebo skupinám osob, stanovit věcné osvobození
pro určité úkony, učinit opatření
k zamezení nebo zmírnění tvrdostí
nebo povolit jiné úlevy.
Okresní úřad může v jednotlivých
odůvodněných případech na žádost
poplatníka k zamezení nesrovnalostí nebo
zmírnění tvrdostí poplatek snížit
nebo prominout, jde-li o úkon prováděný
okresním úřadem nebo orgánem obce,
pokud prováděcí předpis nestanoví
jinak. Obdobně postupují finanční
ředitelství, jde-li o úkony prováděné
správními orgány republiky.
V rozsahu uvedeném v jednotlivých položkách
sazebníku, který je součástí
prováděcího předpisu, mohou správní
orgány, které úkon provádějí,
poplatek snížit, zvýšit, popřípadě
od jeho vybrání upustit.
Odůvodnění:
Při poskytování poplatkových úlev
se vychází z předpokladu, že ministerstvo
financí by bylo zmocněno k úlevám
obecné povahy či rázu, zatímco okresní
úřady a finanční ředitelství
by poskytovaly úlevy na žádost jednotlivých
poplatníků. Současně se u některých
úkonů navrhuje v rámci zmocnění
uvedeného u jednotlivých položek sazebníku
ponechat pravomoc správního orgánu, který
úkon provádí, poplatek snížit,
zvýšit, popřípadě prominout (např.
orgánům ministerstva vnitra při opakovaném
vydávání náhradních průkazů,
udělování státního občanství
apod.).
Zásada č. 11
V rámci výkonu státní správy
se finanční úřady a finanční
ředitelství přesvědčují
dohlídkami u správních orgánů
republiky, s výjimkou okresních úřadů
a orgánů obcí, o správnosti a včasnosti
vyměření, vybrání a placení
poplatků, které jsou příjmem státního
rozpočtu České republiky. Za tím účelem
vedou správní orgány evidenci o poplatcích.
Obdobně postupují okresní úřady,
jde-li o poplatky, které jsou příjmem rozpočtů
okresních úřadů a obcí.
Odůvodnění: Tato zásada je
převzata ze současné právní
úpravy.
Zásada č. 12
Poplatky za úkony, u kterých vznikla poplatková
povinnost před nabytím účinnosti tohoto
zákona, se vybírají podle dosavadních
předpisů.
Odůvodnění: Přechodné
ustanovení se navrhuje obdobně jako je tomu i u
soudních a notářských poplatků
podle dosavadní úpravy.
Zásada č. 13
Zrušuje se zákon č. 105/1951 Sb., o správních
poplatcích, ve znění zákonného
opatření předsednictva Národního
shromáždění č. 138/1960 Sb.,
a vyhláška federálního ministerstva
financí, ministerstva financí České
republiky, ministerstva financí Slovenské republiky
č. 570/1990 Sb., o správních poplatcích.
Zásada č. 14
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ....................
Odůvodnění: Návrh účinnosti
tohoto zákona vychází ze zásad daňové
reformy, která má byt dokončena do konce
roku 1992 a má platit od 1. ledna 1993.
Jedním z nových zákonů, který
bude působit v nastávajících společensko-ekonomických
podmínkách, je i zákon o správních
poplatcích.
Současná právní úprava správních
poplatků pochází ještě z doby
unitárního Československa, kdy dosud platí
zákon č. 105/1951 Sb., o správních
poplatcích, který byl změněn a doplněn
zákonným opatřením předsednictva
Národního shromáždění
č. 138/1960 Sb. V roce 1971 bylo rozhodnuto příslušnými
legislativními orgány o vydání společné
vyhlášky všech ministerstev o správních
poplatcích, a to z důvodu racionalizace tehdejšího
pojetí právního řádu.
Ve smyslu novelizovaného ústavního zákona
o československé federaci č. 143/1968 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů,
čl. 12 odst. 2), upravuje zákon Federálního
shromáždění poplatky, které mají
podle své povahy výlučně nebo převážně
vztah k zahraničí nebo souvisí s výkonem
působnosti orgánů federace. V důsledku
těchto kompetenčních změn bude proto
třeba vydat samostatné zákony ČNR,
SNR o správních poplatcích a současně
též zákon Federálního shromáždění
o správních poplatcích v působnosti
orgánů federace.
Přiložené zásady zákona ČNR
o správních poplatcích vychází
proto z dosavadních principů současné
právní úpravy, kdy správní
poplatky se budou vybírat za úkony spojené
s činností orgánů státní
správy, které jsou prováděny ve prospěch
poplatníka a které budou uvedeny v prováděcím
předpise. Nově se navrhuje zpoplatňovat i
některá podání a žádosti
k orgánům státní správy, která
budou přímo uvedena v prováděcím
předpise. Na rozdíl od soudních poplatků
i daně dědické, darovací a z převodu
nemovitostí se u správních poplatků
ukazuje jako nezbytnost vydání prováděcího
předpisu, v němž budou uvedeny jednotlivé
úkony podléhající zpoplatnění.
Vzhledem k častým změnám hmotně
právních předpisů v oblasti správního
práva (např. na úseku dopravy, podnikání
apod.) dochází k častým úpravám
jednotlivých druhů poplatných úkonů
i sazeb, což vyžaduje i průběžné
změny a úpravy prováděcího
předpisu. Tak např. v roce 1990 došlo ke třem
dílčím novelizacím vyhlášky
o správních poplatcích; není proto
možné z těchto důvodů stanovit
poplatné úkony a sazby přímo v zákoně.
Toto pojetí odpovídá především
variantě I. navržené v zásadě
č. 1, v níž se předpokládá,
že úkony a výši poplatků stanoví
obecně závazný prováděcí
předpis.
Naproti tomu varianta II. uvedená v zásadě
č. 1 předpokládá, že úkony,
za které mají být poplatky placeny, a výši
těchto poplatků, upraví přímo
zákon. Varianta II. je navrhována proto, že
podle čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv
a svobod, schválené ústavním zákonem
č. 23/1991 Sb., a podle čl. 12 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
předpisů, lze daně a poplatky ukládat
jen na základě zákona. Předpokládá
se, že zákonná úprava poplatků
umožní globalizaci sazeb a podstatnou racionalizaci
poplatků. Varianta II. bude rozpracována v rámci
prací na návrhu paragrafovaného znění
zákona.
Příjmy ze správních poplatků,
které byly placeny na účet státního
rozpočtu ČR včetně plateb kolkovými
známkami (t. j. i plateb kolkovými známkami
do 1.000,- Kčs za úkony prováděné
orgány federace) činily v roce 1989 cca 440 mil.
Kčs a v roce 1990 cca 570 mil. Kčs. Příjmy
národních výborů ze správních
poplatků představovaly v roce 1989 částku
cca 97 mil. Kčs a v roce 1990 cca 187 mil. Kčs.
Nově navržená úprava správních
poplatků si nevyžádá potřebu
nových pracovních sil, naproti tomu lze očekávat
nárůst příjmů z důvodu
zpoplatňování některých žádostí
a podání u orgánů státní
správy.
Podle kvalifikovaného odhadu lze předpokládat
příjem státního rozpočtu ČR
ze správních poplatků ve výši
cca 600 - 700 mil. Kčs, u okresních úřadů
a obcí cca 200 mil. Kčs.
V Praze dne 18. září 1991
| |
Předseda vlády České republiky | |
JUDr. Petr Pithart v.r. | |
Ministr financí České republiky | |
Ing. Karel Špaček v.r. |
Zpracoval: | Ing. Michal Morawski |
ředitel odboru státních příjmů | |
ministerstva financí České republiky |