Podle § 32 odst. a) zákona ČNR č. 35/1989
Sb., o jednacím řádu ČNR, se předkládá
České národní radě zpráva
o činnosti jejího předsednictva za dobu od
5. do 13. listopadu 1991.
V tomto období se předsednictvo České
národní rady sešlo k 67. schůzi, rozdělené
na dvě části - 8. a 10. listopadu 1991.
Dále se předsednictvo České národní
rady sešlo ke společnému jednání
s předsednictvem Slovenské národní
rady ve dnech 11. - 12. listopadu 1991 v Časté-Papierničkách.
Písemné materiály k tomu jsou přílohami
č. 1 - 8 této zprávy.
V obou částech 67. schůze se předsednictvo
České národní rady zabývalo
přípravou na jednání s předsednictvem
Slovenské národní rady; dne 10. listopadu
byla přizvána také vláda České
republiky a politické gremium.
Kromě toho dne 8. listopadu 1991
- prohlásilo předsednictvo ČNR podle §
40 odst. 2 zákona ČNR 54/1990 Sb., o volbách
do České národní rady, nastoupení
pana Jiřího Hrbka jako náhradníka
na uprázdněný poslanecký mandát
České národní rady za Milana Studeného,
a to od 30. října 1991,
- přikázalo k projednání
- zásady zákona ČNR o daňovém
poradenství /tisk 439/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- rozpočtovému a kontrolnímu výboru
ČNR
- národohospodářskému výboru
ČNR
- návrh zásad zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 451/1991 Sb., kterým
se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích ČSFR, ČR a
SR /tisk FS 978/
- všem výborům ČNR /kromě výboru
ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu,
mandátového a imunitního výboru ČNR
a zahraničního výboru ČNR/
- vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňují trestní
řád a zákon o ochraně státního
tajemství /tisk FS 984/
- vládní návrh zákona o dovozní
dani /tisk FS 985/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- rozpočtovému a kontrolnímu výboru
ČNR
- výboru ČNR pro obchod a cestovní ruch
- národohospodářskému výboru
ČNR;
10. listopadu
- vyhlásilo
- podle čl. 111 odst. 3 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci:
- zákon České národní rady
o sociální potřebnosti,
- zákon České národní rady
o České televizi,
- zákon České národní rady
o Českém rozhlasu,
- ústavní zákon České národní
rady, kterým se zřizuje Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky,
- zákon České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 367/1990
Sb., o obcích (obecní zřízení)
a zákon České národní rady
č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí,
- vyhlásilo po projednání návrhu ministra
vnitra České republiky na provedení nových
voleb dle § 56, odst. 1, písm. a) a b) zákona
ČNR č. 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev
v obcích nové volby do obecního zastupitelstva
v obci Sedlec okres Praha-východ a do nově zřízené
městské části Praha - Trója
hlavního města Prahy a stanovilo den jejich konání
na sobotu dne 30. listopadu 1991 v obci Sedlec a na čtvrtek
dne 12. prosince 1991 v nové městské části
Praha - Trója s tím, že zákonné
lhůty pro přípravu voleb mohou být
přiměřeně zkráceny,
- vydalo podle § 32 písm. 1) zákona ČNR
č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, ve znění pozdějších
předpisů, směrnici pro hospodaření,
evidenci a vedení účetnictví o příspěvcích
k úhradě nákladů poslaneckých
klubů v České národní radě
a uložilo vedoucímu Kanceláře ČNR
předat tuto směrnici všem poslaneckým
klubům v České národní radě.
Příloha č. 1
Ve dnech 11. až 12. 11. 1991 se uskutečnilo v Častej-Papierničke
jednání předsednictev ČNR a SNR za
účasti předsedů obou republikových
vlád a dalších vrcholných pracovníků
exekutivy obou republik.
Předmětem jednání byl návrh
smlouvy (dohody) o zásadách státoprávního
uspořádání společného
státu vypracovaný experty obou národních
rad. Tento návrh byl předběžně
projednán v předsednictvu ČNR dne 10. 11.
1991.
Jednání bylo zaměřeno na tři
hlavní bloky problémů:
1. Kompetence společného státu a republik
2. Nejvyšší státní orgány
společného státu
3. Procedura přijetí smlouvy, její právní
povaha a vztah k ústavě společného
státu.
K 1. bloku:
Kompetence byly projednávány na základě
společných návrhů resortních
ministrů. Došlo k dalšímu sladění
stanovisek obou republik. Zejména byly dořešeny
rozpory týkající se kompetencí v oblasti
bankovnictví, vnitra a zčásti i v oblasti
vztahů k zahraničí. Přehled dosud
existujících rozporů je uveden v příloze
této zprávy.
K 2. bloku:
Byl diskutován zejména čl. 25 návrhu
smlouvy. Nejspornější byla otázka, zda
vedle Federálního shromáždění
má být zřízena Federální
rada či senát. Při orientačním
hlasování v obou předsednictvech byly hlasy
pro Federální radu i pro senát přibližně
vyrovnány.
K 3. bloku:
Jde o problematiku nejobtížnější.
Sporné body bylo možno shrnout přibližně
takto:
a) zda má být smlouva schválena ústavními
zákony obou národních rad,
b) zda bude smlouva platná trvale,
c) zda bude smlouva samostatným pramenem práva vedle
ústavy,
d) zda je smlouva závazná při tvorbě
ústavy společného státu,
e) zda změna ústavy (pokud by byla v rozporu se
smlouvou) by vyžadovala opětovnou ratifikaci národními
radami.
K překonání těchto sporných
problémů předložilo předsednictvo
SNR čtyři alternativy řešení,
obsažené v příloze této zprávy.
Všechny tyto alternativy však zahrnovaly nutnost tzv.
opětovné ratifikace změny ústavy a
proto žádnou z těchto alternativ předsednictvo
ČNR nepřijalo. Předsednictvo SNR pak předložilo
návrh na novelizaci čl. 142 ústavy, podle
něhož by zásady ústavy obsažené
ve smlouvě byly základem ústavy společného
státu. Návrh na novelizaci uvedeného článku
je obsažen v příloze této zprávy.
Problém zůstal v tom, že cit. návrh
novelizace hovoří o smlouvě mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou (nikoli o smlouvě mezi
ČNR a SNR) a dále předpokládá
závazné vyjádření národních
rad ke změnám ústavy (opětovná
ratifikace). Podle vyjádření předsednictva
SNR by však bylo možné od požadavku opětovné
ratifikace ustoupit, jestliže by byla zřízena
instituce Federální rady (složené z
volených poslanců ČNR a SNR), která
by měla suspensivní veto vůči zákonům
Federálního shromáždění
(a tedy i vůči ústavním zákonům)
a v druhém kole hlasování ve Federálním
shromáždění by platil zákaz majorizace.
V průběhu jednání předsednictvo
SNR předložilo předsednictvu ČNR písemně
šest otázek, na které členové
předsednictva ČNR písemně odpověděli.
Obdobný postup volilo i předsednictvo ČNR
vůči předsednictvu SNR. Seznam těchto
otázek a odpovědí na ně je uveden
v příloze této zprávy.
V průběhu jednání dále předseda
SNR vyjádřil tři možnosti dalšího
postupu, pokud k uzavření smlouvy mezi oběma
předsednictvy nedojde. Jsou to podle jeho názoru
- referendum
- předčasné volby
- zachování platného ústavního
stavu až do řádných voleb.
V závěru jednání bylo přijato
komuniké obou předsednictev, které konstatovalo
mj., že z 88 ustanovení zůstává
nedořešeno 22 sporných otázek. Bližší
podrobnosti obsahuje komuniké, které tvoří
další přílohu této zprávy.
Příloha č. 2
Smlouva o zásadách státoprávního
uspořádání společného
státu
Hlasování P SNR: 9-4-5 | Hlasování P ČNR: 22-1-1 |
Nesouhlas | Souhlas |
Česká národní rada jménem České
republiky a Slovenská národní rada jménem
Slovenské republiky vycházejí z práva
národů na sebeurčení a respektujíc
jejich právo utvářet si svobodně způsob
národního a státní života,
P SNR: 12-0-6 | P ČNR: 8.-6-8 |
Souhlas | Nesouhlas |
programově deklarujíc také svou vůli
zapojovat společný stát do integračního
procesu s cílem rozšiřovat účast
republik v seskupeních společenství evropských
národů,
P SNR: 9-4-5 | P ČNR: 4-1-19 |
Nesouhlas | Nesouhlas |
Účastníky této smlouvy jsou Česká
národní rada jménem České republiky
a Slovenská národní rada jménem Slovenské
republiky.
P SNR: 10-1-7 | P ČNR 13-7-4 |
Nesouhlas | Souhlas |
1/ Společný stát je tvořen ČR
a SR na základě dobrovolného svazku obou
republik. Obě republiky mají ve společném
státě rovnoprávné postavení;
svými ústavními zákony a zákony
samostatně určují své vnitřní
státní zřízení, územně
správní členění a soustavu
státních orgánů.
P SNR: 11-2-6 | P ČNR: 4-7-13 |
Souhlas | Nesouhlas |
Státním vlastnictvím je vlastnictví
ČSFR, vlastnictví ČR a vlastnictví
SR. Rozdělení stanoví ústava a zákony
společného státu.
P SNR: 6-7-4 | P ČNR: 24-0-0 |
Nesouhlas | Souhlas |
Společnému státu náleží
v oblasti zákonodárné moci a výkonné
moci:
a) zahraniční politika, vztahy k jiným státům
a mezinárodním organizacím, uzavírání
mezinárodních smluv včetně mezinárodních
dohod o hospodářské a obchodní spolupráci,
zastupování společného státu
v mezinárodních vztazích, včetně
mezinárodních hospodářských
vztahů a rozhodování o otázkách
míru a války.
Ustanovením tohoto bodu není dotčena působnost
České republiky a Slovenské republiky v souladu
se zahraniční politikou společného
státu
aa,
ab,
ac - zastupovat Českou republiku nebo Slovenskou republiku
a přijímat zahraniční zastoupení
v oblastech, které patří do jejich působnosti;
postavení těchto zastoupení se řídí
právním řádem platným na území
přijímajícího subjektu
Hlasovalo se o textu doporučeném na schůzce
J. Dienstbiera, P. Demeše a V. Hradské, tzn.:
1. Do působnosti společného státu
náleží vztahy k dalším státům
a mezinárodním vládním organizacím.
Tím není dotčeno právo České
republiky a Slovenské republiky mít samostatné
zahraniční vztahy v souladu se zahraniční
politikou společného státu.
2. Česká republika a Slovenská republika
mohou se souhlasem společného státu v oblastech,
které patří do jejich působnosti uzavírat
svým jménem mezinárodní smlouvy.
Oddělené hlasování - | k odst. 1 | |
P SNR: 15-0-4 | P ČNR: 16-2-5 | |
Souhlas | Souhlas | |
k odst. 2: | ||
P SNR 5-2-13 | P ČNR: 23-0-0 | |
Nesouhlas | Souhlas |
h) ochrana hospodářské soutěže
v rámci společného státu /stanovisko
federace/
P SNR: 7 pro - nesouhlas | P ČNR 17 pro - souhlas |
i) veřejnoprávní korporace společného
státu
P SNR: 9 pro - nesouhlas | P ČNR: 23 pro - souhlas |
Zákon parlamentu společného státu
stanoví, v kterých uvedených věcech
vykonává státní správu společný
stát, a v kterých republiky.
P SNR: 6-7-5 | P ČNR: 23 pro - souhlas |
Nesouhlas |
a) pracovní vztahy, zaměstnanost, kolektivní
vyjednávání, podmínky regulace vývoje
mezd, důchodové a nemocenské pojištění,
sociální zabezpečení a životní
minimum,
P SNR: 10 pro - nesouhlas | P ČNR: 24 pro - souhlas |
d) rodinné právo
P SNR: 10 pro - nesouhlas | P ČNR: 22 pro - souhlas |
postavení církví a náboženských
společností
P SNR: 9 pro - nesouhlas | P ČNR: 21 pro - souhlas |
e) vysoké školy
P SNR: 7 pro - nesouhlas | P ČNR: 13 pro - souhlas |
V oblasti bankovnictví společnému státu
náleží zákonodárná moc
ve věcech:
Text doplněný finančními experty:
c) Ústřední bankou společného
státu je Státní banka československá.
Tvoří ji Ústředí, ústřední
banka pro ČR a ústřední banka pro
SR. Jejich postavení je vymezeno zákonem. Ústřední
banku řídí Bankovní rada /Rada guvernérů/.
P SNR: nesouhlas | P ČNR: oddělené hlasování text bez závorky: 21 |
pro - souhlas; | |
text se závorkou: nesouhlas |
V oblasti ochrany ústavního zřízení
společného státu a jeho bezpečnosti
včetně kriminální policie se působnost
společného státu vymezuje podle přílohy
č. 1.
Hlasovalo se k textu přílohy I - bez opravy z
návrhu P ČNR - odst. 3.
P SNR: 11 pro - souhlas | P ČNR: 2 pro - nesouhlas |
V oblasti spojů patří společnému
státu zákonodárství. Výkonná
moc mu patří v oblasti pošt a v oblasti dálkové
telekomunikační sítě.
P SNR: 7 pro - nesouhlas | P ČNR: 13 pro - souhlas |
V oblasti dopravy patří společnému
státu zákonodárství a navazující
právní předpisy, pokud k nim bude zmocnění
v zákonech. Společnému státu dále
patří výkon státní správy
a dozoru na drahách pro zajištění veřejné
služby a obrany.
P SNR: 6 pro - nesouhlas | P ČNR: 19 pro - souhlas |
Doporučení expertů: působnost v oblasti
zemědělství svěřit republikám.
P SNR: 9 pro - nesouhlas | P ČNR: 1 pro - nesouhlas |
Dohoda o tom, že bude znovu předloženo klubům
a plénům rad.
P SNR: 17 pro - souhlas | P ČNR: 19 pro - souhlas |
Doporučení expertů: ponechat současný
stav. /Nejvyšší soud/
P SNR: nesouhlas /není vyřešeno vojenské soudnictví/ | P ČNR: |
Základním zákonem společného
státu je ústava, kterou přijme zákonodárný
orgán společného státu. Ústava
společného státu má vycházet
z této smlouvy. Ústava společného
státu nabude účinnosti až po vyslovení
souhlasu zákonodárnými orgány České
republiky a Slovenské republiky. Změny ústavy
týkající se rozdělení působností
a okruhu věcí, ve kterých platí zákaz
majorizace nabudou účinnost až po vyslovení
souhlasu zákonodárnými orgány ČR
a SR.
P SNR: 17 pro - souhlas | P ČNR: 0 pro - nesouhlas |
Ústavu České republiky a Slovenské
republiky, ústavní a ostatní zákony
přijaté zákonodárnými orgány
republik musejí být v souladu s Ústavou společného
státu a jinými ústavními zákony
parlamentu společného státu. Obecně
závazné právní předpisy orgánů
státní správy a územní samosprávy
republik musejí být v souladu s ústavními
a jinými zákony parlamentu společného
státu.
P SNR: 3 pro - nesouhlas | P ČNR: 22 pro - souhlas |
Tato smlouva nabývá platnosti schválením
Českou národní radou a Slovenskou národní
radou.
P SNR: 6 pro - nesouhlas | P ČNR: 18 pro - souhlas |