Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Živnostenskými úřady jsou
a) okresní živnostenské úřady,
kterými jsou samostatné referáty okresních
úřadů [§ 9 zákona České
národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících.]; na území
hlavního města Prahy vykonává působnost
okresního živnostenského úřadu
samostatný odbor magistrátního úřadu
[§ 22 odst. 1 zákona České národní
rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě
Praze ve znění zákona č. 439/1991
Sb.],
b) obecní živnostenské úřady,
kterými jsou samostatné odbory pověřených
obecních úřadů [§ 60 zákona
České národní rady č. 367/1990
Sb., o obcích (obecní zřízení).];
na území hlavního města Prahy vykonávají
působnost obecního živnostenského úřadu
samostatné odbory obvodních úřadů
[§ 22 odst. 2 písm. a) zákona České
národní rady č. 418/1990 Sb.].
/1/ Okresní živnostenský úřad
a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném
zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
(dále jen "živnostenský zákon")
týkající se koncesovaných živností,
živností ohlašovacích řemeslných
a živností ohlašovacích vázaných,
b) současně s vydáním koncesní
listiny nebo živnostenského listu, jejich změnami,
pozastavením provozování živnosti nebo
zrušením živnostenského oprávnění
[§ 56 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb., o
živnostenském podnikání (živnostenský
zákon).] zasílá opisy těchto rozhodnutí
ministerstvu obchodu a cestovního ruchu České
republiky (dále jen "ministerstvo"),
c) oznamuje bez zbytečného odkladu ministerstvu
zánik živnostenského oprávnění
[§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.],
d) je dotčeným orgánem státní
správy v územním a stavebním řízení
[§ 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební řád.)], týká-li
se toto řízení koncesovaných živností,
živností ohlašovacích řemeslných
a živností ohlašovacích vázaných,
e) ukládá pokuty za porušení povinností
stanovených živnostenským zákonem [§
62, 63 a 65 zákona č. 455/1991 Sb.],
f) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí
obecního živnostenského úřadu.
/2/ Okresní živnostenský úřad
vede živnostenský rejstřík všech
podnikatelů, jimž byla vydána koncesní
listina nebo živnostenský list v jeho územním
obvodu.
Obecní živnostenský úřad
a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném
živnostenským zákonem, týkající
se živností ohlašovacích volných,
b) současně s vydáním živnostenského
listu, jeho změnou, pozastavením provozování
živnosti nebo zrušením živnostenského
oprávnění [§ 49 odst. 2 zákona
č. 455/1991 Sb.] zasílá opisy těchto
rozhodnutí okresnímu živnostenskému
úřadu a ministerstvu,
c) oznamuje bez zbytečného odkladu orgánům
uvedeným v písm. b) zánik živnostenského
oprávnění [§ 57 zákona č.
455/1991 Sb.],
d) ukládá pokuty za porušení povinností
stanovených živnostenským zákonem [§
61, 65 odst. 1 písm. d) a e), § 65 odst. 2, 3 a 5
zákona č. 455/1991 Sb.].
/1/ Ministerstvo
a) vede ústřední evidenci všech podnikatelů,
kterým byla vydána koncesní listina nebo
živnostenský list,
b) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí
okresního živnostenského úřadu,
c) spolupracuje na úseku živnostenského podnikání
s ostatními orgány státní správy,
v jejichž působnosti jsou odvětví, ve
kterých se provozuje živnostenské podnikání,
s hospodářskými komorami, podnikatelskými
svazy a sdruženími.
/2/ Ministerstvo je oprávněno vyžadovat od
ústředních orgánů státní
správy potřebná stanoviska a vyjádření.
Zrušují se:
1. Zákon ČNR č. 127/1990 Sb., o některých
opatřeních souvisejících s vydáním
zákona o soukromém podnikání;
2. Zákon ČNR č. 127/1981 Sb., o vnitřním
obchodě, ve znění zákona ČNR
č. 116/1988 Sb., kterým se mění a
doplňuje zákon o vnitřním obchodě;
3. Vyhláška ministerstva obchodu ČSR č.
93/1982 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona ČNR č. 127/1981
Sb., o vnitřním obchodě, ve znění
vyhlášky ministerstva obchodu a cestovního
ruchu ČSR č. 138/1988 Sb., kterou se mění
a doplňuje vyhláška ministerstva obchodu ČSR
č. 93/1982 Sb., kterou se provádějí
některá ustanovení zákona ČNR
č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě;
4. Na území České republiky zákon
č. 174/1950 Sb., o dražbách mimo exekuci;
5. Na území České republiky vyhláška
ministerstva vnitřního obchodu č. 4/1952
Ú. l., kterou se vydávají podrobnější
předpisy o dražbách mimo exekuci, ve znění
vyhlášky ministerstva vnitřního obchodu
č. 295/1952 Ú. l., kterou se mění
a doplňují předpisy o dražbách
mimo exekuci;
6. Na území České republiky vyhláška
ministra vnitřního obchodu č. 167/1953 Ú.
l., o výkupu prázdných lahví, ve znění
vyhlášky ministerstva vnitřního obchodu
č. 115/1955 Ú. l., o soupisu lahví na mléko
a mléčné výrobky k 20. červenci
1955 a o rozšíření výkupu prázdných
lahví a vyhlášky ministerstva vnitřního
obchodu č. 212/1959 Ú. l., kterou se doplňuje
seznam typizovaných lahví.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. 1. 1992.
Důvodová zpráva
Obecná část
Živnostenské podnikání fyzických
a právnických osob je jedním ze stěžejních
předpokladů radikálního přechodu
k tržní ekonomice. Potvrzují to i dosavadní
poznatky z aplikace zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů.
Poslání zákona o soukromém podnikání
občanů spočívalo ve vytvoření
právních podmínek pro vstup široké
vrstvy občanů do podnikatelského života
v čs. hospodářství.
V souvislosti s přijetím zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
ve Federálním shromáždění,
který na rozdíl od zákona č. 105/1990
Sb., o soukromém podnikání občanů,
rozšiřuje působnost živnostenských
úřadů i na právnické osoby,
se jeví jako nezbytné v návaznosti na zabezpečení
řádného výkonu státní
správy a činností souvisejících
vytvořit předpoklady pro činnost živnostenských
úřadů Živnostenské úřady
budou v rámci své působnosti povinny zajistit
správní řízení u fyzických
i právnických osob v živnostenském podnikání,
zabezpečit vedení jednotného živnostenského
rejstříku, provádět kontrolu nad dodržováním
povinností vyplývajících z příslušných
právních předpisů a poskytovat konzultační
a poradenskou činnost jak vůči uchazečům
o živnostenské podnikání, tak i vůči
územním orgánům hospodářské
komory, podnikatelským sdružením a svazům.
Návrh zákona vychází z úpravy
kompetencí ústředních orgánů
tak, jak jsou zakotveny v zákoně ČNR č.
575/1990 Sb. z 18. prosince 1990, o opatřeních v
soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky.
Se strukturou schváleného zákona o živnostenském
podnikání úzce souvisí problém
obecnější povahy, t. j., že zákon
o živnostenském podnikání souvisí
s jinými oblastmi právního řádu,
proto je v návrhu zákona upravena součinnost
orgánů státní správy na úseku
kontroly subjektů živnostenského podnikání.
Návrh zákona vytváří v rámci
přenesené působnosti legislativní
prostor pro pověření výkonem státní
správy na úseku živnostenského podnikání
pověřené obecní úřady
(živnosti ohlašované volné). Návrh
podle současné právní úpravy
v určitém rozsahu takto částečně
reaguje na všeobecnou kompetenci v oblasti státní
správy, kde druhý stupeň tvoří
okresní úřady. Návrh zákona
využívá možnosti určité
územní decentralizace státní správy
tak, aby byl vytvořen předpoklad pro regionální
činnost orgánů státní správy
fungující pružně, efektivně a
na profesionální úrovni.
Přijetí této zákonné úpravy,
která vyplývá ze zákona FS č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
ze dne 2. 10. 1991, předpokládá nezbytně
zvýšení nároků na státní
rozpočet v roce 1992 v celkové výši
271 mil. 320 tis. Kčs a zvýšení počtu
pracovníků živnostenských úřadů
všech stupňů o 1 845 pracovníků.
K § 1
Živnostenskými úřady jsou ve smyslu
zákona č. 455/1991 Sb. okresní živnostenské
úřady, kterými jsou samostatné referáty
okresních úřadů; na území
hlavního města Prahy vykonává působnost
okresního živnostenského úřadu
samostatný odbor magistrátního úřadu,
a dále obecní živnostenské úřady,
kterými jsou samostatné odbory pověřených
obecních úřadů; na území
hlavního města Prahy vykonávají působnost
obecního živnostenského úřadu
samostatné odbory obvodních úřadů.
Okresní živnostenské úřady vykonávají
činnosti vyplývající ze zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
pro oblast koncesovaných živností, živností
ohlašovacích vázaných a živností
ohlašovacích řemeslných. Pro skupiny
živností ohlašovacích volných jsou
příslušné obecní živnostenské
úřady. Zákon takto využívá
možnosti přenesení výkonu státní
správy na pověřené obecní úřady
(nař. vlády č. 475/1990 Sb., kterým
se určují pověřené obecní
úřady), které pro určité území
plní funkci přirozeného správního
centra. Tím dojde k zapojení pověřených
obecních úřadů do této oblasti
státní správy a posílení samosprávy
měst a obcí. S ohledem na postavení hl. m.
Prahy (z. č. 418/1990 Sb., o hlavním městě
Praze ve znění z. č. 439/1991 Sb.), bylo
nutno do soustavy živnostenských úřadů
začlenit i orgány hl. m. Prahy a městských
částí. Termín "okresní
a obecní živnostenský úřad"
představuje legislativní vyjádření
ve smyslu zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání. Okresní živnostenské
úřady a obecní živnostenské úřady
jsou nedílnou součástí dosavadních
územních orgánů státní
správy.
K § 2
Funkci okresního živnostenského úřadu
plní okresní úřad ve všech oblastech
živnostenského podnikání, pokud se týká
činností, pro jejichž výkon je stanoveno
oprávnění např. vydávání,
změna, zrušení živnostenského oprávnění
u živností koncesovaných, živností
ohlašovacích vázaných a živností
ohlašovacích řemeslných, pozastavení
výkonu živností koncesovaných, živností
ohlašovacích vázaných a živností
ohlašovacích řemeslných, prohlídky
provozoven, ve kterých má být živnost
provozována. S tím souvisí i vedení
živnostenského rejstříku těch
podnikatelů, jímž byla vydána koncesní
listina nebo živnostenský list v jeho územním
obvodu a též ukládání pokut podle
zákona o živnostenském podnikání
těmto podnikatelům. Stanovení působnosti
okresních živnostenských úřadů
pro oblast koncesovaných živností vychází
z toho, že před vydáním koncesní
listiny je živnostenský úřad kromě
odborné způsobilosti povinen zkoumat i zvláštní
podmínky provozování koncesované živnosti
a přísluší mu rovněž i oprávnění
ukládat další podmínky provozování
této živnosti (§ 27 zákona o živnostenském
podnikání); tím budou vytvořeny předpoklady
pro koordinaci živnostenského provozování
koncesovaných živností v rámci působnosti
okresního živnostenského úřadu.
Přezkoumává prvoinstanční rozhodnutí
obecních živnostenských úřadů.
Zároveň má povinnost zasílat ministerstvu
obchodu a cestovního ruchu ČR opisy všech vydaných
živnostenských oprávnění, jejich
změn, pozastavení, popř. zrušení.
K § 3
Obecní živnostenský úřad má
působnost v živnostech ohlašovacích volných.
Před vydáním živnostenského listu
živnostenský úřad zkoumá pouze
splnění podmínek stanovených zákonem
o živnostenském podnikání pro tyto živnosti.
Obecní živnostenský úřad současně
s vydáním živnostenského listu, změnou,
pozastavením provozování živnosti nebo
zrušením živnostenského oprávnění
v rámci přehledné evidence podnikatelů
je povinen zaslat opisy těchto rozhodnutí okresnímu
živnostenskému úřadu a ministerstvu
obchodu a cestovního ruchu ČR. Těmto podnikatelům
může ukládat i pokuty.
K § 4
Ministerstvu obchodu a cestovního ruchu ČR přísluší
řídit v rámci zákonů výkon
státní správy na úseku živnostenského
podnikání a zajišťovat jednotný
postup okresních a obecních živnostenských
úřadů, zejména poskytovat odborná
stanoviska a konzultace v oblasti živnostenského podnikání.
Ministerstvo dále přezkoumává prvoinstanční
rozhodnutí okresních živnostenských
úřadů ve správním řízení.
V zájmu jednotného výkonu státní
správy na úseku živnostenského podnikání
spolupracuje ministerstvo i s profesními sdruženími
podnikatelů. Ostatní ústřední
orgány státní správy pak mají
povinnost poskytnout ministerstvu potřebnou součinnost.
Ministerstvo dále vede ústřední evidenci
všech podnikatelů, kterým byla vydána
koncesní listina nebo živnostenský list.
K § 5
S ohledem na schválený zákon o živnostenském
podnikání se zrušují právní
předpisy, které ztratily své opodstatnění.
K § 6
Je žádoucí, aby tento zákon nabyl účinnosti
současně se zákonem o živnostenském
podnikání tak, aby byly vytvořeny předpoklady
pro řádné fungování státní
správy na tomto úseku.
Zpracovatel: | JUDr. Marian Šimek |
ředitel živnostenského odboru MOCR ČR |