ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

479

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ....................

o živnostenských úřadech

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Základní ustanovení

Živnostenskými úřady jsou

a) okresní živnostenské úřady, kterými jsou samostatné referáty okresních úřadů [§ 9 zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících.]; na území hlavního města Prahy vykonává působnost okresního živnostenského úřadu samostatný odbor magistrátního úřadu [§ 22 odst. 1 zákona České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze ve znění zákona č. 439/1991 Sb.],

b) obecní živnostenské úřady, kterými jsou samostatné odbory pověřených obecních úřadů [§ 60 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení).]; na území hlavního města Prahy vykonávají působnost obecního živnostenského úřadu samostatné odbory obvodních úřadů [§ 22 odst. 2 písm. a) zákona České národní rady č. 418/1990 Sb.].

§ 2

Okresní živnostenský úřad

/1/ Okresní živnostenský úřad

a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), (dále jen "živnostenský zákon") týkající se koncesovaných živností, živností ohlašovacích řemeslných a živností ohlašovacích vázaných,

b) současně s vydáním koncesní listiny nebo živnostenského listu, jejich změnami, pozastavením provozování živnosti nebo zrušením živnostenského oprávnění [§ 56 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon).] zasílá opisy těchto rozhodnutí ministerstvu obchodu a cestovního ruchu České republiky (dále jen "ministerstvo"),

c) oznamuje bez zbytečného odkladu ministerstvu zánik živnostenského oprávnění [§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.],

d) je dotčeným orgánem státní správy v územním a stavebním řízení [§ 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební řád.)], týká-li se toto řízení koncesovaných živností, živností ohlašovacích řemeslných a živností ohlašovacích vázaných,

e) ukládá pokuty za porušení povinností stanovených živnostenským zákonem [§ 62, 63 a 65 zákona č. 455/1991 Sb.],

f) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu.

/2/ Okresní živnostenský úřad vede živnostenský rejstřík všech podnikatelů, jimž byla vydána koncesní listina nebo živnostenský list v jeho územním obvodu.

§ 3

Obecní živnostensky úřad

Obecní živnostenský úřad

a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném živnostenským zákonem, týkající se živností ohlašovacích volných,

b) současně s vydáním živnostenského listu, jeho změnou, pozastavením provozování živnosti nebo zrušením živnostenského oprávnění [§ 49 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb.] zasílá opisy těchto rozhodnutí okresnímu živnostenskému úřadu a ministerstvu,

c) oznamuje bez zbytečného odkladu orgánům uvedeným v písm. b) zánik živnostenského oprávnění [§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.],

d) ukládá pokuty za porušení povinností stanovených živnostenským zákonem [§ 61, 65 odst. 1 písm. d) a e), § 65 odst. 2, 3 a 5 zákona č. 455/1991 Sb.].

§ 4

Ministerstvo

/1/ Ministerstvo

a) vede ústřední evidenci všech podnikatelů, kterým byla vydána koncesní listina nebo živnostenský list,

b) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí okresního živnostenského úřadu,

c) spolupracuje na úseku živnostenského podnikání s ostatními orgány státní správy, v jejichž působnosti jsou odvětví, ve kterých se provozuje živnostenské podnikání, s hospodářskými komorami, podnikatelskými svazy a sdruženími.

/2/ Ministerstvo je oprávněno vyžadovat od ústředních orgánů státní správy potřebná stanoviska a vyjádření.

§ 5

Zrušují se:

1. Zákon ČNR č. 127/1990 Sb., o některých opatřeních souvisejících s vydáním zákona o soukromém podnikání;

2. Zákon ČNR č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě, ve znění zákona ČNR č. 116/1988 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o vnitřním obchodě;

3. Vyhláška ministerstva obchodu ČSR č. 93/1982 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona ČNR č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě, ve znění vyhlášky ministerstva obchodu a cestovního ruchu ČSR č. 138/1988 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška ministerstva obchodu ČSR č. 93/1982 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona ČNR č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě;

4. Na území České republiky zákon č. 174/1950 Sb., o dražbách mimo exekuci;

5. Na území České republiky vyhláška ministerstva vnitřního obchodu č. 4/1952 Ú. l., kterou se vydávají podrobnější předpisy o dražbách mimo exekuci, ve znění vyhlášky ministerstva vnitřního obchodu č. 295/1952 Ú. l., kterou se mění a doplňují předpisy o dražbách mimo exekuci;

6. Na území České republiky vyhláška ministra vnitřního obchodu č. 167/1953 Ú. l., o výkupu prázdných lahví, ve znění vyhlášky ministerstva vnitřního obchodu č. 115/1955 Ú. l., o soupisu lahví na mléko a mléčné výrobky k 20. červenci 1955 a o rozšíření výkupu prázdných lahví a vyhlášky ministerstva vnitřního obchodu č. 212/1959 Ú. l., kterou se doplňuje seznam typizovaných lahví.

§ 6

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. 1. 1992.

Důvodová zpráva

Obecná část

Živnostenské podnikání fyzických a právnických osob je jedním ze stěžejních předpokladů radikálního přechodu k tržní ekonomice. Potvrzují to i dosavadní poznatky z aplikace zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.

Poslání zákona o soukromém podnikání občanů spočívalo ve vytvoření právních podmínek pro vstup široké vrstvy občanů do podnikatelského života v čs. hospodářství.

V souvislosti s přijetím zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ve Federálním shromáždění, který na rozdíl od zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, rozšiřuje působnost živnostenských úřadů i na právnické osoby, se jeví jako nezbytné v návaznosti na zabezpečení řádného výkonu státní správy a činností souvisejících vytvořit předpoklady pro činnost živnostenských úřadů Živnostenské úřady budou v rámci své působnosti povinny zajistit správní řízení u fyzických i právnických osob v živnostenském podnikání, zabezpečit vedení jednotného živnostenského rejstříku, provádět kontrolu nad dodržováním povinností vyplývajících z příslušných právních předpisů a poskytovat konzultační a poradenskou činnost jak vůči uchazečům o živnostenské podnikání, tak i vůči územním orgánům hospodářské komory, podnikatelským sdružením a svazům.

Návrh zákona vychází z úpravy kompetencí ústředních orgánů tak, jak jsou zakotveny v zákoně ČNR č. 575/1990 Sb. z 18. prosince 1990, o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky.

Se strukturou schváleného zákona o živnostenském podnikání úzce souvisí problém obecnější povahy, t. j., že zákon o živnostenském podnikání souvisí s jinými oblastmi právního řádu, proto je v návrhu zákona upravena součinnost orgánů státní správy na úseku kontroly subjektů živnostenského podnikání.

Návrh zákona vytváří v rámci přenesené působnosti legislativní prostor pro pověření výkonem státní správy na úseku živnostenského podnikání pověřené obecní úřady (živnosti ohlašované volné). Návrh podle současné právní úpravy v určitém rozsahu takto částečně reaguje na všeobecnou kompetenci v oblasti státní správy, kde druhý stupeň tvoří okresní úřady. Návrh zákona využívá možnosti určité územní decentralizace státní správy tak, aby byl vytvořen předpoklad pro regionální činnost orgánů státní správy fungující pružně, efektivně a na profesionální úrovni.

Přijetí této zákonné úpravy, která vyplývá ze zákona FS č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ze dne 2. 10. 1991, předpokládá nezbytně zvýšení nároků na státní rozpočet v roce 1992 v celkové výši 271 mil. 320 tis. Kčs a zvýšení počtu pracovníků živnostenských úřadů všech stupňů o 1 845 pracovníků.

Zvláštní část

K § 1

Živnostenskými úřady jsou ve smyslu zákona č. 455/1991 Sb. okresní živnostenské úřady, kterými jsou samostatné referáty okresních úřadů; na území hlavního města Prahy vykonává působnost okresního živnostenského úřadu samostatný odbor magistrátního úřadu, a dále obecní živnostenské úřady, kterými jsou samostatné odbory pověřených obecních úřadů; na území hlavního města Prahy vykonávají působnost obecního živnostenského úřadu samostatné odbory obvodních úřadů. Okresní živnostenské úřady vykonávají činnosti vyplývající ze zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání pro oblast koncesovaných živností, živností ohlašovacích vázaných a živností ohlašovacích řemeslných. Pro skupiny živností ohlašovacích volných jsou příslušné obecní živnostenské úřady. Zákon takto využívá možnosti přenesení výkonu státní správy na pověřené obecní úřady (nař. vlády č. 475/1990 Sb., kterým se určují pověřené obecní úřady), které pro určité území plní funkci přirozeného správního centra. Tím dojde k zapojení pověřených obecních úřadů do této oblasti státní správy a posílení samosprávy měst a obcí. S ohledem na postavení hl. m. Prahy (z. č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze ve znění z. č. 439/1991 Sb.), bylo nutno do soustavy živnostenských úřadů začlenit i orgány hl. m. Prahy a městských částí. Termín "okresní a obecní živnostenský úřad" představuje legislativní vyjádření ve smyslu zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání. Okresní živnostenské úřady a obecní živnostenské úřady jsou nedílnou součástí dosavadních územních orgánů státní správy.

K § 2

Funkci okresního živnostenského úřadu plní okresní úřad ve všech oblastech živnostenského podnikání, pokud se týká činností, pro jejichž výkon je stanoveno oprávnění např. vydávání, změna, zrušení živnostenského oprávnění u živností koncesovaných, živností ohlašovacích vázaných a živností ohlašovacích řemeslných, pozastavení výkonu živností koncesovaných, živností ohlašovacích vázaných a živností ohlašovacích řemeslných, prohlídky provozoven, ve kterých má být živnost provozována. S tím souvisí i vedení živnostenského rejstříku těch podnikatelů, jímž byla vydána koncesní listina nebo živnostenský list v jeho územním obvodu a též ukládání pokut podle zákona o živnostenském podnikání těmto podnikatelům. Stanovení působnosti okresních živnostenských úřadů pro oblast koncesovaných živností vychází z toho, že před vydáním koncesní listiny je živnostenský úřad kromě odborné způsobilosti povinen zkoumat i zvláštní podmínky provozování koncesované živnosti a přísluší mu rovněž i oprávnění ukládat další podmínky provozování této živnosti (§ 27 zákona o živnostenském podnikání); tím budou vytvořeny předpoklady pro koordinaci živnostenského provozování koncesovaných živností v rámci působnosti okresního živnostenského úřadu. Přezkoumává prvoinstanční rozhodnutí obecních živnostenských úřadů. Zároveň má povinnost zasílat ministerstvu obchodu a cestovního ruchu ČR opisy všech vydaných živnostenských oprávnění, jejich změn, pozastavení, popř. zrušení.

K § 3

Obecní živnostenský úřad má působnost v živnostech ohlašovacích volných. Před vydáním živnostenského listu živnostenský úřad zkoumá pouze splnění podmínek stanovených zákonem o živnostenském podnikání pro tyto živnosti. Obecní živnostenský úřad současně s vydáním živnostenského listu, změnou, pozastavením provozování živnosti nebo zrušením živnostenského oprávnění v rámci přehledné evidence podnikatelů je povinen zaslat opisy těchto rozhodnutí okresnímu živnostenskému úřadu a ministerstvu obchodu a cestovního ruchu ČR. Těmto podnikatelům může ukládat i pokuty.

K § 4

Ministerstvu obchodu a cestovního ruchu ČR přísluší řídit v rámci zákonů výkon státní správy na úseku živnostenského podnikání a zajišťovat jednotný postup okresních a obecních živnostenských úřadů, zejména poskytovat odborná stanoviska a konzultace v oblasti živnostenského podnikání. Ministerstvo dále přezkoumává prvoinstanční rozhodnutí okresních živnostenských úřadů ve správním řízení. V zájmu jednotného výkonu státní správy na úseku živnostenského podnikání spolupracuje ministerstvo i s profesními sdruženími podnikatelů. Ostatní ústřední orgány státní správy pak mají povinnost poskytnout ministerstvu potřebnou součinnost. Ministerstvo dále vede ústřední evidenci všech podnikatelů, kterým byla vydána koncesní listina nebo živnostenský list.

K § 5

S ohledem na schválený zákon o živnostenském podnikání se zrušují právní předpisy, které ztratily své opodstatnění.

K § 6

Je žádoucí, aby tento zákon nabyl účinnosti současně se zákonem o živnostenském podnikání tak, aby byly vytvořeny předpoklady pro řádné fungování státní správy na tomto úseku.

V Praze dne 13. listopadu 1991

předseda vlády České republiky

JUDr. Petr Pithart v. r.

ministryně obchodu a cestovního ruchu

České republiky

Ing. Vlasta Štěpová, CSc. v. r.

Zpracovatel:JUDr. Marian Šimek
 ředitel živnostenského odboru MOCR ČR




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP