1. Zřizuje se Vězeňský sbor České
republiky (dále jen "Vězeňský
sbor"), který je ozbrojeným sborem.
2. Vězeňský sbor plní úkoly
státní správy ve věcech výkonu
trestu odnětí svobody, výkonu vazby a podílí
se na zajišťování pořádku
v řízení před soudem a v soudních
budovách.
Účelem navrhovaného zákona je zřízení
a úprava postavení Vězeňského
sboru. Vězeňský sbor se stane právním
nástupcem Sboru nápravné výchovy,
jehož legální existence je založena zákonem
o výkonu trestu odnětí svobody (č.
59/1965 Sb., ve znění pozdějších
předpisů) s federální působností.
Současně s těmito zásadami, Česká
republika podává legislativní podnět
Federálnímu shromáždění,
aby kompetence ve věcech zákonné úpravy
ozbrojeného sboru působícího v oblasti
vězeňství bylo svěřeno republikám.
Navrhovaný zákon ČNR, má nahradit
dosavadní zastaralou a nevyhovující úpravu
ve dvou směrech. Za prvé se nově upravují
organizační a řídící
vztahy sboru, který se oprošťuje od vojenského
charakteru a vytvářejí se legislativní
předpoklady pro modernizaci vězeňské
správy. Za druhé se zákonem vymezují
oprávnění příslušníků
sboru, kterými se zasahuje do lidských a občanských
práv vězňů.
Vězeňský sbor stejně jako dosavadní
Sbor nápravné výchovy je ozbrojeným
sborem, který je pověřen plněním
úkolů státní správy v oblasti
vězeňství. Zákonná úprava
v této oblasti státní správy je provedena
zatím pouze zákonem o výkonu trestu odnětí
svobody, ale návrh již počítá
také se zákonem o výkonu vazby, který
se připravuje. V této zásadě je určena
charakteristika Vězeňského sboru, který
je sice ozbrojeným, ale nikoli bezpečnostním
sborem. Příslušníci Vězeňského
sboru jsou oprávněni nosit zbraň v ústavech,
kde se vykonává vazba nebo trest, při eskortách,
jakož i při pronásledování prchajícího
vězně; bližší podmínky stanoví
vnitřní předpis.
3. Vězeňský sbor plní úkoly
souvisící s výkonem vazby a výkonem
trestu odnětí svobody a zejména:
a/ spravuje ústavy, v nichž se vykonává
vazba a trest odnětí svobody,
b/ provádí střežení osob ve vazbě
a ve výkonu trestu odnětí svobody,
c/ vykonává penitenciární činnost
u osob ve výkonu trestu odnětí svobody a
podílí se na vytváření předpokladů
pro návrat odsouzených do občanského
života,
d/ zabezpečuje úkoly při předcházení
a odhalování trestné činnosti osob
ve vazbě a výkonu trestu odnětí svobody,
e/ provádí výzkum v oboru penologie a zabezpečuje
využívání vědeckých poznatků
ve výkonu vazby a trestu odnětí svobody,
f/ zajišťuje pořádek v řízení
před soudem a v soudních budovách podle potřeb
a požadavků soudů.
Základní poslání Vězeňského
sboru souvisí s úkoly, které jsou nebo budou
stanoveny zákonem o výkonu trestu odnětí
svobody a výkonu vazby a jejichž plnění
je primární povinností Vězeňského
sboru. Ostatní úkoly uvedené v této
zásadě vyjadřují specifické
činnosti Vězeňského sboru při
plnění jeho poslání. Patří
k nim také penitenciární činnost u
osob ve výkonu trestu odnětí svobody, která
se teprve rozvíjí ve složitých podmínkách
a v souvislosti s penologií je třeba na ni pohlížet
jako na rozhodující perspektivní úkol.
Nově se zařazuje úkol zajištění
pořádku v řízení před
soudem a v soudních budovách. Úkol vychází
z praktické potřeby a zkušenosti. V soudních
budovách z důvodů deklarování
nezávislosti soudní moci, by neměla působit
policie, jakožto složka moci výkonné.
Bude jej plnit zvláštní složka (justiční
stráž), která sice nebude podřízena
soudům, ale soudy mohou vůči ní uplatňovat
požadavky k zajištění bezpečnosti
a pořádku. To se týká i soudů,
které vykonávají činnost v rámci
působnosti federace.
Mimo soudní budovy může justiční
stráž být použita jen výjimečně
(např. při výjezdním zasedání
soudu, pokud tuto instituci budou znát příslušné
procesní úpravy). V žádném případě
nebude justiční stráž použitelná
při externím provádění důkazů
(např. rekonstrukci trestního činu) a při
výkonu rozhodnutí (exekuci) ve věcech občanskoprávních.
Organizace a řízení Vězeňského
sboru
4. Vězeňský sbor je podřízen
ministerstvu spravedlnosti České republiky.
Podřízení sboru ministerstvu spravedlnosti
a nikoliv jako dosud ministru spravedlnosti je v souladu s ustanovením
§ 11 odst. 2 zák. ČNR č. 2/1969 Sb.,
o zřízení ministerstev. Úprava je
analogická s podřízeností policie.
5. Ve Vězeňském sboru působí
vězeňská služba, vězeňská
stráž a justiční stráž.
Vězeňská služba vykonává
řídící, odborné a zabezpečovací
činnosti při plnění úkolů
Vězeňského sboru. Vězeňská
stráž provádí střežení
vězňů a objektů, kde se vykonává
vazba nebo trest odnětí svobody. Justiční
stráž plní úkoly uvedené v zásadě
č. 3 písmeno f/.
V této zásadě se vyjadřuje základní
struktura Vězeňského sboru z hlediska zaměření
a povahy jeho činností. Hlavní složkou
je vězeňská služba, která zajišťuje
plnění rozhodujících úkolů
Vězeňského sboru. Půjde především
o odborné služby penitenciární a resocializační,
služby zdravotní a sociální a správně
ekonomické. Vězeňská stráž
a justiční stráž jsou výkonnými
složkami Vězeňského sboru (uniformovanými),
pověřenými zajišťováním
ostrahy, pořádku a bezpečnosti. Služební
stejnokroj a označení příslušníků
vězeňské a justiční stráže
stanoví ministerstvo spravedlnosti.
Tato zásada naznačuje směr dalšího
vývoje našeho vězeňství, v němž
stejně jako ve vyspělých evropských
státech nebude převažovat úloha dozorců,
ale úloha psychologů, penologů a pedagogů,
tady princip občanského prostředí
a působení. Některé funkce při
plnění úkolů Vězeňského
sboru budou vykonávány též pracovníky
v pracovním poměru k Vězeňskému
sboru.
6. Organizačně se Vězeňský
sbor dále člení na útvary, zřizované
ministrem spravedlnosti České republiky, které
se vytvářejí k zajištění
činnosti ústavů pro výkon vazby a
trestu odnětí svobody a pro vykonávání
specializovaných činností.
7. Činnost Vězeňského sboru řídí
ředitelství Vězeňského sboru.
8. V čele Vězeňského sboru je ředitel
Vězeňského sboru, kterého jmenuje
a odvolává ministr spravedlnosti české
republiky.
Základní organizační strukturu Vězeňského
sboru tvoří ředitelství Vězeňského
sboru a jemu podřízené útvary. Ředitelství
je samostatnou organizační složkou ministerstva
spravedlnosti České republiky pro výkon státní
správy v oboru vězeňství a komplexní
řízení a kontrolu Vězeňského
sboru, který plní úkoly v ústavech,
kde se vykonává trest odnětí svobody
a v ústavech, kde se vykonává vazba (věznicích).
Jako rozpočtová organizace má právní
subjektivitu.
Útvary budou zpravidla vybaveny právní subjektivitou
tak, aby m.j. prostřednictvím podnikání
získávaly další prostředky mimo
státní rozpočet; toto podnikání
nesmí být v rozporu s hlavním posláním
Vězeňského sboru. Specializovanou činností
jsou např. zdravotní služba, školní
zařízení apod.
9. Příslušníci Vězeňského
sboru jsou povinni při plnění služebních
úkolů jednat rozhodně a s rozvahou, zachovávat
vážnost a důstojnost a respektovat práva
osob ve vazbě a výkonu trestu odnětí
svobody (dále jen "vězňové").
V abstraktní formě se zde vyjadřují
náročné požadavky na povinnosti příslušníků
Vězeňského sboru při provádění
služebních zákroků. Defektní
lidské prostředí, v němž vykonávají
službu, je důvodem ke zdůraznění
zvláštních tomuto prostředí adekvátních
povinností, nároků na způsob jejich
jednání a vystupování při plnění
služebních úkolů v zájmu jejich
autority a také ochrany práv vězňů.
10. Pokud to okolnosti dovolují, jsou příslušníci
Vězeňského sboru povinni před zákrokem
použít domluvy, výzvy nebo varování
s cílem dosáhnout účelu zákroku
bez jeho provedení.
11. Příslušníci Vězeňského
sboru prokazují svou příslušnost k Vězeňskému
sboru služebním stejnokrojem, nebo služebním
průkazem.
Zásada upravuje způsob prokazování
příslušnosti k Vězeňskému
sboru a to jak uvnitř sboru, zejména v objektech
jím spravovaných, tak i vně. Otázka
průkazu příslušnosti bude aktuální
především při eskortách a při
bezprostředním pronásledování
uprchlého vězně. Justiční stráž
své poslání plní vždy ve služebním
stejnokroji. Podrobnosti o způsobu prokazování
stanoví vnitřní předpis.
12. V zájmu pořádku a bezpečnosti
a k evidenčním účelům jsou
příslušníci Vězeňského
sboru oprávněni provést u vězně
osobní prohlídku, lékařskou prohlídku,
prohlídku těla, prohlídku jeho věcí,
fotografovat ho a zjišťovat zvláštní
tělesná znamení; jsou oprávněni
nařídit vězni, aby se podrobil uvedeným
úkonům.
Zákonná úprava prohlídek u vězňů,
které jsou z hlediska pořádku a bezpečnosti
nezbytné a sama prohlídka, jako značný
zásah a omezení občanské integrity
vězně, je nedostatečná a jejich provádění
bylo doposud upraveno jen interními předpisy. Protože
jde o zásahy do práv a svobod, navrhuje se upravit
je zákonem. Nutnost prohlídky vychází
z povinnosti Vězeňského sboru zajistit všestranně
jak plnění účelů výkonu
vazby nebo výkonu trestu, předcházet jejich
maření, tak i zajistit bezpečnost vlastní
osoby vězně, ale i spoluvězňů,
příslušníků a pracovníků
Vězeňského sboru a třetích
osob.
13. Je-li to nezbytné k zajištění pořádku
a bezpečnosti, jsou příslušníci
Vězeňského sboru oprávněni
použít donucovacích prostředků,
zejména proti vězňům, kteří
ohrožují život nebo zdraví, úmyslně
poškozují majetek nebo použitím násilí
se snaží vyhnout svým povinnostem.
14. Donucovacími prostředky jsou:
hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany, předváděcí
řetízky, pouta, poutací popruhy, pouta s
poutacím opaskem, slzotvorné prostředky,
obušek, služební pes, vodní stříkač,
zásahová výbuška a úder střelnou
zbraní.
15. Použití donucovacího prostředku
musí být přiměřené účelu
zákroku nebo závažnosti protiprávního
jednání.
Zde se upravují prostředky legálního
násilí, jimiž se zasahuje do práva na
nedotknutelnost osoby v zájmu ochrany pořádku
a bezpečnosti. Prostředky jsou uvedeny taxativně
a úprava nedovoluje, aby byly stanoveny nižším
předpisem jako tomu bylo dosud. Obecné vymezení
podmínek jejich použití je nutné, protože
kazuistická úprava by spíše ztěžovala
jejich praktické uplatňování. Je věcí
služebních instrukcí a výcviku, aby
se toto oprávnění uskutečňovalo
v mezích zákona. Volba a intenzita donucovacího
prostředku závisí na konkrétních
okolnostech ohrožení nebo narušení pořádku
a bezpečnosti. K tomu zákon poskytuje demonstrativní
kriteria.
16. Střelnou zbraň je příslušník
Vězeňského sboru oprávněn použít:
a/ v případě nutné obrany, aby odvrátil
přímo hrozící nebo trvající
útok vedená proti jeho osobě nebo útok
na život nebo zdraví jiné osoby,
b/ nelze-li jinak překonat odpor směřující
ke zmaření jeho závažného služebního
zákroku,
c/ jestliže vězen, proti němuž zakročuje,
se na jeho výzvu nevzdá nebo se zdráhá
opustit svůj úkryt,
d/ k zamezení útěku vězně,
jehož nemůže zadržet jiným způsobem.
e/ k odvrácení nebezpečného útoku,
který ohrožuje střežený nebo chráněný
objekt nebo stanoviště, po marné výzvě,
aby bylo od útoku upuštěno,
f/ ke zneškodnění zvířete, ohrožujícího
život nebo zdraví osob.
17. Použití střelné zbraně je
přípustné jen tehdy, jestliže použití
donucovacích prostředků by bylo zřejmě
neúčinné.
18. Při použití střelné zbraně
je příslušník Vězeňského
sboru povinen dbát nutné opatrnosti, zejména
aby neohrozil život jiných osob a aby co nejvíce
šetřil života osoby, proti níž zakročuje.
19. Jestliže při použití donucovacího
prostředku nebo služební zbraně došlo
ke zranění osoby, jsou příslušníci
Vězeňského sboru povinni poskytnout jí
první pomoc a zajistit lékařské ošetření;
provedení těchto zákroků, i když
ke zranění nedošlo, jsou povinni neprodleně
hlásit nadřízenému.
Použití střelné zbraně je nejzávažnějším
prostředkem k zajištění pořádku
a bezpečnosti. Podmínky jeho použití
jsou v podstatě převzaty z dosavadní zákonné
úpravy. Pouze pojem nebezpečný pachatel,
který v praxi činil potíže, se nahrazuje
pojmem vězen. Střežící příslušník
Vězeňského sboru sotva může určovat
nebezpečnost pachatele a na druhé straně
útěk sám charakterizuje závažnost
situace.
20. Při střežení objektů jsou
příslušníci Vězeňského
sboru též oprávněni zjišťovat
totožnost osob, které vstupují do objektu,
a prohlížet jejich věci a dopravní prostředky.
Jsou též oprávněni kontrolovat totožnost
podezřelých osob, které se zdržují
v bezprostřední blízkosti střeženého
objektu.
U této zásady se vychází z toho, že
je třeba v zájmu účelu vazby a výkonu
trestu odnětí svobody zákonem stanovit právo
kontroly osob vstupujících do objektů, v
nichž se nacházejí vězňové,
a zabraňovat jejich nedovolenému styku.
21. Při zajišťování pořádku
v soudních budovách jsou příslušníci
Vězeňského sboru též oprávněni
zakázat osobám vstup do určených místností
a prostorů nebo jim přikázat, aby je opustily.
Jsou též oprávněni zjišťovat
totožnost osob, které se zdržují v soudních
budovách nebo v jejich bezprostřední blízkosti.
Je-li to třeba, požádají o součinnost
policii, popřípadě provedou nezbytná
opatření k odhalení trestného činu
nebo přestupku a zjištění jeho pachatele.
Při plnění svých úkolů
se justiční stráž řídí
též pokyny předsedy soudu.
Plnění úkolů justiční
stráže vyžaduje, aby její příslušníci
byli vybaveni k tomu potřebnými prostředky.
Současně se předpokládá, že
v případech nutnosti policejních zásahů
bude justiční stráž spolupracovat s
policií, zejména při odhalování
trestných činů a přestupků.
Zákroky ve vnějším okolí soudních
budov příslušejí policii, pokud by nedošlo
k bezprostřednímu útoku na objekt. Zákon
v podrobnostech stanoví závaznost pokynu předsedy
senátu nebo samosoudce k zajištění pořádku
při vlastním soudním jednání.
22. Při bezprostředním pronásledování
prchajícího vězně jsou příslušníci
Vězeňského sboru též oprávněni
kontrolovat totožnost osob a vykonat prohlídku objektů
nebo dopravního prostředku, je-li důvodné
podezření, že se v nich zdržuje prchající
vězeň.
Bezprostředním pronásledováním
se rozumí na útěk vězně přímo
navazující a časově nepřerušená
činnost příslušníků Vězeňského
sboru s cílem dopadnout a vrátit do výkonu
vazby nebo trestu obviněného nebo odsouzeného,
který protiprávně opustil ústav, jiný
přikázaný objekt, příp. lokalitu,
nebo se vymknul, ev. se snaží vymknout, z dozoru eskorty
a stráže.
Kontrola totožnosti osob má mít souvislost
s pronásledováním vězně. Prohlídka
objektů nezahrnuje domovní prohlídku nebo
jiný zásah do nedotknutelnosti obydlí.
23. Zakročují-li příslušníci
Vězeňského sboru společně pod
jednotným velením, rozhoduje o použití
donucovacích prostředků a střelné
zbraně za podmínek uvedených v tomto zákoně
velící příslušník.
U této zásady se přebírá dosavadní
právní úprava.
24. Příslušníci Vězeňského
sboru, kteří při zákrocích
proti vězňům zjistí věc, kterou
vězen neoprávněně drží,
nebo věc, která by mohla být prohlášena
za propadlou nebo zabranou, odejmou ji a odevzdají příslušnému
orgánu nebo osobě. Protokol o odnětí
věci musí obsahovat též přesný
popis věci.
Jde o oprávnění, které dosud zákonem
stanoveno nebylo. Je logické, aby příslušníci
Vězeňského sboru při prohlídkách
podle zásady č. 12 měli také oprávnění
odejmout věc, jejíž držení vězněm
je protiprávní.
25. Příslušníci Vězeňského
sboru jsou při plnění služebních
úkolů oprávněni v případě
bezprostředního ohrožení života
a zdraví nebo majetku požádat každého
o pomoc. Kdo byl o pomoc požádán, je povinen
ji poskytnout, pokud by tím neohrozil sebe nebo blízkou
osobu.
Jde o obdobnou úpravu jako v zákoně ČNR
o policii České republiky.
26. Stát odpovídá za škodu osobě,
která poskytla pomoc příslušníkům
Vězeňského sboru, za stejných podmínek
jako by ji poskytla policii nebo policistovi. Náhradu škody
poskytuje v zastoupení státu ministerstvo spravedlnosti
České republiky.
Vzhledem k tomu, že odpovědnost státu za škodu
osobě, která poskytla pomoc příslušníkům
Vězeňského sboru, je stejná jako v
případech, kdy ji poskytla policii nebo policistovi,
odkazuje se na právní úpravu, která
byla již provedena zákonem o policii České
republiky.
27. Početní stavy Vězeňského
sboru určuje vláda České republiky.
Vězeňský sbor jako ozbrojený sbor
je významným nástrojem státní
moci a proto je třeba, aby o jeho početních
stavech rozhodovala vláda.
28. Příslušníci Vězeňského
sboru jsou povinni zachovávat mlčenlivost o věcech,
o kterých se dozvěděli při výkonu
služby nebo v souvislosti s ní a které v obecném
zájmu nebo v zájmu zúčastněných
osob vyžadují, aby zůstaly utajeny před
nepovolanými osobami. Povinnosti mlčenlivosti je
oprávněn zprostit ministr spravedlnosti České
republiky nebo jím pověřená osoba.
Zákonem se stanoví povinnost příslušníků
Vězeňského sboru zachovávat mlčenlivost
o věcech, o nichž se dozvědí při
výkonu služby nebo v souvislosti s ní. Povinnost
mlčenlivosti trvá i po ukončení služebního
poměru. Pro ministerstvo spravedlnosti ČR se navrhuje
zmocnění upravit obecně závazným
právním předpisem podmínky, za nichž
může být příslušník
Vězeňského sboru zproštěn povinnosti
mlčenlivosti.
29. Příslušníci Vězeňského
sboru podléhají pravomoci vojenských soudů
a ustanovením o trestných činech vojenských.
Protože se zásadně nemění povaha
Vězeňského sboru jako ozbrojeného
sboru, není důvodu nepřevzít tuto
zásadu do navrhovaného zákona.
30. Na služební poměr příslušníků
Vězeňského sboru se obdobně vztahují
ustanovení zákona, kterým se upravuje služební
poměr policistů České republiky.
l když Vězeňský sbor, jak bylo již
uvedeno u zásady č. 2, nebude výhledově
mít charakter vojensky nebo polovojensky organizovaného
sboru, zůstává ozbrojeným sborem se
specifickými vlastnostmi ve věcech kázně
a požadavků na výkon služby a je proto
třeba, aby služební poměr jeho příslušníků
byl upraven stejně jako u policie alespoň pro nejbližší
dobu. Z důvodů legislativní ekonomie se navrhuje
vztáhnout na něj zákonnou úpravu služebního
poměru policistů. Jinak by v našem právním
řádu platily obsahově identické zákony.
Kromě toho se předpokládá, že
jde o přechodnou úpravu a že služební
poměr příslušníků Vězeňského
sboru stejně jako u policie bude předmětem
obecnější zákonné úpravy
o státní službě a bude oproštěn
od některých vojenských prvků (např.
hodnosti). Systém funkcí, hodností, platů
a příplatků, kvalifikačních
předpokladů a požadavků pro příslušníky
Vězeňské stráže, jakož i
zdravotní předpoklady, stanoví vyhláškou
ministerstvo spravedlnosti v dohodě se zúčastněnými
úřady.
31. Sbor nápravné výchovy se zrušuje
a jeho příslušníci se stávají
příslušníky Vězeňského
sboru. Práva a závazky Sboru nápravné
výchovy přecházejí na Vězeňský
sbor.
V této zásadě se řeší
právní nástupnictví dosavadního
Sboru nápravné výchovy ve věcech majetkových,
personálních, zejména i služebního
poměru a z něho plynoucích nároků.
32. Tento zákon nabývá účinnosti
dnem
Schváleno vládou České republiky usnesením
č. 392 ze dne 9. října 1991.
Usnesením vlády České republiky ze
dne 13. 3. 1991 č. 68 bylo uloženo ministru spravedlnosti
předložit návrh zásad zákona
ČNR o Sboru nápravné výchovy s příslušným
předpisem o služebních poměrech jeho
příslušníků.
Postavení Sboru nápravné výchovy je
upraveno zákonem č. 59/1965 Sb., o výkonu
trestu odnětí svobody, ve znění pozdějších
předpisů (zejména ve znění
novel č. 173/1968 Sb. a č. 179/1990 Sb.). Úprava
tímto zákonem provedená, která se
vztahuje jak na SNV České republiky tak na SNV Slovenské
republiky, je dnes již nevyhovující. Je poznamenána
tím, že k vytvoření SNV došlo vyčleněním
složky Sboru národní bezpečnosti, která
obstarávala správu věznic a tzv. nápravných
zařízení.
Hlavním nedostatkem dosavadní zákonné
úpravy je, že zcela nedostatečně vymezuje
oprávnění příslušníků
SNV vůči osobám ve vazbě a výkonu
trestu odnětí svobody. Neobsahuje také žádné
legislativní předpoklady pro modernizaci vězeňské
správy. Zastaralou je rovněž úprava
organizačních a řídících
vztahů SNV, podle které ministr spravedlnosti má
podobné postavení jako ministr obrany v armádě,
neboť je přímým nadřízeným
všech příslušníků SNV, vykonává
nad nimi kázeňskou pravomoc a vydává
předpisy upravující činnost SNV, což
se s ohledem na vojenský charakter SNV děje formou
rozkazů ministra. Překonán je i název
této organizace.
Předložený návrh zásad zákona
ČNR o vězeňském sboru lze charakterizovat
v těchto bodech:
1. Vězeňský sbor je ozbrojený sbor,
ale nikoli podle vojenských zásad organizovaný
jako dosavadní SNV. V zákoně se zakotvuje
zásada, že řídící a odborné
úseky činnosti Vězeňského sboru
mají civilní charakter.
2) V zákoně se vytyčují úkoly
Vězeňského sboru, kterými se vymezují
jeho hlavní činnosti při zajišťování
výkonu vazby a výkonu trestu odnětí
svobody. Zcela nový je úkol zajišťování
pořádku a bezpečnosti v soudních budovách.
Úkoly vězeňského sboru určují
jeho postavení jako orgánu státní
správy pro vězeňství, jejímž
ústředním orgánem je ministerstvo
spravedlnosti.
3. Činnost Vězeňského sboru řídí
jeho ředitelství v čele s ředitelem,
kterého jmenuje ministr spravedlnosti. Z této zásady
vyplývá také pravomoc ředitele Vězeňského
sboru vydávat předpisy pro činnost Vězeňského
sboru, ale také jeho odpovědnost vůči
ministru spravedlnosti, jemuž je podřízen.
Není samozřejmě dotčena pravomoc ministra
spravedlnosti daná mu zákonem o výkonu trestu
odnětí svobody vydávat předpisy k
provádění výkonu trestu.
4. Nejpodstatnější část navrhovaného
zákona tvoří oprávnění
příslušníků Vězeňského
sboru, jimiž se zasahuje do lidských a občanských
práv především u vězňů.
Respektuje se tak Listina základních práv
a svobod, která vyžaduje, aby všechna omezení
těchto práv a svobod byla stanovena zákonem.
5. V souladu s daným úkolem řeší
návrh zásad zákona také otázku
právní úpravy služebního poměru
příslušníku Vězeňského
sboru. Navrhuje se recepce zákona o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky, protože není důvod
k jiné úpravě.
Ekonomický dopad navrhovaného zákona se projeví
pouze v důsledku vytvoření justiční
stráže. Její postupné personální
vybavení v rozsahu až 2000 pracovníků
s potřebnou výstrojí, výzbrojí
a technikou bude v konečné etapě představovat
roční náklady 140 mil. Kčs na mzdové
prostředky a 10 mil. Kčs na ostatní výdaje.
V ostatních oblastech činnosti nemá zákon
dopad na rozpočtové prostředky. Pokud jde
o důsledky převzetí zákona o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky pro úpravu služebního
poměru příslušníků Vězeňského
sboru, nelze je nyní určit, ale předpokládá
se, že náklady s tím spojené budou minimální.