Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizuje se Pozemkový fond České
republiky (dále jen "Pozemkový fond").
Pozemkový fond je právnická osoba a zapisuje
se do podnikového rejstříku. Sídlem
Pozemkového fondu je Praha.
(2) Působnost Pozemkového fondu je dána zvláštním
předpisem [Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku.]
(1) Orgány Pozemkového fondu jsou správní
rada a dozorčí rada.
(2) Činnost Pozemkového fondu řídí
správní rada. Předsedu, místopředsedu
a ostatní členy jmenuje a odvolává
na návrh ministra zemědělství České
republiky vláda České republiky. Funkční
období členů správní rady je
pět let.
(3) Do působnosti správní rady patří
zejména:
a) jmenovat a odvolávat ředitele Pozemkového
fondu,
b) zřizovat a rušit územní pracoviště
Pozemkového fondu,
c) předkládat vládě návrh ročního
rozpočtu Pozemkového fondu a roční
účetní závěrku Pozemkového
fondu.
(4) Dozorčí rada kontroluje činnost a hospodaření
Pozemkového fondu. Předsedu dozorčí
rady, jeho místopředsedu a ostatní členy
jmenuje a odvolává na návrh ministra zemědělství
České republiky vláda České
republiky. Členové dozorčí rady jsou
jmenováni na období tří let. Dozorčí
rada upozorňuje vládu České republiky,
případně příslušné
orgány, na zjištěné nedostatky.
(5) Funkce člena správní rady a dozorčí
rady jsou neslučitelné.
(6) Členy dozorčí rady nemohou být
pracovníci Pozemkového fondu.
(7) Pracovník Pozemkového fondu nesmí vykonávat
práce související s pozemkovými úpravami,
které Pozemkový úřad objednává
podle zvláštních předpisů [§
8 odst. 1 zákona ČNR č. 284/1991 Sb., o pozemkových
úpravách a pozemkových úřadech.].
Pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak,
platí pro právní úkony Pozemkového
fondu přiměřeně ustanovení
zvláštních předpisů [Zákon
ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku České republiky.]
Podrobnosti o organizačním uspořádání
a činnosti Pozemkového fondu upravuje statut Pozemkového
fondu, který na návrh ministra zemědělství
České republiky schvaluje vláda České
republiky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Změna společenských vztahů v naší
společnosti znamená, že byl nastolen požadavek
řádně upravit vlastnická práva
a zvláště pak problematiku vlastnictví
a užívání půdy, případně
jiného zemědělského majetku. Zároveň
se postupně realizovaly problémy spojené
s restitucí, kdy restituce vlastnických práv
v zemědělství byla po složitých
jednáních realizována zákonem Federálního
shromáždění č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku (dále
jen "zákon"). Základní ustanovení
tohoto zákona v § 2 stanoví, že kromě
vlastníka mají právo užívat půdu
osoby jen na základě smlouvy uzavřené
s Pozemkovým fondem.
Problematiku Pozemkového fondu částečně
řeší ustanovení § 17 zákona
s tím, že odkazuje na zákony národních
rad, které mají Pozemkový fond zřídit
jako právnickou osobu. Činnost Pozemkového
fondu vyplývá přímo ze zákona
a to z ustanovení § 2 odst. 1, § 17, § 18,
§ 22 odst. 4 a § 24 odst. 3 a 4.
Navrhovaná právní úprava vychází
z citovaných ustanovení zákona a realizuje
zmocnění pro Českou národní
radu, které je uvedeno v § 17 odst. 1 zákona.
Realizace navrhované právní úpravy
si nevyžádá přímý dopad
na rozpočet České republiky. Úhrada
nákladů spojených se zahájením
činnosti Pozemkového fondu a úhrada nákladů
jeho činnosti do doby, než budou k dispozici prostředky
získané z vlastní činnosti fondu včetně
personálního zajištění, bude
provedena delimitací pracovníků, mzdových
a neinvestičních prostředků ministerstva
zemědělství České republiky.
K jednotlivým ustanovením:
K § 1
Hmotněprávní úprava činnosti
Pozemkového fondu je dána zákonem. Navrhovaný
zákon ČNR opakuje, že Pozemkový fond
České republiky je právnickou osobou a jako
taková se zapisuje do podnikového rejstříku.
Sídlem Pozemkového fondu je navrhována Praha.
Činnost Pozemkového fondu spočívá
v podstatě v zabezpečení hospodaření
na půdě s využitím jiného zemědělského
majetku. Postavení Pozemkového fondu je v této
části odlišné oproti Fondu národního
majetku, který je upraven zákonem ČNR č.
171/1991 Sb.
Pozemkový fond spravuje tedy nemovitosti ve vlastnictví
státu s výjimkou pozemků stanovených
v § 17 odst. 1 písm. a - e) zákona, tj. pozemků,
na nichž jsou hřbitovy, pozemky, které jsou
určeny pro obranu státu, pro těžbu nerostů,
pozemky chráněné podle zvláštních
předpisů (např. § 2, 4 a 5 zákona
ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči) a pozemky, které jsou součástí
lesního půdního fondu (na které se
nevztahuje postup podle § 6 odst. 1 zákona).
K § 2
Ustanovení § 2 návrhu zákona o Pozemkovém
fondu České republiky stanoví orgány
tohoto fondu, tj. správní radu a dozorčí
radu a upravují jejich působnosti. Funkční
období členů správní rady,
tj. předsedy, místopředsedy i ostatních
členů rady je pět let. Funkční
období členů dozorčí rady jsou
tři roky. Systém jmenování a odvolávání
členů správní rady i členů
dozorčí rady je navrhován shodně,
tj. na základě návrhu ministra zemědělství
České republiky jmenuje a odvolává
vláda České republiky. Dále jsou upraveny
otázky slučitelnosti funkcí a je stanoveno
omezení, že pracovník Pozemkového fondu
nesmí připravovat návrhy pozemkových
úprav.
K § 3 a 4
Podrobnosti o organizačním uspořádání
Pozemkového fondu se upraví ve statutu Pozemkového
fondu, který schválí vláda České
republiky s tím, že návrh statutu zpracuje
a předloží ministr zemědělství
České republiky. Ve statutu bude rovněž
podrobněji stanovena činnost Pozemkového
fondu České republiky.
V Praze dne 30. října 1991
Předseda vlády
České republiky
ministr zemědělství
České republiky
zpracoval: