ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

498

NÁVRH

ústavního zákona České národní rady, kterým se stanoví způsob hlasování České národní rady o státním rozpočtu České republiky

Předkládají poslanci České národní rady:

František Kačenka v.r.

Josef Kubiš v.r.

Karel Kříž v.r.

Návrh

ÚSTAVNÍHO ZÁKONA

ČESKÉ NÁRODNÍ RADY

ze dne ............1991,

kterým se stanoví způsob hlasování České národní rady o státním rozpočtu České republiky

Česká národní rada se podle čl. II ústavního zákona č. 556/1990 Sb. usnesla se na tomto ústavním zákoně:

Čl. 1

/1/ K platnému usnesení České národní rady o přijetí zákona o státním rozpočtu České republiky [Čl. 11 odst. 2 ústavního zákona č. 143/1968 Sb. ve znění pozdějších předpisů] je třeba souhlasu

a/ nadpoloviční většiny přítomných poslanců zvolených z kandidátů uvedených na kandidátních listinách podaných ve volebních krajích Severomoravském a Jihomoravském [§ 5 zákona ČNR č. 54/1990 Sb., o volbách do České národní rady] a

b/ nadpoloviční většiny ostatních přítomných poslanců.

/2/ Nedojde-li ke shodnému usnesení podle odst. 1, vytvoří se dohodovací výbor, jehož 5 členů zvolí poslanci uvedení v odst. 1 písm. a/ a 5 členů zvolí poslanci uvedení v odst. 1 písm. b/; jednání výboru řídí předseda České národní rady.

/3/ Dohodovací výbor sdělí České národní radě do 10 dnů výsledek dohodovacího řízení a předloží jí návrh, o němž se hlasuje způsobem uvedeným v odst. 1/.

/4/ Nedojde-li ke shodnému usnesení ani o návrhu podle odst. 3, hlasuje se o tomto návrhu opětovně s tím, že k přijetí zákona o státním rozpočtu České republiky je pak zapotřebí stejné většiny všech poslanců České národní rady, jako k přijetí ústavního zákona [Čl. 109 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb. ve znění pozdějších předpisů].

Čl. 2

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

Současné období je charakterizováno především všeobecnými transformačními procesy. Systémová opatření uplatňovaná v ekonomické sféře se střetávají s dosud přežívajícími prvky centrálně řízeného hospodářství. Takovýmto prvkem je i dosud platná daňová soustava, která svým charakterem výrazně ovlivňuje metodiku sestavování státního rozpočtu ČR. Proto se jeho schvalování v r. 1990 neobešlo bez podezření o diskriminujícím charakteru tohoto rozpočtu vůči území Moravy a Slezska a následných dlouhotrvajících politických licitací.

Pro nastávající rok připravuje ministerstvo financí ve spolupráci s okresními úřady a některými poslanci ČNR zásady, podle kterých má být spravedlivěji rozdělována neúčelová státní dotace. Není však dořešena oblast přidělování státních dotací na investice.

Předkládaný návrh ústavního zákona si klade za cíl předejít analogickým situacím, které budou nutně vznikat do doby přijetí Ústavy České republiky a nové daňové soustavy.

Navrhovaná úprava hlasování ČNR o státním rozpočtu ČR vychází z čl. II. ústav. zákona FS č. 556/1990 Sb., podle které lze postavení orgánů republik stanovených v hlavě sedm ústav. zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci ve znění pozdějších předpisů, měnit a upravovat jen ústavními zákony národních rad a je s ním v souladu.

Zásady zákona projednaly výbory ČNR a vláda ČR. Jejich připomínky byly zapracovány do paragrafovaného znění. Zejména bylo vypuštěno sporné ustanovení, aby se oddělené hlasování vztahovalo rovněž na ústavní zákony.

Zvláštní část

Čl. 1, add. 1

Rozdělení poslanců podle odst. 1 přihlíží k ustanovení volebního zákona, který byl založen na principu poměrného zastoupení pol. stran a hnutí ve volebních krajích, nikoliv na principu reprezentace bývalých historických územních celků. Protože území Severomoravského kraje se nepochybně nekryje s teritoriem Slezska a žádný slezský volební kraj neexistoval, nelze území zahrnující Sm a Jm volební kraje dále dělit.

Zavedení odděleného hlasování o návrhu zákona o státním rozpočtu ČR neznamená rozdělení zákonodárného sboru na dvě části /komory/, protože v případě neshody při odděleném hlasování rozhodne opět ČNR jako jednotný zastupitelský orgán.

add 2, - add 4,

Upravují postup, který by následoval, kdyby zákon o státním rozpočtu ČR nebyl schválen při prvním hlasování. Oproti zásadám se podstatně zkracuje doba práce dohodovacího výboru ze dvou měsíců na deset dnů.

Situaci, která by nastala, kdyby zákon o státním rozpočtu ČR na příslušný rozpočtový rok nebyl schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řeší úprava uvedená v § 8 rozpočtových pravidel ČR /zákon č. 576/1990 Sb./ tzv. rozpočtovým provizoriem. V navrhovaném ústavním zákoně proto není třeba tuto otázku řešit.

Čl. 2

Účinnost zákona se stanoví dnem vyhlášení. Navrhovatelé se domnívají, že zákon o státním rozpočtu ČR pro r. 1992 by měl být přijímán již podle této úpravy.

Poznámka:

Důsledky navrhované úpravy pro úpravu provedenou jednacím řádem ČNR /zákon č. 35/1989 Sb. ve znění pozdějších předpisů/ je třeba řešit jeho samostatnou novelou, pokud by byla skutečně nezbytná.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP