ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

500

Zásady

zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů

předkládá poslanec České národní rady ing. František Matějka

Odůvodnění

Současná právní úprava na úseku myslivosti již neodpovídá změnám a vývoji společenských, hospodářských a vlastnických vztahů, které probíhají v naší společnosti. Předkládané zásady dávají text zákona do souladu s naším základním právním řádem, slaďují zájmy a potřeby společnosti s oprávněnými zájmy vlastníků pozemků a považují způsob provádění myslivosti za součást kulturních hodnot našeho státu.

Zásada č. 1

k § 1 zákona

Myslivost je činnost využívající, ochraňující a zkvalitňující přírodní bohatství na úseku chovu, lovu, ochrany a zušlechťování zvěře a jejích životních podmínek a je nedílnou součástí souboru hospodářských činností člověka prováděných na půdě.

Tradice myslivosti jsou kulturními hodnotami našeho státu. Navrhované vymezení pojmu vysvětluje význam myslivosti v celé šíři tak, jak se jí zákon o myslivosti zabývá.

Zásada č. 2

k § 13 zákona

Zvěř je přírodní bohatství. Stát dbá o to, aby v přírodě zůstaly zachovány veškeré druhy zvěře v početních stavech odpovídajících přírodním podmínkám prostředí. U druhů zvěře, které jsou předmětem intenzivního chovu a u druhů zvěře, které svými přirozenými životními projevy působí škody na lesním hospodářství a zemědělství, stanoví stát (orgán státní správy) normované početní stavy. Normované početní stavy zvěře jsou optimální početní stavy s přihlédnutím k významu zvěře na daném biologicky vhodném území a k minimalizaci jimi působených škod.

Z hlediska řádného hospodaření se zvěří, zejména v zájmu zachování veškerých druhů zvěře v přírodě, ochrany jejich genofondu, zamezení vystřílení zvěře a při současné minimalizaci škod působených zvěří je třeba, aby optimální početní stavy zvěře v jednotlivých honitbách stanovil stát (orgán státní správy) za účasti vlastníků honebních pozemků a dbal na jejich dodržování.

Zásada č. 3

k § 2, 11 zákona

Právo myslivosti je právo a povinnost zvěř cílevědomě chovat, chránit, lovit, přivlastňovat si ulovenou nebo zhaslou zvěř, sbírat shozy paroží a vejce zvěře pernaté a užívat k tomu v nezbytné míře honebních pozemků. Právo myslivosti náleží vlastníku pozemku.

Oproti současnému vázání práva myslivosti na správu nebo užívání pozemků (právo hospodaření) vrací navrhovaná úprava právo myslivosti vlastníkům pozemků a současně zrovnoprávňuje všechny formy vlastnictví i v myslivosti.

Zásada č. 4

k § 6, 7, 8, 12, 13 zákona

Honitbu uznává stát (orgán státní správy) na základě návrhu vlastníka honebního pozemku; vlastníci pozemků mohou za účelem uznávání honiteb své pozemky sdružovat a vytvářet tak sdružení ve smyslu zákona o sdružování občanů. Pozemek, který nedosahuje minimální výměry nutné pro jeho uznání za honitbu, přičlení orgán státní správy k sousední honitbě. Pozemek, jehož vlastník o uznání honitby nepožádal, přičlení orgán státní správy k sousední honitbě, popřípadě, pokud přesahuje minimální výměru nutnou pro uznání honitby, může tento uznat za samostatnou honitbu. Honitby mohou být v nájmu řádného mysliveckého hospodaření arondovány zaokrouhlením hranic nebo výměnou pozemků. Pozemky, které nejsou ve vlastnictví státu, československých fyzických nebo právnických osob, přičlení stát (orgán státní správy) k sousední honitbě.

Státu musí být zachováno právo rozhodovat prostřednictvím příslušného orgánu státní správy o uznávání honiteb. Je třeba umožnit vlastníkům honiteb a orgánům státní správy, které uznávají honitby, aby honitby mohly zaokrouhlovat, a to z důvodů, kdy hranice honiteb by probíhaly tak nepříznivě, že s ohledem na vyskytující se druhy zvěře by docházelo k výraznému poškozování mysliveckého hospodaření (např. pole - les); přitom je třeba vytvářet optimální životní podmínky pro zvěř.

Zásada č. 5

k § 14, 15, 16, 17, 18 zákona

Vlastník honitby může právo myslivosti vykonávat buď sám nebo je pronajme jiné československé fyzické nebo právnické osobě. Fyzické osoby se k výkonu práva myslivosti mohou sdružovat. Jestliže vlastník honitby nezačne do 3 měsíců od nabytí právní moci rozhodnutí o uznání honitby vykonávat právo myslivosti sám, ani je nepronajme čs. fyzické nebo právnické osobě, pověří orgán státní správy výkonem práva myslivosti v této honitbě jinou čs. fyzickou nebo právnickou osobu. Pokud stát (orgán státní správy) uznává honitbu sám (zásada č. 4 věta třetí, část "popřípadě ..."), zároveň s uznáním honitby pověří čs. fyzickou nebo právnickou osobu výkonem práva myslivosti. Výkon práva myslivosti se pronajímá za úplatu. Výši úplaty stanoví MZe ČR obecně závazným právním předpisem.

Oproti současné úpravě, kdy výkon práva myslivosti ve vlastní honitbě mohla vykonávat pouze státní organizace a ostatní organizace měly za povinnost jej postoupit, zrovnoprávňuje tato zásada všechny formy vlastnictví a umožňuje vlastníkům honiteb dobrovolně rozhodovat o využívání práva myslivosti v jejich honitbách. Navrhovaná úprava zrovnoprávňuje v případě nájemců i různé formy sdružení občanů k výkonu práva myslivosti. Sdružování občanů za tímto účelem bude vycházet ze zásad stanovených zákonem o sdružování občanů. Při této zásadě je třeba mít na mysli, že ostatní ustanovení zákona o myslivosti - např. o kvalifikačních předpokladech pro výkon práva myslivosti, kvalifikovaném mysliveckém hospodáři, povolence k lovu, loveckém lístku, atd. - zůstávají nedotčena.

Zásada č. 6

nová ustanovení

Za škodu na zvěři odpovídá ten, kdo na honebním pozemku zaviněně porušil povinnosti stanovené obecně závaznými právními předpisy v oblasti myslivosti. Na náhradu škody má nárok "uživatel honitby".

Současná právní úprava, resp. zákon o myslivosti, neřeší otázku škod způsobených na zvěři. Škody však vznikají. Za úmyslné škody lze považovat zejména pytláctví, odlov zvěře mimo dobu lovu, odlov zvěře za použití zakázaných způsobů lovu, otravu zvěře nezákonným použitím chemizace (včetně druhů pesticidů netestovaných na zvěři), úhyn zvěře nezákonným použitím mechanizace. Ke škodám na zvěři dochází i tím, že je měněno či ničeno její přirozené životní prostředí.

Zásada č. 7

§ 3 a § 4 zákona o myslivosti se vypouštějí a tím i odkazy na "Československý myslivecký svaz" a"myslivecká sdružení".

Možnost sdružování československý občanů vykonávajících právo myslivosti ponechat podle zásad stanovených zákonem o sdružování občanů. Nová právní úprava by měla respektovat požadavky myslivců sdružovat se na demokratických zásadách podle jejich regionálních potřeb nebo podle jejich zájmového a názorového zaměření.

V Praze dne 26. listopadu 1991

František Matějka v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP