ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

611 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Zbyňka Máci

na místopředsedu vlády České republiky

Jana Stráského,

ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky

Tomáše Ježka

a

ministra státní kontroly České republiky

Igora Němce

ve věci možnosti neradostných výsledků vynuceného ročního poslaneckého průzkumu procesu malé privatizace a činnosti okresních komisí pro privatizaci ve vztahu k neexistujícímu funkčnímu kontrolnímu systému malé privatizace, s důrazem na nové úkoly okresních komisí pro privatizaci v procesu velké privatizace

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáš Ježek zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Zbyňka Máci dopisem ze dne 2. 4. 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáše Ježka na interpelaci poslance Zbyňka Máci, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 6. dubna 1992

Dagmar Burešová v. r.

Příloha: 10 listů

Kontrolní systém malé privatizace skutečně probíhá ve 3 rovinách. V rámci kontroly běžného hospodaření prováděné okresními úřady jde o kontrolu zákonnosti čerpání fin. prostředků a je možno konstatovat, že ze žádného z okresů České republiky nebyly v průběhu privatizace signalizovány okolnosti nasvědčující tomu, že jsou porušovány právní předpisy.

Kromě této běžné finanční kontroly jsou veškeré významnější výdaje komisí pro privatizaci (např. výdaje na inzerci a reklamu aukcí, nákupy technického vybavení, apod.) konzultovány a odsouhlasovány ekonomickým útvarem MSNMP ČR.

Kontrolní útvar MSNMP ČR neprovádí proto průběžnou kontrolu hospodaření komisí. Reaguje však na veškeré podněty, vzbuzující pochybnosti o legálnosti tohoto hospodaření. Z podnětu pana poslance Máci provedl kontrolní útvar MSNMP ČR prohlídku na hospodaření OPK v Českém Krumlově již v červnu roku 1991 a podnět nebyl shledán odůvodněným. Pan poslanec i po této kontrole pokračuje v tvrzení, že OPK v Českém Krumlově vynakládá nehospodárně a v rozporu s právními předpisy velké finanční částky, aniž by uváděl nové konkrétní skutečnosti, které by tomu nasvědčovaly.

Tvrzení, že MSNMP ČR vůbec neodpovídá panu poslanci Mácovi na jeho připomínky a podněty, je nutno rozhodně odmítnout. MSNMP ČR zaslalo panu poslanci písemný záznam ze zmíněné dohlídky a po přešetření jeho dalších podnětů odpovědělo i na ně. Kopie těchto odpovědí přikládáme. Kromě písemných odpovědí věnoval ministr Ježek mnoho času na rozhovory s panem poslancem Mácou. Skutečnost je teda taková, že žádný podnět nezůstal bez odezvy, a to pokud jde o případné usměrnění procesu privatizace i pokud jde o písemnou a ústní reakci ministerstva.

Je ovšem nutno konstatovat, že žádná prověrka činnosti OPK v Českém Krumlově nezavdala příčinu k odvolání předsedy této komise pana Srnce, o které pan poslanec Máca, dle vlastního vyjádření, od počátku usiluje.

K obviněním obsaženým v samém závěru interpelace pana poslance je vskutku těžké se vyjadřovat. Bylo by myslím nutno konkrétně doložit a prokázat alespoň jediné z nich. Soudím naopak, že pokud by si v této kause mohl někdo stěžovat na nedoložené a neprokázané napadání, bylo by to nepochybně MSNMP ČR, neboť ministr, jeho náměstek, ředitelka odboru i předseda a členové OPK v Českém Krumlově jsou neustále nekonkrétně obviňováni z nekompetentnosti a porušování právních předpisů.

V Praze dne 2. 4. 1992Tomáš Ježek v. r.





MINISTERSTVO
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
A JEHO PRIVATIZACI ČR

V Praze dne 1. 11. 1991
Č.j. 8772/91-H
SM 1998

Vážený pane poslanče,

k Vaší stížnosti ze dne 27. 9. 1991 na postup privatizační komise v Českém Krumlově, resp. jejího předsedy pana Srnce při zpracování privatizačního projektu, ze dne 27. 9. 1991, sdělujeme:

Novela zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby, rozšiřuje pravomoc komisí pro privatizaci v § 2 odst. 3 v tom smyslu, že "privatizační projekt pro prodej privatiz. majetku ve veřejné dražbě může vypracovat rovněž komise pro privatizaci, zřízená podle zvláštních předpisů".

Je proto iniciativa členů privatizačních komisí ve smyslu cit zákona plně podporována. V daném případě nebylo tedy zjištěno že by postup p. Srnce, předsedy Okresní komise pro privatizaci Český Krumlov, byl v rozporu s právními předpisy.

S pozdravem

JUDr. Eva Hašová

ředitelka odboru

Vážený pan

Ing. Zbyněk Máca

Luhovská 1735

182 00 Praha 8






MINISTERSTVO
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
A JEHO PRIVATIZACI ČR

Praha, 15. 11. 1991
Č. j. 9673/91 - H

Vážený pane poslanče,

k Vaší další stížnosti na pana Jana Srnce - předsedu Okresní komise pro privatizaci Český Krumlov ze dne 21. 10. 1991 po prošetření připomínek v konkrétních věcech sdělujeme:

Námitky proti zařazení provozní jednotky velkoskladu Pramen v Kaplici do dražby jste oznámil zároveň Generální prokuratuře ČR se žádostí o přešetření. Na základě Vašeho upozornění provedla okresní prokurátorka šetření správnosti postupu okresní komise pro privatizaci v předmětné věci. V závěrečné zprávě ze dne 25. 10.1991 okresní prokurátorka uvádí, že v postupu Okresní komise pro privatizaci v Českém Krumlově nebylo shledáno žádného pochybení, naopak, dle názoru okresní prokurátorky postupovala komise v souladu s právními předpisy.

Co se týká prací okresní komise pro privatizaci na privatizačních projektech podniků Agroservis Český Krumlov a Okresní stavební podnik Český Krumlov bylo zjištěno: Ke spolupráci na tvorbě privatizačních projektů uvedených podniků vyzval okresní komisi pro privatizaci Okresní úřad v Českém Krumlově a starosta města Český Krumlov. Jednalo se o zamezení úniku nahromaděného majetku a strategických pozemků do nekontrolovatelných a v samém počátku neovlivnitelných akciových společností nalezením konkrétních vlastníků. Okresní komise pro privatizaci na žádost reagovala, protože původně bylo uvažováno s aukčním prodejem větších částí podniků. Na organizacích byly proto vyžádány potřebné údaje. Tyto poskytly informace neúplné, nebo žádné. Proto si data k projektům vyžádalo i město Český Krumlov.

Předkladatelem privatizačního projektu na Okresní stavební podnik Český Krumlov je město Český Krumlov a na Agroservis město Český Krumlov spolu s okresní komisí pro privatizaci, protože v tomto projektu je uvažována dražba. Nepochybila přesto okresní komise pro privatizaci pokud se spoluúčastnila přípravných prací na vypracování privatizačních projektů.

K Vaší stížnosti, že na žádost Vám okresní komisí pro privatizaci nebyl zaslán přehled dražeb, které se měly konat resp. konaly 31. 10. 1991 připomínáme, že seznam dražeb je pravidelně zveřejňován na úředních deskách a v tisku v Českém Krumlově. Nemůže proto v tomto případě jít o zatajování informací, či úmysl nezveřejňovat předem seznam provozních jednotek, které budou draženy.

S pozdravem

JUDr. Eva Hášová

ředitelka odboru
aukčních prodejů

Vážený pan

Ing. Zbyněk MÁCA

Luhovská 1735

182 00 PRAHA 8

Ministerstvo pro správu národního

majetku a jeho privatizaci ČR

Záznam

z dohlídky hospodaření Okresní komise pro privatizaci v Českém Krumlově provedené u Okresního úřadu v Českém Krumlově

Kontrola byla provedena ve smyslu § 2, odst. 1 zákona ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, pracovnicí kontrolního oddělení ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR (dále jen MSNMP ČR).

Okresní komise pro privatizaci národního majetku byla zřízena MSNMP ČR pro území okresu Český Krumlov. Komise má 19 členů (k 31. 5. 1991) a zabezpečuje privatizaci v jednotlivých územních obvodech.

Kontrola byla provedena v těchto oblastech:

a) Vytvoření odpovídajících podmínek pro činnost komise

Okresním úřadem v Českém Krumlově byla předložena písemná dohoda o dočasném užívání nebytových prostor okresní privatizační komisí v objektu okresního úřadu č.p. 268 ze dne 21. 12. 1990 podepsanou Františkem Labajem, vedoucím referátu vnitřních věcí a Janem Srncem, předsedou OPK. Úhrada za užívání nebytových prostor činí ročně 9 120,- Kčs. Dále byl předložen předávací protokol o zapůjčení majetku mezi Okresním úřadem v Českém Krumlově a OPK v Českém Krumlově ze dne 2. 1. 1991 v celkové výši 128 812,- Kčs. Pro potřeby služebních cest pracovníků DPK byla uzavřena dohoda mezi Okresním úřadem Český Krumlov a ZV Odbory Šumstav Český Krumlov na používání vozidla Š 120 L CKB 16-17 na dobu od 1. 5. 1991 do 31 .12 1991.

b) Zajištění potřebných finančních prostředků pro činnost komise

Vzhledem k tomu, že nebyl vypracován rozpočet OPK, nelze posoudit, zda jsou zajištěny potřebné finanční prostředky.

c) Zabezpečení odděleného sledování výdajů a příjmů z činnosti

komise

Směrnice MSNMP ČR č.j. 3370/1990 a MF ČR č.j. 121/27 607/1990, o financování výdajů okresních komisí pro privatizací v bodě 2. stanoví: "Finanční důsledky činnosti komisí sleduje okresní úřad v příjmech a vydáních svého rozpočtu.....".

Okresní úřad v Českém Krumlově zpracovává účetnictví v Podniku výpočetní techniky v Prachaticích. Příjmy a výdaje z činnosti OPK jsou sledovány odděleně na sestavě č. 12 - Základní účetnictví, na kapitole 741 - Všeobecná pokladní správa, na oddíle a § 6103 - Ostatní správní příjmy a výdaje, a to podle příslušného druhového členění položkové skladby rozpočtu s použitím účelového znaku "26".

Kontrole byla předložena sestava za měsíc únor-duben 1991:

Příjmy:

1592 - Příjmy rozpočtových organizací od organizací(viz příloha č. 1)

135 702,-- Kčs

Výdaje:

5201 - Údržba a opravy228,-- Kčs
5307 - Všeobecný materiál 6 798,20 Kčs
5314 - Práce výrobní povahy 2 039,-- Kčs
5401 - Služby a práce nevýrobní povahy 15 201,60 Kčs
5403 - Výkony spojů149,92 Kčs
5406 - Různé finanční výdaje 22 682,20 Kčs
5501 - Cestovní, stěhovací a podobné výdaje 17 526,-- Kč
5601 - Mzdy- 1 718,-- Kčs
5602 - Ostatní osobní výdaje (náklady) 135 606,-- Kčs
Celkem198 512,92 Kčs

d) Ověření správnosti čerpání finančních prostředků pro činnost UPK

Byla provedena namátková kontrola účetních dokladů týkajících se hospodaření okresní komise pro privatizaci národního majetku, t.j. byly prověřeny cestovní příkazy, faktury, výdajové pokladní doklady aj., za období od 1. 2. do 30. 4. 1991 a nebyly zjištěny nedostatky závažného charakteru. Jednalo se převážně o formální nedostatky, které byly projednány přímo na místě s příslušnými pracovníky OPK a Okresního úřadu v Českém Krumlově.

V Praze dne 4. června 1991

Za kontrolní oddělení MSNMP ČR

Ing. Marie Sládková

Přehled

příjmů Okresní privatizační komise Č. Krumlov za období II-IV 1991

č. dokl.datumtext Kčs
208018.3.Za vstupné na aukci 7 450,-
208020.3.Dražební poplatek 5 000,-
210026.3.Dražební poplatek 5 000,-
210427.3.Za vstupné na akci 3 800,-
210427.3.Za brožury 122,-
206828.3.Dražební poplatek 8 000,-
20259.4.Dražební poplatek 15 000,-
203010.4.Za vstupné na aukci 4 350,-
203010.4.Za brožury 96,-
204011.4.Dražební poplatek 17 000,-
206117.4.Dražební poplatek 5 000,-
206117.4.Za vstupné na akci 3 400,-
206117.4.Za brožury 34,-
207419.4.Dražební poplatek 9 000,-
208223.4.Dražební poplatek 1 000,-
208824.4.Dražební poplatek 5 000,-
209225.4.Dražební poplatek 10 000,-
209225.4.Za vstupné na aukci 7 450,-
210429.4.Dražební poplatek 21 000,-
210830.4.Dražební poplatek 8 000,-
celkem 135 702,-

Vypracovala: Šmikmátorová

V Čes. Krumlově 31. 5. 1991



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP