Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci České republiky Tomáš Ježek
zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR
Zbyňka Máci dopisem ze dne 2. 4. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáše
Ježka na interpelaci poslance Zbyňka Máci,
která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 10 listů
Kontrolní systém malé privatizace skutečně
probíhá ve 3 rovinách. V rámci kontroly
běžného hospodaření prováděné
okresními úřady jde o kontrolu zákonnosti
čerpání fin. prostředků a je
možno konstatovat, že ze žádného
z okresů České republiky nebyly v průběhu
privatizace signalizovány okolnosti nasvědčující
tomu, že jsou porušovány právní
předpisy.
Kromě této běžné finanční
kontroly jsou veškeré významnější
výdaje komisí pro privatizaci (např. výdaje
na inzerci a reklamu aukcí, nákupy technického
vybavení, apod.) konzultovány a odsouhlasovány
ekonomickým útvarem MSNMP ČR.
Kontrolní útvar MSNMP ČR neprovádí
proto průběžnou kontrolu hospodaření
komisí. Reaguje však na veškeré podněty,
vzbuzující pochybnosti o legálnosti tohoto
hospodaření. Z podnětu pana poslance Máci
provedl kontrolní útvar MSNMP ČR prohlídku
na hospodaření OPK v Českém Krumlově
již v červnu roku 1991 a podnět nebyl shledán
odůvodněným. Pan poslanec i po této
kontrole pokračuje v tvrzení, že OPK v Českém
Krumlově vynakládá nehospodárně
a v rozporu s právními předpisy velké
finanční částky, aniž by uváděl
nové konkrétní skutečnosti, které
by tomu nasvědčovaly.
Tvrzení, že MSNMP ČR vůbec neodpovídá
panu poslanci Mácovi na jeho připomínky a
podněty, je nutno rozhodně odmítnout. MSNMP
ČR zaslalo panu poslanci písemný záznam
ze zmíněné dohlídky a po přešetření
jeho dalších podnětů odpovědělo
i na ně. Kopie těchto odpovědí přikládáme.
Kromě písemných odpovědí věnoval
ministr Ježek mnoho času na rozhovory s panem poslancem
Mácou. Skutečnost je teda taková, že
žádný podnět nezůstal bez odezvy,
a to pokud jde o případné usměrnění
procesu privatizace i pokud jde o písemnou a ústní
reakci ministerstva.
Je ovšem nutno konstatovat, že žádná
prověrka činnosti OPK v Českém Krumlově
nezavdala příčinu k odvolání
předsedy této komise pana Srnce, o které
pan poslanec Máca, dle vlastního vyjádření,
od počátku usiluje.
K obviněním obsaženým v samém
závěru interpelace pana poslance je vskutku těžké
se vyjadřovat. Bylo by myslím nutno konkrétně
doložit a prokázat alespoň jediné z
nich. Soudím naopak, že pokud by si v této
kause mohl někdo stěžovat na nedoložené
a neprokázané napadání, bylo by to
nepochybně MSNMP ČR, neboť ministr, jeho náměstek,
ředitelka odboru i předseda a členové
OPK v Českém Krumlově jsou neustále
nekonkrétně obviňováni z nekompetentnosti
a porušování právních předpisů.
V Praze dne 2. 4. 1992 | Tomáš Ježek v. r. |
MINISTERSTVO
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
A JEHO PRIVATIZACI ČR
V Praze dne 1. 11. 1991
Č.j. 8772/91-H
SM 1998
Vážený pane poslanče,
k Vaší stížnosti ze dne 27. 9. 1991 na
postup privatizační komise v Českém
Krumlově, resp. jejího předsedy pana Srnce
při zpracování privatizačního
projektu, ze dne 27. 9. 1991, sdělujeme:
Novela zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby,
rozšiřuje pravomoc komisí pro privatizaci v
§ 2 odst. 3 v tom smyslu, že "privatizační
projekt pro prodej privatiz. majetku ve veřejné
dražbě může vypracovat rovněž
komise pro privatizaci, zřízená podle zvláštních
předpisů".
Je proto iniciativa členů privatizačních
komisí ve smyslu cit zákona plně podporována.
V daném případě nebylo tedy zjištěno
že by postup p. Srnce, předsedy Okresní komise
pro privatizaci Český Krumlov, byl v rozporu s právními
předpisy.
S pozdravem
JUDr. Eva Hašová
ředitelka odboru
Vážený pan
Ing. Zbyněk Máca
Luhovská 1735
182 00 Praha 8
MINISTERSTVO
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
A JEHO PRIVATIZACI ČR
Praha, 15. 11. 1991
Č. j. 9673/91 - H
Vážený pane poslanče,
k Vaší další stížnosti na
pana Jana Srnce - předsedu Okresní komise pro privatizaci
Český Krumlov ze dne 21. 10. 1991 po prošetření
připomínek v konkrétních věcech
sdělujeme:
Námitky proti zařazení provozní jednotky
velkoskladu Pramen v Kaplici do dražby jste oznámil
zároveň Generální prokuratuře
ČR se žádostí o přešetření.
Na základě Vašeho upozornění
provedla okresní prokurátorka šetření
správnosti postupu okresní komise pro privatizaci
v předmětné věci. V závěrečné
zprávě ze dne 25. 10.1991 okresní prokurátorka
uvádí, že v postupu Okresní komise pro
privatizaci v Českém Krumlově nebylo shledáno
žádného pochybení, naopak, dle názoru
okresní prokurátorky postupovala komise v souladu
s právními předpisy.
Co se týká prací okresní komise pro
privatizaci na privatizačních projektech podniků
Agroservis Český Krumlov a Okresní stavební
podnik Český Krumlov bylo zjištěno:
Ke spolupráci na tvorbě privatizačních
projektů uvedených podniků vyzval okresní
komisi pro privatizaci Okresní úřad v Českém
Krumlově a starosta města Český Krumlov.
Jednalo se o zamezení úniku nahromaděného
majetku a strategických pozemků do nekontrolovatelných
a v samém počátku neovlivnitelných
akciových společností nalezením konkrétních
vlastníků. Okresní komise pro privatizaci
na žádost reagovala, protože původně
bylo uvažováno s aukčním prodejem větších
částí podniků. Na organizacích
byly proto vyžádány potřebné
údaje. Tyto poskytly informace neúplné, nebo
žádné. Proto si data k projektům vyžádalo
i město Český Krumlov.
Předkladatelem privatizačního projektu na
Okresní stavební podnik Český Krumlov
je město Český Krumlov a na Agroservis město
Český Krumlov spolu s okresní komisí
pro privatizaci, protože v tomto projektu je uvažována
dražba. Nepochybila přesto okresní komise pro
privatizaci pokud se spoluúčastnila přípravných
prací na vypracování privatizačních
projektů.
K Vaší stížnosti, že na žádost
Vám okresní komisí pro privatizaci nebyl
zaslán přehled dražeb, které se měly
konat resp. konaly 31. 10. 1991 připomínáme,
že seznam dražeb je pravidelně zveřejňován
na úředních deskách a v tisku v Českém
Krumlově. Nemůže proto v tomto případě
jít o zatajování informací, či
úmysl nezveřejňovat předem seznam
provozních jednotek, které budou draženy.
S pozdravem
JUDr. Eva Hášová
ředitelka odboru
aukčních prodejů
Vážený pan
Ing. Zbyněk MÁCA
Luhovská 1735
182 00 PRAHA 8
Ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
Kontrola byla provedena ve smyslu § 2, odst. 1 zákona
ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby,
pracovnicí kontrolního oddělení ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR (dále jen MSNMP ČR).
Okresní komise pro privatizaci národního
majetku byla zřízena MSNMP ČR pro území
okresu Český Krumlov. Komise má 19 členů
(k 31. 5. 1991) a zabezpečuje privatizaci v jednotlivých
územních obvodech.
a) Vytvoření odpovídajících
podmínek pro činnost komise
Okresním úřadem v Českém Krumlově
byla předložena písemná dohoda o dočasném
užívání nebytových prostor okresní
privatizační komisí v objektu okresního
úřadu č.p. 268 ze dne 21. 12. 1990 podepsanou
Františkem Labajem, vedoucím referátu vnitřních
věcí a Janem Srncem, předsedou OPK. Úhrada
za užívání nebytových prostor
činí ročně 9 120,- Kčs. Dále
byl předložen předávací protokol
o zapůjčení majetku mezi Okresním
úřadem v Českém Krumlově a
OPK v Českém Krumlově ze dne 2. 1. 1991 v
celkové výši 128 812,- Kčs. Pro potřeby
služebních cest pracovníků DPK byla
uzavřena dohoda mezi Okresním úřadem
Český Krumlov a ZV Odbory Šumstav Český
Krumlov na používání vozidla Š
120 L CKB 16-17 na dobu od 1. 5. 1991 do 31 .12 1991.
b) Zajištění potřebných finančních
prostředků pro činnost komise
Vzhledem k tomu, že nebyl vypracován rozpočet
OPK, nelze posoudit, zda jsou zajištěny potřebné
finanční prostředky.
c) Zabezpečení odděleného sledování výdajů a příjmů z činnosti
komise
Směrnice MSNMP ČR č.j. 3370/1990 a MF ČR
č.j. 121/27 607/1990, o financování výdajů
okresních komisí pro privatizací v bodě
2. stanoví: "Finanční důsledky
činnosti komisí sleduje okresní úřad
v příjmech a vydáních svého
rozpočtu.....".
Okresní úřad v Českém Krumlově
zpracovává účetnictví v Podniku
výpočetní techniky v Prachaticích.
Příjmy a výdaje z činnosti OPK jsou
sledovány odděleně na sestavě č.
12 - Základní účetnictví, na
kapitole 741 - Všeobecná pokladní správa,
na oddíle a § 6103 - Ostatní správní
příjmy a výdaje, a to podle příslušného
druhového členění položkové
skladby rozpočtu s použitím účelového
znaku "26".
Kontrole byla předložena sestava za měsíc
únor-duben 1991:
Příjmy:
1592 - Příjmy rozpočtových organizací od organizací(viz příloha č. 1) | 135 702,-- Kčs |
Výdaje:
5201 - Údržba a opravy | 228,-- Kčs |
5307 - Všeobecný materiál | 6 798,20 Kčs |
5314 - Práce výrobní povahy | 2 039,-- Kčs |
5401 - Služby a práce nevýrobní povahy | 15 201,60 Kčs |
5403 - Výkony spojů | 149,92 Kčs |
5406 - Různé finanční výdaje | 22 682,20 Kčs |
5501 - Cestovní, stěhovací a podobné výdaje | 17 526,-- Kč |
5601 - Mzdy | - 1 718,-- Kčs |
5602 - Ostatní osobní výdaje (náklady) | 135 606,-- Kčs |
Celkem | 198 512,92 Kčs |
d) Ověření správnosti čerpání
finančních prostředků pro činnost
UPK
Byla provedena namátková kontrola účetních
dokladů týkajících se hospodaření
okresní komise pro privatizaci národního
majetku, t.j. byly prověřeny cestovní příkazy,
faktury, výdajové pokladní doklady aj., za
období od 1. 2. do 30. 4. 1991 a nebyly zjištěny
nedostatky závažného charakteru. Jednalo se
převážně o formální nedostatky,
které byly projednány přímo na místě
s příslušnými pracovníky OPK
a Okresního úřadu v Českém
Krumlově.
V Praze dne 4. června 1991
Za kontrolní oddělení MSNMP ČR
Ing. Marie Sládková
Přehled
příjmů Okresní privatizační
komise Č. Krumlov za období II-IV 1991
č. dokl. | datum | text | Kčs |
2080 | 18.3. | Za vstupné na aukci | 7 450,- |
2080 | 20.3. | Dražební poplatek | 5 000,- |
2100 | 26.3. | Dražební poplatek | 5 000,- |
2104 | 27.3. | Za vstupné na akci | 3 800,- |
2104 | 27.3. | Za brožury | 122,- |
2068 | 28.3. | Dražební poplatek | 8 000,- |
2025 | 9.4. | Dražební poplatek | 15 000,- |
2030 | 10.4. | Za vstupné na aukci | 4 350,- |
2030 | 10.4. | Za brožury | 96,- |
2040 | 11.4. | Dražební poplatek | 17 000,- |
2061 | 17.4. | Dražební poplatek | 5 000,- |
2061 | 17.4. | Za vstupné na akci | 3 400,- |
2061 | 17.4. | Za brožury | 34,- |
2074 | 19.4. | Dražební poplatek | 9 000,- |
2082 | 23.4. | Dražební poplatek | 1 000,- |
2088 | 24.4. | Dražební poplatek | 5 000,- |
2092 | 25.4. | Dražební poplatek | 10 000,- |
2092 | 25.4. | Za vstupné na aukci | 7 450,- |
2104 | 29.4. | Dražební poplatek | 21 000,- |
2108 | 30.4. | Dražební poplatek | 8 000,- |
celkem | 135 702,- |
Vypracovala: Šmikmátorová