poslanců České národní rady
Pavla KLENERA, Petra LOMA, Josefa VONDRÁČKA, Josefa
JEŽKA, Jana KVĚTA, Jarmily MALEŇÁKOVĚ,
Věry ČULÍKOVÉ, Jaroslava SOURALA,
Petra DUDEŠKA, Ivo PŘIKRYLA, Jiřiny PAVLÍKOVÉ,
Evy KANTŮRKOVÉ, Stanislava VOLÁKA, Miroslava
WAJSARA, Oty PRUŠI a Stanislavy BUMBOVĚ
Tento zákon upravuje systém státní
podpory vědecké činnosti a vývoje
technologií, práva a povinnosti právnických
a fyzických osob, zabývajících se
vědeckou činností a vývojem technologií
a státních orgánů zajišťujících
jejich podporu.
/1/ Vědou se pro účely tohoto zákona
rozumí organizovaná, problémově, tematicky
a kriticky orientovaná soustava poznávacích
činností, jejichž hlavním cílem
je získání nových znalostí.
/2/ Technologiemi se pro účely tohoto zákona
rozumí soustavy cílově orientovaných
činností, které vedou k technologickým
(technickým) řešením zjištěných
problémových situací.
/1/ Financování vědecké činnosti
a vývoje technologií z rozpočtových
prostředků České republiky se provádí
jako financování institucionální a
financování účelové [§
5 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky)].
/2/ Fyzické a právnické osoby, kterým
byla poskytnuta finanční podpora v rámci
politiky vlády České republiky v oblasti
vědy a technologií, jsou povinny:
a) zajistit přístup veřejnosti k výsledkům
této činnosti a o umožnit jejich uplatnění,
b) dbát na efektivní využívání
rozpočtových prostředků [§
11 § 30 zákona č.576/1990 Sb. a vyhláška
č.205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu České
republiky a o finančním hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací.].
Institucionální financování rozpočtových
a příspěvkových organizací
zabývajících se vědeckou činností
a vývojem technologií v České republice
se provádí z rozpočtových kapitol
příslušných ústředních
orgánů (zřizovatelů).
/1/ Účelové financování vědecké
činnosti a vývoje technologií se provádí:
a) ze samostatné kapitoly státního rozpočtu
České republiky, zřízené pro
Grantovou agenturu České republiky. Tato kapitola
bude členěna na část pro podporu projektů
vědecké činnosti a vývoje technologií,
navržených fyzickými nebo právnickými
osobami a na část pro podporu vybraných projektů,
naplňujících prioritní programy, vycházející
z politiky vlády České republiky pro z politiky
vlády České republiky pro příslušné
období,
b) z rozpočtových kapitol jednotlivých ústředních
orgánů státní správy České
republiky podílejících se na realizaci politiky
v oblasti vědy a vývoje technologií
/2/ Účelovým financováním vývoje
technologií ze státního rozpočtu se
pouze výběrovým způsobem doplňuje
financování vývoje technologií z podnikových
zdrojů a to především na základě
principu návratnosti rozpočtových prostředků.
/1/ Česká republika ze státního rozpočtu
poskytuje právnickým a fyzickým osobám
účelovou finanční podporu [§
5 odst.2 a 3 zákona ČNR č.576/1990 Sb., o
pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky] vědecké
činnosti nebo vývoje technologií za podmínek
uvedených v tomto zákoně.
/2/ Pro zajištění této podpory vědy
a vývoje technologií se ustavuje Rada vlády
České republiky pro vědu a technologie a
Grantová agentura České republiky
/3/ Účelová finanční podpora
ve smyslu odst. 1) může být orgánem,
který je oprávněn ji poskytnout, odňata,
pokud nejsou dodrženy podmínky, za kterých
byla poskytnuta.
/1/ Zřizuje se Rada vlády České republiky
pro vědu a technologie (dále jen "Rada").
/2/ Rada je odborným a poradním orgánem vlády
České republiky v oblasti vědy a vývoje
technologií
/3/ Rada zejména:
a) vyjadřuje se k návrhům legislativních
podkladů, vztahujících se k vědecké
činnosti a vývoji technologií, které
jsou předkládány vládě České
republiky,
b) vypracovává pro vládu České
republiky návrh zásad rozdělení účelových
finančních prostředků ze státního
rozpočtu na podporu vědy a vývoje technologií
a jejich rozdělení na část pro podporu
vědecké činnosti a na část
pro orientování vývoje technologií,
c) posuzuje návrh rozpočtu Grantové agentury
České republiky a materiály o stavu a vědy
a technologií, předkládané ústředními
orgány, Grantovou agenturou České republiky
i dalšími subjekty před jejich projednáním
ve vládě České republiky,
d) posuzuje prioritní programy Grantové agentury
a programy vědecké činnosti a vývoje
technologií, které vládě České
republiky navrhují jednotlivé ústřední
orgány státní správy,
e) navrhuje výši institucionálních prostředků
vynakládaných ústředními orgány
na činnost jimi zřízených organizací
v oblasti vědy a technologií a sděluje svá
stanoviska těmto orgánům a vládě
České republiky,
f) koordinuje spolupráci České republiky
se Slovenskou republikou a s federálními orgány
v oblasti vědecké činnosti a vývoje
technologií, a to i ve vztahu k zahraničním
subjektům,
g) předkládá vládě České
republiky návrhy na jmenování a odvolání
členů předsednictva a dozorčí
rady Grantové agentury.
/1/ Členy Rady na dobu čtyř roků jmenuje
a odvolává vláda České republiky.
Člen Rady může být jmenován opakovaně,
pouze však na dvě po sobě jdoucí funkční
období.
/2/ Rada má nejvýše patnáct členů.
Více než polovina členů Rady musí
být jmenována z vědeckých pracovníků,
zabývajících se vědeckou činností
nebo vývojem technologií.
/3/ Členství v Radě je veřejnou funkcí
[§ 124 odst.1 a 2 zákoníku práce].
Odměnu za výkon této funkce určí
vláda České republiky.
/4/ Členství v Radě je neslučitelné
s funkcí poslance a s členstvím v orgánech
Grantové agentury české republiky.
/5/ Další náležitosti nezbytné
pro činnost Rady budou upraveny jejím statutem,
který do jednoho měsíce po svém ustavení
předkládá vládě České
republiky ke schválení.
/1/ Zřizuje se Grantová agentura České
republiky (dále jen "Grantová agentura").
/2/ Grantová agentura je právnickou osobou se sídlem
v Praze.
/3/ Grantová agentura poskytuje účelové
finanční prostředky na základě
výsledků veřejné soutěže.
Na poskytnutí účelových finančních
prostředků není právní nárok,
pokud jejich poskytnutí nebylo Grantovou agenturou navrhovateli
po uzavření veřejné soutěže
přiznáno.
/4/ Organizaci Grantové agentury a způsob, jímž
vyhlašuje veřejnou soutěž, upravuje její
statut, který schvaluje vláda České
republiky.
/1/ Grantová agentura má pro rozpočtové
účely postavení ústředního
orgánu státní správy.
/2/ Prostředky získané z jiných zdrojů
než ze státního rozpočtu vede Grantová
agentura na zvláštním účtu a
jsou převoditelné z běžného roku
na další.
Grantová agentura zejména:
a) vyhlašuje veřejnou soutěž na poskytování
účelových finančních prostředků
na konkrétní vědecké činnosti,
navržené fyzickými nebo právnickými
osobami,
b) vyhlašuje veřejnou soutěž na poskytnutí
účelových finančních prostředků
na projekty vývoje technologií, které naplňují
prioritní programy vycházející z politiky
vlády České republiky v oblasti vědy
a technologií,
c) v rámci veřejné soutěže zajišťuje
hodnocení a výběr návrhů konkrétních
vědeckých činností a projektů
vývoje technologií,
d) na základě smluv přiděluje účelové
finanční prostředky na vybrané vědecké
činnosti a projekty vývoje technologií a
kontroluje plnění těchto smluv,
e) sleduje čerpání a využití
účelových finančních prostředků
určených na podporu konkrétních vědeckých
činností a projektů vývoje technologií,
f) hodnotí a kontroluje plnění cílů
konkrétních vědeckých činností
a projektů vývoje technologií,
g) předkládá Radě a Dozorčí
radě Grantové agentury návrh svého
rozpočtu a zprávy pro vládu České
republiky.
Orgány Grantové agentury jsou:
a) předsednictvo Grantové agentury (dále
jen "předsednictvo"),
b) předseda Grantové agentury (dále jen "předseda"),
c) dozorčí rada Grantové agentury (dále
jen "dozorčí rada").
/1/ Statutárním orgánem Grantové agentury,
je předseda, který řídí její
činnost a je oprávněn jednat jejím
jménem ve všech záležitostech.
/2/ Předsedu jmenuje a odvolává na návrh
Rady vláda České republiky. Funkční
období předsedy je čtyři roky.
§ 14
/1/ Výkonným orgánem Grantové agentury
je předsednictvo.
/2/ Předsednictvo má pět členů.
Tvoří je předseda a další členové
předsednictva. Členy předsednictva jmenuje
a odvolává na návrh Rady vláda České
republiky. Funkční období předsednictva
je čtyři roky.
/3/ Předsednictvo:
a) schvaluje vyhlášení veřejných
soutěží na poskytování účelových
finančních prostředků. Uzavírá
smlouvy o přidělení účelových
finančních prostředků pro vybrané
konkrétní vědecké činnosti
a pro vybrané projekty vývoje technologií,
b) předkládá vládě České
republiky návrh statutu Grantové agentury,
c) předkládá Radě návrh rozpočtu
Grantové agentury.
/1/ Dozorčí rada je kontrolním orgánem
Grantové agentury.
/2/ Dozorčí rada má deset členů,
které na čtyři roky volí a odvolává
Česká národní rada.
/3/ Dozorčí rada:
a) kontroluje využívání finančních
prostředků Grantové agentury,
b) předkládá stanoviska předsednictvu
Grantové agentury,
c) provádí dohled nad činností Grantové
agentury,
d) nejméně jednou ročně předkládá
České národní radě zprávu
o činnosti Grantové agentury.
/4/ Členství v dozorčí radě
je neslučitelné s funkcí v jiných
orgánech Grantové agentury.
/1/ Činnost Grantové agentury zajišťuje
Kancelář Grantové agentury.
/2/ V čele Kanceláře Grantové agentury
je ředitel jmenovaný a odvolávaný
předsedou Grantové agentury.
/3/ Kancelář Grantové agentury je financována
z rozpočtu Grantové agentury.
/1/ Členství v orgánech Grantové agentury
je veřejnou funkcí [§ 124 odst.1 a 2 zákoníku
práce]. Odměny členům orgánů
Grantové agentury schvaluje na návrh Rady vláda
České republiky.
/2/ Odměny členům poradních sborů
Grantové agentury schvaluje podle zásad stanovených
ve statutu předsednictvo Grantové agentury.
Vláda České republiky jmenuje do šedesáti
dnů ode dne účinnosti tohoto zákona
Radu.
Rada do jednoho měsíce po svém jmenování
předloží vládě České
republiky návrh na předsedu a další
členy předsednictva Grantové agentury.
Předsednictvo Grantové agentury do jednoho měsíce
po svém jmenování ustanoví další
orgány Grantové agentury, s výjimkou Dozorčí
rady.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Předložený zákon radikálně
mění systém státní politiky
podpoře vědecké činnosti a vývoje
technologií.
Je zcela upuštěno od dosavadního administrativního
přidělování prostředků
a vyrokratického "řízení vědy";
přechází se na moderní způsob,
který umožní propojení mezi státní
správou a vědeckou komunitou, zajistí co
nejefektivnější využití vynaložených
prostředků a vnese do badatelské činnosti
nezbytný prvek soutěživosti.
Systém financování je rozdělen na
financování institucionální a účelové.
Právě přechod od výlučně
institucionálního financování vnáší
do oblasti vědy a vývoje technologií objektivní
hodnocení úspěšnosti práce na
principech vzájemné konkurence.
Tvorba státní politiky v oblasti vědy a vývoje
technologií bude přenesena zejména na Radu
vlády ČR pro vědu a technologie, jako na
objektivní nadresortní poradní orgán
vlády, složený majoritně z odborníků
zabývajících se badatelskou činností.
Vedle nezbytných úkolů příslušejících
poradnímu orgánu vlády v legislativní
problematice a v koordinaci jednotlivých aktivit, má
tato Rada významnou úlohu zejména v otázce
financování. Vyjadřuje se k výši
institucionálních prostředků v jednotlivých
kapitolách státního rozpočtu, což
umožní objektivní rozdělení finančních
zdrojů na vědu a vývoj technologií,
zprůhlednění tohoto rozdělení
a saturování.
K § 1 a 2
Ustanovení vymezuje působnost zákona a
obsah jeho hlavních pojmů. Vymezení je zvlášť
důležité u pojmu "technologie", který
doposud měl v českém jazyce poněkud
jiný a neustálený význam. V tomto
pojetí je technologie složkou celkové kultury
společnosti, je to umění, znalost, dovednost
(know-how) něco realizovat. Předpokládá
využití výsledků kognitivních
činností (vědy) a vede ke tvorbě nových
znalostí.
V současné době lze obtížně
oddělit vědecký výzkum a vývoj
technologií. Jejich vzájemné ovlivňování
je stále intenzivnější a přináší
mimořádný synergický efekt, který
je pramenem moderních špičkových technologií.
K § 3
Přechod od výlučně institucionálního
financování vědecké činnosti
a vývoje technologií ke kombinaci financování
institucionálního a účelového,
zavádí i do oblasti vědy a technologií
objektivní hodnocení úspěšnosti
práce na principech konkurence a soutěže; a
to v souladu v platnými právními předpisy,
zejména zákonem ČNR č.576/1990 Sb.,
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla)
a vyhláškou č.205/1991 Sb., o hospodaření
s rozpočtovými prostředky státního
rozpočtu České republiky a o finančním
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací. Nároky na účelovou podporu
žadatelé uplatňují ve veřejných
soutěžích.
Ustanovení obecným způsobem vymezuje základní
povinnost fyzických a právnických osob, zabývajících
se vědeckou činností nebo vývojem
technologií.
K § 4
Upravený způsob institucionálního
financování umožňuje podporu pracovišť,
zabývajících se vědeckou činností
a vývojem technologií, které jsou v působnosti
jednotlivých ústředních orgánů
státní správy České republiky.
Zákon zaručuje neomezování působnosti
a odpovědnosti příslušných orgánů
státní správy České republiky.
K § 5
Ustanovením se zabezpečuje potřebná
pluralita zdrojů účelového financování
vědecké činnosti a vývoje technologií.
Grantová agentura podporuje jednak projekty rozvíjející
vědecké poznání, jednak projekty vývoje
technologií. Veřejná soutěž na
poskytnutí účelové finanční
podpory (grantů) na rozvoj vědeckého poznání
nemá předem stanovené priority zaměření
projektů a tím podporuje svobodu vědeckého
bádání. Veřejná soutěž
na podporu projektů technologického vývoje
je věcně orientována na prioritní
programy stanovené vládou České republiky
v oblasti vývoje technologií. Z rozpočtových
prostředků jednotlivých ústředních
orgánů státní správy České
republiky jsou doplňkovým a výběrovým
způsobem financovány projekty naplňující
cíle programů vývoje technologií.
K § 6
Systém státní podpory vědy a vývoje
technologií je obdobný systému obvyklému
ve vyspělých zemích, který současně
odpovídá i platným právním
předpisům (§ 5 odst.2 zákona ČNR
č.576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky)). Ustanovení zaručuje všem
subjektům,zabývajícím se vědeckou
činností,možnost ucházet se o podporu
této vědecké činnosti. Podpora vychází
z programových cílů vlády, vyjádřených
ve státní vědní politice pro příslušné
období. Podporou z rozpočtu České
republiky a dalšími formami (daňová
a úvěrová zvýhodnění
aj.) se zabezpečuje potřebný rozsah a úroveň
vědecké činnosti a vývoje technologií.
Zakládá se zde právo ucházet se o
podporu vědecké činnosti nebo vývoje
technologií, ale ne právo na získání
této podpory.
K § 7
Výběr priorit ve vědě a vývoji
technologií je velice složitý proces. V žádném
případě nespočívá v
prostém periodickém sestavování seznamu
několika výzkumných témat nebo technických
oblastí, které obdrží privilegované
financování. Věda a technologie, vědecké
bádání a vývoj technologií
se ovlivňují rozmanitými a měnícími
se způsoby, stejně tak jako ekonomiky a společnosti
jsou ve stálém procesu evoluce. Je třeba
mít tedy na zřeteli celkovou rovnováhu a
integraci aktivit, témat a subjektů. V procesu výběru
priorit hrají významnou roli organizace, které
umožňují kontakt vědecké komunity
s politickými, ekonomickými a společenskými
cíli. Zde se dospívá ke konkrétnímu
definování priorit a k formulaci rozhodnutí
o financování vědeckých, výzkumných
a vývojových programů. Tyto tzv."strategické"
organizace mívají statut nezávislých
"Rad pro vědu". Navrhovaná Rada vlády
České republiky pro vědu a technologie je
orgánem, který svou činností odstraní
resortní přístupy k realizaci vědní
politiky vlády České republiky a umožní
zachování základních rysů této
politiky v dlouhodobém výhledu. Vytvoří
podmínky pro formulaci státní vědní
politiky způsobem, osvědčeným v kulturně
a ekonomicky vyspělých zemích. Obdobný
orgán již působí při vládě
Slovenské republiky a připravuje se i jeho ustavení
při vládě České a Slovenské
Federativní Republiky. Rada doplní i postrádaný
orgán, potřebný pro zajištění
koordinace vnějších aktivit České
republiky v oblasti vědy a vývoje technologií.
K § 8
Vzhledem k vymezení Rady a jejích úkolů
v § 7 je pro její funkčnost nezbytné,
aby většina jejích členů byla
jmenována odborníků, zabývajících
se vědeckou činností nebo vývojem
technologií. Členství v Radě je považováno,
ve smyslu § 124 odst. 1 a 2 zákoníku práce,
za veřejnou funkci Rada má stálý aparát,
který je součástí Úřadu
vlády České republiky. Odměny členů
Rady stanoví vláda České republiky,
která schvaluje i statut Rady.
K § 9 a 10
Zákonem zřízená Grantová
agentura neomezuje kompetence a odpovědnost příslušných
ústředních orgánů státní
správy, zároveň je na nich nezávislá.
Grantová agentura vytváří základ
účelového financování vědecké
činnosti a vývoje technologií, který
je doplňován jednotlivými ústředními
orgány státní správy dle jejich působnosti
a jejich finančních zdrojů. Zákon
zdůrazňuje, že právnické a fyzické
osoby nemají na poskytnutí účelových
finančních prostředků právní
nárok, ale že tyto prostředky se poskytují
na základě veřejné soutěže
a smluv na konkrétní vědecké prostředky
se poskytují na základě veřejné
soutěže a smluv na konkrétní vědecké
činnosti a projekty vývoje technologií, vycházející
z prioritních programů politiky vlády České
republiky v oblasti vědy a vývoje technologií.
K § 11
Ustanovení rozšiřuje v souladu s §
10 vyhlášky č.205/1991 Sb., o hospodaření
s rozpočtovými prostředky státního
rozpočtu České a republiky a finančním
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací zdroje Grantové agentury a zvyšuje
nezávislost Grantové agentury na státní
správě. Možnost převoditelnosti nevyčerpaných
prostředků ze zvláštního účtu
podporuje nezbytnou plynulost její práce a zároveň
vytváří možnost účelného
hospodaření s těmito prostředky.
K § 12 a 13
Účelové rozdělování
finanční podpory na konkrétní vědecké
činnosti a projekty vývoje technologií je
možné jen na základě uplatnění
principů veřejné soutěže, v níž
je rozhodující odborná hodnota předložených
návrhů a schopnost i připravenost řešitelů.
K tomuto účelu Grantová agentura zajišťuje
i nestranné posouzení předložených
návrhů formou veřejné soutěže,
která se řídí příslušnými
ustanoveními občanského zákoníku.
Grantová agentura je povinna sledovat čerpání
a využití účelově přidělených
finančních prostředků a podávat
vládě České republiky souhrnné
zprávy a přehledy o této činnosti
a návrhy na potřebná opatření.
Na využití účelových finančních
prostředků (grantů) uzavírá
Grantová agentury s jednotlivými subjekty, které
granty získají ve veřejné soutěži
smlouvy podle obchodního zákoníku (smlouva
o dílo), ve kterých podle charakteru jednotlivých
případů vymezí práva a povinnosti
subjektů a sankce za porušení povinností.
Vztah mezi Grantovou agenturou a subjektem, jemuž byl grant
přidělen je, tak postaven na komerční
bázi.
K § 14 až 19
Ustanovení upravuje základníní
členění Grantové agentury na jednotlivé
orgány, které je analogické s obdobnými
institucemi v zahraničí. Neslučitelnost v
Radě a v Grantové agentuře je dána
požadavkem oddělit koncepční činnost
Rady a výkonnou činnost Grantové agentury.
Specifikuje se složení předsednictva, jmenování
jeho členů, vymezuje se jeho postavení a
působnost. Upraveno je dále postavení předsedy
Grantové agentury, který je její statutárním
orgánem a je odpovědný zřizovateli
(vládě České republiky) za její
činnost.
Nejvyšším kontrolním orgánem
Grantové agentury je její dozorčí
rada, kterou jmenuje vláda. Tímto způsobem
je zajištěna nezávislá kontrola nad
činností Grantové agentury a způsobem
využívání finančních prostředků
Grantovou agenturou.
Předpokládá se, že Činnost
Grantové agntury bude zabezpečovat její administrativa.
Ustanovení proto v obecné poloze upravuje institucionální
činnost Grantové agentury, která jako specifický
orgán potřebuje k zajištění své
činnosti technické a administrativní zázemí.
K § 20 až 22
V ustanoveních jsou pro přechodné období
upraveny povinnosti vlády a nově ustavovaných
orgánů.