Výbory České národní rady (kromě
mandátového a imunitního výboru, zahraničního
výboru, výboru pro právní ochranu
a bezpečnost, výboru pro obchod a cestovní
ruch a národohospodářského výboru)
projednaly na svých schůzích v dubnu 1992
uvedený vládní návrh zákona
ČNR (tisk 673).
Výbory doporučily, aby Česká národní
rada vládní návrh novely uvedeného
zákona ČNR schválila s připomínkami
zahrnutými v následujícím znění
společné zprávy:
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 367/1990
Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění zákona České národní
rady č. 439/1991 Sb., zákona České
národní rady č. 485/1991 Sb. a zákona
České národní rady č. 553/1991
Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění zákona České národní
rady č. 439/1991 Sb., zákona České
národní rady č. 485/1991 Sb., a zákona
České národní rady č. 553/1991
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. § 2 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
"(3) Městem přestává být
obec, jestliže tak určí předsednictvo
České národní rady na návrh
vlády nebo na návrh obce po vyjádření
vlády.".
§ 3 zní:
(1) Statutárními městy jsou města:
České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary,
Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové,
Pardubice, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Opava a Havířov.
(2) Statutární města mají právo
uspořádat své vnitřní poměry
ve věcech správy obecně závaznou vyhláškou,
s tím, že území statutárního
města se může členit na městské
obvody nebo na městské části, popřípadě
na části území města mohou
být zřízeny městské obvody
nebo městské části (dále jen
"územně členěné statutární
město").".
3. V § 9 se slova "občanů, státních
orgánů a organizací" nahrazují
slovy "fyzických a právnických osob.".
4. § 10 zní:
(1) Dvě nebo více sousedních obcí
se mohou na základě dohody sloučit. Území
obce po sloučení tvoří území
slučovaných obcí.
(2) Sloučení obcí se před uzavřením
dohody projedná s okresním úřadem.
Název nově vzniklé obce se předem
projedná s ministerstvem vnitra České republiky
(dále jen "ministerstvo vnitra"). Patří-li
slučované obce do více okresů, projedná
se před uzavřením dohody sloučení
obcí s vládou. Vláda současně
rozhodne, do kterého okresu sloučená obec
bude patřit.
(3) Dohodu o sloučení obcí lze uzavřít
na základě rozhodnutí obecního zastupitelstva,
pokud do třiceti dnů od zveřejnění
tohoto rozhodnutí není podán návrh
na konání místního referenda o této
věci. [Zákon České národní
rady č. .../1992 Sb., o volbách do zastupitelstev
v obcích a o místním referendu.] Je-li
podán takový návrh, je k uzavření
dohody o sloučení obcí nutné souhlasné
rozhodnutí místního referenda konaného
v obci, ve které byl podán návrh na jeho
konání.
(4) Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat:
a) den, ke kterému se obce slučují,
b) u zanikajících obcí určení
jejich majetku, finančních prostředků,
ostatních práv a závazků, organizací
a zařízení obce,
c) vzniká-li nová obec, její název
a sídlo jejích orgánů,
d) určení obecně závazných
vyhlášek, které byly vydány slučovanými
obcemi a zůstanou po sloučení obcí
v platnosti.
(5) Práva a závazky zanikající obce
přecházejí buď na nově vzniklou
obec nebo na obec, která při sloučení
obcí nezaniká, a to dnem, ke kterému se obce
slučují.".
Poznámka č. 3a) zní:
"3a) Zákon České národní
rady č. .../1992 Sb., o volbách do zastupitelstev
v obcích a o místním referendu."
Za § 10 se vkládá § 10 a), který
zní:
(1) Nový městský obvod nebo novou městskou
část v územně členěném
statutárním městě lze zřídit
na základě rozhodnutí zastupitelstva města,
pokud do třiceti dnů od zveřejnění
tohoto rozhodnutí není podán návrh
na konání místního referenda o této
věci. Je-li podán takový návrh, lze
zřídit nový městský obvod nebo
novou městskou část na základě
souhlasného rozhodnutí místního referenda,
konaného na území, na němž se
navrhuje zřízení nového městského
obvodu nebo nové městské části.
(2) Rozhodnutí o zřízení nového
městského obvodu nebo nové městské
části musí obsahovat její název
a vypořádání práv a závazků.".
6. § 11 zní:
(1) Obec se může rozdělit na dvě nebo
více obcí. Rozdělení obce schvaluje
ministerstvo vnitra na návrh obce. Návrh obec podá
na základě výsledků místního
referenda konaného v té části obce,
která se chce oddělit. Nepodá-li obec návrh
do 30 dnů, učiní tak okresní úřad.
(2) Návrh na rozdělení obce musí obsahovat
názvy vznikajících obcí, zda rozdělením
obec zaniká, vymezení území vznikajících
obcí, včetně příslušných
mapových podkladů, rozdělení majetku
včetně finančních prostředků,
ostatních práv a závazků, organizací
a zařízení obce. Návrh podá
obec prostřednictvím okresního úřadu.
(3) Rozhodnutí o rozdělení obce musí
obsahovat náležitosti stanovené v odstavci
2 pro návrh na rozdělení obce.
(4) Do tří měsíců po ustavujícím
zasedání obecního zastupitelstva nově
vzniklé obce předá dosavadní obec
nově vzniklé obci majetek, který jí
náleží podle návrhu schváleného
ministerstvem vnitra. O předání majetku se
pořizuje písemný zápis. Tento majetek,
včetně finančních pohledávek
a závazků, do doby jeho předání
spravuje dosavadní obec, která však nemůže
rozhodovat o jeho převodu, ani nemůže uzavřít
smlouvu o zřízení zástavního
práva a nájemní smlouvu [§ 151a a
násl., § 663 a násl. občanského
zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, (úplné
znění č. 47/1992 Sb.)] k tomuto majetku.
V nově vzniklé obci platí obecně závazné
vyhlášky, které platily na jejím území
před jejím vznikem.".
Poznámka č. 3b) zní:
"3b) § 151a a násl., § 663 a násl.
občanského zákoníku č. 40/1964
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
(úplné znění č. 47/1992 Sb.).".
7. V § 12 se na konci připojuje věta: "Návrh
na rozdělení obce musí být podán
ministerstvu vnitra nejpozději do 30. září
kalendářního roku."
8. § 14 zní:
(1) Do samostatné působnosti obce patří
zejména:
a) schvalování programu rozvoje územního
obvodu obce a provádění kontroly jeho plnění,
b) hospodaření s majetkem obce,
c) poskytování a přijímání
darů,
d) sestavování rozpočtu obce, hospodaření
podle něj a vyúčtování hospodaření
obce za uplynulý kalendářní rok [Zákon
České národní rady č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), ve znění zákona České
národní rady č. 579/1991 Sb.],
e) zřizování trvalých nebo dočasných
peněžních fondů [Zákon České
národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění
zákona České národní rady č.
579/1991 Sb.],
f) zakládání a zřizování
právnických osob a zařízení,
popřípadě jejich rušení a rozhodování
o účasti obcí v obchodních společnostech
a v nadacích [§ 20b a násl. občanského
zákoníku],
g) stanovení druhů místních poplatků
a jejich sazeb podle zvláštního zákona
[Zákon České národní rady
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích,
ve znění zákona České národní
rady č. 184/1991 Sb.],
h) vydávání obecně závazných
vyhlášek ve věcech patřících
do samostatné působnosti,
i) rozhodování o vyhlášení místního
referenda a realizace jeho výsledků,
j) uzavírání dohod o změně
hranic obce [§ 16 odst. 1 zákona č. 36/1960
Sb., o územním členění státu,
ve znění zákona České národní
rady č. 425/1990 Sb.],
k) volba, zřizování a ustanovování
orgánů obce,
l) rozhodování o členství obce v dobrovolném
svazku obcí (§ 20a), ve sdruženích obcí
s mezinárodním prvkem (§ 20c),
m) úkoly v oblasti školství, sociální
péče, zdravotnictví a kultury, s výjimkou
výkonu státní správy,
n) místní záležitosti veřejného
pořádku a zřizování obecní
(městské) policie, s výjimkou rozhodování
o přestupcích,
o) správa, údržba a provozování
zařízení sloužících k
uspokojování potřeb občanů,
jsou-li vlastnictvím obce,
p) čistota obce, odvoz domovních odpadů a
jejich nezávadná likvidace, zásobování
vodou, odvádění a čištění
odpadních vod,
r) ukládání sankcí podle tohoto zákona,
s) udělování čestného občanství
obce,
t) udělování cen obce.
(2) Obec v samostatné působnosti dále zajišťuje
ve svém územním obvodu hospodářský,
sociální a kulturní rozvoj, ochranu a tvorbu
zdravého životního prostředí,
s výjimkou těch činností, které
jsou zvláštními zákony svěřeny
jiným orgánům jako výkon státní
správy.".
Poznámky 3c) až 3f) znějí:
"3c) Zákon České národní
rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky), ve znění zákona České
národní rady č. 579/1991 Sb.
3d) Zákon České národní rady
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích,
ve znění zákona České národní
rady č. 184/1991 Sb.
3e) § 16 odst. 1 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu, ve znění
zákona České národní rady č.
425/1990 Sb.
3f) § 20b a násl. občanského zákoníku.".
9. Dosavadní znění § 15 se nahrazuje
novým, které zní:
Obce, v nichž sídlí státní orgány
České republiky, jsou povinny zabezpečit
pro tyto orgány důstojné místnosti
odpovídající jejich významu.".
10. V § 16 odst. 4 druhá věta zní: "Ve
výjimečných případech, kdy
to vyžaduje naléhavý obecný zájem,
může obecně závazná vyhláška
nabýt platnosti a účinnosti již dnem
vyhlášení.".
11. V § 16 odst. 5 se na konci připojuje tato věta:
"Obecně závaznou vyhlášku, která
nabyla účinnosti, zašle obecní úřad
neprodleně příslušnému okresnímu
úřadu [Zákon České národní
rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících,
ve znění pozdějších předpisů.].".
Poznámka č. 3g) zní:
"3g) Zákon České národní
rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících,
ve znění pozdějších předpisů."
12. § 17 se vypouští.
13. V § 19 se vypouštějí odstavce 2 a
3 a zrušuje se číslování odstavců.
14. V § 20 odst. 2 první věta zní: "Návrh
rozpočtu a vyúčtování hospodaření
za uplynulý kalendářní rok musí
být vhodným způsobem zveřejněny
nejméně 15 dnů před projednáním
v obecním zastupitelstvu, aby se k němu mohli občané
obce vyjádřit.".
15. § 20 se doplňuje novým odstavcem 3, který
zní:
"(3) Obec dá přezkoumat příslušným
okresním úřadem nebo auditorem hospodaření
obce za uplynulý kalendářní rok a
výsledek přezkoumání předloží
obecnímu zastupitelstvu spolu s vyúčtováním
hospodaření za uplynulý kalendářní
rok.".
16. Za oddíl první hlavy druhé se vkládá
nový oddíl druhý, který zní:
(1) Obce mohou vytvářet dobrovolné svazky
obcí (dále jen "svazky"). Postavení
svazků, jejich vznik a zánik upravuje zvláštní
zákon [§ 20f a násl. občanského
zákoníku.].
(2) Předmětem činnosti svazku nemůže
být výkon státní správy a pravomoce
obce uvedené v § 14 odst. 1 písm. d), g), i),
j), k), l), r), s), t).
(3) Obce se nemohou sdružovat podle předpisů
o sdružování občanů [Zákon
č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,
ve znění pozdějších předpisů.].
Odporuje-li opatření svazku nebo jeho orgánů
zákonu, pozastaví vláda jeho výkon.
Nezjedná-li svazek nebo jeho orgán nápravu,
předloží vláda do 30 dnů od pozastavení
věc České národní radě.
Obce a svazky mohou spolupracovat též s obcemi jiných
států a být členy mezinárodních
sdružení místních orgánů.
Obce a svazky mohou být členy právnických
osob s mezinárodním prvkem [Zákon č.
116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací
s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice, ve znění §
29 zákona č. 157/1989 Sb.].".
Poznámky č. 3h až 3j) znějí:
"3h) § 20f a násl. občanského zákoníku.
3i) Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování
občanů, ve znění pozdějších
předpisů.
3j) Zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách
činnosti organizací s mezinárodním
prvkem v Československé socialistické republice,
ve znění § 29 zákona č. 157/1989
Sb.".
17. Dosavadní oddíl druhý hlavy druhé
se označuje jako oddíl třetí; dosavadní
oddíl třetí se označuje jako oddíl
čtvrtý.
18. § 25 zní:
(1) Územně členěná statutární
města přijmou obecně závaznou vyhlášku,
ve které stanoví zejména:
a) počet jednotlivých městských obvodů
nebo městských částí a vymezení
jejich území,
b) pravomoc zastupitelstva města, rady města a jejích
orgánů, a to jak na úseku samostatné
působnosti, tak i na úseku přenesené
působnosti,
c) pravomoc obvodních nebo místních zastupitelstev,
obvodních nebo místních rad a jejich orgánů
svěřenou zastupitelstvem města městským
obvodům nebo městským částem
na úseku samostatné i přenesené působnosti,
d) vzájemnou součinnost mezi orgány města
a městských obvodů nebo městských
částí a v dohodě s magistrátem
i vztahy magistrátu a úřadů městských
obvodů nebo městských částí,
e) majetek města, který se svěřuje
městským obvodům nebo městským
částem a oprávnění městských
obvodů nebo městských částí
při nakládání s tímto majetkem,
f) podmínky, za kterých lze městským
obvodům nebo městským částem
odejmout svěřený majetek statutárního
města,
g) rozsah oprávnění městských
obvodů nebo městských částí
zakládat a zřizovat, popřípadě
rušit právnické osoby a zařízení,
h) způsob stanovení podílu městských
obvodů nebo městských částí
na dotaci přiznané městu na náhradu
nákladů vzniklých plněním úkolů
v samostatné a přenesené působnosti,
i) způsob projednání návrhu obecně
závazných vyhlášek s městskými
obvody nebo městskými částmi a způsob
jejich vyhlášení v městských
obvodech nebo městských částech.
(2) V obecně závazné vyhlášce
podle odstavce 1 lze stanovit, že
a) některé působnosti náležející
podle tohoto zákona územně členěnému
statutárnímu městu budou vykonávat
městské obvody nebo městské části,
b) některý městský obvod nebo městská
část bude vykonávat některé
úkoly přenesené působnosti pro jiný
městský obvod nebo městskou část,
popřípadě pro všechny městské
obvody nebo městské části.".
9. § 27 odst. 2 písm. c) zní:
"c) v městském obvodu nebo městské
části územně členěného
statutárního města obvodní nebo místní
zastupitelstvo v rozsahu mu svěřeném."
20. § 28 písm. f) zní:
| "f) v obvodech měst uvedených v § 3 | 7 - 70 členů", |
Současně se připojují písmena
g), h), a i), která znějí:
| "g) v městských částech do 3000 obyvatel měst uvedených v § 3 | 7 - 15 členů, |
| h) v městských částech nad 3000 do 20 000 obyvatel měst uvedených v § 3 | 15 - 30 členů, |
| i) v městských částech nad 20 000 obyvatel měst uvedených v § 3 | 25 - 50 členů.". |
21. V § 32 odst. 2 se vypouští věta druhá.
22. V § 34 odst. 1 písm. c) zní:
"c) požadovat od pracovníků obecního
úřadu informace ve věcech, které souvisejí
s výkonem jeho funkce."
23. V § 34 se vypouští odstavec 2. Zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
24. § 36 zní:
(1) Obecnímu zastupitelstvu je vyhrazeno:
a) schvalovat program rozvoje územního obvodu obce,
b) schvalovat rozpočet obce a vyúčtování
hospodaření za uplynulý kalendářní
rok,
c) uzavírat dohody o změně hranic obce [§
16 odst. 1 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu, ve znění
zákona České národní rady č.
425/1990 Sb.],
d) rozhodovat o založení, zřízení
nebo zániku právnických osob nebo zařízení
a rozhodovat o účasti obce v obchodních společnostech
a nadacích,
e) schvalovat obecně závazné vyhlášky
ve věcech samostatné působnosti,
f) volit z řad svých členů starostu,
zástupce starosty a další členy obecní
rady (radní) a odvolávat je z funkce, stanovit počet
členů obecní rady, jakož i počet
dlouhodobě uvolněných členů
zastupitelstva,
g) stanovit výši odměn podle § 32 odst.
1 starostovi a jeho zástupci v obcích, kde se nevolí
obecní rada,
h) stanovit výši odměn podle § 32 odst.
3 členům obecního zastupitelstva,
i) stanovit výši osobních a věcných
nákladů na činnost obecního úřadu;
jde-li o náklady na výkon státní správy,
je vázán stanoviskem okresního úřadu,
j) zřizovat obecní (městskou) policii,
k) rozhodovat o členství obce ve svazku a o vystoupení
z tohoto svazku, o účasti obce v mezinárodních
sdruženích místních orgánů
a o členství obce v právnických osobách
s mezinárodním prvkem,
l) udělovat čestné občanství
obce a ceny obce,
m) schvalovat územně plánovací dokumentaci
sídelních útvarů a zón.
(2) V obcích, kde se volí obecní rada, může
obecní zastupitelstvo podle místních podmínek
svěřit obecní radě část
své pravomoci schvalovat rozpočtová opatření.
(3) Obecnímu zastupitelstvu nepřísluší
rozhodovat v oblasti přenesené působnosti
obce, s výjimkou věci uvedené v odstavci
1 písm. m).".
25. § 37 se vypouští.
26. V § 38 odst. 1 druhá a třetí věta
zní: "Zasedání obecního zastupitelstva
svolává a zpravidla řídí starosta.
Starosta je povinen svolat zasedání obecního
zastupitelstva nejpozději do 14 dnů, požádá-li
o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva
nebo přednosta okresního úřadu.".
27. V § 38 se za odstavec 1 vkládají nové
odstavce 2 a 3, které znějí:
"(2) Nesvolá-li starosta zasedání obecního
zastupitelstva podle odstavce 1, učiní tak zástupce
starosty, popřípadě jiný člen
obecního zastupitelstva.
(3) Nesejde-li se obecní zastupitelstvo po dobu delší
než šest měsíců, může
je na návrh přednosty okresního úřadu
po vyjádření vlády rozpustit Česká
národní rada.".
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako
odstavce 4 a 5.
28. V § 39 ve větě druhé se za slovo
"předsedá" vkládá slovo
"zpravidla".

