Úterý 10. července 1990

Hovořil-li pan prezident, a dnes mnozí po něm, o vládě národní oběti, musíme mít jasně definovaný cíl, který tuto oběť osmyslní, neméně pak rozložení této oběti v čase, který je před námi. Jinými slovy, máme-li plnit kontrolní funkci v rozsahu jaký nám náleží, musíme znát alespoň řádově a s přibližnou časovou orientací souběh jednotlivých reformních kroků a jejich důsledků.

Programové prohlášení ani následná rozprava ve výboru mi žel nepřinesly ve všech případech konkretizaci v uspokojivé míře. Proto se domnívám, že bychom měli od vlády vyžadovat předložení harmonogramu, který by obsahoval alespoň řádové odhady důsledků jednotlivých reformních kroků a obrysový nástin pozitivních výstupů.

Mám na mysli zejména:

Za prvé. Předpokládaný pohyb cen základních životních potřeb, limitujících životní úroveň obyvatel, v návaznosti na liberalizaci cen po 1. 1. 1991. Návazně na to objem zdrojů a ekonomické rozložení prostředků, kterými bude případně kompenzována neúnosná tvrdost dopadů na životní úroveň sociálně slabých skupin. Tuto poznámku pokládám za významnou v kontextu se současnou kompenzací zvýšení cen, která je poskytována plošně, bez ohledu na diferenciovanou sociální úroveň.

Za druhé. Předpokládaný objem nezaměstnanosti včetně její regionální koncentrace a v návaznosti na tyto odhady předpokládaná odvětví a výroby, které budou v těchto regionech iniciovány. Zároveň ve zvlášť zatížených regionech předpokládaný rozsah migrace.

Za třetí. Tyto otázky úzce souvisejí s celkovou výkonností ekonomiky, tedy s působením mechanismů, které zajistí, že restrikce a útlumové programy nepřinesou pokles výkonnosti, který by spolu se snížením koupě schopné poptávky mohl odstartovat nebezpečí celkové hospodářské i ekonomické recese.

Za čtvrté. Odhadovaná míra inflace, v níž by byl vyjádřen poměr restrikčních opatření, jejich účinnosti a v protisměru: sociálních dávek, mzdových kompenzací, které program předpokládá.

Za páté. Formy iniciace pracovních příležitostí pro nové absolventy vysokých škol, která tyto absolventy zrovnoprávní v šancích vůči případným nezaměstnaným vysokoškolákům s letitou praxí. Negativním dopadem nedostatků v zaměstnanosti vysokoškoláků by mohl být jejich odchod za prací do zahraničí a únik studiem získaných vědomostí lidského i intelektuálního potenciálu.

Za šesté: Jakou formou a jakými zdroji chce vláda kompenzovat přechod na platbu v aktuálních světových cenách a volně směnitelné měně za ropu a zemní plyn. Nevím, jak náročný je tento přechod na devizové rezervy a především na produkci deviz v národním hospodářství.

Za sedmé. Návazně postrádám řádový odhad pohybu zahraniční zadluženosti v dohledných časových horizontech.

Znovu zdůrazňuji, že tento nesouvislý výčet otázek je pouze výsledkem úvah matně poučeného laika, kterého studium vládního prohlášení přinutilo občas k domněnce, jakoby stylistika někdy převažovala nad příliš obecně explikovaným obsahem.

Navrhuji, aby se Federální shromáždění v pravidelných časových intervalech zabývalo souladem uzlových bodů kvalifikovaného funkčního harmonogramu vypracovaného vládou se skutečností. V opačném případě bychom, podle mého názoru, vystavovali bianco směnku založenou více na důvěře charismatu jednotlivých osobností členů vlády než na uvážlivém a věcném přijetí logické a srozumitelné argumentace zdůvodňující nezbytnost zvolené cesty při zachování orientace, na kterém místě se v kterém konkrétním okamžiku přibližně nalézáme a v jaké míře jsme se přiblížili cíli. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím teraz pána Júliusa Minku, aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Benčík.

Poslanec SL J. Minka: Vážený pán predseda, vážení kolegovia poslanci, poslankyne, dovoľte, aby som vám prečítal uznesenie 1. schôdze spoločného hospodárskeho výboru Snemovne ľudu a Snemovne národov, ktorá sa konala v dňoch 4. až 9. júla 1990 k programovému vyhláseniu vlády.

Poslanci hospodárskeho výboru SL a SN vypočuli vystúpenia ministrov vlády ČSFR V. Dlouhého, Hoffmanna, Nezvala a Petrika. Na základe obsiahlej rozpravy obidva hospodárske výbory odporúčajú:

1. Doplniť do 3. 9. 1990 programové vyhlásenie vlády ČSFR o scenár ekonomickej reformy. V sporných prípadoch spracovať varianty riešenia s uvedením schémy nadväznosti jednotlivých krokov. Ide hlavne o tieto okruhy:

a) otázku vlastníctva

b) privatizáciu

c) demonopolizácia

d) liberalizáciu cien

e j vnútornú zmeniteľnosť koruny.

2. Vo vyššie uvedenom materiály uviesť ďalšie podstatné kroky ekonomickej reformy, ktoré nie sú predmetom zákonnej úpravy, napríklad výška kurzov.

3. Špecifikovať postavenie fondu národného majetku.

4. V nadväznosti na ekonomickú reformu spracovať súvisiacu problematiku sociálnych dopadov.

Poslanci hospodárskych výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov predložili v rozprave k programovému vyhláseniu rad kritických pripomienok a položili tiež rad otázok, z ktorých prevažná časť bola zodpovedaná. Príslušní ministri prisľúbili, že sa k ďalším otázkam vrátia, ako náhle budú ďalej konkretizované, napr. problematika agrárnej politiky. Celkové zameranie programového vyhlásenia vlády ČSFR bolo poslancami oboch výborov prijaté uspokojením a uvítaný bol i záujem členov federálnej vlády o trvalý a hlbší dialóg s obidvoma výbormi.

Na základe diskusie odporúčajú hospodárske výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov spoločnej schôdzi prijať programové vyhlásenie vlády. R. Zukal, predseda hospodárskeho výboru Snemovne ľudu, M. Tahy, predseda hospodárskeho výboru Snemovne národov.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Minkovi, prosím pána poslanca Benčíka, aby sa zapojil do rozpravy. Prihlásil sa pán poslanec Mandler.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci. V týchto dňoch záujem našej verejnosti, okrem konkrétnych spoločensko-politických otázok, akými bolo ustanovujúce zasadnutie zákonodarných zborov menovanie vlád, voľba prezidenta, sa výrazne upiera na všeobecné zdraženie potravín a na vážny stav kriminality páchanej proti životu a zdraví i majetku lúdi.

Zrejme vašu pozornosť nemusím unavovať štatistickými údajmi, toho to, čo sa okolo nás v tomto smere deje, veľmi presvedčivo dokazuje vážnosť a doslova alarmujúci stav stačí spomenúť Hlohovec, Plzeň atď.

Na spoločnom zasadnutí ústavno právnych výborov minulý týždeň pán podpredseda vlády Rychetský charakterizoval situáciu tak, že nikdy v minulosti krivka kriminality tak prudko nestúpala. Možno s nim len súhlasiť a svedčí to o tom, že vláda v zhode s mienkou našich občanov si vážnosť situácie uvedomuje. O to viac potom prekvapuje, že programové vyhlásenie vlády i vo vzťahu k tomuto problému je nielen všeobecne formulované, a to je veľmi kusé, a okrem sľubu urýchlenia očisty riadiacich orgánov bezpečnosti a všeobecnej požiadavky o podporu zo strany verejnosti, niet zmienky ďalej o tom, čo chce a musí vláda v tomto smere podnikať. Uvedomujem si, že enormný nárast kriminality je problém širší a zložitejší a bolo by lacné hľadať príčiny tohto stavu na povrchu udalostí našich súčasných spoločensko-ekonomických procesov a trebárs i otvorenosti hraníc.

Mimovoľne sa však stále s väčším dôrazom natíska otázka, či občan má právo na to, aby sa nemusel báť o svoj život, zdravie a majetok. Odpoveď je jednoznačne kladná: no, občan takéto právo má, a preto oprávnene očakáva od zákonodarných výkonných orgánov a orgánov štátnej moci, aby bezodkladne vykonali opatrenie smerujúce nie síce na likvidáciu, ale na obmedzenie kriminality na úroveň, ktorá v daných podmienkach je reálna a spoločensky ešte únosná. Ak sa tak nestane, obávam sa, že stanovisko pána premiéra Čalfu, aby sa v sociálnej oblasti viac staral každý sám o seba, niektorí pochopia a prenesú do oblasti zákonodarnej a verejného poriadku. Že k tomu už nemáme ďaleko, svedčia stále častejšie vzájomné strety a vyrovnávanie účtov, vymáhanie si svojich práv - oprávnených či neoprávnených medzi skupinami, či už ide o Rómov, skinheadov, cudzích štátnych príslušníkov a podobne.

Preto by vláda rozhodne nemala na takýto trend nečinne prihliadať a hoci viem, že prioritne zodpovedajú za verejný poriadok republikové orgány, vážnosť stavu a dynamiky kriminality predpokladá výraznejšiu aktivitu federálnych orgánov. Vychádzam z toho, že urýchlená personálna konsolidácia ako predpokladá účinného aktívneho a zákonného postupu orgánov bezpečnosti a prokuratúry je do značnej miery v kompetencii federálnych orgánov.

Federálnu pôsobnosť majú aj rozhodujúce právne normy, vytvorené na ochranu základných spoločenských vzťahov, a pri ich zmene, ale aj aplikácii, treba na našu realitu prihliadať. Napríklad neviem, či pri nedávnej zmene trestného zákona, najmä čo sa týka trestu smrti, predkladateľ prihliadal na našu reálnu situáciu v oblasti závažnej kriminality. Ale tak isto aj rozsah uplatnenia inštitútu amnestie je posudzovaný protichodne. A vôbec, je tu celý rad otázok, ktorých riešenie môžu a musia federálne orgány ovplyvňovať v záujme upevnenia právnych istôt občanov. Okrem zvýšenia akcieschopnosti a aktivity orgánov bezpečnosti, súdov a prokuratúry, pri súdoch poukazujeme na nebezpečie lavíny štrajkovej pohotovosti, tomu by sa malo rozhodne predísť, a okrem zákonnej represie by sa väčšia pozornosť mala upriamiť i na predchádzanie kriminalite. Možno u niekoho slovo "prevencia" vyvolá dnes úsmev ako v minulosti sprofanovaný pojem, ale nedajme sa mýliť. Poznatky a skúsenosti i vyspelých krajín, aj z našej nedávnej minulosti potvrdzujú, že účinný boj proti kriminalite len použitím represívnych opatrení nevedie k predpokladaným výsledkom. Preto si väčšiu pozornosť zaslúžia preventívne opatrenia nielen technickej a organizačnej povahy, ale najmä povahy sociálnej, predovšetkým voči osobám prepusteným z dlhodobého výkonu trestu odňatia slobody. Práve na úseku postpenitenciárnej starostlivosti je v našich podmienkach vákuum a niet žiadneho rozumného dôvodu, prečo riešenie týchto otázok sa má odsúvať na neskoršie obdobie.

Preto odporúčam, aby vláda nie v dlhom časovom horizonte komplexne posúdila reálny stav kriminality a prijala v tomto smere konkrétne a kontrolovateľné opatrenia, ktoré by mohli byť predmetom rokovania aj príslušných výborov jednotlivých snemovní. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánovi poslancovi Benčikovi, prosím pána poslanca Mandlera, aby sa ujal slova. Pripraví sa pán poslanec Ransdorf.

Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, přivykli jsme již tomu, že to, co je nutné pro začlenění naší republiky do rodiny vyspělých evropských států, dělíme jednoduše do dvou skupin: jednak na ekonomickou reformu, jednak na vše ostatní. Aniž chci tento pohled jakkoliv znevažovat či naopak podporovat, připomínám, že je v souladu s marxistickým rozvrhem světa na ekonomickou základnu a na to ostatní nadstavbu. Marx, poznamenal Bedřich Engels, přišel na to, že člověk musí nejprve jíst a pít a pak to ostatní.

Jako literát se chci na programové prohlášení nové vlády podívat právě z druhého konce: člověk nakonec nebude mít co jíst a pít, nebude-li žít v demokratické společnosti, ve které jsou plně zajištěny lidské svobody a práva. Tuto pravdu ukázal osud stalinského a neostalinského socialismu všude ve východní Evropě.

Z tohoto hlediska vidíme ekonomickou reformu nikoli jako něco v zásadě separátního, nýbrž jako součást širokého procesu vedoucího ke svobodě. Tento proces zahrnuje kroky nezbytné pro rozvoj naší společnosti. Kroky směřující k uskutečňování občanských práv, hospodářských a sociálních svobod. To vše zahrnuje i hospodářskou reformu.

Z této velmi široké problematiky se ve svém příspěvku budu velmi stručně, a to vždy ve vztahu k programovému prohlášení vlády zabývat:

nejprve základními občanskými svobodami, dále samosprávou, jakožto podstatou demokratické výstavby státu, vztahem hospodářských svobod a sociálních práv a posléze vládními zárukami rozvoje naší společnosti.

Za základní a nejaktuálnější občanské, to znamená politické svobody, ke kterým se hlásí většina z nás a také programové prohlášení vlády lze považovat: právo na svobodu projevu, svobodu svědomí, náboženství, svobodu shromažďování a sdružování; právo na svobodu pohybu a cestování; právo petiční; právo na svobodu soukromí.

Soudíme obvykle, že loňský listopad o těchto právech a svobodách rozhodl, a že je tedy máme. Můžeme říkat co chceme, cestovat kam chceme, vztahy církví a státu jsou dobré. Na jaře přijalo Federální shromáždění zákon, který důsledně zaručuje každému občanu petiční právo. Vše se zdá jednoduché, ale je to mnohem složitější.

Rovněž na jaře přijalo Federální shromáždění zákony, které mají zaručit svobodu sdružování a shromažďování. Nezaručují. Naopak, poskytují upřílišněné pravomoci administrativním orgánům a složitými procedurálními předpisy umožňují zmařit nezadatelné právo občanů. Tak zákon o sdružování stanoví vznik organizace nebo spolku teprve od chvíle, kdy je spolek evidován. Ale evidence se může protáhnout pod nejrůznějšími záminkami třeba na celé měsíce. Správní orgán (nikoli soud, ten slouží jen jako odvolací instance) může také evidenci spolku odmítnout. A tak se z evidence stalo povolovací řízení s možností zákazu.

Je to náhodné, že v jednom z parlamentních výborů vysoký činitel designované vlády oba tyto zákony pochválil? Vláda se jich ve svém prohlášení nedotýká. Významným způsobem však pojednává o svobodě projevu.

Rozhlasové a televizní frekvence, říká se tu v rozporu s novelizovaným zněním ústavy, jsou národním majetkem a v souvislosti s tím si stát ponechá monopol jejich správy. Bude frekvence, programy jen pronajímat, možná prý jen se souhlasem vlády. Stát si dále ponechá kontrolu nad dosahem a programovou charakteristikou nestátních vysílání. Aby bylo jasno, stát tím říká, že může odejmout privátní licence také tehdy, jestliže provozovatel nepřekročí zákon! Vládní prohlášení tedy skutečně prohlašuje státní monopol v oblasti televize a sdělovacích prostředků.

Tak silné tendence ke státnímu monopolu jsou na pováženou nejen pro despekt k privátnímu úsilí osob a skupin, které podle dokumentů OSN mají plné právo k svobodnému pasivnímu i aktivnímu přístupu k rozhlasovému a televiznímu vysílání, ale také proto, že navozují další závažné otázky týkající se lidských práv.

Připomenu zde jen naprosto stručně, že také idea místní samosprávy, jejíž podporu ze strany programového prohlášení vlády je třeba přivítat, je ideou demokratickou tenkrát a jenom tenkrát, jestliže je zakotvena i v přísném řádu individuálních práv a svobod. Jen v takovém případě lze hovořit o svobodné obci, v případě opačném může obec potlačovat lidská práva (zakazovat, nepovolovat, přát různým mafiím apod.) A právě tak úspěšně, ne-li úspěšněji, než svobodný stát. Vycházíme-li však v otázkách místní samosprávy důsledně z právně zabezpečené vůle občana, musíme také snahy o samosprávu celých oblastí, území a zemí chápat nikoli jako něco, čemu je třeba v důsledku útlaku místního obyvatelstva takticky ustupovat, nýbrž jako pravý projev svobodné vůle lidu, kterou je třeba podpořit a využít k prospěchu všech. Pouze a jedině tímto upřímným působením federální instituce napomohou tomu, aby se území ČSFR nezalidňovalo dalšími separatisty, nacionalisty a šovinisty (jak obvykle my, Středočeši, máme zvyk pojmenovávat ty ostatní), aby ideje soužití národů byly v souladu s ideou samosprávy.

Vytváření svobodné demokratické společnosti se tedy děje především uskutečňováním lidských práv. Liberálové proto chápou naši hospodářskou reformu jako vytváření mechanismu pro postupnou realizaci hospodářských svobod. Jde o taková práva a svobody jako je svoboda vlastnictví, svoboda práce a zaměstnání, právo disponovat se zdroji, právo účastnit se konkurence atd. Tyto lidské svobody jsou samy o sobě nezávislé na materiálním stavu společnosti a jejich uplatnění je otázkou vytvoření zmíněného mechanismu hospodářské reformy.

Ale jsou tu další práva, tzv. sociální (například právo na bezplatné lékařské ošetření, na starobní pojištění, na podporu v nezaměstnanosti aj.). Na rozdíl od práv hospodářských jsou sociální práva ve své většině vázána na materiální blahobyt společnosti. Celá společnost se musí přičinit o podmínky, za nichž se tato práva mohou stát platnými a přirozenými. Právě tyto podmínky jsou u nás, jak každý vidí, špatné, takže je realizaci ekonomické reformy musíme, v pravém slova smyslu, vytvořit a dotvořit.

Bohužel my, stejně jako ostatní východoevropské národy, které se osvobodily z pout neostalinismu, se na tyto záležitosti většinou stále díváme obráceně. Považujeme sociální práva za přirozená a samozřejmá, kdežto hospodářské svobody za něco, co nás může a nemusí zajímat, nebo dosud podvědomě pojímáme jako povinnost státu, aby se starat o naše zaopatření.

Za těchto okolností je zřejmé, že nastanou vážné konflikty, které hospodářská reforma musí nejen řešit, ale nejprve nutně vyvolat. Na schopnosti a pevné vůli přenést ekonomickou reformu přes tyto konflikty záleží, zda počáteční komponenty této reformy, ve vládním prohlášení uvážlivě vybrané a roztříděné, povedou k patřičnému výsledku.

O tom mám značné pochybnosti. A to nejen pro již zmíněné pojetí občanských práv obsažené ve vládním prohlášení. Toto prohlášení kromě toho obsahuje množství vágních formulací, při jejich čtení je nejen poslanec Mohorita, ale i laik silně znepokojen. Zde jedna z nich: Vláda bude usilovat o efektivní a svobodně zvolenou zaměstnanost, o práci všem občanům".

V předvečer měsíců a let, kdy naše společnost nepochybně bude mít plné ruce práce s problémem nezaměstnanosti, vyvolávají podobné formulace otázku, jak je vládní prohlášení v ekonomické oblasti zajištěno z hlediska struktury politických sil a z hlediska personálního. Tak jsou a budou kroky ekonomické reformy míněny vážně.

Než se závěrem svého vystoupení k těmto věcem vyjádřím, dovolte mi několik slov na okraj. Mé připomínky u příležitosti volby předsednictva Federálního shromáždění vyvolaly na tomto místě veřejnou diskusní kritiku, obsahující mimo jiné i výtky, že není prospěšné rozviřovat osobní otázky a zejména otázky minulosti politických osobností, zvláště pak příslušnost ke KSČ. Dovolte abych na tyto výtky stručně odpověděl.

Volíme-li nějaký orgán, schvalujeme-li jej nebo chystáme-li se hlasovat o vyslovení důvěry k němu, pak volíme nebo schvalujeme konkrétní osobu, lidi, osobnosti. Je těžké potom nediskutovat ke konkrétním osobám, má-li mít taková diskuse vůbec nějaký smysl. Připomene-li se něco závažného z minulosti těchto osob (a příslušnost ke KSČ k závažným věcem patří), vracíme se tím nikoli ke kádrování, nýbrž ke způsobu projednávání, který je ve svobodné společnosti běžný. Považoval snad někdo za nevhodné hovořit o tom, že Winston Churchil byl původně a po dlouhou dobu členem jiné, liberální strany? Nebo že T. G. Masaryk konvertoval od katolicismu k protestantismu? Jistě že nepovažoval. To jen teď jsme svědky velké ohleduplnosti. Je typická a účelová a na cestě k demokracii může být i nebezpečná.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP