Předsedající předseda SN M.Šútovec:
Ďakujem. Obávam sa pán poslanec, že takto
formulovaný problém je už mimo rámca,
o ktorom je tu reč. Ďalej sa hlási pán
poslanec Burian.
Poslanec SN P. Burian: Nesouhlasím s tím, co zde
bylo řečeno kolegou Jičínským
a Zemanem, protože především je zde problém,
že jsme se přikláněli k tomu, že
poskytneme humanitární pomoc a nikoliv, že
vyšleme speciální jednotky. Dále, pokud
jde o malé škody, jak o tom mluvil pan poslanec Zeman,
myslím, že mohou být velké a nedozírné
v případě konfliktu. Na to se nás
musí někdo zeptat a my se musíme zeptat,
zda-li odpovědní činitelé nám
mohou zodpovědět, jak jsou na to připraveni.
Myslím, že v zásadě nemůže
předsednictvo, ani prezident - na základě
toho, co bylo řečeno v usnesení - vysílat
speciální jednotky kamkoli do zahraničí.
My zde zodpovídáme za své voliče a
z toho nemůžeme být vyloučeni.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Je to vec politického názoru, upozorňujem
však na uznesenie č. 39 FZ. z 20. 9. 1990, ktoré
končí vetou: "Prípadne poskytne i skupinu
vojenských dobrovoľníkov".
Ďalej se hlási pán poslanec Hladík.
Poslanec SN J. Hladík: Vážené Federální
shromáždění, dovolil bych si navrhnout,
abychom své minulé usnesení rozšířili
v tom směru, že požádáme vládu,
abychom Kuvajtu pomohli i vojensky.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Mlynárik má technickú
poznámku.
Poslanec SN J. Mlynárik: Prosil by som kolegov a kolegyne,
aby pochopili skutočnosť, že my nestačíme
riešiť v pléne niektoré otázky.
Keď rozhodnú naše výbory niektoré
otázky, je potrebné aby nám ďalší
verili a dôverovali, že preberáme ich mandát.
Po druhé by som prosil, aby sme si uvedomili, že pri
vybudovaní našej národnej slobody sa nerozhodovalo
byrokratickým spôsobom, aby Američania alebo
Angličania kládli svoje životy za to, aby sme
mali samostatný štát. Prikláňam
sa teda k tým hlasom, ktoré sú na strane
slobody a na strane vybojovania skutočnej demokracie.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ďalej hovorí pani poslankyňa
Němcová.
Poslankyně SL D.Němcová: Vážení
přátelé, chtěla bych poukázat
na to, že mi připadá celá tato rozprava
poněkud zmatečná. Vládu a prezidenta
republiky jsme následně oslovili, aby humanitární
pomoc, eventuálně vojenskou pomoc Kuvajtu poskytli.
Když se tedy učinil konkrétní krok,
nějakým způsobem se od něho distancujeme.
A distancujeme se úměrně času, který
od té doby uplynul. Přesto si myslím, že
ten princip trvá. Je jednoznačné, že
tímto konkrétním opatřením
se naplňuje to, čeho jsme se domáhali a domnívám
se, že ani ohrožení, které nám
eventuálně hrozí, to je jistou ztrátou
dobrovolníků, kteří mají nastoupit,
a potom eventuální akcí individuálního
teroru, nás nezprošťuje povinnosti postavit se
proti tak masovému teroru, jakého se dopouští
Irák na Kuvajtu. Sami máme historickou zkušenost,
co to s námi udělalo, když se někteří
státníci domnívali, že obětí
malého národa mohou zachránit mír.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prihlásil sa poslanec Michálek a Šilhán.
Prosím pána poslanca.
Poslanec SL F. Michálek: Vážené shromáždění,
mluvíme ve vojenských obratech. Mluví se
o jednotce. Chtěl bych vědět, kolik mužů
je v této jednotce, zdali ve výši pluku, roty,
nebo vyšší jednotky.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, počet vojakov je 179, bolo to čítané.
(Hlas z pléna: Pane předsedající,
chtěl bych upozornit na návrh, který zde
už dvakrát padl, na ukončení rozpravy.)
Poslanec SL V. Šilhán: Dámy a pánové,
páni kolegové, vycházím z toho, že
parlament se usnesl, dal výzvu vládě a také
prezidentovi. Buď to myslí vážně,
nebo ne. Takové výzvy se neříkají
lehkomyslně a jsem přesvědčen, že
žádné lehkomyslnosti se parlament nechtěl
dopustit a znal také důsledky své výzvy.
To za prvé.
Za druhé - naše zem již byla mnohokrát
napadena a obrátili jsme se na svět, a ten nám
mnohokrát také nepomohl a dosud mu to vyčítáme.
Pomoc musí být prostě poskytnuta tam, kde
je třeba a způsobem, který odpovídá
možnostem a konkrétní situaci. Jde o chemickou
jednotku, která by měla pomoci v situaci, kdy jsou
použity chemické zbraně. Jestliže tam
nebude, bude pozdě.
Bude moc dobře, když tam bude dříve,
než by se tak stalo. Někdy to na mě dělá
dojem, že si hrajeme s některými myšlenkami
a tezemi a nemíníme je příliš
vážně, nebo si nejsme vědomi důsledků.
Snad by bylo pro některé poslance dobře,
když budou zvedat ruce, aby hned řekli, že podobnou
pomoc by bylo nejlépe orientovat do Sedlčan a ne
do Saudské Arábie.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Hlási sa poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Také si myslím, jako předchozí
řečník, že tato pomoc má být
poskytnuta. Před čím bych varoval je to,
aby se tato diskuse ukončovala, a aby se vůbec bagatelizovaly
hlasy, které mají odlišný názor.
Totiž všude na světě poskytnutí
vojenské pomoci, a třeba i velmi malého kontingentu,
je složitým problémem, který v mnohem
širší a delší diskusi projednávají
parlamenty. Tyto otázky mají mnohé souvislosti
s dalšími věcmi, kterých si většinou
nejsme vědomi a teprve v diskusi se objeví. Například
taková otázka, která je zcela zřejmá,
že vyslání tohoto kontingentu zcela neodpovídá
tomu, co náš parlament žádal, protože
tady bylo řečeno - "budou- li jednotky OSN"
- a ty nejsou.
Čili o těchto věcech se má diskutovat.
Je to mnohem lepší, než když se učiní
urychlené rozhodnutí, a pak se musíme třeba
za měsíce k němu vracet a zjistí se,
že nebylo v pořádku.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Chcem upozorniť poslancov, ktorí sa
dožadovali ukončenia rozpravy, že doposiaľ
platný rokovací poriadok nepredvída ukončenie
rozpravy pred vyčerpaním prihlášok do
rozpravy.
(Hlas z pléna : Obávám se, že od začátku
tady byl použit špatný termín: ochrana
proti chemickým zbraním je nesmysl. Na tak velké
rozloze to není vůbec realizovatelné. Jedná
se o likvidaci následků použití chemických
zbraní a to je výlučně humanitární
věc.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Kto sa ešte hlási do rozpravy k tomuto bodu? (Nikto.)
Myslím, že nikto. Je tu jeden návrh uznesenia,
ktorý predniesol pán poslanec Kroupa. Navrhol, aby
Federálne zhromaždenie prijalo uznesenie tohto znenia:
"Federálne zhromaždenie podporuje rozhodnutie
prezidenta ČSFR vyslať protichemickú jednotku
dobrovoľníkov v počte 179 mužov do oblasti
Stredného východu".
Dáme o návrhu hlasovať. Budú hlasovať
poslanci Snemovne národov. Pýtam sa ich, či
súhlasia s návrhom uznesenia, ako ho formuloval
pán poslanec Kroupa? Kto je za, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo. (Hlasuje se). (83). Ďakujem.
Kto je proti? (10).
Zdržal sa niekto hlasovania? (6). Ďakujem.
Hlasovať bude Snemovňa ľudu. Kto je za prijatie
príslušného uznesenia? (Hlasuje se.) (101).
Kto je proti návrhu? (6).
Zdržal sa niekto hlasovania? (15). Ďakujem.
Konštatujem, že Federálne zhromaždenie súhlasným
uznesením obidvoch snemovní prijalo uznesenie, ktoré
znie: "Federálne zhromaždenie podporuje rozhodnutie
prezidenta ČSFR vyslať protichemickú jednotku
dobrovoľníkov v počte 179 mužov do oblasti
Stredného východu".
(Poznámka redakce: uznesení FS č. 43, SL
č. 72, SN č. 79).
Teraz prerokujeme
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 131/1989 Zb., o Zbierke zákonov
(tlač 125).
Ide o návrh ústavno-právnych výborov
snemovní, ktorý odôvodní pán
poslanec V. Mikule. Prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec SN V. Mikule: Vážený pane předsedo,
vážené kolegyně a vážení
kolegové, musím se vrátit zase k našim
vnitřním poměrům, je to tisk 125,
iniciativní návrh obou ústavno právních
výborů na vydání zákona, kterým
se změní zákon o Sbírce zákonů.
Podle mého názoru motivy tohoto návrhu jsou
dostačujícím způsobem vyjádřeny
v důvodové zprávě, kterou máte
před sebou. Omezím se proto jen na několik
poznámek. Začnu zdánlivě zdaleka.
Je nám známo, že ve starém Římě
kdysi panoval císař Kaligula, který byl císař
špatný a zlý. Mimo jiné si vymýšlel
stále nové daně, které byly v té
době zcela neslýchané. Cituji nyní:
Takové daně ukládal jen ústně,
nikoli písemnými vyhláškami, poněvadž
pro neznalost znění zákona docházelo
k četným přestupkům, vymáhal
si lid prosbami jeho uveřejnění. Konečně
dal Kaligula zákon vyhlásit, ale jednak velmi drobným
písmem, jednak na neúnosně těsném
místě, aby jej nikdo nemohl opsat.
Netvrdím, že dřívější
režim dělal všechno přesně stejně
jako císař Kaligula, nicméně řada
analogií by se jisté našla. A v tomto případě
máme jednu z nich před sebou. Ďřívější
režim totiž zavedl takovou právní úpravu
a praxi, že občané měli často
i několik měsíců povinnosti, o nichž
se nemohli nic určitého dovědět, protože
příslušná částka Sbírky
zákonů se jim objektivně mohla dostat do
ruky teprve s velmi dlouhým prodlením. Ustavně
právní výbory, jak vidíte v materiálu,
který máte před sebou, navrhují takové
řešení, které by tyto absurdní
situace vyloučilo. Lituji pouze, že k tomuto řešení
se nepřistoupilo již dříve.
Dovolte mi ještě poznámku: ze zprávy
zpravodajů se dozvíme, že federální
vláda navrhované řešení nedoporučuje
a staví se za to, abychom zůstali u dosavadního
stavu. Překvapuje mě to, mrzí mě to
a mohu k tomu jenom říci, že je zřejmé,
že Kaligula je pořád ještě v nás.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Mikulemu, teraz prosím
spoločného spravodajcu výboru Snemovne ľudu
pána poslanca Bendu, aby predniesol svoju spravodajskú
správu.
Poslanec SL V. Benda: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
jako společný zpravodaj výboru branného
a bezpečnostního a výboru ústavně
právního Sněmovny lidu musím konstatovat,
že pan poslanec Mikule, předseda ústavně
právního výboru Sněmovny národů,
zde dostatečně plasticky zdůvodnil potřebu
této novely a její pozadí, proto bych tedy
ve své zpravodajské zprávě jenom shrnul
okolnosti, které novelu tohoto zákona provázely.
Především bych chtěl konstatovat, že
výbory ústavně právní, ač
jde o novelu rozsahem malou, jí věnovaly značnou
pozornost jak na svém zasedání 17. září,
kdy samotný návrh připravovaly, tak i na
jednání 18. října, kdy projednávaly
připomínky ostatních výborů
a ostatních zainteresovaných stran na tomto návrhu.
Přišly nám připomínky a stanoviska
jednak z výboru ústavně právního
ČNR, toto stanovisko bylo bezvýhradně a bez
dalších připomínek souhlasné,
jednak z ústavně právního výboru
SNR. Toto stanovisko bylo také souhlasné, doporučovalo
několik změn včetně data vydání
zákona. Tyto jmény byly částečně
zohledněny, nebo částečně přijaty,
částečně se těmi dalšími
posuny, ke kterým došlo, staly tyto návrhy
bezpředmětnými.
Dalším stanoviskem, tedy mimo Federální
shromáždění, bylo zde již zmíněné
stanovisko federální vlády, které
bylo negativní, které nedoporučovalo novelu
zákona, toto stanovisko končí konstatováním,
že vláda je toho názoru, že při
řešení situace není změna platné
právní úpravy nutná, je však
třeba změnit dosavadní praxi při vyhlašování
právních předpisů a zabezpečit
potřebné materiální a technické
předpoklady pro vydávání Sbírky
zákonů.
V této věci konstatuji, že Federální
shromáždění jako celek i různé
jeho výbory, zvláště výbory ústavně
právní, již několikrát s představiteli
vlády projednávaly problematiku tohoto zabezpečení,
potřebných materiálních a technických
předpokladů pro vydávání Sbírky
zákonů a vždy to končilo v podstatě
v bludném kruhu a neúspěšně,
čili se právem domníváme, že
toto prohlášení vlády zní jako
sympatická deklarace, ale bez nějaké relevance.
Pokud jde o stanoviska výborů Federálního
shromáždění, jak jsem již řekl,
kromě výborů ústavně právních,
které jsou současně navrhovateli této
novely zákona, byl návrh projednán s výbory
brannými a bezpečnostními a tam byl přijat
souhlasně s jedinou připomínkou, týkající
se povinnosti ministerstva vnitra zabezpečit vydání
a rozesílání zákona nebo opatření
do 30 dnů od doručení redakci Sbírky
zákonů. Tato připomínka byla plně
zapracována a akceptována výbory ústavně
právními.
Vzhledem k těmto okolnostem doporučuji jménem
výboru branného a bezpečnostního a
ústavně právního Sněmovny lidu,
aby sněmovna tento návrh zákona schválila
se změnami, které jsem tady částečně
citoval, a které jsou uvedeny v usnesení ústavně
právních výborů k tomuto zákonu.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem spravodajcovi Snemovne ľudu. Teraz prosím
pána poslanca Mečla ako spoločného
spravodajcu Snemovne národov, aby predniesol svoju správu.
Poslanec SL J. Mečl: Pane předsedající,
dámy a pánové, podle mého názoru
byla zpravodajská zpráva pana dr. Bendy dostatečná,
myslím si, že ji není třeba doplňovat,
jde o celkem jednoduchou úpravu navrhovanou a v této
jednoduché úpravě byly provedeny drobné,
jednoduché změny, které kolega Benda zdůvodnil
a vysvětlil. Já s jeho pozměňovacím
návrhem souhlasím a doporučuji, aby ve znění
usnesení ústavně právních výborů
byla novela zákona o Sbírce zákonů
schválena.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Mečlovi a otváram
rozpravu. Konštatujem, že písomne sa do rozpravy
neprihlásil nikto. Vyzývam teda poslancov, aby sa
hlásili. Obávam sa, že nikto nemá diskusiu
k tomuto programovému bodu. Pýtam sa pána
poslanca Mikuleho ako navrhovateľa, či sa chce vyjadriť?
(Ne). Pána spravodajcu Bendu? Nemá čo doložiť.
Pán spravodajca Mečl taktiež nie. Teda rozprava
bez toho, aby bola vyhlásená, je ukončená.
Budeme hlasovať, ale najprv požiadam poslancov, aby
sa dostavili do snemovne. Prosím hlavne poslancov zo Snemovne
národov, aby zaujali miesto v snemovne.
Konštatujem, že v tejto chvíli sme uznášaniaschopní.
Najprv poprosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona
podľa odporúčania spravodajcu snemovní,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo. (91).
Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.)
Kto sa zdržal hlasovania? (3).
Konštatujem, že Snemovňa národov predložený
návrh zákona schválila.
Teraz bude hlasovať Snemovňa ľudu. Kto z prítomných
poslancov je za predložený návrh zákona,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.
(103). Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.)Ďakujem.
Konštatujem, že poslanci Snemovne ľudu predložený
návrh zákona schválili.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie CSFR
schválilo zákon, ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 131/89 Zb., o Zbierke
zákonov.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 45, SL
č. 83, SN č. 80).
Vážené panie a páni poslanci, dnešný
legislatívny program sme týmto jediným produktívne
absolvovaným bodom vlastne absolvovali, a teraz by som
vám chcel naznačiť ďalší postup
a požiadať vás o porozumenie pre tento postup.
Chceme vám navrhnúť, aby sme dnešnú
schôdzu prerušili týmto bodom, pretože
musíme konštatovať, že vládny návrh
zákona o prevodoch niektorých vecí z vlastníctva
štátu do vlastníctva fyzických a právnických
osôb, ako je v tlači 159, nie je ešte definitívne
doprerokúvaný v ústavno-právnych výboroch,
ktoré by si želali ešte dnes popoludní
tento zákon dopracovať. Alternatíva k tejto
možnosti je taká, že ústavno-právne
výbory by pracovali popoludní, že by sa konala
rozprava k bodu, ktorý navrhol do programu pán poslanec
Bratinka. Obávam sa však, že to nieje celkom
korektné, pretože tým sa časť poslancov
vylučuje z rozpravy a rokovania snemovne.
Takže, pýtam sa pána poslanca Bratinku, aby
sa vyjadril k danému problému.
Poslanec SN P.Bratinka: Byl bych velice nerad, aby se můj
navrhovaný bod projednával před poloprázdným
shromážděním. Proto klidně přistoupím
na návrh, aby se to odložilo na zítřek,
aby se to projednávalo před nejvíce plným
sálem.