Úterý 23. října 1990

Předsedající předseda SN M.Šútovec: Ďakujem. Obávam sa pán poslanec, že takto formulovaný problém je už mimo rámca, o ktorom je tu reč. Ďalej sa hlási pán poslanec Burian.

Poslanec SN P. Burian: Nesouhlasím s tím, co zde bylo řečeno kolegou Jičínským a Zemanem, protože především je zde problém, že jsme se přikláněli k tomu, že poskytneme humanitární pomoc a nikoliv, že vyšleme speciální jednotky. Dále, pokud jde o malé škody, jak o tom mluvil pan poslanec Zeman, myslím, že mohou být velké a nedozírné v případě konfliktu. Na to se nás musí někdo zeptat a my se musíme zeptat, zda-li odpovědní činitelé nám mohou zodpovědět, jak jsou na to připraveni. Myslím, že v zásadě nemůže předsednictvo, ani prezident - na základě toho, co bylo řečeno v usnesení - vysílat speciální jednotky kamkoli do zahraničí. My zde zodpovídáme za své voliče a z toho nemůžeme být vyloučeni.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Je to vec politického názoru, upozorňujem však na uznesenie č. 39 FZ. z 20. 9. 1990, ktoré končí vetou: "Prípadne poskytne i skupinu vojenských dobrovoľníkov".

Ďalej se hlási pán poslanec Hladík.

Poslanec SN J. Hladík: Vážené Federální shromáždění, dovolil bych si navrhnout, abychom své minulé usnesení rozšířili v tom směru, že požádáme vládu, abychom Kuvajtu pomohli i vojensky.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Mlynárik má technickú poznámku.

Poslanec SN J. Mlynárik: Prosil by som kolegov a kolegyne, aby pochopili skutočnosť, že my nestačíme riešiť v pléne niektoré otázky. Keď rozhodnú naše výbory niektoré otázky, je potrebné aby nám ďalší verili a dôverovali, že preberáme ich mandát.

Po druhé by som prosil, aby sme si uvedomili, že pri vybudovaní našej národnej slobody sa nerozhodovalo byrokratickým spôsobom, aby Američania alebo Angličania kládli svoje životy za to, aby sme mali samostatný štát. Prikláňam sa teda k tým hlasom, ktoré sú na strane slobody a na strane vybojovania skutočnej demokracie.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ďalej hovorí pani poslankyňa Němcová.

Poslankyně SL D.Němcová: Vážení přátelé, chtěla bych poukázat na to, že mi připadá celá tato rozprava poněkud zmatečná. Vládu a prezidenta republiky jsme následně oslovili, aby humanitární pomoc, eventuálně vojenskou pomoc Kuvajtu poskytli. Když se tedy učinil konkrétní krok, nějakým způsobem se od něho distancujeme. A distancujeme se úměrně času, který od té doby uplynul. Přesto si myslím, že ten princip trvá. Je jednoznačné, že tímto konkrétním opatřením se naplňuje to, čeho jsme se domáhali a domnívám se, že ani ohrožení, které nám eventuálně hrozí, to je jistou ztrátou dobrovolníků, kteří mají nastoupit, a potom eventuální akcí individuálního teroru, nás nezprošťuje povinnosti postavit se proti tak masovému teroru, jakého se dopouští Irák na Kuvajtu. Sami máme historickou zkušenost, co to s námi udělalo, když se někteří státníci domnívali, že obětí malého národa mohou zachránit mír. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prihlásil sa poslanec Michálek a Šilhán. Prosím pána poslanca.

Poslanec SL F. Michálek: Vážené shromáždění, mluvíme ve vojenských obratech. Mluví se o jednotce. Chtěl bych vědět, kolik mužů je v této jednotce, zdali ve výši pluku, roty, nebo vyšší jednotky.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, počet vojakov je 179, bolo to čítané.

(Hlas z pléna: Pane předsedající, chtěl bych upozornit na návrh, který zde už dvakrát padl, na ukončení rozpravy.)

Poslanec SL V. Šilhán: Dámy a pánové, páni kolegové, vycházím z toho, že parlament se usnesl, dal výzvu vládě a také prezidentovi. Buď to myslí vážně, nebo ne. Takové výzvy se neříkají lehkomyslně a jsem přesvědčen, že žádné lehkomyslnosti se parlament nechtěl dopustit a znal také důsledky své výzvy. To za prvé.

Za druhé - naše zem již byla mnohokrát napadena a obrátili jsme se na svět, a ten nám mnohokrát také nepomohl a dosud mu to vyčítáme. Pomoc musí být prostě poskytnuta tam, kde je třeba a způsobem, který odpovídá možnostem a konkrétní situaci. Jde o chemickou jednotku, která by měla pomoci v situaci, kdy jsou použity chemické zbraně. Jestliže tam nebude, bude pozdě.

Bude moc dobře, když tam bude dříve, než by se tak stalo. Někdy to na mě dělá dojem, že si hrajeme s některými myšlenkami a tezemi a nemíníme je příliš vážně, nebo si nejsme vědomi důsledků. Snad by bylo pro některé poslance dobře, když budou zvedat ruce, aby hned řekli, že podobnou pomoc by bylo nejlépe orientovat do Sedlčan a ne do Saudské Arábie.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlási sa poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Také si myslím, jako předchozí řečník, že tato pomoc má být poskytnuta. Před čím bych varoval je to, aby se tato diskuse ukončovala, a aby se vůbec bagatelizovaly hlasy, které mají odlišný názor. Totiž všude na světě poskytnutí vojenské pomoci, a třeba i velmi malého kontingentu, je složitým problémem, který v mnohem širší a delší diskusi projednávají parlamenty. Tyto otázky mají mnohé souvislosti s dalšími věcmi, kterých si většinou nejsme vědomi a teprve v diskusi se objeví. Například taková otázka, která je zcela zřejmá, že vyslání tohoto kontingentu zcela neodpovídá tomu, co náš parlament žádal, protože tady bylo řečeno - "budou- li jednotky OSN" - a ty nejsou.

Čili o těchto věcech se má diskutovat. Je to mnohem lepší, než když se učiní urychlené rozhodnutí, a pak se musíme třeba za měsíce k němu vracet a zjistí se, že nebylo v pořádku.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Chcem upozorniť poslancov, ktorí sa dožadovali ukončenia rozpravy, že doposiaľ platný rokovací poriadok nepredvída ukončenie rozpravy pred vyčerpaním prihlášok do rozpravy.

(Hlas z pléna : Obávám se, že od začátku tady byl použit špatný termín: ochrana proti chemickým zbraním je nesmysl. Na tak velké rozloze to není vůbec realizovatelné. Jedná se o likvidaci následků použití chemických zbraní a to je výlučně humanitární věc.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Kto sa ešte hlási do rozpravy k tomuto bodu? (Nikto.) Myslím, že nikto. Je tu jeden návrh uznesenia, ktorý predniesol pán poslanec Kroupa. Navrhol, aby Federálne zhromaždenie prijalo uznesenie tohto znenia:

"Federálne zhromaždenie podporuje rozhodnutie prezidenta ČSFR vyslať protichemickú jednotku dobrovoľníkov v počte 179 mužov do oblasti Stredného východu".

Dáme o návrhu hlasovať. Budú hlasovať poslanci Snemovne národov. Pýtam sa ich, či súhlasia s návrhom uznesenia, ako ho formuloval pán poslanec Kroupa? Kto je za, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo. (Hlasuje se). (83). Ďakujem.

Kto je proti? (10).

Zdržal sa niekto hlasovania? (6). Ďakujem.

Hlasovať bude Snemovňa ľudu. Kto je za prijatie príslušného uznesenia? (Hlasuje se.) (101).

Kto je proti návrhu? (6).

Zdržal sa niekto hlasovania? (15). Ďakujem.

Konštatujem, že Federálne zhromaždenie súhlasným uznesením obidvoch snemovní prijalo uznesenie, ktoré znie: "Federálne zhromaždenie podporuje rozhodnutie prezidenta ČSFR vyslať protichemickú jednotku dobrovoľníkov v počte 179 mužov do oblasti Stredného východu".

(Poznámka redakce: uznesení FS č. 43, SL č. 72, SN č. 79).

2

Teraz prerokujeme

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/1989 Zb., o Zbierke zákonov (tlač 125).

Ide o návrh ústavno-právnych výborov snemovní, ktorý odôvodní pán poslanec V. Mikule. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec SN V. Mikule: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a vážení kolegové, musím se vrátit zase k našim vnitřním poměrům, je to tisk 125, iniciativní návrh obou ústavno právních výborů na vydání zákona, kterým se změní zákon o Sbírce zákonů.

Podle mého názoru motivy tohoto návrhu jsou dostačujícím způsobem vyjádřeny v důvodové zprávě, kterou máte před sebou. Omezím se proto jen na několik poznámek. Začnu zdánlivě zdaleka. Je nám známo, že ve starém Římě kdysi panoval císař Kaligula, který byl císař špatný a zlý. Mimo jiné si vymýšlel stále nové daně, které byly v té době zcela neslýchané. Cituji nyní: Takové daně ukládal jen ústně, nikoli písemnými vyhláškami, poněvadž pro neznalost znění zákona docházelo k četným přestupkům, vymáhal si lid prosbami jeho uveřejnění. Konečně dal Kaligula zákon vyhlásit, ale jednak velmi drobným písmem, jednak na neúnosně těsném místě, aby jej nikdo nemohl opsat.

Netvrdím, že dřívější režim dělal všechno přesně stejně jako císař Kaligula, nicméně řada analogií by se jisté našla. A v tomto případě máme jednu z nich před sebou. Ďřívější režim totiž zavedl takovou právní úpravu a praxi, že občané měli často i několik měsíců povinnosti, o nichž se nemohli nic určitého dovědět, protože příslušná částka Sbírky zákonů se jim objektivně mohla dostat do ruky teprve s velmi dlouhým prodlením. Ustavně právní výbory, jak vidíte v materiálu, který máte před sebou, navrhují takové řešení, které by tyto absurdní situace vyloučilo. Lituji pouze, že k tomuto řešení se nepřistoupilo již dříve.

Dovolte mi ještě poznámku: ze zprávy zpravodajů se dozvíme, že federální vláda navrhované řešení nedoporučuje a staví se za to, abychom zůstali u dosavadního stavu. Překvapuje mě to, mrzí mě to a mohu k tomu jenom říci, že je zřejmé, že Kaligula je pořád ještě v nás. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Mikulemu, teraz prosím spoločného spravodajcu výboru Snemovne ľudu pána poslanca Bendu, aby predniesol svoju spravodajskú správu.

Poslanec SL V. Benda: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, jako společný zpravodaj výboru branného a bezpečnostního a výboru ústavně právního Sněmovny lidu musím konstatovat, že pan poslanec Mikule, předseda ústavně právního výboru Sněmovny národů, zde dostatečně plasticky zdůvodnil potřebu této novely a její pozadí, proto bych tedy ve své zpravodajské zprávě jenom shrnul okolnosti, které novelu tohoto zákona provázely.

Především bych chtěl konstatovat, že výbory ústavně právní, ač jde o novelu rozsahem malou, jí věnovaly značnou pozornost jak na svém zasedání 17. září, kdy samotný návrh připravovaly, tak i na jednání 18. října, kdy projednávaly připomínky ostatních výborů a ostatních zainteresovaných stran na tomto návrhu. Přišly nám připomínky a stanoviska jednak z výboru ústavně právního ČNR, toto stanovisko bylo bezvýhradně a bez dalších připomínek souhlasné, jednak z ústavně právního výboru SNR. Toto stanovisko bylo také souhlasné, doporučovalo několik změn včetně data vydání zákona. Tyto jmény byly částečně zohledněny, nebo částečně přijaty, částečně se těmi dalšími posuny, ke kterým došlo, staly tyto návrhy bezpředmětnými.

Dalším stanoviskem, tedy mimo Federální shromáždění, bylo zde již zmíněné stanovisko federální vlády, které bylo negativní, které nedoporučovalo novelu zákona, toto stanovisko končí konstatováním, že vláda je toho názoru, že při řešení situace není změna platné právní úpravy nutná, je však třeba změnit dosavadní praxi při vyhlašování právních předpisů a zabezpečit potřebné materiální a technické předpoklady pro vydávání Sbírky zákonů.

V této věci konstatuji, že Federální shromáždění jako celek i různé jeho výbory, zvláště výbory ústavně právní, již několikrát s představiteli vlády projednávaly problematiku tohoto zabezpečení, potřebných materiálních a technických předpokladů pro vydávání Sbírky zákonů a vždy to končilo v podstatě v bludném kruhu a neúspěšně, čili se právem domníváme, že toto prohlášení vlády zní jako sympatická deklarace, ale bez nějaké relevance.

Pokud jde o stanoviska výborů Federálního shromáždění, jak jsem již řekl, kromě výborů ústavně právních, které jsou současně navrhovateli této novely zákona, byl návrh projednán s výbory brannými a bezpečnostními a tam byl přijat souhlasně s jedinou připomínkou, týkající se povinnosti ministerstva vnitra zabezpečit vydání a rozesílání zákona nebo opatření do 30 dnů od doručení redakci Sbírky zákonů. Tato připomínka byla plně zapracována a akceptována výbory ústavně právními.

Vzhledem k těmto okolnostem doporučuji jménem výboru branného a bezpečnostního a ústavně právního Sněmovny lidu, aby sněmovna tento návrh zákona schválila se změnami, které jsem tady částečně citoval, a které jsou uvedeny v usnesení ústavně právních výborů k tomuto zákonu. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem spravodajcovi Snemovne ľudu. Teraz prosím pána poslanca Mečla ako spoločného spravodajcu Snemovne národov, aby predniesol svoju správu.

Poslanec SL J. Mečl: Pane předsedající, dámy a pánové, podle mého názoru byla zpravodajská zpráva pana dr. Bendy dostatečná, myslím si, že ji není třeba doplňovat, jde o celkem jednoduchou úpravu navrhovanou a v této jednoduché úpravě byly provedeny drobné, jednoduché změny, které kolega Benda zdůvodnil a vysvětlil. Já s jeho pozměňovacím návrhem souhlasím a doporučuji, aby ve znění usnesení ústavně právních výborů byla novela zákona o Sbírce zákonů schválena.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Mečlovi a otváram rozpravu. Konštatujem, že písomne sa do rozpravy neprihlásil nikto. Vyzývam teda poslancov, aby sa hlásili. Obávam sa, že nikto nemá diskusiu k tomuto programovému bodu. Pýtam sa pána poslanca Mikuleho ako navrhovateľa, či sa chce vyjadriť? (Ne). Pána spravodajcu Bendu? Nemá čo doložiť. Pán spravodajca Mečl taktiež nie. Teda rozprava bez toho, aby bola vyhlásená, je ukončená.

Budeme hlasovať, ale najprv požiadam poslancov, aby sa dostavili do snemovne. Prosím hlavne poslancov zo Snemovne národov, aby zaujali miesto v snemovne.

Konštatujem, že v tejto chvíli sme uznášaniaschopní. Najprv poprosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov. Kto z nich súhlasí s návrhom zákona podľa odporúčania spravodajcu snemovní, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo. (91). Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.)

Kto sa zdržal hlasovania? (3).

Konštatujem, že Snemovňa národov predložený návrh zákona schválila.

Teraz bude hlasovať Snemovňa ľudu. Kto z prítomných poslancov je za predložený návrh zákona, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.

(103). Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.)Ďakujem.

Konštatujem, že poslanci Snemovne ľudu predložený návrh zákona schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie CSFR schválilo zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/89 Zb., o Zbierke zákonov.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 45, SL č. 83, SN č. 80).

Vážené panie a páni poslanci, dnešný legislatívny program sme týmto jediným produktívne absolvovaným bodom vlastne absolvovali, a teraz by som vám chcel naznačiť ďalší postup a požiadať vás o porozumenie pre tento postup.

Chceme vám navrhnúť, aby sme dnešnú schôdzu prerušili týmto bodom, pretože musíme konštatovať, že vládny návrh zákona o prevodoch niektorých vecí z vlastníctva štátu do vlastníctva fyzických a právnických osôb, ako je v tlači 159, nie je ešte definitívne doprerokúvaný v ústavno-právnych výboroch, ktoré by si želali ešte dnes popoludní tento zákon dopracovať. Alternatíva k tejto možnosti je taká, že ústavno-právne výbory by pracovali popoludní, že by sa konala rozprava k bodu, ktorý navrhol do programu pán poslanec Bratinka. Obávam sa však, že to nieje celkom korektné, pretože tým sa časť poslancov vylučuje z rozpravy a rokovania snemovne.

Takže, pýtam sa pána poslanca Bratinku, aby sa vyjadril k danému problému.

Poslanec SN P.Bratinka: Byl bych velice nerad, aby se můj navrhovaný bod projednával před poloprázdným shromážděním. Proto klidně přistoupím na návrh, aby se to odložilo na zítřek, aby se to projednávalo před nejvíce plným sálem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP