Středa 24. října 1990

Domnívám se, že § 15 ve znění, které je nám předkládáno trochu opomíjí institut, který implicitně ve většině diskutovaných ekonomických zákonů jsme si přejímali za své, a to institut přirozeného vlastnického práva. Moje změna vychází z úvahy, že v současné době máme dva druhy vlastníků nemovitostí a v nich obsažených provozních jednotek. Jsou to vlastníci z restitucí, tj. ti, kterým zákon o zmínění křivd majetek navrací, ale jsou také vlastníci, kteří vlastníky nepřestali ani právně nikdy být a přitom v jejich nemovitostech se nalézají provozní jednotky, které oni pronajímají obchodním organizacím a mají s nimi uzavřené smlouvy, například podle zákona o nájmu č. 116 z letošního roku. U tohoto druhu vlastníků nepotřebujeme uvažovat, jak zde na začátku zaznělo, že naším prvořadým cílem je vlastníky najít, protože zde je již máme. Moje úprava tedy spočívá v přeformulování § 15 takto:

"Není-li vlastníkem nebytového prostoru, v němž je provozní jednotka umístěna fyzická nebo právnická osoba, jejíž účastníky nebo společníky jsou výlučně fyzické osoby, má vydražitel právo na uzavření smlouvy o nájmu nebytového prostoru. Právo na užívání má vydražitel proti tomuto vlastníkovi", - to znění je dále již stejné.

Tato úprava ponechává právo vydražiteli, aby nájemní smlouvu uzavřel s vlastníkem, který vlastně není soukromou osobou - tím se nic nemění - ale bere toto právo v případě vlastníka soukromé osoby, kterému by taková změna blokovala možnost s vlastním majetkem konečné naložit i de facto po tolika letech.

Ještě mám jednu poznámku. Během dnešního jednání bylo upozorněno na to, že v příštím roce bude naše republika možná přistupovat k některým Opčním protokolům mezinárodního práva a jedním z důležitých postulátů těchto jednání by právě mohlo být uzákonění vlastnického práva jako nadřazeného pojmu. V tom případě se tedy domnívám, že touto změnou ustanovení § 15 alespoň trochu ušetříme prácí Mezinárodnímu soudnímu dvoru v Haagu tím, že se na něj budou obracet naši vlastníci do roku 1993, takže alespoň do tohoto období je ušetříme náporu těch, kteří by se cítili nespravedlivě dotčeni.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kudláčkovi. Ďalšie pozmeňovacie návrhy prednesie pán poslanec Kincl.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální shromáždění, jakkoli zde dnes projednáváme ekonomický zákon, domnívám se, že půjde především o člověka, o lidi, kteří se mají svobodně rozhodnout a vzít na sebe poměrně značné břemeno potíží. Neměli bychom tedy nějakým bezhlavým způsobem nedekretovat odnárodnění bez toho, aniž bychom pečlivě zvážili také praktickou stránku věci. Tím ovšem zdůrazňuji, že na rozdíl od některých občanů se nedomnívám, že bychom zde činili nějaký zvrácený vývoj. Jde spíš o to, že tato oblast chce být součástí našich společenských přeměn, a proto bychom měli velmi pečlivě uvážit i takovou skutečnost, že u těchto lidí, kteří toto břímě vezmou na sebe, půjde o určitý psychologický posun. A z toho bychom měli vycházet. Myslím si tedy, že zákon by měl být označen jako určitá metoda, která v dostatečné míře nám říká, jak postupovat. My bychom ale neměli samozřejmě dopustit, aby po praktické stránce věci, tzn. jeho faktická realizace, byl označen jako zákon byrokratický, jako zákon dnešní byrokracie, která nedostatečným způsobem odhaluje praktickou stránku věci. Potud si myslím, že bychom neměli meritu zákona a jeho technologii něco vytýkat, i přesto, že se domnívám, že spíše právě klade důraz na postup, proces, než co je bezprostředně předmětem malé privatizace.

Vážení poslanci, chápu, že nezbytná ekonomičnost, rovné podmínky k získání provozovny na základě práva, jsou podle mého názoru nejen správné, ale respektují skutečně zásady právního státu, přinejmenším teoreticky. Avšak prakticky, s ohledem na skutečnost, že my potřebujeme pro tento postup získat důvěru obyvatelstva, dostatečně je motivovat, a to všechno na principu, že si musíme uvědomit, že pak je to všechno podmíněno ochotou lidského subjektu, a já se domnívám, že bychom této ochotě měli pomoci.

Přijali jsme programové prohlášení vlády, přijali jsme scénář ekonomické reformy a všude hovoříme o nezbytné společenské dohodě. Domnívám se, že právě v této chvíli máme v ruce zákon, v němž bychom měli uplatnit, tedy přistoupit na společenskou dohodu a realizovat požadavek pracujících provozoven na předkupní právo. Jejich obavy, spíše nedůvěra k této transakci, vyjádřená různými způsoby, nám signalizuje, že i nás zavazuje k reakci na ni a hlavně odpovídajícně bychom ji měli řešit. Nedopusťme, aby v zájmu, který sledujeme všichni společně, byl poškozen vlastně ten, kterého pro naše společné cíle potřebujeme.

Proto navrhuji zařadit § znějící na předkupní právo, a to v tomto znění:

"Odst. 1/Je-li vydražitelem pracovník, či pracovníci vydražované provozní jednotky, má vydražitel přednostní právo v prvním kole neveřejné dražby.

Odst. 2/Provozní jednotky nevydražené v prvém kole postupují do veřejné dražby druhého kola."

Za druhé navrhuji zapracovat do zákona původní verzi § 13 - tisk 159 - a to tu část, která se týká práva část kupní ceny ve výši 50 % uhradit formou splátek, a to nejvýše do pěti let.

Za třetí navrhuji, aby se hlasovalo o původním tisku zákona č. 159, po jeho drobných úpravách, protože mně se jeví jednodušší a důstojnější tohoto zákonodárného sboru.

Nakonec technickou poznámku na zpravodaje, spíše vysvětlení. V § 11 se hovoří, že výtěžek jde na zvláštní účet obce a v § 20 se říká, že na zvláštní účet republikový. Táži se tedy, zda je to v pořadu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kinclovi. Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Bratinka, pripraví sa poslanec Ruml.

Poslanec SN P. Bratinka: Vážené Federální shromáždění, § 20 návrhu zákona, ve znění, jak nám byl předložen, v podstata znemožňuje použití peněz získaných v dražbách na účely zákona o zmírnění některých majetkových křivd. Tam může dojít k tomu, že peníze, které se získají od občanů, v rámci uvedeného zákona, nebudou stačit na úhrady, které bude nutné vyplatit. Proto bych měl návrh na změnu znění § 20, a to: odstavec 1 - výnos z prodeje provozních jednotek podle tohoto zákona se odvádí na zvláštní účet příslušné republiky. Tyto účty netvoří součást rozpočtové soustavy ČSFR a nakládání s prostředky na nich uloženými podléhá zásadám jednotné finanční politiky ČSFR. To je tam proto, aby se prostředky nedostaly automaticky nějakou cestou - byť s odkladem dvou let - zpět do oběhu, protože,jak bylo zdůrazněno - je třeba zachovávat přísně restriktivní měnovou politiku.

Odstavec druhý by zněl: "Prostředky na účtech uvedených v odstavci jedna se použijí: a) k uspokojení nároků a pohledávek vzniklých z provedení tohoto zákona, popřípadě z navazujících zákonů ČNR a SNR; b) k poskytování finančních náhrad v rámci provádění zákona č. 403/1990 Sb."

Odstavec 3: "Užití čistých výnosů bude upraveno zvláštními zákony republik." Tím se rozumí např. institut fondu národního jmění, který bude předložen v zákoně o velké privatizaci. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Ruml, pripraví sa poslanec Soldát. Technickú poznámku má pan poslanec Novosád .

Poslanec SL K. Novosád: Pane předsedající, pokud přijmeme variantu poslance Senjuka, doporučil bych k tomu, co zde řekl poslanec Bratinka, slovo "případy". Začalo by to - "pro případný výnos", protože podle toho, co navrhl poslanec Senjuk, se příliš neobohatíme.

Paragraf 20 doplnit ne,,výnosem", ale "případným výnosem". Bude to záležet na čistě jiných faktorech, než které můžeme ovlivnit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Berie to pán poslanec Bratinka ako doplnenie jeho návrhu? (Ano.) Ano.

Poslanec SL J. Ruml: Pane předsedo, vážené shromáždění, nemám žádný návrh, mám jen krátkou poznámku k vystoupení poslance Borguľy. Většinu toho již řekl pan poslanec Pohanka.

Je třeba hodně otrlosti k tomu vyčítat, že rozprodáme republiku cizákům, od zástupce strany, která celých 40 let nedělala nic jiného, než že národní jmění rozprodávala, ale ne rozprodávala, ale rozdávala cizákům.

Druhá věc. My stále říkáme, že chceme jít do Evropy. Nějak se bojíme, aby Evropa přišla k nám. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Rumlovi. Ďalej vystúpi pán poslanec Soldát, pripraví sa poslanec Sochor.

Poslanec SL M. Soldát: Budu velmi stručný. Protože zde formálně zazněl návrh na zrušení § 17 a 18, tím to zde vznáším. K § 17 odst. 2 a 3 bych chtěl říci, že na základě restitučního zákona vlastníkům, kterým třeba vrátíme potravinářské prodejny, nevzniká povinnost prodávat základní potraviny po dobu jednoho roku, jak se to říká v návrhu tohoto zákona. Myslím si, že by zde potom vznikly vedle sebe dva subjekty s různými právy a povinnostmi. Argumenty o tom, že dojde k rozpadu sítě prodejen nejsou na místě, protože zejména na vesnicích jsou družstevní prodejny Jednoty atd. Tyto prodejny nebudou předmětem tohoto zákona. Pokud by vlády republik měly nějaké obavy, upozorňuji na to, že byl přijat daňový zákon, kde v § 27 jsou republiky zmocněny nařízením osvobodit určité druhy příjmů od zdanění povolit úlevu na daních poplatníkům, kteří mají příjmy z podnikatelské činnosti. Myslím, že bychom se měli řídit ekonomickým stimulem, pokud to bude nutné, a ne direktivně.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Soldátovi, ďalej vystúpi pán poslanec Sochor, pripraví sa poslanec Pernica.

Poslanec SN V. Sochor: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, nejsem právník, jsem strojař a dosti zde trpím. Pracoval jsem celý život ve finální výrobní sféře, kde jsem své dílo nemohl oddiskutovat, ale realizovat. Mnohdy jsem se musel velmi rychle rozhodnout, mnohdy jsem se musel koncepčně rozhodnout. Když jsem se rozhodl, musel jsem jít za svým cílem, pak se mohl dostavit i úspěch.

Jestli jsem se před volbami rozhodl, že jsem pro rychlý přechod k tržnímu hospodářství, a tato koncepce mi přispěla k tomu, že mi voliči dali svůj hlas, musím tuto filozofii tržního hospodářství ctít.

Hlasoval jsem pro scénář. Ve výboru jsem uplatnil své připomínky, které v části jsou v návrhu zákona tisk 214 promítnuty, z části mi byly vysvětleny.

Že zákon je nesmírně důležitý, složitý a významný, to si všichni uvědomujeme, nebo to z průběhu diskuse vyplynulo. Že je to revoluční experiment, to je snad všem jasné.

Když se našla skupina odvážných pionýrů reformy, předkladatelů velmi fundovaných a odborně připravených, schopných v diskusi konsensu nebo obhájení svých poznatků, o čemž jsme se mohli ve výborech přesvědčit, neměli bychom hledat způsob, jak dílo našich předních ekonomů a manažerů zpochybnit. Každý zná ze svého okolí případ, který se svojí problematikou řešení může zdát na okraji paragrafu tohoto zákona. Přijetím tohoto zákona zvedáme kotvu na cestu k tržnímu hospodářství. Privatizační komise musí být garantem, že výběr objektu, průběh dražeb a celý postup realizace bude v zájmu společnosti a rychlého přechodu k tržnímu hospodářství. Tyto komise mohou v plné šíři promítnout do realizace i místní poměry a jednat v duchu demokracie a humanity. Pro toto zákon podmínky vytváří.

My všichni musíme zvednout kotvu. Naši zpravodajové nám doporučili návrh. Věřím jim jako odborníkům, důvěřuji ústavně právním výborům a doporučuji všem poslankyním a poslancům návrh k přijetí, po zhodnocení připomínek navrhovatelem - panem ministrem a poslancem Klausem.

Stejně, když se něco nepředvídaného vyskytne, každý bude jeho neúspěch přičítat jeho vědeckému týmu. Když se operace zdaří, bude se k zákonu hrdě hlásit každý. Budu hlasovat pro přijetí. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sochorovi. Slovo odovzdávam pánu poslancovi Pernicovi, pripraví sa poslanec Skalický.

Poslanec SN F. Pernica: Moje připomínka už byla přednesena, tak se vzdávám slova. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Skalický, pripraví sa poslanec Magyár, ktorý je posledným prihláseným.

Poslanec SN J. Skalický: Pane předsedající, dámy a pánové, nerad zdržuji, ale musím se vyjádřit k věci, ke které jsem neměl možnost vyjádřit se ve výboru, protože ještě nebyla v návrhu zákona. Je to k problematice dražby, konkrétně § 5.

O § 5 se zde zmínil již poslanec Černý a navrhl jej zcela vypustit. V této souvislosti musím ovšem upozornit na to, že paragraf obsahuje ustanovení o dražební jistotě, která nahrazuje jinou formu sankcí, která byla v původní předloze. Kdybychom paragraf kompletně vypustili, neměli bychom možnost sankcionovat vydražitele, který nebude schopen složit vydraženou cenu.

Mám ovšem k § 5 jiný pozměňovací návrh. Zavádí se zde institut poplatků za oprávnění zúčastnit se veřejné dražby. Tento institut, podle mého názoru, může nežádoucím způsobem omezit počet účastníků dražby. Můj zájem zúčastnit se dražby totiž nemusí být zcela adresný. Nebudu chtít získat nějakou konkrétní provozovnu, ale jeden z deseti obchodů příslušného typu, jež se ve městě vydražuje. Podle navržené předlohy bych pak byl nucen složit desetkrát tisíc korun bez nároku na vrácení a desetkrát minimálně deset tisíc korun jako jistotu.

Problém navrhuji řešit následujícím způsobem. Dražební jistotu vkládat nikoliv na konkrétní provozní jednotku, ale ve výši daně na určitou dražební skupinu. Dražitel by pak měl možnost dražit postupně kteroukoliv provozní jednotku a v příslušné skupině. Tuto okolnost by měly v souladu s § 24 upravit předpis republikových ministerstev. V naší předloze federálního zákona by bylo nutno upravit pro tento účel odstavec 1 § 5, a to sice takto. Nové znění by bylo: "Kdo se chce zúčastnit veřejné dražby jako zájemce o vydražované provozní jednotky, dále jen účastník dražby, musí prokázat složení dražební jistoty ve výši nejméně 10 tisíc korun." Zbytek okolností kolem skládání dražebních jistot, by upravil dražební řád vydaný ministerstvy republik. Institut poplatků navrhuji ze zákona vypustit. Konkrétně by to znamenalo, že z odst. 2 by se vypustila slova "po odečtení poplatku za oprávnění účastnit se veřejné dražby", odst. 3 by se vypustil celý a odst. 5 by měl nové znění "Účastníci dražby a ostatní osoby zaplatí za oprávnění účastnit se dražebního dne vstupné". Pro případ, že tento můj návrh neprojde hlasováním, nebude schválen, navrhuji alternativně ponechat původní text a snížit poplatek z 1 000 korun na 200 korun.

Druhý můj návrh se týká § 10. Zde se říká, že nepodaří-li se provozní jednotku vydražit, tzv. zdola nahoru, může licitátor přejít na tzv. holandskou dražbu, tzn. shora dolů. Navrhuji především odstranit jistý prvek libovůle, který v zákoně spočívá tím, že je tam slůvko "může". Ve světě se tyto aukce konají obvykle pomocí ciferníku, míním tyto holandské aukce shora dolů, a to znamená, že se cena snižuje spojitě. My ciferníky nemáme, a proto budeme muset volit nějaký jiný přístup.

Poslanec Senjuk navrhl snížit velikost kroku z 10 na 5 %. Já se domnívám, že těžko zde můžeme optimální velikost kroku posoudit a doporučuji ponechat řešení tohoto problému na dražební řád a navrhuji tedy změnit formulaci § 10 takto: za slova "nejméně 5 osob" přijde text "licitátor vyvolávací cenu postupně snižuje". To je jeden návrh, který odstraní ten prvek libovůle a zavede obligatornost tohoto typu dražby poté, co nebude moci proběhnout dražba podle § 9.

A druhý návrh, vypustit z §10 část věty" a to vždy o 10 %". To je vše. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Skalickému, ďalej vystúpi v našej rozprave pán poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, stručne by som chcel predniesť dva návrhy. Prvý sa týka vystúpenia pána kolegu Kincla. Pokiaľ by jeho návrh bol prijatý, o zvýhodnení zamestnancov, tak prosím, aby bol rozšírený aj na dôchodcov, ktorí v príslušnej jednotke odpracovali dajme tomu aspoň 15 alebo 20 rokov. Pokiaľ tento návrh nebude prijatý, tak samozrejme automaticky padá i tento mj návrh.

Po druhé § 2 odst. 3, písm. b/ tak, ako je teraz, je diskriminujúci, pretože vylučuje tých občanov, ktorých majetok bol zhabaný pred 25. februárom 1948. Tak, ako to už tu pán kolega Mlynárik spomínal, to boli Židia, ktorým bol majetok vyvlastnený, to boli Maďari, Nemci atď. To je diskriminácia. Hovoríme o tom, že chceme právny štát, tak chceme potom právny štát, v ktorom nebudeme pred zákonom všetci rovní, ale niektorí rovnejší, ale v ktorom sa bude pre každého merať rovnakým metrom. Na ústavnoprávnom výbore predložili obidvaja predsedovia, pán akademik Čič a pán docent Mikule, spoločný návrh, ktorý bol oveľa lepší, pretože zároveň stanovil termín, do kedy sú chránene tieto majetky, čo tu chýba. Pokiaľ by bolo možné, ja by som sa prihováral za návrh obidvoch predsedov, a pokiaľ pán Kopřiva ako spravodajca nemá už ten text, tak aspoň by som odporučil vynechať tu ten 25. február a dať tam, že na základe násilného odňatia. Ďakujem pekne.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Magyar bol posledným prihláseným do rozpravy. Pýtam sa, či ešte niekto z poslancov chce vystúpiť v rozprave? Prosím.

Poslanec SL Z. Vysloužil: Jenom velice krátce. Jsem proti návrhu poslance Soldáta vyškrtnout § 17 a 18. Na jeho argumentaci, že na malých vesnicích jde o prodejny Jednoty, čili družstevní, a které nebudou předmětem dražby, uvádím skutečnost, že většina těchto prodejen je i pro družstva nepříliš rentabilní, tudíž nevýnosná a z toho důvodu se je budou družstva snažit do budoucna zbavit.. Kdo potom pro ty občany, kteří jsou většinou přestárlí a nemohoucí, zajistí přísun základních potravin. Proto dávám protinávrh - ponechat § 17 a 18 v návrhu zákona. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť v rozprave? Pán poslanec Novosád má pripomienku.

Poslanec SL K. Novosád: Mrzí mne, že můj předřečník se zde zabýval polovinou toho, co zde řekl můj kolega Míla Soldát. On v té druhé části mluvil o tom, že republiky mají dostatek prostředků ekonomických, jak tyto provozovny či prodejny zvýhodnit, a to jejich podnikání učinit rentabilním.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP