Pan poslanec Zán - kdy budeme ratifikovat úmluvu
číslo 154. Jakmile schválíme zákon
o kolektivním vyjednávání, myslím,
že již nic nebrání tomu, abychom mohli
přistoupit k řešení této úmluvy
č. 154.
Nesouhlasím s panem poslancem Bendou, který prohlásil,
že je to ostře protistávkový zákon.
Znovu zdůrazňuji, že je to zákon, který
řeší stávku pouze v souvislosti s uzavíráním
kolektivní smlouvy. Pokud budou chtít občané
- nemluvím teď o pracujících, ale o
občanech tohoto státu - stávkovat z jakýchkoliv
jiných důvodů, prosím, tento zákon
jim v tom nebrání. To je pouze zákon, který
musí nějakým způsobem usměrnit
situaci před uzavřením kolektivních
smluv a za uzavření kolektivních smluv. Jedná
se pouze o jejich obsah.
Pokud se týká pojištění, pana
poslanec, který zde vystoupil na obhajobu, to vysvětlil.
Chtěl bych říci, že se jedná
o základní pojištění. Celý
systém pojištění se bude od roku 1993
měnit; půjde jenom o státem garantované
minimum. Samozřejmě, že každý občan
bude mít možnost ve své vlastní účasti
se připojistit, a může to být u soukromé
pojišťovny. To se na to potom vztahovat nebude.
Poslanec Tomis zde mluvil o návrhu zákona o kolektivních
a tripartitních vztazích: to jsem, myslím,
dostatečně vysvětlil. Nemyslím, že
tento zákon by byl k tomu příliš vhodný.
Vysvětlil jsem i systém zasedání Rady
hospodářské a sociální dohody.
Poslanec Mandler se vyslovil tak, že v podstatě se
zakazuje solidární stávka atd. Neumím
si představit, ze by stávkovali například
ve smyslu uzavření kolektivní smlouvy - pořád
musíme mít na paměti, že se jedná
o zákon, jehož cílem je uzavření
kolektivní smlouvy, - že by stávkovali cukráři
na podporu havířů v Ostravě. To nemá
logiku. Ale když budou chtít stávkovat jako
občané, prosím, ať stávkují!
Tento zákon to nezakazuje... Ale pokud budou chtít
například zaměstnanci ČKD stávkovat
na podporu druhého závodu, jehož výroba
je na něj navázána, a mohou s tím
rozhodnutím nějak ovlivnit situaci v tom závodě,
pak prosím, ano, to je zcela přijatelné,
to je v práci uzavření kolektivní
smlouvy, protože svým jednáním mohou
ovlivnit jednání zaměstnavatelů v
druhém závodě.
Nevím, kde pan poslanec Novosád získal údaj,
že bychom kopírovali Spolkovou republiku Německo.
Jestliže jsme konzultovali tento zákon, - a velmi
intenzivně, - pak to bylo s odborníky ze Ženevy,
a pokud se týče zejména výluky, tak
tam jsme hledali v jiných zemích, než ve Spolkové
republice Německo svůj vzor.
Pokud se týče počtu osob hlasujících
pro stávku, jestli ze tří pětin na
jednu polovinu - myslel jsem si, že o tomto zákonu
se dohodly na tripartitním jednání dvě
strany, jichž se bude týkat. My jsme se k tomu žádným
způsobem nevyjadřovali, nechali jsme to na jeho
úvaze. Jestliže se dohodli zaměstnavatelé
a odboráři, tedy zaměstnanci na tom, že
to bude polovina, nevidím důvodu, proč bychom
do toho měli zasahovat. Prosím, jestli poslanci
mají jiný názor, já k tomu nemám
žádné vyhraněné stanovisko. Je
to i nepatrný rozdíl.
Pokud jde o připomínku poslance Romana, týkající
se solidární stávky, znovu připomínám,
že tato formulace, jak je zde prezentována, je navržena
Mezinárodní organizací práce a převzali
jsme ji beze změny.
Pan poslanec Tomis požadoval, aby stávka byla upravena
v zákoníku práce. Zákoník práce
upravuje pracovní vztahy lidí, kteří
již pracují. Jako zákon zaměstnanosti
upravuje nároky lidí, kteří chtějí
pracovat, jako třeba zaměstnavatelů, tak
tento zákoník práce upravuje pracovně
právní vztahy lidí, kteří pracují.
Neupravuje uzavírání kolektivních
smluv, nemůže ani blíže upravit z tohoto
důvodu ani stávku jako prostředek řešící
spor k uzavření kolektivní smlouvy, protože
jako zákon kolektivní smlouvu neupravuje.
Pan poslanec Mandler navrhuje solidární stávku
vymezit hospodářskou návazností. To
jsem již zdůvodnil, když jsem udával příklad
z ČKD.
Pan poslanec Kincl navrhuje vypustit výluku. S tím
nesouhlasím a myslím, že moje vysvětlení
v úvodním slově byla zcela vyčerpávající.
Znovu říkám, že to je vyvažující
prostředek. Vůbec nechápu citaci, kterou
tady pan poslanec uplatnil a jíž jsem autorem, protože
opravdu pokud odbory budou chtít, tak jsou skutečně
schopné položit zaměstnavatele velmi rychle
na lopatky a bez větších problémů.
Pokud budou chtít stávkovat z jiných důvodů,
my to neřešíme. Pokud bude chtít stávky
upravit Federální shromáždění,
může to být třeba v nové ústavě
nebo formou nějaké zákona, ale my upravujeme
pouze tyto stávky.
Pan poslanec Tomis v § 14 navrhuje místní příslušnost
soudů, a to v obecném ustanovení. To je návrh,
se kterým bych souhlasil a podpořil ho.
Pan poslanec Mandler navrhl, aby byl pověřený
zástupce zaměstnance. Dokud nebude přijat
zákon o účasti pracujících
na řízení, jsou zástupci pracujících
pouze odbory. Jiného zástupce dosavadní právní
úprava nezná a nemůžeme ji zahrnout
do zákona. Já si, pane poslanče, uvědomuji,
že i v problému, který tady nastane za chvíli,
až budeme projednávat novelizaci zákoníku
práce, je právě zákon o účasti
pracujících na řízení velice
nutný a potřebný a musím vás
ujistit, že na něm velmi intenzívně
pracujeme. Bude to zákon, který všechny tyto
věci vyřeší.
Pokud jde o připomínku poslance Zána, výluka
není upravena v žádné mezinárodní
smlouvě, ale obsahují ji například
zákonodárství Švédska a Francie.
Byl tady dotaz, který jsem nepochopil. Mám pocit,
ze poslanec Ježek navrhuje, že bychom měli umožnit
přijímat za naše stávkující
občany cizince. Nevím, jestli jsem tomu dobře
porozuměl, ale neumím si to dost dobře představit.
Vezměte si například, jaký je tady
problém se zaměstnáváním Vietnamců.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán Ježek.
Poslanec SL K. Ježek: Jedná se o nedorozumění.
Právě naopak. Dikce zákona umožňuje
zaměstnávat cizince, poněvadž je tam
řečeno "občany".
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Jestliže jsem tomu dobře porozuměl,
navrhujete dát "pracovníky", v tom případě
souhlasím.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Millerovi. Podľa rokovacieho
poriadku, i keď je rozprava skončená, predsa
len máte možnosť vyjadriť sa k novým
skutočnostiam, ktoré pán minister uviedol.
Hlási sa pán poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: Ja som mal otázku na pána
ministra, ako je to s obmedzovaním solidárnej stávky
štátov západnej demokracie, prípadne
i dokumentov Medzinárodnej stávky štátov
západnej demokracie, prípadne i dokumentov Medzinárodnej
organizácie práce.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Pane poslanče, nechci marně
přemýšlet o tom, kde všude není,
kde je a jak je to. Někde je stávka uzákoněna,
a je zahrnuta do ústavy, někde se jedná i
o solidární stávku, někde stávka
zahrnuta vůbec není a stávkuje se tam permanentě.
Já vám, pane poslanče, na to neodpovím.
Pokud vás to bude zajímat konkrétně,
mohu vám poskytnout materiál, kde si to můžete
přečíst.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Chce sa ešte niekto vyjadriť? Nie. Prosím
spravodajcov, aby zaujali stanovisko, prípadne odporučili
obom snemovniam, ako postupovať ďalej.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Prokop: Vzhledem k tomu, že bylo předneseno v podstatě
šest pozměňovacích návrhů,
což není příliš mnoho a dvě
víceméně zásadní stanoviska
kolegy Bendy a Mandlera, která v sobě neobsahovala
žádnou konkrétní věcnou změnu,
myslím, že bychom mohli rovnou zkusit probrat jednotlivé
návrhy a hlasovat o nich najednou.
Pokud se týká návrhu kolegy Bendy, není
tady co komentovat. Je to názor, o kterém se dá
rozhodnout jen hlasováním. Pokud se k tomu mám
vyjádřit jako zpravodaj, domnívám
se, že kolega Benda nemá pravdu a jestli na zákoně
něco mohu vyzvednout, tak především
je to určitá koncepčnost a pohled do budoucna.
Domnívám se, že by bylo velmi vhodné,
kdybychom takto koncepčně měli připraveno
více návrhů a nedoháněli zákonnými
úpravami reálnou situaci ex post.
Pokud se týká připomínky pana poslance
Ježka, který hovořil o tom, že zákony
neřeší případnou přítomnost
více odborových organizací na jednom pracovišti
nebo v jednom podniku, tyto vztahy řeší zákon
č. 120 o vztahu odborových organizací, kde
je vyřešeno, jak se postupuje, jestliže je na
pracovišti více nezávislých odborových
organizací.
Dovolil bych si říci, že bohužel se ukázalo,
jak velká je škoda, že tak závažný
zákon byl přikázán k projednání
pouze třem výborům, protože některé
z připomínek, které tu odezněly, se
na výborech vysvětlují a je škoda, že
se to znovu v plénu vysvětluje.
Pak kolega Ježek má návrh vypustit odstavec
2 § 24 v souvislosti s nemocenským pojištěním.
Vzhledem k tomu, že pan ministr Miller vysvětlil dost
zevrubně, o co jde, já za sebe nedoporučuji
vypuštění tohoto odstavce.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Ježek sťahuje pozmeňovací
návrh zpäť.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Prokop: Potom je tady návrh od téhož předkladatele
pana poslance Ježka k § 25. Navrhuje vyměnit
slovo "občany" za slovo "pracovníky".
Navrhovatel s výměnou souhlasí, osobně
nemám, co bych k tomu řekl. Možná kolega
Benčík.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Benčík: Odporúčam, aby sme hlasovali.
"Občany" je v tomto prípade správnejšie
a presnejšie.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, musíme o tom hlasovať. Trvá
navrhovateľ na pozmeňovacom návrhu? (Ano.)
Budeme hlasovať oddelene v Snemovni ľudu a v Snemovni
národov tiež oddelene v českej a slovenskej
časti, pretože ide o zákon, kde platí
zákaz majorizácie.
Hlasujeme o nahradení slova "občany" slovom
"pracovníky" v § 25 zákona. Hlasujú
poslanci Snemovne národov zvolení v Českej
republike. Kto je za túto zmenu, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačítko! (Hlasuje se.) (Dvacet pět.) Dvadsaťpäť.
Ďakujem.
Kto je proti? (Dva.) Dvaja.
Zdržal se niekto hlasovania? (Šestnáct.) Šestnásť.
Ďakujem.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Slovenskej republike. Kto je za túto zmenu,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.) (Třicet čtyři.) Tridsať
štyri. Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet tři.) Dvadsaťtri.
Ďakujem.
Snemovňa národov neprijala tento pozmeňovací
návrh.
Teraz prosím poslancov Snemovne ľudu. Kto je za tento
návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.) (Čtyřicet devět.) Štyridsaťdeväť.
Ďakujem.
Kto je proti? (Pět.) Päť.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Padesát pět.)
Pädesatpäť. Ďakujem. Ani Snemovňa ľudu
to neprijala. Takže zostáva pôvodné znenie.
Prosím, ďalší pozmeňovací
návrh.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Benčík: Ďalším pozmeňovacím
návrhom je komplexný návrh pána Tomisa,
ktorý prevzal návrh odborových orgánov,
Najskôr mi dovoľte jednu malú poznámku.
Všimnite si - s tým, čo povedal pán
Sokol a niektorí sa k tomu priblížili - ako
rýchle môžeme dobromyseľne urobiť
i niektoré chyby pri tvorbe zákonov. Bol tu návrh,
aby sme zmenili názov "občany" na "pracovníky".
V tomto, ale aj v iných prípadoch potom neorganicky
zasahujeme do návrhu zákonov a iných záležitostí.
Ale je to rozhodnuté, tak nie je potreba to komentovať.
Skutočne je treba vo výboroch tieto veci podrobnejšie
prerokovať, pretože niekedy dobromyseľne môžeme
urobiť i chybu.
K návrhu pána Tomisa. Zrejme ma nikto nebude podozrievať
z toho - i vzhľadom na moju politickú príslušnosť
- že nemám pochopenie pre túto myšlienku,
ale dlho sme o týchto veciach diskutovali a pokiaľ
ste si všimli, v našej spravodajskej správe sme
jednoznačne povedali: je to racionálne, má
to svoje miesto, podporujeme iniciatívny návrh v
tomto zmysle, aby sa samostatný zákon o tripartitnom
rokovaní pripravil a schválil. Prispeje to k tomu,
že tento dôležitý sociálne citlivý
problém bude aspoň čiastočne regulovaný.
Jedine z tohoto dôvodu odporúčam ako spravodajca
i po vzájomnej dohode, aby sme tento návrh nie ako
nesprávny, neaktuálny, nečasový, ale
vzťahovo nesúvisiaci úplne s týmto návrhom
neakceptovali. Je to § 31 a ďalšie.
Pokiaľ ide o návrh k § 14, všimnite si,
že tomuto návrhu už v spravodajskej správe
výborov je vyhovené, predovšetkým pokiaľ
ide o príslušnosť a iné záležitosti.
§ 14 je úplne zmenený a z veľkej časti
prihliadal i na tento návrh.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Takže teraz budeme hlasovať o tom, kto
súhlasí, aby boli zaradené tripartitné
vzťahy do tohto zákona.
Pýtam sa poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej republike, kto súhlasí s týmto
návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.) (Sedm.) Ďakujem. Sedem.
Kto je proti? (Třicet sedm.) Tridsaťsedem.
Zdržal sa niekto hlasovania? Ďakujem.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Slovenskej republike. Kto z nich súhlasí
s týmto návrhom, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.)
(Jeden.) Ďakujem. Jeden.
Kto je proti? (Čtyřicet pět.) Štyridsaťpäť.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvanáct.) Dvanásť.
Ďakujem.
Ďalej budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z nich súhlasí s týmto návrhom,
nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Jeden.) Jeden. Ďakujem.
Je niekto proti? (Devadesát.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet tři.) Ďakujem.
Dvadsaťtri.
Konštatujem, že ani jedna snemovňa tento návrh
neprijala.
Prosím teraz, aby sme to vyjasnili s § 14, ktorý
s tým bezprostredne nesúvisel. Pán poslanec
Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Podle mého návrhu tak, jak
to odbory navrhují, nesouhlasí to s tím,
co je ve společné zprávě. Je to jiné.
Prosím zpravodaje, aby se na to blíže podívali.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Benčík: Máme to a mali sme to i na VÚP,
celý tento návrh. Pochopiteľne, že nekorešponduje,
ale zmysel a podstata celého radu ďalších
pripomienok z vecného hľadiska a aby to bolo normálne
rokovanie pred občianskoprávnym konaním,
to sa všetko zapracovalo. Nie je to identické, ale
v podstate to zohľadňuje návrhy odborových
orgánov. Zástupcovia odborov boli prítomní
na našom rokovaní.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Chcete, pán poslanec Tomis, aby sme osobitne
hlasovali o § 14 vášho návrhu? (Ne.) Ďakujem.
Pristúpime k ďalšiemu pozmeňovaciemu návrhu,
a to sú návrhy pána poslanca Kincla.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Prokop: Navrhuji zcela vypustit § 27 - 31, které
se zabývají výlukou. To znamená ve
svých důsledcích, že by zákon
vůbec nepřipustil možnost výluky. Už
tady bylo řečeno poměrně dost i ve
zpravodajských zprávách i ve zdůvodnění
pana ministra Millera o této věci. Nedomnívám
se, že bychom to měli dál komentovat, osobně
tento návrh nedoporučuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme hlasovať o návrhu pána
poslanca Kincla vypustiť z tohto zákona § 27
až 31.
Pýtam sa poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej republike, kto súhlasí s týmto
návrhom? (Hlasuje se.) (Sedm.) Sedem. Ďakujem.
Kto je proti? (Třicet pět.) Tridsaťpäť.
Ďakujem.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Pět.)
Teraz prosím poslancov Snemovne národov zvolených
v Slovenskej republike, kto je za tento návrh, nech zdvihne
ruku ! (Hlasuje se.) (Devět.) Deväť.
Je niekto proti? (Třicet osm.) Tridsaťosem.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet jedna.) Dvacaťjeden.
Ďakujem.
Teraz prosím Snemovňu ľudu. Kto Snemovne ľudu
je za tento návrh, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Patnáct.)
Pätnásť. Ďakujem.
Kto je proti? (Osmdesát jedna.) Osemdesaťjeden.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet dva.) Dvadsaťdva.
Ďakujem.
Konštatujem, že ani jedna snemovňa tento návrh
neprijala.
Prosím ďalšie pozmeňovacie návrhy,
to je návrh pána poslanca Romana.