Domnívám se, že zbytečný není,
ale z úplně jiného hlediska. V tomto navrhovaném
zákoně chceme zrušit hlavu šestou ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, která obsahuje mimo jiné článek
101, kde se zcela kategoricky tvrdí, že v republikách
fungují ústavní soudy. Čili tam se
jim to vlastně nařizuje. Myslím, že
by to nebylo šťastné řešení,
že naopak je vhodné říci "mohou",
protože to je suverénní právo republik.
Proto se domnívám z tohoto důvodu, že
tento článek 20 zde své místo má.
V derogančním ustanovení článku
21 se objevuje nový krátký řádek,
že se také ruší článek 36
odstavec 1 písmeno g) federalizačního zákona.
Pokud to vyžaduje komentář, jde o to, že
v té koncepci Ústavního soudu, jak ji znal
ústavní zákon z roku 1968, soudce mělo
volit Federální shromáždění,
a právě proto zakotvuje Federální
shromáždění soudce Ústavního
soudu.
Pokud jde o poslední ustanovení, domnívám
se, že dnes jsme v takové časové situaci,
že můžeme realisticky navrhovat účinnost
nejdříve od 1. dubna, jak jsme to udělali
včera.
Nyní několik stručných závěrečných
slov. Plně souhlasím se vším, co zde
bylo řečeno, že nezbytné, abychom jako
právní stát, jímž chceme být,
Ústavní soud měli, aby to byl Ústavní
soud federální, fungující a fungující
co nejdříve.
Proto se velice přimlouvám - a teď mluvím
jako společný zpravodaj, jako poslanec a jako právník
- za to, abychom dnes, ať už s nějakými
pozměňovacími návrhy nebo ne, ústavní
zákon o Ústavním soudu České
a Slovenské Federativní Republiky přijali.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji společnému
zpravodajovi výborů Sněmovny lidu poslanci
Masopustovi a zahajuji rozpravu.
Je tu několik písemných přihlášek
poslanců do rozpravy. Prosím další poslance,
kteří se hodlají přihlásit
do rozpravy, aby tak učinili.
Jako první vystoupí v rozpravě poslanec Houška,
připraví se poslanec Ivan Šimko.
Poslanec SN F. Houška: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené předsednictvo, vážená
exekutivo, milé a vážené kolegyně,
vážení pánové, slyšeli jste
zde zasvěcené, právně kultivované
projevy, jak pana místopředsedy vlády, tak
i zpravodajů. Proto můj projev v tomto směru
bude velmi krátký.
Jako zpravodaj výborů životního prostředí
jsem uváděl uvedenou předlohu tohoto zákona
jako klenot, který by měl být velice výrazným
klenotem v naší právní pokladnici, stejným
způsobem jako je ústava nebo jako je Listina základních
práv a svobod.
Trochu mě zarazila jedna otázka a jeden problém,
že snad v tomto Federálním shromáždění
budou jedinci, kteří proti takovémuto zákonu
budou dokonce hlasovat. Pokud někdo má základní
politologické vzdělání nebo znalostí
a je státotvorný, mám dojem, že pokud
by byl někdo proti tomuto zákonu jako celku, je
patologickým zjevem. Samozřejmě toto bych
si nedovolil u jiného zákona. Pokládám
tento zákon z hlediska právního a z hlediska
obsahového v podstatě za bezkolizní.
Chci říci jedno. Pokud si vezmeme za vzor skutečně
demokratické státy, tak víme, že Ústavní
soud je imanentní součástí parlamentní
demokracie. Je skutečně jejich základem.
Já bych pokládal Ústavní soud nejen
za klenot, ale démant v právní pokladnici,
který má roli lorda, strážce pokladů.
To je velice důležité. Aby hlídal, aby
se do pokladnice dostaly skutečné šperky a
ne podvrhy a pouťové zboží, což by
se někdy i v tomto parlamentu stalo. Viz zákon č.
114 apod.
Chtěl bych říct jedno a nyní v konkrétní
vazbě. Mohou zde být různé úvahy,
např. úvahy k článku 10 odstavec 3.
Je otázka, kdo může být soudcem Nejvyššího
soudu. V demokratických státech soudce Nejvyššího
soudu je skutečně jedním z nejváženějších
občanů všech těchto států.
V anglosaských zemích ho např. přirovnávají
ke starozákonnému soudci. Znamená to, že
by to měl být člověk vyzrálý,
člověk moudrý, který má všeobecnou
vážnost. Otázka odbornosti je samozřejmá.
Ve společenském žebříčku
je na nejvyšší úrovni. Samozřejmě,
že je dobře placen. To je otázka jiná.
Pokud jde o otázku hranice, jsou tu různé
názory. 45 let, v předloze je hranice 35 let. Mám
dojem, že otázka hranice není příliš
důležitá. V psychologii je známo, že
jedinci, a to je v otázce tělesného pohybu,
kalcifikuje kostra ve 20 letech. V podstatě je to v psychologii
a morálně také. Po této hranici už
se s tím nedá nic dělat. Proto buď jsou
tady osobnosti, buď mají v genetické výbavě
inteligenční kvocient a pak tito lidé se
svým způsobem už profilují a mohou být
profilováni už v 35 letech, i když samozřejmě
tato hranice se více méně posouvá
do hranice 45 let. U nás je to výjimečná
situace, protože velmi dobře víme, že
u nás morální devastace a právní
nevyzrálost anebo nejasnosti právě musí
tuto hranici posunout níže, abychom si mohli vůbec
vybrat. Jsem toho názoru, že nebude problém
konstituování tohoto zákona, ale že
bude velký problém vůbec obsadit federální
Ústavní soud. Přátelé, mezi
právníky v tomto parlamentě jsme o tom v
kuloárech hovořili. Hovořili jsme o tom,
že máme určitý okruh známých,
ale s plnou odpovědností abychom do tak důležitého
úřadu dosadili soudce, tak jsme téměř
nenašli nikoho. Toto bude skutečně velký
problém.
Už krátce bych se odchýlil od tématu
a chci říci jednu malou poznámku. V této
souvislosti a i v souvislosti s jinými zákony se
zde projevuje jeden problém, a to je kontinuita našeho
práva. To je velmi důležitá věc.
Velmi mě zaráží určité
názory předních politiků, i některých
členů vlády, že právě
tato kontinuita by měla být navázána
před období roku 1948. Proti tomu se velmi bouřím,
protože pokud kontinuita, tak kontinuita na skutečně
stabilní právní řád. Pan prezident
poukázal na skutečnost, že Ústava z
roku 1920 byla nebo je určitým předsevzetím,
na které bychom se měli napojit. Pokud kontinuitu,
tak před rokem 1938.
Přátelé, budeme mít jiné příležitosti
hovořit o některých otázkách,
o tvorbě právního režimu, právních
norem po roce 1945. Budeme mít příležitosti
otevřeně hovořit o tom, zda-li dekrety prezidenta
republiky měly legální podklad, zda-li měly
legální podklad v tom, že tu byla i legalizace
prezidentské funkce. Trochu jsem tu poukázal na
tento problém. A bude tu skutečně nutný
odborný pohled právních historiků
na toto období.
Jinak mám jen sám osobní poznámku
k článku 10 odstavec 3. V poslední pasáži
tohoto článku se uvádí "činný
v právní praxi". Vážení
kolegové, možná, že zůstanu osamocen,
ale pokládám funkci soudce Ústavního
soudu za činnost, kterou přirovnám k neurochirurgovi.
Je to elitní činnost, která je na určitém
vrcholu. Zde je to asi obdoba, jako bych forzíroval lékaře
zubaře nebo lékaře očního,
aby mohl být činný v neurochirurgii. Podle
mého názoru zde asi budeme muset vyžadovat
stejným způsobem, jako je to ve všech právních
řádech parlamentního systému, justiční
praxi. Vím, že je to velký problém,
že je to zúžený pohled na tuto skutečnost,
ale bez justiční praxe, to znamená praxe
u soudu, prokuratury, advokacie, bez znalostí základních
pravidel procesu nebo bez určité praxe je tato činnost
podle mého názoru nemožná. Neumím
si představit právníka, který celý
život pracuje ve stavebním bytovém družstvu,
že by mohl se ctí tuto funkcí zastávat.
Návrh je tedy ten, aby se "činný v právní
praxí" změnilo na "činný
v justiční praxi".
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Houškovi.
Slovo má poslanec Ivan Šimko.
Poslanec SL I. Šimko: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne poslankyne, vážení
kolegovia poslanci, vážení hostia, dovoľte,
aby som predniesol stanovisko Kresťansko-demokratického
hnutia k návrhu ústavného zákona o
Ústavnom súde Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky.
Musím konštatovať, že naše hnutie nepovažuje
súčasný ústavný stav za najvhodnejší
okamih pre zriadenie mechanizmu ochrany ústavnosti. Za
logické a žiadúce by sme považovali vytvorenie
ústavného súdu po prijatí ústav
národných republík a novej ústavy
federácie.
Kresťansko-demokratické hnutie už vo svojom volebnom
programe predložilo verejnosti svoju koncepciu spoločného
štátu Čechov a Slovákov, ako aj občanov
ďalších národností, založenú
na dobrovoľnom zväzku suverénnych národných
republík, ktoré časť svojej suverenity
zvrchovaným rozhodnutím orgánov svojich národných
republík postúpia spoločným orgánom
a vytvoria tak suverenitu odvodenú, suverenitu federálnu.
Domnievame sa, že súčasný stav našej
federácie fakticky vychádza z inej koncepcie.
Na základe prieskumu názorov našich členov,
voličov a prívržencov sme zistili, že
väčšina z nich si úprimne praje, aby sa
charakter nášho štátneho spolužitia
do značnej miery zmenil. Naše hnutie vyjadrilo už
aj konkrétne predstavy o nových základoch
našej republiky, ako aj federácie. Tieto základy
nachádzajú nemalú podporu u obyvateľstva
Slovenskej Republiky. Nejde pritom o predvolebný manéver
či populistické gesto, ako nám to niektorí
vyčítajú. Vyhádzame jednoducho z presvedčenia,
že charakter spolužitia našich národov,
ktorý by nemal dostatočnú podporu obyvateľstva
v demokratických pomeroch, by asi nemal ani dlhé
trvanie. Preto sa v tejto otázke snažíme prekročiť
partikulárne záujmy nášho hnutia, a
v súvislosti s prípravou nových ústavných
základov tohto štátu sa snažíme
presadzovať koncepciu, ktorú sme predstavili už
v našom volebnom programe, ktorú otvorene hlásame
a ktorá - ako sa domnievame - má podporu značnej
časti obyvateľstva Slovenskej republiky. Diskusie
o koncepcii nových ústav sú v plnom prúde.
Práve v tomto období sa navrhuje zmena mechanizmu
kontroly ústavnosti. Nastáva otázka, či
súčasný hybridný ústavný
stav u nás takýto mechanizmus naozaj potrebuje.
Veď mu môže padnúť za obeť celý
rad dobrých zákonov, a o to nám ide predovšetkým,
ústavný súd by mohol veľmi reštriktívne
pôsobiť na proces kladenia nových ústavných
základov v našej krajine. Preto je pre nás
predložený návrh, tak ako je koncipovaný,
neprijateľný. KDH sa však vo svojej politike
snaží pristupovať k riešeniu vzniknutých
problémov konštruktívne. Nechceme za každú
cenu blokovať prijatie tohto návrhu zákona
a zvyšovať tak spoločenské napätie.
Chceme veriť, že cieľom tohto návrhu naozaj
nie je obmedzovať ústavodarnú činnosť
oprávnených parlamentov v tomto štáte.
Preto sme dospeli k riešeniu, ktoré považujeme
za prijateľné. Výsledkom tohto sú pozmeňovacie
návrhy, ktoré týmto za náš klub
podávam.
Ide o článok záverečného ustanovenia
podľa spoločnej správy, článok
22, ktorý stanoví dátum účinnosti
zákona na 1. 3., alebo podľa spravodajcu 1. 4. 1991.
Tento navrhujeme ako prvý odsek. Ďalej navrhujeme
odsek 2 v tomto znení: "Ustanovenie článku
2c, pokiaľ ide o rozhodovanie v súlade ústavných
zákonov Českej národnej rady a Slovenskej
národnej rady s ústavnými zákonmi
Federálneho zhromaždenia, nadobúdajúce
účinnosť dňom, kedy nadobudne účinnosť
Ústava Českej republiky, Ústava Slovenskej
republiky a nová Ústava Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky".
V článku III odstavec 1 za poslednú vetu
navrhujem čiarku, a doplniť toto znenie:
"To neplatí pre ústavné zákony
Českej národnej rady a Slovenskej národnej
rady."
Domnievam sa, že v takom výnimočnom prípade
by tým vznikol priestor aj tlak na riešenie takej
záležitosti politickou cestou.
Tieto návrhy prerokoval aj Klub Verejnosti proti násiliu
a ako som bol oboznámený, jeho členovia ich
podporujú. Zároveň ma požiadali, aby
som predniesol ďalšie dva pozmeňovacie návrhy,
ktoré bude podporovať aj náš poslanecký
klub.
V článku X odstavec 3 zameniť číslo
45, ktoré obsahuje spoločná správa,
číslom 35. Ide o zníženie vekovej hranice.
Nebudem to odôvodňovať, pretože k tomu
bolo povedané dosť.
Podobne v článku X odstavec 2 v znení spoločnej
správy posledné slovo: "natrvalo" doporučujeme
vypustiť a nahradiť slovami "na dvanásť
rokov". Tam ide o obmedzenie funkčného obdobia
sudcov ústavného súdu.
Vážení kolegovia a kolegyne, podporte láskavo
tieto pozmeňovacie návrhy, privítali by ich
aj mnohí naši občania.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Šimkovi.
Slovo má poslanec Ernest Valko.
Místopředseda SL E. Valko: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, dovoľte, aby som menom Klubu Verejnosti
proti násiliu zaujal stanovisko k predloženému
návrhu ústavného zákona o Ústavnom
súde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
V každom štáte, ktorý má byť
budovaný na princípoch demokracie a dodržovania
zákonnosti, musí vládnuť poriadok, ktorý
je spojený so stanovením pravidiel, hlavne v oblasti
spoločenských vzťahov. Tieto pravidlá
platia predovšetkým pre subjekty ústavných
vzťahov, ako pre orgány štátu, tak aj
pre jednotlivých občanov. Sú upravené
predovšetkým v ústave, prípadne ďalších
ústavných dokumentoch.
V súčasnej dobe hovoríme o vytváraní
právneho štátu. Pri jeho tvorbe sa neobídeme
bez vytvorenia orgánu, ktorý bude zaisťovať
kontrolu ústavnosti. V tejto súvislosti je nutné
odmietnuť názor niektorých bývalých
odborníkov ústavného práva, ktorí
sa domnievali, že "skutočnosť, že sa
nerealizovalo ústavné súdnictvo v podmienkach
socialistického zriadenia potvrdzuje názor, že
je problematické a neorganické". Táto
predstava zrejme vychádzala z monistického pojatia
štátnej moci, teda, že najvyšší
zákonodarný orgán rozhodoval o tom, či
určitý zákon odporuje ústave, alebo
nie.
Táto organizovaná kontrola ústavnosti sa
zdôvodňovala tým, že to vyplýva
z princípu uplatnenia suverenity ľudu a v dôsledku
toho aj koncentrácie štátnej moci v najvyššom
zákonodarnom orgáne.
Domnievam sa, že zavedenie inštitútu ústavného
súdu nenarušuje princíp suverenity ľudu,
ale naopak, predstavuje nový spôsob riešenia
kontroly dodržiavania ústavnosti, prostredníctvom
nezávislého orgánu súdneho charakteru.
Klub poslancov Verejnosti proti násiliu podporuje návrh
ústavného zákona o ústavnom súde
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorý
predložil prezident republiky v znení spoločnej
spravodajskej správy, ako aj návrhy, ktoré
predložil po spoločnej dohode klub poslancov Kresťansko-demokratického
hnutia. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Valkovi,
nyní má slovo poslanec Mlynárik, připraví
se poslanec Kopřiva.
Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
nevystupujem za nijaký klub, ale sám za seba. Nadväzujem
na to, čo prerušila diktatúra. Ústavný
súd v dejinách našej republiky nie je nóvum.
Bol zriadený zákonom 1623 z 9. marca 1920. Teda
viac ako mesiac po ústave Československej republiky,
ktorú Národné zhromaždenie Československej
republiky prijalo 29. februára 1920. My pristupujeme k
tejto veci akosi opačne. Pripomínam to preto, že
mi chýba náväznosť na celý systém
najvyššieho súdnictva.
Prvorepublikový ústavný súd sa skladal
zo 7 členov, z ktorých 3, vrátane predsedu,
menoval prezident republiky na základe návrhu snemovne
Národného zhromaždenia a Podkarpatskej Rusi.
Po dvoch sudcoch vysielal Najvyšší súd
a Najvyšší správny súd.
Bol by som rád, keby pán zástupca navrhovateľa
alebo spravodajcovia mi vysvetlili túto záležitosť,
ako sa bude realizovať náväznosť ústavného
súdu na Najvyšší súd a Najvyšší
správny súd, pokiaľ bude zriadený.
Pre pripomenutie podstaty, alebo ako sa u nás zaviedlo,
filozofie Ústavného súdu, by som chcel pripomenúť
určitú zhodu článku VI navrhovaného
zákona a zmysel a podstatu Ústavného súdu
z roku 1920. Keď má totiž platiť zásada,
že obvykle zákony nemajú rušiť predchádzajúci
orgán, musí tu byť orgán, ktorý
je povolaný vyhlásiť také zákony,
ktoré by boli v rozpore s ústavnými, za neplatné.
Je to nutné tiež vzhľadom na to, že ináč
nie je nikomu, ani úradu, ani súdu, ani súkromníkom
možno vyhlásiť, resp. považovať zákon
riadne publikovaný, za neplatný a ignorovať
ho.
Podľa prvorepublikového ústavného súdu,
jeho členovia či náhradníci mali byť
právnici - zdôrazňujem - aspoň 45-roční.
Ich funkčné obdobie bolo 10-ročné.
Neuvádzam v tom zmysle pozmeňovacie návrhy,
ale upozorňujem kolegov a kolegyne, že ide o veľmi
vážnu vec. Nech sa k tomu sami vyjadria. Sudca Najvyššieho
ústavného súdu by mal okrem iného
disponovať hlbokou ľudskou skúsenosťou,
erudíciou a rozhľadom. Myslím, že v 15-miliónovom
národe sa nájde dostatok ľudí, ktorí
týmito vlastnosťami disponujú.
Pri posudzovaní príslušnosti ústavného
súdu ako je náš je treba mať na mysli,
že tento súd sa vždy akosi nadriaďuje zákonodarnému
orgánu, ktorý - aspoň podľa demokratických
zásad - má byť v štáte najvyšším
a najsilnejším činiteľom.
Zákon doporučujem a budem za neho hlasovať.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Mlynárikovi,
prosím poslance Kopřivu, připraví
se poslanec Soukup.
Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedo, pane předsedající,
milé kolegyně a kolegové, chtěl jsem
podat několik pozměňujících
návrhů k článku X, ve kterém
se zmiňují podmínky konstituování
ústavního soudu. V tomto duchu už tady několik
předřečníků vystoupilo, a proto
přidám jen několik málo argumentů.
Můj pozměňovací návrh k článku
X odstavec 2 zní takto:
"Soudci Ústavního soudu jsou jmenováni
na dobu deseti let".
Jak už se zmínil zástupce navrhovatele, naše
demokracie je mladá, prostředí společenské,
kulturní, politické v naší republice
je rozbouřené, a proto se nedomnívám,
že by bylo dobré z tohoto prostředí
vybírat lidi a stanovovat je soudci Ústavního
soudu natrvalo. Myslím, že stejní, jako je
prostředí, budou i lidé, kteří
se stanou soudci. Jmenováním na dobu deseti let
nám umožní po stabilizaci - doufám,
že po deseti letech ke stabilizaci dojde - vybrat nové
soudce a s tím souvisí i můj druhý
pozměňující návrh: Aby se v
článku X odstavec 3 snížila věková
hranice na 35 let. Soudci, kteří v této době
začínají svoji soudní praxi nebo praxi
právníků, celou svou praxi budou provádět
už v prostředí demokratickém a nebudou
svázáni s totalitní minulostí.
Z těchto dvou návrhů, respektive z toho prvního,
vyplývá i doplnění odstavce 5. do
článku X. Ve znění původního
prezidentského návrhu, že "soudce Ústavního
soudu může být jmenován nejvíce
na dvě funkční období". Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kopřivovi,
nyní má slovo poslanec Soukup, připraví
se poslanec Mečl.
Poslanec SL J. Soukup: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
v nedávné době toto Federální
shromáždění přijalo dva zákony
- zákon o mimosoudních rehabilitacích a zákon
transformační - které tím, že
byly přijaty, jednoznačně předurčily
další vývoj v tomto státě. Chtěl
bych podotknout, že nyní jednáme o zákonu,
který je neméně důležitý.
O zákonu, který by měl zajistit, aby se naše
dobře míněná vůle nerozplynula
v právním chaosu. O zákonu, který
má zajistit stabilitu právního řádu.