Předložený návrh řeší
(Předsedající předseda SN M. Šútovec:
"Žiadam fotografov, aby sa neprechádzali po snemovni!")
... jen nejaktuálnější právní
otázky týkající se zřizování
a působnosti v nových podmínkách územně
správního uspořádání
vzniklých po volbách do zastupitelstev v obcích
České republiky a do orgánů samosprávy
Slovenské republiky, které se uskutečnily
koncem listopadu loňského roku. V souvislosti s
novou úpravou kompetencí mezi federací a
národními vládami z hlediska obrany je třeba
vymezit působnost Rady obrany České republiky
a Slovenské republiky v návaznosti na působnost
Rady obrany státu, a z toho důvodu se navrhuje doplnit
§ 9. Nabytím účinnosti zákonů
České národní rady o obcích,
o okresních úřadech, úpravách
působnosti a některých dalších
opatření s tím souvisejících
a zákonů Slovenské národní
rady o obecním zřízení a organizacích
místní státní správy pozbyly
platnosti § 10 a 11, které vyjadřovaly předchozí
územně správní uspořádání
našeho státu.
V § 11 je třeba na místo stávajícího
znění a odvolání se na zákon
Federálního shromáždění
upravit vztahy mezi příslušnými federálními
orgány, radami obrany republik atd. při řízení
a plnění úkolů obrany. Takový
zákon totiž nebyl od roku 1969 udělán
a de facto jej nahrazovaly zásady řízení
obrany státu přijaté usnesením 29.
schůze ROS v roce 1978.
Z toho důvodu je doporučeno upravit adekvátním
způsobem tuto část zmíněného
paragrafu. Nyní přejdu k navrhovaným změnám
a doplněním.
Ustanovení § 9 se doplní o nový odstavec
4, který zní: "Rada obrany České
republiky a Rada obrany Slovenské republiky jsou oprávněny
v rozsahu svých působností stanovit závazné
úkoly ministerstvům a ostatním ústředním
orgánům státní správy republik
a radám obrany zřizovaných republikami".
Toto doplnění kompetenčně modifikuje
§ 3 odstavec 2, v němž je zakotveno stanovit
závazné úkoly federálním ministerstvům,
výborům a ostatním federálním
orgánům státní správy republik
a radám obrany republik. Ustanovení § 10 se
mění takto: "V okresech, v Praze a v Bratislavě
se zřizují Rady obrany. Předsedu, místopředsedu
a ostatní členy těchto rad jmenuje a odvolává
předseda Rady obrany republiky. " Uvedené znění
reaguje na nové podmínky, které po zániku
KNV a ONV vznikly. Okresní úřady, vykonávající
státní správu ve svých územních
obvodech. Tomu musí analogicky odpovídat zabezpečování
úkolů obrany příslušnými
radami obrany. Pokud se týká Prahy a Bratislavy,
vychází se při zabezpečování
úkolů obrany z jejich nezastupitelnosti jako hlavních
měst, jejichž působnost jako samostatných
územních celků je přímo stanovena
zákonem České národní rady
a Slovenské národní rady.
Ustanovení § 11 se mění takto: "Působnost
federálních orgánů rady obrany republik
a rad obrany uvedených v § 10 odstavci 1, jakož
i působnost ostatních orgánů republik
a příslušných ústředních
orgánů státní správy při
zajišťování úkolů obrany,
upraví zákon Federálního shromáždění.
"
Uvedené znění počítá
s přijetím zákona Federálního
shromáždění, což bude zřejmě
aktuální v návaznosti na předpokládané
schválení vojenské doktríny České
a Slovenské Federativní Republiky a novely branného
zákona. Šlo by zejména o zabezpečení
účinné obrany na celém území
státu při takové dislokaci Československé
armády, kdy by bylo možno zaujmout obrannou sestavu
na všech úsecích při převažujícím
rovnoměrném rozdělení sil v obou republikách.
V návaznosti na tato opatření bude nutno
nově koncipovat úkoly, místo a omezení
působnosti jednotlivých stupňů územního
řízení a orgány státní
správy v oblasti obrany.
Předložené úpravy navazují na
novelu z května minulého roku a vytvářejí
nezbytné předpoklady pro zachování
kontinuity v plném úkolu příprav k
obraně při přechodu povinností na
nové orgány státní správy:
Mají dočasný charakter, neboť v souladu
se závěry ROS z 12. 11. minulého roku je
připravován nový systém řízení
a koordinace pro zajištění obrany, bezpečnosti
a ochrany České a Slovenské Federativní
Republiky, který by měl být dopracován
při přijetí nových ústav.
Vážený pane předsedající,
páni poslanci, paní poslankyně, prosím
o posouzení předloženého návrhu
a o jeho schválení.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Návrh ústavného zákona
prerokovali všetky výbory obidvoch snemovní
okrem výborov mandátových a výborov
imunitných. Prosím teraz spoločného
spravodajcu pána poslanca Hradílka, aby predniesol
spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
T. Hradílek: Pane předsedající, páni
kolegové a kolegyně, vážení přítomní,
dovolte, abych vám jako zpravodaj výborů
Sněmovny národů přednesl zpravodajskou
zprávu k návrhu novely zákona č. 10/1969
Sb. Tento návrh, jak bylo řečeno navrhovatelem,
místopředsedou vlády ČSFR panem Valešem,
je nutný proto, že došlo k zásadním
změnám v územně správním
uspořádání republiky, kde byly zakotveny
zejména v zákonu č. 367 Sb., o obcích
a v zákonu České národní rady
č. 369/1990 Sb., o obecním zřízení.
Z těchto důvodů pozbývá účinnost
§ 10, zejména dosavadní znění
zákona č. 10/1969 Sb., ústavního zákona.
Pověřené výbory tuto novelu zákona
důkladně probraly a důsledkem činnosti
těchto výborů je společná zpráva
pod č. 524. Přijetí této novely je
přechodného charakteru, neboť jak bylo řečeno
panem předkladatelem, pracovní skupina ustanovená
na základě závěrů druhé
schůze ROS z 2. ledna loňského roku, připravuje
zcela nový systém řízení obrany
bezpečnosti státu a obyvatelstva.
Vzhledem k tomu, že se domnívám, že náš
čas je skutečně faktorem, s nímž
je třeba hospodárně zacházet, považuji
za nejvhodnější oznámit, že by
bylo žádoucí, abyste beze zbytku akceptovali
společnou zprávu a přijetí novely
tohoto ústavního zákona přijaly. Děkuji
vám.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Hradílkovi. Teraz prosím
spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu
pána poslanca Pohanku.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Pohanka: Pane předsedající, vážení
kolegové, domnívám se, že všechno
potřebné už bylo řečeno, něco
dokonce dvakrát: Nechci zdržovat všeobecným
komentářem o důležitosti připravit
se na případnou obranu našeho státu
a o změněných politických podmínkách
uvnitř státu i mimo něj.
Omezím se na způsob, jak byl tento návrh
projednáván ve výborech. Prošel všemi
výbory, kromě mandátového a imunitního.
Byl také předmětem jednání
České národní rady a Slovenské
národní rady. Všechny naše výbory
ho po projednání doporučily.
K určitému rozporu došlo pouze ve výboru
branném a bezpečnostním, což je podstatný
výbor vzhledem k povaze zákona. Ovšem tam výbor
Sněmovny lidu v podstatě hlasoval také pro
poměrem 8 pro, žádný proti a 3 se zdrželi;
ale za tehdy platného jednacího řádu
tím nebyly splněny podmínky pro doporučení
návrhu.
Výbory, a zejména Slovenská národní
rada, měly některé spíše drobnější
připomínky a při závěrečné
redakci v ústavně právním výboru
byly prakticky všechny zapracovány. Návrh,
protože došlo k textovým změnám,
byl přepracován, takže vám je nyní
předkládán v rámci společné
zprávy v úplném znění, jak
by měl být schválen. Bohužel přitom
došlo k malému nedopatření v rozporu
s tím, jak vyšel závěr z ústavně
právních výborů. Při zpracování
tohoto tisku pro potřeby sněmoven není přesná
formulace v odstavci 1. Jedná se o tisk 524, společnou
zprávu.
V § 10 odstavec 1 se tam nedostala města. V původním
návrhu vedle Prahy a Bratislavy se uváděly
Košice jako další město, kde se má
zřídit rada obrany, kromě okresů,
které příslušná republiková
rada určí. Tady právě Slovenská
národní rada se vyjádřila, že
to není vhodné - ačkoliv je to statutární
město - a že vůbec se má nechat republikovým
radám, kde výbor obrany bude, ve kterém okresu
a městě. Akceptovali jsme, že statutárních
měst může být víc, a že
to má být skutečně věcí
rady obrany příslušné republiky. A tak
kromě okresů bude rada obrany každé
republiky určovat přímo i města, ve
kterých se rozhodne zákon radu obrany zřídit.
Takže textace § 10 odstavec i v podání
ústavně právních výborů
zní:
"V Praze, v Bratislavě a v okresech a městech,
která učí Rada obrany České
republiky a Rada obrany Slovenské republiky se zřizují
rady obrany."
Jinak se domnívám, že k žádné
chybě nedošlo a doporučuji vám, abyste
text schválili celý tak, jak byl předložen
v tisku 524.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Túto vašu informáciu mám chápať
ako pozmeňovací návrh v tlači alebo
ako tlačovú opravu?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Pohanka: Je to tisková oprava.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Dobre, takže ja poprosím pánov poslancov, aby
si urobili opravu v § 10. Prosím, pán poslanec,
prečítajte ešte raz odsek 1 § 10.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Pohanka: Je to text, který vyšel z ústavně
právních výborů. § 10 odstavec
1 správně zní:
"V Praze, v Bratislavě a v okresech a městech,
která učí Rada obrany České
republiky a Rada obrany slovenské republiky se zřizují
rady obrany. "
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi spravodajcovi Pohankovi a otváram
diskusiu. Konštatujem, že písomne sa do diskusie
neprihlásil nikto. Pýtam sa, kto sa chce zúčastniť
rozpravy k tomuto zákonu? Nevidím nikoho.
Konštatujem, že do rozpravy sa neprihlásil nikto
a preto bez toho, že by rozprava vôbec prebehla, vyhlasujem
rozpravu za ukončenú.
Pýtam sa pána podpredsedu vlády Valeša,
či si niečo nepraje? (Ne.) Nie.
Pýtam sa pánov spravodajcov, či majú
nejaké pripomienky? Nie je tomu tak.
Upozorňujem, že ide o zákon, ktorý vyžaduje
trojpätinovú väčšinu a preto navrhujem,
aby sme urobili poludňajšiu prestávku a zišli
sa tu presne o 13.00 hodín.
Potom prebehne hlasovanie k tomuto bodu.
Vyhlasujem 54-minútovú prestávku.
(Jednání přerušeno ve 12.30 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.20 hodin.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené kolegyne, vážení
kolegovia, budeme hlasovať o vládnom návrhu
ústavného zákona, ktorým sa mení
ústavný zákon č. 10/1969 Zb., o Rade
obrany štátu, (tlač 417) a spoločná
správa výborov snemovne ľudu a Snemovne národov
(tlač 524).
Zisťujem, že nemáme dostatok prítomných.
Toto je zákon, ktorý vyžaduje trojpätinovú
väčšinu v obidvoch častiach Snemovne národov.
Pretože mám istú pochybnosť o spoľahlivosti
sčítacieho zariadenia - zistil som, že celý
čas, čo vediem túto schdzu, som nebol na
nej prítomný - moja stolička nefunguje, požiadal
som, aby pri tomto hlasovaní boli prítomní
skrutátori.
- Konštatujem, že v tejto chvíli je prítomných 53 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, 52 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike, v Snemovni ľudu je prítomných 102 poslancov. Môžeme zahájiť hlasovanie o vládnom návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 10/1969 Zb., o Rade obrany štátu, (tlač 417) a spoločná správa výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 524).
Hlasovanie o doplňujúcich a pozmeňujúcich
návrhoch sme absolvovali, teraz ideme hlasovať o tomto
zákone ako o celku. Budeme hlasovať bez pomoci sčítacieho
zariadenia jednoduchým zdvihnutím ruky, skrutátori
zrátajú naše hlasy a oznámia predsedajúcemu
počet.
Prosím teraz poslancov Snemovne ľudu, aby sa vyjadrili
, či súhlasia s predloženým vládnym
návrhom, ako je obsiahnutý v tlačiach 417
a 524.
Kto súhlasí s týmto zákonom, nech
zdvihne ruku! (Hlasuje se. ) (Sto osm.) Stoosem. Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.) Jeden. Ďakujem.
Konštatujem, že Snemovňa ľudu predloženú
osnovu zákona schválila.
Hlasovať budú poslanci Snemovne národov zvolení
v Českej republike. Kto súhlasí s predloženou
osnovou zákona, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát
pět.) Päťdesiatpäť. Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.
Hlasovať budú poslanci Snemovne národov zvolení
v Slovenskej republike. Kto je za predložený návrh
zákona, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát
tři.) Päťdesiattri. Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.) Jeden. Ďakujem.
Konštatujem, že zákon bol prijatý potrebnou
trojpätinovou väčšinou v oboch častiach
Snemovne národov i v Snemovni ľudu.
Konštatujem formálne, že vzhľadom na súhlasné
uznesenie oboch snemovní Federálne zhromaždenie
schválilo ústavný zákon, ktorým
sa mení a dopĺňa ústavný zákon
č. 10/1969 Zb., o Rade obrany štátu, v znení
ústavného zákona č. 160/1990 Zb.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 120, SL
č. 186, SN č. 183)
Prejdeme k ďalšiemu bodu a tým bude
návrh ministra obrany ČSFR na zbavenie sudcovských
funkcií sudcov z povolania vojenských súdov,
tlač 478.
Žiadam teraz ministra obrany pána Luboše Dobrovského,
aby podal výklad k tomuto návrhu.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, předložil
jsem vám k projednání a k rozhodnutí
návrh na zproštění soudcovských
funkcí soudců z povolání vojenských
soudů, o které požádali major dr. Jan
Svoboda, předseda senátu Vyššího
vojenského soudu v Příbrami a podplukovník
Pavol Laco, předseda senátu Vojenského obvodového
soudu v Bratislavě.

