Domnívám se, že bychom se měli zbavit
ideologického nánosu nebo polarizace, přes
které jsme byli nucení nahlížet na cokoliv.
Racio bodu programu, který dnes projednáváme,
je toto:
Vyšetřovací komise předložila průběžnou
zprávu o vyšetřování události
17. listopadu a předložila sdělení,
které je splněním usnesení parlamentu.
Musela k tomu neobyčejně usilovně pracovat
a byla pod obrovským psychickým tlakem. Připojuji
se k těm, kteří jí za to poděkovali.
(Potlesk.)
Zajisté můžeme požadovat, aby další
či závěrečná zpráva
o událostech měla nikoliv esejistický, ale
přísně věcný, faktograficky,
analytický ráz.
Avšak i páteční průběžná
zpráva přes svou formu obsahovala řadu faktů,
objevných sdělení a informací. Bylo
by dobře, kdybychom je nepřehlédli. Poslanci
Kanisovi bych chtěl říci : "Přiznám
se, že raději si - a nejen před spaním
- čtu Pohádky starého zbrojnoše, než
Poučení z krizového vývoje."
(Smích v sále, potlesk.)
Dovolte mi, abych ocitoval z dopisu vzkaz pro poslance Rumla:
"Panu Jiřímu Rumlovi, prosím, ode mne
sdělte, že poprvé po řadě desítek
let jsem díky jemu měl příležitost
týž den slyšet úřední oficiální
zprávu na kultivované formální úrovni,
což zřejmě šokovalo ty, kdož si během
času osvojili komunistický new speak strany vládní
zdeúřednosti." (Potlesk.) Akt oznámení
jmen poslanců, kteří mají záznam
v registru svazků tajných spolupracovníků
bývalé StB zde byl označován za porušení
lidských práv. Komise ani parlament nesoudí
a nebudou soudit. My doplácíme dnes kromě
jiného na nedokonale provedené lustrace před
volbami.
Názory občanů, s nimiž jsem se o víkendu
setkal, mě v tomto hodnocení utvrzují. Je
naší povinností dotáhnout otázku
lustrací do konce nejen v parlamentě, ale i na rozhodujících
místech v celé společnosti.
Byli jsme také napadení již vzpomínaným
kolegou, že chceme lustracemi řešit těžkosti
ekonomické reformy. Prohlašuji, že to je nesmysl.
Je to právě naopak. Nedovedu si představit
řešení obtížných úkolů
ekonomické reformy a reformy společnosti vůbec,
kdybychom se současně nesnažili zajistit, aby
na rozhodujících místech byli lidé
bez stínu podezření na vazbu k StB. V této
souvislosti znovu poslanci Kanisovi říkám,
že komunistická strana by za určitých
okolností měla postupovat jinak. Nechápu,
proč tak už dávno neučinila. (Potlesk.)
A dále - je zde výzva, že snad tento parlament
vedl a vede naše národy ke katastrofě. Není
to, pane poslanče, náhodou tak, že to byla
Komunistická strana Československa, která
tyto národy do katastrofy přivedla? (Potlesk.) Přemýšlím
o tom, do jaké míry a jak intenzívně
vyvíjet tlak na odstoupení všech deseti poslanců.
Protože je nechci a nesmím morálně soudit,
chci jim jednomu každému navrhnout řešení.
Kolegové, otázku politické způsobilosti
posoudí vaše strany a hnutí a především
voliči. Pokud dospíváte k názoru,
že oznámením faktu o zápisu v registru
svazků je útočeno na vaši občanskou
způsobilost, dejte, prosím, vyšetření
této otázky k soudu. Všichni! Při soudním
jednání budou zajisté odtajněny ty
skutečnosti, které komise pro vyšetřování
nám nemohla sdělit a soud celou záležitost
věcně a spravedlivě posoudí. Nehledejte
však v páteční zprávě
vyšetřovací komise porušení lidských
práv.
Chtěl bych zdůraznit, že já sám
za sebe očistný lustrační proces chápu
právě jako angažovanost v otázce lidských
práv, která je nikoliv do minulosti, ale do budoucnosti
orientovaným nezbytným počinem. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Jurečkovi. Ako ďalší
vystúpi poslanec Smržík, pripraví sa
poslanec Pospíšil, po ňom poslankyňa
Šormová.
Poslanec SN K. Smržík: Vážený pán
predseda, pán predsedajúci, vážené
kolegyne a kolegovia, mnohé z toho, čo som chcel
povedať, povedal presvedčivejšie môj predrečník
a pretože sme v časovej tiesni, nebudem to opakovať
a pokúsim sa byť maximálne stručný.
Hoci si uvedomujem, že prvoradou povinnosťou nás
poslancov je tlmočiť predovšetkým názory
svojich voličov, pre tento prípad som sa rozhodol
porušiť túto zásadu. Chcem tlmočiť
názor, alebo stanovisko nie svojich voličov, ale
kohosi iného.
V tejto napätej atmosfére, ktorá podľa
môjho názoru vlastne vyplýva z konfliktu medzi
právom a politikou alebo medzi právom a morálkou,
považujem za potrebné a vhodné pripomenúť
stanovisko tisicov ľudí, ktorí k etike, k mravnosti
nás všetkých majú osobný, t.j.
bezprostredný vzťah. Je to stanovisko Zväzu učiteľov
a školských pracovníkov, postihnutých
za politické dôvody. Hoci nie som organizovaný
v tomto zväze, ale prežil som desaťročnú
trpkosť spoločenskej degradácie z vysokoškolského
učiteľa na stredoškolského a nakoniec
na pomocného robotníka, myslím, že mám
nielen právo, ale i povinnosť v tejto závažnej
chvíli zdôrazniť ich stanovisko, zdôrazniť
ich celospoločenskú apeláciu.
Zo stanoviska tohto zväzu vyplýva, že sa už
dávnejšie snažia presadzovať lustrácie
všetkými zákonnými spôsobmi, pretože
v mravnej očiste "postupne odhora dole vykonávať
lustrácie všetkých funkcionárov, vedúcich
pracovníkov v oblasti politickej, spoločenskej i
ekonomickej" vidia jedinú záruku spoločenskej
katarzie alebo katarzie našej verejnosti.
Prihováram sa teda s nimi zato, aby lustrácie neboli
zámerne spochybňované, aby sa hneď po
prvom pokuse alebo po prvom kroku, aby sa preniesli napokon i
do oblasti školstva, kultúry a masových oznamovacích
prostriedkov. Bez očisty najvyšších miest
by to iste nebolo možné.
Preto nemôžem súhlasiť s názormi
niektorých poslancov, ktorí spochybňovali
opodstatnenosť, dôveryhodnosť a užitočnosť
zverejnenia mien tých poslancov, ktorí sú,
bohužiaľ, podozrievaní alebo už usvedčení
zo spolupráce s ŠtB, a predsa odmietajú zriecť
sa mandátu dôvery.
Myslím, že v tomto akte, ktorý je len výsledkom
splnenia nášho uznesenia (bolo to tu už viackrát
povedané), nie je možné vidieť akési
zneužitie práva alebo formu politického nátlaku,
či účelový právny nihilizmus,
ako to tu povedal poslanec komunistickej strany pán Mišura.
Nemôžem súhlasiť ani s konštatovaním,
že sme si stanovili v tomto prípade akési falošné
premisy. Zaznelo to tu z predsedníctva, že sme si
určili akýsi pochybný zámer, alebo
nedosiahnuteľný cieľ. Myslím, že
takéto konštatovanie je tendenčné a
spochybňujúce.
Nemôžem sa stotožniť ani s principiálnou
či právnickou charakteristikou pána poslanca
s najvyššou právnickou erudíciou, ktorý
povedal, že zverejnenie mien považuje za protiprávny,
obviňujúci verdikt. Myslím, že uznesenie
nášho Federálneho zhromaždenia z 10. januára
má primeranú právnickú silu a že
je potrebné ho rešpektovať i so všetkými
protirečivými dôsledkami.
Inak by sme boli sami proti sebe. Boli by sme proti prúdu
a proti vyšším princípom spravodlivosti.
Záverom chcem ešte povedať toto: Prikláňam
sa k požiadavke z návrhu uznesenia, aby predsedníctvo
odtajnilo, sprístupnilo a zverejnilo údaje o menovaných
spolupracovníkoch ŠtB. Len na takomto faktografickom
základe budeme vedieť, komu je treba veriť, komu
môžeme obozretne dôverovať a komu nie. Ďakujem.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Smržík. Teraz vystúpi
poslanec Jiří Pospíšil, člen
vyšetrovacej komisie. Po ňom pani poslankyňa
Šormová, potom pán poslanec Cuhra, tiež
člen vyšetrovacej komisie.
Poslanec SL J. Pospíšil: Pane předsedo, pane
předsedající, dámy a pánové,
komise pro objasnění události 17. listopadu
předložila průběžnou zprávu
o stavu vyšetřování o tom, kdo byl komisi
nalezen v protokolech Státní bezpečnosti
a byl registrován jako spolupracovník StB. Řadu
lidí registrovaných v kategorii důvěrníků
a KTS komise očistila od podezření ze spolupráce
a Federální shromáždění
informovala jen o těch, kteří byli lustrováni
jako agenti a neodstoupili. Parlament tomu vedl rozpravu, rozpravu
zatím jednostrannou. Převážně
řešil problémy spojené s ochranou osobnosti
označených osob. To je jistě správné.
Zbývá nám tedy prodiskutovat druhou stranu,
problémy spojené s ochranou osobnosti těch
druhých, většiny společnosti. Tyto dvě
strany patří k sobě neoddělitelně.
(Potlesk.) Problémy s tím spojené nejsou
hry, jak to s přezíráním vhodným
římského patrona označil poslanec
Sacher, který je ostatně s těmito problémy
spojen už tím, že před volbami nechal
materiály o poslancích minulého parlamentu
a jiných lidech zamčené ve státním
trezoru, čímž nejspíše porušil
usnesení minulého parlamentu o lustracích
kandidátů a přispěl tak k jejich nespolehlivosti,
pokud za tyto zfušované lustrace jako ministr vnitra
nebyl vůbec jako příslušný ministr
odpovědný. (Potlesk.) Tyto problémy nevyřeší
ani zastavení lustrací navržené komunistickým
poslancem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pardon, pán poslanec, žiadam fotografa, aby opustil
rokovaciu sálu.
Poslanec SL J. Pospíšil: Komunisté, kteří
totalitu chránící a současně
tvořící StB kdysi zplodili, nenechali své
poslance lustrovat v těchto volbách a i v této
rozpravě patří k nejtvrdším útočníkům
na ty, kteří problém ochrany společnosti
řešit chtějí. Navíc projevili
obavu opakování padesátých let. Nezasvěcení
by si mohli myslet, že tak jako v padesátých
letech chce někdo komunistické straně a StB
ubližovat. Těmto nezasvěceným musím
vysvětlit, že to nebyla ani KSČ ani Státní
bezpečnost, kdo byl celá dlouhá léta
sledován, odposloucháván, udáván,
zavírán a jinak pronásledován, komu
bylo bráněno ve studiu nebo svobodném výběru
povolání, ani v procesech nebyli souzeni členové
KSČ. KSČ totiž všechny, kterých
se procesy mohly týkat, stihla ještě před
soudem ze strany vyloučit.
Opravdu nám nejde o nic takového. Chceme se jen
zbavit všudy přítomných bývalých
hlídačů totality, jejich vlivného
působení - to je jejich termín - a jejich
opoziční agentury - to je také jejich termín.
Zpráva přednesená poslancem Rumlem přinášela
doklady o tom, že v listopadu i po něm byli lidé
spojení s StB u všeho. Byli v bývalých
stranách Národní fronty ve vlivných
pozicích, byli při vzniku občanského
fóra, sjednávali s iniciativou Most dialog občanského
fóra s odcházející mocí a byli
i součástí této moci. Účastnili
se i vyšetřování toho, jak se to přihodilo,
jako členové minulé komise 17. listopadu.
Výsledky prováděných lustrací
svědčí o tom, že někteří
jsou mezi námi i teď tady. Samozřejmě,
každý registrovaný jako spolupracovník
StB má právo se soudně bránit, že
žádným spolupracovníkem nebyl. Ministerstvo
vnitra jistě soudu poskytne všechny materiály
a naše komise též. Naše komise tyto lidi
našla jako registrované a sdělila to plénu.
Více jsme pro očistu parlamentu udělat nemohli,
nechtěli a ani nám toho více nebylo uloženo.
(Potlesk.) Jsme přesvědčeni, že své
konstatování faktů zápisu jako spolupracovník
a uhájíme před každým soudem.
Představme si však jinou situaci. Všem lidem
naší země je známo, že část
materiálů StB není k dispozici. Není
žádná jistota, že jsou zničené.
Co se stane, když někteří poslanci zažalují
třeba federální ministerstvo vnitra, že
jeho úředníci zanesli tyto poslance do registračních
protokolů neprávem. Soud jim dá za pravdu
a vydá rozsudek třeba ve znění, že
v tom a v tom období, případně nikdy,
dotyční vědomě nespolupracovali s
StB a pak někdo - a my zatím nevíme kdo -
vytáhne nějaký údajně skartovaný
dokument. Bude vše probíhat znovu? Domnívám
se, že jediným řešením je dobrý
zákon o lustracích a důsledně provedené
lustrace. Jinak se prostě nevyhneme dlouhodobému
opakování tak traumatických jednání,
jako bylo to páteční a je dnešní.
Jen zákon o lustracích co nejrychleji přijatý
ochrání společnost od neoprávněných
podezření na různé lidi. Můžete
namítnout, ze budou podezíráni z jiných,
ještě absurdnějších podezření,
jenže těch více než 10 000 lidí
zde prostě je, reálně škodili, víme
o jejich plánech ještě z doby po 17. listopadu.
Jsou vydíratelní a většinou všeho
schopni. Problém nevyřeší individuální
žaloby, urážení se jedinců ani
organizací. Například přesto, že
se zde obroda pozastavila nad zprávou pana Rumla, jsou
ve zprávě údaje pravdivé. Prostě
v obrodě, tak jako jinde, jsou jako členové
agenti StB. Jsou i v občanském fóru, jehož
jsem členem já. Například zmíněná
schůzka s Hegenbartem v jeho bytě, tam byli tři
členové obrody, z nich dva byli registrování
jako agenti, agent Ada a agent Nikola. Proč to říkám?
Protože se domnívám, že toho třetího
je třeba chránit jako slušného obrodistu,
i když zastávám jiný politický
názor. Domnívám se, že pravé
nezkompromitované politické odpůrce potřebujeme.
Proto by ti zkompromitovaní měli odejít z
občanského fóra, od lidovců, sociálních
demokratů, z novin, prostě by měli odejít
z politického života. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Pospíšil. Vystúpi
pani poslankyňa Rút Šormová. Prestávku
vyhlásim o 12:30 hodine, respektíve v dobe, keď
skončí poslanec, ktorý bude vystupovať
medzi 12.00 a 12:30 hodinou. Pripraví sa pán poslanec
Cuhra a možno, že ešte zostane čas pre pani
poslankyňu Rothmayerovů.
Poslankyně SL R. Šormová: vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, jako zřejmě
mnoho mých kolegů nechtěla jsem původně
ani já v této rozpravě vystupovat. Myslím,
že to, co se tady v pátek začalo odehrávat
a jakým způsobem a v jaké atmosféře
debata probíhá, vypovídá o mnohém,
nejen o stavu tohoto shromáždění, ale
i o stavu celé společnosti, jež je do značné
míry toto shromáždění obrazem.
Proto mi dovolte, abych se i já nad některými
věcmi nahlas zamyslela a nebudu se vám omlouvat,
že vás zdržím tak, jak je to tady zvykem.
Měla jsem to štěstí, ač v tomto
shromáždění patřím k nejmladším,
že jsem se v minulých letech pohybovala v prostředí,
kde se o problémech diskutovalo a věci se zvažovaly
a posuzovaly. V prostředí církve i v prostředí
disidentu vládl povětšinou duch tolerance a
úcty k druhému, který se mnohým dnes
možná jeví jako bezcenný. Pro mne to
byla ale báječná zkušenost, za kterou
jsem velmi vděčná všem svým přátelům.
Mnozí z nich jsou dnes tady, ač paradoxně
někteří z nich stojí proti sobě.
Tato dobrá zkušenost z minula měla samozřejmě
i své stinné stránky. Jednou z nich bylo,
že jsem se i já dostávala do kontaktu se Státní
bezpečností jako objekt jejího zájmu.
V pátek tady někteří kolegové
mluvili o tom, že byli o spolupráci s StB žádáni,
a přesto jsou dnes vedení v materiálech pouze
jako zájmové osoby. Nemohla jsem se ubránit
dojmu, že to má být chápáno jako
osobní zásluha. Já to za osobní zásluhu
nepovažuji a myslím, že bychom neměli
podlehnout představě, že to má být
známkou toho, že ten, kdo podepsal, je špatný,
zatímco my ostatní jsme dobří.
Ani já jsem na nabídku spolupráce nikdy nepřistoupila.
Mám dobrý pocit, že jsem to zvládla,
ale to je asi tak všechno.
Dovolte mi, abych se chvíli věnovala svému
vztahu ke komisi 17. listopadu. I já si uvědomuji,
že komise plnila to, co ji toto shromáždění
uložilo. Jiná věc je, že to, k čemu
jsme ji pověřili, resp. to, jak jsme to formulovali
dnes s odstupem času, považuji za chybné a
zároveň vím, že na tom nesu svůj
díl.
Petr Toman ve své zprávě mluvil mimo jiné
o tom, jaká kritéria si komise pro svou práci
stanovila. Komise jistě neměla posuzovat míru
individuální viny a přepokládám,
že to ani neměla v úmyslu. Protože se
ale zabývala i záznamy o lidech, kteří
nebyli v registru svazků a být v něm ani
nemohli, protože byli ve svazcích první správy
federálního ministerstva vnitra, nezbylo komisi,
než tyto případy posuzovat, a to především
v tom smyslu, zda šlo o spolupráci vědomou
či nikoliv. a právě tady je pro mne věc
velmi sporná, neboť, jak jsem pochopila, právě
vědomost spolupráce byla jedním ze zásadních
kritérií pro zveřejnění jmen
dotyčných osob.
Již po několikáté na půdě
tohoto shromáždění zaznělo podrobné
vysvětlení, proč všichni členové
komise považují za spolehlivý registr svazků.
To jistě neznamená, že by jeho věrohodnost
nikdo nemohl zpochybňovat, je to však reálně
existující podklad, jehož vznik tu byl podrobně
popsán a může tedy pro většinu
z nás být alespoň tím, čím
je. U tohoto dokladu se dá vědomí spolupráce
předpokládat již ze samé podstaty záznamu,
který je závislý na vázacím
aktu. U dokumentů jiných však vědomost
spolupráce z jejich podstaty nevyplývá a
posouzení tedy záleželo na komisi. Tak bylo
zveřejněno například jméno
Jana Kavana. I u mého musela komise prokazovat, zda věděl
nebo nevěděl, že se stýká s příslušníkem
StB. Kdyby komise byla věc neposuzovala, mohla by zveřejnit
to, co vyplývá z písemných dokladů.
Protože ale posuzovat musela, ověřovala si
logicky věrohodnost záznamů z různých
zdrojů. Není mi proto jasné, proč
byli vyslechnuti jen někteří svědkové,
zatímco jiné komise vyslechnout odmítla.
Nevím, zda existuje důkazný materiál
o tom, že Honza Kavan věděl, že člověk,
se kterým se stýká, je příslušníkem
StB. V tuto chvíli se mi však podle toho, co zde odeznělo,
zdá, že o tom, zda má být jeho jméno
uvedeno společně se jmény ostatními,
tedy i o tom, zda šlo o spolupráci vědomou
nebo ne, rozhodovala komise hlasováním. U některých
poslanců většina komise rozhodla nezveřejnit,
u jiných zveřejnit. Připomíná
mi to porotu a pro mne je to nepřijatelné.
Na druhé straně vím, že komise strávila
zadanou prací spoustu času, energie a nervů
a věřím také, že naprostá
většina jejích členů byla při
práci vedena nejlepšími úmysly. Jsem
však v tuto chvíli přesvědčená,
že minimálně v jednom případě,
o kterém jsem se tu zmínila, došlo zveřejněním
jména ke křivdě a trochu mě děsí,
že podobný pocit má možná i těch
pět členů komise, kteří hlasovali
proti zveřejnění. Očekávám
v této věci jasné vysvětlení.
Hodně se tady mluvilo o právu a morálce,
o vině a nevině, o ochraně osobnosti a právu
na informace, o zájmu jednotlivce a o zájmy celku.
Jenomže zároveň se tady objevila snaha stavět
tyto kategorie proti sobě a dát vždycky jedné
z nich přednost. Pro mne morálka bez práva
a právo bez morálky a oboje společně
bez dávky lidskosti pozbývá smyslu. Stejně
tak je pro mne nepřijatelné, snaží-li
se někdo označením viny druhého zbavit
se vin vlastních.
Zájem celku, který je uskutečňován
na úkor zájmu jednotlivce, je pro mne zájmem
do značné míry zvráceným. Právo
na ochranu osobnosti a právo na informace jsou dvě
kategorie, které obsahuje jeden právní dokument,
který jsme tady nedávno přijali a mají
podle mého názoru obě dohromady a jeho společně
se vším ostatním, co Listina základních
práv a svobod obsahuje, platnost a silu. Dáme-li
jedné této kategorii absolutní přednost,
degraduji tím nutně druhou a tím i Chartu
jako celek.
Někteří kolegové se při svých
vystoupeních zaštiťovali křesťanstvím
a do podobného protikladu jako ty kategorie, o kterých
jsem právě mluvila, se tedy dostaly i biblické
verše. Jenomže v Bibli Kristus chrání
nevinné, stýká se s kolaboranty a prostitutkami,
staví se zcela zásadně proti zlu, ale také
nezapomíná na ty, kdož se snaží
vyjmout třísku z oka svého bratra a zároveň
nepozorují břevno ve svém vlastním
oku a také je nesmiřitelný k farizejům,
kteří Pána Boha nahrazují sami sebou.
I když mám ke křesťanství zvláštní
vztah, je pro mne Bible zdrojem pravdy právě proto,
že v ní je tohle všech dohromady a dohromady
je to tam podle mého názoru proto, abychom věděli,
že odpovědnost za svá rozhodnutí neseme
jen my sami a odpovědnost nelze na Pána Boha přenést.
To znamená také, abychom přijímali
pouze takovou odpovědnost, kterou můžeme unést
a abychom věděli, za co odpovědnost brát
smíme a za co nám už nepřísluší.
Ani já nemám důvěru k těm,
kteří spolupracovali se Státní bezpečností.
Děkuji proto těm, jejichž svědomí
nebylo v této věci čisté a svých
mandátů se vzdali a prosím ty, kteří
vinu cítí a jsou ještě tady, aby odešli.
Nemohu ale udělat nic víc. To, že odstoupili
snad i někteří, kteří žádnou
vinu necítili, považuji za svého druhu oběť
a sama ji mohu vnímat jako smysluplnou. Za možné
ale nepovažuji dělat z oběti jakýkoliv
návod. Ty, kteří žádnou vinu
necítí a dobrovolný odchod přitom
nepovažují za přijatelné řešení,
chci ujistit, že i jejich postoj budu respektovat o svědomí
se nedá rozhodnout žádným hlasováním
a já všechny prosím, abychom se o to ani nepokoušeli.
Kdybych nutila i ty, kteří nařčení
ze spolupráce s StB považují za křivdu,
aby z tohoto shromáždění odešli
a kdybych toho i dosáhla, cítila bych se zde zřejmě
hůř než dosud a jsem navíc přesvědčena,
že by to ani právu, ani morálce, ani demokracii
z dlouhodobého hlediska pomoci nemohlo. Děkuji.
(Potlesk.)