Úterý 21. května 1991

Uvedená úprava zpochybňuje platnost převodu vlastnictví podle odhadu 40 000 objektů. Rozhodnutí soudu v tomto případě nebudou snadná. Může docházet ke značným průtahům i k dalším křivdám. Nejde jen o nemovitost bývalých prominentů. Problematika se týká velké skupiny občanů, kteří dlouholetým pracovním úsilím a vynaložením značných finančních částek opravovali venkovská stavení a často je i zachránili jako součást venkovského osídlení a budou pociťovat jako neodůvodněnou křivdu jejich vyvlastnění. Půjde o vyvlastnění ze zákona, což je v rozporu se zásadami právních jistot vlastnictví fyzických osob.

Značné rozpory obsahuje tzv. blokační ustanovení. Toto ustanovení umožňuje mimo jiné zákonem stanovit způsob tvorby členských podílů, případně základního členského vkladu nebo jiné majetkové účasti členů zemědělských družstev. Dále se vylučuje možnost zemědělských družstev svou majetkovou účastí se podílet na podnikání jiných právnických osob do doby přijetí zvláštního zákona. Jde o popření skutečnosti, že zemědělská družstva jsou skutečnými družstvy a jejich transformace by neměla být provedena stejnou formou jako u státních podniků. Jde tu o rozpor se stanoviskem vlády, bohužel tady nikoho z vlády takřka nevidím, podle něhož jsou zemědělská družstva družstvy a nikdo nemá právo zasahovat jim do vnitřních záležitostí. Zjevně se tu porušuje zásada řešit transformaci družstev v jiném zákoně a specifickými právními prostředky. Jsme toho názoru, že jak problematika podílu, tak i otázky podnikání s družstevním majetkem jsou výlučně záležitostí družstva a družstevníků samotných a nelze je direktivně určovat administrativním opatřením.

Navrhovaná ustanovení ve své podstatě odporují ústavě i základní Listině práv a svobod, neboť omezují práva a svobody vlastníků, sdružených v družstvech, jakož i členů družstev s pracovní účasti ve prospěch nečlenů, případně těch, kteří do družstva nově vstoupí.

Znovu upozorňujeme, že navržené znění zákona různými způsoby obchází zásadu zachováni výsledků pozemkových reforem a nedodržuje rozhodné období nejít před 25. únor 1948. Fakticky se umožňuje návrat vlastnických poměrů až do roku 1936, kdy bylo zastaveno provádění první pozemkové reformy. Tímto se stát fakticky zbavuje práva disponovat značným množstvím půdy, k jejímuž efektivnímu využívání může plně využít všech privatizačních forem a uspokojit tak především zájem těch, kteří jsou ochotni a schopni na půdě podnikat a nevidí v ní jen možnost majetkového prospěchu.

Klub komunistických poslanců považuje za závažnou chybu, že se souběžně s projednáváním tohoto zákona také neprojednávala novelizace zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví.

Aby nedošlo k narušení zemědělské výroby a zásobování obyvatelstva potravinami, především v tomto přechodném období, předkládáme následující pozměňovací návrh.

Za prvé: paragraf 7 odstavec 1 - místo dosavadního znění pod písm. a) upravit text následovně. "Pozemek podléhal ke dni 25. 2. 1948 záboru podle § 1 a § 2 zákona č. 215/1919 Sb., o zabrání velkého majetku pozemkového".

Za druhé: vypustit celý § 5 b).

Za třetí: v § 30 ponechat pouze odstavec 1 bez první věty v odstavci 1. Za klíčové pokládáme úpravy především v § 7 a § 30.

Věřím, že v průběhu jednání 15. společné schůze Federálního shromáždění se podaří najít kompromisní řešení, na jehož základě bude schválen zákon, na nějž netrpělivě čekají jak zemědělské podniky, vlastníci půdy i ostatní, kteří pracují v našem zemědělství.

Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Grebeníčkovi, za klub Občianskeho hnutia vystúpi poslanec Humpál. Pripraví sa poslankyňa Sahligerová.

Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych promluvil za poslance a poslankyně Klubu Občanského hnutí mimo jiné i proto, že jsem se několik měsíců zúčastňoval řady jednání o tomto zákonu, ať už ve skupinách oficiálních nebo neoficiálních.

Jistěže nejde o zákon ideální, protože je velmi složitý a řadu záležitostí nelze domyslet do úplného detailu. Teprve jeho uplatnění v praxi ukáže, co bude nutné v případě změnit a novelizovat. Každopádně se podařilo odstranit hlavní příčinu problémů, a to dva paragrafy transformační z tisku č. 547. Ostatně i předtím jsme zastávali stanovisko, že zákon má být pro svoji složitost především restituční.

Občanské hnutí se domnívá, že by připravovaný transformační zákon neměl pominout žádnou ze skupin lidí, kterých se týká, a to vlastníků družstevníků, vlastníků nedružstevníků a družstevníků nevlastníků. Musí řešit problémy družstev citlivě a ne tak, aby znamenal stejné škody v tomto odvětví jako násilná kolektivizace. Zákon o půdě v dnešní připravené podobě rozšířil proti původnímu návrhu restituce o združstevněné nemovitosti, rozšířil restituční povinnosti družstev, obsahuje blokační paragraf. Bylo by příjemnější, kdyby některé tyto problémy nebylo nutné specifikovat, jsou ale důvody, které mluví pro přijetí těchto řešení.

Po včerejším politickém grémiu vím, že pan poslanec Vosček z Křesťansko demokratického hnutí podal několik pozměňovacích návrhů. Chci poznamenat, že jejich přijetí nebude důvodem, proč bychom neměli pro zákon hlasovat. Jednu z těchto změn jsem chtěl sám podat, týká se § 17, který se týká vydání movitostí a v případě, že se dotyčný rozhodne pro zajištění zemědělské výroby - a zatím ze současného znění nevyplývalo, jak velký movitý majetek k tomu převzatému hospodaření mu bude vydán. Proto se přimlouvám za to, aby zejména u tohoto paragrafu jste tu drobnou změnu respektovali, protože vyjádří sám princip, že by měly být vydány nemovitosti v poměru k nemovitostem, které ze svého celkového množství si vezme.

Jinak řečeno, aby nebylo možné vykládat ten paragraf tak, že si vezmu k zajištění výroby jeden hektar a budu požadovat vrácení movitého majetku třeba za 100 hektarů.

Zákon, jak se domnívám, je přijatelný, i když vytvoří samozřejmě mnoho problémů. Je však nutný, má zpoždění několik měsíců, a i když má řadu míst, o kterých bychom mohli stále diskutovat, představuje důležitý základ pro naše zemědělství a ukončení doby nejistoty. Poslanci Občanského hnutí budou hlasovat pro jeho přijetí. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Humpálovi, ktorý je tiež predsedom poľnohospodárskej komisie Federálneho zhromaždenia.

Teraz prosím pani poslankyňu Evu Sahligerovú, aby nás zoznámila so stanoviskom klubu Verejnosť proti násiliu. Pripraví sa poslanec Novosád.

Poslankyně SL E. Sahligerová: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, vraciame sa už po druhýkrát k prerokovaniu zákona o pôde. Na predošlom pléne zaznelo veľa diskusných príspevkov rôznych kvalít, ale principiálne tu šlo o dve podstatné veci. Po prvé, do akého obdobia sa vracať formou reštitúcie a po druhé, ako transformovať družstevný majetok.

Vzhľadom na to, že druhý problém bol a je diskutabilnejší, experti poslaneckého klubu, hospodárske výbory a politické grémium dospeli k záveru, že tento návrh zákona bude obsahovať len reštitučnú časť a transformácia sa bude riešiť zákonom nasledujúcim, ktorý by mal byť predložený plenárnemu zasadnutiu v septembri.

Klub poslancov Verejnosti proti násiliu dospel k názoru, že akékoľvek ďalšie pozmeňovacie návrhy by mohli znamenať snahu mariť prijatie zákona, a preto nikto z poslancov tohto klubu nebude žiadny návrh predkladať a nebude ani vstupovať do rozpravy. Plne rešpektujeme závery, ku ktorým sa dospelo pri rokovaniach a budeme hlasovať za prijatie zákona v zmysle tlače 643. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pani Sahligerovej za jednoznačné stanovisko. Za klub ODA vystúpi pán poslanec Novosád. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, klub ODA se podílel na vypracování celého zákona od doby, kdy vznikl tento problém v našem parlamentě. Pozměňovací návrhy, které jsme vznášeli, byly do jisté míry nebo z velké části akceptovány už v návrhu, který máte předložený jako tisk 643, a to už ve fázi projednávání, jak v expertních skupinách, tak v politických grémiích.

ODA s návrhem, který je dnes předložen do pléna, souhlasí. Máme pouze jeden drobný pozměňovací návrh, týkající se § 20. Jedná se o zánik některých užívacích práv v odstavci 2.

Napřed jej přednesu a pak zdůvodním. Je to za podtrženým textem věta: "V roce 1991 (zde dodávám a 1992) mohou vlastníci k provozování zemědělské výroby vypovědět nájemní vztah k 1. říjnu 1991 a k 1. říjnu 1992..." a dál text pokračuje.

Rozšiřujeme výpověď nájemního "vztahu k" na rok 1992. Je to pouze praktická záležitost nebo spíše pragmatická. Od schválení tohoto zákona bude zbývat málo času na to, aby se dotyční rozhodli, mají-li ponechat svůj majetek a své pozemky v nájmu, nebo mají-li si je vzít.

V případě, že termín, který je zde stanoven, jeden měsíc před dnem, jímž je 1. říjen, nesplní, budou se moci chopit držby svého majetku až za dva roky. Z tohoto důvodu se nám zdá nutné odstranit tuto tvrdost zákona aspoň v etapě prvních dvou let. Jinak ODA s celým zákonem souhlasí a bude pro něj hlasovat. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Novosádovi. Prosím pána poslanca Anderka, aby predniesol stanovisko klubu Kresťanskodemokratického hnutia.

Pripraví sa poslanec Batta.

Poslanec SN A. Anderko: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, v našom štáte nastali zásadné zmeny. Stagnovala a poklesla tvorba hodnôt, princíp socialistického pohľadu na riešenie sociálnej spravodlivosti skrachoval. Zospoločenštenie výrobných prostriedkov zablokovalo úžasnú silu ľudského ducha a motiváciu pre slobodnú vôľu človeka.

Súčasný spoločenský pohyb sa uberá smerom, ktorý je vo svete vyskúšaný a ktorý zabezpečuje vysokú tvorbu hodnôt a vysokú životnú úroveň. Zmeny sa rozbehli, zabrániť im nie je možné. Preto sme boli proti všetkým snahám o zakonzervovanie pôvodného stavu v poľnohospodárstve. Ak sa pohyb určitým smerom začal, treba vytýčiť cestu, teda dať právny rámec. Niečo sme opustili, ideme iným smerom a tento smer má byť jasne vyznačený. Sú tu sily, ktoré toto vyznačenie brzdia a tým dochádza ku stagnácii, k prešľapovaniu. Dochádza tým k stavu, že vonkajšie makroekonomické podmienky sú ďalej, sú v predstihu a značne klesá prispôsobivosť poľnohospodárskej výroby. Všetci vieme, že veľké celky nevydržia podmienky trhu, budú sa atomizovať.

Všetci vieme, že bude vznikať súkromný sektor. Na tieto očakávané zmeny má byť pripravený právny rámec, aby tento prechod bol pružný, pozvoľný. V neposlednom rade je nutné vytvoriť účasť poľnohospodárov na finalizácii výroby, aby sa z väčšej časti mohla vyriešiť ich finančná situácia.

Klub poslancov KDH sa díva na problematiku poľnohospodárstva z pohľadu budúcnosti a do tohto pohľadu sme posadili i celú reštitúciu a jej riešenie vrátane pozmeňovacích návrhov, ktoré tu predloží za náš klub ešte poslanec Vosček.

Predložený návrh zákona z väčšej časti pokrýva uvedené predpoklady a požiadavky. Preto poslanci KDH budú tento návrh zákona podporovať a budú zaň hlasovať. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi za Spolužitie poslanec Batta. Pripraví sa pán poslanec Lux.

Poslanec SN I. Batta: Vážené pani kolegyne, vážení páni kolegovia, mal som to šťastie zúčastniť sa pri príprave tohto zákona, prerokúvaní v oficiálnych i menej oficiálnych kruhoch.

Náš poslanecký klub sa rozhodol tlač č. 643 v jej znení plne podporovať. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Prosím pána poslanca Luxa za klub Kresťanskodemokratickej únie.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Lux: Vážení kolegové, náš přístup spočívá v tom, aby každý hektar měl svého majitele, aby se vrátilo vše, co se vzalo. Nic více, nic méně. Znamená to, na rozdíl od původního návrhu "3T" jsme nesouhlasili s tím, aby se rozděloval majetek družstva na půdu.

Tzn. nic více, nic méně od původního vládního návrhu, který byl pod hranici restituce. Domníváme se, že transformace se měla řešit souběžně s tímto zákonem. To, že se neřeší, vyjadřuje nepřipravenost a neschopnost vlády v tuto chvíli tento problém řešit. Je to pouze odložení. Máme za to, že průhledné vlastnické vztahy jsou základem prosperity, a proto tento zákon podporujeme.

Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi. Dodatočne sa ešte prihlásil poslanec Vysloužil za druhý klub. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec SL Z. Vysloužil: Vážený pane předsedající, dámy a pánově, jménem poslaneckého klubu Hnutí samosprávné demokracie SMS/I jsem oprávněn prohlásit, že všichni poslanci našeho klubu budou hlasovat pro pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě ve smyslu tisku 643, jak jsme již prohlásili na posledním politickém grémiu. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Prihlásil sa za klub SNS poslanec Šedovič.

Poslanec SN J. Šedovič: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som vás zoznámil so stanoviskom a pozmeňujúcimi návrhmi klubu poslancov SNS (tlač 643).

Rozhodujúce pre naše stanovisko pri hlasovaní o tomto zákone bude prijať pozmeňovacie návrhy k § 5 tejto tlače. Navrhujeme vypustiť v § 4 odsek 1 posledné slová znejúce "a v § 5". všetky naše pozmeňovacie návrhy predložíme písomne.

Ďalej navrhujeme doplniť do § 4 b) odsek 1 b) text: "iba pôvodnému vlastníkovi".

Otázka konfiškácie majetku občanov maďarskej národnosti, ako i jeho vyňatie z konfiškácie pri splnení daných podmienok, ktoré bolí rozhodujúce pre toto vyňatie, bola riešená nariadením Slovenskej národnej rady, preto sme toho názoru, že i terajšia reštitúcia tohto majetku občanov maďarskej národnosti by mala byť riešená zákonom Slovenskej národnej rady. Takémuto riešeniu plne postačuje ustanovenie § 5 a) v predloženej tlači 643.

Preto navrhujeme § 5 vypustiť a § 5 a) prečíslovať na § 5 a § 5 b) prečíslovať na § 5 a). Sme toho názoru, že súčasné znenie § 30 podstatne obmedzí podnikateľskú činnosť poľnohospodárskych družstiev a postaví ich pred hospodársky krach. Ďakujem za pozornosť. To je stanovisko klubu SNS.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šedovičovi. So stanoviskom Občianskodemokratickej strany sa prihlásil poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Dámy a pánové, dovolte mi říci pouze jednu rozvinutou větu. Vzhledem k tomu, že jsme většinu našich připomínek jako Občanská demokratická strana uplatnili při projednávání tohoto zákona, při přípravě tohoto tisku, která vedla ke schválení v hospodářských výborech, budeme pro toto navrhované znění hlasovat. Vzhledem k tomu, že došlo k odložení transformační části, zavazujeme se, že rozhodně nebudeme blokovat, ba naopak, chceme uspíšit přijetí navazujícího transformačního zákona. Tolik na okraj zde vyslovených obav.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Schneiderovi. Ďalej sa o slovo prihlásil pán minister Dlouhý, ktorého dodatočne medzi nami vítam. Vítam tiež pána ministra Bakšaye.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předně mi dovolte, abych se omluvil za pozdní příchod po zahájení projednáváni tohoto zákona. Bylo to způsobeno tím, že už jsem měl delší dobu na 10.00 hodinu plánováno přijetí egyptského ministra energetiky, který je zde na krátké oficiální návštěvě. (Některé poslance to prý nezajímá...)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP