Úterý 21. května 1991

Poslanec SL V. Soboňa: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, v mene poľnohospodárov v okrese Nové Zámky spolu s výskumnými ústavmi a šľachtiteľskými stanicami mi dovoľte, aby som predložil nasledovný doplňujúci návrh, ktorý sa týka § 20 odsek 3.

Ak je na pozemku zriadená záhradkárska alebo chatová osada, ďalej pozemky pre výskum a šľachtenie poľnohospodárskych plodín, skončí výpovedná lehota dňom... atď. Ďalej text pokračuje podľa predloženého návrhu.

Ide o to, že za slovo "chatová osada" je vsunutý text "ďalej pozemky pre výskum a šľachtenie poľnohospodárskej pôdy".

Odôvodnenie je nasledovné. Každý štát si chráni a nejakým spôsobom upravuje činnosť na úseku výskumu a šľachtenia poľnohospodárskych plodín. Je to potrebné z dôvodu zachovania genofondov hospodárskych plodín, ktoré majú za cieľ získavanie nových odrôd. Dokladom toho je i dosiaľ platný zákon č. 61/1964 Zb., o rastlinnej výrobe, § 4 - § 15.

Nároky na šľachtiteľské a osivárske plochy sú pomerne prísne, pričom predpisujú izolačné vzdialenosti medzi plodmi a odrodami, ktorú sú v niektorých prípadoch až do tisíc metrov. Československá štátna norma č. 46011, č. 4640 a ďalšie technické normy.

Ďalej sú tu nároky na jednotný pôdny charakter, reprezentujúci tú - ktorú výrobnú oblasť. V súčasnosti sú výskumné a šľachtiteľské stanice i pozemky usporiadané tak, aby vyhovovali týmto kritériám. Pri zrušení práva užívania, čo je len malé percento výmery týchto pozemkov, sa celá dlhodobá práca znehodnotí a činnosť v budúcich obdobiach sa úplne znemožní. Bude to znamenať zánik výskumu skúšobných odrôd šľachtenia nielen v našom okrese, ale i v iných oblastiach Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Soboňovi. Prosím pána poslanca Hubálka, pripraví sa poslanec Lacina.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, připravil jsem pozměňovací návrh k § 4 odstavec 1, který by říkal, že oprávněnou osobou je občan České a Slovenské Federativní Republiky i každá fyzická osoba s původní československou státní příslušností, která opustila vlast po únoru 1948 a jejíž půda... Dále pokračuje nezměněný text.

V podstatě se přikláním k návrhu poslance Kesslera a podporuji ho tak, jako poslankyně Samková a někteří další. Toto znění nebudu dávat v zájmu pružnějšího jednání a hlasování.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že schválením této změny republiku ani federaci nepoškodíme. Naopak posilníme její prestiž ve světě tím, že dbáme jednoho ze základních lidských práv, a to je právo na vlastnictví a dědictví.

Chtěl bych poukázat na pány poslance, kteří by v tom viděli něco špatného, ať si uvědomí svůj vlastnický vztah ke svým majetkům i právo jejich potomků se k tomuto majetku hlásit, a proto doporučuji, aby pozměňovací návrh poslance Kesslera byl námi všemi podpořen. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hubálkovi. Prosím teraz o slovo pána poslanca Lacinu, ktorý ďalej vystúpi v rozprave, pripraví sa poslanec Šidík.

Poslanec SL J. Lacina: Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych předložil jeden pozměňovací návrh.

V době násilného združstevňování byl odnímán movitý majetek občanům nebo byl do družstev občany vnášen, aniž v mnoha případech byly sepsány protokoly o jeho převzetí. Dělo se tak v četných případech v českých zemích, ale podle informací ve velkém počtu i na Slovensku.

Během uplynulých více než čtyřiceti let ztratila řada těchto občanů doklady, mnohdy pod dojmem ztráty naděje, že jim budou k něčemu platné. Dnes již také nežije řada vrstevníků těchto oprávněných osob, které by tuto skutečnosti potvrdily. Protože jsem přesvědčen, že by bylo nespravedlivé, aby tyto oprávněné osoby o svůj nárok na majetek, případně odškodnění, přišly, podávám tento doplňující návrh.

Doplnění § 17 o nový odstavec 3 v tomto znění:

"Vláda České republiky a vláda Slovenské republiky stanoví způsob výpočtu náhrad za věci uvedené v odstavci 1 pro případ, kdy nelze prokázat odnětí nebo vnesení těchto věcí nebo nelze určit jejich současnou hodnotu."

Původní odstavec 3 a odstavec 4 přečíslovat. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Lacinovi a do rozpravy pozývam pána poslanca Šidíka, pripraví sa pán poslanec Valko.

Poslanec SL M. Šidík: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, milí hostia, na 14 spoločnej schôdzi som predniesol vo svojom vystúpení svoje stanovisko a množstvo pozmeňovacích návrhov, ktoré sa opierali o názor úplnej väčšiny členov poľnohospodárskych družstiev Slovenskej republiky. Na tomto svojom vystúpení nič nemením a dnes vo svojom vystúpení nadväzujem na predošlé zo 14. schôdze. Mám k tomu štyri pripomienky, to je k dnes prerokúvanej problematike.

Po prvé, družstevníci z celej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky sa zišli 12. marca 1991 v Prahe v Športovej hale v počte pätnásť tisíc. Prišli podporiť pôvodný vládny návrh - opakujem pôvodný vládny návrh pod parlamentným číslom 393. Vláda ale oplatila podporu československým poľnohospodárskym družstevníkom tým, že ustúpila skupinovým záujmom a na rokovaní nám bol predložený návrh pod číslom tlače 547, ktorý bol diametrálne odlišný od pôvodného vládneho návrhu a podporoval záujmy skupiny pod vedením poslanca Tyla a sponzorujúceho tejto skupiny pána Kubáta, ministra českej vlády.

Po druhé, dnes nám je predložený návrh pod parlamentným číslom 643, ktorý s pôvodným vládnym návrhom nemá už absolútne nič spoločné.

Pýtam sa teda pána ministra Dlouhého, aký bol dôvod k ústupu od pôvodného návrhu, od jeho slov a sľubov, ktoré na stretnutí poľnohospodárskych družstevníkov v počte pätnásť tisíc, ktorí zastupovali záujmy družstevníkov celej republiky, predniesol. Myslím, že dôvera pätnásť tisíc družstevníkov, ktorí zastupovali celú členskú základňu, sa nedá takto zmanipulovať ani s ňou hazardovať.

Po tretie, v kuloároch tohto parlamentu sa šíri, že s takto predloženým návrhom pod parlamentným číslom 643 Roľnícky družstevný zväz, ako i slovenský Roľnícky družstevný zväz nesúhlasia a svoje nesúhlasné stanovisko oba tieto orgány prezentovali dnes v Roľníckych novinách. Máme za to, že takýto návrh zákona predovšetkým v § 4, § 5, § 7, § 12 a § 30 je protiústavný.

Plne sa stotožňujem s pozmeňovacími návrhmi, ktoré tu predniesol pán kolega Grebeníček. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šidíkovi. Prosím o slovo poslanca Valka. O slovo sa prihlásil pán minister Dlouhý. Podľa zákona o rokovacom poriadku má mu byť udelené slovo vždy, keď o to požiada ako člen vlády.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, musím na tento odkaz, který považuji za zcela oprávněný, odpovědět.

Vláda předložila původní vládní návrh, a neztotožňuji se s předřečníkem v tom, že by text, který byl projednáván na 14. společné schůzi, tedy v březnu, byl až tak diametrálně odlišný od původního vládního návrhu. Navíc s tím textem, který jsme projednávali v březnu, vláda po dalších jednáních vyslovila souhlas, respektive s většinou změn vyslovila souhlasné stanovisko, které jsem také v parlamentě přednesl a obhájil.

Dospěli jsme však všichni k závěru, tento parlament i vláda, že tak jak byl připraven zákon pro březnové zasedání, nebyl parlamentem průchozí Proto bylo nutné pokračovat v další práci. Vláda zaujala stanovisko takové, že ponechává celou iniciativu parlamentu, a to se také stalo s tím, že zástupci navrhovatele původního znění se všech jednání zúčastnili, argumentovali, nicméně snažili se najít takové konstruktivní řešení, aby tento parlament byl schopen přijmout alespoň restituční část zákona o půdě. Prostě jiná cesta není.

Tento návrh, který dnes projednáváme, není vládním návrhem. Nicméně po zvážení všech souvislostí, především toho, že na znění tohoto zákona netrpělivě čeká nejen zemědělská veřejnost ale celá naše veřejnost, vzhledem k tomu, že je to restituční část, která je do značné míry už velmi propracovaná po stránce technické, legislativ i ekonomické, vyslovil jsem zde tomuto návrhu podporu. Ztotožnil jsem se i s těmi názory dalších, dnes vystupujících, že návrh tak, jak je předložen, bude zavádět do naší ekonomiky a zemědělství jistě nemalé problémy. Březnová diskuse v tomto parlamentu nám však jasně ukázala, že i původní vládní návrh i tisk, který jsme projednávali, by přinesly jiné problémy do naší společnosti, ekonomiky a zemědělství, kdyby byly schváleny. Transformace vlastnických vztahů, respektive dnes projednávaná hlavní restituce, případně privatizace půdy, je patrné jeden z nejobtížnějších a odvážím se říci, možná i nejbolestnějších kroků naší ekonomické transformace, kterým však musíme projít. Stejně patrně - a myslím, že to tady už dnes také zaznělo - žádný zákon nebude ideální.

Znovu ale opakuji svůj názor a myslím, že názor mých kolegů ve vládě, že i když tento návrh není původním vládním zákonem, je to asi nejlepší možný kompromisní návrh, ke kterému jsme mohli dospět, a proto opakuji svoji podporu tomuto návrhu. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Dlouhému. Vážené kolegyne a kolegovia, avizoval som, že by sme mali o 12.30 hodine urobiť prestávku na obed. Nakoľko sú len štyri prihlášky do rozpravy, tak v prípade, že by táto rozprava skončila tými štyrmi vystúpeniami, odporúčal by som urobiť prestávku až potom - jednak na obed, jednak aby sa mohli zísť poslanecké kluby a hospodárske výbory, pretože spravodajcovia žiadajú poradu s hospodárskymi výbormi k pozmeňovacím návrhom.

Nemáte voči takémuto postupu pripomienky? (Ne.) S faktickou pripomienkou sa prihlásil pán poslanec Benčík.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predsedajúci, vážení poslanci, vážené poslankyne, ďakujem veľmi pekne pánu ministrovi Dlouhému, že nalial čistú vodu do pohára, keď otvorene povedal, že tento návrh už nie je návrhom vlády. Povedal, že boli len dve možnosti. Myslím, že existuje ešte tretia možnosť.

Parlament je taký, aký je, nemôžeme ho zmeniť, bol zvolený demokraticky, ale keď je vláda presvedčená a je pravda to, čo povedal pán minister, čo nás očakáva, tak vláda je povinná dôsledne trvať na svojom a v tomto prípade, keď sú také kolízie, bolo treba uvažovať hádam i o vyžiadaní dôvery vláde. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu Benčíkovi.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Pane poslanče, nechtěl jsem implikovat svým vystoupením, že bych zamýšlel podat demisi.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pokračujeme v rozprave. Slovo má poslanec Valko, pripraví sa poslanec Hladík.

Místopředseda SL E. Valko: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, dovoľte mi, aby som napriek tej skutočnosti, že pani poslankyňa Sahligerová v mene klubu Verejnosti proti násiliu uviedla, že poslanci za tento klub nemienia predložiť pozmeňujúce návrhy, predsa len by som tak urobil. Táto skutočnosť však vyplynula až nasledovne, z priebehu diskusie.

Navrhujem doplniť ustanovenie § 5 b) odsek 2 po poslednú vetu. Za slová "orgány štátnej správy republík" pripojiť túto vetu: "Štát má v takomto prípade voči pôvodnému vlastníkovi nárok na náhradu nákladov účelne vynaložených na nehnuteľnosť, ktorú uhradil fyzickej osobe podľa vety prvej."

Dovoľte, aby som tento pozmeňujúci návrh stručne zdôvodnil. Je jednoznačné, že podľa príslušného ustanovenia § 5 b) odsek 1 a odsek 2 v prípade, ak podá oprávnená osoba návrh, fyzická osoba, ktorá získala protiprávne, resp. bola neoprávnene zvýhodnená nehnuteľnosť, musí túto nehnuteľnosť vrátiť. Výsledok tohto vrátenia znamená však, že kúpnu cenu fyzická osoba dostane od štátu. Dostane od štátu aj účelne vynaložené náklady. Domnievam sa však, že celkom tento postup nie je správny, a to z toho dôvodu, že v prípade, ak fyzická osoba, ktorá to samozrejme v tom období mala protiprávne získané, vynaložila určité náklady, odovzdá nehnuteľnosť pôvodnému vlastníkovi. Zhodnotila ho povedzme na 100 000 Kčs, tak tento pôvodný vlastník tých 100 000 Kčs dostane. Znamená to, od štátu, ale pôvodný vlastník má, podľa môjho názoru, neoprávnený majetkový prospech.

Preto navrhujem doplniť tú vetu, ktorá v prípade, ak štát tieto účelne vynaložené náklady uhradil fyzickej osobe, ktorá vrátila pôvodnému vlastníkovi na jeho návrh príslušnú nehnuteľnosť, aby mal regresný nárok voči pôvodnému vlastníkovi. To je zmysel tohto pozmeňujúceho návrhu.

Ďalej navrhujem v § 26 rozšíriť o odsek 2. Tzn. doterajšie znenie § 26 by bolo označené ako odsek 1 a odsek 2 by znel:

"Majetok, ktorý bol pôvodným vlastníkom odňatý podľa zákona č. 81/1049 Zb. Slovenskej národnej rady a zákona č. 2/1958 Zb. Slovenskej národnej rady, nie je možné prevádzať do vlastníctva iným osobám do prijatia osobitného zákona o tomto majetku."

Tu urobiť legislatívny odkaz pod čiarou - § 5 a) zákonov. Tým pádom samozrejme by došlo buď z názvu vypustiť "majetok cirkví", pretože sa to bude vzťahovať nielen na komposesoráty a urbariáty, alebo potom necháme názov "majetok cirkví a rozšírit majetok komposesorátov a urbariátov". Je to v podstate blokačné ustanovenie v prípade, ak by neprešiel pozmeňujúci návrh pána poslanca Vosčeka (ide o bod 12 § 31), ktorý navrhol doplniť o odseky 5, 6 - tzn. zmocňovací návrh na Slovenskú národnú radu.

V prípade, ak tento neprejde, navrhujem, aby blokácia tohto majetku bola nesporne uvedená v § 26 odstavec 2. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Valkovi. Teraz prosím pána poslanca Hladíka, aby predniesol svoje vystúpenie. Pripraví sa poslanec Ondrejkovič. Predtým sa ešte prihlásil s technickou poznámkou pán poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Měl bych dotaz na poslance Valka. Chtěl bych se ho zeptat, proč v případě, když jde o účelné vynaložené náklady na nemovitost, proč se konstruuje oprávnění vrátit prostředky přes ten stát, když navrhuje, aby v podstatě povinná osoba dostala uhrazené náklady od státu. Proč se tam dává stát, proč nechce, aby rovnou oprávněná osoba zaplatila povinné osobě účelně vynaložené náklady?

Místopředseda SL E. Valko: Sú dve cesty, cez ktoré by sa mohlo postupovať. Jedna je cesta, akú som navrhol ja - tzn. štát by vrátil a potom by mal štát regres voči povinnej osobe.

Druhá cesta, aby priamo fyzická osoba si vymáhala od pôvodného vlastníka.

Zrejme účelnejšie bude, ak to všetko zaplatí štát. Štát potom bude mať voči tomu pôvodnému vlastníkovi, voči fyzickej osobe, regresný nárok. Môže sa stať, že pôvodný vlastník v tom okamžiku nebude mať finančné prostriedky, bude insolventný a postihne to tú osobu. Schodnejšie je to, myslím, touto cestou.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Hladík, pripraví sa pán poslanec Ondrejkovič.

Poslanec SN J. Hladík: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolím si podat dva pozměňovací návrhy. Oba k § 16, který se týká pozemkových úprav.

První z nich je k bodu 1 - vypustit ve čtvrtém řádku první část věty - s jejím souhlasem. Potom by zněl bod 1 takto:

"Pozemkovými úpravami jsou změny v uspořádání pozemku v určitém území provedeny za účelem vytvoření ucelených hospodářských jednotek podle potřeby jednotlivých vlastníků půdy a podle celospolečenských požadavků na tvorbu krajiny, životního prostředí a investiční výstavby. Vynechávám tam slova - s jejich souhlasem, protože považuji tuto větu za trochu zavádějící.

Už v bodu 2 je uvedeno, že při pozemkových úpravách, o změnách vlastnictví a o pozemkových úpravách se budou domlouvat původní vlastníci. Pokud se vlastníci nedohodnou, bude rozhodovat pozemkový úřad, pokud vlastníci nebudou souhlasit s rozhodnutím pozemkového úřadu, mohou tyto záležitosti předat soudu. To znamená, kdybychom uvedli do bodu 1 - a s jejich souhlasem - možná by to dělalo problémy České národní radě a Slovenské národní radě ve zpracování zákona o pozemkových úpravách, protože ve velkém množství případů nedojde k souhlasu vlastníků při mnohonásobných změnách pozemků. To je ke zdůvodnění.

K bodu 2 navrhuji provést změnu spíše technického charakteru - o provedení pozemkových úprav v souvislosti s výměnou nebo převodem vlastnických práv, o určení hranic pozemků, nebo o zřízení příp. zrušení věcného břemene k dotyčným pozemkům rozhoduje pozemkový úřad na základě dohody vlastníků. V případě, že se vlastníci nedohodnou, rozhoduje pozemkový úřad za podmínek stanovených zákonem. Rozhodnutí pozemkového úřadu přezkoumá na návrh účastníka soud.

Navrhuji změnu v tom, že bych přeřadil na jiné místo větu o zřízení, případné zrušení věcného břemene k dotyčným pozemkům rozhoduje pozemkový úřad. Nemyslím si, že o břemenu bude rozhodovat pozemkový úřad na návrh vlastníků, a proto nyní přečtu znění odstavce 2, které navrhuji:

"O provedení pozemkových úprav v souvislosti s výměnou nebo převodem vlastnických práv a o určení hranic pozemků rozhoduje pozemkový úřad na základě dohody vlastníků. V případě, že se vlastníci nedohodnou, rozhoduje pozemkový úřad za podmínek stanovených zákonem. O zřízení, popřípadě zrušení věcného břemena k dotyčným pozemkům rozhoduje pozemkový úřad. Rozhodnutí pozemkového úřadu přezkoumal na návrh účastníka soud. "

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP