Středa 22. května 1991

Pokles objemu maloobchodního obratu podniků v působnosti ministerstev obchodu a cestovního ruchu tohoto roku o 43,9 % (ve srovnatelných cenách) oproti výši dosažené v březnu 1990 a následné snížení objednávek zboží od výrobních organizací, nemohly vlády přehlédnout. Napovídá to i tvrzení ministra financí, že zvolený způsob využití rozpočtových přebytků na snížení daní je nejefektivnější cestou pro zastavení poklesu výroby.

Uvedené opatření však těžko může vést k realizaci příslušného záměru. Snížení nepřímých daní nedosahuje průměru uvedených 10 %, ale méně, protože značná část spotřebního zboží není vůbec zatížena daní z obratu, a nemůže tam proto ke snížení daně dojít. To se týká např. potravin.

Dále je nutné si uvědomit, že snížení daně o 10 % znamená možnost snížení spotřebitelské ceny pouze o 1 - 3 %, a to v závislosti na výši daňové sazby.

To se výrazněji na poptávce nemůže projevit. Ale i kdyby se v plném rozsahu snížení daně přeneslo do úrovně cen, přesto by zboží bylo mnohem dražší než v minulém roce, jak to ukazuje příklad vozu Favorit, který stál původně 89 100 Kčs, v lednu 119 890 Kčs a nyní po snížení daně z obratu "pouhých" 147 430 Kčs. Při liberalizaci cen v podmínkách monopolního postavení výrobních i obchodních podniků a při rozsáhlé platební neschopnosti, budou prostředky získané snížením daňového zatížení, použity pravděpodobně z velké části na zlepšení finanční situace podniků vyrábějících spotřební zboží, nikoli ke snížení cen. Naopak, do konce letošního roku je nutno počítat s jejich dalším růstem.

Za žádoucí bych pokládal využít uvedené prostředky například k úvěrování vývozů, zvláště strojírenských, mimo jiné do zemí bývalého sovětského bloku, pro dodání impulsů výrobě. I když ani to by nemohlo změnit trend poklesu výroby, došlo by ke zmírnění a každé zmírnění poklesu je v tomto kritickém období třeba vítat. Snížení nepřímých daní je v uvedeném kontextu spíše politickým gestem než skutečným řešením vzniklého stavu, u jehož počátku stálo chybné řazení reformních kroků a příliš tvrdá finanční restriktivní politika. Ministr hospodářství řekl, že vláda si je vědoma své krátké působnosti, ale chce dosáhnout toho, aby žádná jiná vláda po ní už nemohla dělat jinou politiku, než současný kabinet pana Čalfy.

Ano, lhůta do voleb je krátká a opozice chce zachovat alternativy pro československou politiku. Potvrzuje se stará moudrost římského básníka Publia Pabinia Statia, že "krátká vláda nešetří lid".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Hubálek, připraví se pan poslanec Tahy. Poslanec Schneider má technickou poznámku.

Poslanec SL J. Schneider: Dovolte mi krátkou, věcnou poznámku a pak technickou. Přestože nezazněly v projevu pana kolegy Ransdorfa citáty z velkého kormidelníka Mao-Ce-Tunga, nebylo by od věci, abychom se poučili a neopakovali tyto repetice tím způsobem, že využijeme jednacího řádu a v příští podobné situaci jako bylo jednání o hospodářské situaci a o stavu státního rozpočtu, budeme projednávat tyto body společně podle § 16 odstavec 1 jednacího řádu.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, dříve než přednesu žádost na ministra financí a na ministra hospodářství ke zprávě, která se nám předkládá, mám jednu připomínku, a ta se týká nejen vlády, ale i nás všech v parlamentu. Spoluobčané nám svěřili mandát proto, abychom spíše než konstatovali a distancovali se, tady hledali účinná řešení. To myslím nás v očích veřejnosti postaví do lepšího světla, protože si musíme uvědomit, že běžná veřejnost nás považuje za to, čemu se říká "oni". Byl bych rád, aby to "oni" na základě naší práce se změnilo v to, když budou o nás a o naší práci mluvit, aby říkali "naši". Ale dosavadní způsob práce k tomu nespěje.

Nyní konkrétní věc. Nejsem ekonom, ale ze styku s občany vím, že ekonomiku určitě narušuje všeobecně známý jev, a to je, že v pátek ve třídách zvláště druhého stupně, je zpravidla jedna třetina žáků. Dokreslujícím momentem jsou zprávy Zelené vlny, zejména z Prahy, že ve 14.00 hodin jsou výpadové silnice přeplněné automobily.

Chtěl bych požádat pana ministra Klause i pana ministra Dlouhého, jakým účinným opatřením místo distancování se a získávání popularity u lidí plamennými a žlučovitými kritikami, měli bychom přispět k tomu, aby se tato situace změnila. Věřím, že kdokoli z nás po radě ze strany odborníků rád přispěje svým dílem, abychom zákonnou formou nebo jiným vhodným opatřením plnili to, k čemu jsme se zavázali ve volbách. Ve všech programech všech stran byl zájem společnosti, a to bychom měli dokazovat činy. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Tahy. Připraví se poslanec Kostya.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, mám jeden doplňujúci návrh k uzneseniu Federálneho zhromaždenia k prerokovávanej správe, a síce na strane dva písm. d): "prerokovať postup komerčných bánk vzhľadom na 50 % čerpanie úverov podnikov za I. štvrťrok 1991 a doporučiť ďalšie opatrenia pre zlepšenie súčinnosti medzi podnikovou a bankovou sférou."

Môj návrh, ktorý zvážite pri hlasovaní, odôvodňujem tým, že v štádiu, kedy veľa podnikov stojí pred problémom reštrukturalizácie, javí sa paradoxne, že úvery, resp. rezervy, ktoré sú pre tieto úvery rezervované na prvý štvrťrok, sa čerpajú tak nízko. Dá sa to vysvetliť skutočnosťou, že v podstate podniky sú do určitej miery ochromené tým, že k transformácii prakticky ešte nedochádza, že transformácia má sklz, a preto sa nechovajú všetky podniky primerane tej skutočnosti, v ktorej sa nachádzajú. Ovšem, pokiaľ podniková sféra, finančná sféra, aj banky nebudú privatizované, tak sa tržne chovať nebudú a nebudú sa zrejme chovať normálne ani v tejto oblasti, na čo môžu doplácať prirodzene občania, ktorí sú v jednotlivých podnikoch zamestnaní. Pokiaľ podniky nie sú štátne, má vláda zodpovednosť za to, akým spôsobom sa chovajú a má vytvárať určité odporúčania už aj z toho hľadiska, že cez to, že sme schválili zákon o strategickom plánovaní, tak dôležitejšie je, aby sa jednotlivé rezorty strategicky chovali.

To je asi podstatné a stratégia, ktorá by mala v každom rezorte mať významné miesto, by mala vyplynúť zo záverov, ktoré by mali pomôcť podnikom orientovať sa na jednej strane a na druhej strane samozrejme orientovať sa bankám, aby vedeli, kde je účelné investovať, aby oni sami nezanikli, aby mohli žiť a aby mohli v budúcnosti profitovať. Z tohto dôvodu by som odporúčal taký doplňujúci návrh zvážiť.

Ešte malú poznámku na doplnenie toho, čo povedal poslanec Schneider k prejavu pána poslanca Ransdorfa. Niekto múdry v našom štáte povedal: "Čo sa viac ako štyridsať rokov vlčí, to sa nedovlčí ani za rok, ani za dva, ani za tri, a to nielen v hospodárskej sfére." (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Páni zpravodajové mají poznamenaný pozměňovací návrh, pokud ne, prosím pana poslance Tahyho, aby ho dal písemně. Nyní pan poslanec Kostya, připraví se poslanec Jurečka.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych navázat na svého předřečníka z rozpočtového výboru, který hovořil ke kapitole rezortu ministerstva obrany.

Uvedl tady, že branně bezpečnostní výbory projednávaly materiál z tohoto rezortu, ve kterém bylo zdůvodnění, jaké vlivy mělo snížení rozpočtu Federálního ministerstva obrany. Uváděl také varianty možného řešení.

Chtěl bych tuto skutečnost doplnit o jeden postřeh. Samozřejmě máme jako nejvyšší zákonodárný sbor v podstatě dvě možnosti. Buď tyto údaje - a to se jedná o každý resort, pokud by takový problém vznikl - posoudit z hlediska hodnověrnosti a z hlediska možnosti, jak danému resortu pomoci nebo vyhovět.

Pak máme druhou možnost v případě, že tyto cesty nenajdeme a bude situace obdobná ve většině resortů a nenajdeme zdroje, samozřejmě tomuto požadavku nevyhovět. Nechci pledovat pro žádné rozhodnutí dopředu. Chci pouze připomenout, že v případě, že budeme tento požadavek považovat za hodnověrný a nenajdeme zdroje, abychom příslušnému resortu vyhověli, máme povinnost jako nejvyšší zákonodárný sbor ještě dalšího, a to znamená rozhodnout, co dál.

Vidím, v tomto případě v konkrétním problému resortu ministerstva obrany jen jednu možnost řešení, a to na základě toho, že jsme stanovili, odsouhlasili vojenskou doktrínu, ve které jsme zavázali tento resort k určitému rozsahu úkolů, abychom vzali na sebe určitou politickou odpovědnost a abychom rozhodli, zda tyto úkoly, které jsme my resortu stanovili, nebudou splněny co do věcného rozsahu plnění, a nebo - pokud dospějeme k názoru, že je třeba věcně tyto úkoly plnit - zda bude posunuta časová hranice plnění. Není možno obě rozhodnutí pominout a resortu, který řádně zdůvodnil, že námi stanovené úkoly na základě stávajícího rozpočtu nemůže splnit, prostě jednoduše jeho argumenty nevzít v úvahu.

To je všechno, co jsem vám chtěl říci.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Jako poslední je přihlášen poslanec Jurečka. Ptám se kolegů, jestli se ještě někdo hlásí do diskuse, nechť podá přihlášku.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, dámy a pánové, podporuji návrh kolegy Schneidera, protože dnešní diskuse ke zprávě o plnění státního rozpočtu se stala opět konfrontační půtkou o zásadní charakter našeho postupu, toho postupu, kterému říkáme ekonomická reforma. Citáty vyzdobené kritiky a požadavky alternativ jsem odmítl ve svém vystoupení minulý týden. Budu se trochu opakovat. Jestli pan poslanec Ransdorf hovoří o alternativě, věřím, že toto shromáždění je schopno rozeznat, o jakou alternativu mu jde.

Myslím, že bychom se měli soustředit na rozhodující otázky, které bychom měli vládě z našeho jednání říci a naznačit. První z nich: Byla regulace výdajů v prvním čtvrtletí správná, či ne? Podle mého názoru byla nezbytná a zdůvodněná. Šli jsme do nejistých podmínek a ty podmínky se nestaly jistějšími. Domnívám se, že bychom měli vládu v tomto trendu podpořit.

Jestliže hovoříme o nevhodnosti globální přerozdělovací metody - 35, 40, 25 - pak tuto kritiku neadresujme ani vládě, ani federálnímu ministerstvu financí, ani panu ministrovi, ale tak trochu sami sobě. Vláda ve svém materiálu, který nám poskytla, se kriticky vyjadřuje k tomu, jakým způsobem bude nutno upravit rozpočet. Je zřejmé, že některé rozpočtové výdaje budou vyžadovat určitých úprav, především zdravotnictví, ale to je otázka kompetenční. Domnívám se, že od nás by měl jít signál vládě, aby neustupovala od celkových záměrů své rozpočtové politiky.

Byl bych rád, kdybychom i my všichni chápali ty kritické rozbory, které výbory pro plán a rozpočet soustředily v jednotlivých kapitolách, jako pomoc vládě, jako kritiku, která má vyčistit tu cestu, ke které jsme vládě dali mandát, a nikoliv jako kritiku, která by tu cestu měla otáčet jinam. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Mandler. Ptám se kolegů, zda se ještě někdo hlásí do diskuse?

Poslanec SL E. Mandler: vážený pane předsedající, dámy a pánové, je mi těžko jako neodborníkovi hovořit k rozpočtu. Já k tomu také hovořit nebudu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ale měl byste se, pane kolego, držet programu.

Poslanec SL E. Mandler: Měl. Ostatní, co byli přede mnou také, a přece mám dojem, že k rozpočtu moc nemluvili, že mluvili více méně ideologicky. Dokonce se tu pět minut četly tituly časopisů. Pokusím se, pane předsedající, když jste mne napomenul...

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Upozornil jsem na ustanovení jednacího řádu.

Poslanec SL E. Mandler: Když jste mne upozornil na ustanovení jednacího řádu, pokusím se být velice stručný.

Ministrovi financí se často vytýká přílišná sebevědomost. Já to nemohu a nechci hodnotit. Chtěl bych upozornit, že to dosti zveličují právě jeho kritikové tím, co vše od něho chtějí a požadují. Z debaty to bylo vidět. Především od něho vyžadují nesmírnou futurologickou mohutnost. On měl před rokem vědět, jaká přesně bude letos inflace, a jestli to neřekl úplně přesně před rokem v situaci, ve které jsme, tak je to strašné.

Dále. Jeho ministerstvo, okleštěně navíc kompetenčními zákony, má umět s ekonomickými nástroji to, co chtěla umět nomenklatura. A pokud ekonomické nástroje nefungují jak by měly, tak je to samozřejmě vina ministerstva.

Posléze on, jako ministr financí, by měl těmito ekonomickými nástroji spravit to, co násilím, korupcí, loupením za čtyřicet let tady zkazila Komunistická strana Československa. (Potlesk.)

K projevům poslanců z řady Komunistické strany Československa, i bývalých komunistů, bych chtěl říci toto: my tady máme demokracii a každý může říci to, co má na srdci. My nemůžeme a jistě nechceme omezovat komunisty ve svém projevu. Myslím si, že někteří z nich by se měli omezit sami a pochopit, že vyjadřovat se k otázkám hospodářské politiky, jak se dělá dnes, pro ně je také otázka vkusu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Morovič.

Poslanec SN J. Morovič: Vážený pán predseda, predsedajúci, kolegyne a kolegovia, celý priebeh vo výbore pre plán a rozpočet prežívame s ohľadom na rozpočet veľmi citlivo, veľmi veľa sa pracuje na tom, akým spôsobom by sme mohli byť nápomocní ako spätná väzba vláde.

Zdá sa mi, že v tejto otázke je treba, aby sme boli konštruktívni a trpezliví. Len začal nejaký proces a my sa zameriavame na to, aby sme tento proces kritizovali, miesto toho, aby sme sa zameriavali na to, či vieme dať objektívne informácie, ako proces prebieha a akým spôsobom by sme cítili každý zo svojej strany, čo by sme mohli urobiť v prospech toho, aby veci išli lepšie, či už v podnikoch, regionoch alebo na celej československej úrovni.

Odporúčal by som, a budem veľmi stručný, aby sme sa zamerali na toto v ďalšom štvrťroku, pretože prakticky každý štvrťrok budeme robiť kontrolu rozpočtu, aby sme boli kooperativnejší, aby sme cítili spoločnú zodpovednosť za celý proces, aby každý osobitným podielom to, čo môže, do toho niečo priniesol.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě se přihlásil pan poslanec Borguľa. Má slovo.

Poslanec SL M. Borguľa: Vážení kolegovia, myslím že sa tu zasa diktuje na akúsi ideologickú tému. Vláda nás včera suchou nohou cez rieku previedla a dnes sa o to snaží tiež. Domnievam sa však, že tu nejde o to, aby sme sa vyslovovali o katastrofických scenároch, jedna strana, druhá strana hovorí, že všetko je v poriadku. Domnievam sa, že je treba vrátiť sa k číslam, k vecným argumentom a myslím, že diskusia tu sa v tomto zmysle zatiaľ veľmi neniesla, ale nepočul som ani v úvodnom slove, bohužiaľ, k týmto veciam nejaké vecné argumenty.

Faktom je v prvom rade to, že tých 15 miliárd Kčs je do značnej miery fiktívnych, nielen z toho, že sa tu hovorilo o tom, že je to istým mechanizmom, posunom cien vyvolané atď. Chcel by som upozorniť aj na to, že sa odložili nejaké výdaje, výdaje, ktoré nezbytne nutne budeme musieť mať. Napríklad na Slovensku sa v prvom štvrťroku takmer neuvoľnili dotácie pre obce. Keď ich uvoľnili po prvom štvrťroku, okamžite rozpočet z vysokého prebytku klesol takmer do mínusu.

Znepokojuje ma napríklad skutočnosť, že vo výdajovej časti na jednej strane federácia prečerpala podstatne tzv. neinvestičných výdajov pre podniky a družstvá, na druhej strane republiky - Slovensko čerpalo, myslím, okolo 7 % a v Čechách sa čerpalo z tejto položky okolo 12 %. A to robíme v dnešnej situácii, kedy podniky plačú, ekonomicky sú zrážané na kolena a jedna sa v tejto položke aj o poľnohospodárske družstvá.

Domnievam sa, že aj cez to, že niektorí predrečníci sa zasa snažia túto vec položiť do akejsi ideologickej roviny a zasa sa odvolávať na štyridsať rokov dozadu, za súčasný stav sme aj my, tento parlament a táto vláda, dnes zodpovední.

Faktom je, že o 12 % klesla výroba. Keď chceme aj v budúcnosti zakladať akúsi prosperitu v tejto republike, prosperitu regresom nezaložíme. Založíme ju inde vtedy, keď sa skutočne začne znovu vyrábať. Bohužiaľ, v tomto slova zmysle ani vláda ešte nič nerieši.

Som veľmi prekvapený, že v diskusii o rozpočte sa zúčastňuje pán minister Klaus, je to záležitosť celej vlády. Očakával som, že tu bude minimálne pán premiér, pretože sa to týka každého ministerstva, že tu bude pán Valeš a že tu bude v prvom rade pán Dlouhý, pretože za budúcnosť rozpočtu je v prvom rade zodpovedný pán minister Dlouhý. Keď nebudú fabriky produkovať, pán minister Klaus nebude do rozpočtu dodávať príjmy. Myslím, že tu je v prvom rade zakopaný pes.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP