Čtvrtek 23. května 1991

Poslanec SN J. Svoboda: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, když jsem poprvé vstupoval do této budovy, byl jsem si vědom toho, že zde nebudu vítán všeobecnými sympatiemi. A neočekávám to ani dnes. Přesto jsem však skládal poslanecký slib s jistými nadějemi. Očekával jsem, že se tato pospolitost vzešlá ze svobodných voleb může stát předobrazem racionální občanské společnosti stmelené étosem úsilí překonat krizi hodnot, pokusit se hledat nová nosná paradigmata národní, uzemní a státní existence a odstranit mechanismy minulosti umožňující bezpráví ve všech jeho podobách, od bezpráví politického, národnostního, náboženského, kulturního, až po bezpráví sociální a ekonomické. Věřil jsem, že společně budeme hledat pole průniku zájmů lidí, kteří nám ve volbách dali své hlasy: Možná nevelké, ale docela jistě existující území shody; území, které budeme rozšiřovat, kultivovat; území, na kterém přestanou platit ideologická viza a nesnášenlivé doktrinářství.

Čím byl v oblasti nadstavby charakteristický režim, který přivedl společnost na práh 17. listopadu 1989? Černobílým zkreslováním světa a jeho dějinných peripetií odvozených z bipolární poválečné velmocenské konstrukce, neméně pak vírou, že na složité otázky je možné najít jednoduchá řešení a jednoduché odpovědi. Taková je i konstrukce parlamentního tisku, který projednáváme. Nepřináší poznání, které musí předcházet pochopení silových vazeb a složité struktury vnitřních i vnějších vztahů. Není ničím víc než moralizujícím rozsudkem. Možná, že i něčeho takového je vám třeba.

Je-li cílem znovu rozdělit společnost na vítěze a poražené, bezpochyby patří k tomuto dokumentu závěrečná věta, kterou se výklad zákonů směrem k minulosti i budoucnosti staví pod pravomoc zcela volně použitelné holé věty, jejíž poznávací a určovací smysl nemá větší hodnotu, než výrok o posedlosti temnými silami.

Nejsem historik, a v roce 1948 mně byly 3 roky. Snad nikdy mi nevymizí z paměti obraz mého otce sedícího u rozhlasového přijímače, ze kterého zněly mně tehdy nesrozumitelné věty reportáže z procesů. O mnoho let později jsem o politických procesech padesátých let natočil film. Ne proto, abych si přisvojil právo soudit a moralizovat dějiny. Chtěl jsem zachytit svou dětskou vizi výrazu otcovy tváře; tváře člověka zmateného a bezmocného uprostřed tmy společenské iracionality.

Chápu pana kolegu Tomsu nebo Kesslera, přijímám tvrdost jejich slov jako oprávněnou, protože nesou pečeť strašné a nejspíš nesdělitelné lidské zkušenosti. Zločiny vskutku nelze omlouvat okolnostmi a nazýval-li je kdy někdo chybami a omyly, bylo to podle mého názoru cynickým výsměchem. Řečeno s Terlullianem "Věřím, i když je to absurdní". Věřím, že se můžeme naučit vedle sebe žít, patrně ne jako přátelé, protože prožitky těchto mých kolegů jsou příliš otřesné, ale také ne jako nepřátelé. V čemž vidím nástroj občanské racionality a snahy pro vzájemné pochopení. V dějinách, vážené kolegyně a kolegové, plyne čas jednosměrně a nevratně a hypotetické "kdyby" je pouze neživá konstrukce.

Vzpomínám-li dnes na své dětství, nemohu zapomenout ani na sobotní odpoledne, kdy se můj otec po práci týden co týden jezdil koupat na Klíčavskou přehradu, protože Kladno nemělo pitnou vodu. Asi to mnohým z vás bude připadat směšné, ale i to patří k historii, aspoň k historii mého života, k historii mé paměti. Stejně jako to, že Vítězslav Nezval nenapsal jen ódu na Stalina, ale i Edisona, báječné překlady Rimbauda, Apollinaira, že Vladimír Holan nebyl jen umlčovaným básníkem, ale i vskutku národním umělcem, jehož Noc s Hamletem jsem poprvé slyšel v pražské Viole. Taková byla šedesátá léta, kdy se normální ekonomické dotace dostaly do rukou schopných a talentovaných umělců filmařů, kteří naši zemi a naši kulturu proslavili na mnoha světových festivalech.

Patří k vnitřní rozpornosti dějin, o kterých dnes mluvíme, že v téže době jsem byl pro autorství jakési politické proklamace vyloučen ze studia na všech vysokých školách. O tři roky později, díky klimatu šedesátých let, jsem se dostal na filmovou a televizní fakultu, kde jsem prožíval i rok 1968 jako třiadvacetiletý mladík.

Už jsem si pomalu zvykl, že slovo socialismus v tomto shromáždění užívají jen exorcisté a pojem "levice" je chápán jako synonymum zabedněnosti nebo nejčernějších úmyslů. Navzdory tomu bych vám chtěl doporučit projekci záznamu 1. máje 1968 v Praze. Dívejte se přitom pozorně do tváří lidí, zachycených na filmovém pásu. I to totiž patří k historii a neodestane se to jenom proto, že si dnes někdo chce účelově zužovat dějinnou paměť.

Kolega Tomsa mi doufám promine, že s ním v jednom nemohu souhlasit, říká-li, že komunistická strana v roce 1968 pozvala armády Varšavské smlouvy k vojenské intervenci. O spornosti tohoto tvrzení svědčí prohlášení nejvyšších legitimně zvolených orgánů komunistické strany v noci z 20. na 21. srpna a neméně pak lidské osudy nejvyšších legitimně zvolených představitelů po roce 1968. Nemohu proto souhlasit ani s hodnocením, které zde řekl kolega Kulan. Možná, že to byl jen chimérický sen, přetržený hlučením přistávajících letadel 21. srpna, ale možná i cesta, o které nedávno mluvil ředitel programu OSN pro životní prostředí pan Noel Browin, když řekl: "Lidstvo zahyne, když nenajde třetí cestu svého vývoje. Máme vynikající dojem z intelektuálního potenciálu vašich lidí a věříme, že pravé Československo vyvine nový politický systém mezi třetím světem a kapitalismem. Velký přelom z beznadějné cesty naší civilizace se musí odehrát právě u vás". (Konec citátu.)

Na rozdíl od mnohých z vás jsem přesvědčen, že sen o čistém ekonomickém liberalismu nazírajícím společnost jako hladce fungující soustrojí zastřešené kritériem vlastnictví, výkonnosti a rozšiřující se spotřeby není o nic bezbolestnější, než bludný pokus nadřadit občanství ideologické poučky, ze kterých vyprchal vnitřní život. Ale i tento spor bude rozsouzen teprve tokem času až se promění v historii, kterou také nepůjde sevřít do jedné holé věty.

A sedí tu mezi námi poněkud bizardní pospolitosti i ti, jejichž schopnosti byly na dlouhých 20 let nesmyslně vyřazeny z veřejného života, protože dělba sfér velmocenského vlivu byla znovu potvrzena. Ale i ti, kteří, stejně jako já, ve stejných 20 letech absolvovali vysoké školy a pracovali. Ne všichni z nás, vážené kolegyně a kolegové, prošli tento čas v každodenním stresu perzekucí. A proto zejména nemohu souhlasit s bodem 3 a 4 navrhovaného usnesení, jejich obsah je příliš snadným a laciným vyviněním a potvrzením nebezpečné národní iluze, která provází naše dějiny: iluze o tom, že stačí v pravou chvíli se přihlásit k vítězům a odsoudit poražené, abychom se stali na mravním vítězství spolupodílníky.

Dovolte mi v této souvislosti citovat Karla Jasperse: "Existuje solidarita mezi lidmi, v jejímž důsledku je každý spoluodpovědný za každé bezpráví a všechnu nespravedlnost světa, k nimž dochází v jeho přítomnosti nebo s jeho vědomím. Politická vina sice znamená odpovědnost všech občanů státu za důsledky jednání státu, ne však kriminální a morální vinu každého jednotlivého občana. O zločinu může rozhodovat jen soudce, o politické odpovědnosti vítěz. O morální vině lze vskutku hovořit jen v láskyplném boji lidí navzájem solidárních. Metafyzická vina se snad může vyjevit v básnickém a filozofickém díle, lze ji však sotva osobně sdělit. Rozlišování mezi různými pojmy viny nás má uchránit plochého tlachání o vině, které klade bez rozdílu všechno na jednu rovinu a posuzuje to v hrubém záběru jako špatný soudce." (Konec citátu.)

Ani mé dnešní vystoupení neaspiruje na výraz sympatií mnohých z nás, dámy a pánové. I dějiny lze jistě natřít jedním tahem štětky, pro což však není ospravedlněním, že se tak často dělo v minulosti a pro budoucnost to má jen pramalý význam, neboť řečeno s Jaspersem "všude tam, kde moc sama sebe neomezuje, je mocí ničen smysl noci, kterým je nastolení etosu čistoty a práva." (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pan poslanec Svoboda. Teď má slovo pan poslanec Anderko a připraví se ještě pan poslanec Moric. Technickou poznámku má ještě pan poslanec Tomsa.

Poslanec SL J. Tomsa: Jestli mi laskavě dovolíte nebo jestli mi bude dovoleno, abych přednesl jen několik vět k projevu, který řekl pan poslanec Svoboda, protože mě tam přímo jmenoval. Já mu děkuji za to, že si mě váží, já si i jeho vážím, vážím si každého člověka, i když zastává názor, s kterým nesouhlasím, pokud tento názor se nestane ideologii, která směřuje k zločinu. Jakmile se člověk sníží k zločinu, tím pochopitelně přestává i vážnost. K mému názoru: vím a každý mi to potvrdí, že člověk si tvoří názor nejenom na základě četby, tam záleží na něm samém, jaký druh četby si volí, kterým směrem se ubírá jeho názor. Jenomže člověk si svůj životní názor netvoří jen na základě četby, kterou si může vybrat. Tvoří si ho na základě životních zkušeností, které si vybrat nemůže. Já se domnívám a dovoluji si tvrdit, že právě ty životní zkušenosti, které si člověk může vybírat, které musí přijímat jako hotovou věc proti své vůli a s nimiž se musí jakkoli smířit, právě tyto zkušenosti vytvářejí životní názor člověka na celý život.

Ať mi tedy promine, já si vážím pana Svobody jako člověka, ale s totalitní ideologií nemohu souhlasit, ať už se tato ideologie nazývá fašistickou nebo komunistickou nebo jakoukoliv jinou. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také, ještě je přihlášena poslankyně Samková.

Poslankyně SN K. Samková: Jestli dovolíte, já bych jenom stručně doplnila informaci pana poslance Svobody o nové citace třetí cesty a dovolím si upozornit, že nejlépe třetí cestu propracoval Muamar Kaddáfí ve své Zelené knize. Doporučuji k rozšíření vědomostí. (Smích.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: S největší pravděpodobností půjde o jinou třetí cestu. Nicméně dávám slovo kolegovi Anderkovi.

Poslanec SN A. Anderko: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, dovoľte veľmi krátky pohľad z ďalšieho zorného uhla na túto problematiku. Jednanie každého človeka sa odvíja od poznania. Stupeň poznania motivuje vôľu človeka, ktorá je najväčším zdrojom sily pre pokrok v materiálnej oblasti. Poznanie uskutočnené vo vôli je príčinou spoločenského pohybu ako celku. Preto každá spoločenská konštalácia má svoje rozumové zázemie ideí, podstatu, od ktorých sa odvíja celá etika.

Takéto princípy existovali i v predchádzajúcom totalitnom režime. Tieto idey boli životnou pôdou pre takéto jednanie, aké sa v minulosti prezentovalo. Predovšetkým to bol postoj k vlastníctvu. Komunistickí politici videli príčinu sociálnej nespravodlivosti práve vo vlastníctve, v princípe nezávislosti. Postoj k výrobným prostriedkom bol pre nich principiálny, preto sa rozhodli riešiť sociálnu spravodlivosť ešte pred procesom výroby sľubovaním. Vzorec bol jednoduchý: zospoločenštenie vlastníctva plus uvedomelosť rovná sa blahobyt a raj na zemi.

Zabudli však na jedno, že uvedomelosť sa nededí a každá generácia začína od nuly. Vôbec nerešpektovali prirodzený dedičný zákon hodnoty - zákon vlastenia. Zabudli, že najskôr je potrebné rešpektovať tento zákon a k nemu pridať získanú uvedomelosť na základe poznania pre prevábenie vôle človeka. Týmto spôsobom sa využije sila a motivácia pre tvorbu hodnôt a až po procesoch výroby je možné riešiť sociálne otázky. Deliť niečo, keď je to už vyrobené, keď je to už k dispozícii. V opačnom prípade sú to len sľuby, len populizmus, ktorý zneužíva vyváženosť príjemného a rozumného. Populizmus sľubuje príjemnosti až za porušovanie rozumnej miery. Tým sa stáva človek otrokom toho, nad čím by mal vládnuť. Všetko je pre človeka. Človek je korunou tvorstva a svoju slobodu by mal prejaviť tým, že nad všetkým vládne, a predovšetkým nad sebou. Dokázať vládnuť nad sebou, a tým sa stať vládcom sveta a vesmíru, k tomu je potrebné vynaložiť energiu, ktorá človeka prevyšuje. Je to úsilie nadľudské.

V politike sa orientovať týmto smerom je práca sizyfovská, nepopulárna, ale vysoko prospešná a humánna. Ale príde populista, sľubuje. Používa slová a myšlienky, ktoré lahodia ušiam. A tu je politická práca úplne jednoduchá. Všetci vieme a cítime, že nás to ťahá k príjemnostiam a veľmi často jednáme nerozumne. To sú teda korene populizmu. Búrať to, čo sa ťažko nadobudlo, je jednoduché, a ťahať masy smerom k prirodzenosti nie je žiadne umenie. Šikovný rečník za niekoľko minút vytvorí davovú psychózu, ponúkne chlieb a hry, mastné hrnce a je na svete zneužitie sociálneho cítenia, v našom prípade socializmus. Stačí niekoľko šikovne formulovaných fráz a prichádza potlesk za potleskom. Obrovský úspech politiky. Je to však podraz na jednoduchých ľuďoch, zneužitie ich vedomostí a nezodpovednosť zo strany vodcov, intelektuálov, ktorí túžia po osobnej moci.

Takéto praktiky sa bohužiaľ ešte i dnes používajú v našej dennej tlači komunisticky zameranej a samozrejme na mítingoch. Preto zospoločenštenie výrobných prostriedkov ako prvá podmienka výstavby socializmu bolo nutné nie kvôli ekonomickému efektu, ale kvôli zabezpečeniu vysokej závislosti jednotlivca na politikoch. Každý musel byť závislý a o jeho existencii rozhodovali iní. To bola životná pôda pre psychológiu strachu a tým zneužívanie pudu sebazáchovy. A tak k otroctvu z nadradenosti a príjemnosti sa pridružilo otroctvo strachu. Otroctvo duchovné a telesné, najhroznejšie, pretože tak kombinované otroctvo história ľudstva nezaznamenala.

Zvláštna kapitola je zneužívanie pudu agresivity. Je to tiež časť pudu sebazáchovy, ktorý vo svojej dobe umožnil prežiť ľudskému rodu, keď pôsobil prirodzene. Jeho zneužitím boli vytvorené predpoklady princípu nenávisti. Táto nenávisť a neznášanlivosť narobila toľko zla, že netiekla krv len zo strany odporcov, ale i z vlastných radov. Nenávisť sa postavila i proti tým, ktorí ju vyprovokovali. Likvidovali sa navzájom a potvrdila sa zásada, že revolúcia požiera svoje vlastné deti. Vyprovokovaná a živelná nenávisť zanechala za sebou desiatky miliónov mŕtvych na celom svete. O mnoho viac než zanechal fašizmus v dobe svojej existencie. Tým sa vlastne potvrdila myšlienka, že III. svetová vojna bola.

Vrátim sa na začiatok môjho príspevku. Každé spoločenské zoskupenie má svoj ideový podklad - ideológiu. Komunistický režim mal učenie marxizmu-leninizmu, ktoré bolo tým podhubím, z ktorého vzniklo toto svetové gigantické zlo. Toto učenie má i svoje metódy práce. Vo vydaných Leninových spisoch pred rokom 1970 nájdete vo zväzku 31 na strane 45 "Metódy práce komunistu". Trik, lesť, nelegálne metódy, zamlčovanie, zatajovanie, len aby prenikol do odborov a konal tam stoj čo stoj komunistickú prácu. A skutočne. Tieto metódy bolo cítiť všade a sú cítiť aj teraz.

Preto by som dal rád do pozornosti tohto parlamentu, aby sme nerobili polovičnú prácu. Nestačí zavrhnúť dôsledky, ale príčinu tohto zla, aby táto príčina nám znovu nezamorovala našu spoločnosť, aby nebola potenciálnou silou v zálohe a pri prvej priaznivej okolnosti nezneužila znovu sociálne alebo nacionálne cítenie jednoduchých ľudí našich národov.

Navrhujem, aby sme odsúdili i učenie marxizmu-leninizmu a vyhlásili ho za škodlivé zdravej etike našich vzťahov.

Chcel som dať v tomto zmysle pozmeňovací návrh, ale pretože predo mnou vystúpil kolega poslanec Albert Černý, stotožňujem sa s jeho pozmeňovacím návrhom, pretože jeho pozmeňujúci návrh má širší záber. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Anderkovi. Ještě je písemně přihlášen pan poslanec Moric. Uděluji mu slovo.

Poslanec SN V. Moric: Vážené dámy, vážení pani, vážení kolegovia, všetky prejavy, ktoré tu boli predvedené a prednesené, hovorili skôr o dôsledkoch než o príčinách. S veľkým záujmom som si vypočul pána Dostala a s časťou jeho prejavu súhlasím. Neopísal však všetko, čo popísať mal. Zabudol povedať, že v tejto doterajšej republike sú dva štátoprávne národy a rôzne národnosti. Z týchto dvoch štátoprávnych národov a z rôznych národností sa pre totalitný ssob vládnutia, pre to, aby vládla boľševická strana, prihlásil vo voľbách v roku 1946 len jeden národ a vnútil túto ideológiu druhému národu a národnostiam. Slováci vo februári 1948 nevyhlásili na Staromestskom námestí a Václavskom námestí súhlas s totalitou. To nie Slováci volali na slávu Klemovi a jeho kumpánom, ale i oklamaným, ako boli oni sami. Na Slovensku bola v roku 1946 z politického hľadiska situácia - dovoľte mi povedať, zdravá. Vládnuca strana síce získala 62 hlasov, ale bola to demokratická strana, ktorá sa skladala z konglomerátov rôznych názorov. Bola tu tiež silná ľavicovo orientovaná strana a v nej boli pomerne rovnomerne rozdelené názory od sociálno-demokratických po ultraľavicové.

Za utrpenie, ktoré si Slováci nezvolili, a ktoré 40 rokov prežívali, nie je možné viniť jediný národ, ale len niektorých jej členov, nie všetkých členov jednej strany, ale len tých vedúcich funkcionárov, ktoré si podvádzaním, mravnou a duševnou prostitúciou a tiež vraždami uzurpovali moc v tejto strane a štáte samom. Jednoduchší ľudia podcenili základy, na ktorých je postavená boľševická ideológia. Za tú biedu a utrpenie môže táto ideológia a jej vyznávači.

Mohol by som povedať, že členovia jednej strany, ale to by nebola pravda. Členovia tejto strany dnes tu sedia s nami. Ja si ich svojím spôsobom vážim. To, že tu s nami sedia, je možno i dôkaz, že krivdy, ktoré ich strana napáchala, chcú napraviť. A preto hovorím o vyznávačoch ich ideológie. Títo len prevrátili kabáty, odovzdali knižky, tí obozretnejší si ich ponechali, čakajú na svoj čas a bačujú si ďalej, lebo sú vraj takí dobrí, že sú nenahraditeľní. Sú všade, vo fabrikách, v národných radách, v tomto parlamente, aj vo vláde.

Dámy a páni, že poslanci komunistickej strany hlasujú niekedy tak ako poslanci SNS, tkvie úplne v niečom inom, len nie v ideológii. To nie v našej strane v minulých parlamentných voľbách získavali hlasy poslanci, ktorí tesne pred voľbami vraj prestali byť komunistami a behali po Českej a Slovenskej Federatívnej Republike s plamennými prejavmi o slobode a demokracii. Ani jeden z našich poslancov nebol v ŠtB. Pozrime sa, kto stál na čele kandidátok jednotlivých strán v minulých parlamentných voľbách.

Na základe uvedeného sa domnievam, že pokiaľ sa jedná o celú republiku Slovákov a Čechov, na základe volieb z roku 1946 bol režim legitímny, zvolili si ho občania po súčte hlasov vo voľbách. Nelegitímny bol len režim na Slovensku. Tam sme volili v roku 1946 demokraciu. Totalita nám bola vnútená a na 40 rokov sme sa dostali do doby temna. Musím preto stáť na stráži a túto slobodu si zachovať.

Preto podávam pozmeňovací návrh. Navrhujem v tlači 525 vybrať v poslednom riadku prvej strany "bol nelegitímny" a text bude znieť "Vyhlasujeme, že spôsob, akým sa v období od 25. februára 1948 do 17. novembra 1989 rozhodovalo o riadení nášho štátu a akým sa zaobchádzalo s jeho občanmi, bol a je hodný zavrženia." Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pán poslanec Moric. Dále žádám, aby se ujal slova poslanec Štern a přihlášen je ješte poslanec Kroupa.

Technickou připomínku má poslanec Magyar.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP