Úterý 28. května 1991

Proto bych doporučoval - a omlouvám se za to, že je to takové ryze rutinní, řemeslné - vypustit odstavec 2 a nahradit ho novým, který by zněl: "Je-li ředitelem občan České republiky, je prvním zástupcem občan Slovenské republiky a naopak. Prvního zástupce ředitele FIS jmenuje federální vláda: " Přimlouvám se v tomto návrhu za variantu jedna.

Pokud jde o § 6 a některé následující paragrafy, nedomnívám se, že by složení, struktura kontrolního orgánu Federálního shromáždění měla být odkázána na jiné předpisy. Domnívám se, že to má v tomto zákoně zůstat, snad s výjimkou druhé věty v § 6, která může být upravena třeba i usnesením Federálního shromáždění.

Pokud jde o vztah odstavce 3 § 6 a odstavce 1 § 7, už o tom tady hovořil pan poslanec Sacher. Takto by to asi fungovalo velmi těžko. Mám na mysli to, že ředitel předkládá kontrolnímu orgánu jen případy, které skončily a v § 7 odstavec 1 je oprávnění kontrolního orgánu požadovat potřebná vysvětlení u těch činností, kde se nezákonně zkracují nebo ruší něčí práva. V tomto případě by se to dověděli až po ukončení celého případu, pokud by neměli sami nějaké stížnosti dotčených občanů.

K § 9: tam to je formulační záležitost. Myslím, že mají dbát toho a tam je: "příslušníci jsou povinno dbát cti, vážnosti... jakož i toho, aby... " atd., ale to je otázka gramatiky.

Ještě taková koncepční záležitost celého zákona a byl bych rád, kdyby navrhovatelé k ní pak zaujali stanovisko. Zde se svým způsobem neobyčejně posiluje a rozvíjí úloha všech stupňů prokuratury, přesto, že federální vláda, tak jak někteří její představitelé sdělovali parlamentu a ústavně právním výborům, zejména místopředseda vlády dr. Rychetský několikrát upozorňoval, že chtějí prokuraturu nahradit jiným orgánem, jinou institucí.

V § 22, kde je v poslední větě uvedeno, co nesmí být krycím dokladem, doporučuji, aby kromě průkazů poslanců zákonodárných sborů zde byly i průkazy členů zastupitelských sborů, to znamená místních zastupitelstev, atd., pokud by se to vůbec nedalo spravit tím, že to nemohou být doklady občanů, osvědčující jejich volbu. Myslím, že u občanů, kteří byli zvoleni, atd. by se těchto služebních průkazů nemělo používat jako krycích dokladů.

Mám dotaz k § 23, proč byl tento paragraf vyřazen z prostředků zpravodajské techniky. I když tomu nerozumím, myslím, že tam patří a že i k použití sledování by bylo zapotřebí souhlasu prokurátora. Ten souhlas systémově ze zpravodajských prostředků vypadl. Tím to také vypadlo z té ingerence příslušného prokurátora. Doporučuji zařadit přibližně sem, o § 23 nebo jinam, to nechávám na úvaze, nový paragraf, který by zněl asi tak, že k vydání povolení o použití zpravodajské techniky a sledování vůči poslancům zákonodárných sborů je zapotřebí též souhlasu kontrolního orgánu Federálního shromáždění. Mám totiž pocit, že celý tento zákon asi vzhledem k tomu, že jde o tajné provozování všech těch zpravodajských technik, prostředků atd., tak jde svým způsobem mimo imunitu poslanců, to znamená ingerence imunitního výboru atd. zde není založena, pokud to správně chápu. Určité ochrany vzhledem ke vztahu Federální informační služby k parlamentu, určité ochrany celého sboru včetně národních rad by bylo zapotřebí. Dávám v úvahu, zda kromě poslanců zákonodárných sborů by se to nemělo týkat i dalších ústavních činitelů, tzn. kromě ingerence prokurátora nebo ještě před ní, to už je otázka postupu, by zde měla být založena i ingerence parlamentu prostřednictvím kontrolního orgánu. To je všechno, děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Jedinák, pripraví sa pán poslanec Klokner.

Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté, vynasnažím se být stručný a upozornit na své dva

pozměňovací návrhy. Sám se domnívám, že právní úpravu takové služby, tedy Federální informační služby, potřebujeme a je nevyhnutelné stanovit právní úpravu, která bude v souladu s ústavní listinou práv a svobod, s naší úpravou, bude respektovat občanská práva a právem chráněné zájmy občanů.

Považuji za důležité zdůraznit, že v právní úpravě by měly být přesně definovány meze používání práva státních orgánů vůči občanům tak, aby nemohlo dojít ke zneužití práva. Myslím, že záruky je třeba klást nejen v legislativní rovině, ale také v kontrolních oprávněních orgánu, který bude kontrolovat Federální bezpečnostní informační službu nejen v legislativní rovině, ale v praktické činnosti, a domnívám se, že náplň bude směřovat k praktickému výkonu kontroly.

Myslím, že některá kontrolní oprávnění komise, která jsou vyjádřena v zákoně, jsou nedostatečná. Komise má oprávnění kontrolovat směrnice. Ano, zkontroluje směrnice, to je snadný úkol, ale komise by také měla kontrolovat praktickou realizaci těchto směrnic. Nebudu v tomto směru předkládat své samostatné návrhy, budu podporovat návrhy těch poslanců, kteří zpřísnili kontrolní mechanismus, a takové návrhy zde už ve Federálním shromáždění dnes zazněly.

Diskutovalo se také o úloze prokurátora z hlediska povolování zpravodajských prostředků. Ano, je možné najít jiné řešení. Např. tak, že by používání zpravodajských prostředků povoloval soud. Osobně se domnívám, že tato povolovací úprava prokurátora je z hlediska trestního řádu, kde je určitá analogie, shodná. Měl by to tedy být prokurátor. To je můj osobní názor.

Chci však v tomto směru dát jeden pozměňovací návrh, který není jen legislativně praktický. V paragrafu, který mluví o dozoru prokurátora, tedy § 19 odstavec 1 je stanoveno, že prokurátor sleduje používání zpravodajské techniky. Chci navrhnout takovou formulaci, která by zpřísnila prokurátorský dohled po celou dobu používání zpravodajské techniky, aby prokurátor byl nucen kontrolovat v každé fázi používání zpravodajské techniky to, zda důvody jejího použití ještě trvají. Domnívám se, vzhledem k nárůstu kriminality, návalu práce na prokuraturách, pokud by takové legislativní vyjádření nebylo, které by ukládalo prokurátorovi přesně v každé fázi kontrolovat, došlo by k oslabení této fáze kontrolního mechanismu, který spatřuji právě v prokuratuře.

Mám tedy pozměňovací návrh k § 19 odstavec 1: "Prokurátor, který vydal povolení po celou dobu používání zpravodajské techniky, sleduje, zda důvody použití trvají." Mám ještě jeden pozměňovací návrh, který se týká problému již zde diskutovaného, a to používání zpravodajských prostředků vůči určitým státním orgánům, ústavním činitelem.

Myslím si, že v zákoně by mělo být stanoveno, že vůči určitým orgánům, ústavním činitelům, není přípustné používat zpravodajské prostředky bez souhlasu těchto osob. Ano, mohou se vyskytnout určité protiústavní snahy, kde tyto osoby budou potřebovat ochranu i bezpečnostních služeb, ale všechny úkony by měly být se souhlasem těchto osob. Okruh těchto orgánů, o kterých se domnívám, že použití ochranných prostředků by mělo být s jejich souhlasem, je vymezen v § 2 písm. a) až písm. g). Mnou navrhovaný pozměňovací návrh zní:

V § 16 doplnit nový odstavec 4, který by zněl: "Použití zpravodajských prostředků vůči členům orgánů, uvedených v § 3 odstavec 2 písm. a) až písm. g) bez jejich souhlasu je nepřípustné."

Dovolím si opravit, nebyl to § 2, kde je definován výčet ústavních orgánů, ale § 3 odstavec 2 písm. a) až g), kde by bylo přípustné použití zpravodajských prostředků pouze se souhlasem uvedených osob.

Děkuji za pozornost. Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec Klokner, pripraví sa poslanec Doležal.

Poslanec SN J. Klokner: Vážený pán predsedajúci, milé kolegyne a kolegovia, vážení hostia, potreba prijatia zákona, ktorý upravuje a reguluje metódy práce spravodajskej organizácie demokratického štátu, je nesporná. Veľmi ochotne preto budem podporovať uvedený návrh zákona v zmysle tlače 654 i v zmysle niektorých pripomienok, pretože ochrana oblastí, ktoré sú uvedené v § 2, je mimoriadne závažná.

Získavanie a vyhodnocovanie informácií v daných oblastiach považujem za základný predpoklad pre zabezpečovanie pokrokového rozvoja a vývoja nášho štátu. Tým sa vlastne v konečnom dôsledku naplňujú základné práva a slobody občanov. Z nášho jednania dnes i z prejednávania bodu lustrácie vieme, že Štátna bezpečnosť v daných oblastiach pôsobila. Nebudem a ani nechcem rekriminovať jej metódy a ciele. Podstatou je, že bola nekontrolovateľná a pôsobila takmer vo všetkých oblastiach života spoločnosti. Tým sa vlastne Štátna bezpečnosť stala vykonávateľom určitej moci. Tragické ovocie vykonávateľa tejto moci sme mali a vlastne ešte máme - budeme to vlastne dokončovať v dobe vyjadrovania sa k lustráciám - možnosť vidieť. Každý máme i dostatok svojich osobných skúseností. Preto budem podporovať koncepciu a organizáciu Federálnej bezpečnostnej informačnej služby, ako je uvedená v § 4. Pretože sa považujem za osobu, ktorá zastáva všeobecnú a verejnú kontrolu, budem sa prikláňať k tej organizácii, aby bola Federálna informačná služba pod kontrolou verejnosti cestou Federálneho zhromaždenia.

Preto budem podporovať variantu jedna. K samotnej koncepcii. Oceňujem fakt, že použitie strelnej zbrane je možné len pri obrane osôb.

Teraz by som chcel stručne uviesť svoje doplňujúce návrhy, ku ktorým som sa dopracoval tým, že nám bolo dané uznesenie.

Prvý doplňujúci návrh je totožný s pozmeňovacím návrhom pána poslanca Sachera. Navrhujem tiež vypustiť § 4 odstavec 6. Necítim veľkú potrebu, aby riaditeľ tejto spravodajskej služby mal právo byť na každom zasadnutí vlády.

Ďalší pozmeňovací návrh mám k § 14 odstavec 2. Navrhujem za slová "ujmy na" doplniť slovo "cti". Nový text poslednej vety by znel: "...pred spôsobením ujmy na cti, živote alebo zdraví".

Tento návrh dávam preto, že keď budeme tvoriť novú tajnú službu, ktorá má zabezpečovať zákonným postupom všeobecné a vážené úlohy, ktoré má dané, nemôžeme na ľuďoch, ktorí to budú zabezpečovať, v rôznych ťažkých a zložitých podmienkach chcieť, aby nemali zabezpečenú úctu, česť a primerané postavenie. Toto ma vedie teda k tomu, aby som navrhol nášmu plenárnemu zasadnutiu doplniť slovo "cti".

Druhý doplňujúci návrh ku rovnakému paragrafu a odstavcu: Navrhujem, aby za slová "odstavci 1 písm. b) " bolo doplnené písmeno d).

Dôvod vidím v tom, že tiež je treba ochraňovať nielen osoby, ktoré jednajú v prospech Federálnej informačnej služby, ale je potrebné ochraňovať i tie osoby, ktoré budú pracovať ako riadni príslušníci Federálnej informačnej služby v rámci sledovania.

Posledný doplňovací návrh mám k § 16 - doplniť odstavec 3, a to v prípade, že táto varianta prejde. Navrhujem vypustiť v treťom odstavci "zaobstaranie obrazových, zvukových alebo iných", pretože keď tam dávame slovo "iných", nie je to taxatívne vymenované. Nový text by znel: "Zaobstarávanie záznamov..." Toľko moje pozmeňovacie návrhy.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Doležal. Pripraví sa poslanec Valko.

Po v rôznych ťažkých a zložitých podmienkach chcieť, aby nemali zabezpečenú úctu, česť a primerané postavenie. Toto ma vedie teda k tomu, aby som navrhol nášmu plenárnemu zasadnutiu doplniť slovo "cti".

Druhý doplňujúci návrh ku rovnakému paragrafu a odstavcu: Navrhujem, aby za slová "odstavci l písm. b) " bolo doplnené písmeno d).

Dôvod vidím v tom, že tiež je treba ochraňovať nielen osoby, ktoré jednajú v prospech Federálnej informačnej služby, ale je potrebné ochraňovať i tie osoby, ktoré budú pracovať ako riadni príslušníci Federálnej informačnej služby v rámci sledovania.

Posledný doplňovací návrh mám k § 16 - doplniť odstavec 3, a to v prípade, že táto varianta prejde. Navrhujem vypustiť v treťom odstavci "zaobstaranie obrazových, zvukových alebo iných", pretože keď tam dávame slovo "iných", nie je to taxatívne vymenované. Nový text by znel: "Zaobstarávanie záznamov..." Toľko moje pozmeňovacie návrhy.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Doležal. Pripraví sa poslanec Valko.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, budu velmi stručný. Zákon, který projednáváme, je choulostivý v tom, že obsahuje ustanovení, jejichž účelem je sice zajištění a upevnění ústavního pořádku, která však současně za tímto účelem umožňují v obecném zájmu ústavní práva jednotlivců nebo skupin omezit. Pokud zákon nebude obsahovat zcela přesné záruky, že tato omezení nepřekročí nejnezbytnější míru, může se Federální informační služba proměnit z nástroje na zachování a posílení ústavnosti v nástroj na její podkopání. Chápu ovšem současně, že pokud budou poskytnuty záruky přehnané, mohlo by se teoreticky stát, že by tato instituce ztratila jakýkoliv rozumný smysl.

Základními rozumnými zárukami, tj. takovými, které činnost Federální informační služby předem neznemožní, ale které zabrání jejímu potenciálnímu zneužití, je například to, že Federální informační služba nebude závislá na jakékoliv jednostranně vymezené politické skupině nebo reprezentaci, a především ovšem to, že bude zajištěna nestranná kontrola její činnosti. Z toho plyne, že Federální informační služba by pokud možno neměla být ani bezprostředně ani zprostředkovaně závislá na vládě, že by měla být postavena pod parlamentní kontrolu a že její podkontrola ze strany parlamentu by měla být podrobně a výslovně vymezena přímo v tomto zákoně..

Poslanci liberálně demokratické strany budou podporovat všechny pozměňovací návrhy, které zde odezněly, pokud zajišťují politickou nestrannost Federální informační služby a umožní účinnou kontrolu její činnosti.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec Valko. Pripraví sa poslanec Világi.

Místopředseda SL E. Valko: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, dovoľte mi, aby som predniesol pozmeňovací návrh k § 36. V citovanom paragrafe navrhujem vypustiť slová "upraví dohoda medzi príslušnými ministrami vnútra a riaditeľom". Vypustené slová navrhujem nahradiť slovami "sa uskutoční podľa zvláštnych predpisov".

Na odôvodnenie chcem uviesť nasledujúce skutočnosti. Domnievam sa, že z hľadiska legislatívneho je použitie týchto skutočností v § 36 dosť nešťastne urobené už i s ohľadom na to, že za prvé, tak či onak v súlade s príslušným ustanovením hospodárskeho zákonníka (§ 47) sa riadi táto dohoda. Prevod majetku a iných nemovitostí sa bude riadiť týmto paragrafom. V prípade takto formulovaného ustanovenia § 36 túto dohodu, teda zmluvu o prevode majetku, môžu podpísať výlučne ministri a riaditeľ Federálnej informačnej služby. Na rozdiel od všeobecného ustanovenia to pripúšťam, aby takúto zmluvu uzavreli napr. v súlade s § 21 hospodárskeho zákonníka i iné osoby.

Ako príklad by som uviedol, že prevod určitej časti majetku, napr. nábytku, by musel podpisovať priamo minister a riaditeľ Federálnej informačnej služby, čo by bolo nešťastné riešenie.

Tento môj návrh nemení vecný úmysel, ktorý je v ustanovení § 36, ale zároveň umožňuje z hľadiska legislatívneho a právneho uzatvorenie tejto dohody medzi širším okruhom ľudí.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Poslanec Világi nie je v zasadacej sieni. Slovo má poslanec Blažek, pripraví sa poslanec Kováč.

Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedající, dámy a pánové, mám několik, doufám, že jen drobných pozměňovacích návrhů. Především se týkají některých formulací.

Navrhuji, aby úvodní věta § 2 odstavec 1 zněla: "Úkolem Federální informační služby je získávat, soustřeďovat, vyhodnocovat a předávat informace..." Pak pokračují jednotlivé odstavce a), b), c), přičemž v odstavci b), kde je text o činnosti cizích zpravodajských služeb, navrhuji text doplnit formulací "ve vztahu k České a Slovenské Federativní Republice a jejím zájmům".

V bodě c) mám výhradu k formulaci, protože se domnívám, že úkolem Federální informační služby by nemělo být sledovat jen terorismus organizovaný ve spojení s cizinou. Navrhuji, aby tato formulace zněla: "Týkající se organizovaného terorismu. "

V § 3, kde je stanoveno, že Federální informační služba předává informace, navrhuji, aby v bodě a) formulace zněla: "Předkládá významné informace, které tyto orgány potřebují pro své rozhodování. "

V bodě d) bych formulaci "příslušným státním orgánům nezbytné informace k zamezení protiprávní činnosti" nahradil tak, že za slovem "informace" by byla slova "které tyto orgány potřebují k zamezení protiústavní a protiprávní činnosti".

Paragraf 19 odstavec 3 uvádí, jak mohou být využity informace a odvolává se na § 24 až § 27, které stanoví, že mohou být uloženy do evidence. To je v pořádku. Pak se odvolává na § 2, který ale neříká nic o využití informací, nýbrž pouze to, že Federální informační služba je získává, soustřeďuje a vyhodnocuje..

Teprve § 3 umožňuje získané, soustředěné a vyhodnocené informace také předat. Já se domnívám, že § 19 odstavec 3 by měl ve výčtu paragrafů, kterých se úkoly Federální informační služby týkají, uvádět z těchto důvodů i § 3. Navrhuji tedy, aby v § 19 byl zmíněn i § 3.

V § 32 odstavec 2 je řeč o popisu práce Federální informační služby a v popisu je i ochrana hospodářských zájmů. Je zde řečeno, že příslušníci Federální informační služby nesmějí být členy orgánů společností, které se zabývají výdělečnou činností. Vzhledem k tomu, že úkolem Federální informační služby je také ochrana hospodářských zájmů, domnívám se, že pracovníci Federální informační služby by měli mít ze služebních důvodů možnost být členy těchto orgánů, orgánů společností, které se zabývají výdělečnou činností. Formulaci bych navrhoval změnit tak, že příslušníci Federální informační služby nesmějí být "jako soukromé osoby" členy orgánů společností, které se zabývají výdělečnou činností.

Teď bych přešel k § 36, kde je řeč o převodu nemovitostí a dalších prostředků pro zabezpečení Federální informační služby s odvoláním na ministerstva vnitra. V tomto paragrafu je navrhováno, že tento předmět upraví dohoda mezi příslušnými ministry vnitra, tedy federálním a oběma národními a ředitelem Federální informační služby.

Já se domnívám, že by bylo zapotřebí, aby již v tomto paragrafu byla zakotvena úloha parlamentu, který by měl dohlížet na to, jak se tato dohoda bude utvářet a jakou bude mít podobu. Domnívám se, že je zde velice málo řečeno o tom, jaké prostředky jsou ty další prostředky. Jde zde totiž o velice důležitou věc a sice, komu zůstane veškerá evidence o Státní bezpečnosti. Ty materiály jsou někde v nějaké centrále, či na krajích, ale jsou tam i staré archívy, např. z okupace, případně z období Slovenského státu na Slovensku.

Já navrhuji, aby formulace zněla takto. "... za účasti kontrolního orgánu Federálního shromáždění".

Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Kováč. Pripraví sa pán poslanec Hanák.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP