Středa 3. července 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, předpokládám, že zpravodajové tento možná faktický rozpor zaregistrovali a snad i kolega Mandler se bude moci k tomu vyjádřit. Teď bych prosil poslance Sokola, aby se ujal svého příspěvku.

Místopředseda SN J. Sokol: Vážený pane předsedající, vážení kolegové a kolegyně, chtěl bych říci, proč se vlastně v tomto shromáždění zabýváme otázkou církví.

Domnívám se, že v situaci společnosti, ve které žijeme po rozpadu totality, která se snažila vytvořit umělý celek, upadáme přirozeně do takového extrému, který se snaží vidět lidi jenom jako individua. Tento problém není nový a vznikl tady od začátku. V tomto ohledu církve vždycky byly a jsou něčím trochu jiným než jsou, dejme tomu, spolky, zájmová sdružení atd. A toto je bod, který působí také určité potíže v oblasti koexistence církve a státu.

Chtěl bych se na tuto otázku podívat z hlediska nikoliv zevnitř, očima věřícího nebo příslušníka nějaké církve, ale z hlediska společnosti, veřejnosti. Řekl jsem, že církev je společenstvím zvláštního druhu, kterému nelze úplně porozumět, kdybychom předpokládali, že to je spolek. Že to je něco, co vzniká dobrovolným sdružením jednotlivců. Církev ti, kteří se jejího života účastní, chápou jako něco víc a toto je důležitý rys každé církve. Takový útvar v každé společnosti naráží na určité problémy. Vztah církve a státu je od začátku evropských dějin řešen různými způsoby.

Je zajímavé, že úloha církve není úplně závislá na tom, jak je tento vztah vyřešen. Když vyjdeme z byzantského modelu identity státu a církve - i ten může mít různé formy.

Středověký model vzájemně podpory mezi státem a církví mohl nabývat forem velice neblahých, ale upozorňuji na to, že dodnes de jure existuje třeba ve Velké Británii, ve Švédsku a u nás existoval ve starém Rakousku, odkud na něj nejsou nejlepší vzpomínky. Nicméně jsou země, a na to jsme chtěl upozornit, kde tento model dodnes de jure existuje a není překážkou svobodného rozvoje společnosti. Tento model je pro nás nepřijatelný už pro to, že u nás církve jsou pluralitní, je u nás mnoho církví a není možné, v žádném případě bychom nechtěli, aby se určitá církev ocitala v nějakém obzvláštním vztahu ke státu. Z toho vzniká požadavek oddělení církve od státu, který je legitimní, ale také není jediným řešením.

I v zemích, kde je církev od státu oddělena, mohou vztahy mezi církvi a státem být různě. Jsou země, kde tento vztah je nepřátelský jako byl třeba počátkem tohoto století ve Francii, jsou země, kde tento vztah je fakticky velmi přátelský, jako jsou třeba Spojené státy americké.

K čemu jsem chtěl dojít? Domnívám se, že při všech těchto úvahách o vztahu mezi církví a státem bychom měli vycházet ze dvou důležitých poznání. První je to, že církve jsou něčím odlišným od občanských zájmových sdružení a dobrovolných společenství.

Za druhé, že důležitější, aspoň podle mého názoru, než vlastní model úpravy vztahů, je faktický vztah, který vznikne.

Uvedu tento přiklad: Po pádu Rakouska-Uherska byla v Československu po roce 1918 pochopitelně větší či menší nedůvěra k církvi, která nevedla ke změně modelu uspořádání, ale naopak, z obou stran ke změně tohoto vztahu. Katolická církev nebyla od státu oddělena a přitom se stát vůči ní a ona vůči státu chovala převážně s nedůvěrou. Toto se mi zdá, že je ten vůbec nejhorší vztah, k němuž může dojít, a to zejména ve společnosti, které tak zoufale chybí, jakýchkoliv strukturující princip.

Zdá se mi, že v současné době církve by mohly hrát pro naši společnost velice užitečnou pozitivní roli, nejenom z hlediska, o kterém tady mluvil pan kolega Tomsa, ale i z hlediska civilního, právě v tom, že je jakýmsi strukturujícím principem, něčím, co lidi drží pohromadě, co lidem dovoluje, aby si rozuměli, aby se rychle domluvili, aby jednali určitým koherentním způsobem a aby navzájem chápali svá stanoviska.

Proto si myslím, že církve by mohly být v naší společnosti velmi užitečným prvkem za předpokladu, že se nestáhnou do jakési izolace, právě do tohoto stavu určité nedůvěry vůči státu a vice versa, protože, jak víte, nedůvěra je vždycky vzájemná.

Domnívám se, že k tomuto hlavnímu cíli by zákonodárství v této oblasti mělo směřovat a z tohoto hlediska se mi zdají být užitečné i připomínky, které zde řekl kolega Mandler. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Sokolovi. Protože je tady ještě řada písemných přihlášek do rozpravy a předpokládám, že řada poslanců absolvovala své polední jídlo, ale ne všichni, mě nevyjímaje, dovolte, abych vyhlásil polední přestávku do 13.30 hodin. Než se tak stane, má pro vás místopředseda Stank ještě sdělení.

Místopředseda FS J. Stank: Prosím predsedov výborov sociálnych a kultúrnych, hospodárskych, ústavnoprávnych a branných a bezpečnostných alebo ich zástupcov, keby sa hneď na začiatku prestávky dostavili do miestnosti č. 026 Chceli by sme na krátkej porade spolu s predsedom výboru pre životné prostredie Snemovne ľudu Ivanom Ryndom prerokovať podľa zákona o rokovacom poriadku pripomienky, ktoré ste mali k zákonu o ochrane ovzdušia a ktoré naše výbory nezahrnuli do svojej spoločnej správy. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě jedna technická poznámka.

Poslanec SN M. Tahy: Vážené Federálne zhromaždenie, prepáčte, že ešte zdržujem. Dnes ráno zasadli hospodárske výbory, aby posúdili možnosť prerokovania novely zákona o malej privatizácii. Hospodárske výbory vzhľadom na objektívne i subjektívne poznatky odporúčajú novelu tohto zákona pripraviť a prerokovať ešte dnes, na tomto spoločnom zasadnutí, vzhľadom na urgentnosť tejto požiadavky.

Vzhľadom na to, že časovo treba rozvrhnúť prerokovanie tohto zákona racionálne, žiadam Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia, aby vytvorilo začiatkom budúceho týždňa, najneskôr v utorok, poldeň pre rokovanie hospodárskych výborov, ktoré by mali ako prvé prerokovať a pripraviť tú dikciu, ktorú by potom pripadne prerokovali i garančné výbory tak, aby posledný týždeň to mohlo prerokovať plénum.

Chceme, aby tento termín nám predsedníctvo stanovilo najneskôr zajtra, pretože chceme do hospodárskych výborov zabezpečiť i prítomnosť

Republikovej exekutívy, ktorá má priame praktické skúsenosti z vykonávania tohto zákona.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Předsednictvo se k této záležitosti vyjádří zítra při zahájení schůze.

Já jsem zahájil přestávku, ale neustále vstupujete do diskuse. Prosím, pane poslanče.

Poslanec SN J. Vosček: Chcel by som len k oznámeniu, že ústavnoprávne výbory sa majú zísť o 14.00 hodine, oznámiť členom ústavnoprávnych výborov, že zrejme je tento termín nereálny s ohľadom na časový posun rokovania. Dvaja sme tu ako spravodajcovia pre nasledujúci bod rokovania. Zrejme rokovanie ústavnoprávnych výboroch k ústavnému zákonu o referende sa uskutoční zajtra, asi o 10.00 hodine.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Takže to sdělíme později.

Polední přestávka je do 13.30 hodin.

(Jednání přerušeno ve 12.47 hod.) (Jednání opět zahájeno ve 13.42 hod.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, pokračujeme v rozpravě. Na řadě je přihlášený pan poslanec Sacher. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane Předsedající, dámy a pánové, předkládám pozměňovací návrh, a to k § 17. Paragraf 17 zní: "Registrující orgán přezkoumá, zda založení a činnost církve nebo náboženské společnosti není v rozporu s tímto zákonem...". Vzhledem k tomu, že předcházející paragraf, a to paragraf 5 odstavec 2 říká:

"Církve a náboženské společnosti podle tohoto zákona vznikají registrací", neboli registrace má vlastně konstitutivní povahu, myslím, že je nutně v § 17 slůvko "není" nahradit slůvkem "nebude". Registrující orgán nemůže přezkoumávat, co ještě vlastně rozhodnutím registrujícího orgánu nevzniklo.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To je připomínka k vládnímu návrhu. Děkuji panu poslanci Sacherovi. Dále je přihlášena paní poslankyně Sándorová a potom poslanec Petr Uhl.

Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, musím sa úprimne priznať, že pôvodne som o tomto zákone mala názor totožný ako pán kolega Mandler, avšak po diskusii s kolegami som akceptovala názor, že z hľadiska právnej istoty cirkví a veriacich a s ohľadom na štyridsaťročnú minulosť cirkvi vôbec nie je na škodu veci, keď práva zakotvené v Listine či v ústave, ktoré sa dnes zdajú byť úplnou samozrejmosťou, sú znova potvrdené, a tým i zvýraznené.

Čo sa týka vystúpenia kolegu Janstu, zásadne nesúhlasím s myšlienkou, že samostatné zakotvenie práv veriacich a cirkvi znevýhodňuje ostatných občanov. Veriaci ako občania majú rovnaké práva ako ktokoľvek iný. Tento zákon hovorí len o jednej špecifickej oblasti ich života, ktorú neveriaci jednoducho nemajú, a preto nie je čo ďalej upravovať. To však vôbec neznamená, že som s touto predlohou zákona spokojná, práve naopak. Mnohé články v Listine základných práv a slobôd končia formuláciou "podrobnosti stanoví zákon". Ak tento zákon vôbec má nejakú funkciu, malo by ňou byť stanovenie týchto podrobností, ktoré v skutočnosti, v reálnom živote podrobnosťami nie sú. Ku konfliktným situáciám dochádza už teraz napr. V oblasti školstva, ale i v iných oblastiach práve vďaka nevyjasnenosti vzťahov medzi právami cirkví a ostatnej spoločnosti.

Ďalej som spoločne s kolegom Dostálom presvedčená, že zásady - zdôrazňujem - zásady financovania cirkví majú byť upravené všeobecným federálnym zákonom. Tu dokonca môže dôjsť i ku konfliktom medzi jednotlivými cirkvami, nielen medzi náboženskými spoločnosťami a ostatnou spoločnosťou. Napríklad kolega Tomsa tu ako absolútnu samozrejmosť spomenul to, že platy duchovných budú poskytované z rozpočtu republiky. V poriadku, ale nepoznám názor ostatných cirkví, ktoré nemajú ustanovených duchovných v zmysle ako cirkev katolícka, či to nepociťujú ako znevýhodnenie zo strany štátu.

Tento federálny zákon by mal určovať i to, ako zabrániť tomu, aby jedna cirkev nebola zvýhodnená pred druhou. Cirkvi predsa nie sú politické strany, ktoré sú právom odsúdené na zánik, keď nemajú dostatočný počet členov alebo sympatizantov. Takto by som mohla menovať ďalšie a ďalšie oblasti, ktoré by mali byť upravené práve týmto zákonom a v tomto zákone o týchto problémoch nie je ani zmienka.

Jeden problém je tam predsa len riešený, a to je problém registrácie. Okrem toho, že súhlasím s pripomienkami pána Mandlera k týmto paragrafom, je tam ešte jedna záležitosť, v ktorej ako neprávníčka nemám celkom jasno, ale myslím, že sú tam do určitej miery dotknuté práva veriacich. Ide o to, že v žiadosti o registráciu má byť uvedený určitý počet mien, osôb, nie takých ľudí, ktorí súhlasia so založením cirkví, ale ktorí sa cítia byť príslušníkmi tej-ktorej náboženskej spoločnosti alebo cirkvi. Dobre vieme, že v praxi akýsi všeobecný zákaz diskriminácie, buď bez pozitívnej diskriminácie, alebo bez toho, že tieto údaje zostanú utajené, jednoducho nefunguje. Možnosť diskriminácie napriek všeobecnému zákazu existuje. Pretože predpokladám, že registrujúcim orgánom v prípade náboženských spoločnosti a cirkví bude ten istý orgán, ktorý rozhoduje o ostatných združeniach občanov, tieto registračné lístky spolu so zoznamom osôb, ktoré sa podpísali pod registráciu, sú prístupné ktorémukoľvek občanovi, ktorý o to požiada. Takže si myslím, že tu je porušené právo každého občana vyznávať náboženskú vieru v súkromí, bez toho, aby sa o tom ktokoľvek dozvedel.

Je to zvlášť závažné v prípade, keď dokonca pri sčítaní ľudu sme pristúpili na to, že nebola povinnosť tieto rubriky vyplňovať, na rozdiel od ostatných rubrík. Tu je akýsi konflikt medzi právom nie utajovať, ale nezverejňovať príslušnosť k cirkvi či náboženskej spoločnosti a s podmienkou registrácie. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. To byla poslankyně Sándorová. Dále je přihlášen poslanec Petr Uhl. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SN P. Uhl: Pane Předsedající, paní a pánové, nemohu než podpořit zásadní kritiku tohoto zákona, která zde zazněla z úst mého kolegy Emanuela Mandlera a dalších poslanců.

Kdybych se nebál, že utrpí vážnost tohoto Federálního shromáždění, navrhl bych, aby tento zákon byl rozšířen a a by upravoval ne toliko svobodu náboženské viry, ale také estetické cítění, politické přesvědčení a hodnotovou orientaci. Bylo by to totiž v tom duchu, že všechny tyto hodnoty a kategorie musejí být upraveny zákonem, jinak vznikne jakýsi společenský chaos a nepořádek.

Já se obávám, ze tento zákon není dobrý a nemohu pro něj hlasovat. Zejména se pak domáhám toho, aby byla vypuštěna celá první část tohoto zákona.

Pokud se týče další části, mám pozměňovací návrh ještě nad rámce návrhu poslance Mandlera - aby z § 4 byl vypuštěn odstavec 4. Je to odstavec, kde se uvádí, že stát uznává jako církve a náboženské společnosti pouze ty, které jsou registrovány podle tohoto zákona. Já se domnívám, že toto ustanovení by mohlo být zdrojem diskriminace těch církví a náboženských společnosti, které nebudou uznávány podle tohoto zákona např. Proto, že projde-li varianta druhá, nebo i tehdy, projde-li varianta první, za určitých okolnosti se k této církvi nebude hlásit 1 000 zletilých občanů.

Velmi mne trápí první část, protože na rozdíl od kolegyně Sándorové se opravdu domnívám, že je to diskriminace vůči lidem, kteří nejsou označování za věřící. Jestliže věřícím je pro účely tohoto zákona každý, kdo uznává náboženskou víru, je tedy ten, kdo žádnou náboženskou víru nevyznává, nevěřícím, a pouze věřícím jsou vyhrazena práva v § 2. Je uvedeno, že vyznávání náboženské víry nemusí být důvodem k omezení ústavou zaručených práv a svobod občanů, zejména práva na vzdělání, volbu a výkon povolání a přístup k informacím. Otázka je, zda nevyznávání náboženské víry bude mít stejný účinek, jako její vyznáváni. Kde je rovnost lidí, kteří vyznávají víru a těch, kteří nevyznávají víru, před zákonem?

Podle druhého odstavce pouze věřící (doplňuji slovo "pouze", zákon to neříká, ale lze to tak chápat), má právo slavit svátky a obřady podle požadavků vlastní náboženské víry v souladu s obecně závaznými právními předpisy. Znamená to, že lidé, kteří chtějí slavit svátky a své obřady nikoli na podkladě své náboženské viry - protože žádnou nemají - nebudou toto moci činit?

Daleko více mě trápí záležitost hospodářství církví. Já jsem rozhodným stoupencem odluky církví nebo církve - chcete-li - od státu. Také já jsem podepsal (a nejen to, ale angažoval jsem se) petici moravských (vlastně československých) katolíků, kterou inicioval Augustin Navrátil. Podepsal jsem zvláštní prohlášení lidí, kteří nebyli katolíky nebo byli jiných denominaci nebo byli vůbec nevěřicí. Domnívám se, že taková úprava, která je ve Spojených státech amerických nebo ve Francii, by měla platit také zde. Samozřejmě po 40-ti letém útlaku všech církví musíme být realističtí a požadavek na odluku církve pravděpodobně není možně z mnoha důvodů vznášet už nyní. Zůstává to jako vzdálený cil. Jestliže je tento požadavek v našich podmínkách nerealizovatelný, domnívám se, že podobná úprava, jako je v Německu, Itálii nebo jiných zemích, kde není provedena odluka církve od státu, by zasluhovala nejen naši pozornost, ale rozhodně přijetí.

Mne velice zaráží v důvodové zprávě prohlášení navrhovatele, že zákon nezakládá výdaje z federálního rozpočtu a že pokud jde o republikové rozpočty, dojde k nárůstu, který nelze odhadnout, a to zvýšením počtu duchovních.

Prosím - nejen zvýšením počtu duchovních, ale také tím (což plně podporuji), že jim byly nebo budou zvýšeny platy. Platy, které dostávali, byli almužnou, byly naprosto hladové, nedůstojné člověka i duchovního. Bylo třeba to učinit. Avšak proč navrhovatel neuvádí, jak se toto zvýšení platů promítá do státních rozpočtů republik a federace?

Jestliže o tom máme rozhodovat v tomto zákoně, máme rozhodovat o tom, že církve mají být napojeny na státní rozpočet (i když to v tomto zákoně výslovně uvedeno není a to je moje druhá otázka na navrhovatele - jakým zákonem to bude upraveno?), Tak snad máme právo vědět, jak se to ve státním rozpočtu projeví. Je to o to důležitější, že náboženské rozdělení v této zemi je velmi pestré. Je různě v obou republikách.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP